Luetteko ja ostatteko fyysisiä kirjoja?

Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 352
Nyt on ollut otsikoissa Hotakaisen kirjan meno yksinoikeudella K-kaupalle. Tästä tuli itselle mieleen kysymys siitä, missä määrin aika on ajanut peruskouluiän ohittaneiden fyysisen kirjallisuuden ohi? Itsellä osasyy on se että vaimo ei tykkää lukuvalostani joten ainoa tapa lukea tiettyinä aikoina on readerin taustavalasti näyttö himmeällä, ja en halua lukea erikseen muualla luettavia kirjoja. Mutta en toisaalta myöskään tunne tarvetta ostaa uusia fyysisiä. Ja Luen siis varsin paljon, ostettuja kirjojakin on monta sataa nurkissa kun ei niistä oikein herkästi halua luopuakaan. Kun on kausi päällä, helposti kolme kirjaa menee viikossa vaikka tekee täyden työviikon.

Mutta siis kysymys on se, että ostatteko pelkkä tekstiä sisältäviä kirjoja nykyään itsellenne, tai toisaalta lahjaksi? Ja jos koette että on turha rasittaa omaa säilytystilan tarvetta fyysisillä kirjoilla, miksi uskotte että muilla on eri tilanne? ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 162
Kyllä, ehdottomasti. Tosin pelkkään tietokirjallisuutta ja elämänkertoja. Romaanit ei ole koskaan kiinnostaneet ja ne voi katsoa elokuvana, mutta kirjat on salainen heikkous ja ihan mukavasti niitä kertynytkin ja koska tietokirjoja niin käytännössä niissä ei juuri sisältö vanhene. Ja jaksaa lukea useampaankin kertaan kun aina jää jotain huomaamatta. Ja helppo lukea *kröhm* "toimistossa" istunnon lomassa. Ja koska tietokirja niin ei haittaa jos jotain jää sieltä täältä huomaamatta niin ei juoni katkea.

Toki näinä aikoina tiedonjanoiselle on olemassa internetti, mutta joku noissa fyysisissä kirjoissa kiehtoo silti..
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
2 052
Ostan kyllä kirjoja, nykyään harvemmin mutta esim. tuen jos joku pystyttää mielenkiintoisen retropeleihin tms. liittyvän kirjan Kickstarterin.

Juuri viime viikolla sanoin tutulle puusepäntaitoiselle kaverille, että voisi alkaa mietiskelemään mancaven takaseinän levyisen kirjahyllyn askartelua. Saisin kirjani ja Retro Gamerit sinne esiin ja helposti käsille jos haluaa vaikka vaan selailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 162
Niin ja keitto- ja ruokakirjat on kanssa yksi suosikki mitä pitää metsästellä kirppareilta ja alehyllyistä. Saa talvella haaveilla eri grillailuista mutta kuitenkin tekee joka vuosi niitä samoja perinteisiä :D
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
925
Kyllä tulee välillä ostettua, varsinkin sotahistoria kiinnostaa. Äänikirjat ei nappaa kyllä yhtään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 450
99% sähköisenä lukijaan. Fyysiset kirjat vievät turhaa tilaa hyllyssä ja ne ovat mielestäni myös muuten kaikin puolin kömpelömpiä. En kuitenkaan lue kirjoja kuin kerran, niin en koe fyysisten hyötyä siinäkään mielessä.

Ainoa hyvä kuulemani peruste hyllyjen täyttämiselle kirjoilla oli se, kun tuttu sanoi, että ne paransivat hänen silloisen asuntonsa paskaa akustiikkaa. :D

Äänikirjoista en välitä.
 
Viimeksi muokattu:

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 858
Kyllä, ehdottomasti. Tosin pelkkään tietokirjallisuutta ja elämänkertoja. Romaanit ei ole koskaan kiinnostaneet ja ne voi katsoa elokuvana, mutta kirjat on salainen heikkous ja ihan mukavasti niitä kertynytkin ja koska tietokirjoja niin käytännössä niissä ei juuri sisältö vanhene. Ja jaksaa lukea useampaankin kertaan kun aina jää jotain huomaamatta. Ja helppo lukea *kröhm* "toimistossa" istunnon lomassa. Ja koska tietokirja niin ei haittaa jos jotain jää sieltä täältä huomaamatta niin ei juoni katkea.

Toki näinä aikoina tiedonjanoiselle on olemassa internetti, mutta joku noissa fyysisissä kirjoissa kiehtoo silti..
Melkein sama, paitsi hyvä fiktio myös kiinnostaa tietokirjojen ja elämäkertojen lisäksi. e-kirjoista en koskaan innostunut, fyysisen kirjan lukeminen on minulle sitä aikaa, kun pääsee eroon kaikista älylaitteista. Kirjojen osalta myös se keräilynäkökulma on hyvä, jos olisi isompi asunto, niin olisi varmasti enemmän kirjoja ja kirjahyllyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 162
Melkein sama, paitsi hyvä fiktio myös kiinnostaa tietokirjojen ja elämäkertojen lisäksi. e-kirjoista en koskaan innostunut, fyysisen kirjan lukeminen on minulle sitä aikaa, kun pääsee eroon kaikista älylaitteista. Kirjojen osalta myös se keräilynäkökulma on hyvä, jos olisi isompi asunto, niin olisi varmasti enemmän kirjoja ja kirjahyllyjä.
Mulle ei kanssa oikein noi e-kirjat ja äänikirjat iske. Podcasteja tulee kyllä kuunneltua, mutta ei mikään silti voita fyysistä kirjaa. E-kirjaa tai äänikirjaa en vois kuvitella ostavani, ne on niin sieluttomia. Fyysisessä kirjassa säilyy paremmin muistijälki ja lukemisen fiilis on parempi. Kun lukee tietyssä paikassa tiettuä kirjaa ja kohtaa niin siihen voi myöhemmin eläytyä toisaalla. Mikään sähköinen ei sitä korvaa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 858
Mulle ei kanssa oikein noi e-kirjat ja äänikirjat iske. Podcasteja tulee kyllä kuunneltua, mutta ei mikään silti voita fyysistä kirjaa. E-kirjaa tai äänikirjaa en vois kuvitella ostavani, ne on niin sieluttomia. Fyysisessä kirjassa säilyy paremmin muistijälki ja lukemisen fiilis on parempi. Kun lukee tietyssä paikassa tiettuä kirjaa ja kohtaa niin siihen voi myöhemmin eläytyä toisaalla. Mikään sähköinen ei sitä korvaa.
Fyysisiin kirjoihin ja myös vaikka dvd- ja bd-leffojen ostamisessa on myös se hyvä juttu, että kirppareita ja vastaavia kiertelemällä saattaa löytää vaikka mitä halvalla. Viime aikoina olen ostanut eniten kirjoja SPR:n Kontti-myymälästä
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 450
Mulle ei kanssa oikein noi e-kirjat ja äänikirjat iske. Podcasteja tulee kyllä kuunneltua, mutta ei mikään silti voita fyysistä kirjaa. E-kirjaa tai äänikirjaa en vois kuvitella ostavani, ne on niin sieluttomia. Fyysisessä kirjassa säilyy paremmin muistijälki ja lukemisen fiilis on parempi. Kun lukee tietyssä paikassa tiettuä kirjaa ja kohtaa niin siihen voi myöhemmin eläytyä toisaalla. Mikään sähköinen ei sitä korvaa.
Pakko kysyä, että miten fyysinen kirja eroaa tässä muistijälki-mielessä e-kirjasta? Vai liittyykö siihen esim. sivujen sormituntuma jotenkin?

Ja siis kysyn ihan tosissani, kun en ymmärrä miten sillä voisi olla vaikutusta? Sitä samaa tarinaahan siinä luetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 162
Fyysisiin kirjoihin ja myös vaikka dvd- ja bd-leffojen ostamisessa on myös se hyvä juttu, että kirppareita ja vastaavia kiertelemällä saattaa löytää vaikka mitä halvalla. Viime aikoina olen ostanut eniten kirjoja SPR:n Kontti-myymälästä
Ite ostan kaikkia keitto ja muita höpöhöpökirjoja kirjastojen poistolaareista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 162
Pakko kysyä, että miten fyysinen kirja eroaa tässä muistijälki-mielessä e-kirjasta? Vai liittyykö siihen esim. sivujen sormituntuma jotenkin?

Ja siis kysyn ihan tosissani, kun en ymmärrä miten sillä voisi olla vaikutusta? Sitä samaa tarinaahan siinä luetaan.
Omassa tapauksessa kun luetaan faktaa eikä "tarinaa" niin se koko fiilis kirjasta, paljonko olet lukenut, paljonko jäljellä, missä luit kirjaa viimeksi, miksi sivulla on tahra tai hiirenkorva. Fyysisessä on sielua. Digikirjassa on vain läpyskä mikä näyttää aina samalta etkä näe fyysesti paljonko olet lukenut jne.
Toki tämä ei päde romaaneihin mutta kuten sanottu itse luen faktaa ja saman kirjan moneen kertaan tyyliin avaan sen jostain ja luen. Heti tulee mieleen missä luin, mitkä oli fiilikset jne.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 450
Omassa tapauksessa kun luetaan faktaa eikä "tarinaa" niin se koko fiilis kirjasta, paljonko olet lukenut, paljonko jäljellä, missä luit kirjaa viimeksi, miksi sivulla on tahra tai hiirenkorva. Fyysisessä on sielua. Digikirjassa on vain läpyskä mikä näyttää aina samalta etkä näe fyysesti paljonko olet lukenut jne.
Toki tämä ei päde romaaneihin mutta kuten sanottu itse luen faktaa ja saman kirjan moneen kertaan tyyliin avaan sen jostain ja luen. Heti tulee mieleen missä luin, mitkä oli fiilikset jne.
Ok, minulle näillä kirjatahrojen muistijäljillä ei ole merkitystä ja tarinasta itsestään kyllä muistan missä ja millä fiiliksillä olin sitä lukenut, jos joskus sattuisin samaa tekstiä jossakin näkemään. Mutta jokainen tavallaan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
143
Ainoat fyysisiä kirjat mitä olen hommannu ovat olleet ammattikirjallisuutta tai jotain must have-kirjoja, jotka haluan pitää lukemisen jälkeen hyllyä koristamassa (ja pölyä keräämässä).
Duunin ohella tulee kuunneltua usein äänikirjoja. Niiden kohdalla genre kuulkee biografioissa tai tietokirjoissa, kunhan vain sisältö on suoraviivaisesti kerrottu.
Romaanien kuunteluista ei tule oikein mitään, kun niissä ajatus lähtee hetken päästä harhailemaan ihan muualle.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
330
Fyysisenä pelkästään sellaiset joita ei ole äänikirjana tai jos lukija on huono. E-kirjoja ei koskaan kun ei ole lukulaitettakaan, mutta toisaalta voisi tuota joskus kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 406
Luen kirjoja oikeastaan enemmän kuin koskaan aikuisiällä (lapsena eniten). Fyysisinä ja kirjastosta, en käytännössä osta niitä mitään koska se on "turhaa tavaraa" kun en minä niitä uudestaan lue. Poikkeus ehkä jos johonkin reissuun ei ole ottanut sopivaa kirjaa mukaan niin improvisoin sitten ostamalla jotain englanninkielistä jostain.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 108
Lahjaksi kyllä (ihmisille, jotka arvostaa fyysisiä kirjoja), itse menen audiokirjoilla. Tällä hetkellä pelkkää Warhammer 40k:ta. Taidekirjoja tulee välillä osteltua, kuten Simon Stålenhagin tuotoksia (uusin on just Kickstarterissa) tai Warhammer-maalailuihin liittyviä klassikoita tms.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
573
Luen pelkästään fyysisiä kirjoja, mutta nykyään ostan enää vähemmän. Hyllyssä on nytkin toistakymmentä kirjaa lukematta, eli siinä on vielä vähäksi aikaa, sitten jos haluan jonkun tietyn muun kirjan, niin haen sen kirjastosta. Satunnaisesti ostankin, ainakin jos oletan että kyseessä on useamman lukukerran arvoinen tarina.

E-lukijaa olen joskus vähän kokeillut ja se voisi olla ihan jees, mutta tähän mennessä olen kuitenkin pysynyt paperiversioissa. Äänikirjan kanssa olen joskus todennut ongelmaksi, että ajatus lähtee karkailemaan sellaista kuunnellessa ja jossain kohtaa sitten tajuan, että en tiedä yhtään mitä viimeisten minuuttien aikana on kerrottu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 194
Viestejä
4 372 967
Jäsenet
72 750
Uusin jäsen
Soturi

Hinta.fi

Ylös Bottom