Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Bergamo on kyllä ihan mainio paikka, aika epäitalialainen leveinen katuineen ja varakkuuksineen. Wanha yläkaupunki kuvauksellinen ja romanttinen. Aika usein tuonne lennettiin, vaikka aina päämäärä oli junalla jokin muu, mutta yö tai kaksi meni aina mukavasti. Joskus sunniteltiinkin valokuvauspoppoon kokouspaikaksi. Halvempaa kuin tapaaminen missään Suomessa ;-) Meilläkin oli lennot tyyliin alta satasen kahdelta eestaas. Mutta Torinoon, Genovaan, Firenzeen, Veronaan tai Venetsiaan sitä varsinaisesti menossa oltiin.

Mutta joo, toki kiitimme kaikia siitä ettei infoa tullut ei kentän tauluun eikä puhelimeen. Kukas sitä oilisi kaivannut jos kone olisi kaapattu Venäjälle tai pudonnut maahan, ei siihen kuitenaan olisi info mitään auttanut. Erittäin hyvä ettei tiedotettu kadonneesta koneesta!
Ja hyvä poinnti tuo että Vain rahalla on väliä, jos saisi korvausta! ;-D
 
Ryanair. Olen lentänyt rynikselä viimeksi 10 vuota sitten. Mites homma toimii nykyisin? Ovatko edelleen tiukkoja sen laukun koosta? jne.
Itselle tuli yllätyksenä se, että jos check iniä ei tee ajoissa (yli 2h ennen lähtöä) niin portilla siitä joutui maksamaan 60e (per matkustaja) lisähintaa, 180e lisämaksu "turhasta" vähän turhautti kun liput maksoivat reilusti alle tuon
 
Onkohan sattumaa vai ei, mutta ne pari kertaa kun on Ryanairilla viime aikoina tullut lennettyä, on ollut aika ahdas tunnelma penkissä. Ei siis muuten, mutta reilu 190-senttisenä ei mahtunut juuri senttiäkään vaihtamaan asentoa lennon aikana. Vastaavasti Norwegianilla oli jo vähän helpompaa.

En tosiaan tiedä, onko toi ollut sattumaa vai lentääkö Ryanair säännöllisesti ahtaammilla koneilla. Laukkuja ei kukaan taas tuntunut tarkastavan keneltäkään, vaikka varmasti joillain meni yli sen sallitun.
 
Laukuissa Norski oli ainakin Helsingissä tarkempi kuin Ryanair. Viime talvena lennettiin Teneriffalle eikä meillä ollut kuin se pieni reppu matkatavaroina.. Ennen boardingia kuulutettiin meidät ja muut jotka eivät olleet matkatavaroista maksaneet tiskille jossa tarkastettiin matkatavaroiden määrä ja koko (ei sentään häkkiä ollut käytössä). Oli kyllä vähän hölmö tunne koska tuota ei ole koskaan ennen tapahtunut. Joskus Turun kentällä Ryanairin boardingissa on vaimolle käsketty laittaa käsilaukku repun sisälle koska ei saa olla kuin yksi käsimatkatavara ilman lisämaksua.

Teneriffalta tullessa ei ollutkaan mitään tarkastusta vaikka yhtiö olisi saanut mummoilta kerättyä kunnon lisämaksut.. Oli kassit ja nyssäkät sitä luokkaa.. Alkoi olemaan kauden loppupuoli joten koneessa oli paljon Suomeen kesäksi tulevia eläkeläisiä jotka ovat talven Teneriffalla.
 
Onkohan sattumaa vai ei, mutta ne pari kertaa kun on Ryanairilla viime aikoina tullut lennettyä, on ollut aika ahdas tunnelma penkissä. Ei siis muuten, mutta reilu 190-senttisenä ei mahtunut juuri senttiäkään vaihtamaan asentoa lennon aikana. Vastaavasti Norwegianilla oli jo vähän helpompaa.

En tosiaan tiedä, onko toi ollut sattumaa vai lentääkö Ryanair säännöllisesti ahtaammilla koneilla. Laukkuja ei kukaan taas tuntunut tarkastavan keneltäkään, vaikka varmasti joillain meni yli sen sallitun.

Johtuukohan siitä että Norskilla lähes kaikki kalusto on uudempaa? Ryanair uusii jatkuvasti kalustoa mutta mukana on myös vanhempia koneita. Varsinkin kun Boeing ei ole pystynyt toimittamaan uusia koneita tilausten mukaan. Ryanairilla taitaa olla aika paljon konetilauksia sinne suuntaan auki.

Omasta mielestä kaikkien yhtiöiden karjaluokka on ihan yhtä ahdas. Nimim 185cm ja ylipainoinen.. Voisihan noita käytössä olevia koneita verrata paljonko milläkin yhtiöllä on paikkoja/kone. Onko mitään selvää eroa..
 
Johtuukohan siitä että Norskilla lähes kaikki kalusto on uudempaa? Ryanair uusii jatkuvasti kalustoa mutta mukana on myös vanhempia koneita. Varsinkin kun Boeing ei ole pystynyt toimittamaan uusia koneita tilausten mukaan. Ryanairilla taitaa olla aika paljon konetilauksia sinne suuntaan auki.
Ei johdu. Koneen iällä ei ole mitään merkitystä tässä.

Jokainen lentoyhtiö voi itse määritellä istuinten määrät ja paljonko jää tilaa niiden välille. Paremmilla yhtiöillä voi olla vähän väljempää 100% samassa lentokonemallissa ja tyypissä valmistusvuodesta riippumatta kuin roskalentoyhtiöillä kuten Ryanair.

Ryanair toki laittaa koneisiinsa niin paljon penkkejä kuin vain mahtuu, välittämättä istumismukavuudesta. Sama tulee jatkumaan uudemmissakin konetyypeissä. Valitettavasti monet paremmatkin yhtiöt ahtaa aika tiukkaan mutta Ryanair on silti ihan omassa liigassaan.
 
Ryanairilla ainakin osassa koneista istuimet ovat kiinteitä, ts. ei kallistusta. Jos/kun siten saa lisää penkkirivejä niin kyllähän sen pidemmät matkustajat huomaavat. Tosin SeatGurun mukaan Norwegianilla penkkiväliä vaihtelisi kun Ryanairilla vakio:
 
Ryanairilla ainakin osassa koneista istuimet ovat kiinteitä, ts. ei kallistusta. Jos/kun siten saa lisää penkkirivejä niin kyllähän sen pidemmät matkustajat huomaavat. Tosin SeatGurun mukaan Norwegianilla penkkiväliä vaihtelisi kun Ryanairilla vakio:

Euroopan sisäisillä on vain hyvä jos ei pysty kallistamaan.. Kaikilla yhtiöillä penkkiväli yhtä ahdas ja kun edessä oleva päättää oikeudekseen vielä laskea istuinta on pitkille matkustajille melkoista tuskaa. Kyllähän joku kääntää tämänkin siihen kuinka paska yhtiö Ryanair on.. Omasta mielestä iso plussa. Ei tarvitse polvella estää edessä olevan istuimen kallistamusta.
 
Mikä on näppituntumalta ensi talven matkojen tilanne?

Polttoaineen hinta on noussut ja koronatilanne on aivan erilainen mutta oma näppituntuma on että hinnat nousseet valmismatkoissa ja lennoissa 50-100%.. Ainakin kun kanarian matkaa suunnittelin..

Luulisi energiakriisin vähentävän monien matkustushaluja tai ainakin kykyä lomamatkan hankintaan..
 
Mikä on näppituntumalta ensi talven matkojen tilanne?

Polttoaineen hinta on noussut ja koronatilanne on aivan erilainen mutta oma näppituntuma on että hinnat nousseet valmismatkoissa ja lennoissa 50-100%.. Ainakin kun kanarian matkaa suunnittelin..

Luulisi energiakriisin vähentävän monien matkustushaluja tai ainakin kykyä lomamatkan hankintaan..

Marraskuulle phuketin matka napattiin noin 4300e hintaan, TUI. 9.11 lähtö.

Nyt sama matka tarjolla rapeaan 6000e hintaan :lol: siis millä lottokoneella ne vaihtelee noita hintoja.

Mut enne koronaa vastaava reissu tuilta käytiin marraskuu 2019 ja hintaa oli 3600e

Eli kyllä, hinnat on nousseet, tappiot parilta vuodelta pitää paikata ja varmasti myös itänaapurin sota nostaa kustannuksia epäsuorasti.
 
Vertailin huvikseen Aurinkomatkojen pakettimatkaa samalle ajankohdalle helmikuulle samaan hotelliin Teneriffalle kuin mitä 2019 käytiin. Matkan saisi nyt 26€ halvemmalla.
 
Vertailin huvikseen Aurinkomatkojen pakettimatkaa samalle ajankohdalle helmikuulle samaan hotelliin Teneriffalle kuin mitä 2019 käytiin. Matkan saisi nyt 26€ halvemmalla.

Viime talvi oli vielä poikkeus.. Autinkomatkat myi Teneriffalle tarjousmatkoja elokuun lopussa 295€/hlö.. kirosin kun tarjous meni oman jossittelun takia ohi. Syyskuun lopussa ostettiin samaan hotelliin uuden kampanjan tarjousmatka 225€/hlö.

Nyt Aurinkomatkojen kampanjassa halvimmat Teneriffalle 475€/hlö ja 550€/hlö halvin eteläpuolella saarta oleva hotelli joka on vaatimuksensa. Ei ole sama hotelli mutta taso on ihan sama.
 
Viime talvi oli vielä poikkeus.. Autinkomatkat myi Teneriffalle tarjousmatkoja elokuun lopussa 295€/hlö.. kirosin kun tarjous meni oman jossittelun takia ohi. Syyskuun lopussa ostettiin samaan hotelliin uuden kampanjan tarjousmatka 225€/hlö.

Nyt Aurinkomatkojen kampanjassa halvimmat Teneriffalle 475€/hlö ja 550€/hlö halvin eteläpuolella saarta oleva hotelli joka on vaatimuksensa. Ei ole sama hotelli mutta taso on ihan sama.
1297€ oli hinta yhdeltä hengeltä omassa huoneessa helmikuussa 2019. 2 viikkoa kohteessa ja lento Helsingistä. Matka varattiin 11 kuukautta ennen lähtöä.
 
Lennot Lontooseen ostettu. Karvan yli 1600 euroa viideltä Norwegianilla syyslomaviikolle. Nyt sitten pitää vielä jostain etsiä joku hotelli.

Kyllä nämä ovat nykyään kalliita matkoja kun koko perheen kanssa reissaa. Nuorempana ei tuntunut missään kun kaksin matkasi.
 
Lennot Lontooseen ostettu. Karvan yli 1600 euroa viideltä Norwegianilla syyslomaviikolle. Nyt sitten pitää vielä jostain etsiä joku hotelli.

Kyllä nämä ovat nykyään kalliita matkoja kun koko perheen kanssa reissaa. Nuorempana ei tuntunut missään kun kaksin matkasi.

Lomaviikot ovat aina kalliita.

Me tehtiin ratkaisu kun muksut oli koluiässä.. Syysloma-hiihtoma viikoilla ei koskaan reissuun.. Aina kouluviikoilla. Hintaero on niin järkyttävä. Osa opettajista hyväksyi, osa ei. Koulukirjat oli parin b viikon matkoilla aina mukana ja osa päivästä käytiin niitä läpi,
 
Lomaviikot ovat aina kalliita.

Me tehtiin ratkaisu kun muksut oli koluiässä.. Syysloma-hiihtoma viikoilla ei koskaan reissuun.. Aina kouluviikoilla. Hintaero on niin järkyttävä. Osa opettajista hyväksyi, osa ei. Koulukirjat oli parin b viikon matkoilla aina mukana ja osa päivästä käytiin niitä läpi,
Meillä taas esim. hiihtolomat ke-ke lennot ja itse hotellit varaten. Helposti säästi huomattavia summia ja ei ollut ruuhkia kentällä. Eikä tarttenut kuin 2-3 päivää olla pois koulusta
 
Onko porukkaa käynyt afrikan safari reissuilla?
Kommentteja matkanjärjestäjistä jne. hakusessa.
 
Mikä on näppituntumalta ensi talven matkojen tilanne?

Polttoaineen hinta on noussut ja koronatilanne on aivan erilainen mutta oma näppituntuma on että hinnat nousseet valmismatkoissa ja lennoissa 50-100%.. Ainakin kun kanarian matkaa suunnittelin..

Luulisi energiakriisin vähentävän monien matkustushaluja tai ainakin kykyä lomamatkan hankintaan..
Sellaisen huomion olen tehnyt, että pakettimatkat on välillä huomattavastikkin halvempia, kuin lennot ja hotelli erikseen. Esim. Phukettiin Finskin pelkät lennot (maaliskuu) maksaa enemmän mitä 2viikon pakettimatka Aurinkomatkoilta. Yleensä olen suosinut lennot+hotelli erikseen, mutta nyt piti tarttua Aurinkomatkojen pakettiin jo toistamiseen. Kesällä myös matka New Yorkkiin tuli halvemmaksi aurinkomatkojen kautta, kuin Finskin suorat lennot+hotelli.

Marraskuulle phuketin matka napattiin noin 4300e hintaan, TUI. 9.11 lähtö.
Oliko tuo hinta per henkilö vai koko poppoo (miten monta?) ja miten pitkä reissu?
 
Sellaisen huomion olen tehnyt, että pakettimatkat on välillä huomattavastikkin halvempia, kuin lennot ja hotelli erikseen. Esim. Phukettiin Finskin pelkät lennot (maaliskuu) maksaa enemmän mitä 2viikon pakettimatka Aurinkomatkoilta. Yleensä olen suosinut lennot+hotelli erikseen, mutta nyt piti tarttua Aurinkomatkojen pakettiin jo toistamiseen. Kesällä myös matka New Yorkkiin tuli halvemmaksi aurinkomatkojen kautta, kuin Finskin suorat lennot+hotelli.


Oliko tuo hinta per henkilö vai koko poppoo (miten monta?) ja miten pitkä reissu?
Sama täällä. Kreikan reissu tulossa ja pakettimatka tuli valittua, kun siinä sai lennot "kaupan päälle". Eli n. 400e/pää.
 
Sellaisen huomion olen tehnyt, että pakettimatkat on välillä huomattavastikkin halvempia, kuin lennot ja hotelli erikseen. Esim. Phukettiin Finskin pelkät lennot (maaliskuu) maksaa enemmän mitä 2viikon pakettimatka Aurinkomatkoilta. Yleensä olen suosinut lennot+hotelli erikseen, mutta nyt piti tarttua Aurinkomatkojen pakettiin jo toistamiseen. Kesällä myös matka New Yorkkiin tuli halvemmaksi aurinkomatkojen kautta, kuin Finskin suorat lennot+hotelli.


Oliko tuo hinta per henkilö vai koko poppoo (miten monta?) ja miten pitkä reissu?

2 aikuista ja kaksi lasta. 2 viikkoa,bang tao beach , arinara beach resort, tosin tuilla tolle hotellille oma uus nimi. TUI suneo bangtao
Ja kokonaishinta tuo.
 
Tammikuussa Dubain risteily pari tonnia yksin. Opaalla ja toivottavasti suorilla lennoilla. Kaipa noita paljon halvemalla saisi itse säätämällä tai 12-14h lennoilla. Ei silti mahdotomalta hinta tuntunut.
 
Pitäis muijan kanssa lähteä joulukuussa suomalaisten suosikki mestaan fugeen viikoksi. Osaisko joku sanoa mitä siellä voi tehdä? Itse vähän skeptinen tämän suhteen. Hänen sukua siellä asuu ja Espanjalainen mies myös löytyy joten hieman vaativampikin tekeminen voi onnistua noin niinku kielitaidon puolesta. Ehkä autolla jonnekin voisi lähteä?

Riippuu tietysti paljon siitä, mikä teitä kiinnostaa. Aurinkorannikon turistimestat ovat aika lailla samanlaisia kaikki, mutta jos rantaelämä yhtään kiinnostaa niin löytyyhän sieltä sekä kilometrien hiekkarantaa että suojaisempia paikkoja. Patikointi- ja pyöräreittejä löytyy sieltä rannikon vuorilta kivasti, jos omin jaloin kiipeäminen ei kiinnosta niin Benalmadenasta menee köysirata ylös. Muihin rannikon mestoihin, ml. Malaga, pääsee kivasti paikallisjunalla vaikkei autoa olisikaan, myös bussit toimivat asiallisesti.

Bussimatkan kohteeksi voi ottaa vaikka Mijaksen, joka on nätti pikkukylä vuorenrinteellä, sieltä on myös hienot näkymät rannikolle hyvällä säällä, muuten toki kylä on nopeasti nähty. Jos kauemmas haluaa lähteä, niin Gibraltarilla käyntiä voin suositella, sielläkin pääsee "kiven" päälle myös köysiradalla. Jos auto on käytössä niin 2-3h ajomatkan päässä sisämaahan löytyy mm. Sevilla, Granada ja Sierra Nevadan vuoret.

Yksi paikka missä itse haluisin käydä jos tuonne vielä lähden on Caminito del Rey. Tosin siellä taitaa olla niin paljon turisteja, että käynti kannattaisi ajoittaa kovimpien sesonkien ulkopuolelle.

Edit: Ajankohta joulukuussa rajaa varmaan rantaelämän aika lailla pois, todennäköisesti säät eivät silloin veden äärellä olemista suosi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukkaa käynyt afrikan safari reissuilla?
Kommentteja matkanjärjestäjistä jne. hakusessa.

Aikoinaan käytiin Keniassa heittämässä reissu. Oli omatoimimatka ja osittain tämän puulaakin järjestämä: Nicholas Karani / Towichka Expendition: Towichka Expeditions (@towichka_safaris) • Instagram photos and videos

Ainakin silloin 10 vuotta sitten homma pelasi. Kaikinpuolin kiva ja ikimuistoinen reissu. Jäi myös jotain jäätäviä liikenne kokemuksia mieleen, mutta hengissä selvittiin. Nairobi > Malindi > Mombasan kautta Tsavon safareille ja yöt lodgeissa. Safareilta mentiin vielä viikoksi Naivashan ylängöille. Myös sieltä löytyi luontoa ja safari kokemuksia. Hieno maa, mutta sielläkin poliittinen tilanne aiheuttaa päänvaivaa aina silloin tällöin.

IMG_4902.jpg
 
Finnairin tasopisteistä: Sivuilla lukee seuraavasti "Seurantajakso kestää aina 12 kuukautta ja toistuu automaattisesti. Kun saavutat uuden tason, tasojäsenyytesi on voimassa kuluvan seurantajaksosi lisäksi seuraavat 12 kuukautta.". Seurantajakso päättyy huhtikuun lopussa. Jos nyt tällä seurantajaksolla nousisi silver tasolle, niin pysyykö ne pisteet 30.4.24 asti jonka jälkeen nollaantuu? Vai nollaantuuko pisteet joka seurantajakson päätyttyä, vaikka taso pysyy vielä seuraavankin jakson?

Ruvennut noita pisteitä ropisemaan melko hyvin finskin luottokortin myötä ja pohdin mitä niille tekisi. Niiden muuttaminen tasopisteiksi olisi tietty yksivaihtoehto, mutta pitää vielä punnita hyötyjä.
 
Ruvennut noita pisteitä ropisemaan melko hyvin finskin luottokortin myötä ja pohdin mitä niille tekisi. Niiden muuttaminen tasopisteiksi olisi tietty yksivaihtoehto, mutta pitää vielä punnita hyötyjä.
Ravintolavouchereita olen itse noilla lunastellut. Ovat vaan nekin huonontuneet. Royal-ravintoloihin sai joskus hyviä, mutta nyt eivät ole enää edes mukana.
 
Ravintolavouchereita olen itse noilla lunastellut. Ovat vaan nekin huonontuneet. Royal-ravintoloihin sai joskus hyviä, mutta nyt eivät ole enää edes mukana.
Lentoihin noi on ollut ainakin aiemmin järkevin käyttää. Aika monta alppi- ja lapinmatkaa pisteillä tullut lenneltyä. Tänä keväänä viimeksi. Kreikkaankin kerran lentänyt pisteillä.
 
Lentoihin noi on ollut ainakin aiemmin järkevin käyttää. Aika monta alppi- ja lapinmatkaa pisteillä tullut lenneltyä. Tänä keväänä viimeksi. Kreikkaankin kerran lentänyt pisteillä.
No, varmasti näin, jos pisteitä kertyy paljon. Esim. Euroopan edestakainen lento on sen 30 000p, eli pitää hyvin kertyä pisteitä. Jos pisteitä kertyy vähemmän, niin nuo ravintola, hotelli yms. edut on olleet euro per piste hyödyltään huomattavasti parempia kuin maksaa pisteillä osittain lentoja. Nykään nuo vaan on mennyt onnettomiksi. Esim. muutama vuosi sitten sai Sokoshotelliin yön 1000p + 54€, nyt sama on 5000p + 91€.
 
Miten edes Finnairin pisteitä kerryttävän luottokortin kohdalla tuo menee, koska eikös noiden pisteiden voimassaoloaika ole 18kk viimeisimmästä tapahtumasta, oli se sitten käyttö tai ansaitseminen, joten jos kokoajan tulee lisää niin vanheneeko ne ollenkaan? Vai onko nuo luottokortit suljettu tuon ulkopuolelle? En ainakaan äkkiä löytänyt ehdoista mitään tähän liittyen tarkentavaa.
 
Miten edes Finnairin pisteitä kerryttävän luottokortin kohdalla tuo menee, koska eikös noiden pisteiden voimassaoloaika ole 18kk viimeisimmästä tapahtumasta, oli se sitten käyttö tai ansaitseminen, joten jos kokoajan tulee lisää niin vanheneeko ne ollenkaan? Vai onko nuo luottokortit suljettu tuon ulkopuolelle? En ainakaan äkkiä löytänyt ehdoista mitään tähän liittyen tarkentavaa.
Näyttäsi, että aktiivisella käyttämisellä ei vanhene. Tänään tuli uudet pisteet ja "Nykyinen palkintopistesaldosi on voimassa 31.3.2024 asti.".
 
No, varmasti näin, jos pisteitä kertyy paljon. Esim. Euroopan edestakainen lento on sen 30 000p, eli pitää hyvin kertyä pisteitä. Jos pisteitä kertyy vähemmän, niin nuo ravintola, hotelli yms. edut on olleet euro per piste hyödyltään huomattavasti parempia kuin maksaa pisteillä osittain lentoja. Nykään nuo vaan on mennyt onnettomiksi. Esim. muutama vuosi sitten sai Sokoshotelliin yön 1000p + 54€, nyt sama on 5000p + 91€.
Työkseen kun lentää, niin kertyyhän noita.

Keväällä lensin Rovaniemeltä Helsinkiin 7500p. Mun mielestä ei ole paha.
 
Finnairin tasopisteistä: Sivuilla lukee seuraavasti "Seurantajakso kestää aina 12 kuukautta ja toistuu automaattisesti. Kun saavutat uuden tason, tasojäsenyytesi on voimassa kuluvan seurantajaksosi lisäksi seuraavat 12 kuukautta.". Seurantajakso päättyy huhtikuun lopussa. Jos nyt tällä seurantajaksolla nousisi silver tasolle, niin pysyykö ne pisteet 30.4.24 asti jonka jälkeen nollaantuu? Vai nollaantuuko pisteet joka seurantajakson päätyttyä, vaikka taso pysyy vielä seuraavankin jakson?

Ruvennut noita pisteitä ropisemaan melko hyvin finskin luottokortin myötä ja pohdin mitä niille tekisi. Niiden muuttaminen tasopisteiksi olisi tietty yksivaihtoehto, mutta pitää vielä punnita hyötyjä.
Omaan viestiin vastataten, Sisu Botti kertoi seuraavaa chatissa: "Tason seurantakausi on 12 kk. Kun seurantakautesi päättyy tai siirryt korkeammalle tasolle kesken seurantakauden, tasopisteesi ja -lentosi nollaantuvat, ja uusi seurantakausi alkaa.". Eipä nuo silverin edut ole häävit, joten en taida siihen käyttää pisteitä. Mietin vain tuon kortin takia, kun liittymisetuna oli nousu basicista silveriin tai sitten jos on jo silveri, niin pari lounge etua.

Tuo seurantakausi on ilmeisesti siis kaikilla yksilöllinen?

@Honzo Jep, katselin että nyt jo omilla pisteillä pääsisi eurooppaan meno-paluulla ja kuukauden tai kahden päästä pystyisi jo ottamaan emännänkin mukaan :D Sitä tosin en vielä ole katsonut, että miten niitä lentoja on saatavilla. Tai siis miten hyvin noita pisteitä pystyy käyttämään. Esim tuntuu, että scandic pisteillä ei tahdo saada ikinä ilmaisyötä siihen ajankohtaan kuin haluaisi.
 
Miten edes Finnairin pisteitä kerryttävän luottokortin kohdalla tuo menee, koska eikös noiden pisteiden voimassaoloaika ole 18kk viimeisimmästä tapahtumasta, oli se sitten käyttö tai ansaitseminen, joten jos kokoajan tulee lisää niin vanheneeko ne ollenkaan? Vai onko nuo luottokortit suljettu tuon ulkopuolelle? En ainakaan äkkiä löytänyt ehdoista mitään tähän liittyen tarkentavaa.

En ole kovin tyytyväinen Finnairin pistejärjestelmään. Nyt koronan vuoksi tuli menetettyä vanhat pisteet kuten varmaan moni muukin. Euroopan lennoilta ei juuri pisteitä kerry verrattuna mannerten välisiin lentoihin kuten Bangkok tai Yhdysvallat. Esim Madeiran lento voi lähennellä jo samoja hintoja kuin Bangkok mutta ero pisteissä nelinkertainen.
 
En ole kovin tyytyväinen Finnairin pistejärjestelmään. Nyt koronan vuoksi tuli menetettyä vanhat pisteet kuten varmaan moni muukin. Euroopan lennoilta ei juuri pisteitä kerry verrattuna mannerten välisiin lentoihin kuten Bangkok tai Yhdysvallat. Esim Madeiran lento voi lähennellä jo samoja hintoja kuin Bangkok mutta ero pisteissä nelinkertainen.
Sen tarkemmin tähän mitään osaa sanoa, kun itsellä tuonne menee joskus jotain satunnaisia pisteitä ja useammin lennän jollain muulla kuin Finnairilla, mutta ostamalla pisteillä jotain halpaa, olisi saanut taas 18kk eteenpäin säilytettyä ne jäljellä olevat ilmeisesti.
 
Missäs me asutaan jos se eurooppa on jossain muualla? ;-)
Paha sanoa kun en tunne täältä ketään :D

Sen tarkemmin tähän mitään osaa sanoa, kun itsellä tuonne menee joskus jotain satunnaisia pisteitä ja useammin lennän jollain muulla kuin Finnairilla, mutta ostamalla pisteillä jotain halpaa, olisi saanut taas 18kk eteenpäin säilytettyä ne jäljellä olevat ilmeisesti.

Joo ei se ilmeisesti vaadi kuin yhden tapahtuman. Jos vaikka menee ulos syömään, niin pöytävarauksesta (table online) saa pisteitä kerättyä. Toki korona-aika tätäkin rajoittanut, mutta esimerkkinä.
 
Finnairin tasopisteistä: Sivuilla lukee seuraavasti "Seurantajakso kestää aina 12 kuukautta ja toistuu automaattisesti. Kun saavutat uuden tason, tasojäsenyytesi on voimassa kuluvan seurantajaksosi lisäksi seuraavat 12 kuukautta.". Seurantajakso päättyy huhtikuun lopussa. Jos nyt tällä seurantajaksolla nousisi silver tasolle, niin pysyykö ne pisteet 30.4.24 asti jonka jälkeen nollaantuu? Vai nollaantuuko pisteet joka seurantajakson päätyttyä, vaikka taso pysyy vielä seuraavankin jakson?

Ruvennut noita pisteitä ropisemaan melko hyvin finskin luottokortin myötä ja pohdin mitä niille tekisi. Niiden muuttaminen tasopisteiksi olisi tietty yksivaihtoehto, mutta pitää vielä punnita hyötyjä.
Tässä pitää muistaa ymmärtää se ero niiden palkintopisteiden ja tasopisteiden välillä. Jälkimmäiset nollataan vuosittain, palkintopisteet säilyy pitkään jos yhtään tapahtumia kertyy.
Palkintopisteitä muuten voi nykyisin käyttää Epassin kautta lounasruokailuun. Olikohan jotain noin 4400 pistettä / 11€ lounas. Itse mieluummin palkintolentoihin noita koitan käytellä, mutta maistuu joskus ns. ilmainen lounaskin.
 
Tässä pitää muistaa ymmärtää se ero niiden palkintopisteiden ja tasopisteiden välillä. Jälkimmäiset nollataan vuosittain, palkintopisteet säilyy pitkään jos yhtään tapahtumia kertyy.
Palkintopisteitä muuten voi nykyisin käyttää Epassin kautta lounasruokailuun. Olikohan jotain noin 4400 pistettä / 11€ lounas. Itse mieluummin palkintolentoihin noita koitan käytellä, mutta maistuu joskus ns. ilmainen lounaskin.
Itse ostelen yleensä palkintopisteillä nesteen lahjakortteja, näyttäisi olleen viimeksi 20k pisteitä 50€ kortti.

Ja tosiaan aika nihkästi noita tasopisteitä euroopan lennoilta kertyy. Berlin-HKI 2000, Krakova 2500, toinen Krakova näköjään vain 500, Praha 1000, Milano 1000 jne. Omaa listaa kun katsoo niin 1000 pistettä varmaan suurin osa.

EDIT: Eli esim tuo Honzon Rovaniemi-Helsinki vaatii 4 lentoa Milanoon edes takas (ainakin noilla minun tämän vuotisilla Milanon lennoilla). Tai "huonolla" tuurilla 8 lentoa edes takas Krakovaan.
 
Itse ostelen yleensä palkintopisteillä nesteen lahjakortteja, näyttäisi olleen viimeksi 20k pisteitä 50€ kortti.

Ja tosiaan aika nihkästi noita tasopisteitä euroopan lennoilta kertyy. Berlin-HKI 2000, Krakova 2500, toinen Krakova näköjään vain 500, Praha 1000, Milano 1000 jne. Omaa listaa kun katsoo niin 1000 pistettä varmaan suurin osa.

EDIT: Eli esim tuo Honzon Rovaniemi-Helsinki vaatii 4 lentoa Milanoon edes takas (ainakin noilla minun tämän vuotisilla Milanon lennoilla). Tai "huonolla" tuurilla 8 lentoa edes takas Krakovaan.
No mulla tulee välillä useampi reissu kuussa ja välillä flexilipulla, eli 1000-3000p per lento. Vuodessa tollainen 30-40t pistettä tullut aika tasaisesti toistakymmentä vuotta (miinus koronavuodet). Riittäähän noista käytettäväksi siis.
 
Perus ne meidän syyskuun alunkin lennon. Rahat otin luottokortilla takas heti kun lakisääteinen 14 päivää tuli täyteen. En edes vaivautunut kyselemään heiltä rahojen perään.

e: Tosta tulikin mieleen, että tuo peruttiin jo heinäkuussa ja päivät lähtee rullaamaan peruutuksesta. Eli niiden ei ole kyllä kannattanut peruuttaa näitä viimeisimpiä matkoja aijoissa, koska sitten ihmsiet hakee rahat pois luottokorttiyhtiöiden kautta. Nyt ehditään syömään kassa tyhjäksi ja siirtämään loput rahat muualle niin ei ole mitään mistä palauttaa enää viimeisille peruutetuille. Toki luottokorttiyhtiöt varmaan aika tehokkaasti repii niitä euroja vaikka konkurssipesästäkin.
 
Viimeksi muokattu:
No mulla tulee välillä useampi reissu kuussa ja välillä flexilipulla, eli 1000-3000p per lento. Vuodessa tollainen 30-40t pistettä tullut aika tasaisesti toistakymmentä vuotta (miinus koronavuodet). Riittäähän noista käytettäväksi siis.
Joo totta kai. Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi, tarkoitin lähinnä lomalentoja, eli jos ei työn takia reissaa niin ei niistä kauheasti jää pisteitä tuhlattavaksi.
Itsekkin lentelen työn takia, mutta yleensä light lipulla niin eipä niitä kauheasti kerry vaikka tänäkin vuonna on jo toistakymmentä lentoa.
 
En tiedä mikä Deturin maksukyky (tai halukkuus) on mutta torstaina illalla tuli peruutus niin tänään tuli heiltä sähköpostiin kysely tilinumerosta. Tai sitten koittavat vähentää aspaan soittavien määrää.

Koko ajan olin varma että peruvat, nyt peruutus tuli 2vrk ennen lähtöä eikä mitään järkeviä äkkilähtöjä saa mihinkään.

Erikoinen kuvio kuitenkin, firma ei ole mennyt nurin ja hoitavat kotiutuslennot ilmeisesti ihan ok.

Tuo turkkilaisten ja kreikkalaisten hotelliomistajien uhkailut asiakkaille nyt ovat viimeinen tilaisuus saada asiakkailta rahaa.. Olen 100 varma että nämä kebabbien esittämät detur faksit ovat tekaistua paskaa.

No, yksi aarrejahti matka toteutui kuten oli luvattu, toinen sitten peruuntui..
 
Välillä hyviäkin kokemuksia matkatoimistoista. Kahden perutun Detur matkan jälkeen varasin uudehkolta matkatoimistolta Aventoursilta reissun Rodokselle.

Matka tehtiin 13.9.-20.9. ja kaikki meni hyvin. Lento oli Seinäjoen lentoasemalta. Lentoyhtiönä oli puolalainen Enter Air josta myös jäi aivan asiallinen kuva.

Ensimmäinen kerta Rodoksella ja tuskin viimeinen. Nähtävää olisi ollut enemmänkin, mutta 30 asteen helle koko viikon ajan rajoitti vähän liikkumista. Eli aikaa vietettiin päivisin enimmäkseen rannalla meressä uiden.

Hotellina Dionysos Ixiassa, noin kolmen kilometrin päässä Rodoksen vanhasta kaupungista. Siisti vähän vanhempi, mutta hyväkuntoinen hotelli. Hieno allasalue, tosin melko kuuma päivisin kun tuuli ei juuri pääse puhaltamaan. Rantaan matkaa oli pari sataa metriä.

Rannalla oli muutama mukava ravintola, esim. "Amalfi Coast" rantaklubi/ravintola jäi mieleen, hyvät rantatuolit, jotka eivät ainakaan näin syyskuussa maksaneet mitään. Kiviuunissa paistetut pitsat maukkaita. Olut hieman kalliin puoleista 5e/0,4l tuoppi.

Jos lennot maakunnista sopivat(useita kenttiä valikoimassa), niin Aventoursia voi ainakin tällä kokemuksella suositella. Oppaat yms. palvelut(jos tarvetta näille) toimivat kuin Aurinkomatkoilla ja muilla vastaavilla.
 
EnterAir lensi myös Deturin Kreetan ja Rodoksen lentoja. Ei valittamista kun kesäkuussa lennettiin.
 
Onko kukaan varannut Karibian risteilyä ensi vuodelle?

Tekisi mieli pitkästä aikaa lähteä risteilemään. Esim. Celebrityllä, Norwegian Cruise Linellä tai MSC:llä Floridasta. Nyt Jenkkeihin pääse ilman koronatestiä ja Finskillä jälleen suorat lennot Miamiin.

Lähinnä on huolettanut varustamoiden vaatimukset koronatestistä ennen risteilyä. Isommalla porukalla olisi tarkoitus mennä, eikä viitsi ottaa riskiä jos jollain positiivinen testitulos.

Nyt näyttää kuitenkin että ainakin NCL ja muutamat muut ovat luopuneet testi vaatimuksista rokotettujen kohdalla. Todennäköisesti muut seuraavat perässä.
 
Välillä hyviäkin kokemuksia matkatoimistoista. Kahden perutun Detur matkan jälkeen varasin uudehkolta matkatoimistolta Aventoursilta reissun Rodokselle.

Matka tehtiin 13.9.-20.9. ja kaikki meni hyvin. Lento oli Seinäjoen lentoasemalta. Lentoyhtiönä oli puolalainen Enter Air josta myös jäi aivan asiallinen kuva.

Ensimmäinen kerta Rodoksella ja tuskin viimeinen. Nähtävää olisi ollut enemmänkin, mutta 30 asteen helle koko viikon ajan rajoitti vähän liikkumista. Eli aikaa vietettiin päivisin enimmäkseen rannalla meressä uiden.

Hotellina Dionysos Ixiassa, noin kolmen kilometrin päässä Rodoksen vanhasta kaupungista. Siisti vähän vanhempi, mutta hyväkuntoinen hotelli. Hieno allasalue, tosin melko kuuma päivisin kun tuuli ei juuri pääse puhaltamaan. Rantaan matkaa oli pari sataa metriä.

Rannalla oli muutama mukava ravintola, esim. "Amalfi Coast" rantaklubi/ravintola jäi mieleen, hyvät rantatuolit, jotka eivät ainakaan näin syyskuussa maksaneet mitään. Kiviuunissa paistetut pitsat maukkaita. Olut hieman kalliin puoleista 5e/0,4l tuoppi.

Jos lennot maakunnista sopivat(useita kenttiä valikoimassa), niin Aventoursia voi ainakin tällä kokemuksella suositella. Oppaat yms. palvelut(jos tarvetta näille) toimivat kuin Aurinkomatkoilla ja muilla vastaavilla.
Me oltiin 2019 Rodoksella, Olympic Palace hotellissa. Oli kyllä ihan jees. Kesäkuussa oli kyllä tukahduttavan kuuma mutta tuli käytyä ainakin perhoslaaksossa, lindoksella, siellä vanhalla kaupungilla ja jossain muussa vielä minkä nimeä en muista. Sisäänheittäjäkulttuuri vähän aluksi hämmensi ja sekin että siellä osataan yllättävän paljon Suomea, tosin turistipaikkahan se on.
 
Lähinnä on huolettanut varustamoiden vaatimukset koronatestistä ennen risteilyä. Isommalla porukalla olisi tarkoitus mennä, eikä viitsi ottaa riskiä jos jollain positiivinen testitulos.

Eikö tuo lähtökohta ole jo hieman outo eli jos on koronassa, niin tärkeämpää tuntuu olevan, että pääsee tartuttamaan sitä kuin hoitaa sen kuntoon? Sitä varten voi ottaa vakuutuksen, vaikka ei se toki ko. lomaa pelasta. MSC näistä mainitsemistasi näytti olevan ainoa, joka edellytti vielä testausta (rokotusten lisäksi), mutta oli siellä Carnivalilla ja Royal Caribbeanilla jotain rajoituksia vielä, jos matkan pituuden perusteella. Onhan tuo aika viidakko, mutta varmaan voi laskea ainakin sen varaan, että ei tuo matkustaminen vaikeudu, jos hyväksyy nykyisen vaikeustason.

 
Jos rokotuksia vaaditaan risteilylle niin kanattaa myös tarkistaa mitä se tarkoittaa käytännössä. Eli 2 annosta, vai 2+ tehoste tai JJ+1 tehoste.
 
Eikö tuo lähtökohta ole jo hieman outo eli jos on koronassa, niin tärkeämpää tuntuu olevan, että pääsee tartuttamaan sitä kuin hoitaa sen kuntoon? Sitä varten voi ottaa vakuutuksen, vaikka ei se toki ko. lomaa pelasta. MSC näistä mainitsemistasi näytti olevan ainoa, joka edellytti vielä testausta (rokotusten lisäksi), mutta oli siellä Carnivalilla ja Royal Caribbeanilla jotain rajoituksia vielä, jos matkan pituuden perusteella. Onhan tuo aika viidakko, mutta varmaan voi laskea ainakin sen varaan, että ei tuo matkustaminen vaikeudu, jos hyväksyy nykyisen vaikeustason.

Onhan se näinkin, ja pahasti kipeänä muutekin loma on pilalla. Mutta jos testit vaaditaan, niin oireetonkin korona aiheuttaa ongelmia.

Vaatimuksiin liitteyn. MSC:n sivuilla luki näin:


Testing requirements

  • For vaccinated Guests it’s not required (but strongly recommended) to present a negative test.

Jos rokotuksia vaaditaan risteilylle niin kanattaa myös tarkistaa mitä se tarkoittaa käytännössä. Eli 2 annosta, vai 2+ tehoste tai JJ+1 tehoste.

Hyvä pointti. Jenkeissä näyttää pääsääntöisesti riittävän kaksi rokotetta, toisin kuin EU alueella.

Esim. MSC varustamon sivulla kerrotaan näin: "

When a Guest is considered "fully vaccinated"?

- Guests who have received at least two doses of vaccine - except in the case of a single dose Johsnon & Johnson - including those not conisdered up-to-date by EMA standards.
- Guests who have recovered from Covid-19 with one shot of vaccine are considered fully vaccinated (they must provide a QR code or alternatively a validating documentation).
 
Ens vuonna ei ole Karibia ohjelmassa mutta muualla tulee kyllä risteiltyä. Kuten joku jo mainitsi niin ei noita testausvaatimuksia juurikaan enää ole.

Mutta jos vaan mahdollista, valitkaa joku muu kuin MSC. Kerran oltiin MSC:llä ja toiste ei mennä. Rasittavaa kun kaikki on tyyliin viidellä eri kielellä eikä esim teatterissa ole mitään sellaista missä kieli olisi ongelma (eli ei esim standuppia tai vastaavaa missä olisi puhetta). Vesikin oli illallisella ostettava ja juomapaketteja tyrkytettiin joka suunnalta lähes koko viikon ajan. Me suositaan Royalia ja NCL:ää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 618
Jäsenet
74 370
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom