M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet

Vähän OT mutta pisti silmään:
Mahtuuko tuohon Metisiin siis ns. täyspituinen näytönohjain? Vaatiiko se hirveitä modauksia, kun valmistajan sivujen ja Jimmsin tuotesivunkin mukaan maksimipituus olisi 170mm? :confused:
Powerista kiinni
Raijintek_Metis_(25).jpg.d0660815d69fef580d1743b997128839.jpg


maxresdefault.jpg
 
Hommasin täältä foorumilta louqen Ghost S1 kotelon jossa tuli mukana S kokoinen top hat. Laitoin 2kpl 120x15mm tuulettimia poistoksi yläosaan ja voi jummi jammi minkälaista mekkalaa noista lähti turbulenssin takia pienilläkin kierroksilla sen kiinnitysräkin takia joihin tuulettimet ruuvataan.

y6.png

Leikkasin sitten tuosta räkistä suurimman osan tuota ritilää keskeltä pois, nyt kehtaa pitää tuulettimiakin rasituksessa hieman kovemmilla kierroksilla. Halusin kumminkin ehdottomasti käyttää noita katon poistotuulettimia, sillä auttavat merkittävästi pitämään näytönohjaimen lämpötilan kurissa.

Verraten edelliseen koppaani Kolink Rocketiin, niin plussat Ghostille siitä että näyttiksen ja sivupaneelin väliin jää ratkaisevasti muutama milli enemmän tilaa joka ehkäisee ikäviä turbulenssi ulinoita näyttiksen tuulettimista.
 
Mielenkiintoista, pitääkin pohtia tulevaa koteloa vähän uudelleen, ostaako vielä äkkiseltään sanoa mikä näytönohjaimen maksimipituus on tommosen pienemmän powerin kanssa?
Ei sinne silti mikään kovin pitkä näyttis mene kun koko kopan pituus on 277 mm. Lisäksi tuo etupaneeli vie sisältä tilaa jonkun sentin.
Tossa oma viritys Metis kloonissa.
RqpW02Z.jpg
 
Vähän OT mutta pisti silmään:
Mahtuuko tuohon Metisiin siis ns. täyspituinen näytönohjain? Vaatiiko se hirveitä modauksia, kun valmistajan sivujen ja Jimmsin tuotesivunkin mukaan maksimipituus olisi 170mm? :confused:

Tietyt kortit mahtuu suoraan, 1080Ti refukortitkin menee PCB:n puolesta jos ottaa etuliittimet pois. Metisin parhautta on se modattavuus, sen saa yhdellä ruuvariilla täysin ns. atomeiksi. Monella on 1080ti full-cover vesiblokilla Metiksessä. Suosittelen overclockersin 90 sivuisen ketjun läpi kahlaamisen, kertoo hyvin mitä voi tehdä.
 
Täysikokoinen ATX emo jäähtyy paremmin tai näin
Jos erillistä näytönohjainta ei tarvitse niin:

AsRock Deskmini A300 ja Ryzen 3400G?

AsRock Deskmini A300 on ihan mielenkiintosen pieni, mutta sen emoon ei saisi erillistä näytönohjainta, jos kierrättäisi isompaan koteloon.
 
Kuinka paksu kortti tuohon Metisiin mahtuisi @Hammer Schultz ? Palit on 58mm paksu niin ei kovin moneen koteloon mahdu.

Noniin, vähän myöhässä mutta kuitenkin.

Ohessa kuva kopasta (mobo flip) jossa Asus 1070 Dual, hyvin näyttäisi olevan tilaa paksummallekkin kortille (sorry pölyistä)

Imgur


Tässä vielä pari muuta kuvaa koneesta joka vielä vähän vaiheessa, tehtynä siis mobo flip, kattoon tehty aukko 120mm föönille ja sf600 powerille. Wraith Prism vie sen verran tilaa että ilmeisesti normipaksuinen tuuletin ei mahdu sisälle joten menee varmaan katolle, joku kapeampi cpu jäähy mahdollistaisi normi föönin laittamisen kopan sisälle. Powerille tehty aukko kattoon ja ruuvin paikat. Prism valittu siksi että emon komponentit saisi ilmavirtaa. Tulossa on vielä takafööni joka imee ilmaa sisään sekä pohjalle joko 2x120mm föönit imemään ilmaa tai jos joskus tulee tehokkaampi GPU niin sille 240mm kenno (on vaan hemmetin tiukka veto, lyhyimmät mitä löytänyt on 272mm pitkiä)

Imgur

Imgur
 
Olikos täällä Kolink Rocketin omistaneita? Onko joku kokeillut onko sen ainoan 80mm tuulettimen suunnalla vaikutusta? Poistonahan se toimii katossa vakiona.
 
Olikos täällä Kolink Rocketin omistaneita? Onko joku kokeillut onko sen ainoan 80mm tuulettimen suunnalla vaikutusta? Poistonahan se toimii katossa vakiona.

Itsellä on tällä hetkellä raketissa kokoonpano. En ole testannut tuota tuulettimen kääntöä, mutta näkisin, että ei se kyllä positiivista vaikutusta voi tuoda. Rocketissahan näytönohjain imee ilmaa ritiläseinän läpi ja se poistuu (riippuen näytönohjaimen mallista) joko koteloon tai näytönohjaimen perästä pois. Kotelon emolevyn puolella (riippuen taas CPU jäähystä) ilmaa otetaan koteloon sisään tai työnnetään ritiläseinään päin. Jos katon tuuletin käännettäisiin, nii pelkistetysti kaikki tuulettimet ottaisivat koteloon ilmaa sisään. Lisäksi katon tuulettimen kääntö taistelisi vastaan lämpimän ilman nousua ylöspäin.

ps. kotelon vakio tuuletin on ainakin äänekäs ja veikkaisin myös, että melko tehoton (15mm malli), joten se on syytä vaihtaa.
 
Itsellä on tällä hetkellä raketissa kokoonpano. En ole testannut tuota tuulettimen kääntöä, mutta näkisin, että ei se kyllä positiivista vaikutusta voi tuoda. Rocketissahan näytönohjain imee ilmaa ritiläseinän läpi ja se poistuu (riippuen näytönohjaimen mallista) joko koteloon tai näytönohjaimen perästä pois. Kotelon emolevyn puolella (riippuen taas CPU jäähystä) ilmaa otetaan koteloon sisään tai työnnetään ritiläseinään päin. Jos katon tuuletin käännettäisiin, nii pelkistetysti kaikki tuulettimet ottaisivat koteloon ilmaa sisään. Lisäksi katon tuulettimen kääntö taistelisi vastaan lämpimän ilman nousua ylöspäin.

ps. kotelon vakio tuuletin on ainakin äänekäs ja veikkaisin myös, että melko tehoton (15mm malli), joten se on syytä vaihtaa.

Joo enpä myöskään usko kääntämisen hyötyihin. Joku jossain foorumillä väitti että olisi parempi intake:nä mutta vaikea on kyllä uskoa..
Omaan vaihdoin heti Noiseblocker 80 x 80 x 15mm BlackSilent Pro PC-P laitetuuletin - 14,90€ tämän mutta ei sekään hiljainen ole. Moottorista kuuluu ärsyttävä narina/jyrinä joka nopeudella.
 
Omaan vaihdoin heti Noiseblocker 80 x 80 x 15mm BlackSilent Pro PC-P laitetuuletin - 14,90€ tämän mutta ei sekään hiljainen ole. Moottorista kuuluu ärsyttävä narina/jyrinä joka nopeudella.

Itse laitoin suoraan kasatessa Noctuaa. Ensin oli tarkoitus laittaa tuo Noiseblocker, mutta ajattelin Noctuan olevan parempi. Lisäksi värkkäsin stokkituulettimen kaksipuolisella teipillä sisäseinään puhaltamaan ilmaa emolle (30% rajana, muuten on äänekäs) ja mahutin vielä yhden 70mm tuulettimen kotelon etuosaan puhaltamaan ilmaa sisään. En tiedä onko noista käytännössä hyötyä, mutta saipahan rakentamisen ilon.
 
Saitko tuon 25mm paksun Nuctuan mahtumaan sen riserin kanssa? Ja pitemmät ruuvit pitäisi keksiä. Onko se jenka ihan perus? Olikos etutuulettimesta apua?
 
Saitko tuon 25mm paksun Nuctuan mahtumaan sen riserin kanssa? Ja pitemmät ruuvit pitäisi keksiä. Onko se jenka ihan perus? Olikos etutuulettimesta apua?

Kyllä se siihen meni. Joutu tekemään ensin tiukat mutkat riseriin oikeisiin kohtiin testailemalla. Sitten veti riserin riittävästi näytönohjaimen puolelle ja työnsi emolla sitä vain sen verran, että emo meni paikalleen. Ruuvien jenka oli ihan standardia ja kävin K-raudan kilotavarahyllystä poistamassa 4kpl M4x30 kupukantaisia uraruuveja (muutaman kymmenen senttiä taisi maksaa).

Etutuulettimesta en tiedä onko oikeasti hyötyä. Jokatapauksessa se on hiljainen vehe, joten tuskinpa tuosta haittaakaan on. Alla vielä pari kuvaa.

IMG_0216.jpg IMG_0217.jpg IMG_0218.jpg
 
Millaisia CPU lämpöjä näissä ahtaissa pikkukoteloissa pitäisi saavuttaa? Tuli asennettua Alpenföhn Black Ridge Noctuan 92mm tuulettimella, mutta Kryonaut-lämpötahna loppui ehkä vähän kesken. Voi olla että tuli tarpeeksi mutta vähän jäi vaivaamaan kuitenkin. Jo Cenebenchissä saa 83 astetta.. Kannattaako nähdä vaiva ja suosista kokeilla vaihtaa uudet tahnat vai onko normaalit lämmöt vakio 3600 Ryzenille. Korkeilta kuullostaa...

edit: No ei ollut tahnanvaihdosta mitään hyötyä. Päinvastoin, Noctuan tahnalla käy ehkä asteen kuumempana..:dead:

Ja on muuten tuo Black Ridgen kiinnitys aivan perseestä. Tuolla saa emolevyn paskottua jos kiristää liikaa tai ei ole sata prosenttiseesti kohdallaan.
 
Viimeksi muokattu:
i7-9700 + Black Ridge menee piikeissä sinne 90C hujakoille kanssa. Tosin olen säätänyt tuulettimen käppyrää aika hiljaiseksi ja Asuksen emo saa ajettua tuota maksimi boosteilla ~koko ajan.
 
Itselläni ghost s1 ja tilauksessa black ridge.
Tarkoituksena laittaa 120x15 tuuletin, prosuna 8600k, hieman jänskättää miten lämpöjen kanssa pärjää
 
Pakko sanoa että normaalipaksuinen Noctua teki ihmeitä. Ilma liikkuu selvästi paremmin ja koppa on sisältä viileämpi. ~Viitisen astetta GPU ja CPU lämmöt laski. Ja on hiljainen! Mutta tilasin vahingossa M3 ruuvit joten nyt se on siellä kuumaliimalla. :rolleyes:

Ja piti kyllä aika väkisin se tunkea sinne paikoilleen. Ahdasta oli..
 
Ghost S1 ilman lisähattua 120x25mm poistotuuletin katossa. Onnistuu kun kotelon flippaa "ylösalaisin". Tuulettimesta nipsasin reunasta palan pois, niin sain virtalähteen johdon virtalähteelle, muuten olisi pitänyt käyttää slimmiä 120x15mm tuuletinta.

Tuo yksikin poistotuuletin katossa auttaa merkittävästi etenkin näytönohjaimen lämpötiloihin kun vertaa jos tuuletin olisi pohjassa tai ei poistotuuletinta ollenkaan.

IMG_20191104_192927.jpg IMG_20191104_193011.jpg IMG_20191104_193842.jpg IMG_20191104_194011.jpg IMG_20191104_194148.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli tarve pienentää konetta ja Dan A4 olis mitoiltaan passeli (nykyinen on Jonsbo VR1, eli aika iso). Mikä tuohon on nyt se "paras" jäähdytysratkaisu CPU:lle? Cryorig C7 cu + Noctuan ropelli? Asetek 645lt? En harrasta mitään kellotteluja sen kummemmin, mutta nykyinen Ryzen 1700 voi vaihtua isompaan TDP:hen joskus.

Ilmeisesti tuo Alpenföhn Black Ridge voisi myös olla hyvä. Sitten pitäisi katsoa mitkä muistit tuonne alle mahtuu. :D
 
Viimeksi muokattu:
Itse laittaisin ehkä ennemmin Noctuan NH-L9a. Saattaa mahtua vielä 25mm paksu tuuletinkin tuohon Dan A4:seen(?).

E: Eikun jaa tuo "cu" jäi huomioimatta. Mahtaakohan tuo kuparisiili olla kuitenkin parempi? :think:
 
Black Ridge on jättänyt kyllä negatiivisen fiiliksen. Mutta en ole edes nähnyt vielä sen koko jäähdytyspotentiaalia koska kusin asennuksen varmaan kolme kertaa... AM4 yhteensopivuus eri valmistajien emolevyille vaatii näköjään eri kiinnitysraudat..

Huonosti suunniteltu jonka vikoja korjataan pikkuhiljaa ihme kotkaukssilla. Tämä on siis se fiilis minkä Black Ridge on minulle jättänyt.
 
Ghost S1 ilman lisähattua 120x25mm poistotuuletin katossa. Onnistuu kun kotelon flippaa "ylösalaisin". Tuulettimesta nipsasin reunasta palan pois, niin sain virtalähteen johdon virtalähteelle, muuten olisi pitänyt käyttää slimmiä 120x15mm tuuletinta.

Tuo yksikin poistotuuletin katossa auttaa merkittävästi etenkin näytönohjaimen lämpötiloihin kun vertaa jos tuuletin olisi pohjassa tai ei poistotuuletinta ollenkaan.

IMG_20191104_192927.jpg IMG_20191104_193011.jpg IMG_20191104_193842.jpg IMG_20191104_194011.jpg IMG_20191104_194148.jpg
Mikä cooler ja minkälaiset lämmöt?

tarvii varmaan itsekkin kokeilla tuota vaihtoehtoa.
 
Ghost S1 ilman lisähattua 120x25mm poistotuuletin katossa. Onnistuu kun kotelon flippaa "ylösalaisin". Tuulettimesta nipsasin reunasta palan pois, niin sain virtalähteen johdon virtalähteelle, muuten olisi pitänyt käyttää slimmiä 120x15mm tuuletinta.

Tuo yksikin poistotuuletin katossa auttaa merkittävästi etenkin näytönohjaimen lämpötiloihin kun vertaa jos tuuletin olisi pohjassa tai ei poistotuuletinta ollenkaan.

Kotelon oikein päin ollessaan imikö alatuuletin ilmaa sisään vai puhalsi ulos? Mulla Sligerissä alatuuletin puhaltaa ulos kun jossain oli todettu että toimii paremmin niinpäin ja lämmöt tuntus pysyvän kurissa
 
Mikä cooler ja minkälaiset lämmöt?

tarvii varmaan itsekkin kokeilla tuota vaihtoehtoa.

Prossun cooleriako tarkoitat? Jos sitä, niin Prolimatech Samuel 17 ja tuulettimena siinä noctuan NF-A12x15. Prossu on korkattu 8700k ja ylikellotettu 4.7GHz. Pelatessa lämmöt pyörii pääosin 58c-70c, jossain todella prossuraskaissa peleissä kuten AC Odyssey piipahtaa välillä 80c puolella.

Kotelon oikein päin ollessaan imikö alatuuletin ilmaa sisään vai puhalsi ulos? Mulla Sligerissä alatuuletin puhaltaa ulos kun jossain oli todettu että toimii paremmin niinpäin ja lämmöt tuntus pysyvän kurissa

Puhalsi ulospäin. Auttoi hiukan näytönohjaimen lämpöihin, mutta ei niin paljoa kuin ollessaan "katossa"
 
Mulle tuli tarve pienentää konetta ja Dan A4 olis mitoiltaan passeli (nykyinen on Jonsbo VR1, eli aika iso). Mikä tuohon on nyt se "paras" jäähdytysratkaisu CPU:lle? Cryorig C7 cu + Noctuan ropelli? Asetek 645lt? En harrasta mitään kellotteluja sen kummemmin, mutta nykyinen Ryzen 1700 voi vaihtua isompaan TDP:hen joskus.

Ilmeisesti tuo Alpenföhn Black Ridge voisi myös olla hyvä. Sitten pitäisi katsoa mitkä muistit tuonne alle mahtuu. :D
Asetek 645lt olisi jäähdytyksellisesti paras, mutta käytännössä vaatii virtalähteen custom-kaapelit tilanpuutteen takia. Black Ridgen kanssa voi laittaa 120mm tuulettimen, jos käyttää VLP muisteja. Itsellä Black Ridgen kanssa vain LP muistit ja 92mm Noctua + kotelossa vielä erilliset Noctuat. Jossain vaiheessa pitäis vaihtaa tuohon Asetekiin, kun saisi aikaiseksi hankkia custom kaapelit.
 
Asetek 645lt olisi jäähdytyksellisesti paras, mutta käytännössä vaatii virtalähteen custom-kaapelit tilanpuutteen takia. Black Ridgen kanssa voi laittaa 120mm tuulettimen, jos käyttää VLP muisteja. Itsellä Black Ridgen kanssa vain LP muistit ja 92mm Noctua + kotelossa vielä erilliset Noctuat. Jossain vaiheessa pitäis vaihtaa tuohon Asetekiin, kun saisi aikaiseksi hankkia custom kaapelit.

Kiitos vinkeistä. Onko tohon jotkut tietyt valmiit custom-kaapelit mitkä on todettu toimiviksi? Virtalähteeksi suunnittelin Corsairin SF600:sta, kun nykyisessä on ihan täysikokoinen virtalähde. Corsair 600W SF600, modulaarinen SFX-virtalähde, 80 Plus Platinum, musta - 129,90€

Toimisikohan nämä: Corsair SF Series Premium PSU Cable Kit -kaapelisarja, musta - 49,00€
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkeistä. Onko tohon jotkut tietyt valmiit custom-kaapelit mitkä on todettu toimiviksi? Virtalähteeksi suunnittelin Corsairin SF600:sta, kun nykyisessä on ihan täysikokoinen virtalähde. Corsair 600W SF600, modulaarinen SFX-virtalähde, 80 Plus Platinum, musta - 129,90€

Toimisikohan nämä: Corsair SF Series Premium PSU Cable Kit -kaapelisarja, musta - 49,00€

Valmiiksi tehtyjä kaapeleita saa esim. DAN A4-SFX Cables

Tuossa Jimms'n paketissa kaapelit ovat sen verran pitkät, että mitään muuta merkittävää hyötyä niiden käytössä verrattuna vakiokaapeleihin ei ole kuin niiden eri materiaali, joka helpottaa taivuttelua. Pari sivua taaksepäin löytyy esimerkiksi käyttäjän @rikyy6 tekemät custom kaapelit ja pituudet:

200mm 24pin ja loput 300mm. Kannattaa tosin ottaa lyhyempi 24pin, koska tuossa vähän ylimääräistä.

Aliexpress:istä tilatut kiinankaapelit paikoillaan. Tarkastin jokaisen johdon ennen kiinni laittoa ja yllätys yllätys molemmissa 8-pin PCI-E kaapeleissa oli johto väärässä paikassa... No onneksi pinnit lähtivät suhteellisen helposti nitojan niitin ja pihtien avustuksella irti. Hyvä ostos mielestäni kaiken kaikkiaan. Hintaa postikuluineen 24€ kaikille johdoille...




gfvr44d3vzp11.jpg
 
Olisi tarve suorittaa pientä upgradea 2015 kasailtuun m-itx koneeseen, ja kaipailisin vinkkejä.
Nyky-setup on Fractalin node 304 kotelossa, i5 4460, 8Gb rammia ja pari vuotta sitten ostettu gtx1060 6gb.
Käyttis on SSD:llä ja muut datat pyörivällä levyllä kahdennettuna.

Suunnittelin jos nyt ostaisi uuden emon, prossun ja muistit nykyaikaan. Jatkaisi vielä hetken 1060:lla, tiedostaen että se on pullonkaula jatkossa.
Päivittelisi näyttiksen sitten kun seuraavaksi budjetti sen sallii.

Oma perstuntuma vei katseeni ryzen 5 3600 prossuun, 16Gb muistia mutta emolevy vähän hakusessa.
Tommonen setti olisi mahdollinen 400-500€ budjetilla. Onko järkeä? Ja onko emolevyksi suosituksia.

Koneen käyttö ei ole mitään HC pelaamista, mutta kuitenkin satunnaista pelailua eli pitäisi jaksaa nyt/tulevaisuudessa pelejä kelvollisesti pyörittää 1080/1440.
 
Oma perstuntuma vei katseeni ryzen 5 3600 prossuun, 16Gb muistia mutta emolevy vähän hakusessa.
Tommonen setti olisi mahdollinen 400-500€ budjetilla. Onko järkeä? Ja onko emolevyksi suosituksia.
Hyvä valinta tuo 3600. Emoksi MSI tai Asuksen B450 ITX emo, kumpikin hyviä valintoja. Itsellä tuo Asuksen eikä kyllä valittamista, kai se on jonkinlainen mittari että RDR2 toimi ilman bios päivitystä :D
 
Hyvä valinta tuo 3600. Emoksi MSI tai Asuksen B450 ITX emo, kumpikin hyviä valintoja. Itsellä tuo Asuksen eikä kyllä valittamista, kai se on jonkinlainen mittari että RDR2 toimi ilman bios päivitystä :D
Tukeeko nuo emot 3.gen Ryzen prossuja suoraan, vai vaatiiko bios päivityksen alle?
 
Tukeeko nuo emot 3.gen Ryzen prossuja suoraan, vai vaatiiko bios päivityksen alle?

Tämä riippuu siitä, miten vanha emolevy on kyseessä. Äskettäin valmistetuissa B450-sarjan emoissa lienee jo riittävän tuoreet biosit sisällä tukea varten.

Ootko harkinnut sitä että vaihtaisit vain näytönohjaimen ja ottaisit ehkä lisämuistia koneeseen? Sillä tavalla pelikokemus kohenee enemmän suhteessa käytettyyn rahasummaan kuin muuta rautaa uudistamalla.

Itselläni on MSI B450I Gaming AC -emolevy, ja olen ollut siihen tyytyväinen. Voin siis sitä suositella.
 
Minä vaihdoin nyt suunnitelmaa sen verran asiaa tutkittuani, että Dan A4 sijasta aion hankkia Louqen Ghost S1:n. Tuossa Dan A4:ssa tuntuu olevan tuo prosessorin jäähdytys vähän hankalampaa. Tilasin jo Amazonista Noctuan NH-L12:n, kun siellä sattui olemaan yksi kappale myynnissä (käytetty). Katsotaan minkälainen jäähy sieltä nyt tulee ja missä kunnossa. Vielä pitäisi virtalähde ja itse kotelo ostaa niin voi siirtää kokoonpanon pienempään tilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin jo Amazonista Noctuan NH-L12:n, kun siellä sattui olemaan yksi kappale myynnissä (käytetty). Katsotaan minkälainen jäähy sieltä nyt tulee ja missä kunnossa.
7373f56bd950d8cb685ed36bc8967965.png

Et sentään tällaista hintaa maksanut? :D Nuo on ollut vähän kiven alla, kun paras jäähy kyseiseen koteloon ja Noctualle tehty pyyntöjä tuoda tuo takaisin markkinoille, ettei ym. jatkuisi...
 
Minä vaihdoin nyt suunnitelmaa sen verran asiaa tutkittuani, että Dan A4 sijasta aion hankkia Louqen Ghost S1:n. Tuossa Dan A4:ssa tuntuu olevan tuo prosessorin jäähdytys vähän hankalampaa. Tilasin jo Amazonista Noctuan NH-L12:n, kun siellä sattui olemaan yksi kappale myynnissä (käytetty). Katsotaan minkälainen jäähy sieltä nyt tulee ja missä kunnossa. Vielä pitäisi virtalähde ja itse kotelo ostaa niin voi siirtää kokoonpanon pienempään tilaan.

Erinomainen kotelovalinta. Kävin saman rumban läpi puolisen vuotta sitten. Kotelona ja prossujäähynä mainitut Ghost S1 ja NH-L12, poweriksi SF600 Platinum.

Jos tuo tilaamasi jäähy on kelvoton, niin about samaan lopputulokseen pääset NH-L12S:llä, jota väännät ~4 mm litteämmäksi. Muistivalinnan kanssa pitää vaan olla tarkkana.
 
Erinomainen kotelovalinta. Kävin saman rumban läpi puolisen vuotta sitten. Kotelona ja prossujäähynä mainitut Ghost S1 ja NH-L12, poweriksi SF600 Platinum.

Jos tuo tilaamasi jäähy on kelvoton, niin about samaan lopputulokseen pääset NH-L12S:llä, jota väännät ~4 mm litteämmäksi. Muistivalinnan kanssa pitää vaan olla tarkkana.
Joo, tuo poweri on lähdössä tilaukseen. Katsotaan jos tuo L12 tulis perille ja olisi kunnossa, en mielellään lähtis tuohon vääntelyhommaan. Ekaksi kirosin että lähteekö tässä vielä muistitkin vaihtoon, mutta löysin kuvia missä G.skill Trident Z mahtuu alle vaikka 44mm onkin. :D Louqe vaikuttaa senkin takia asialliselta, että noilla top hateilla saa laajennettua, vaikka vähän rumia ovatkin (mielestäni). Ilmeisesti pohjaan jonnekin powerin alle mahtuisi Noctuan 15mm paksu tuuletinkin, jos tarpeen.
 
Joo, tuo poweri on lähdössä tilaukseen. Katsotaan jos tuo L12 tulis perille ja olisi kunnossa, en mielellään lähtis tuohon vääntelyhommaan. Ekaksi kirosin että lähteekö tässä vielä muistitkin vaihtoon, mutta löysin kuvia missä G.skill Trident Z mahtuu alle vaikka 44mm onkin. :D Louqe vaikuttaa senkin takia asialliselta, että noilla top hateilla saa laajennettua, vaikka vähän rumia ovatkin (mielestäni). Ilmeisesti pohjaan jonnekin powerin alle mahtuisi Noctuan 15mm paksu tuuletinkin, jos tarpeen.

Vääntelystä ei ole kokemuksia, mutta netistä löytää videoita ja ohjeita, joissa vakuutellaan, että helppoa se on. L12 toki vielä helpompi.

Jos pidät vakiona tulevan 92 mm ropellin pohjassa, niin muistien kanssa ei tule ongelmia. Sillä puhaltimella ei vaan tehot riitä pitämään lämpöjä kurissa tehokkaammilla prossuilla, joten monet vaihtavat tilalle Noctuan NF-A12x15 PWM:n. Sen kanssa toki mahtuu vain normaalikorkuisia muisteja, joihin en usko Trident Z:n lukeutuvan, ellet sitten revi lämmönlevittäjä niistä irti.

Top-hatit ovat omastakin mielestäni rumia ja se vähän rikkoo kotelon perusideaa vastaan. Jos niillä joutuu kasvattamaan kotelon kokoa, niin eikö olisi vain fiksumpi ratkaisu ostaa esim. NCASE M1? Toki jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä. Hopeisissa ja vihreissä malleissa on ollut myös jonkinverran värieroja, mutta mustat ovat ilmeisesti tasalaatuisia

Pohjaan sain juuri ja juuri sujautettua Noctuan NF-A12x25 PWM:n, joka on siis 25 mm paksu ja rutkasti tehokkaampi kuin mainitsemasi 15 mm, joka multa löytyy L12:n alta. Nykysinhän uusissa koneissa on lähinnä noita M.2-paikkaan sopivia SSD:itä, mutta jos vielä 2,5" -levyjä löytyy, niin niitä saa piiloitettua joko tuon pohjatuulettimen tilalle, powerin ja väliseinän väliin ja ilmeisesti myös powerin ja etupaneelin väliin. Mulla kun on ITX-kokoinen näyttis, niin 2 levyä mahtuu roikkumaan näyttiksen vieressä. Ensi vuoden puolella on tarkoitus päivittää rautaa, niin pääsee noista eroon.

Semmonen vinkki, että kannattaa harkita, jos ostaisi pohjaan jonkinlaiset jalat. Vakiona olevat kumitassut ovat todella matalat ja lämmöissä tuli usean asteen eroja, kun uudet jalat nostivat koteloa vähän ylemmäs. Mun tilaamat alumiiniset tassut löytyy tästä langasta pari sivua taaksepäin.

Monet tykkäävät hankkia näihin myös custom-kaapeleita, jotta johtojen määrää saa karsittua jo valmiiksi pienestä tilasta. Sain suhteellisen vaivatta taiteltua nuo Platinumin johdot siististi kotelon sisälle, joten ainakaan toistaiseksi en ole custom-kaapeleita vailla. Toki siistithän ne olisi.
 
Joo katsoin pari videota tuosta vääntelystä, ei tuo nyt vaikealta näyttänyt. Mulla on nykyisessä kokoonpanossa 2 noita A12x25 tuulettimia, joten kokeilen semmoista sitten. Kiitoksia vinkeistä!
 
Ootko harkinnut sitä että vaihtaisit vain näytönohjaimen ja ottaisit ehkä lisämuistia koneeseen? Sillä tavalla pelikokemus kohenee enemmän suhteessa käytettyyn rahasummaan kuin muuta rautaa uudistamalla.

Itselläni on MSI B450I Gaming AC -emolevy, ja olen ollut siihen tyytyväinen. Voin siis sitä suositella.

Harkinnut kyllä, mutta en kyllä viitsisi enää 4-5v vanhaan alustaan survoa rahaa. Uuden emolevyn osto tulee väkisinkin eteen, niin teen sen nyt kun budjetti sen sallii.
 
Harkinnut kyllä, mutta en kyllä viitsisi enää 4-5v vanhaan alustaan survoa rahaa. Uuden emolevyn osto tulee väkisinkin eteen, niin teen sen nyt kun budjetti sen sallii.

Jep, uusi emolevy toki tarvitaan, kun vaihdat prossua uudempaan.

Mikäli pärjäät nykyisellä muistimäärällä, saisit pelkkää näytönohjainta päivittämällä selkeästi tehokkaamman pelikoneen aikaiseksi. Sen näyttiksen voi myös siirtää uuteen kokoonpanoon, kun muun kokoonpanon päivittäminen tulee ajankohtaiseksi.

Mutta, nämähän ovat makuasioita - mikäli koneella tekee muutakin kuin pelaa, niin uudemmilla prossuilla ja lisämuistilla saa siihen puuhaan lisäresursseja rutkasti :tup:

Edit: itselläni on itx-koneessa seuraavanlaiset kilkkeet (suluissa arvioidut ostohinnat)
  • prossu: Ryzen 1700X (~120€),
  • muistit: 2x8 gigaa Corsair LPX 3200MHz (~70€) ja
  • emolevy: MSI B450I Gaming Plus AC (~120€)
Tuohon 400-500 euron budjettiin Ryzen 3000 -sarjaan pohjautuva systeemi vaikuttaisi ainakin minusta oikein järkevältä ratkaisulta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 077
Viestejä
4 561 449
Jäsenet
75 105
Uusin jäsen
Bronto Skyleif

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom