Luvaton asunnon esittely

Liittynyt
14.09.2020
Viestejä
1
Moro vaan kaikille!

Epäilen että nyt on lakia rikottu asunnon välittäjän toimesta. Äitini laittoi oman asunnon myyntiin tai etsi siihen vuokralaista. No eräänä päivänä äitini tuli takaisin kotiin ja siellä oltiinki jo sisällä tutustumassa kyseiseen asuntoon ja tästä ei oltu millään tavalla ilmoitettu äidilleni että olisi asunnon esittely. Mielestäni tässä ei oltu toimittu oikein. Tämä on ainakin itselleni kovin erikoinen tapaus ja ajattelin että voisin tehdä asialle jotain. Onko mielestänne tässä menty väärin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Ensimmäisenä tulee mieleen, onko äidilläsi dementia? Tuskin kukaan välittäjä pamahtaa paikalle esittelemään kämppää ilmoittamatta. Kyseessä pakko olla joku läppä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
En ihmettele tuota ollenkaan, laitontahan tuo on mutta jotkut, varsinkin yksityiset vuokranantajat harrastavat tuota. Tosin, itse kun asuin eräässä asunnossa niin meinasi vuokranantaja muutenkin tulla omin luvin käymään välillä jne. Meni exän kanssa kupit jakoon aikanaan ja kun vuokraisäntä oli juuri tuollainen niin ihan varmuudeksi joutui tekemään paperin että "Olen luovuttanut omat avaimeni ja kulkuoikeuteni asuntoon xxx ja asunto jää tästä hetkestä lukien henkilön yyy käyttöön täysimääräisesti, kaikki kaikki oikeuteni ja vastuuni raukeaa tästä hetkestä lukien osaltani..." -tyylisen sopparin ja hyvä niin, exä paskoi sitten kuulemma koko kämpän ihan palasiksi ja joutui korvaamaan aika huikeita summia. Tuossa tosin oli sellainen asia että vuokravakuus siirtyi kokonaisuudessaan exälle mutta totesin sen helpoimmaksi koska mieluummin hävisin jokusen euron kuin olisin halunnut enää olla missään tekemisissä exän kanssa.

Tuo kyseinen vuokraisäntä itseasiassa vieraili asunnossa muutaman kerran omin luvin ja huomautin siitä. Tilanne ei kerinnyt eskaloitua ennen kuin itse lähdin asunnosta.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Moro vaan kaikille!

Epäilen että nyt on lakia rikottu asunnon välittäjän toimesta. Äitini laittoi oman asunnon myyntiin tai etsi siihen vuokralaista. No eräänä päivänä äitini tuli takaisin kotiin ja siellä oltiinki jo sisällä tutustumassa kyseiseen asuntoon ja tästä ei oltu millään tavalla ilmoitettu äidilleni että olisi asunnon esittely. Mielestäni tässä ei oltu toimittu oikein. Tämä on ainakin itselleni kovin erikoinen tapaus ja ajattelin että voisin tehdä asialle jotain. Onko mielestänne tässä menty väärin?
No ei nämä mielipidekysymyksiä ole. Jos asunnon esittelystä on sovittu (vaikka sitten väljemminkin aikatauluin) asunnossa asuvan henkilön kanssa, niin silloin asiassa ei ole mitään ongelmaa. Jos asuntoesittelyä pidetään ilman huoneistossa asuvan henkilön hyväksyntää, tulee kyseeseen kotirauhan rikkominen. Se taas on asianomistajarikos.
 

Jessica Rabbit

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
27.11.2021
Viestejä
6
Kuulostaa kyllä niin epämääräiseltä kertomukselta että vaikea sanoa mitään. Annettu kuitenkin avaimet välittäjälle vai tuliko se ikkunasta sisälle?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Moro vaan kaikille!

Epäilen että nyt on lakia rikottu asunnon välittäjän toimesta. Äitini laittoi oman asunnon myyntiin tai etsi siihen vuokralaista. No eräänä päivänä äitini tuli takaisin kotiin ja siellä oltiinki jo sisällä tutustumassa kyseiseen asuntoon ja tästä ei oltu millään tavalla ilmoitettu äidilleni että olisi asunnon esittely. Mielestäni tässä ei oltu toimittu oikein. Tämä on ainakin itselleni kovin erikoinen tapaus ja ajattelin että voisin tehdä asialle jotain. Onko mielestänne tässä menty väärin?
Mikäli asuntoon mennään luvatta ja etukäteen sopimatta, kyseessä on tällöin itsestäänselvä kotirauhan rikkominen, josta voi rikosilmoituksen tehdä.

Sillä ei ole väliä, onko välittäjälle annettu toimeksianto. Hänen on silti erikseen sovittava, koska asuntoon on lupa mennä, jos toimeksiantaja (tai vaikkapa vuokralainen) siellä yhä asuu.

Itse en omalla kohdallani rikosilmoitusta tehnyt, mutta lähellä oli. Asuin vuokralla, ja eräänä viikonloppuna ollessani vanhemmillani käymässä, sain tekstiviestin omistajalta, jossa hän ilmoitti, että talo on menossa myyntiin ja että he kävivät asunnossani vähän kuvaamassa. Olivat siivonneetkin vähän paikkoja kuvausta varten.

Tuo oli sinänsä selvä tapaus, ja jälkikäteen vituttaa, etten tehnyt ilmoitusta. Välittäjä kyllä vältteli minua aika tehokkaasti, kun kerroin hänelle mielipiteeni hänen ammattitaitonsa tasosta.
 

Jessica Rabbit

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
27.11.2021
Viestejä
6
Mutta miksi antaa avain välittäjälle jos kerta ei halua että sitä asuntoa esitellään silloin kun ei itse ole paikalla?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Mutta miksi antaa avain välittäjälle jos kerta ei halua että sitä asuntoa esitellään silloin kun ei itse ole paikalla?
Jos asiasta ei erikseen sovita, niin välittäjähän saattaa tupsahtaa sinne kämppään ihmislauman kanssa, kun vaikkapa on itse tullut munasillaan suihkusta tai vetelee tirsoja makkarissa tms. Keksikää itse lisää skenaarioita, milloin ei ole hyvä juttu, jos joku tulee kämppään etukäteen ilmoittamatta.

Tuo ei eroa millään tavalla siitä, että ei vuokranantajakaan saa vuokralaisensa kämppään mennä ilman erillistä sopimista omilla avaimillaan. Molemmissa tapauksissa on kyseessä kiistaton kotirauhan rikkominen.
 

Jessica Rabbit

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
27.11.2021
Viestejä
6
Jos asiasta ei erikseen sovita, niin välittäjähän saattaa tupsahtaa sinne kämppään ihmislauman kanssa, kun vaikkapa on itse tullut munasillaan suihkusta tai vetelee tirsoja makkarissa tms. Keksikää itse lisää skenaarioita, milloin ei ole hyvä juttu, jos joku tulee kämppään etukäteen ilmoittamatta.

Tuo ei eroa millään tavalla siitä, että ei vuokranantajakaan saa vuokralaisensa kämppään mennä ilman erillistä sopimista omilla avaimillaan. Molemmissa tapauksissa on kyseessä kiistaton kotirauhan rikkominen.
Niin, onkin. Ihmettelin vaan sitä että jos omaa kämppää myy, niin miksi antaisi avaimet jollekin välittäjälle jos ei kerta halua että sinne kukaan tupsahtaa ilmoittamatta? Ei sitä nyt tartte tyhmä olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Niin, onkin. Ihmettelin vaan sitä että jos omaa kämppää myy, niin miksi antaisi avaimet jollekin välittäjälle jos ei kerta halua että sinne kukaan tupsahtaa ilmoittamatta? Ei sitä nyt tartte tyhmä olla.
Entä jos haluaa että se välittäjä käy esittelemässä sitä kämppää vaikka silloin kun itse on poissa kotoa, toki sovittuna hetkenä.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Niin, onkin. Ihmettelin vaan sitä että jos omaa kämppää myy, niin miksi antaisi avaimet jollekin välittäjälle jos ei kerta halua että sinne kukaan tupsahtaa ilmoittamatta? Ei sitä nyt tartte tyhmä olla.
Siis hetkinen? Sun mielestä on siis ok, että välittäjä tulee tietämättäsi esittelemään asuntoasi esimerkiksi kun olet itse kotona?

Ja tietysti toimeksiantosopimuksen yhteydessä annetaan yleensä avaimet välittäjälle tulevia esittelyjä varten. Kyllä välittäjän kuitenkin täytyy aina sopia asiakkaan kanssa tulevista esittelyaikatauluista...
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Siis hetkinen? Sun mielestä on siis ok, että välittäjä tulee tietämättäsi esittelemään asuntoasi esimerkiksi kun olet itse kotona?

Ja tietysti toimeksiantosopimuksen yhteydessä annetaan yleensä avaimet välittäjälle tulevia esittelyjä varten. Kyllä välittäjän kuitenkin täytyy aina sopia asiakkaan kanssa tulevista esittelyaikatauluista...
Sehän riippuu täysin siitä, mitä välittäjän kanssa on sovittu. Jos esimerkiksi on annettu välittäjälle avain, luvattu esittelyjen olevan ok ja vieläpä annettu ymmärtää, että on muuttanut pois asunnolta tai on muuten pois sieltä, on erittäin ok että välittäjä esittelee asuntoa milloin huvittaa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Ei kai itsestäänselvyyksistä tarvitse vääntää? Onhan se nyt aivan kaikille selvää, että tässä on olennaista se, mitä on välittäjän kanssa sovittu. Jos ei ole sovittu "mitään", silloin välittäjän on erikseen kysyttävä joka esittelystä.

Sovitun toimintatavan sisältö määrittelee sen, onko rikosta tapahtunut vai ei.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Kyllä välittäjän kuitenkin täytyy aina sopia asiakkaan kanssa tulevista esittelyaikatauluista...
Kuten sanoin. :thumbsup:

Sehän riippuu täysin siitä, mitä välittäjän kanssa on sovittu. Jos esimerkiksi on annettu välittäjälle avain, luvattu esittelyjen olevan ok ja vieläpä annettu ymmärtää, että on muuttanut pois asunnolta tai on muuten pois sieltä, on erittäin ok että välittäjä esittelee asuntoa milloin huvittaa.
Siis tottakai, johan yllä sanon että "...täytyy aina sopia..."

Tässä tarinassa "äiti tuli takaisin kotiin" joten olen ainakin siinä uskossa että asuu vielä kyseisessä asunnossa. Tällöin jokaisesta näytöstä täytyy sopia erikseen, en ole ikinä törmännyt välittäjään joka ei näin tekisi.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Ei ole ok, mutta pointti edelleen se että miksi vitussa niitä avaimia tungetaan jollekin horolle käteen jos ei sillä ole kerta mitään asiaa sinne ilman sua. Vitun idiootit saatana. Pitäkää ne avaimet omissa taskuissa ja ongelmaa ei ole. Vitun pässit saatana. Ei ihme että suomalaisilta huijataan kaikki rahat. Voi nyt vittu.
Et näköjään vieläkään ymmärrä pointtia, mulla on rautalanka loppu joten jätän tähän. :poop:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Luulisi että ei tee myynnillekkään hyvää jos välittäjä on mahdollisen ostajan kanssa asunnossa ja omistaja tulee kotiin eikä tiedä näytöstä? Melko erikoisen kuvan ainakin itse saisin tuollaisesta välittäjästä jos olisin ostamassa asuntoa. No eihän sitä tietysti asuntoa osteta välittäjän takia vaan siksi että asunto on sellainen minkä haluaa, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
27
Toimin kiinteistönvälittäjänä itse, vähän eri tehtävissä kuin asunnonmyynti, mutta LKV-tutkinto toki löytyy ja homma varsin tuttua. Joka tapauksessa vähintäänkin ammattitaidottomasti toimittu välittäjän toimesta. Minulla on tapana ainakin ilmoittaa esittelyistä etukäteen asunnon kulloisellekin haltijalla (omistaja-asukas tai vuokralainen), jos olen menossa asuntoon, vaikka minulla olisi siihen lupa ja asunto olisi tyhjillään. Poislukien ns. vanhat asiakkaat, joiden kanssa toiminta vähän suoraviivaisempaa, kun yhteistyötä on kymmeniä toimeksiantoja takana.

Perusmuotoisissa toimeksiantosopimuksissa ei valitettavasti tällaisesta asiasta juuri ole sovittu. Tärkeintä olisikin tietää, että mitä on sovittu äitisi ja välittäjän kanssa suullisesti.

Jos on selvästi sovittu, että asuntoon ei saa tulla, vaikka välittäjällä on avain, toimeksiannon voi peruuttaa luottamuspulaan vedoten. Tällöinkään tuskin kannattaa mitään rikosasiaa nostamaan. Jos taas asiasta ollaan keskusteltu ja osapuolet ovat ymmärtäneet toisiaan väärin - eli äitisi ihan oikein on ajatellut että esittelyistä ilmoitetaan etukäteen, mutta välittäjä on ajatellut että asuntoon saa mennä, niin tilanteen eteneminen riippuu ihan välittäjästä. Reilu välittäjä ottaa kulut omaan piikkinsä ja pahoittelee asiaa ja siirtyy eteenpäin. Vittumainen välittäjä taas ottaa toimeksiannon peruuntuessa siihen saakka kertyneet kulut (tai toimeksiantosopimuksessa sovitut) äidiltäsi.

Eli kannattaa ensin keskustella äitisi kanssa, onko jotain selvästi sovittu (vaikka sanallisesti) vai onko tahaton väärinymmärrys mahdollinen.
 
Liittynyt
12.12.2021
Viestejä
3
Sattui myös itselleni tällainen tapaus. Irtisanoin vuokrasopimuksen viestillä ollessani poissa vuokraamaltani asunnolta.

Seuraavana päivänä kun kiireiltäni koneelle kerkesin, oli vuokraisännältä tullut viesti, jossa kysyy lupaa asunnon näyttämiseen seuraavalle vuokralaisehdokkaalle samantien. En Ollut tätä viestiä nähnyt, niin tämäpä olikin päättänyt näyttää asuntoa tietämättäni ilman lupaa. Kehtasi vielä mainita ettei ollut tarpeeksi siistiä asunnon näyttöön. Aika kettu kun asunto oli kuitenkin varsin siisti. Hetken ketutti mutta annoin olla kun ei niin haitannut.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Sattui myös itselleni tällainen tapaus. Irtisanoin vuokrasopimuksen viestillä ollessani poissa vuokraamaltani asunnolta.

Seuraavana päivänä kun kiireiltäni koneelle kerkesin, oli vuokraisännältä tullut viesti, jossa kysyy lupaa asunnon näyttämiseen seuraavalle vuokralaisehdokkaalle samantien. En Ollut tätä viestiä nähnyt, niin tämäpä olikin päättänyt näyttää asuntoa tietämättäni ilman lupaa. Kehtasi vielä mainita ettei ollut tarpeeksi siistiä asunnon näyttöön. Aika kettu kun asunto oli kuitenkin varsin siisti. Hetken ketutti mutta annoin olla kun ei niin haitannut.
Tuossa olisi voinut kysyä onko vuokranantaja kuullut että kotirauhan rikkominen on rikos.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 436
Viestejä
4 161 739
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom