Mekaaniset näppäimistöt

Kyllähän niissäkin on eroja, esim. vanhat Wootingin Lekker kytkimet on aivan kaameat kun taas sitten jotain uudempaa Gateron Jadea tai Geon RAW:t sitten jopa ihan jees HE kytkimien osalta. Tuntuma ja ääni ei kyllä mätsää mekaanisten kanssa, mutta jos se suurin osa ajasta menee peliruutuun keskittyessä ja kuulokkeet päässä niin tuskinpa niillä kytkimillä paljon muuta painoarvoa on kuin että sopivan tuntuinen jousi vaan siellä kytkimen sisällä.
Kiitos kattavista vastauksista. Tosiaan ainoa kirjoittaminen on lähinnä discordia ja foorumikirjoittelua ja kaikki muu on sitten pelaamista joten äänellä ei varsinkaan ole itselle painoarvoa. Koitan sinun vinkeillä löytää sopivan vaihtoehdon!

1000010987.jpg
1000010989.jpg
1000010986.jpg

Silakka54
Turquoise Tealio kytkimet
itse printatut hatut ja kotelo

Jos päästäisiin vklp aikana edes 50wpm :whistling:

Nytpä on pöydällä @Rouxinol ostettu Xtrfy K5 compact (65 %). Hankin pienemmäksi kakkosnäppikseksi, mutta:

Tämä on oikeasti aika kiva, vaikka vaahtoa ei ole paljon - eikä sitä mahdukaan koteloon yhtään enempää, kokeilin - niin ääni on silti aika miellyttävä, toki nämä Clackbait kytkimetkin vaikuttanee asiaan sekä tape mod.
Stabit on itse asiassa oikeinkin hyvät, en tiedä ovatko tehtaalta vai onko näille tehty jotain, mutta ei rämise eikä tahmo.

Mikä tässä erityisesti kuitenkin miellyttää on, miten fiksusti nuo FN toiminnot on laitettu. Jokaisella näppäimellä on FN toiminto eli tästä löytyy kaikki full size toiminnot, medianäppäimet ja enemmänkin, mm. hiiren napeillekin löytyy FN komennot.

Oikeasti tästä löytyy helpommin ja paremmin toiminnot kuin tuosta 75 % GMMK 3:sta ja tämä kompaktius kyllä miellyttää.
Kirjoittaminen tuntuu luontevalta kanssa heti ja korkeus tuntuu miellyttävältä.

Hatut on aika rimpulaa ABS:ää, mutta tämä olikin tiedossa ja nehän voi vaihtaa, toki ensin pitää saada muistiin missä noita tarpeellisia FN komentoja oli.
Täysmuovinen runko ei tunnu erityisen halvalta kuitenkaan, esim. Ducky One 3 verrattuna ottaisin tämän any day.

En tiedä onko tämän lankun vai kytkinten ominaisuus, mutta kytkimet ei kyllä istu mitenkään erityisen tiukassa vaikka plate on kai terästä.
Useampi kytkin lähti hatun mukana. Ei tuosta lie haittaa muodostu, mutta mielellään kytkimet saisi olla jämpsterissä.

Linkit menee johonkin Gigabyten näyttöön, mutta Azoth ollut kyllä mainio kapine ja irtoaa 170€ noilla kehutummilla snow kytkimillä

Kyseiset kytkimet julkaistiin aluksi valkoisessa mallissa, josta on IO:n testi myös videona

Bonuksena sitten jos myöhemmin haluaakin alkaa roplaamaan, niin löytyy hot-swap kytkimet jne.
Näppäinhatuista toki osa hieman standardeista poikkeavia kokoja, joten niille korvaajat lienee hankalampi löytää.

Tuo Azoth saa myös täältä kehut, BF tarjouksesta ostin snow version 149€, täyttä hintaa en maksaisi, mutta alle 200€ varmasti varma vaihtoehto.

Hemmetti kun menin ajatuksissani tilaamaan kun tuli myyntiin tuo näppis, tajuamatta että eihän se ole ISO Nordic... laitoin viestiä melkein heti perään että voinko perua, nyt näyttänee että paketti lähtee tulemaan.
Sivustolla lukee että jos ilmoittaa sähköpostilla nopeasti niin voivat yrittää perua, sain seurantakoodin joten en tiedä kerkevätkö enään perua.

Kertokaas näppistietäjät, kuinka perseestä tollasta oppia käyttää? En koodaile, mutta hieman oon tutustuttanut itteäni siihen maailmaan... eniten kuitenkin pelailen ja kirjoittelen. Ehkä tuon saa sitten myyntiin vaikka 30-50e halvemmalla uutena täällä.. argh! :lol:
Tämmöinen kätevä? The Swerty Keyboard Layout

Hemmetti kun menin ajatuksissani tilaamaan kun tuli myyntiin tuo näppis, tajuamatta että eihän se ole ISO Nordic... laitoin viestiä melkein heti perään että voinko perua, nyt näyttänee että paketti lähtee tulemaan.
Sivustolla lukee että jos ilmoittaa sähköpostilla nopeasti niin voivat yrittää perua, sain seurantakoodin joten en tiedä kerkevätkö enään perua.

Kertokaas näppistietäjät, kuinka perseestä tollasta oppia käyttää? En koodaile, mutta hieman oon tutustuttanut itteäni siihen maailmaan... eniten kuitenkin pelailen ja kirjoittelen. Ehkä tuon saa sitten myyntiin vaikka 30-50e halvemmalla uutena täällä.. argh! :lol:
Kyllä se moni käyttää ongelmitta ANSIa oli käyttö mikä vaan. Preferenssi juttuja mutta kyllähän se kaikki toimii, ehkä menee hetki löytää ne omat mieluisat asetukset vaan. Se kuinka nopeasti tottuu riippuu varmaan siitä mistä kohtaa painat ISO enteriä, mutta pelaamiseen saattaa jopa leveämpi vasen shift olla mukavempi.

No tuollahan saat ääkköset muuten ANSI leiskaan, eli mikäpä ettei. Näppäinhatuthan voit vaihtaa sen mukaan mikä toiminto on missäkin.
Siis tietysti pitää jokin Nordic hattusarja olla ensin.

Ja muista, että näppäimistön suhteenhan merkitystä on vain sillä, onko se fyysisesti ANSI vai ISO.
Se mitä merkkejä näppäimistä lähtee riippuu täysin käyttöjärjestelmän näppäimistöasettelusta.

Koodaan ammatikseni ja mulla on ollut ANSI-leiskalla näppis n. 15 vuotta. Ei ole muistikuvia, että olisiko mulla ollut ongelmia erilaisen enterin kanssa. Swertyyn siirryin tässä ehkä pari vuotta sitten. Siihen asti olin vain bindannut puuttuvan <>|-näppäimen suomileiskaan jonkun muun näppäinyhdistelmän taakse.

Swertyyn siirtyminen oli yllättävänkin hidas prosessi. Meni ainakin pari kuukautta, että virheitä ei enää tullut jatkuvalla syötöllä. Edelleen teen välillä virheitä aalto- ja hakasulkeiden kanssa. Vaikka olisit Windows- tai Linux-käyttäjä, suosittelen opettelemaan niiden käytön å- ja ´-näppämistä. MacOS:n Swertyssä niitä ei muualta löydy.

Suomileiskaan verrattuna koodaillessa Swerty on kyllä miellyttävämpi käyttää. Ei tarvi taivutella käsiä ihan niin outoihin asentoihin. Pystyn myös vaihtamaan suomileiskaan lennosta, jos joutuu esimerkiksi jollain vieraalla koneella työskentelemään, mutta harvinaista se tietysti on.

No nytpä on vielä Xtrfy K5 vaihdettu Gateron Oil Kingit sekä Keychronin Developer hatut, oikeen kiva.
En minä tästä maksaisi sitä hintaa, mitä uutena pyydetään tosin kun siihen hintaan saa nykyään jo parempaa, mutta viidellä kympillä ei ollenkaan pöllömpi näppis.

Spacen oikea stabi tuntuu rämisevän hieman, pitää sille vielä jotain tehdä.
Rasvattu se kyllä on jo tehtaalta, mutta stabit tuntuu myös aika väljiltä, siis se stemmiosa, joka liukuu ylös-alas.

GMMK 3 on muuten myynnissä tätä myöten mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan, ilmo löytyy myyntialueelta ja tarjouksiakin otetaan vastaan.
On parempi hinta-laatusuhde tuossa kustomissa kuin prebuildeissa ja modausten jälkeen äänikin paljon parempi kuin mikään GMMK 3 arvostelu antaisi ymmärtää.
(Ja ne ongelmat, joita minulla oli sen kanssa alussa, ratkesi firmis ja softapäivityksillä).

Viimeksi muokattu:

Onneksi sain vastauksen että peruivat tilauksen, odottelen tuota ISO Nordic-versiota.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 836
Jäsenet
76 681
Uusin jäsen
Pastori_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom