Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkäs,kun olen ollut käsityksessä, että ahtaisiin koteloihin kannattaa ostaa blower-tuuletillinen gpu, eikä noita strixejä? Vai onko tuo kotelo kuitenkin niin ilmava, että siihen se vielä sopii?
Ei noissa ulospuhaltavissa loppujen lopuksi ole järkeä kuin ehkä jonkun kuuman AMD-lapun kanssa SG13:ssa tai Crossfire-setissä. Meluavat sen verran, että lopputulos on tuntuvasti lämpimämpi ja äänekkäämpi kuin tavallisen kortin kanssa.
Itse kyllä katsoin nyt netistä tietoa, ja käytännössä jokaikinen yksittäinen kuluttaja sanoi, että ehdottomasti bloweri ahtaaseen koteloon. Muuten lämmöt vaan pakkautuu piiriä vasten ja pitkällä sessiolla kortti hyytyy. TOSIN, en löytänyt yhtään vertailua, jossa oikeasti olisi samassa ahtaassa kopassa mitattu kummankin mallin lämmöt. Mutua vaan, joka kyllä meni 99-1 blowerin puolelle ahtaissa koteloissa. Mutta tosiaan pelkkää mutua.
Itsellä Raijintek metis itx koppa, jossa oli aiemmin refu gtx 680 blowerilla ja nyt gigabyte 970 itx malli. Molemmat hakkas temp limittiin vaikka 90C asti jos sen sinne nosti, kun tuo koppa oli vakiona. Myöhemmin tein kattoon reiän 120mm tuularille ja nyt lämmöt semmosta 76-78c max load. Eli jos koppa on huono ilmanvaihdon puolesta niin ei mitään väliä kumman ottaa. Ja jos ok ilmankierto niin pärjää kummalla vaan. Toki blowerin käyttö laskee esim. cpu lämpöjä.Itse kyllä katsoin nyt netistä tietoa, ja käytännössä jokaikinen yksittäinen kuluttaja sanoi, että ehdottomasti bloweri ahtaaseen koteloon. Muuten lämmöt vaan pakkautuu piiriä vasten ja pitkällä sessiolla kortti hyytyy. TOSIN, en löytänyt yhtään vertailua, jossa oikeasti olisi samassa ahtaassa kopassa mitattu kummankin mallin lämmöt. Mutua vaan, joka kyllä meni 99-1 blowerin puolelle ahtaissa koteloissa. Mutta tosiaan pelkkää mutua.
Itellä olisi tälläisen koneen projekti menossa ja valmiiksi tuon varmaan saan perjantaihin mennessä:
Emo: Asrock H61m-ITX
Prossu: I7-3770S
Jäähy: NZXT Kraken x31 120mm puhaltamassa radin läpi ulos kotelosta
Muistit: A-Data 2x8gb ddr3 1600mhz
Näyttis: Gigabyte GTX 1070 OC ITX + pohjassa Scythen slim 120mm puhaltamassa näyttikselle
Kiintolevy: Sandisk 480gb ssd
Virta: Corsair SF450w
Kotelo: Lian-Li PC-TU100 musta
Semmoista, on sitten pirun pieni koppa tuo TU100:nen
Onko merkittävää vaikutusta nopeuteen tai käyttöikään tulevaisuudessa jos vaihtais näytönohjaimen esimerkiksi joko https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...orce-gtx-1060-mini-itx-naytonohjain-3gb-gddr5 tai https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho.../evga-geforce-gtx-1060-naytonohjain-6gb-gddr5 ? Kuinka paljon noilla on keskenään eroa? Vaatisko tollasella näyttiksellä koteloon lisäjäähdytystä? Minkä kokonen virtalähde olis syytä olla?
Riippuu hyvin pitkälti mitä pelaat ja millä resolla, koska vram. Tässä full hd:lla suhteellinen suorituskykyOnko merkittävää vaikutusta nopeuteen tai käyttöikään tulevaisuudessa jos vaihtais näytönohjaimen esimerkiksi joko https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...orce-gtx-1060-mini-itx-naytonohjain-3gb-gddr5 tai https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho.../evga-geforce-gtx-1060-naytonohjain-6gb-gddr5 ? Kuinka paljon noilla on keskenään eroa? Vaatisko tollasella näyttiksellä koteloon lisäjäähdytystä? Minkä kokonen virtalähde olis syytä olla?
Itse tilasin melkolailla saman setin, paitsi virtalähteeksi valikoitui EVGAn 550W modulaarinen ja koteloksi Fractal Nano S.
Saispa osat nopeasti, @Jimm's tilauksen tiedot näyttää, että menisi ensi viikolle
@IDDQD Mites näytönohjaimen lämmöt / melutaso rasituksessa?
Kannattaa kääntää jokin tuuletin puhaltamaan sisäänkin.Pistetään nyt tähänkin ketjuun kun liittyy aiheeseen, tällainen siitä tuli
Kannattaa kääntää jokin tuuletin puhaltamaan sisäänkin.
Hieno settihän tuo, itse en vaan ole koskaan ymmärtänyt näitä isoja itx koteloita. Vrt. omaan vanhaan ATX kokoiseen s340 tuota koppaa niin aikalailla samat mitat mutta reilu 10cm matalempi.Pistetään nyt tähänkin ketjuun kun liittyy aiheeseen, tällainen siitä tuli
Taitaa tuo Nano S olla tarkoitettu sellaisille, jotka haluavat niin sanotun "perinteisen Fractalin", normaalin ATX-kokoluokan kasauskokemuksen helpon cable managementin kanssa ja tilaa vesileikeille. Tosi erikoiset tarpeet täytyy kieltämättä olla ostajalla, mutta enimmäkseenhän tuo on "pieni ATX-kotelo", niin oudolta kun se kuulostaakin.Hieno settihän tuo, itse en vaan ole koskaan ymmärtänyt näitä isoja itx koteloita. Vrt. omaan vanhaan ATX kokoiseen s340 tuota koppaa niin aikalailla samat mitat mutta reilu 10cm matalempi.
SFX-L poweri tuohon niin saa näyttis ilmaa.Pistetään nyt tähänkin ketjuun kun liittyy aiheeseen, tällainen siitä tuli
SFX-L poweri tuohon niin saa näyttis ilmaa.
Hieno settihän tuo, itse en vaan ole koskaan ymmärtänyt näitä isoja itx koteloita. Vrt. omaan vanhaan ATX kokoiseen s340 tuota koppaa niin aikalailla samat mitat mutta reilu 10cm matalempi.
Tästä kiinnostaisi nähdä kuvia, itsellä kun sama kotelo lähes samoilla osilla... Raijintek metis, 970 itx (gigabyte, ei asus), i5 3570k. Itse tein kattoon 120mm reiän, pitäisi varmaan kokeilla vielä kääntää emokelkkaa ja pohjaan reikä.Täällä myös yksi itx friikki. Koneen teho ja käyttö sanelee kyllä kotelon mittoja sen verran etten ihan kenkälaatikkomalleihin asti mene. Tällähetkellä raijintek metis ja koteloa on modattu ilmnkierron ja kaapeloinnin osalta. Virtalähde sf 600, näyttis gtx 970 mini. Haasteena oli istuttaa ek 140 res pumppu combo 12mm kupariputkilla jäähdyttäjän cpu. Vaati modausta tietenkin.
Seuraava projekti tulee in win 901 koteloon. Tarkoituksena laittaa äänekkäin osa vedelle ja prossulle ilmajäähdytys. Kotelon mitat mielestäni karkaa jo mitx ulkopuolelle, mutta todella haastava kotelo tulee olemaan.
Pienessä vara parempi...
Edit. Metis on kulkenut 4.6 kelloilla ja nyt 4.3 lämoöjen ollessa 58. Näyttis huutaa 62 asteessa.
Tästä kiinnostaisi nähdä kuvia, itsellä kun sama kotelo lähes samoilla osilla... Raijintek metis, 970 itx (gigabyte, ei asus), i5 3570k. Itse tein kattoon 120mm reiän, pitäisi varmaan kokeilla vielä kääntää emokelkkaa ja pohjaan reikä.
Riippuu täysin osista. Ilman näytönohjainta tai jollain vähävirtaisella tyyliin gtx 750 ti, 950, 1050 ti pärjäilee ihan modailematta. Gtx 970 vaati jo hieman lisää ilmaa, tein dremelillä reiän 120mm tuulettimelle kattoon.Itseänikin kiinnostaisi kuulla kokemuksia tosta metis kotelelosta, se on kyllä omaan silmään yksi parhaimman näköisistä koteloista. mutta ilmeisesti ilmanvaihto ei ole kauhean hyvä vakiona joten millasilla säädöillä siitä saa hyvän?
Riippuu täysin osista. Ilman näytönohjainta tai jollain vähävirtaisella tyyliin gtx 750 ti, 950, 1050 ti pärjäilee ihan modailematta. Gtx 970 vaati jo hieman lisää ilmaa, tein dremelillä reiän 120mm tuulettimelle kattoon.
Prossun kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, tuohonhan mahtuu 160mm korkeat tornicoolerit tai vaikka 120mm radi taakse jos haluaa prossun vesille.
Itse tykkään tuosta kotelosta erittäin paljon, ei uskoisi että noin pieneen pakettiin saa noin paljon tehoa
Silverstonesta: jatkoon / ei jatkoon?Sitten tulikin hankittua silverstonen 500 sfx-l virtalähde, joita meni takuuseen kahden kuukauden aikana kaksi kappaletta. Kuulemma erä, jossa epäkurantteja maanantaikappaleita. Sitten kallistuin jo corsair sf600 puolelle, joka mielestäni on hiljaisempi.
En tiedä uudesta 700 watin mallista, mutta itse en sfxl 500 kallistuisi. Siinä Idle 0rpm toimi aluksi, mutta jos puhallin käynnistyi se pysyi käynnissä aina siihen asti kun koneen sammutti. Ja tuuletin puhalsi sellaista matalaa huminaa jonka ääni tuli läpi. Itsellä psut säksätti ja sirisi.Silverstonesta: jatkoon / ei jatkoon?
Huvittavaa kuinka samanlaiset komponenttisijoittelut ensimmäisissä kuvissa omaan settiin Tuuletinreikä katossa samassa paikassa, ssd samassa paikassa jne.Tässä on kuvia projektista.
http://n3lonen.imgur.com/
Vaan tuohonpa ei kummosia prossujäähyjä mahdu Ainakin itse halusin mahdollisuuden laittaa kunnon tornicoolerin.Oma Lian Li PCTU-100 on vielä leveydeltään 2cm kaposempi kuin Metis mikä oli itellä se ratkaiseva juttu että en ottanut Metistä. Onhan Tu100 vielä 1100kg kevyempikin Pienessä paketissani paljon tehoa ja osat käy melko viileänäkin vielä.
Jos te Metis käyttäjät vaihtaisitte tuon "kiukaan" gtx 970 vaikka 1060 6gb:hen niin kävisi jonkun verran viileämpänä =)
Itsellä tuo 500W malli juuri omassa metiksessä, en ole kyllä muuta huomannut kuin että rasituksessa pitää melko pöhinää. Mitään siritystä tms sivuääniä ei kyllä kuulu. Samoin tuuletin menee n. 5-10min rasituksen jälkeen 0rpm Taitaa olla sitten jotain aiempaa revikkaa.En tiedä uudesta 700 watin mallista, mutta itse en sfxl 500 kallistuisi. Siinä Idle 0rpm toimi aluksi, mutta jos puhallin käynnistyi se pysyi käynnissä aina siihen asti kun koneen sammutti. Ja tuuletin puhalsi sellaista matalaa huminaa jonka ääni tuli läpi. Itsellä psut säksätti ja sirisi.
Lähetetty minun XT1572 laitteesta Tapatalkilla
Itsellä tuo 500W malli juuri omassa metiksessä, en ole kyllä muuta huomannut kuin että rasituksessa pitää melko pöhinää. Mitään siritystä tms sivuääniä ei kyllä kuulu. Samoin tuuletin menee n. 5-10min rasituksen jälkeen 0rpm Taitaa olla sitten jotain aiempaa revikkaa.
No "passiivinen", nuo kotelotuulettimet tuossa kopan katossa on max 1-2cm päässä siitä... Eli käytännössä kotelotuulettimet ajaa myös coolerin tuulettimien virkaa.Ai sitä gtx 970 riittää jäähyttämään jopa passiivisesti tolla AC S3 siilellä Ei uskoisi koska jäähdytystehoa vain 145w joka kyllä riittäisi 150wattiselle gtx 1070:lle Eipä taida vaan Tu100:seen mahtua :/
Itx ja vesileikit kyllä kiinnostaa kovasti. Tommonen modattu Metis ja siihen vesijäähy yhdellä kennolla jäähdyttämään prossua ja näyttistä.
Olisikos joku täällä suostuvainen tekemään mulle Metis kopan modattuna niin että siihen menisi 120mm kenno kuten n3losella tai vaikka n3lonen itse, sopivaa korvausta vastaan tietenkin?
Oletetaan, että haluaisin lyödä sekä prossun että näyttiksen vesille. Mitä palikat tulisi suurinpiirtein kustantamaan Vähän tekisi mieli räpeltää jotain jo parin päivän käytön jälkeen
Se onkin hienoa että Raijintek on näemmä kuunnellut asiakkaitaan kun ovat tehneet tuosta Metiksestä Plus version jossa on katossakin 120mm paikka ja käy normi psu:kin
https://www.overclockers.co.uk/raij...um-mini-itx-case-silver-window-ca-03f-rt.html
Kyllähän tuohon perinteiseenkin menee normi psu vai mitä tarkoitit... ?Se onkin hienoa että Raijintek on näemmä kuunnellut asiakkaitaan kun ovat tehneet tuosta Metiksestä Plus version jossa on katossakin 120mm paikka ja käy normi psu:kin
https://www.overclockers.co.uk/raij...um-mini-itx-case-silver-window-ca-03f-rt.html
No katohan perhana. Oliskohan tuossa seuraava kotelo jos ikkunaton versio tulee tarjolle. Tavallinen Metis oli muuten täydellinen, mutta onneton koppa juurikin tuon sisäänottoilman osalta.
Silverstonesta: jatkoon / ei jatkoon?
Kyllähän tuohon perinteiseenkin menee normi psu vai mitä tarkoitit... ?
Nodehan on jo vähän kans "liian" iso omaan makuun. Olen silti tommosenkin joskus muutama vuosi sitten omistanut, AIO jäähy prossulle vaan ja näyttis mallia refu niin ihan hyvä siitä tuli. Kyllä joo menis custom jäähyllisetkin kuhan vaan 2 slottisia ovatItse rakensin Node 304 koppaan koneen jossa on 500w Silverstone SFX-L. Koneessa on tällä hetkellä GTX 1070 ja 6600k jonka olen kellottanut 4.8Ghz.
Itse poweri on ollut käytössä pari vuotta, näillä kelloilla kone on ollut käytössä kuukauden tai pari. Ei toistaiseksi mitään ongelmia.
Kannattaa harkita kaby lakea, i7 7700k tulee olemaan valmiina paketista 4,2ghz (turbo 4,5ghz). Samoin joku metiksen tapainen koppa johon saa kunnon ilmajäähyn. Oikeastaan ainoa järkevä käyttötarkoitus tuommoselle 120mm AIO:lle on juurikin kotelo johon ei mahdu tarpeeksi iso ilmajäähy. Saataran äänekkäitä ja ei pärjää edes single torneille kummemmin.Jos en kellottais prossua niin järjettömästi niin itsekin ottaisin pienemmän kopan. Tyyliin Node 202, Silverstone rvz01-e tai vastaavan. Harmikseni pelaan Arma 3:sta ja ainut tapa siihen saada edes jotenkin järkevä FPS on kellottaa prossua järjettömästi.
Nuo AIO vesijäähyt ovat muuten ihan kivoja, mutta ne kaikki on pirun äänekkäitä. Noctuan D15 on yhtä tehokas, mutta silti selvästi hiljaisempi. Kokoa sillä toki on sitten ihan poskettomasti. Custom loopilla saisi mahdollisesti hiljaisen ja tehokkaan jäähyn. Noissa tosin on sitten suurempi riski vuotoihin kuin AIO sekä hinta nousee aivan järjettömästi. En myöskään ole tarpeeksi tutkinut että mihin koppaan noita radiatoreita saisi järkevästi kiinni. 140mm tai isompi olisi varmasti suotavaa isoilla kelloilla jos haluaa hiljaisen ja tehokkaan jäähytyksen.
Kaveri kasasi Node 202 samanlaisen koneen kuin mitä minulla mutta hän ei kellota. Kyllähän tuota kokoa kadehtii.
En näe juurikaan ulkoista kokoeroa Lian-Li PC-Q08A/B tai R koteloon verrattuna...
Raijintekkiin saa paremman ilmajäähyn, mutta laittamalla AIO:n on hyvinkin tasoissa, mutta PC-Q08B saa vain rakennettua samaan tilaan kattavemman systeemin.