Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
14.10.2022
Viestejä
154
Chyrosran22 täräyttä metalliset hatut 8Bitdon retronäppikseen ja ai että, kun toimii:



6 minuutin kohdalla hakataan sitä.

Pitäisi varmaan laittaa se C64 versio tulemaan…
 
Liittynyt
14.10.2022
Viestejä
154
No jos sitä SA-profiilia haluaa päästä kokeilemaan, niin tuo tapa taitaa olla kustannustehokkaimmasta päästä...
Näinpähän se. Kun olis vielä ISO tarjolla, niin olisin tilannut ajat sitten, mutta kyllä se tuollakin menee. C64 versio tietysti, kun se oli ensimmäinen tietokoneeni.

Edit. Tilaus lähti vetämään. Seuraavaksi pitäisi varmaan alkaa ottaa kuvia joistain vanhoista näppäimistöistä ja alkaa rustaamaan myynti-ilmoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

AsiJu

Premium-jäsen
Liittynyt
09.04.2024
Viestejä
156
Minusta noiden perus Cherryn kytkimien ulkopuolelle katsominen avasi mekaanisten näppäimistöjen ihanuuden
Tämä. Cherryn kytkimet ei myöskään ole edustaneet kytkinten huippua enää aikoihin eikä Cherryä tunnu juuri kiinnostavan ottaa ohi menneitä kilpailijoita kiinni.

Yhtään liioittelematta voin sanoa, että esim. kaikista lineaarisista kytkimistä, joita olen käyttänyt, Cherry red on toiseksi huonoin.
Outemu red on vielä vähän kolkompi, mutta ei paljoa.

Tuntopisteellisistä Cherry brown on huonoin käyttämäni. On sekä lähes olematon tuntopiste, että scratchy, että stem wobblea ja spring pingiä.

Minä hurahdin tähän harrastukseen 2021 ja kokeilin Cherryä ekan kerran muistaakseni 2022 jossain Cooler Masterin lankussa.
Odotusarvo oli, että nyt tulee jotain selvästi parempaa kuin vaikka pelibrändivalmistajien omat kytkimet, juu ei tullut :)

Tämän ei nyt ole tarkotus olla mikään Cherryn haukunta maan tasalle, vaan osoitus siitä, että vaihtoehtoja todella on.
Kerran törmäsin henkilöön, joka esimerkiksi ei halunnut kokeillakaan Kailhia, koska "Cherry on Cherry ja saksalainen".

Jokanen tyylillään, ite ottasin mitkä tahansi Kailhit mieluummin any day.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
748
Tämä. Cherryn kytkimet ei myöskään ole edustaneet kytkinten huippua enää aikoihin eikä Cherryä tunnu juuri kiinnostavan ottaa ohi menneitä kilpailijoita kiinni.

Yhtään liioittelematta voin sanoa, että esim. kaikista lineaarisista kytkimistä, joita olen käyttänyt, Cherry red on toiseksi huonoin.
Outemu red on vielä vähän kolkompi, mutta ei paljoa.

Tuntopisteellisistä Cherry brown on huonoin käyttämäni. On sekä lähes olematon tuntopiste, että scratchy, että stem wobblea ja spring pingiä.

Minä hurahdin tähän harrastukseen 2021 ja kokeilin Cherryä ekan kerran muistaakseni 2022 jossain Cooler Masterin lankussa.
Odotusarvo oli, että nyt tulee jotain selvästi parempaa kuin vaikka pelibrändivalmistajien omat kytkimet, juu ei tullut :)

Tämän ei nyt ole tarkotus olla mikään Cherryn haukunta maan tasalle, vaan osoitus siitä, että vaihtoehtoja todella on.
Kerran törmäsin henkilöön, joka esimerkiksi ei halunnut kokeillakaan Kailhia, koska "Cherry on Cherry ja saksalainen".

Jokanen tyylillään, ite ottasin mitkä tahansi Kailhit mieluummin any day.
Cherryn kytkimistä saa kyllä oikein kivat, itselläkin nyt juuri käytössä näppäimistö missä Cherry Redit ja tämä on vielä yksi lempi laudoista.
Myöskin yhdessä laudassa mitä tykkään kovasti käyttää on MX Brownit jopa. Tosin eka oli nuo Brownit toisessa laudassa ja siinä ne oli taas aivan kamalat :lol:

Mutta näistä saa erittäin käyttökelpoisia ja jopa loistavia kun jaksaa nähdä vaivaa. Jolloin aivan eri luokkaa kuin perus näppis mihin lykätty RGB:tä tukevat MX Redit. Toki pitää myös ääniprofiilinkin iskeä sitten, esim. tämä lauta millä nyt kirjoitan ei todellakaan ole kenellekkään thockin rakastajalle, varsinkaan alu platella ja GMK hatuilla. Jouset on ainakin kyllä hyvä vaihtaa sillä Cherryn stock jouset on kamalat. Ja joidenkin rakastamasta cherry rahinastakin pääsee eroon lubella. Toisin sanoen siis hyviä kytkimiä harrastajille, jos haluaa suoraan paketista hyvät ja sulavat kytkimet niin silloin en Cherryä suosittelisi.

Monet varmasti myöntää Cherryn THE kytkimeksi koska se on se alkuperäinen MX-tyylinen kytkin, mutta kun patentti raukesi niin sitten tuli hieman valinnanvaraa ja kilpailun myötä myös monet asiat parani.
Nykyään on kuitenki niin hyvä tilanne kytkimien kanssa että saat jopa noin puolet halvemmalla parempaa stock kytkintä kuin mitä Cherry tarjoaa. Ellei sitten se stock Cherry ole oma endgame :D

Mutta tosiaan sillä oletuksella ei kannata mennä että Cherry on automaattisesti se paras, kuten sanoitkin, vaan mekaanisten kytkimien maailma on vaan niin paljon isompi ja mielenkiintoisempi Cherryn tuotelinjan ulkopuolella.
 
Liittynyt
14.10.2022
Viestejä
154
Ymmärrän kyllä, miten se Cherryn rahiseva liitumainen ääni joitakin viehättää. Brown oli aina pettymys, kun taktiilinen ei oikein ollutkaan taktiilinen. Ensimmäinen hankkimani mekaaninen näppäimistö oli Steelseriesin joku kokonaan metallinen ja mukana tuli Cherry MX Blackit, joista pidin kovasti. Voin kuvitella, että voitelemalla Blackeista saa huippukytkimet. Minulle taktiilisuus on kuitenkin se juttu ja tuntuu kirjoittaessa parhaimmalta. Nyt kirjoitan Varmilo Minilo 75:lla, johon aamulla asensin Gazzew Boba U4 62g kytkimet. F-rivillä tosin 68g versiota. Erittäin miellyttävä, vaikka tietysti hiljennetyissä puuttuu se toinen puoli kokemusta.

Paras taktiilisuus irtoaa kuitenkin Kaihlin click-bar kytkimistä. Kaihl Box Jade on paras tähän mennessä. (mutta mukana tietysti tulee klikkaus, mille on oma paikkansa ja jotkut ihan syystä eivät pidä)
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
748
Ymmärrän kyllä, miten se Cherryn rahiseva liitumainen ääni joitakin viehättää. Brown oli aina pettymys, kun taktiilinen ei oikein ollutkaan taktiilinen. Ensimmäinen hankkimani mekaaninen näppäimistö oli Steelseriesin joku kokonaan metallinen ja mukana tuli Cherry MX Blackit, joista pidin kovasti. Voin kuvitella, että voitelemalla Blackeista saa huippukytkimet. Minulle taktiilisuus on kuitenkin se juttu ja tuntuu kirjoittaessa parhaimmalta. Nyt kirjoitan Varmilo Minilo 75:lla, johon aamulla asensin Gazzew Boba U4 62g kytkimet. F-rivillä tosin 68g versiota. Erittäin miellyttävä, vaikka tietysti hiljennetyissä puuttuu se toinen puoli kokemusta.

Paras taktiilisuus irtoaa kuitenkin Kaihlin click-bar kytkimistä. Kaihl Box Jade on paras tähän mennessä. (mutta mukana tietysti tulee klikkaus, mille on oma paikkansa ja jotkut ihan syystä eivät pidä)
Kailhin click-barien tuntuma on kyllä aivan mahtava, harmi vaan että tuo mukanaan äänen mistä itse ei niin välitä :lol:

Ja MX Brownit on kyllä yksi grumpy linear kytkin, mutta itse yllätyin kyllä minkälaiset tuli kun pisti hellästi lubea ja stock jouset vaihtoi 67.5g 3stage 22mm jousiin.
Hellä lube tosin oli ongelma äänen osalta, varsinkin kunnon alumiinisessa laudassa. Mutta kun pisti muoviseen NCR80 koteloon ja vielä platelessinä, niin tuntuma ja ääni oli niin täydellinen. Aluksi ajattelin että siitä tulee vaan retroteemainen hyllykappale, mutta aina vähän väliä se sieltä tulee käyttöönkin.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
624
Kailhin click-barien tuntuma on kyllä aivan mahtava, harmi vaan että tuo mukanaan äänen mistä itse ei niin välitä
Intterin netissä jotkut kertovat lubenneensa click-barin, ja että muun ohessa se vaikuttaa ääneenkin.

Mitä Cherryn kytkimiin tulee, itse olen pidellyt lähinnä vanhoja käytettyjä räiskiä verrokeiksi, mutta kyllä ne Cherry MX Bluet jotenkin sormiin tuntuvat olevan ihan eri maailmasta kuin vaikkapa Kailhin perus-Bluet tai vaikka Razerin vihreät. Ovat ikäänkuin reippaan sisäänajon jälkeen tasalaatuisemmat äänessä ja muuten kuin vaikka nuo Kailhin vanhat click-jacketit, jotka ovat alkaneet yksilöitymään huonolla tavalla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 017
Itsellä ei ole paljoakaan kokemusta kytkimistä, mutta silentiumPC laudassa Kailh olivat melko hirveät. Rahisivat ja takelteli. Nyt on deltacon laudassa kailh ja mielestäni ovat kyllä paremmat(tai muisti vääristää), mutta ei erinomaiset mitenkään. Vähän samanlaista ominaisuutta, mutta paaaljon vähemmän oli HyperX aquassa. Niissä sitten muuta random ping yms ongelmaa. MX brownissa tai redeissä ei ole itsellä tuollaista ongelmaa ole ollut, vaikka lankkuja noilla on tainnut olla 2-3kpl molemmilla kytkimillä. Enemmän juuri brownin tunnottomuus sai etsimään parempaa. Parhaat tähän mennessä on nuo Akkon kytkimet (black sekä silent penquin), mutta kai parempiakin voi olla, en vaan vielä tiedä miten :D. Tässä kun ovat kaikki mitä olen kokeillut. Lähinnä nyt näkemyksenä, ettei cherryissä itsellä ole ollut mitään vikaa :hmm:
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
748
Intterin netissä jotkut kertovat lubenneensa click-barin, ja että muun ohessa se vaikuttaa ääneenkin.

Mitä Cherryn kytkimiin tulee, itse olen pidellyt lähinnä vanhoja käytettyjä räiskiä verrokeiksi, mutta kyllä ne Cherry MX Bluet jotenkin sormiin tuntuvat olevan ihan eri maailmasta kuin vaikkapa Kailhin perus-Bluet tai vaikka Razerin vihreät. Ovat ikäänkuin reippaan sisäänajon jälkeen tasalaatuisemmat äänessä ja muuten kuin vaikka nuo Kailhin vanhat click-jacketit, jotka ovat alkaneet yksilöitymään huonolla tavalla.
Aivan varmasti vaikuttaa, mutta vaikuttaa myös tuntumaankin. Itsellä enemmänkin ongelmana se että en muutenkaan välitä klikkaavien kytkimien äänestä, pahin on omasta mielestä äänen ja tuntuman osalta kyllä click jacketit, mitä Cherrykin käyttää.

Itsellä kyllä hulluja toiveita kun löytänyt parit kivat kytkimet missä taktiilinen tuntuma, mutta ääni ei täsmää omiin toiveisiin. Juurikin nämä Kailhin clickbarit on tuntunut kivalta muuta ääni ei ole omaan mieleen, sitten taas vastapäänä hiljaiset Boba U4 kytkimet tuntuu paljon kivemmilta kuin U4T:t hiljennyksen takia, mutta U4:n äänen puute taas häiritsee :lol:
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
624
Itsellä alkoi jostain syystä tehdä kovasti mieli täyttää lauta Kailhin Box Pale Blueilla kokeiltavaksi, mutta pitänee ennen kytkinten tilaamista odottaa Akkon mustien saapuminen ja testata että mahtaako se raskaampi kytkin nyt kuitenkaan maistua itselle.

Keychronin K4:stä oli aikomus nyppiä Kailh Box Summerit pois kun eivät tuntuneet hyviltä, mutta eikö siihenkin pitänyt mennä ihan vaan visuaalisen ilmeen testaamiseksi laittamaan Alista tilatut "DaYe keycaps" ABS-muoviset cherry-profiiliset kloonihatut (vaahteranlehti ja pelikorttimaa -noveltyilla varustettu versio), ja eikö nekin perkeleet sitten toimineetkin taas niin hyvin yhteen että sydämestä sattuu jos pitäisi nyt tuo palastella.

Oma matala vaatimusstandardi on varmaan pelkästään hyvä asia, mutta ei kytkin- ja hattutestailusta meinaa oikein tulla mitään kun hotswap-alustat toisensa perään optimoituvat pois siitä käytöstä.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
748
Itsellä ei ole paljoakaan kokemusta kytkimistä, mutta silentiumPC laudassa Kailh olivat melko hirveät. Rahisivat ja takelteli. Nyt on deltacon laudassa kailh ja mielestäni ovat kyllä paremmat(tai muisti vääristää), mutta ei erinomaiset mitenkään. Vähän samanlaista ominaisuutta, mutta paaaljon vähemmän oli HyperX aquassa. Niissä sitten muuta random ping yms ongelmaa. MX brownissa tai redeissä ei ole itsellä tuollaista ongelmaa ole ollut, vaikka lankkuja noilla on tainnut olla 2-3kpl molemmilla kytkimillä. Enemmän juuri brownin tunnottomuus sai etsimään parempaa. Parhaat tähän mennessä on nuo Akkon kytkimet (black sekä silent penquin), mutta kai parempiakin voi olla, en vaan vielä tiedä miten :D. Tässä kun ovat kaikki mitä olen kokeillut. Lähinnä nyt näkemyksenä, ettei cherryissä itsellä ole ollut mitään vikaa :hmm:
Nämä on mielipidekysymyksiä eikä ole mitään yleisellä tasolla parasta olemassakaan. Paljon myös vaikuttaa kaikki mitä se kytkimen ympärillä on, myös ihan huonekin vaikuttaa ääneen ja joskus äänikin saattaa jopa vaikuttaa alitajuntaisesti tuntumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
624
silentiumPC laudassa Kailh olivat melko hirveät. Rahisivat ja takelteli. Nyt on deltacon laudassa kailh ja mielestäni ovat kyllä paremmat
Onko tuo Deltaco se Gigantin tarjous jossa on Box Brownit? Nuo kailhin itse kehittelemät Box-kytkimet on klikkaavien ulkopuolellakin uskoakseni ihan jotain muuta kuin ne ensimmäiset aika suorat cherry-kopiot joita on käytetty SilentiumPC:n lankuissa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 017
Onko tuo Deltaco se Gigantin tarjous jossa on Box Brownit? Nuo kailhin itse kehittelemät Box-kytkimet on klikkaavien ulkopuolellakin uskoakseni ihan jotain muuta kuin ne ensimmäiset aika suorat cherry-kopiot joita on käytetty SilentiumPC:n lankuissa.
Joo, juurikin kyseinen tarjous deltaco. Eli kommenttisi tarkoittaa ekojen SilentiumPC:n kailh kytkimien olleen oikeastikin huonompia kuin nuo muut (nykyiset) kailh:t? Näin oman kokemuksen perusteella näin voisi olla.

Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut kehua kumpiakaan kailh:ja, vaan nostaa MX brown laadullisesti (tasaisempi laatu ja tuntuma) niiden yläpuolelle. Tietysti mieltymyksiä nämä ovat ja kuten Sprada totesikin, niin moni asia vaikuttaa kytkimen ulkopuolellakin.

Itse en pidä siitä, että kytkin rahisee lainkaan -en toki ole yhtään kytkintä myöskään rasvannut ja sehän voi kytkimen muuttaa tunnetusti aivan erilaiseksi, joten rasvattu kalh voisi varmasti olla parempi myös kuin Cherryt.

Siitä olen samaa mieltä useiden kanssa, että Cherryt ovat hyvä lähtökohta mekaanisiin kytkimiin ja siitä on hyvä jatkaa sitten parempiin kytkimiin, kunhan tietää mitä kytkimeltä haluaa
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
624
Eli kommenttisi tarkoittaa ekojen SilentiumPC:n kailh kytkimien olleen oikeastikin huonompia kuin nuo muut (nykyiset) kailh:t? Näin oman kokemuksen perusteella näin voisi olla.
No, ainakin ovat ihan eri kytkimiä SilentiumPC:ssä kuin tuossa Deltacossa. Kai niitä objektiivisesti huonommiksikin voi sanoa. Omasta Xtrfy K5:stä ainakin lähti heti Kailh Redit rahinan takia pois, Logitech G512:ssani olevat bluet on itselleni meh mutta klikkaavista Boxeista clickbareineen tykkään kuin hullu puurosta ja enkä mä kyllä clickbareilla varustettuja speed pinkejäkään (sama kuin yleisempi speed bronze) pahana pidä.
 

AsiJu

Premium-jäsen
Liittynyt
09.04.2024
Viestejä
156
Oof... nyt on jouset vaihdettu kaikkiin kytkimiin, kyllä meni aikaa, :D

Mutta, oli wörtti, tämä 75 g tuntuu paremmalta, aavistuksen ehkä jäykän puoleinen, mutta tottunee, mieluummin näin kun yhtään liian löysä kytkin.
Jouset oli asialliset myös minun nähdäkseni, ei tullut spring pingiä mukana (öljysin jouset samalla).

Mielenkiintoista kyllä pohjausäänikin muuttui huomattavasti, johtunee siitä, että kytkimet pohjaa pehmeämmin kun jäykempi jousi vastustaa enemmän liikettä.
Täytyy makustella ehkä pari päivää, onko tämä hyvä vai hienosäädänkö johonkin 70 g tietämille.

Kytkinten palautuksessa en huomaa eroa vaikka jousi lyheni, eli sen puoleen bueno.

Samalla muuten pisteet Maxgaminging Alpha tool setille, jonka tilasin jousten kanssa, tulee mukana Kailh ja Cherry kytkimien avaaja (metalliset), pinsetit, pari lube pensseliä, todella hyvältä tuntuva kytkinten irrottaja sekä stem holder, hintaa oli rapia parikymppiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 694
Viestejä
4 313 074
Jäsenet
71 889
Uusin jäsen
moilanen1

Hinta.fi

Ylös Bottom