Matkailuautot ja vaunut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elmo
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kyllä ole kuskilla paljon päätä pakottanut. Kuten jo edellä todettiin, niin jarrullisten vehkeitten kanssa pitää varmistaa, että ei jarrut laahaan. Varsinkin jos ostat jostain huutokaupat.com:sta halvalla. Toisekseen, eihän nyt tuossa yhdistelmässä ollut mitään järkeä. Vaunu käytännössä painaa ennemmän kuin vetoauto.. Jos sattuu vähän huonompi keli, eli sataa ja tuulee vähän reilummin, niin voi olla mielenkiintoinen pitää ojien välissä. Jarruton kuomukärri saa kovemmalla tuulella aukealle tultaessa tuollaisen veturin jo heijaamaan kokemattoman käsissä. Saati sitten kun perään heitetään tuollainen iso vaunu.
 
Vai onko tolla mennyt vakuutus ja takuu sekaisin? Ja ei kai liikennevakuutus korvaa noissakaan, kun muiden osapuolien vahingot?
Jos taas liikkeestä ois ostanut, niin ehkä ois jonkin sortin takuu.

Tosin jännä, jos jarrut huomaamatta lämpenee 10km matkalla niin kovin, että syttyy palo. Kyllä se pitäis jo liikkeelle lähtiessä huomata, jos jarrut ottaa kiinni.
Ja kuitenkin kun tollasen jarrullisen värkin ostaa, josta ei välttämättä tiedä, kauanko seissyt, niin olis ihan hyvä jo liikkeelle lähtiessä pihalla kierrellä ja kaarrella, sekä parin kilometrin jälkeen kokeilla pyörännapojen lämpö.
peräkärryn liikennevakuutus korvaa vain vastapuolen vahingot ja nekin vain sillon jos kärry sekkailee ilman autoa.autoon kytkettynä taitaa mennä vetoauton liikennevakuutuksesta.
uutinenhan ei kerro oliko se edes rekisterissä vai siirtokilvilläkö sitä siirreltiin.tai oliko kumpaakaan.

uutisesta saa vähän sellasen kuvan että Pena on ollut kärryn veto neitsyt tuohon asti.ja jos tuollasella autolla lähtee noin painavaa vetämään ekaa kertaa niin ei sitä välttämättä ymmärrä jarrujen viaksi jos vähän tahmeesti liikkuu,ennenkö se meno vissiin alko hiipuun kokonaan.
onhan sitä tapauksia kun jotkut on etuveto autolla ajanu talvella toinen takapyörä lukossa huomaamatta mitään erikoista,kun käsijarru jäätyny toiselta puolen.
 
Vai onko tolla mennyt vakuutus ja takuu sekaisin? Ja ei kai liikennevakuutus korvaa noissakaan, kun muiden osapuolien vahingot?
Jos taas liikkeestä ois ostanut, niin ehkä ois jonkin sortin takuu.

Tosin jännä, jos jarrut huomaamatta lämpenee 10km matkalla niin kovin, että syttyy palo. Kyllä se pitäis jo liikkeelle lähtiessä huomata, jos jarrut ottaa kiinni.
Ja kuitenkin kun tollasen jarrullisen värkin ostaa, josta ei välttämättä tiedä, kauanko seissyt, niin olis ihan hyvä jo liikkeelle lähtiessä pihalla kierrellä ja kaarrella, sekä parin kilometrin jälkeen kokeilla pyörännapojen lämpö.

Luulisi nyt nuukemmankin miehen ottavan tuollaiseen vaunuun edes osakaskon, kuitenkin tulipalo tai varkaus ovat tuollaisen asuntovaunun kanssa varsin mahdollisia skenaarioita.
Toisekseen, sen verran mitä on tullut vene- ja autotrailereita hinattua, niin aika äkkiä sen tuntee vetoautossakin, jos joku pyörä kahnaa tai muuten kärry "muljahtelee".
 
Ei kyllä ole kuskilla paljon päätä pakottanut. Kuten jo edellä todettiin, niin jarrullisten vehkeitten kanssa pitää varmistaa, että ei jarrut laahaan. Varsinkin jos ostat jostain huutokaupat.com:sta halvalla. Toisekseen, eihän nyt tuossa yhdistelmässä ollut mitään järkeä. Vaunu käytännössä painaa ennemmän kuin vetoauto.. Jos sattuu vähän huonompi keli, eli sataa ja tuulee vähän reilummin, niin voi olla mielenkiintoinen pitää ojien välissä. Jarruton kuomukärri saa kovemmalla tuulella aukealle tultaessa tuollaisen veturin jo heijaamaan kokemattoman käsissä. Saati sitten kun perään heitetään tuollainen iso vaunu.
Ei siinä välttämättä jarrut ole laahannutkaan. Mutta ensimmäinen jarrutus kun aisajarru jarruttaa, niin ei palauttanutkaan enää.
 
Kyllä pitää testata, että ne jarrut myös palauttaa ensimmäisen jarrutuksen jälkeen ennen tielle lähtöä. Selvästi ne jarrut on laahanneet viimeistää ensimmäisen jarrutuksen jälkeen kun niiden takia syttyi. No joo eihän näiltä kusikoppeja perässään vetäviltä voi toki paljon olettaa kun katsoo tuota touhua liikenteessä. Kaikki nämä jarrulliset perässä vedettävät vaatii kuskilta, hieman viitseliäisyyttä ja järkeä. Varsinkin jos ostat huutokaupat.com halvalla, niin parempi olettaa, että mikään ei toimi kunnes on itse testannut, että toimii. Siellä myydään ne pommit, joita ei muuten ole saatu myytyä.
 
Näyttää hinnat olevan vieläkin koholla koronan takia. Saa nähdä tuleeko hinnat alas, kun korona on ohi ja lentoliikenne palaa normaaliksi.
 
Paljonkohan hinnat ovat nyt koholla, kun tässä kovasti miettii itsekin retkeilyauton hankkimista.
 
Paljonkohan hinnat ovat nyt koholla, kun tässä kovasti miettii itsekin retkeilyauton hankkimista.
Mä ostin 2/2020 Asuntovaunun joka oli sen ikäisten hintahaarukan yläpäästä silloin ja nyt näyttää olevan hintahaarukan alapää sama mitä maksoin reilu vuosi sitten.
Kaveri kävi ostamassa 08/2018 12.500€ vaunun ja nyt vappuna laittoi 14.000€ hinnaksi ja meni viikossa 13.500€:lla.
Kaikki vähänkin edulliset tuntuu menevän jopa parissa päivässä.
Nyt ilmeisesti kannattaa myydä, jos on käyttämättömänä vaunu tai auto.
 
Uusi tieliikennelaki ei edellytä maanomistajan suostumusta lyhytaikaiseen leiriytymiseen. Luonnossa oleskelu ja leiriytyminen, kuten teltassa, ajoneuvossa tai veneessä yöpyminen on sallittua, jos siitä ei aiheudu vahinkoa tai haittaa maan omistajalle.)
Otetaas puheeksi tällainen asia. Ennenkin on siis saanut yöpyä aika "vapaasti", mutta eikös tämä nyt avaa saman myös leiriytymiselle?
Tästä siis löytyy vähän juttua, mutta aika huonosti kuitenkin.
 
Otetaas puheeksi tällainen asia. Ennenkin on siis saanut yöpyä aika "vapaasti", mutta eikös tämä nyt avaa saman myös leiriytymiselle?
Tästä siis löytyy vähän juttua, mutta aika huonosti kuitenkin.
Jos sä pari päivää olet toisen mailla niin ettei lähintä asutusta ole satoihin metreihin, et metelöi tai turmele luontoa niin ei siitä kyllä pitäisi olla mitään haittaa maanomistajalle?
 
Vanha ketju mutta pohdin tässä retkeilyauton hankintaa ja mietityttää että saako moisessa ok nukkumisjärjestelyt kolmen hengen perheelle.

Jos mucula nukkuu edessä, niin yhteiset tilat ei ole illalla käytössä ja pitää vaan olla takapunkassa mutta toisaalta jos takana on kerrossänky niin tavaratila jää pieneksi ja sänkytila on klaustrofobinen?
 
Vanha ketju mutta pohdin tässä retkeilyauton hankintaa ja mietityttää että saako moisessa ok nukkumisjärjestelyt kolmen hengen perheelle.

Jos mucula nukkuu edessä, niin yhteiset tilat ei ole illalla käytössä ja pitää vaan olla takapunkassa mutta toisaalta jos takana on kerrossänky niin tavaratila jää pieneksi ja sänkytila on klaustrofobinen?

Elä ainakaan Volkkaria osta. Räbästä löytyy meidän retkeilyautofiasko.
 
Vanha ketju mutta pohdin tässä retkeilyauton hankintaa ja mietityttää että saako moisessa ok nukkumisjärjestelyt kolmen hengen perheelle.

Jos mucula nukkuu edessä, niin yhteiset tilat ei ole illalla käytössä ja pitää vaan olla takapunkassa mutta toisaalta jos takana on kerrossänky niin tavaratila jää pieneksi ja sänkytila on klaustrofobinen?
Kyllähän tuo nyt riippuu paljon myös sen mukulan kysptmisasteestakin. Jos nukkuu kopassa niin sen nyt laittaa vaika hanskalokeroon. 17v ei mahdu edes yksin siihen koppiin.

Parhaiten tuo havainnollistuu kun menee livenä pyörimään niihin autoihin.
 
Elä ainakaan Volkkaria osta. Räbästä löytyy meidän retkeilyautofiasko.
Harmillinen tapaus teillä. Osaatko arvioida oliko maanantaikappale vai ihan ominaisuuksia?

Grand California 600 hieman kiinnostaisi samaten kuin Weinsberg Carabus 600 DQ tuon edessä olevan piippuhyllyvuoteen takia.
 
Osaisiko joku sanoa mitä pitäisi tehdä kun Hobby asuntovaunun pisokkeista ei tule virtaa silloin kun vaunu ei ole piuhan päässä? Asensin aurinkopaneelin joka toimii ja lataa akkua, mutta onko niin ettei akulla kuulukaan toimia muut kuin 12v järjestelmän härpäkkeet?
 
Harmillinen tapaus teillä. Osaatko arvioida oliko maanantaikappale vai ihan ominaisuuksia?

Grand California 600 hieman kiinnostaisi samaten kuin Weinsberg Carabus 600 DQ tuon edessä olevan piippuhyllyvuoteen takia.

Ominaisuuksia. Kannattaa lukea Brittien ja Saksalaisen palstoja missä taistelevat ihan samojen ongelmen kanssa vailla korjauksia...
 
Osaisiko joku sanoa mitä pitäisi tehdä kun Hobby asuntovaunun pisokkeista ei tule virtaa silloin kun vaunu ei ole piuhan päässä? Asensin aurinkopaneelin joka toimii ja lataa akkua, mutta onko niin ettei akulla kuulukaan toimia muut kuin 12v järjestelmän härpäkkeet?
Joudut asen(nut)tamaan invertterin ja vähän muokkaamaan kytkentöjä. Ei siellä varmaan sellaista ole olemassa.
Sen jälkeen ei kyllä yksi pieni akku todennäköisesti riitä.
 
Osaisiko joku sanoa mitä pitäisi tehdä kun Hobby asuntovaunun pisokkeista ei tule virtaa silloin kun vaunu ei ole piuhan päässä? Asensin aurinkopaneelin joka toimii ja lataa akkua, mutta onko niin ettei akulla kuulukaan toimia muut kuin 12v järjestelmän härpäkkeet?
Mainittu invertteri sinne tarvitaan, mutta mitä sähkölaitteita sä haluat töpselistä käyttää?

Oikeastaan kaikki laitteet saa 12v versiona, paitsi jotkin paljon sähköä tarvitsevat, jota edellyttävät sitten samalla isoa akustoa ja tehokasta invertteriä. Siis esim vedenkeitin tms.
 
Täältä ääni vaunulle. Aikaisemminkin ollut pari vaunua, mutta nyt 6 vuoden tauon jälkee uudelleen karavaanariksi. Omia huomioita, kun vaunua etsin, niin kysyntä yllättävän kovaa. Muutamaa vaunua ei ehtinyt ollenkaan katsomaan, kun jo menivät. 2010-2015 mallisilla, hyvinkin tyylikkäiden vaunujen hinnalla ei kovin kummoista autoa vielä saa. Eli hintaeroa tosiaan on. Vaunu tietysti vaatii vetoauton, jos ei sellaista ennestään ole. Itse tykkään siitä, että vaunun voi jättää paikalleen ja lähteä autolla kauppaan tai katselemaan paikallisia nähtävyyksiä yms.
 
Autona VW Grand California hyvä ajella koska Crafter, mutta koko asunto-osa täyttä sekundaa.

Diesel lämmitys katkoi randomina lämmityksen johti käytännössä siihen että heräsit yöllä koska palelee. Ei korjausta.
Asunto-osan kosketusnäyttö paneli tilttailee randomina ja näyttää ihan mitä huvittaa ja toiminnot toimii kun huvittaa. Ei korjausta.
Vessan automattivalot pitää discoa randomina. Korjattiin ohittamalla liiketunnistin purukumikytkimellä.
Suihkussa vedentulo loppuu randomina kesken suihkun. Hanaa räppäämällä taas vettä tulee hetken. Ei korjausta. (Nyt taitavat vaihdella hanoja takuuseen, niin vessaan kuin keittiöönkin)
Jääkaappi käy niin kylmänä minimi asetuksellakin että nakit ja kinkut on melkein jäässä jääkaappissa. Ei korjausta.
Asunto-osan automaattiporras toimii jos sitä huvittaa. Vaihdettiin, mutta uusi porras hirtti totaalisen jumiin reissussa ja se piti rusikoida takaisin sisään, Vaihdettiin uudelleen.
Aurinkopaneelit lakkaavat lataamasta. Korjauksena revitään sulakkeita irti että saadaan bootattua.
Viimeinen tikki oli kun meillä tilttasi Ahvenanmaan saaristossa asunto-osasta kaikki muu paitsi jääkaappi. Lopulta saksalaiselta sivustolta löytyi ohjeet jolla koko asunto-osan saa bootattua. Tapahtuu repimällä yksi liitin irti hanskalokeron takaa auton lattialla makoilemalle.

Sen jälkeen taistelun kanssa lähti koko auto kaupan purkuun 8kk ja 20tkm ajetun kilometrin jälkeen. VW nosti kädet pystyyn että ei ole korjauksia eikä ole tietoa koska niitä tulisi.

Brittipalstoja lueskelemalla samat ongelmat jatkuu edelleen.
 
Nythän on alkanut pajoilta tulemaan myös Transit-alustaisia retkeilyautoja Fiatin vaihtoehdoksi, harmillisesti ei vaan erillisvuodemalleja.
 
Nostellaas vähän. Onko erityisempää huomiota 20-30k€ asuntoautoissa? Uuden veroisiahan eivät ole.
Nordic-malleista en nähnyt oikein missään mainintaa jos kevyellä talvipakkasella käyttäisi.
 
Nostellaas vähän. Onko erityisempää huomiota 20-30k€ asuntoautoissa? Uuden veroisiahan eivät ole.
Nordic-malleista en nähnyt oikein missään mainintaa jos kevyellä talvipakkasella käyttäisi.

Eipä noissa kai muuten akuuttia kriteeriä ole kuin eristetty harmaavesisäiliö. Tai kai ilman sitäkin selviää jos ei käytä. Tyyliin vatiin pesuvesi ja viskaa ulos :). Alde eli lattialämmitys kylmällä varmaan kivempi vaikka siinä nollan paikkeilla kyllä ihan hyvin trumallakin selvisi.

Tässä tovin kattellut 20-40k haarukkaa. Ei oikein mitään ole tullut vastaan, että shut up and take my money fiiliksellä tekis kaupat. Laskeviin hintoihin taas ei ole mitään pakotusta ostaa vaan jotain...

20v vanha auto 30k€ tai enempi. Tollaseen ei saa enää oikein mitään korin ja sisustan osia. Sitten kun joku muovi härpäke hajoaa niin pitää keksiä patentti tai antaa olla rikki. Aurinko hapertaa muoveja ihan mukavasti. Yhtä 20v vanhaa autoa käytiin juuri katsomassa ja olishan siinä about kaikki, mutta juuri toi ikä ja kun näki osan osien kunnon, ehkä voi jättää jonkun tarjouksen tai sitten vaan suosiolla skippaa.

Oma innostus uudestaan lähti kun jo viime vuonna kun osu vähän ajettu uudehko ihan omasta hintarajan ylähaarukasta melkein 45k€ pyynnillä. En kyllä edes tarjonnut kun jäi miettimään raskiiko laittaa rahaa. Tovin keikku myynnissä ja nyt on jobbarille ilmestynyt ja hintaa laitettu 10k€ lisää XD. Jobbari siitä tuskin makso lähellekkään pyyntiä. Vieläkin kyllä myynnissä...

Eniten tässä ehkä miettii olisko 20k€ autokin ihan jees kun siellä välillä ehtii ihan ok vaihtoehtoja myyntiin mitkä kyllä menee aika nopsaa. En usko, että 40k autossa saa aina 2x enempi vastinetta rahalle.

Tässä on pari vuotta ollut myyjän markkinat, mutta kyllä tää yleinen taloudellinen suunta antaa osviittaa siihen, että ostajan markkinat on tulossa tai jo päällä. Hankintahinnan lisäksi aika mukavia rahareikiä ja murheen kryynejä :D. Silti sellanen olis kyllä mukava peli reissaukseen. Itse tykkään puskaparkkeilla... Yösijat täältä: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1mPsDUfkO4bYQJiGg2J63OtatlvM&hl=en_US&ll=64.77022971415884,27.1510031865701&z=6 tai vastaavista apeista.
 
Eipä noissa kai muuten akuuttia kriteeriä ole kuin eristetty harmaavesisäiliö. Tai kai ilman sitäkin selviää jos ei käytä. Tyyliin vatiin pesuvesi ja viskaa ulos :). Alde eli lattialämmitys kylmällä varmaan kivempi vaikka siinä nollan paikkeilla kyllä ihan hyvin trumallakin selvisi.

Tässä tovin kattellut 20-40k haarukkaa. Ei oikein mitään ole tullut vastaan, että shut up and take my money fiiliksellä tekis kaupat. Laskeviin hintoihin taas ei ole mitään pakotusta ostaa vaan jotain...

20v vanha auto 30k€ tai enempi. Tollaseen ei saa enää oikein mitään korin ja sisustan osia. Sitten kun joku muovi härpäke hajoaa niin pitää keksiä patentti tai antaa olla rikki. Aurinko hapertaa muoveja ihan mukavasti. Yhtä 20v vanhaa autoa käytiin juuri katsomassa ja olishan siinä about kaikki, mutta juuri toi ikä ja kun näki osan osien kunnon, ehkä voi jättää jonkun tarjouksen tai sitten vaan suosiolla skippaa.

Oma innostus uudestaan lähti kun jo viime vuonna kun osu vähän ajettu uudehko ihan omasta hintarajan ylähaarukasta melkein 45k€ pyynnillä. En kyllä edes tarjonnut kun jäi miettimään raskiiko laittaa rahaa. Tovin keikku myynnissä ja nyt on jobbarille ilmestynyt ja hintaa laitettu 10k€ lisää XD. Jobbari siitä tuskin makso lähellekkään pyyntiä. Vieläkin kyllä myynnissä...

Eniten tässä ehkä miettii olisko 20k€ autokin ihan jees kun siellä välillä ehtii ihan ok vaihtoehtoja myyntiin mitkä kyllä menee aika nopsaa. En usko, että 40k autossa saa aina 2x enempi vastinetta rahalle.

Tässä on pari vuotta ollut myyjän markkinat, mutta kyllä tää yleinen taloudellinen suunta antaa osviittaa siihen, että ostajan markkinat on tulossa tai jo päällä. Hankintahinnan lisäksi aika mukavia rahareikiä ja murheen kryynejä :D. Silti sellanen olis kyllä mukava peli reissaukseen. Itse tykkään puskaparkkeilla... Yösijat täältä: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1mPsDUfkO4bYQJiGg2J63OtatlvM&hl=en_US&ll=64.77022971415884,27.1510031865701&z=6 tai vastaavista apeista.

Kyllä, nimenomaan toi mitä rahalle saa vastinetta.
Ainahan se on missä tahansa että hinnat aina tippuu kun tarpeeksi odottelee. Lähimmät autot kun alkaa olla +200km päässä niin ei ihan päiväreissulla haetakkaan :coffee:
 
Kyllä, nimenomaan toi mitä rahalle saa vastinetta.
Ainahan se on missä tahansa että hinnat aina tippuu kun tarpeeksi odottelee. Lähimmät autot kun alkaa olla +200km päässä niin ei ihan päiväreissulla haetakkaan :coffee:

Toiki on just se, että osa autoista sitten sen 300-500km päässä mitkä olisi mielenkiintoisia mutta myynti ilmo on hivenen epäselvä. Kyselet tietoja tai parempia kuvia niin jää silti sellanen fiilis, että ei viitsi lähteä potkimaan renkaita. Yksikin heppu laitto kuvia vastaavasta autosta kun kysyin onko suihku/wc tiloista kuvia tai perän parisängyistä kun ilmoituksessa ei ollut. Toin vielä selville, että haku matkaa 500km jotta jos tulen niin tulen ostohousut jalassa enkä potkimana renkaita. Jooh sehän mua kiinnostaa... Eipä tollasten kanssa jaksa aikaa kuluttaa voi olla, että on ok, mutta kyllä noita autoja tähän maahan riitää atm.

Keväällä käytiin 24k€ hymmeriä katsomassa lähistöltä niin paikan päällä osu silmiin teippikorjauksia... Kyselen, että toimiiko kaikki joo toimii toimii. Sitten aloin veivamaan katto luukkua niin ei toimi. No joo se ei toimi. Seuraava kattoluukkua niin siinä ollut edes kampea. Eikä se kolmaskaan toiminut. Tajuun noi kokeilla kun omani rikoin (aika helpolla) ja kiroilin sen korjailun kanssa.

Sitten kun noi autot on täynnä kaikkea tekniikkaa mikä on tehty enemmän tai vähemmän halvella ja heppoisista osista niin siinä menis about ikä ja terveys kun oikeasti käy kaikki läpi. Eikä tosiaan kiinnosta ajella satoja kilsoja kattomaan jotain mikä täynnä puutteita mitä ei ole ilmoitettu.
 
Eipä noissa kai muuten akuuttia kriteeriä ole kuin eristetty harmaavesisäiliö. Tai kai ilman sitäkin selviää jos ei käytä. Tyyliin vatiin pesuvesi ja viskaa ulos :). Alde eli lattialämmitys kylmällä varmaan kivempi vaikka siinä nollan paikkeilla kyllä ihan hyvin trumallakin selvisi.

Ei kai Alde tarkoita, että olisi lattialämmitys aina? Ainakin vaunu puolella on Aldea ilman nestekiertoista lattialämmitystä. Hobbya ja Dethflessiä löytyy.
Pohjoismaisissa on aika lailla aina Alden kaverina nestekiertoinen lattialämmitys.
Onko autoissa aina Alden kaverina nestekiertoinenlattialämmitys?
 
Ei kai Alde tarkoita, että olisi lattialämmitys aina? Ainakin vaunu puolella on Aldea ilman nestekiertoista lattialämmitystä. Hobbya ja Dethflessiä löytyy.
Pohjoismaisissa on aika lailla aina Alden kaverina nestekiertoinen lattialämmitys.
Onko autoissa aina Alden kaverina nestekiertoinenlattialämmitys?

Tälläsen yleispätevän säännön vaan kuullut. Todellisuudesta en sitten tiedä, turma ainakin taittaa 100% olla ilma.
 
Saas nähdä miten karavaanari touhun käy liikenteen sähköistyessä. Sähköautoista vetoautot aika vähissä vielä. Tuleeko tulevaisuudessa yleistymään, että pidetään yhtä diesel autoa kesäisin liikenteessä, jolla sitten lomareissut vaunun kanssa? Sähköllä olis varmaan kylä mukava vetää. Nyt kun on yksi sähköauto taloudessa ollut reilun vuoden niin haluaisi, että tuon dieselinkin sais pois, mut vaunun takia se pitää olla.
 
En tiedä mikä ihmeen syy voisi pakottaa vetämään vaunua sähköllä.
 
Ei ole vaan siinä liikkeellelähdössä tuo sähköinen voimalinja vahvimmillaan, jonka takia vetomassat ovat sähkäreissä yleensä reilusti pienempiä kuin vastaavissa polttiksissa.

Sinänsä sen rangenkin kanssa varmaan pärjäisi, kun ottaisi sen reissun niin että ne päiväsiirtymät ovat kohtuullisia, useimmitenhan asuntovaunun kanssa matkustavat ajavat kerrallaan lyhyempiä välejä.

Leirintäalueiden latausinfra tosin taitaa yleisesti olla vielä aika lastenkengissä.
 
Ei ole vaan siinä liikkeellelähdössä tuo sähköinen voimalinja vahvimmillaan, jonka takia vetomassat ovat sähkäreissä yleensä reilusti pienempiä kuin vastaavissa polttiksissa.

Sinänsä sen rangenkin kanssa varmaan pärjäisi, kun ottaisi sen reissun niin että ne päiväsiirtymät ovat kohtuullisia, useimmitenhan asuntovaunun kanssa matkustavat ajavat kerrallaan lyhyempiä välejä.

Leirintäalueiden latausinfra tosin taitaa yleisesti olla vielä aika lastenkengissä.
Aha. Perustu kyllä tuo oma mielipide ihan olettamukseen, että sähköinen vääntö olisi eduksi vetohommassa, kokemusta on sähköllä ajosta, mutta ei vetohommasta.
Eli karavaanari pitää yhden dieselin liikenteessä ainakin kesäisin;)
Vallan mainiota olisi ajaa sähköyhdistelmällä leirintäalueelle ja tolpasta tulisi vaunuun sähköt ja autokin latautuisi samalla. Vaatii kyllä aika paljon remontointia alueisiin, kun ei kaikissa paikoissa anneta lupaa kuin ”valosähkölle” 10A.
 
Aha. Perustu kyllä tuo oma mielipide ihan olettamukseen, että sähköinen vääntö olisi eduksi vetohommassa, kokemusta on sähköllä ajosta, mutta ei vetohommasta.
Eli karavaanari pitää yhden dieselin liikenteessä ainakin kesäisin;)
Vallan mainiota olisi ajaa sähköyhdistelmällä leirintäalueelle ja tolpasta tulisi vaunuun sähköt ja autokin latautuisi samalla. Vaatii kyllä aika paljon remontointia alueisiin, kun ei kaikissa paikoissa anneta lupaa kuin ”valosähkölle” 10A.
Varmastikin se sähköinen voimansiirtolinja on ihan hieno myös vetohommissa, mutta ongelma on se että sähkömiottorin vääntö on aika heikko 0 rpm. Yleensä jo tyyliin 5rpm väänöä on jo isosti.

Varsinkin vanhempien leirintäalueiden sähköverkko ei ole mitoitettu edes sille 10A paikkakohtaiselle virralle, vaan se on nimenomaan valosähkö, ja käytännössä verkko on jo melkein täydellä kuormituksella iltaisin kun karavaanareilla on valot ja telkkarit päällä.

Sinänsä sillä nyt ei valtavaa merkitystä ole onko se vetoauto diesel vai bensa koneella, vaikka bensalla ajelu tietysti kilometrillä kalliimpaa on, mutta auto ei kirjaimellisesti talvea ole seisonnassa, äkkiä tuo hibtaero kompensoituu.
 
Eka reissu oli yhden yön reissu, nyt tuli kokeiltua kolme yötä asuntovaunussa.
Seuravalla reissulla koira tulee kuulema mukaan.

Emäntä siinä ekana päivänä tyhjensi ekan 80 litran vesisäiliön kun yritti pestä lautaset jne mutta ei tullut hanasta lämmintä vettä kun ei kaasu vesilämmitin ollut päällä. :rofl:
Suhkot korvessa oltiin niin siinä sit suihkuttiin ja pestiin astiat sadalla litralle seuraavat kolme päivää.

20230701_173444.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Varmastikin se sähköinen voimansiirtolinja on ihan hieno myös vetohommissa, mutta ongelma on se että sähkömiottorin vääntö on aika heikko 0 rpm. Yleensä jo tyyliin 5rpm väänöä on jo isosti.

Varsinkin vanhempien leirintäalueiden sähköverkko ei ole mitoitettu edes sille 10A paikkakohtaiselle virralle, vaan se on nimenomaan valosähkö, ja käytännössä verkko on jo melkein täydellä kuormituksella iltaisin kun karavaanareilla on valot ja telkkarit päällä.

Sinänsä sillä nyt ei valtavaa merkitystä ole onko se vetoauto diesel vai bensa koneella, vaikka bensalla ajelu tietysti kilometrillä kalliimpaa on, mutta auto ei kirjaimellisesti talvea ole seisonnassa, äkkiä tuo hibtaero kompensoituu.
Tuo nollanopeuden vääntö sähkömoottoreissa on ihan ohjaustekninen juttu, ei mikään suurempi ongelma saada maksimimomenttia paikallaan olevasta moottorista.

vetomassojakin alkaa sähkäreissä olla jo ihan kohtalaisesti, esim ev6/ioniq5 1600kg. GT-mallilla tais olla 1800kg mutta se vaatii jo sitten isompaa ajokorttiakin.
 
Kova ma-kuume on täälläkin, ollut jo useamman vuoden mutta tänä kesänä se on konkretisoitunu siihen pisteeseen että tuli pistettyä SF-Caravan jäsenyys vaikkei kulkinettakaan vielä ole. :D
Ensi kesänä tarvii päästä ainakin vuokra-autolla jonnekin, alustavasti tuumittiin Tanskaa ja Legolandia jossa muksut viihtyy, tämä kesä on jo menetetty koska lomat on liki lusittu eikä autojakaan enää tälle kesälle saisi, ensi kesäkin pitäs luultavasti varata jo tässä lähiaikoina jos autoa halajaa..
Omaa ei pysty kyllä vielä raapasemaan, kun toistaseksi asumismuoto on kerrostalo eikä sellaselle tötterölle ole mitään tsäänssejä säilyttää järkevästi. Ja tuo muutama vuosi sitten mainitsemani isäukon Chevy Vanin kunnostus on kyllä pyöriny mielessä mutta sit taas päästään siihen että en minä sitä kyllä minkään kerrostalon pihalla ala tekemään, + kys autossa on muutamia sellasia puutteita mitä ei oikein jälkikäteen saa ja joita ilman en kyllä viittis lähteä keski-eurooppaan lasten kanssa.
Sen verran kuitenkin kattellu että se 30ke+ pitäs nyt ainakin pistää kiinni kun ei ihan ne vanhimmat kopit kyllä himoita yhtään ja nuo kolmenkympin autotkin alkaa olla jo 15v ikäisiä

Muiden matkavideoita on tullu kyllä kateltua paljon ja esim Vesa Kaarttin videot on ollu äärimmäisen viihdyttäviä, suositus kanavalle jos kiinnostaa. :)
 
Tuo nollanopeuden vääntö sähkömoottoreissa on ihan ohjaustekninen juttu, ei mikään suurempi ongelma saada maksimimomenttia paikallaan olevasta moottorista.
Ei se ole ohjaustekniikasta kiinni, vaan siitä moottorin fyysisestä rakenteesta. Jos valmistajat alkavat esim myynään malleja joissa on extravetomassa se on helppo toteuttaa lisäämällä sinne esim kytkin, tai vaihteisto, pelkällä ohjaustekniikalla se ei onnistu.
 
Ei se ole ohjaustekniikasta kiinni, vaan siitä moottorin fyysisestä rakenteesta. Jos valmistajat alkavat esim myynään malleja joissa on extravetomassa se on helppo toteuttaa lisäämällä sinne esim kytkin, tai vaihteisto, pelkällä ohjaustekniikalla se ei onnistu.
Älä äijä höpäjä satuja.
 
No aiheesta on ollut ennenkin keskustelua, ja tuo on normaalin sähkömoottorin ongelma, joka on kyllä ratkaistavissa, mutta ei pelkällä ohjauselektroniikalla.
Se että aiheesta on ollut keskustelua ei tee siitä kyllä vielä minkäänsortin faktaa.

Ihan normaali oikosulkumoottori ja FOC tai ABB:n Direct Torque Control -taajuusmuuttaja antaa täyden väännön nollakierroksilta alkaen. Nopeussäädön täydellinen toimivuus vaatii nopeus/asentotiedon roottorilta, mutta se nyt on muutaman pennin osa joka löytyy jo kiinalaisista halpis sähköpyöristäkin.

Tämä on jo 30 vuotta sitten ratkaistu ongelma sähkömoottoreiden taajuusmuuttajakäytöissä. Alunperin kalliihkoa tekniikkaa mutta nykyään muutaman kympin sähköpyörän ”tamussa” on jo tarpeeksi prossutehoa FOC:n toteuttamiseen.

 
No, nyt on takana eka reissu vuokravehkeellä, 2019 Adria Matrix tuli otettua viikoksi ja Legolandin reissu tehty muksujen kanssa.
Ja ma-kuume eikun nousee ja vaimokin innostui hommasta.
Reissuhan meni erinomaisesti ja snadisti kalliista reissusta jäi kyllä äärimmäisen hyvät muistot ja mielikuvat.
Viime viikon maanantaina Turkuun josta illalla Baltic Princessillä yli Tukholmaan, laiva oli 6.10 satamassa ja edessä oli 950km ajo Billundin Legoland Holiday Villageen.
Ruotsin läpiajo oli juuri niin tylsää kuin muistelinkin, poislukien Vätternin sivusta ajo joka oli hienoa seutua.
Mutta koska tiukka aikataulu niin tuo motari läpi Ruotsin oli ainoa vaihtoehto.

Juutinrauman ja Ison-Beltin sillat oli kyllä näkemisen arvoisia, mutta ehken toista kertaa halua maksaa 400e niiden näkemisestä
Billundiin saavuttiin puol seiskan aikaan illalla eli noin 12h meni matkassa neljän pysähdyksen taktiikalla, en mä kyllä henkilöautossa olis jaksanu vetää tollasta päivämatkaa, varsinkaan joku vaunu perässä.
Legolandin Holiday Village (camping) oli kallis, mutta hiton hieno paikka ja olis tuolla pitäny viettää ainakin yks yö enemmän.
Legolandin tutkimiseen ei päivä riitä, joskin lippujen hinnat kun oli 270e neljältä hengeltä niin eipä se toinen päivä hirveästi himottanu.
Lalandian vesipuisto olis kuulemma ollu hieno myös.

Takas tultiin sitten Ruotsin itäpuolta ja oltiin yö Öölannissa kämppärillä, Saxnäs Campingissa.
Kallis sekin mutta oli kyllä upeat puitteet, lapsille olis ollu ties sun mitä mutta oltiin vaan yks yö kun seuraavana iltana piti olla jo Kapellskärissä.
Sinne sitten suhattiin perjantaina ja Tukholman läpiajo ruuhka-aikaan on asia jota en toiste halua välttämättä tehdä.
Kapellskärin camping olikin sitten omaan makuun helkkarin hyvä, rauhallista ja siistiä.
Kemssan tyhjennysautomaattiakin tuli testattua ja olipahan 5/5 laite.
La-aamuna sitten Finnlinesillä Naantaliin ja kotio.
Periaatteessa olis ollu vielä yks yö aikaa lojua vaikka Ruissalon campingilla mutta koska laiva oli la-iltana kympin jälkeen Naantalissa niin tuumittiin että ajellaan suoraan kotiin Treelle, sai sitten sunnuntaina rauhassa siivota ja palauttaa auton.
Vuokra-aika oli tosiaan poikkeuksellisesti 6 päivää mutta eipä tuo nyt haitannut.

5/5 reissu joskin tosiaan vähän tyyris mutta hinnat tiedostettiin oikeestaan jo etukäteen eikä sinänsä tullu mikään yllätyksenä.
Auto oli mainio, joskin tollanen puoli-integroitu laskuvuoteen kanssa ei ehkä täysin sovellu meille, joten alkovimallia varmasti katsellaan itselle.
Motarilla satanen vauhtia, yhtään enempää oli jo liikaa ja kulutus koko 2500km reissulla 9,5/100km paikkeilla.

Nyt on kuume tässä hommassa pahin mahdollinen ja omaa pitää kyllä alkaa katselemaan.
Ehkä ensi kesänä jo oma, on tää vaan hienoo hommaa!
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kuume tässä hommassa pahin mahdollinen ja omaa pitää kyllä alkaa katselemaan.
Ehkä ensi kesänä jo oma, on tää vaan hienoo hommaa!

Vähän kallistunut siihen, että töissä käyvänä ihmisenä ei ole oikein mitään järkeä pistää 30-70k€ kiinni purkkiin mikä seisoo 90% ajastaan pihalla, kulut juoksee ja arvo laskee... Oman jälleen vuokraus olisi toki yksi millä saisi kulut hallintaan, mutta liian epäselvää ja jos vanha auto niin siihen ei saa rahallakaan enää osia mitkä vuokralainen paskoo.

Ei tullut mitään järisyttävää vastaan ja väkisin ei viite ostaa. Kahtellaan sitten kun eläkeikä lähenee tai oikeasti voi olla kuukausia pois töistä vuodessa.
 
Vähän kallistunut siihen, että töissä käyvänä ihmisenä ei ole oikein mitään järkeä pistää 30-70k€ kiinni purkkiin mikä seisoo 90% ajastaan pihalla, kulut juoksee ja arvo laskee... Oman jälleen vuokraus olisi toki yksi millä saisi kulut hallintaan, mutta liian epäselvää ja jos vanha auto niin siihen ei saa rahallakaan enää osia mitkä vuokralainen paskoo.

Ei tullut mitään järisyttävää vastaan ja väkisin ei viite ostaa. Kahtellaan sitten kun eläkeikä lähenee tai oikeasti voi olla kuukausia pois töistä vuodessa.

Tästä varmaan löytyisi netistä laskelmia.

Vuokrahinta kolmeksi viikoksi vs

Arvonalenema/kulut vuodessa

Hajua paljon noi olisi suurin piirtein?
 
Tästä varmaan löytyisi netistä laskelmia.

Vuokrahinta kolmeksi viikoksi vs

Arvonalenema/kulut vuodessa

Hajua paljon noi olisi suurin piirtein?

Yhden myyneenä sanoisin, että arvonlaskun vakiokaavat saa heittää mäkeen. Tyyliin 30k€ autosta liikkeet maksaa 20k€ ja yksitysiet ei herkästi osta yksityiseltä tollasia useamman kymppitonnin hupivehkeitä. Eli myynti aika on todella pitkä jos haluaa about oikeasta arvosta myydä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom