Matkailuautot ja vaunut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elmo
  • Aloitettu Aloitettu
Tästä varmaan löytyisi netistä laskelmia.

Vuokrahinta kolmeksi viikoksi vs

Arvonalenema/kulut vuodessa

Hajua paljon noi olisi suurin piirtein?
6v sitten näin


ja tänä päivänä kun kaikki on kalliimpaa niin ei se yhtään kannattavampaa siitä tee...

Toki halvallakin pääsee jos tyyliin kaksi aikuista niin pieniä vaunuja löytyy, joissa ylläpitokuluja ei juuri ole.
 
Jos sitä tosiaan käyttää vain sen 2-3 viikon lomareissun vuodessa, niin ei oikein kannata ostaa omaa (ainakin jos puhutaan jostain uudehkosta), mutta jos käyttöä on useana viikonloppuna pitkin vuotta, niin tuo kääntää jo tilanteen, eikä vähiten siksi että siellä on ne omat romut jo valmiina kyydissä.

Tosin varsinkin vanhemmissa asuntovaunuissa se arvonalenema on hyvinkin maltillista, mutta sen vanhan vaunun ostaminen itsessään on aina omanlainen seikkailunsa. Sinänsä sama asia pätee vanhaan asuntoautoonkin, mutta bonuksena vielä vanhan auton ongelmat, asuntovaunu on kuitenkin teknisesti ajateltuna hyvoin yksinkertainen laitos.

Tosin epäilenpä että monelle karavaanarille yksi tärkeä peruste sille laitteelle on se että se on oma, eikä tarvitse mennä vieraaseen vuoteeseen nukkumaan.
 
Vähän kallistunut siihen, että töissä käyvänä ihmisenä ei ole oikein mitään järkeä pistää 30-70k€ kiinni purkkiin mikä seisoo 90% ajastaan pihalla, kulut juoksee ja arvo laskee... Oman jälleen vuokraus olisi toki yksi millä saisi kulut hallintaan, mutta liian epäselvää ja jos vanha auto niin siihen ei saa rahallakaan enää osia mitkä vuokralainen paskoo.

Ei tullut mitään järisyttävää vastaan ja väkisin ei viite ostaa. Kahtellaan sitten kun eläkeikä lähenee tai oikeasti voi olla kuukausia pois töistä vuodessa.

Meillä oli ihan tarkotus käyttääkin autoa ja saahan sen sitten seisontaan jos tietää että tulee pidempi ajanjakso kun ei pääse reissuun. :cool:
Itteä ei mikään arvonalenema kiinnosta vittujakaan jos omaan käyttöön ostan, ei auto koskaan mikään sijoituskohde ole, oli se sitten henkilöauto tai matkailuauto.
 
Yllättävän hyvin käytetyt matkailuautot on viime vuosina pitäneet hintansa.
Uuden ostossa ei taloudellisesti mitään järkeä, meidän Burstnerissä suli ensimmäisen 2 vuoden aikana jotain 25K hinnasta.
Oli vaan pakko ottaa uusi, kun silloin kyseisellä pohjaratkaisulla olevia malleja ei käytettynä ollut maassa.

Ei silti harmita, keskimäärin tulee vietettyä se vajaat 3kk vuodesta autossa. Talvea paettu kolmena vuotena eri puolille Kroatiaa ja Norjassa myös useampi kuukausi.
Toimii etätyön kanssa erinomaisesti.
 
Edit: jaa täällä puhuttiin varmaan jostain pokseista tai 80 luvun hymereistä jos arvonalenemat on vaan kymppitonneja.
 
Edit: jaa täällä puhuttiin varmaan jostain pokseista tai 80 luvun hymereistä jos arvonalenemat on vaan kymppitonneja.
Eihän nuo asuntovaunut nyt niin paöjoa maksa että niiden arvo edes voisi sulaa kumppitonneja.

Ainakaan pyyntihintojen perusteella noiden arvonalenema ei ole mielestäni kovin suurta.
 
Eihän nuo asuntovaunut nyt niin paöjoa maksa että niiden arvo edes voisi sulaa kumppitonneja.

Ainakaan pyyntihintojen perusteella noiden arvonalenema ei ole mielestäni kovin suurta.
Asuntoautoissa ja vaunuissa arvo ei tipu ainakaan yhtä rajusti kuin henkilöautoissa, niitä ei vaihdeta niin tiheään vain koska naapurin Pekalla on hienomman värinen auto.
Niillä on joku käyttöarvo niin kauan kuin eivät ole ihan täysin lahoja ja homeessa.
20 vuotta vanha asuntoauto maksaa edelleen n. 25keur, uutena lienevät olleet 20 vuotta sitten n. 75 keur.
 
Yllättävän hyvin käytetyt matkailuautot on viime vuosina pitäneet hintansa.
Uuden ostossa ei taloudellisesti mitään järkeä, meidän Burstnerissä suli ensimmäisen 2 vuoden aikana jotain 25K hinnasta.
Oli vaan pakko ottaa uusi, kun silloin kyseisellä pohjaratkaisulla olevia malleja ei käytettynä ollut maassa.

Ei silti harmita, keskimäärin tulee vietettyä se vajaat 3kk vuodesta autossa. Talvea paettu kolmena vuotena eri puolille Kroatiaa ja Norjassa myös useampi kuukausi.
Toimii etätyön kanssa erinomaisesti.

Sitä tässä itekin ihmetelly kun 10 vuotta vanhakin maksaa vielä sen 50ke. :confused:
Täähän on siitä jännä laji että ensin päätät jonkun hintakaton/haarukan ja sitten se jännästi vaan hilautuu siitä ylöspäin ja tässä yks päivä vertailinkin jo mitä uudet maksaa. :beye:
 
Eihän nuo asuntovaunut nyt niin paöjoa maksa että niiden arvo edes voisi sulaa kumppitonneja.

Ainakaan pyyntihintojen perusteella noiden arvonalenema ei ole mielestäni kovin suurta.

No joo, tuon piti olla hyvä läppä mutta taisin sekoittaa parin ketjun keskustelut toisiinsa ja nyt jälkeenpäin katsoen eihän tuossa minun kommentissa ollut mitään tolkkua :D
Ja vielä selvin päinkin olin.
 
inflaatio on myös ollut kovaa uusien hinnoissa. viidessa vuodessa hinnat ovat nousseet 40-50%.​
 
Kova vaunu kuume päällä..Mitkä asuntovaunu merkit on luotettavia ja saako 6000-9000€ budjetilla kohtuu hyvän vaunun? Kannattaako vaunun ostossa suosia liikettä?
 
Homeessa kaikki tuossa hintaluokassa. Taitaa olla kalliimmatkin jos on yli 5 vuotta ikää.
T: Esso
 
Kova vaunu kuume päällä..Mitkä asuntovaunu merkit on luotettavia ja saako 6000-9000€ budjetilla kohtuu hyvän vaunun? Kannattaako vaunun ostossa suosia liikettä?
Saa, helposti. Mutta vastaako omaan tarpeeseesi, sitä on vaikea sanoa ilman parempia lähtötietoja.
Eli mitä haet? Minkä kokoista, pitääkö olla talviasuttava, mitä muuta pitää olla, liikkuvaa vai enemmän paikallaan jne? Ja mikä tärkeintä, paljonko autollasi saa vetää ja pitääkö yhdistelmä mennä pelkällä B-kortilla vai BE?

Liike vs yksityinen riippuu monesta seikasta. Toki, asiantuntevasta liikkeestä saa asiaa tuntematta varmemmin kelvollisen mutta toimijoissa on melkoisesti eroa. Jos on valmis käyttämään aikaa ja saa mukaan osaavan tuttavan, yksityiseltä löytää pääsääntöisesti halvemmalla järkevä.
Homeessa kaikki tuossa hintaluokassa. Taitaa olla kalliimmatkin jos on yli 5 vuotta ikää.
T: Esso
Miten palvelevat keskustelua tämän kaltaiset, idioottimaiset heitot?
 
Saa, helposti. Mutta vastaako omaan tarpeeseesi, sitä on vaikea sanoa ilman parempia lähtötietoja.
Eli mitä haet? Minkä kokoista, pitääkö olla talviasuttava, mitä muuta pitää olla, liikkuvaa vai enemmän paikallaan jne? Ja mikä tärkeintä, paljonko autollasi saa vetää ja pitääkö yhdistelmä mennä pelkällä B-kortilla vai BE?

Miten palvelevat keskustelua tämän kaltaiset, idioottimaiset heitot?
Kokonaismassa maksimissaan 1300kg niin saa vielä b kortilla vetää. Päätarkoitus pariskunnalle reissu käyttöön. Talvikäytöstä vielä vaikea sanoa... Mutta sellainen lämmitys pitää olla että keväästä - > syksyyn pärjäisi.
 
Saa, helposti. Mutta vastaako omaan tarpeeseesi, sitä on vaikea sanoa ilman parempia lähtötietoja.
Eli mitä haet? Minkä kokoista, pitääkö olla talviasuttava, mitä muuta pitää olla, liikkuvaa vai enemmän paikallaan jne? Ja mikä tärkeintä, paljonko autollasi saa vetää ja pitääkö yhdistelmä mennä pelkällä B-kortilla vai BE?

Liike vs yksityinen riippuu monesta seikasta. Toki, asiantuntevasta liikkeestä saa asiaa tuntematta varmemmin kelvollisen mutta toimijoissa on melkoisesti eroa. Jos on valmis käyttämään aikaa ja saa mukaan osaavan tuttavan, yksityiseltä löytää pääsääntöisesti halvemmalla järkevä.

Miten palvelevat keskustelua tämän kaltaiset, idioottimaiset heitot?
Siten että kannattaa olla hereillä näissä.

Aika paljon näkyy ihmisillä tuoreitakin vaunuja kesät talvet seisomassa lumihangessa. Kun otetaan huomioon kuinka heikkoja nuo rakenteeltaan ovat (nitisevät ja kitisevät ja liitokset elävät jo heti uutena), niin kosteusongelmat on ihan todellisia ja niiden kanssa saa olla tarkkana.

Itse en ostaisi vaunua jota ei todistetusti ole säilötty talvikautta kuivassa ja lämpimässä.
 
Kokonaismassa maksimissaan 1300kg niin saa vielä b kortilla vetää. Päätarkoitus pariskunnalle reissu käyttöön. Talvikäytöstä vielä vaikea sanoa... Mutta sellainen lämmitys pitää olla että keväästä - > syksyyn pärjäisi.
Tämä ei oikeastaan vielä vastannut kysymyksiin. Eli josko tarkennat vielä lisää.

Keväästä syksyyn ei käytännössä ole ongelmaa lämmityksen osalta joten se ei ole kynnyskysymys.
Siten että kannattaa olla hereillä näissä.

Aika paljon näkyy ihmisillä tuoreitakin vaunuja kesät talvet seisomassa lumihangessa. Kun otetaan huomioon kuinka heikkoja nuo rakenteeltaan ovat (nitisevät ja kitisevät ja liitokset elävät jo heti uutena), niin kosteusongelmat on ihan todellisia ja niiden kanssa saa olla tarkkana.

Itse en ostaisi vaunua jota ei todistetusti ole säilötty talvikautta kuivassa ja lämpimässä.
Varmasti kannattaa sanoa sanottavansa selvästi ja ilman vttuilua. Ja saa kyllä jättää vaunut hankkimatta jos haluaa tuon kaltaisia todisteita. Miten todistat? Et käytännössä mitenkään. Ja varsinkin lämpimässä säilytys on sekä järjetön että lähes mahdoton vaatimus.

Enkä näe esittämääsi ongelmaa jos osaamista on vähän enemmän. Vuosien varrella on tuttaville jne tullut etsittyä ehkä parikymmentä vaunua eikä yhdessäkään ole ollut jälkikäteen ongelmia. Toki katsomassa käytyjä on moninkertaisesti mutta jos tiedät, mitä katsot, ongelmat voi välttää. Samoin osan saa luettua jo ilmoituksesta.
Ne kosteusongelmat ovat lopulta varsin yksinkertaisia katsottavia kunhan tunnet sen vaunun x selkeät ongelmakohdat. Ja ainakin itse käytän silmien lisäksi kosteusmittausta joten ei ongelmaa.

Vain siitä olen samaa mieltä, ettei mitä tahansa kannata ostaa.
 
Tämä ei oikeastaan vielä vastannut kysymyksiin. Eli josko tarkennat vielä lisää.

Keväästä syksyyn ei käytännössä ole ongelmaa lämmityksen osalta joten se ei ole kynnyskysymys.

Varmasti kannattaa sanoa sanottavansa selvästi ja ilman vttuilua. Ja saa kyllä jättää vaunut hankkimatta jos haluaa tuon kaltaisia todisteita. Miten todistat? Et käytännössä mitenkään. Ja varsinkin lämpimässä säilytys on sekä järjetön että lähes mahdoton vaatimus.

Enkä näe esittämääsi ongelmaa jos osaamista on vähän enemmän. Vuosien varrella on tuttaville jne tullut etsittyä ehkä parikymmentä vaunua eikä yhdessäkään ole ollut jälkikäteen ongelmia. Toki katsomassa käytyjä on moninkertaisesti mutta jos tiedät, mitä katsot, ongelmat voi välttää. Samoin osan saa luettua jo ilmoituksesta.
Ne kosteusongelmat ovat lopulta varsin yksinkertaisia katsottavia kunhan tunnet sen vaunun x selkeät ongelmakohdat. Ja ainakin itse käytän silmien lisäksi kosteusmittausta joten ei ongelmaa.

Vain siitä olen samaa mieltä, ettei mitä tahansa kannata ostaa.
Haussa sellainen perus vaunu, mistä löytyy pöytäryhmä( mahdollisuus tehdä peti), sit erikseen vielä oma peti kahdelle, ruuan teko mahdollisuus + jääkaappi ja wc. Alde lämmitys olisi plussaa. Kesälomalla pitempi reissu ja muuten viikonloppu käyttöön.
 
Haussa sellainen perus vaunu, mistä löytyy pöytäryhmä( mahdollisuus tehdä peti), sit erikseen vielä oma peti kahdelle, ruuan teko mahdollisuus + jääkaappi ja wc. Alde lämmitys olisi plussaa. Kesälomalla pitempi reissu ja muuten viikonloppu käyttöön.
Peti erikseen kahdelle tarkoittanee parivuodetta. Kiinteänä ei jokaisessa luonnollisesti ole mutta muutoin Aldea lukuun ottamatta toteutuu käytännössä jokaisessa vaunussa. Eli mahdollisuuksia on loputtomasti jos et rajaa enempää.
Mites jos nettikaravaanista muutama omaan makuun sopivan oloinen esimerkkinä? Sen jälkeen on huomattavasti helpompi rajata vaihtoehtoja.
 
Sinäsä se malli jossa on kaksi pöytäryhmää täyttää tuon vuode ja pöytä vaatimuksen. Sitä toista pöytää ei vaan nosteta ylös. Ja voi laittaa oikean patjan niiden istuintyynyjen tilalle.
Itse en ostaisi vaunua jota ei todistetusti ole säilötty talvikautta kuivassa ja lämpimässä.
Eli et ostaisi vaunua?

Tuollaisen vaunun voi löytää, jos hankkii lähes uutta vaunua, tosin silloinkin sen säilytyspaikan todistaminen on vähän niin-näin.. Ehkä jos jonkun vuokran voi todistaa.

Sinänsä asuntovaunua ei ole mitään syytä säilyttää lämpimässä, normaalin vesien tyhjennyksen jälkeen se säilyy kylmässäkin ihan yhtälailla, mutta se lumihankisäilytys ei sille hyvää tee. Toisaalta jo pressutalli kuivalla alustalla ei vaunua pilaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 870
Viestejä
4 782 308
Jäsenet
77 684
Uusin jäsen
Habetus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom