Mekaaniset näppäimistöt

AsiJu

Premium-jäsen
Liittynyt
09.04.2024
Viestejä
202
Kytkimiin liittyen: menee nämä Jammyt vaihtoon. Kytkimet tuntuvat "muhjuuntuvan" vaan enemmän käyttäessä ja en nyt jaksa enää uskoa, että tässä on kyse siitäkään, että ne on kerran avattu.
Sääli, koska olisivat todella buenot muuten. Toki minulla voi olla vaan huono erä, mutta juuri tämä epätasaisuus häiritsee.

Nyt on tulossa tilalle Durock Black Lotus, myös 63 g jousi, mutta speksit kohdallaan ja arvostelujen perusteella pitäisi olla hyvä kytkin olematta vielä hirveän kallis.
Lisäksi olen nyt tulossa siihen tulokseen, että vaikka kirjoittamiseen kenties toivoisi aavistuksen jäykempää jousta, niin pelaamiseen tuo 63 g onkin just bueno.

Tämä juontaa siitä, että juuri noissa WASD näppäimissä oli näitä "muhjuuntuneita" Jammyja ja se aiheuttaa myös sen, että kytkimestä tulee vähän jäykempi. Alkoi väsyttää jo sormia yhtään tuntia pidemmässä pelisessiossa.

No, onhan matalaprofiilisillekin mekaanisille näppiksille omansa. Mutta toisaalta, kun ns. pelinäppikset ovat vihdoin omaksumassa asialliset äänieristykset ja hotswapin perusominaisuuksiksi ainakin ei-alimmissa hintaluokissa, niin sitä overlappiakin on ja rajanveto vaikeaa. Kaikissahan niissä lukee gaming jos valmistaja ajattelee että sillä on myyntiä lisäävä vaikutus. Ja... mikä tuo terminologisen puritaanisuuden taso nyt edes pitäisi olla, "mekaaninen" tarkoittaa teknisesti kai sellaista jossa on toimintaperiaatteeltaan nimenomaisesti mekaaninen kytkin, ei siis optinen tai magneettinen.
Itse ymmärrän mekaanisen jopa niinkin laajasti, että "muu kuin kalvonäppis, jossa jokaiselle näppäimelle on oma kytkin". Eli tämän ketjun alle menee kaikki oli sitten itse rakennettuja tai valmiita brändinäppiksiä, mekaanisilla, optisilla tai magneettisilla kytkimillä.

Optinen ja magneettinen kytkin on kuitenkin "jalostettuja" versioita peruskytkimestä, niissä vaan rekisteröinti ei enää perustu fyysiseen kontaktiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 709
Sitä on kyllä vaikea haukkua, erittäin hyvä valmis näppis, mutta ei kai kukaan nyt perusversiota tuosta osta kun 580 eurolla saa Extreme version? o_O
Valkoinen Azoth Snow ollut käytössä helmikuusta lähtien ihan tyytyväinen olen ollut. Suosin valkoisia näppäimistöjä jotta merkinnät näkyy ilman valoja, ja yleensä rgb:t onkin pois päältä. Hattujen sormituntuma on hyvä, ja napit ei heilu tai kallistu painettaessa.

Jätin Armory Craten asentamatta sillä ajatuksella että koitan pärjätä ilman sitä, ja ainakin tähän asti on pärjännyt ihan hyvin. Ainoa mitä toivoisin on että kellon saisi näyttöön näkyviin ilman ohjemistoa.

Henkilökohtaisesti pientä haastetta aiheuttaa edelleen kokoon tottuminen. Aikaisemmissa TKL näppäimistöissä nuolinäppäimet ovat olleet omilla vakiopaikoillaan, ja tuossa on tuo page down sillä kohdalla missä nuoli ylöspäin vakiona olisi. Terminaalihommissa nuoli ylös on paljon käytössä ja edelleen käy niin että sormi osuu page down näppäimeen. Tykkään kuitenkin tuossa siitä että nuolinäppäimet ovat hieman offsetilla alempana kuin alin näppäimistörivi. Tottumiskysymys, mutta näin alussa helpottaisi Keychron tyyppinen asettelu jossa page down kohta on jätetty tyhjäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2022
Viestejä
166
Azothin sitä olikseny Storm -kytkintä ei ole ilmeisesti nordiccina ollenkaan saatavilla. Siis clicky -versio. Jos sitä olis ollu tarjolla, niin olis houkutellu. Videoissa kuulosti herkulliselta.
 
Liittynyt
25.04.2022
Viestejä
8
Kiitos kommenteista! Taidanpa laittaa GMMK2:n tilaukseen. Tämä oli näköjään ollut iotechin testissäkin viime kesänä ja senkin perusteella vaikuttaa ihan kelvolliselta.

Mietin myös noita barebone-paketteja, mutta ne vaikuttaa tosiaan tulevan äkkiä aika kalliiksi. Ne on varmaan seuraava steppi, jos tämä osoittautuu pettymykseksi.

 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
645
Kiitos kommenteista! Taidanpa laittaa GMMK2:n tilaukseen. Tämä oli näköjään ollut iotechin testissäkin viime kesänä ja senkin perusteella vaikuttaa ihan kelvolliselta.
Itse vinguin joitakin sivuja takaperin tuon GMMK2:n korkeudesta verratessani muihin koittamiini näppäimistöihin, mutta siitä tulikin sitten melkein suosikki heti vaihdettuani alkuperäiset OEM-hatut cherry-profiililla varustettuihin. Luulen kyllä että vika oli lähinnä päässäni tässä, mutta se korkeampi korkeus saattaa kyllä ensi alkuun yllättää ja hämmentää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 586
Viestejä
4 315 364
Jäsenet
72 078
Uusin jäsen
txnze

Hinta.fi

Ylös Bottom