Lomamatkalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Syvä laskimotukos ja kohtalokas keuhkoveritulppa voi tulla, vaikka ei olisi erityisiä verisuonisairauksia jaloissa. Kaksi etäisesti tuttua henkilöä on menehtynyt keuhkoveritulppaan keski‐iässä Atlantin yli lennon jälkeen. Laskimotukoksia pitkän istumisen jälkeen on tullut nähtyä kymmeniä. Suuri osa niistä on oireettomia, ja mitä tarkemmin tutkitaan, sitä enemmän löytyy. Kompressio täytyy olla jalkaterästä alkaen ja mielellään nivusiin asti, mutta ainakin polvitaipeeseen. Suuressa riskissä oleville käytetään "verenohennuslääkkeitä".

Minulle on tullut mustelma jalkaan, kun olen semipitkä mies, ja en maksa jalkatilasta. Se on varsinkin halpalentoyhtiöillä niin pieni, että ei vaan jalat kestä. Polvet on välillä kipeät, kun poistuu lentokoneesta, mutta ei se istuminen ole koskaan ollut ongelma. Teen toimistotyötä kaikki päivät, niin olen tottunut tuntien istumiseen.

--

Aiheeseen liittymättä, olen aktivoitumissa seuraavan asian suhteen. Ostin Finnairilta lennon RIX-HEL, kun en jaksanut odotella 4h vaihtoa Riikassa ja se oli vain 30€ extraa..
Sitten Finnair siirsi lentoa 30min aikaisemmaksi, ja en tule ehtimään tähän vaihtoon. En ole hyväksynyt muutosta. Aspassa sanoivat, että ei ole heidän ongelmansa, kun ei ole heidän jatkolento. Samana päivänä ei ole muita lentoja enää (Finnair). Airbalticilla toki on, ja varasin nyt heidän kauttaan paluumatkan, joka menisi about Finnairin hinnalla, jos saisin rahat takaisin. Mutta se oli Finnair Super Saver , jota ei saa peruuttaa, ja Finnairille tämä ei ole vaihtoehto. Lisäksi on kai teoriassa mahdollista, että ehdin non-schengen terminaalista toiseen terminaaliin 5 minuutissa, jolloin portti menee kiinni. Niin kovassa kunnossa en ole ja siinä on rajatarkistukset.

En edes yrittäisi vedota eu261 koska siellä on määritelty rajaksi yli 1h.

Vetoaisin kuluttajan yleisiin oikeuksiin, muutoksen vuoksi palvelu muuttuu sinulle käyttökelvottomaksi
a) rahat takas
b) siirto seuraavalle lennolle
Ilman mitään eu261 kompensaatioita vaikka olisi alle 14pv muutos.

Kysyisin asiaa kuluttajavirastosta, reklamoisin luottokorttiyhtiölle että ostettua palvelua ei pysty enää käyttämään. Finnairin kanssa ei kannata vääntää jos suoraan kieltäytyivät cash backistä.

Finnairin android applikaation kummallisuudet jatkuvat. Kun ei matkusta kuukausittain, niin todella vaikea ymmärtää mitä applikaatiossa nykyään voi tehdä ja ei voi tehdä. Valitin jo tovi sitten erikoisuutta jossa olen matkan varaaja useammalle henkilölle perhekunnasta. Vain minun tietoni näkyvät, mutta matkatavaranäkymässä näen sitten muiden henkilöiden nimet. Tilanne edelleen sama, enkä ymmärrä miksi tällainen rajoite on ettei jokaisen matkustajan nimi näy applikaatiossa matkanvaraajalle.
Lisäksi yksityisyysasetukset käydään lähestulkoon joka kerta läpi, kun appin avaa. Nyt tuli juuri joku viimeisin update sovellukseen ja viikon päästä toteutuvan matkan kohdalla lukeekin yllättäen, että lähtöselvitystä ei voi tehdä sovelluksessa vaan se pitää tehdä kentällä. Onko tämä nyt joku yleinen error taas vai onko tosiaan niin, että Saksaan kohdistuvan matkan lähtöselvitystä ei voi tehdä enää applikaatiolla?

Muutenhan topicciin liittyen, lomamatkailu on kivaa :)

Finnairin android applikaation kummallisuudet jatkuvat. Kun ei matkusta kuukausittain, niin todella vaikea ymmärtää mitä applikaatiossa nykyään voi tehdä ja ei voi tehdä. Valitin jo tovi sitten erikoisuutta jossa olen matkan varaaja useammalle henkilölle perhekunnasta. Vain minun tietoni näkyvät, mutta matkatavaranäkymässä näen sitten muiden henkilöiden nimet. Tilanne edelleen sama, enkä ymmärrä miksi tällainen rajoite on ettei jokaisen matkustajan nimi näy applikaatiossa matkanvaraajalle.
Lisäksi yksityisyysasetukset käydään lähestulkoon joka kerta läpi, kun appin avaa. Nyt tuli juuri joku viimeisin update sovellukseen ja viikon päästä toteutuvan matkan kohdalla lukeekin yllättäen, että lähtöselvitystä ei voi tehdä sovelluksessa vaan se pitää tehdä kentällä. Onko tämä nyt joku yleinen error taas vai onko tosiaan niin, että Saksaan kohdistuvan matkan lähtöselvitystä ei voi tehdä enää applikaatiolla?

Muutenhan topicciin liittyen, lomamatkailu on kivaa :)
Finnairin applikaatiot on olleet aika hirveitä jonkun aikaa alustasta riippumatta. Itse olen viimeisen vuoden sisään käyttänyt airbalticia, wizzairia, Lufthansaa, SASia ja kaikilla homma toimii ongelmitta. Finnairin kanssa oli ties mitä säätöä milloin mistäkin niin appissa kuin kentällä. Parasta edelleen tähän menneessä oli, kun pistivät istumapaikan varatulle paikalle. Käsittämätön lafka.

Siis pitääkö noi Visbyn lauttojen hinnat paikkansa? Ajatuksena oli omalla autolla mennä heinäkuussa. Laivalla Tukholmaan ja sieltä Visbyyn, mutta Nynäshamn-Visby väli meno-paluu lähentelee jo 500€.

Siis pitääkö noi Visbyn lauttojen hinnat paikkansa? Ajatuksena oli omalla autolla mennä heinäkuussa. Laivalla Tukholmaan ja sieltä Visbyyn, mutta Nynäshamn-Visby väli meno-paluu lähentelee jo 500€.
Pitää. Tässä konkreettisesti näkee miten paljon tax-free kompensoi kustannuksia. Saman huomaa monessa muussa paikassa maailmalla, että lauttamatkat on kalliita, kun vertaa viikkarin ja siljan hintoihin. Oli omassakin harkinnassa, että olisin tanskasta suomeenpäin tullessa ajanut Visbyyn kautta, mutta tuo hinta muutti ajatukset ja kiertelin autolla öölannin.

Pitää. Tässä konkreettisesti näkee miten paljon tax-free kompensoi kustannuksia. Saman huomaa monessa muussa paikassa maailmalla, että lauttamatkat on kalliita, kun vertaa viikkarin ja siljan hintoihin. Oli omassakin harkinnassa, että olisin tanskasta suomeenpäin tullessa ajanut Visbyyn kautta, mutta tuo hinta muutti ajatukset ja kiertelin autolla öölannin.
Japanissa mutaman kerran reissannut autolautoilla - Taso tosiaan ei ole keskimmäärin häävi ja jos odottaa edes kasari-Gabriella palvelutasoa niin tulee pettymään :D.

Mitä nyt muistelen niin yhteen suuntaan yksinmatkustavalle yönylimatkalla kansipaikka dorm-style makuloossissa 15k yen, 20k lisää niin saat sisähytin. Siihen päälle sitten varinaisen autopaikan kulut, ~40k alle viiden metrin pikkukotterosta, eli jotain 500 euron hujakoilla yhteensä silloisen kurssin mukaan.

Jos hyvin käy niin laivalla on jossain pieni nurkka jossa voi pelata Sega Rallya tmv, sekä ravintola jossa rajoitetut aukioloajat ja ruokatarjoilu "nopeat syövät hitaat" -periaatteella, eli kannattaa olla ekana jonossa ennen kuin menun suosikit heittää EiOota. Jos taas huonosti, niin tarjolla on mikro ja liuta kolikolla toimivia pakaste-einesautomaatteja, eli toivottavasti otit omat eväät mukaan :D.

Tämä melkoinen kontrasti siihen kun esim. Äsken varasin Viikkarille kesälomareittimatkat koko perhelle ja sillä samalla 500 sai auton, "luksushytin" (jos mennään JP-tasolla) sekä ateriat koko konkkaronkalle meno ja paluumatkoille.

Oli aikoinaan pienimuotoinen hämmennys, kun jotenkin näiden härämläissvensson-siljaviikkaritottumusten takia odotti että kyllä nyt ison maailman merenkävijävaltiossa olisi ollut vähän isomman maailman kemut, mutta mitä ilmeisemmin siellä haetaan bile- ja elämysmatkakokemukset jostain ihan muualta kuin meren päältä...

Viimeksi muokattu:
Jos Suomesta menee Viroon tai toistepäin, niin suosittelen vahvasti ottamaan buffetin, varsinkin lyhyillä matkoilla.

Eckerölinellä maksoi 39€ kun viimeeksi katsoin, mutta toissakesänä buffetissa oli niin väljää, että olin ikkunapaikalla ja viereisissä pyödissäkään ei ollut ketään. En muista vessatilannetta, semmoinen taisi olla, mutta siis istuin mukavalla, pehmustetulla istuimella sitten koko loppumatkan, kun muut halpalipulla tulleet istuivat jopa lattialla ja kaikki perusistuimet oli menneet perheille, jotka oli tulleet ekana laivaan.

Lisäksi buffetista voi hakea lisää juomia/syötävää. Itse tosiaan olin siellä lähemmäs 2h.

Eurooppaa on nyt reissailtu riittävästi ja välillä voisi kokeilla muuta kuin lentämistä.

Auto siis alle, teltta ja retkeilykamat takakonttiin ja kesäkuussa 2vko Senja (+ lähialueet käsivarresta) Norjassa ja lähialueet kahden aikuisen kombinaatiolla. Majoittumisia en aio varata etukäteen, vaan mentaliteetilla mennään sinne mihin nenä näyttää, yövytään tarvittaessa teltassa, jos löytyy majoitus niin hyvä. Ei mitään muita suunnitelmia kuin vaan etelä-suomesta norjaan ja sitten palloillaan.

ihmiset / ruuhka eivät kiinnosta, siksi lofootit jäävät täysin väliin. Päivävaellusta, seikkailua, kuivamuonaa, ja rentoutumista off-gridinä digimaailmasta. Parhaat vinkit otan toki vastaan hyvistä majoituskohteista, telttamestoista, paikoista jne.

Ihmiset eivät ahdista, mutta mihinkään ruuhkiin / npc -ihmisten sekaan en halua tuppautua jos ei ole pakko.

Ensimmäistä kertaa olisi tarkoitus matkustaa Thaimaahan puolison kanssa. Hän on joskus nuorempana (lapsena) käynyt vanhempiensa kanssa, mutta minä en ole vielä sinne asti päässyt. Olisiko kellään kokeneemmalla Thaimaan-matkaajalla heittään suoraan vinkkejä esim. kannattaako lennot ostaa erikseen ja vuokrata jotain kautta huoneisto/huone? Jos lennot ostetaan erikseen, niin otetaan kyllä ihan suorat lennot ilman välilaskuja. Tarkoitus olisi nyt ensi kertaa olla se 2, max 3 viikkoa. Ja syksyä mietittiin, kun silloin ainenkin omien töiden puolesta parhaiten passaisi.

Seuraava kysymys, mites nuo Thaimaan kohteet? Tarkoitus olisi viettää ihan rauhallinen loma puolison kanssa (ei soi 6 biletystä aamusta iltaan), niin olisiko antaa myös kohde vinkkejä? 🤔😊

Kiitos jo etukäteen, jos viitsitte vastailla!

Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä kertaa olisi tarkoitus matkustaa Thaimaaseen puolison kanssa. Hän on joskus nuorempana (lapsena) käynyt vanhempiensa kanssa, mutta minä en ole vielä sinne asti päässyt. Olisiko kellään kokeneemmalla Thaimaan-matkaajalla heittään suoraan vinkkejä esim. kannattaako lennot ostaa erikseen ja vuokrata jotain kautta huoneisto/huone? Jos lennot ostetaan erikseen, niin otetaan kyllä ihan suorat lennot ilman välilaskuja. Tarkoitus olisi nyt ensi kertaa olla se 2, max 3 viikkoa. Ja syksyä mietittiin, kun silloin ainenkin omien töiden puolesta parhaiten passaisi.

Seuraava kysymys, mites nuo Thaimaan kohteet? Tarkoitus olisi viettää ihan rauhallinen loma puolison kanssa (ei soi 6 biletystä aamusta iltaan), niin olisiko antaa myös kohde vinkkejä? 🤔😊

Ihan eka vinkki on Thaimaahan, ei Thaimaaseen. Vai menetkö myös Puuhamaaseen :hmm:

Hotellin sijainti määrittelee aika paljon onko rauhallista vai ei, ei välttämättä se itse kaupunki tai kylä. Phuketissakin Banglaroadilla on sellainen meno, että ujompaa hirvittää mutta ei siitä montaa metriä tarvitse kävellä kun on jo rauhallista. Sitten taas jos haluaa, ettei mailla ja halmeilla tapahdu mitään kello 23 jälkeen, niin esim Khao Lak on ihan hyvän vaihtoehto. Eli kannattaa ekana miettiä, että mitä siellä reissussa haluaa tehdä, miten paljon on valmis liikkumaan omasta majoituksesta, haluaako että on oikeasti ihan kuollutta vai ei, haluaako jakaa matkan kahteen tai useampaan paikkaan jne.

Erillisten lentojen lisäksi kannattaa katsoa myös pakettimatkojen tarjonta. Olen useamman kerran saanut lennot ja majoituksen reilusti halvemmalla aurinkomatkojen kautta, kuin erikseen ostamalla. Toki aina näin ei ole ja tämä rajaa majoitusmahdollisuuksia. Lähes aina noi lennot on myös ihan normi reittilentoja, eli ei tarvi pelätä että siellä pakettimatka tunnelma - yhtälailla ne sirpat ja sepot on siellä lennolla, oli lennot suoraan ostettu finskiltä tai ei :)

Ihan eka vinkki on Thaimaahan, ei Thaimaaseen. Vai menetkö myös Puuhamaaseen :hmm:

Hotellin sijainti määrittelee aika paljon onko rauhallista vai ei, ei välttämättä se itse kaupunki tai kylä. Phuketissakin Banglaroadilla on sellainen meno, että ujompaa hirvittää mutta ei siitä montaa metriä tarvitse kävellä kun on jo rauhallista. Sitten taas jos haluaa, ettei mailla ja halmeilla tapahdu mitään kello 23 jälkeen, niin esim Khao Lak on ihan hyvän vaihtoehto. Eli kannattaa ekana miettiä, että mitä siellä reissussa haluaa tehdä, miten paljon on valmis liikkumaan omasta majoituksesta, haluaako että on oikeasti ihan kuollutta vai ei, haluaako jakaa matkan kahteen tai useampaan paikkaan jne.

Erillisten lentojen lisäksi kannattaa katsoa myös pakettimatkojen tarjonta. Olen useamman kerran saanut lennot ja majoituksen reilusti halvemmalla aurinkomatkojen kautta, kuin erikseen ostamalla. Toki aina näin ei ole ja tämä rajaa majoitusmahdollisuuksia. Lähes aina noi lennot on myös ihan normi reittilentoja, eli ei tarvi pelätä että siellä pakettimatka tunnelma - yhtälailla ne sirpat ja sepot on siellä lennolla, oli lennot suoraan ostettu finskiltä tai ei :)
Pahoittelut kirjoitusvirheestä. Mutta joo, sellasta rauhallista meininkiä tässä etsiskellään ja nyt tällä hetkellä kun katsoi pakettimatkoja, niin edullisin taisi olla jossain päin Hua Hinia about 3000€/14yötä. Joku kolmen tähden hotelli. Lennot jos ostaisi erikseen esim syyskuulle, niin näytti että n.1000€/naama ees taas perus economy luokassa. Koskaan vielä ei ole noita Booking.com ym käytettyä, niin mietin että sitäkin kautta voisi joku kiva villa löytyä.🤔

Huhujen mukaan finnair lentäisi taas suoraan Krabille tulevana kautena. Jos näin,niin edellä mainituilla spekseillä Ao Nang on sopiva paikka. Säästyy parin tunnin pikkubussi istumiselta vrt. Phuketin kentältä.

Ensimmäistä kertaa olisi tarkoitus matkustaa Thaimaahan puolison kanssa. Hän on joskus nuorempana (lapsena) käynyt vanhempiensa kanssa, mutta minä en ole vielä sinne asti päässyt. Olisiko kellään kokeneemmalla Thaimaan-matkaajalla heittään suoraan vinkkejä esim. kannattaako lennot ostaa erikseen ja vuokrata jotain kautta huoneisto/huone? Jos lennot ostetaan erikseen, niin otetaan kyllä ihan suorat lennot ilman välilaskuja. Tarkoitus olisi nyt ensi kertaa olla se 2, max 3 viikkoa. Ja syksyä mietittiin, kun silloin ainenkin omien töiden puolesta parhaiten passaisi.

En muista koska siellä se sesonki taas syksyllä alkaa, omalla kokemuksella sesongin ulkopuolella "sadekaudella" siellä on hyvinkin rauhallista ja hotellin huonehinnoista sai suurinpiirtein 80% alennuksen kun vaan kävi ovelta kyselemässä ja hyväksyi vasta sen hinnan mikä huudettiin kun oli kävelemässä ovesta ulos. Pakettimatkalla ei ole koskaan tullut sielläpäin käytyä, ja kerran vain sesonkiaikaankin mutta oli liian täyttä silloin omaan makuun :)

Olen käynyt ehkä vajaa 10 kertaa ja riippuu kauheasti mieltymyksistä mistä tykkää. Yhdelle joku paikka on liian turistinen ja meluista, toiselle täysin ok. Se kannattaa ehkä muistaa, että mitä rauhallisempaa ja hiljaisempaa hakee, sitä vähemmän on kauppoja, palveluita ja ravintoloita. Itse sijoitun varmaan johonkin tuohon välimaastoon, kun on tullut reissattua vaikka ja missä ja oikeasti eksottisissa paikoissa, kun harrastin sukellusta aikanaan (erit. Aasiassa).

Phuketissa en ole käynyt vuosiin, mutta joskus reilu 10 vuotta sitten kävin ihan mielenkiinnosta Bangla Roadilla ja se oli vielä aiempaa hirveämpi paikka - käännyin ympäri heti kadun alussa. Jollekin hieman nuoremmalle tuo saattaa mennä mukavasta bilepaikasta - on siellä itsekin tullut joskus ihan hauskaa iltaakin vietettyä reilu 15 vuotta sitten. Tuonne en siis lähtisi missään nimessä, vaikka Phuketissa muuten ihan mukavan loman varmasti viettää.

Parin viime vuoden aikana on perheen kanssa (sis. vauvaikäisiä lapsia) käyty kaksi kertaa ja on käyty n. 2 viikon reissuja.

Eka reissu oli Bangkok-Koh Chang-Koh Kood-Bangkok. Lento Bangkokista Tratiin, josta n. 45 min. lauttamatka Changille. Changilla oltiin White Beachillä (?, pääranta) hyvässä hotellissa ja tykättiin kovasti. Lapsi oli alle vuoden ikäinen, joten ei tehty oikeastaan muuta kuin aamupala/uima-allas/ranta/lounaat/päivälliset. Chang taitaa olla Thaimaan isoin saari ja ainakin meille tuo toimi ihan hyvin. Ranta on Thaimaa-asteikolla perushyvä, ei sellainen turkoosi vesi - valkoinen hiekka - koralliriutta. Koh Kood oli vielä hiljaisempi ja mieluisampi meille. Molemmissa oltiin tosiaan high/peak seasonilla ja silti oli aika rauhallista.. Syyskuussa varmaan todella hiljaista. Bangkokista tykätään kovasti, joten siellä 3 yötä.

Toinen reissu käytiin Singapore-Koh Samui-Bangkok. Samui oli myös ihan kiva, mutta huomattavasti turistisempi. Täälläkin hyvä hotelli, koska tiedettiin, että ei tule mikään seikkailuloma. Enemmän ravintoloita ym. ja ihan peruskiva paikka. Ranta täälläkin ihan ok, ei sitä paratiisirantatasoa, mitä Kaakkois-Aasiassa löytyy paljon. Eli riippuen siitä, mitä hakee, tämäkin varmaan toimii perheen kanssa.

Pari viimeistä kertaa kun kävin Thaikuissa, niin tuli otettua pakettimatka niin, että viikon jälkeen siirryttiin toiseen kohteeseen. Eka kerta oli Ao Nang / Phuket ja tokalla kerralla Khao lak / Ko Lanta. Noihin kuuluu kaikki kuljetukset, niin oli helppoa. Komppaan edellistä, että ei varmaan Phuketista kannata aloittaa. Ao Nangissa on menoa ja rauhallisempaa seutua, varsinkin pitkähännällä kun ajeli Railay beachille, niin siellä on kiva pyöriä eri rannoilla. Oltiin yhdellä ihan kahdestaa. Ko Lantalla, oltiin pohjoispäässä saarta ja sieltä löytyi menoa ja rauhaa, parhautta rannalla olevat ravintolat, missä on illan pimetessä kiva istua ja ei menny heti 23 kiinni. Khao lakissa oltiin hotellissa, jonka vieressä oli rannalla kymmenisen ravintolaa, mutta viikossa nuo oli nähty ja itse keskusta kierretty, niin oli kiva jatkaa matkaa ja tosiaan tuolla ei 23 jälkeen voinut muuta kuin mennä nukkumaan.

Sitten jos oikeasti rauhallista hakee, niin vaikka Ko Mak / Ko Kood tms.

Itse oltiin jokunen vuosi sitten. Bangkokista tosin pitää lentää vielä Tratiin ja sieltä taksi + pikavene saarelle. Itse oltiin 5 + 5 pv noilla. Ensin Mak ja sitten Kood.

Miksen Ko Chang myös.

Pahoittelut kirjoitusvirheestä. Mutta joo, sellasta rauhallista meininkiä tässä etsiskellään ja nyt tällä hetkellä kun katsoi pakettimatkoja, niin edullisin taisi olla jossain päin Hua Hinia about 3000€/14yötä. Joku kolmen tähden hotelli. Lennot jos ostaisi erikseen esim syyskuulle, niin näytti että n.1000€/naama ees taas perus economy luokassa. Koskaan vielä ei ole noita Booking.com ym käytettyä, niin mietin että sitäkin kautta voisi joku kiva villa löytyä.🤔

Aika kallista jos tuo on edullisin. Kuten ylempää voit lukea, niin vaihtoehtoja on monia. Suosittelen itse tutustumaan lentoihin, majoituksiin ja kohteisiin. Kun rupeaa hieman hahmottumaan mitä missä, milloin ja millä hinnalla, niin voit kysellä täällä mielipiteitä ja ajatuksia. Puhuit tuossa aiemmin suorasta lennosta, niin se jo rajaa jonkin verran kohteita. Sillä saat rajattua jo aluetta hieman :)

Kyllähän booking.com kautta saa ne samat hotellit kyllä. Itse olen vannoutunut booking.com käyttäjä. Genius Level 3 ja saa ihan oikeita etujakin. Muta eipä 14 yötä oike juuri paljoa alle tonnilla taida lähteä yhtään fiksummassa hotlassa. Erona on vain, että Booking.comin kautta ei ole rajoitteita majoituksen valinnassa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
305 526
Jäsenet
82 702
Uusin jäsen
Hampsuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom