Luottokortit

Kortin numeroa ei tosiaan näy sovelluksessa, joten sen fyysisen kortin tarvitsee, jos haluaa Mastercard-maksuna maksaa. Tietenkin jos verkkokauppa tukee Apple Pay -maksua niin voi maksaa ilman fyysistä korttia.
 
Kortin numeroa ei tosiaan näy sovelluksessa, joten sen fyysisen kortin tarvitsee, jos haluaa Mastercard-maksuna maksaa. Tietenkin jos verkkokauppa tukee Apple Pay -maksua niin voi maksaa ilman fyysistä korttia.
Mutta oliko niin, että Apple Paylla maksamalla saa vain 1 % cashbackia, siinä missä tavanomaisella luottokorttimaksulla saa 2 %? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin
 
Verkkokaupasta pitäisi aina saada se 2% eli ei ole väliä, että mitä kautta se maksu verkossa menee (esim. suorat korttitiedot, Mobile pay vai Google/Apple Pay). Jos taas puolestaan laittaa kortin fyysiseen laitteeseen (esim. sirulukija tai Google/Apple Pay lähimaksu), niin silloin saa vain tuon 1% cashback.
 
Viimeksi muokattu:
Verkkokaupasta pitäisi aina saada se 2% eli ei ole väliä, että mitä kautta se maksu verkossa menee (esim. suorat korttitiedot, Mobile pay vai Google/Apple Pay). Jos taas puolestaan laittaa kortin fyysiseen laitteeseen (esim. sirulukija tai Google/Apple Pay lähimaksu), niin silloin saa vain tuon 1% cashback.

Ja Curwea käytetään välissä, koska sen läpi maksaessa jostain syystä saa 2% cashbäckin vaikka maksaisi kaupassa (Apple pay / Google wallet).

Laitan vielä rautalangasta koska tämä oli itselle vielä puoli vuotta täyttä hepreaa:
Curve on virtuaalikortti, johon liitetään muita kortteja kiinni, vaikka kaikki mitä lompakosta löytyy. Suosituin vaihtoehto näyttää olevan liittää Morrowbankin kortti.
Curwen viruaalikortin numero sitten liitetään vaikka mobilepayhin, apple payhin, google wallettiin, garmin payhin tai sitä voi käyttää suoraan (nettimaksuihin, appeihin) tai siihen voi tilata maksullisen fyysisen kortin.
Ilmaisessa Curwessa on muutamia hyviä ominaisuuksia, kuten korttimaksujen siirto kortilta toiselle (GoBackInTime) ja pienillä summilla halvempaa ulkomaan valuuttaa.
Kun ostaa Curwella, tulee jokaiseen luottokorttiostoksen nimeen alkuun "Crv*".
Ilmaisessa Curwessa ei ole (mielestäni) mitään ärsyttäviä rajoitteita, enkä itse näe mitään syytä olla käyttämättä sitä. Joku voi nähdä lisäarvoa maksullisessa versiossa.

Menikö oikein?
 
Viimeksi muokattu:
eka mene aina penkin alle. 2021 vuoden siirron antoi tehdä balance eipä onnistunut. Hyvitys tuli tunnissa noin.

Screenshot_20250211 fold.jpg


Screenshot_20250211-003450 phone.jpg
 
Mikähän ongelma Morrow Bank:n kortissa, kun verkko-ostokset epäonnistuu "ID-checkiin" ? Samoin tapahtui myös Spotify:ssä ja Netflix:ssä vai onko tämä joku user-error?
 
eka mene aina penkin alle. 2021 vuoden siirron antoi tehdä balance eipä onnistunut. Hyvitys tuli tunnissa noin.

Screenshot_20250211 fold.jpg


Screenshot_20250211-003450 phone.jpg
Sun kannattaa muuten varmaan miettiä onko järkeä noissa kaikissa Revolut Ultrissa sun muissa, kun aiemmista viesteistä kävi ilmi, että makselet jotain Santanderin osamaksuja pienimmällä lyhennyksellä. Mikä järki noiden korttien kanssa pelatessa jos velkojen minimilyhennyksiin menee kuitenkin järkyttävät korot?
 
Sun kannattaa muuten varmaan miettiä onko järkeä noissa kaikissa Revolut Ultrissa sun muissa, kun aiemmista viesteistä kävi ilmi, että makselet jotain Santanderin osamaksuja pienimmällä lyhennyksellä. Mikä järki noiden korttien kanssa pelatessa jos velkojen minimilyhennyksiin menee kuitenkin järkyttävät korot?
kaikista en osaa sanoa on vain yksi Revolut ja mitä leasing lasku yritykseen maksuun tulee se on ohi jo maaliskuussa. Sitäkö halusit . Mikä oli pointtisi. :thumbsdown:
 
Paljonko menee aikaa, että Revolutin kautta tehty maksu menee korttiluotolle, vai tarkastaneeko pankki pidempään?

Testasin tuota ja laiton maksun Tuohi-kortille Revolutilla, mutta vieläkään ei näy vaikka 2 arkipäivää jo mennyt. Normaalisti SEPA pankista maksaen muistaakseni menee Tuohi "instant" saldontäydennys.

Toisaalta Revolut appi näyttää, että maksut menneet, mutta rahat ei vaa näy. Ja toki maksoin yhden toisenkin laskun testinä, mutta siihen ei ole minulla keinoa tarkastaa, että menikö perille vai ei.

Curve REFI näkyy itelläkin, pitää perehtyä mitä se tarkoittaa, että voiko siis siirtää sillä X kortilta maksun toiselle Y kortille, vaikka tällä Y kortilla ei ole saldoa, vai pitääkö sitä saldoa olla (varmaan pitää)? Mitenhän tuo edes eroaa GBIT? Ja missä näkee kulurakenteen, eikös se joku 3% tms. ollut? Oliko siinä siirtorajoja?
 
Pieni vinkki: joissakin Verohallinnon palvelupisteissä on mahdollista maksaa veroja luottokortilla ilman mitään kuluja. Itse kävin tammikuussa maksamassa useamman tonnin lisäennakkoa Bank Norwegianin kortilla, ja maksusta vieläpä kertyi 0,5 % cashbackia.

Lisätietoja löytyy tämän sivun alalaidasta:

Tätä ei kyllä hevin uskoisi, mutta niinhän tuolla todetaan. Lisäksi "kädestä pitäen" opastusta mm. hyväksyttävästä kolikkojen määrästä maksettaessa.
 
Tätä ei kyllä hevin uskoisi, mutta niinhän tuolla todetaan. Lisäksi "kädestä pitäen" opastusta mm. hyväksyttävästä kolikkojen määrästä maksettaessa.
( kevennys kortilla maksettaessa siellä pisteessä, tai kuvittele jossain välissä tulisi bumerangina " We refunded this payment because the merchant did not claim the money." :lol:
 
En ole tehnyt tutkimusta että mitä eri firmojen laskuilla lukee mutta luottokorttilaskuhan menee tavallaan omalle tilille, josta se raha on johonkin muuhun aiemmin käytetty tai sitten tullaan käyttämään myöhemmin.
Käyttäjää tukemaan nuo ”saajan nimi” on tehty. Se on ihan sama mitä siihen kirjoittaa, sillä sen perusteella maksut ei ohjaudu. Kuulostaa kyllä varsin tyhmältä että jos tulisi esim. kuudesta kortista laskut, niin jokaisen kohdalla lukisi oma nimi, saati sitten että joku sen vielä siihen vapaaehtoisesti laittaisi. Verkkopankista on sitten mukava katsella yleisnäkymästä miten rahaliikenne on suuntautunut.
 
Viimeksi muokattu:
Luottokorttilaskujen tapauksessa se maksun vastaanottaja on luoton myöntänyt pankki/luottolaitos, ei kortin käyttäjä. Käytetty korttiluotto on velkaa ja velka maksetaan takaisin velkojalle.

Se että luottokortti näkyy "tilinä" omassa verkkopankissa on vaan pankin tapa näyttää kortti ja sen luottoraja asiakkaalle, se raha siellä luottokortilla ei ole "omaa rahaa" vaan raja sille kuinka paljon velkaa voit kortille höylätä. Jokainen maksu luottokortilta on luotonottajan velkaa luotonantajalle.
 
Käyttäjää tukemaan nuo ”saajan nimi” on tehty. Se on ihan sama mitä siihen kirjoittaa, sillä sen perusteella maksut ei ohjaudu.
Oletko koskaan laittanut muun kuin tilin omistajan nimen? Minä olen, koska sain väärää tietoa, ja pankki pysäytti maksun. Soittivat kyllä ja pyysivät käyttämään oikeaa nimeä. Ei ollut edes merkittävä summa.
 
Oletko koskaan laittanut muun kuin tilin omistajan nimen? Minä olen, koska sain väärää tietoa, ja pankki pysäytti maksun. Soittivat kyllä ja pyysivät käyttämään oikeaa nimeä. Ei ollut edes merkittävä summa.

Ihan mielenkiinnota, mikä pankki oli kyseessä ja koska tämä tapahtui?

Olen nimittäin itse tehnyt, vaikka kuinka monta kertaa, tilisiirron nimellä joka ei vastaa täysin vastaanottajaa. Tosin vastaanottajina on ollut pääsääntöisesti yrityksiä tai rahoituslaitoksia, mutta myös yksityishenkilöille olen tehnyt esim. pelkän etunimen kanssa tilisiirron ja meni perille ongelmitta.

Lisäksi toki myös kaikki pankit joiden asiakas mä olen on ilmoittanut maksuehdoissaan (tai millä nimellä niitä kutsuvatkaan) että tilisiirrot toteutetaan vain tilinumeron perusteella vaikka muitakin tietoja käytettäisi.

Danske:
Tilisiirto ja SEPA-pikasiirto välitetään maksunsaajalle yksinomaan IBAN- tilinumeron perusteella, vaikka maksaja olisi
antanut sen lisäksi muitakin tietoja maksutapahtuman toteuttamiseksi.

Nordea:
Tilisiirto ja SEPA pikasiirto välitetään maksunsaajalle yksinomaan IBANin
perusteella, vaikka maksaja olisi antanut lisäksi muita tietoja maksutapahtuman toteuttamiseksi.

S-Pankki:
Tilisiirto (SEPA-alueella) välitetään maksunsaajalle yksinomaan kansainvälisen tilinumeron IBANin perusteella, vaikka maksaja olisi antanut sen lisäksi muitakin
tietoja maksutapahtuman toteuttamiseksi. Saajan pankki voi kuitenkin edellyttää
myös muita tietoja.
 
Ainakin Säästöpankki on tällaista tehnyt, tuttuni yritti tehdä 50e tilisiirtoa ja nimi oli väärin niin olivat soittaneet kuulemma pankista :lol:
 
Maksut kyllä välitetään pelkän tilinumeron perusteella, mutta maksut voivat jäädä pankin omaan monitorointiin nimen perusteella. Ainakin, jos yrittää tehdä maksun pakotelistatulle yritykselle/henkilölle jää taatusti.
 
Ainakin Säästöpankki on tällaista tehnyt, tuttuni yritti tehdä 50e tilisiirtoa ja nimi oli väärin niin olivat soittaneet kuulemma pankista :lol:
Olen kuullut sellaisestakin, että pankki vaati useamman kympin selvittelykuluja, kun saajan nimi ei vastannut virallista nimeä.
 
Maksut voivat mennä ympäri maailmaa läpi virheellisillä tiedoilla, mutta yhtä hyvin voivat jäädä nalkkiin. Pankeilla on oikeus (ja velvollisuus jossainkin tapauksissa) WCTR:n (Wire and Cryptoasset Transfer Regulation) perusteella pysäyttää tai palauttaa puutteellisilla tiedoilla olevat maksut.
 
Ihan mielenkiinnota, mikä pankki oli kyseessä ja koska tämä tapahtui?
Ehkä kolme vuotta sitten, 20-luvulla joka tapauksessa. Eli nykyiset rahanpesulait luultavastikin voimassa.

Maksoin Handelsbankenista, saaja muistaakseni Osuuspankissa. Eivät sanoneet kumpi pankki pysäytti sen, enkä voi kuin arvailla mitä tietoja pankkien välillä vaihdetaan maksutapahtuman yhteydessä.
 
Revolutiin vielä liittyen, niin Revolutilla on kyllä hyvät referral-bonukset. Se ilmeisesti vaihtelee kausittain ja se on nyt 60€. Bonuksen saaminen vaatii, että kutsuttu tilaa fyysisen kortin jonka toimitus maksaa 8€, mutta jaoin palkkion kaverin kanssa niin se kuittaantui sillä. Lisäksi kutsutun pitää tehdä kolme ostosta ennen kutsumiskauden päättymistä.
 
Tänään tuli Morrowilla vastaan, että puhelimet oli yhtäkkiä kirjattu ulos sovelluksesta ja kaikki mobiilikortit suljettu (Google, Apple, Garmin). Uudelleenasentamalla nuo sai käyttöön, mutta on outo toimintatapa.
 
Huomasin juuri että verkkokaupoissa ei mennyt läpi curve + morrowbank combo, Curvessa herjasi seuraavaa
Screenshot_20250216-193547.png
Kokeilen kahdessa eri verkkokaupassa ja sama homma. Vaihdoin Curven taakse toisen kortin ja maksut meni läpi.

Kokeilin kuitenkin ravintolassa vähä myöhemmin curve + morrowbank combo ja siellä kyllä toimia.

Onko muilla ollut vastaavaa tai onkohan Morrowbank tehnyt jotain muutoksia?
 
Mulla jäänyt Morrowin kortin kanssa kaksi maksua/katevarausta tyystin rekisteröitymättä, toinen eiliseltä ja toinen tältä päivältä… ehkäpä ne sitten tulevat jälkijunassa :hmm:
 
Mulla jäänyt Morrowin kortin kanssa kaksi maksua/katevarausta tyystin rekisteröitymättä, toinen eiliseltä ja toinen tältä päivältä… ehkäpä ne sitten tulevat jälkijunassa :hmm:
Jos kyse on maksupäätteellä tehdyistä maksuista, offline-maksaminen luottokorteilla ilman reaaliaikaista katevarausta on mahdollista, vaikka nykypäivänä toki harvinaisempaa. Veloitukset tulevat näkyviin todennäköisesti alkuviikosta.
 
Huomasin juuri että verkkokaupoissa ei mennyt läpi curve + morrowbank combo, Curvessa herjasi seuraavaa
Screenshot_20250216-193547.png
Kokeilen kahdessa eri verkkokaupassa ja sama homma. Vaihdoin Curven taakse toisen kortin ja maksut meni läpi.

Kokeilin kuitenkin ravintolassa vähä myöhemmin curve + morrowbank combo ja siellä kyllä toimia.

Onko muilla ollut vastaavaa tai onkohan Morrowbank tehnyt jotain muutoksia?
Allekirjoittaneella näkyi eilen Morrowin kortti sovelluksessa suljettuna hetken. Korjaantui tosin muutamassa tunnissa. Mitähän siellä on ollut menossa?
 
Jotain häikkää varmastikin ollut Morrowilla. Itselläkin meni yksi Google Pay maksu hylkyyn, mutta fyysisellä Curven kortilla meni kuitenkin läpi.
Ihme kyllä ettei Curven Anti-Embarrasement Mode tehnyt mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Mastercard ID Theft Protection tai Revolut MC kortti sekin käy Mastercard ID Theft palveluun ja se vahtii jos jotain jossain esiin tulee se kyllä ilmoittaa eikä tarvitaa mitään maksullisia omatieto tms koska koko MC verkko vahtii sun tietoja. Globaalisti ei vain suomessa. Nykyään hyvä turva olla.
 
Hei onko teillä kokemuksia revolutin tai wisen käytöstä, kun nostatte käteistä rahaa automaatista ulkomailla? Kumpi kannattaa? Vai kannattaako käyttää Norwegianin korttia?

Olen vähän vertaillut hintoja näiden sivuilla, mutta olen todennut, että nämä ylimääräiset kulut käteisnostosta ovat aika lähellä toisiaan. Mikään noista ei tunnu olevan se kaikkein paras.
 
Morrowi pelaa muilla? Herjaa jotain insufficdnt funds ainakin isommissa maksuissa? Oli kuitenkin kortilla rahaa niin sillä mietin.
 
Jos kyse on maksupäätteellä tehdyistä maksuista, offline-maksaminen luottokorteilla ilman reaaliaikaista katevarausta on mahdollista, vaikka nykypäivänä toki harvinaisempaa. Veloitukset tulevat näkyviin todennäköisesti alkuviikosta.
Seuraillaan tilannetta. Ei ole vieläkään tullut noi puuttuvat veloitukset (toinen normaalit ~50 euron ruokakauppaostokset ja toinen 7 euron suuruinen hyvitys tuotepalautuksesta) + tein äsken hotellihuonevarauksen netin välityksellä, mutta tämäkään ei aikanaan välittömästi ilmestynyt katevarauksiin :D Minun silmään vaikuttaisi siltä, että heillä on systeemit hieman sekaisin... eritoten, kun muillakin Morrowin kortin käyttäjillä on ollut sekalaisia ongelmia viime päivinä.

Mulla meni myös yksi 5,4 euron maksupäätemaksu Lidlissä ensin hylkyyn, mutta toisella yrittämällä meni läpi. Ja kaikki nämä sekoilut siis Apple Payn kautta käytettynä.
 
Morrowi pelaa muilla? Herjaa jotain insufficdnt funds ainakin isommissa maksuissa? Oli kuitenkin kortilla rahaa niin sillä mietin.
Sama täällä, kortti näyttää kyllä että saldoa olisi reilusti, koska perjantaina maksoin luottokorttilaskun, ja se näkyi saldossa jo lauantaina.
 
Sama täällä, kortti näyttää kyllä että saldoa olisi reilusti, koska perjantaina maksoin luottokorttilaskun, ja se näkyi saldossa jo lauantaina.
Joo jotain häikkää on, ilmoittel kun alkaa toimimaan.. Itselläkin saldot näkyy tilillä, mutta ei anna ainakaan isompia maksuja maksaa... "Insufficent funds" tms.. Ilmoittele kun alkaa pelaamaan, jos huomaat..
 
Mulla perjantain ostot näkyy katevarauksina, mutta lauantain ostoja ei näy ollenkaan. Lisäksi parin euron hyvitystä ei myöskään näy. Eli ei oikeen pelaa Morrow nyt.
 
Itsellä Morrow +Curve toimii kivijalkakaupoissa ihan ok mutta Moi:n tilille ei onnistu Morrowin päivitys millään. Lentoliput sain Morrowin kortilla ostettua ilman ongelmia tänään.. jotain häikkää siellä nyt on.
 
Hei onko teillä kokemuksia revolutin tai wisen käytöstä, kun nostatte käteistä rahaa automaatista ulkomailla? Kumpi kannattaa? Vai kannattaako käyttää Norwegianin korttia?

Olen vähän vertaillut hintoja näiden sivuilla, mutta olen todennut, että nämä ylimääräiset kulut käteisnostosta ovat aika lähellä toisiaan. Mikään noista ei tunnu olevan se kaikkein paras.
Riippuu minkälaisista summista puhutaan, mutta penninvenyttäjälle revolut ja wise molemmissa 200€ ilmaista nostoa tai jos on käyttöä revolutin tilauksille niin saa korkeamman ilmaisen nostorajan. Muuten kieltämättä taitaa olla aika samanlaiset nostokulut (0,1-0,2% erot).
 
Eilen hain Morrow Bank luottokorttia ensimmäistä kertaa ja meni läpi. Päädyin sivulle missä voi valita PIN-koodin ja tehdä sähköisen allekirjoituksen (jonka jo tein, sivulla lukee että tehty). Sivu ei oikein kertonut selkeästi mitä tapahtuu seuraavaksi. Tänään sieltä on tullut sekä tekstiviesti että sähköposti joissa ollut linkki vie tuolle samalle sivulle. Viesteissä kehoitettiin täyttämään hakemus loppuun. Mitähän tuo nyt sekoilee?

Edit: Tämä ratkesi kun valitsin itse PIN-koodin. Kun painoin ”Satunnainen PIN-koodi” niin se ei kelvannut.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään on täälläkin temppuillut Morrow ainakin Curven kautta. Toimi cittarin ruokaostoksilla vaan hetkeä myöhemmin toisen kivijalan ostokset torppasi. Nyt verkkokaupan ostosta tehdessä tulee myös samaa virhettä:

1000015000.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 949
Viestejä
4 679 372
Jäsenet
76 688
Uusin jäsen
Pekkapekka8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom