Nenä tiukasti kohti/on jo keski-ikää, "peliura" käynnistelty varhain 90-luvun alkupäässä NES/SNES mayhemillä josta parraimpina pelimuistoina on Final Fantasyt, Chrono Trigger, Terranigma, ja muut JRPG:t. Näiden ostostelu suomeen oli jotain ihan mieletöntä, piti kerätä lehdistä numeroita joista sai kuvastoja joista sai pelejä jotka oli yleensä jenkki-regionille, ja ne joko toimi tai ei toiminut PAL-adapterin kanssa
Ongelmahan ratkesi ostamalla sekä euro että jenkki snessit
Se oli muuten sanataiteen huippu kun 12v pikku-kundi perustelee vanhemmilleen, miksi ois tosi hyvä ostaa suoraan ameriikasta tommonen SNES joka meillä jo on.
Tietsikkapelaaminen käynnistyi tavallaan siinä rinnalla, alkuun commondorella ja myöhemmin amiga:lla, sekä PC:llä. Ensimmäinen PC oli äidin työkone 286, myöhemmin joku IBM jossa 486/60 -> pentium, pentium 2. Ensimmäinen täysin oma kone, omilla kesätyörahoilla ostettu oli Pentium 3 500mhz voodoo näyttiksellä
Myös PC:llä eniten oli sydäntä lähellä roolipelit ja seikkailupelit. Ultimat commondorella oli jotain ihan mieletöntä, mulla on vieläkin tallessa vihkoja joihin tuli piirrettyä karttoja maailmasta ja luolastoista.
Amigalla tuli aloiteltua myös ajopeliharrastukset. Lotus <3
Ysärin loppupäätä kohden, lukiossa, FPS-moninpelit vei mennessään. Quaket ja areenaräiskinnät, battlefield 1942, CS kun se julkaistiin modina ja niin edespäin. Jostain syystä myös Team Fortress iski kiveksiin kuin miljoona volttia, muistan että oon istunu monta kuumaa kesäpäivää ISDN-yhteyden ylitse veivaamassa sitä. Muistelisin että meni todella monta vuotta, että en pelannut konsoleilla käytännössä lainkaan mikä oli jännää.
98 eteenpäin tuli myös pelattua helvetisti MMO-pelejä. Alkoi ultima-onlinestä, heilahti korealaisten grindimorppien (kuten kulttisuosiossa ollut Hellbreath Online) kautta Dark Ages of Camelottiin, josta mentiin Wowiin niin että heilahti ja sieltä sitten Age of Conaniin, Riftiin ja mitä näitä nyt on. MMO-pelien takia tuli pidettyä lukiossa yksi välivuosi.
Nykyään tulee pelattua päivittäin. Pelaan konsoleilla, puhelimella ja PC:llä
Töissä pitää tietysti käydä, ja harrastuksiin kuuluu myös polkupyöräily ja random-punttisalierkkeily, mutta 1-2 tuntia minimissään joka päivä tulee jotain läpsyteltyä. PC:llä tulee pelattua suurimmaksi osaksi, mutta aina välillä tulee joku hyvä konsolipeli mitä tulee sitten pelattua ihan antaumuksella. Nintendolta varsinkin, Mariot ja Zeldat on ihan yhtä rautasta paskaa kuin mitä ne oli sillon joskus -89 kun oon ensimmäisen kerran mariota nessillä veivannu ruutuun liimattuna.
Tän hetken suosikit on ehdottomasti Overwatch ja Civ 6. Battlefield 1 ei ole jostain syystä kolahtanut kovaa, mutta luulen että se tulee vielä napsahtamaan ja sitten taas mennään yökaudet läpeensä.
Vaimo suhtautuu "harrastukseen" (pakkomielteeseen, elämäntapaan, jne.) huvittuneen ihastuneena, ajoittain vähän närkästyneenä kun joku hyvä peli nielasee käytännössä kaiken mun vapaa-ajan. Pelataan yhdessä joitakin pelejä, mutta tän polven naisella on jotenkin toi sukupuolirooliasetus vielä sellanen että diggailee lähinnä jotain puzzle-pelejä. Kateellisena oon katellu LAN-tapahtumissa, kun nuoren polven "Jonneilla" on tapahtumassa mukana tyttöystävät, ja siel ne söpösti raidaa vierekkäisillä paikoilla
"Vittu mä synnyin liian aikasin" Oon yrittäny saada vaimoa innostumaan MMO:sta tai räiskinnöistä, mutta eih
*edit*
Täytyypä lisätä vielä sen verran edittiä, että en muista kumpaa pelasin ensin: jotain Keen-peliä vai mariota. Mario on ensimmäinen konsolipeli mitä olen pelannut, mutta en muista oliko äidillä kotona tietokone jo ennen kuin sain NES:n joululahjaksi, vai miten sen meni.
Lisäksi oli joku flipperipeli mitä äidin koneella pysty pelaamaan. Ja joku ajopeli, missä ajettiin tosi kökköä "vuoristorataa" ympäri.
Alkuvuosien parhaat PC-pelit oli Skate or Die ja Ski or Die, sekä joku vitun älytön olumpialaispeli xD