Luottokortit

Totta, kyllähän tällaisia pränttejä ehdoissa aina on, mutta kyse olikin tuosta mainitsemastasi "Ei saa pisteitä jos ei joka kuukausi käytä edes kerran ja osta vähintään 1000€ koko vuoden aikana.". Jos tuolle ei ollut faktapohjaa, niin olisit voinut tonnin sijaan kirjoitaa vaikka 500e tai 6000e.

Ja tämä ei ole mitään sarkasmia vaan aidosti ihmettelin oliko itseltä mennyt ohi tuo euromääräinen käyttöraja. Pitää ehkä varoiksi höylätä useammin amexia revolutin sijaan, aika vähällä käytöllä kortti ollut vaikkakin sitä muutaman kerran kuukaudessa on tullut höylättyä.

Juuh, eipä näitä varmaksi tiedä kuin herra Amex viime kädessä miten hommat menee.

Myönnän sen, että alkuperäisessä viestissäni oli sisäänrakennettuna myös huoli siitä miten tälle kuluttajan kannalta hienolle kampanjalle käy jos melkein kaikki ottavat kortin ilman tarkoitusta käyttää sitä. Olisi hienoa aina parin vuoden välein ottaa 150k pistettä Amexilta ja siirtää ne Finskille :)
 
Morrowin bonuksista kysymys. Olen aloittanut käyttämään korttia 2.9.2024. Olen saanut 2000 pistettä täyteen 4.8.2025. Ja jatkanut kortin käyttöä säännöllisesti sen jälkeenkin. Bonustapahtumissa ei ole edelleenkään ole yhtään mitään tuon elokuun alun jälkeen ja Kertymä viimeiset 12 kuukautta on mukamas 2000 pistettä. Miksi näin eli miksi ei kerry uutta ja miksei tuo 12kk laskuri päivity?

edit: tämä taisikin ratketa. 2000 pisteen vuosiraja ei huomioi kortille tulleita hyvityksiä ja sitä kautta miinuspisteitä. Vaikka nehän aidosti sitä pistekertymää vähentää. Eli jos esim ajalla 1.9.2024 - 31.8.2025 on kertynyt 3000 pistettä mutta hyvityksien takia on tullu -1000 pistettä niin 2000 pisteen laskuri ei olekaan nollassa 1.9.2025 vaan se laskee vain niitä plusmerkkisiä tapahtumia yhteen ja jos käyttö tasaisella vauhdilla noin 250p/ kk (ennen hyvityksiä), tuo tarkoittaisi että 2000 pisteen laskuri on nollautunut vasta joskus 1.1.2026 paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko kokemuksia kampanjoista sen osalta, että miten pian prosessin onnistuttua kutsujan Amex-äpissä näkyy pistebonus? Muistelisin että varsin nopeasti kyllä.

Tuo että kutsuttavan tulee käyttää korttia yhteensä tonnin arvosta ekan vuoden aikana, ei mielestäni ole mitenkään kohtuuton vaatimus. Reilut 80€/kk, eli esim. yksikin isompi käynti ruokaostoksilla Prismassa. Vrt. vaikkapa siihen, minkälaista hintaa Finnair pitää Avioskaupassa, taitaa siitä näkökulmasta tämä 88.000 Aviokset kampanja olla lähellä jopa parin tonnin arvoa.

Mutta sehän on toki selvää, ettei tällaiset kampanjat jatku loputtomiin, jos juuri kukaan ei korttiaan käytä. En vain ymmärrä miksi ei käyttäisi, kun on koroton ja jokainen kulutettu euro tuo pisteitä.
 
Oliko kokemuksia kampanjoista sen osalta, että miten pian prosessin onnistuttua kutsujan Amex-äpissä näkyy pistebonus? Muistelisin että varsin nopeasti kyllä.

Tuo että kutsuttavan tulee käyttää korttia yhteensä tonnin arvosta ekan vuoden aikana, ei mielestäni ole mitenkään kohtuuton vaatimus. Reilut 80€/kk, eli esim. yksikin isompi käynti ruokaostoksilla Prismassa. Vrt. vaikkapa siihen, minkälaista hintaa Finnair pitää Avioskaupassa, taitaa siitä näkökulmasta tämä 88.000 Aviokset kampanja olla lähellä jopa parin tonnin arvoa.

Mutta sehän on toki selvää, ettei tällaiset kampanjat jatku loputtomiin, jos juuri kukaan ei korttiaan käytä. En vain ymmärrä miksi ei käyttäisi, kun on koroton ja jokainen kulutettu euro tuo pisteitä.
Ei siinä kauaa mene, veikkaan ensimmäisen kk-maksun jälkeen tms. Se ei siis näy missään kunnes pisteet tilitetään, sen takia vaikea sanoa kuinka nopeasti ellet varmuudella tiedä kortin hakemispäivää, hyväksymispäivää, toimituspäivää ja ensimmäisen laskun maksamispäivää.
 
Oliko kokemuksia kampanjoista sen osalta, että miten pian prosessin onnistuttua kutsujan Amex-äpissä näkyy pistebonus? Muistelisin että varsin nopeasti kyllä.

Tuo että kutsuttavan tulee käyttää korttia yhteensä tonnin arvosta ekan vuoden aikana, ei mielestäni ole mitenkään kohtuuton vaatimus. Reilut 80€/kk, eli esim. yksikin isompi käynti ruokaostoksilla Prismassa. Vrt. vaikkapa siihen, minkälaista hintaa Finnair pitää Avioskaupassa, taitaa siitä näkökulmasta tämä 88.000 Aviokset kampanja olla lähellä jopa parin tonnin arvoa.

Mutta sehän on toki selvää, ettei tällaiset kampanjat jatku loputtomiin, jos juuri kukaan ei korttiaan käytä. En vain ymmärrä miksi ei käyttäisi, kun on koroton ja jokainen kulutettu euro tuo pisteitä.

Itse lähdin noissa kutsupusteissä ns. reilupeli-periaatteella liikkeelle. Morrowin kortti on edelleen oma pääkortti mutta Amexilla pidän huolta että ostot ovat vähintään satasen/kk jotta kutsuja (Oli joku foorumilainen) saa varmasti pitää pisteensä. Samaa odotan niiltä jotka hankkivat kortin multa saamansa kutsun kautta. Näin pisteistä kaikki saavat max hyödyn.
 
Morrowin bonuksista kysymys. Olen aloittanut käyttämään korttia 2.9.2024. Olen saanut 2000 pistettä täyteen 4.8.2025. Ja jatkanut kortin käyttöä säännöllisesti sen jälkeenkin. Bonustapahtumissa ei ole edelleenkään ole yhtään mitään tuon elokuun alun jälkeen ja Kertymä viimeiset 12 kuukautta on mukamas 2000 pistettä. Miksi näin eli miksi ei kerry uutta ja miksei tuo 12kk laskuri päivity?

edit: tämä taisikin ratketa. 2000 pisteen vuosiraja ei huomioi kortille tulleita hyvityksiä ja sitä kautta miinuspisteitä. Vaikka nehän aidosti sitä pistekertymää vähentää. Eli jos esim ajalla 1.9.2024 - 31.8.2025 on kertynyt 3000 pistettä mutta hyvityksien takia on tullu -1000 pistettä niin 2000 pisteen laskuri ei olekaan nollassa 1.9.2025 vaan se laskee vain niitä plusmerkkisiä tapahtumia yhteen ja jos käyttö tasaisella vauhdilla noin 250p/ kk (ennen hyvityksiä), tuo tarkoittaisi että 2000 pisteen laskuri on nollautunut vasta joskus 1.1.2026 paikkeilla.
Huomasin itsekin tämän saman poikkeavuuden syksyllä ja koska pisteitä ei vaan alkanut kertymään, irtisanoin kortin ja tilasin uuden, jolloin pistelaskuri nollautui ja oli samoin tein taas 2 000 pistettä kerättävissä.

Laskulla muuten näkyy aina isompi summa kerättyjä pisteitä, kuin mitä sovelluksessa ja se lienee sitten se heidän järjestelmän seuraama pistemäärä, eikä se todellinen pistemäärä, josta olet hyödyn saanut.

Huomasin myös ihan pari päivää sitten, että Morrowin pistesaldo ei voi mennä miinukselle, kuten esimerkiksi Banknorwegianin cashbackit menevät siinä tapauksessa, jos vaikka pisteet on ehditty käyttämään nollille ennen, kun joku palautus tulee kortille.

Aion jatkossa käyttää kaikki Morrowin pisteet aina pois, jos tiedän että on tulossa palautuksia esimerkiksi perutun hotellivarauksen takia, koska sitten tämä pisteviritys menee oikeudenmukaisesti myös minun kannalta.
 
Miten kuluttajansuoja toimii Curven kanssa? Kun maksaa Curven kautta niin, että maksu lähtee alla olevalta luottokortilta, tehdäänkö reklamaatio Curvelle vai varsinaiselle luottokorttifirmalle?
 
Oliko kokemuksia kampanjoista sen osalta, että miten pian prosessin onnistuttua kutsujan Amex-äpissä näkyy pistebonus? Muistelisin että varsin nopeasti kyllä.

Tuo että kutsuttavan tulee käyttää korttia yhteensä tonnin arvosta ekan vuoden aikana, ei mielestäni ole mitenkään kohtuuton vaatimus. Reilut 80€/kk, eli esim. yksikin isompi käynti ruokaostoksilla Prismassa. Vrt. vaikkapa siihen, minkälaista hintaa Finnair pitää Avioskaupassa, taitaa siitä näkökulmasta tämä 88.000 Aviokset kampanja olla lähellä jopa parin tonnin arvoa.

Mutta sehän on toki selvää, ettei tällaiset kampanjat jatku loputtomiin, jos juuri kukaan ei korttiaan käytä. En vain ymmärrä miksi ei käyttäisi, kun on koroton ja jokainen kulutettu euro tuo pisteitä.

Pisteet näkyvät tosi nopeasti tilillä omien kokemuksien mukaan eli ihan päivistä puhutaan.

Muuten oivasti sanottu, saa olla kyllä melkoinen penninvenyttäjä jos ei pysty 100e/kk ostoksia jyvittämään ottamalleen kortille siksi, että keskittää ne toiselle paremmalle kortille. Puhutaan varmaan sentin murto-osien hyödystä.
 
Pisteet näkyvät tosi nopeasti tilillä omien kokemuksien mukaan eli ihan päivistä puhutaan.

Muuten oivasti sanottu, saa olla kyllä melkoinen penninvenyttäjä jos ei pysty 100e/kk ostoksia jyvittämään ottamalleen kortille siksi, että keskittää ne toiselle paremmalle kortille. Puhutaan varmaan sentin murto-osien hyödystä.
Se tonnihan on koko vuoden käytöstä, kuukausittain riittää tikkarin ostaminen jos vaikka on yksi isompi osto (ulkomaanmatka, telkkari tms.)
 
Miten kuluttajansuoja toimii Curven kanssa? Kun maksaa Curven kautta niin, että maksu lähtee alla olevalta luottokortilta, tehdäänkö reklamaatio Curvelle vai varsinaiselle luottokorttifirmalle?
Itse teen niin että kaikki verkko-ostot yms ostan Morrowin kortilla enkä käytä Curvea välissä.. nuo ovat ne mistä tulee yleensä tarve reklamoida. Curvea käytän taas kivijalkakaupoissa joista reklamaation mahdollisuus melko pieni. Tuo ei kyllä vastannut kysymykseesi millään tavalla :D
 
Itse teen niin että kaikki verkko-ostot yms ostan Morrowin kortilla enkä käytä Curvea välissä.. nuo ovat ne mistä tulee yleensä tarve reklamoida. Curvea käytän taas kivijalkakaupoissa joista reklamaation mahdollisuus melko pieni. Tuo ei kyllä vastannut kysymykseesi millään tavalla :D
Sama täällä. Jos Curvella tehtyyn ostokseen tulee jotain reklamoitavaa, reklamaatio osoitetaan Curvelle, jonka vastuu debit-kortin myöntäjänä on melko rajallista. Teen itsekin kaikki ostokset mitkä voi mennä vihkoon suoraan luottokortilla, eli käytännössä lähes kaikki verkko-ostokset.

Kerran ulkomailla maksoin motarimaksun Curven lähimaksulla automaattiin vahingossa kahten kertaan, kun maksu oli muka virheellinen eikä puomi noussut. Yritin pitkään selvittää asiaa motarin ylläpitäjän kanssa, mutta sieltä tuli pelkkää teflonia. Curve suostui hyvittämään sen ylimääräisen kympin, joten siltä osin homma toimi, mutta en silti maksaisi perheen kesäloman monen tonnin lentoja tai hotelleja etukäteen millään muulla kuin suoraan oikealla luottokortilla just in case. Enkä edes ensi kesän Puuhamaan lippuja black friday alesta, koska sekin pulju saattaa mennä konkkaan milloin tahansa.

Epätodennäköista ehkä edellä mainittu olisi tietty, mutta miksi et ostaisi kaiken "epäilyttävän" suoraan luottokortilla, kun siihen kuuluu automaattisesti rahojen palautus niissä tilanteissa kun homma kusee eikä asia selviä myyjän kanssa.

Joskus muuten luinkin tästä korvausvastuuseen liittyvästä asiasta Redditistä ja vaikken nyt tähän hätään löytänyt linkkiä, sain sellaisen käsityksen, että Curve olisi tulevaisuudessa luottokortti laajoine reklamaatiovastuineen nykyisen debitin sijaan, mutta kuitenkin samoilla edelleenveloitusominaosuuksilla toisiin kortteihin, kun nytkin. Voi olla että tämä koski vain UK:ta, mutta en selvittänyt asiaa sen enempää, koska itselleni Curve on just hyvä tuollaisema simppelinä ilmaisena palveluna.
 
Mulla oli keissi, että ostos tehty Curvella, sain eri tuotteen minkä tilasin, myyjä ei suostunut vaihtamaan/hyvittämään. Curve hoiti reklamaatiot ja sain lopulta rahat takaisin. Arvo oli joku 400-500e. Eli kyllä Curvekin noita hoitaa, mutta luottokortti on varmasti varmin vaihtoehto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 072
Viestejä
5 028 624
Jäsenet
80 632
Uusin jäsen
kakkahousu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom