Tämä aihe ei liity näihin luottokortteihin mitenkään, mutta valaisen asiaa.
Olin edellisessä työpaikassa lentorahdin kanssa tekemisissä ja siellä kulki näitä vainajia ruumisarkkuineen, joita meidän firma sitten hoiti. Muistan eräänkin tapauksen, jossa Rodokselta lennätettiin Finnairin kyydissä ruumisarkku ja kyseisen kuljetuksen hinta oli noin 9 000 euroa. Tämänhän tuo platinumin matkavakuutus korvaisi.
Shanghaista tuli kerran ruumisarkku Helsingin kautta Barcelonaan ja kyseisellä kuljetuksella oli hintaa noin 89 000 euroa. Tämä hinta sen takia, koska eri valtioissa kuoleminen on kalliimpaa kuin toisissa. Kiinassa kuoleminen on kalliimpaa kuin vaikkapa Thaimaassa. Tämä sen takia, koska byrokratia ja paperisota Kiinan eri tahojen kanssa. On kuljetussopimuksia, tullauspapereita sun muuta. Vaaditaan hyväksyntöjä eri ihmisiltä ja ollaan laitettu hakemuksia vetämään.
Sitten monissa maissa on omat kriteerit sille, millainen sen ruumisarkun pitää olla. Kaikkien pitää noudattaa IATAn standardeja, mutta jokainen valtio saa halutessaan tiukentaa niitä. Voi olla, että Kiinassa pitää olla juuri se kallein mahdollinen ruumisarkku, joilla vainajia saa kuljettaa ilmateitse. Eikä niitä ruumisarkkuja välttämättä tuoda lentokentälle heti paria tuntia ennen lennon lähtöä vaan sitä arkkua on voitu säilyttää lentokentän rahtiterminaalissa useita päiviä odottamassa lentoaan. Tässäkin tilanteessa tuollainen säilyttäminen raksuttaa hintaa. Mietittiin työkavereiden kanssa, että toivottavasti vainajalla on matkavakuutus, koska muuten tuossa tilanteessa saa laittaa asuntoaan myyntiin.
Kaikki vainajat eivät tule suorilla lennoilla, vaan niitä voidaan lennättää useammalla pompulla kohteeseen. Jokainen firma tässä ketjussa ottaa rahaa tuosta siirtelystä, mikä tietenkin lisää hintaa. Ne ruumisarkut kulkee tavallisissa matkustajakoneissa ruumalaukkujen seassa ja kuljetuksen hinta määräytyy muunmuassa painon mukaan. Ruumisarkun kuljetus on kalliimpaa kuin uurnan kuljettaminen.
Tiedän nämä hinnat juuri sen takia, koska olin pitkään näiden kanssa tekemisissä. Olen itse todella tarkka näiden vakuutusten kanssa, koska olen nähnyt kauhuskenaarioita, mitä voi oikeasti sattua ja tapahtua ja millaisia hintoja voi koitua.
Kuulostaa kieltämättä hankalalta ja kalliilta. Jotenkin tuntuisi äkkiseltään, että ulkomailta ei kannattaisi ruumisarkkua raahata, vaan pelkkä uurna, mutta nämähän on väistämättä päätöksiä, joita tehdään tunteet eikä järki edellä.
Kiitoksia tiedosta! Itse en silti painota tulevaisuudessakaan niin paljon arvoa näille vainajan kuljettamisen korvauksien määriin vaan pidän tärkeämpänä niitä elossa olevan hoitoihin.
Vakuutuksien kanssa on kyllä hankala valmistautua etukäteen muutenkaan siihen, mitä ja miten se tulee loppujen lopuksi mitään korvaamaan. Esimerkiksi Trygillä (tuottaa mm. Nordean ja Banknorwegianin vakuutukset) ehdoissa lukee, että on voimassa kaikkialla maailmassa, mutta kun näin lentoyhtiö Pegasuksen tarjouksen Erbiliin, Kurdistaniin, eli Irakiin, varmistin Trygiltä ja vastaus oli seuraava:
"Vakuutus on voimassa niin matkustettaessa koti- kuin ulkomaanmatkoilla.
Matkat sotaa käyviin maihin, ne kortinhaltija tekee omalla vastuulla, tällöin matkavakuutus ei ole voimassa.
Suosittelemme teitä tarkastamaan Suomen Ulkoministeriön kotisivuilta matkakohteenne turvallisuustason. Mikäli siellä on mainita: vältä kaikkea tai tarpeetonta matkustamista / poistu välittömästi maasta, Nordea Platinum luottokortin matkavakuutus ei ole voimassa."
Eipä sitten olekaan voimassa.
Ymmärrän, että Irakissa on turvallisempia ja turvattomampia alueita, mutta Erbilin pitäisi olla täysin turvallinen kohde.
Kun vastaavasti varmistin vuonna 2017 Banknorwegianin vakuutuksen AIG:lta ennen Ukrainan matkaani, luokitteleeko he Ukrainan "sotaa käyväksi maaksi", jossa vakuutus ei ole voimassa, vastaus oli vähän sellainen, että mitä tyhmiä minä kysyn, kun sotaa käydään Krimean niemimaalla eikä Ukrainassa, joten Ukrainassa matkustaessa vakuutus olisi normaalisti voimassa. Matkan tein eikä mitään käynyt, mutta kaikki nämä ehdot, mitkä tuntuu liittyvän harkintaan on ihan perseestä.
Kävin myös Kuubassa 2016 ja luulin Banknorwegianin AIG:n "kaikkialla maailmalla voimassa olevan vakuutuksen" kattavan myös Kuuban. No jäljestäpäin sain kuulla että koska AIG (jenkkifirma) ja koska jenkkien Kuuban saarto, vakuutus ei sitten olisikaan ollut voimassa siellä, jos jotain olisi käynyt. Matka oli jo tämän tiedon saatuani tehty, mutta eipä tuokaan asia tullut ihan heti mieleen pelkkien vakuutusehtojen perusteella.