Meksikolaiset tacot

Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 049
Onko täällä taco-hifistelijöitä? En ole Meksikossa käynyt mutta lähimmäksi pääsee varmaan Suomessa El Rey ja niiden kala-tacot oli ihan uskomattoman hyviä. Heräsi kiinnostus että miten vastaavaa herkkua voisi tehdä itse.

Se kalahomma voi olla vaikea replikoida, mutta jos kokeilisi ihan possunlihaa vaikka tällä reseptillä. Eikä laita mitään varrasta. Marinoi vaan lihat ja pistää hiiligrilliin. Sitten viipaloi grillatut palat veitsellä pieneksi ennen tortillalätyn väliin lisäämistä. Muita lisukkeita grillattu ananas ja jotain kasviksia. Sitten toinen vaikea on hyvä salsa. El Reyssä oli jopa neljää eri salsaa joista vihreä oli mun lemppari. Olisikohan tähän jotain hyvää reseptiä?

Lätyt tietty tekisin myös itse. Siihen on tarjolla tortillaprässejä, joista arvostelujen perusteella alumiiniset on ihan susia ja pitää ostaa suoraan valurautainen. Mutta taidan ensimmäiset kokeet tehdä ihan kaulimalla. Aineksia ei taida juuri muuta olla kuin maissijauhoa (tähän saa omaa tortillajauhoa ainakin amazon.de), vettä ja suolaa.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Tacot on kyllä lähellä sydäntä. Se on siitä hyvä ruoka, että sopii niin arkeen kuin juhlaan, ne kun voi täyttää lähes miten haluaa.

El Reyn kalatacot oli kyllä hyviä, mutta vastaavasti brisket tacot olivat ainakin Kallion toimipisteessä todella kuivia, pettymys. Hyviä tacoja saa kyllä ympäri Helsinkiä. Esim. teurastamon Lopez y Lopezissa oli kesällä maittavat lihatacot.

Minulla on alumiininen tortillaprässi. En nyt sanoisi, että se on täysin susi, mutta en saa sillä ihan niin ohuita kuin haluaisin. Kuitenkin, kun sillä pallon painaa niin saa hyvän muodon. Sitä siten vähän vielä kaulitsee ohuemmaksi niin tulee täydellinen. Itse taikinaresepti on tosiaan ihan yksinkertainen. Masa harinaa, vettä ja suolaa. Masa harinaa saa ainakin Hakaniemen torin kulmalta, hämeentieltä, Vii-Voan nimisestä itämaisesta kaupasta. Samaa kauppaa about vastapäätä on myös meksikolainen kauppa mikä myy erittäin hyviä valmiita tortillalättyjä ja salsoja. Löytyy vehnästä sekä masasta tehtyjä. Ne maissista tehdyt on niin hyviä, etten ole oikeastaan enää itse jaksanut edes tehdä...

Usein viikonloppuna, jos tekee mieli tehdä tacoja, tuleekin kierrettyä pyhä kolminaisuus läpi. Hakaniemen hallista Reiniltä hyvää lihaa, Vii-Voanista masaa ja Dos Tecolotesista valmiita tortilloja varastoon sekä jokin hyvä salsapurkki mukaan.

Tuo masa harina on hyvää tavaraa, siitä on helppo tehdä myös esim. arepoja ("paksuja tacoja") tai empanadoja ("lihapiirakoita/pasteejoita").
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Itse asiassa ne Baja-tyyliset kalatacot ovat helpoimmasta päästä replikoida, ainakin raaka-aineiden puolesta.

Ostat vaaleaa kalaa (esim. turska käy ihan hyvin) ja teet leivitteen Coronasta, vehnäjauhoista, suolasta ja ruokasoodasta. Kalapalat pyöritellään siinä ja friteerataan pienissä erissä öljyssä.

Tortillat voit tehdä itse Masecasta tai sitten ostaa La Familian pakastettuja tortilloita, jotka ovat aivan hyviä ja ainakin helppo ratkaisu.

Majoneesista ja chipotlesta voit tehdä tahnan, jota levität lätyn pohjalle vähän. Päälle kalaa ja ohueksi leikattu porkkanaa ja punakaalia. Sitten jotain salsaa mausteeksi. Ehkä siivu avokadoa mutta tärkeintä on ettei liioittele täytteiden kanssa.

Pirkka Salsa verde on muuten myös ihan hyvä valmistuote.

Ite tulee tehtyä ehkä useimmiten noita kalatacoja ja sitten joskus possusta cochinita pibiliä tai jotain carnitasin tai tacos al pastorin tapaista. Näissä ”autenttisen” makumaailmaa tavoittamiseksi saattaa kuitenkin tarvita vähän erikoisempia aineksia, joiden saatavuus on toki nykyään parempaan päin.

Kanasta ja chipotlesta voi tehdä tinga de polloa, ja esim. perunoista ja chorizosta saa helposti maistuvan täytteen.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Usein viikonloppuna, jos tekee mieli tehdä tacoja, tuleekin kierrettyä pyhä kolminaisuus läpi. Hakaniemen hallista Reiniltä hyvää lihaa, Vii-Voanista masaa ja Dos Tecolotesista valmiita tortilloja varastoon sekä jokin hyvä salsapurkki mukaan.
Saanko kysyä miksi et osta jauhoja Dos Tecolotesista, pidätkö toisen liikkeen tuotetta parempana? Tästä artikkelista voi ymmärtää että jauhot olisivat pääartikkeleja niin varmaan niitä on koko ajan tarjolla, normaalitilanteessa siis.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Saanko kysyä miksi et osta jauhoja Dos Tecolotesista, pidätkö toisen liikkeen tuotetta parempana? Tästä artikkelista voi ymmärtää että jauhot olisivat pääartikkeleja niin varmaan niitä on koko ajan tarjolla, normaalitilanteessa siis.
Itseasiassa en ole nähnyt tuolla jauhoja. Voi kyllä olla että en ole osannut niitä myöskään katsoa, sillä olen jauhoja hakenut tuolta Vii-Voanista jo paljon ennen kuin tuo meksikolainen avasi. Jos jotain niin hinnassa lienee eroa, tuo Dos Tecolotes ei ole varsinaisesti mikään halpa kauppa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 360
Pancho Villan ruuissa on mainittu "makeita chilipisaroita ", onko tuo perinteistä sweet-chili soossia vai onko jotain erityistä makeaa chiliä olemassa?
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Samaa kauppaa about vastapäätä on myös meksikolainen kauppa mikä myy erittäin hyviä valmiita tortillalättyjä ja salsoja. Löytyy vehnästä sekä masasta tehtyjä. Ne maissista tehdyt on niin hyviä, etten ole oikeastaan enää itse jaksanut edes tehdä...
Whaaat, kauas tämmönen ollut? Mitä maksaa tortillat ja salsat? Itse tullu heitettyä useampi reissu Mehicoon ja autenttiset tacot on ihan suurin herkku meikäläiselle, El Rey oli ihan ok kun se joskus tuli kokeiltua, kovin oli kuivaa vaan proteiinit, kalatacot oli omastakin mielestä parhaat. Cafe de Nopal ja myöhemmin Patrona Annankadulla tähän mennessä tarjonneet parhaat tacot kotimaassa, en ole vielä Lopez y Lopezissa käynyt mutta tuo pitääkin ottaa tehtäväksi asap.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
64
Whaaat, kauas tämmönen ollut? Mitä maksaa tortillat ja salsat? Itse tullu heitettyä useampi reissu Mehicoon ja autenttiset tacot on ihan suurin herkku meikäläiselle, El Rey oli ihan ok kun se joskus tuli kokeiltua, kovin oli kuivaa vaan proteiinit, kalatacot oli omastakin mielestä parhaat. Cafe de Nopal ja myöhemmin Patrona Annankadulla tähän mennessä tarjonneet parhaat tacot kotimaassa, en ole vielä Lopez y Lopezissa käynyt mutta tuo pitääkin ottaa tehtäväksi asap.
Yli vuoden verran ollut jo auki. Ennen koronaa oli tarjolla myös lounasta, ei kuitenkaan säväyttänyt. Löytyy sekä heidän omatekemiään (suurin osa todella hyviä) että valmiita salsoja, omatekemät n.5-6 eurosta ja valmiit 3 euroa ja ylöspäin. Tortillojen hintaa en muista, mutta ihan kohtuullisia ovat ja mieluusti tuen kauppaa. Myynnissä myös tuoreita tomatilloja, mitä en mistään muualta Suomesta ole löytänyt. Näistä saa tehtyä itse salsa verdeä, suosittelen kaikille!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Viime viikolla kävin täydentämässä tortillavarastoja. 2x isompia ja 2x pienempiä sekä 2 purkkia valmissalsoja. Taisi maksaa ~20e, että ei se mikään halpa kauppa ole, mutta mielellään kyllä tukee. Ensi kerralla lähtee mukaan joku heidän tekemistä salsoista, ne purkit näyttää niiin hyviltä.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Harmi, ettei tässä maassa vieläkään ole mitään järkevää meksikolaista ravintolaa. Noita El Reyta ja sun muita michelin-tähtiä jahtaavia on muutamia, mutta 20 euroa tacoista. Huutonaurua.

Onneksi omatekemät on yhtä hyviä.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Harmi, ettei tässä maassa vieläkään ole mitään järkevää meksikolaista ravintolaa. Noita El Reyta ja sun muita michelin-tähtiä jahtaavia on muutamia, mutta 20 euroa tacoista. Huutonaurua.

Onneksi omatekemät on yhtä hyviä.
Tortilla House on ihan kohtuuhintainen, ei nyt kaikkein autenttisinta (ainakaan mitä täytteisiin ja niiden valmistustapaan tulee) mutta ite oon tykänny. Alle kympin maksaa setti tacoja.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
113
Mistähän nettikaupasta kannattaisi masa harinaa tilata? Onko jotain ulkomaista luottokauppaa vai kuka suomessa myy? Prässi kanssa listalla, mutta niitä näyttää löytyvän vähä kaikkialta..
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
311
Harmi, ettei tässä maassa vieläkään ole mitään järkevää meksikolaista ravintolaa. Noita El Reyta ja sun muita michelin-tähtiä jahtaavia on muutamia, mutta 20 euroa tacoista. Huutonaurua.

Onneksi omatekemät on yhtä hyviä.
Tämä on kyllä täysin totta. Itse asuin vuoden Meksikossa (Tabascon osavaltiossa Villahermosassa). Siellä tacot pääsääntöisesti oli juurikin sitä roska-fast-foodia. Katukiskalta 10 pesolla (50 senttiä) sai 3 pikkutacoa valitsemallAsi täytteellä possu/nauta/kala. Possu ehdottomasti yleisin ja suosituin. Liha oli aina sellaista että kiskan pitäjä otti maissilätystä kiinni, kauhas sillä lihakimpaleesta biitin tacon väliin ja löi hieman salsaa päälle. Lautaselle tuli myös limesiivu. Tacos al pastor "kebabbi" oli myös yleistä.

Helsingin ravintoloissa vastaavista tosiaan joutuu maksamaan sen 15-20 euroa ja maku o käytännössä sama. Kyllä Meksikossakin oli hienompia tacoravintoloita, mutta yleensä niissä syötiin stten jotain muuta kun näitä perinteisiä täytettyjä tacoja. Joskin tortillalätyt oli myös monessa safkassa aina mukana.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
64
Lahden seudulla on aloitellut meksikosta kotoisin oleva kaveri toimintaansa tacojen myynnissä.

Vielä kokeilematta itsellä, mutta tulipahan mieleen jakaa jos muita innokkaimpia kokeilemaan.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
113
Mikäs mesta olisi tampereella paras käydä? Pikaisella tsekkauksella Tacos ´N´ Tequila, mutta onko omia kokemuksia?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Mikäs mesta olisi tampereella paras käydä? Pikaisella tsekkauksella Tacos ´N´ Tequila, mutta onko omia kokemuksia?
TnT vain kerran käynyt, hieman food court -tunnelma kun samassa tilassa usea tiski joista saa eri ruokia. Kyllähän tuolla söi, mutta ei kyllä jäänyt hirveää paloa mennä nopeasti uudestaan. edit. Food court -kommentti ei siis ollut erityinen miinus, ruuan puolesta siis ei yhden kokeilun perusteelal mitenkään erikoista :)


Oma suosikki on La Negrita Tammelantorilla
Edit2. Tosiaan torikoju, muutama pöytä ja tuoli siinä, mutta nyt ollaan vähän kaukana meksikon keleistä :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Kyllähän tacot itse tehtynä pääsivät yllättämään toden teolla, ja maukkaudessaan viikonlopun mättöruokana bissen tai kolan kanssa nuo on ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin itse tehdyt burgerit tai pizzat, eikä vaadi läheskään samanlaista opettelua tehdä hyvin.

Tässä Birria-tyyppinen ehdotus:

Ensin keitellään chilikastike chileistä ja vedestä. Ollaan ihan normaaleja suomalaisia eikä mitään chili-intoilijoita, meille kymmenisen habaneroa on sopiva määrä, 5 minuutin keittely (keittiö voi tässä vaiheessa olla hankalahko paikka oleskella), sitten annetaan keitoksen jäähtyä ja jäähdyttyä kaadetaan vedet pois yhtä desilitraa lukuunottamatta. Chileistä ja paahdetuista tomaateista, valkosipulista, viinietikasta ja meksikolaiseen keittiöön sopivista kuivista mausteista blendataan säästetyn chiliveden kanssa kastike.

Sitten kypsennellään nautaa tai possua hitaasti ja peitettynä miedossa lämmössä tunteja, käyttäen blendattua chilikastiketta grillauskastikkeena eli sivellään vaikka puolen tunnin välein. Kun liha on revittävää, paahdetaan vielä ilman kantta pinnasta rapeaksi. Revitään liha ja sekoitellaan kastiketta joukkoon.

Sitten. Ota maissitortilla, dippaa se chilikastikkeeseen, laita paistinpannulle. Täytä nopeasti ja taita kahtia, paistele rapeaksi molemmin puolin.

Täytteinä voi käyttää, sen lihan lisäksi, esim. silputtu tomaatti, silputtu sipuli, ja korianteri. Tai variaationa nopeasti kypsennetty kana, mango jne.

Valmistakin pakettia kannattaa vielä dipata korianterilla viimeistellyssä chilikastikkeessa ennen puraisua.

6rnwqslo9zc41.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
531
Erittäin hyvännäköistä settiä ja niin näyttää olevan kuvan muutkin tuotteet, mitäs muuta siellä on? linkkiä valmistusohjeisiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Kuinka paljon se on tosta jauhosta kiinni? Mä ostin tätä maissijauhoa kun en tienny että niitä on erilaisia:

Kaikki meni hyvin siihen asti kun olin prässänny ja olis pitäny ottaa kalvoista irti niin toinen lähti hyvin mutta se mihin prässättiin oli tiukassa ku täi tervassa eikä toivoakaan että olisin saanu sitä siitä ehjänä irti. Ihan mureniks meni. Sitten laitoin jauhoa väliin ja sain muutaman jotenkuten irti ja pannulle ja ohjeen mukaan niin ei kertaakaan noussut ja ne halkeili ja niistä tuli kovia kuin kivi (tosin on vielä nyytissä vetäytymässä).

En kyllä taas tajuu miten noin helvetin yksinkertainen asia voi olla noin helvetin vaikeeta. Ja pahinta on kun ei taas tiiä missä menee vikaan. Onko väärää jauhoa, onko koostumus väärä, liian kylmä/kuuma pannu vai mikä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Kuinka paljon se on tosta jauhosta kiinni? Mä ostin tätä maissijauhoa kun en tienny että niitä on erilaisia:

Kaikki meni hyvin siihen asti kun olin prässänny ja olis pitäny ottaa kalvoista irti niin toinen lähti hyvin mutta se mihin prässättiin oli tiukassa ku täi tervassa eikä toivoakaan että olisin saanu sitä siitä ehjänä irti. Ihan mureniks meni. Sitten laitoin jauhoa väliin ja sain muutaman jotenkuten irti ja pannulle ja ohjeen mukaan niin ei kertaakaan noussut ja ne halkeili ja niistä tuli kovia kuin kivi (tosin on vielä nyytissä vetäytymässä).

En kyllä taas tajuu miten noin helvetin yksinkertainen asia voi olla noin helvetin vaikeeta. Ja pahinta on kun ei taas tiiä missä menee vikaan. Onko väärää jauhoa, onko koostumus väärä, liian kylmä/kuuma pannu vai mikä?
Se meksikolainen maissijauho on käsitelty emäksisessä liuoksessa (googlaa nixtamalization). Tuo Risenta tuskin on.

Ainakin Masecaa pitäisi löytyä suht hyvin etnisistä kaupoista.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
113
Taco kuume alkaa kasvamaan iltojen pimentyessä... Onko suomessa kauppaa mistä sais prässin ja jauhot hommattua suoraan tilaamalla? Ei oikein nämä kaupan valmiit taco shellit oikein lähde..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Taco kuume alkaa kasvamaan iltojen pimentyessä... Onko suomessa kauppaa mistä sais prässin ja jauhot hommattua suoraan tilaamalla? Ei oikein nämä kaupan valmiit taco shellit oikein lähde..
No, noita prässejä kyllä löytää esim. Chez Mariukselta tai muista keittiökaupoista mutta jauhoja voi olla yllättävän hankala löytää suomalaisista verkkokaupoista. Ehkä Amazon.de helpompi?

Tai sitten voi kattoa löytyykö näitä kaupan pakastealtaasta: Don Tortilla |
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
34
Tuolla alussa mainittu liike Helsingin Hämeentiellä Dos Tecolotes, niin kaveri on asioinut siellä usein ja kehuu jatkuvasti. Laitappa kyselyä, jos et asu lähettyvillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom