Linuxin opettelu

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Antakaapa vinkkejä miten olisi parasta opetella Linux ja sen ylläpito? Graafinen puoli ei kiinnosta, vaan tarkoitus olisi opetella hoitamaan homma komentoriviltä kaikin puolin.

Silloin tällöin on tarvetta tehdä jotain pikkuhommia Linuxilla ja olisi mukava osata siitä enemmänkin kuin muutaman peruskomennon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Asenna joku linux ja rupea tekemään sillä eri asioita. Googlella löytää lähes aina ratkaisun ongelmatilanteisiin ainakin yleisimpiin distroihin. Asenna vaikkapa Samba ja tee sillä levyjakoja ja jaa vaikka tulostin verkkoon. Tai asenna Apache ja pistä joku pikku nettisivu pystyyn. Tee kodin mediaserveri vaikkapa MediaTombilla. Tee jotain ajastettuja tehtäviä cronilla. Noita kun teet komentorivipohjaisesti niin kyllä siinä vähän noita hallintahommia oppii.

Tai sitten etsit muutaman linux-ylläpito-oppaan netistä, niitä löytyy useampiakin ja vissiin jokunen suomeksikin jos lontoo tuntuu aluksi hankalalta.

Nykyään tosin pystyy lähes kaiken tekemään graafisestikin eli ei tarvitse aina komentoriviä tuijottaa mutta itsekin teen suuren osan komentoriviltä kun se on monesti helpompaa ja nopeampaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
'Unix and Linux System Administration Handbook' käteen ja siinä esiteltyjä esimerkkejä mukaillen kokoonpanoa pystyyn.

Vanhempia Unix -oppaitakin (ja tuon käsikirjan ensimmäistä painosta) pystyy soveltamaan melkein sellaisenaan Linuxiinkin.
Mutta tuo 'Unix-raamattu' on ehdottomasti paras teos ja varsinkin sen uusin, neljäs versio.

Ei Gentoon asentamisestakaan mitään haittaa ole, mutta ei se loppujen lopuksi mitään muuta opeta kuin emergen käyttöä. Vaikka kyllähän 'Gentoo handbookissa' viittaillaan hyvin moneen yleiseen työkaluun, että voihan se ummikolle jotain opettaakin. En silti halua väittää, että jakelulla olisi jotain merkitystä - ei ole. Millä tahansa jakelulla voit ruveta ammentamaan tuosta 'raamatusta'.
 
Viimeksi muokattu:

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 610
En tiedä millaiseksi Gentoo on mennyt siitä kun viimeksi käytin sitä, mutta ainakin joskus sen pelkkä asentaminen skrätsistä oli aika työläs operaatio. Hyvä puoli oli että sen kanssa työskentely opetti hahmottamaan käyttöjärjestelmän toimintaa vähän kuin itsestään, siinä olisi voinut mennä kauemmin jos kaikki olisi vain tullut "valmiina".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Nykyään vain stage3 on virallisesti tuettu asennusmuoto ja sen saattaminen toimintakuntoon on muutaman tunnin homma uudemmilla suorittimilla. Mikään ei tietysti estä aloittamasta nollasta, mutta nykyinen käsikirja ei ohjeista siihen.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Kävin jossain vaiheessa kysymässä paikallisista kirjakaupoista Linux oppaita. Joka paikka levitteli käsiä ja kertoi, että kyllä tilataan, jos ISBN koodin annat. Tuon perusteella varmaan menisi sitten nettimateriaalin puolelle.

Kellään ei ole tiedossa mitään hyvää itseopiskelukurssia tms. verkosta? Ei välttämättä tarvitse olla edes ilmainen, jos on oikeasti hyvä.

EDIT: Ja englanti on hallussa, joten ei tosiaankaan tarvitse olla suomenkielistä materiaalia
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
'Unix and Linux System Administration Handbook' käteen ja siinä esiteltyjä esimerkkejä mukaillen kokoonpanoa pystyyn.
Joku kiinalainen näyttää ladanneen tuon githubiin kaikkien saataville. Kustantaja ei mahtane ilahtua asiasta.

Pitää katsella jos tuosta saisi ostettua paperiversion jostain suomesta.

EDIT: Siitä on tulossa uusi versio ensi vuonna, joten kannattaa vielä odottaa hetki pidempään
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Joku kiinalainen näyttää ladanneen tuon githubiin kaikkien saataville. Kustantaja ei mahtane ilahtua asiasta.

Pitää katsella jos tuosta saisi ostettua paperiversion jostain suomesta.

EDIT: Siitä on tulossa uusi versio ensi vuonna, joten kannattaa vielä odottaa hetki pidempään
Tuo näyttää löytyvän aika monesta muustakin paikasta netistä ilmaiseksi ladattavana, luultavasti vähemmän laillisesti niistäkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 564
Perustasoisen komentorivikäytön oppii aika helposti ihan käyttöjärjestelmää käyttämälläkin, jos ei suorastaan pelkää komentiriviä. Ainakin minulle tulee aika usein mieleen, miten jonkin asian voi tehdä komentorivillä, ja sitten selvitän, miten se onnistuu. Sillä tavalla tietoa ja osaamista alkaa sitten pikku hiljaa karttua ja jossain vaiheessa huomaa osaavansa perusjutut. Ylipäänsä tämä menetelmä toimii toki kaikkeen, mitä tekee edes puolittain säännöllisesti, eikä vain perusjuttuihin. Menee tietty hankalammaksi, jos ei käytä Linuxia säännöllisesti, mutta samaa taitaa enemmän tai vähemmän päteä myös noihin raskaampiin ja perusteellisempiin opettelutekniikoihin. Itse käytän pöytäkoneella (eli suurimman osan ajasta) lähinnä Windowsia, mutta kannettavan kanssa Linux on tullut melko tutuksi. Yksi apu on käyttää virtuaalikonetta ja siinä Linuxia. VirtualBox on ainakin tähän hyvin helppo vaihtoehto.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
278
Jos intoa ja aikaa riittää, Linux from Scratch (http://www.linuxfromscratch.org/lfs/) on melko hyvä opetteluvaihtoehto. Siinä asennetaan Linux-järjestelmä käsityönä paketti kerrallaan, joten Linuxin sielunelämä tulee melko tutuksi asentamisen aikana.

Tosin LFS on enemmänkin Linuxin sielunelämään tutustumista, käytön opiskelu hoitunee tehokkaammin asentamalla jonkun peruslinuxin ja sitten vaan harjoittelemaan opaskirjan avulla.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 950
Joku kiinalainen näyttää ladanneen tuon githubiin kaikkien saataville. Kustantaja ei mahtane ilahtua asiasta.

Pitää katsella jos tuosta saisi ostettua paperiversion jostain suomesta.

EDIT: Siitä on tulossa uusi versio ensi vuonna, joten kannattaa vielä odottaa hetki pidempään
Adlibriksesta saisi neljännen version ihan hyvään hintaan: http://www.adlibris.com/fi/kirja/unix-and-linux-system-administration-handbook-9780131480056
Tuli tuo itselle joku aika sitten samaisesta kaupasta tilattua. Vielä en ole juurikaan ehtinyt harmi kyllä tutustumaan.

Toinen mitä voisi suositella on: http://www.adlibris.com/fi/kirja/the-linux-command-line-9781593273897
Tai euron halvemmalla: http://www.bookdepository.com/The-Linux-Command-Line--A-Complete-Introduction/9781593273897
Tämä on sitten lähinnä perusteet kirja, kun Unix and Linux system administration handbook menee jo pintaa syvemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Lataa VirtualBox ja asenna siihen Linuksi. Harjoittelemalla oppii.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
326
Samaa mieltä mitä monet jo sanonutkin täällä. Laita kone pystyyn (fyysinen tai virtuaalinen) ja käyttämällä sekä googlettamalla oppii.

Harvempi meistä on esim mitään windowsin oppaita lueskellut. Suurimmaksi osaksi opittu käytön myötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Käyttämällä olen itse opetellut, nykyään en muuta käytäkkään, töissä sekä kotona on joka koneella linux.

Käytännössä kaikki hommat hoituu linuxilla mielestäni paremmin kuin windows puolella, pelaaminen sekä jotkut only for windows erikoissoftat voivat tietysti rajoittaa jos sellaisille on tarvetta, mutta näin koodaajana linux on ehdoton.

Lisäksi kun nykyään ollaan menossa DevOps suuntaan niin pääsee onneksi itse hoitamaan kaiken alusta loppuun, koodaamisesta sen linux pannun provisiointiin sekä ylläpitoon asti.
 

Kamsi

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Vaikea linuxia on oppia missään kurssilla siten, että se jäisi myös hyvin muistiin. Tottakai kurssilla opetetaan missä konffifilut on jne. mutta harvemmin itse käyttöä. Jotkut Red Hatin kurssit voivat opettaa sitten jo enemmän mutta siellä pitäisi olla hieman pohjatietoa.

Suosittelisin siis samaa pari edeltävää eli asenna virtuaalikone tai fyysinen purkki ilman guilla tai ilman. Siihen on hyvä pistää palomuuri, docker, apache, tietokanta ja joku monitorointisofta? Vaikka cacti pörräämään sitä samaa konetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Vaikea linuxia on oppia missään kurssilla siten, että se jäisi myös hyvin muistiin. Tottakai kurssilla opetetaan missä konffifilut on jne. mutta harvemmin itse käyttöä. Jotkut Red Hatin kurssit voivat opettaa sitten jo enemmän mutta siellä pitäisi olla hieman pohjatietoa.

Suosittelisin siis samaa pari edeltävää eli asenna virtuaalikone tai fyysinen purkki ilman guilla tai ilman. Siihen on hyvä pistää palomuuri, docker, apache, tietokanta ja joku monitorointisofta? Vaikka cacti pörräämään sitä samaa konetta.
Joku yliopiston unix kurssi voi tietysti olla alkuun hyvä, noissa yleensä käydään läpi juuri komentorivikäyttö ja opetellaan bash scriptausta, en tosin tiedä löytyykö niitä avoimen puolelta tai MOOC tapaisena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Suomeksi löytää tietoa esimerkiksi Linux.fi:stä. Kaikki yleisimmät ohjelmat ja komennot on dokumentoitu.
Itse vähintään 10v linuxia pääsääntöisesti käyttäneenä voisin väittää että tuolla on kyllä monesta peruskomennosta pääasiat selitettynä mutta "kaikki yleisimmät ohjelmat ja komennot" on aika optimistisesti sanottu. On siellä pintaraapaisu noihin mutta ei mitään edistynempää tietoa eikä edes lähellekään sitä mitä man-sivuilla kerrotaan. Kyllähän silläkin tiedolla alkuun pääsee mutta ei se ole läheskään koko totuus, monissa komennoissa on paljonkin sellaisia vipuja jota ei ole tuolla kerrottu ja niillä voi tehdä varsin monimutkaisia asioita varsin simppelisti kunhan oppii käyttämään niitä.

Ja näin kokemuksen rintaäänellä voisin sanoa että jos haluaa oppia linuxin (tai minkä tahansa unixin) komentoriviä niin paras on tehdä joku hälläväliä-asennus jolla voi huoletta kikkailla ja ihan rohkeasti vaan kokeilee kaikkea. Siinä oppii parhaiten kun toteaa että "rm -rf *" ei ole paras tapa poistaa tiedostoja jne...

Ja tosiaan vaikka itse olen yli 10v käyttänyt linuxia niin aina löytyy uusia asioita joista oppii kaikenlaisia uusia juttuja eli opiskelu jatkuu läpi elämän.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Ja näin kokemuksen rintaäänellä voisin sanoa että jos haluaa oppia linuxin (tai minkä tahansa unixin) komentoriviä niin paras on tehdä joku hälläväliä-asennus jolla voi huoletta kikkailla ja ihan rohkeasti vaan kokeilee kaikkea. Siinä oppii parhaiten kun toteaa että "rm -rf *" ei ole paras tapa poistaa tiedostoja jne...
Itse en niin hirveästi turhaa oppimista arvosta, joten keskittyisin lähinnä oppimaan käyttämisen kautta. Kaikista vaikeinta on oikeastaan tottua ajatukseen graafisen ympäristön puuttumisesta ja cli:n rajoitteista. Kun sen kanssa oppii elämään, niin kaikesta tulee paljon mukavampaa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Hae tuolta tuo:
https://www.ubuntu.com/download/server

Lyö se johonkin halpaan vanhaan rautaan kiinni ja siirrä vaikka kaikki kovalevysi sinne. Jos on rahaa, niin tuommoinen:
http://hinta.fi/973362/hp-proliant-microserver-gen8

Sitten sinne Apache, Wordpress, tietokanta ja muita kivoja palveluita. Älä käytä mitään graafista kikkaretta ja asenna kaikki itse alusta asti apt-getillä, niin hyvä tulee.
Enemmän iloa ainakin minulle olisi varmaan Oracle Linuxin ja Red Hatin kuluttajaversioista (jos niitä nyt edes on olemassa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 157
Enemmän iloa ainakin minulle olisi varmaan Oracle Linuxin ja Red Hatin kuluttajaversioista (jos niitä nyt edes on olemassa)
Itse en niin hirveästi turhaa oppimista arvosta, joten keskittyisin lähinnä oppimaan käyttämisen kautta. Kaikista vaikeinta on oikeastaan tottua ajatukseen graafisen ympäristön puuttumisesta ja cli:n rajoitteista. Kun sen kanssa oppii elämään, niin kaikesta tulee paljon mukavampaa.
Niinkuin greenlight sanoi, heti kun haet jonkun peruskäyttödistron, esim. Fedora (tai jopa CentOS), niin rupeat tekemään asioita helpolla tavalla käyttöliittymän kautta.

RHEL menee parhaiten kirjallisuudesta tai online-kursseista. Niistä saa ehkä jotain sertifiointejakin tai ainakin voi laittaa CV:hen, että on jonkun virallisen kurssin käynyt. Ei nuo eroa käytännössä paljoa toisistaan, varsinkin jos komentoriviltä käyttää.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Töissähän tuolle tietämykselle minulla enemmän olisi käyttöä ja siellä yhtään linux konetta ei asenneta graafisilla käyttöliittymillä. Kaikki hallinta on SSH:n kautta
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Muistan vuonna kivi ja miekka, lainasin kirjastosta paksun Linux aiheisen kirjan minkä mukana tuli pari distribuutiota CD:llä.

Siihen aikaan ei ollut edes nettiyhteyttä käytössä joten asentelin ja konffailin Slackwarea omaan tietokoneeseen ilman mitään muuta ohjeistusta. Alkuun riitti kun osasi ls,cat/less komennot sekä man. Slackwaren jostain help kansiosta löysin alkuun jonkun readme filen jossa oli listattu DOS vs Linux peruskomennot.

Taisi mennä pari viikkoa konffatessa X11 ympäristöä toimintaan kun ei ollut näytönohjaimen - monitorin vrkistystaajuuden automaattitunnistusta.

Meni lukuisia tunteja ja päiviä ihan komentokehoitteessa lueskellessa ja tutkiessa käyttiksen rakennetta. Silloin oli kärsivällisyyttä lueskella kaikkia ohjeistuksia syvällisesti. Ei ollut internettiä häiritsemässä keskittymistä. Oi niitä aikoja =)
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Antakaapa vinkkejä miten olisi parasta opetella Linux ja sen ylläpito? Graafinen puoli ei kiinnosta, vaan tarkoitus olisi opetella hoitamaan homma komentoriviltä kaikin puolin.

Silloin tällöin on tarvetta tehdä jotain pikkuhommia Linuxilla ja olisi mukava osata siitä enemmänkin kuin muutaman peruskomennon.

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64#Installing_Gentoo

Tuon asennat niin hahmottuu Linux maailma paremmin kuin Ubuntu variaatteja asentelemalla.
Kannattaa asentaa SSH kautta Gentoo niin noita käskyjä voi copy-pasteta suoraan asennusohjeista.
https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64/Installation/Media#Optional:_Starting_the_SSH_daemon

Gentoo on tietysti sikäli "huono" Linux jakeluversio että se on täysin erilainen verrattuna Debian/Ubuntu pohjaisiin Linux distroihin.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Mieluiten Arch niin ei tartte kääntää aivan kaikkea sorsista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 157
https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64#Installing_Gentoo

Tuon asennat niin hahmottuu Linux maailma paremmin kuin Ubuntu variaatteja asentelemalla.
Kannattaa asentaa SSH kautta Gentoo niin noita käskyjä voi copy-pasteta suoraan asennusohjeista.
https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64/Installation/Media#Optional:_Starting_the_SSH_daemon

Gentoo on tietysti sikäli "huono" Linux jakeluversio että se on täysin erilainen verrattuna Debian/Ubuntu pohjaisiin Linux distroihin.
Kyllä, jos copy&pastea haluaa opetella, kannattaa asentaa ihan jonkun ohjeen mukaan iloisesti kopioiden :facepalm:

Gentoossa oli jotain järkeä silloin, kun x64 tuli (tai vastaavat optimoinnit) ja niitä ei viety perusdistroihin. Niin sai vääntää GCC:n optimointiparametrit itse ja ainakin kuvitella, että käyttöjärjestelmä oli hieman nopeampi. Silloinkin tämä näkyi asennusajassa.

Missään järkevässä yrityksessä tai muuallakaan ei ketään kiinnosta (työ)ajan käyttö tällaiseen turhuuteen. Varsinkaan, kun tuossa ei opi yhtään mitään. Kannattaa laittaa CV:hen "osaa seurata listaa komennoista ja syöttää niitä terminaaliin". Todennäköisesti, jos jotain jää tekemättä tai menee pieleen, käyttäjälle jää käteen vain läjä sontaa, eikä elitistiset gentoonörtit osaa antaa muuta ohjetta kuin "aloita alusta uusiksi ja seuraa niitä ohjeita tällä kertaa".

--

..ja sitten "kannattaa SSH kautta asentaa Gentoo" ja linkitys asennusohjeen vikalle sivulle on semmoinen aivopieru, että ymmärrän, miksi olet niin monen ignore-listalla. Pääsit nyt minunkin listoilleni - onnittelut! Tulevaisuudessa kannattaa itse ensin vähän koettaa näitä juttuja, ennenkuin tulee "neuvomaan" muita.

edit: siis tuo jälkimmäinenhän on melkein sama, kun Windowsin asennuksen käynnistelisi koneelta ja sitten remote desktopilla toiselta koneelta käytäisiin kliksuttelemassa se loppuun. Miksi? Miksi?
Minusta tuntuu, että Cap ei nyt ymmärrä, että installeri on tekstitilassa ihan normaalisti ja ne ihan samat komennot voi kirjoitella siihen asennusruudulle.

edit^2: kävin suihkussa ja minulle valkeni. Copy&paste ei onnistu, jos tekee asennuksen itse käsin. Pitää ottaa SSH, että voi orjallisesti kopioida jostain valmiista ohjeesta. This is beyond stupid. Jos siis haluaa oppia Linuxista jotain. Jätän tämän tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Paras tapa varmaan olisi asentaa vaan se Ubuntu/mint/joku muu ystävällinen distro siihen omalle koneelle dual boottiin Windowsin sivulle ja käyttää sitä niin paljon kuin mahdollista. Aika nopsaan siinä oppii kaikenlaista kun sen kanssa sitten tekee mitä koneella yleensäkin tulee tehtyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Omalle käyttökoneelle jotain ei "teinixbuntua" ja sen kotikäytöllä aloittelee. Jos haluaa deb -pojaisen komentorivihöylän, niin Debian. Jos haluaa oikeasti käyttää desktoppinakin, niin opensuse+kde.

Ei kannata aloittaa Gentoo/Arch, ettei into kuole ihan heti.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Kyllä, jos copy&pastea haluaa opetella, kannattaa asentaa ihan jonkun ohjeen mukaan iloisesti kopioiden :facepalm:

Gentoossa oli jotain järkeä silloin, kun x64 tuli (tai vastaavat optimoinnit) ja niitä ei viety perusdistroihin. Niin sai vääntää GCC:n optimointiparametrit itse ja ainakin kuvitella, että käyttöjärjestelmä oli hieman nopeampi. Silloinkin tämä näkyi asennusajassa.

Missään järkevässä yrityksessä tai muuallakaan ei ketään kiinnosta (työ)ajan käyttö tällaiseen turhuuteen. Varsinkaan, kun tuossa ei opi yhtään mitään. Kannattaa laittaa CV:hen "osaa seurata listaa komennoista ja syöttää niitä terminaaliin". Todennäköisesti, jos jotain jää tekemättä tai menee pieleen, käyttäjälle jää käteen vain läjä sontaa, eikä elitistiset gentoonörtit osaa antaa muuta ohjetta kuin "aloita alusta uusiksi ja seuraa niitä ohjeita tällä kertaa".

--

..ja sitten "kannattaa SSH kautta asentaa Gentoo" ja linkitys asennusohjeen vikalle sivulle on semmoinen aivopieru, että ymmärrän, miksi olet niin monen ignore-listalla. Pääsit nyt minunkin listoilleni - onnittelut! Tulevaisuudessa kannattaa itse ensin vähän koettaa näitä juttuja, ennenkuin tulee "neuvomaan" muita.

edit: siis tuo jälkimmäinenhän on melkein sama, kun Windowsin asennuksen käynnistelisi koneelta ja sitten remote desktopilla toiselta koneelta käytäisiin kliksuttelemassa se loppuun. Miksi? Miksi?
Minusta tuntuu, että Cap ei nyt ymmärrä, että installeri on tekstitilassa ihan normaalisti ja ne ihan samat komennot voi kirjoitella siihen asennusruudulle.

edit^2: kävin suihkussa ja minulle valkeni. Copy&paste ei onnistu, jos tekee asennuksen itse käsin. Pitää ottaa SSH, että voi orjallisesti kopioida jostain valmiista ohjeesta. This is beyond stupid. Jos siis haluaa oppia Linuxista jotain. Jätän tämän tähän.

No juu (ainiin olen sinun ignoressa kai, no haista vittu?) olen Gentoon asennellut sen verran monasti että sen vuoksi tullut käytettyä tuota Copy/Paste tekniikkaa asennuksissa. Anteeksi laiskuuteni. Ei ihme että mokomasta laitetaan ignoreen :( Noh onneksi itse suihkussa käydessäsi kuitenkin jo hoksasit mitä tarkoitin. Vaikka ilmeisen typerää sekin on, siis asentaa "helpommin" sekä etänä, Gentoo linux.

SSH asennuksella voin vaikka aloittaa aamulla kotona Gentoo asennuksen ja jatkaa sitä pitkin päivää etänä mistä päin maailmaa haluankin.

"Cap ei nyt ymmärrä että installeri on tekstitilassa" ... juu... niin tai sitten sinä nyt olet hivenen vaan idiootti? Olen linuxia asennellut ennenkuin sinä finniturpa olet edes syntynyt.

Mikä on muuten x64 optimointi? Ei linuxissa mitään sellaista ole missään. En ole kuullutkaan. Mitä se on? :eek:

(varmaankin tarkoitat AMD64 mutta kunhan esitän vitun tyhmää, eli sinunkaltaistasi ihmistä)

Ja sitäpaitsi 64 vs 32 bittisyydellä ei mitään merkitystä Gentoo nopeuden kanssa ole, vaan USE flagien hinkkaamisella ne gentoon paremmatnnopeudet aikaan saadaan. Mutta kyllähän sinä supernero varmaan senkin tiesit. KÄY NYT VITTU VAIKKA SUIHKUSSA UUDESTAAN JOS SAISIT TAAS AJATUKSIISI JOTAIN UUTTA VIRTAA.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Distrosotako tästä syttyi? Vahvoja mielipiteitä näyttää löytyvän suuntaan jos toiseenkin.:think:
Kuten @hsalonen kirjoitti, olen samaa mieltä tuosta Gentoon, sekä muiden tee-se-itse-jakeluiden suosittelemisesta aloittelijoille. Kyllähän siinä näkee vähän mistä komponenteista jakelu koostuu, mutta loppupeleissä "oppiminen" on sitä, että kopioi-liitä-menetelmällä syötetään satunnaisia netistä löydettyjä komentoja käyttöjärjestelmälle.
Tämä on ihan hyvä pointti. Mutta vielä vähemmän oppii kun asentaa Ubuntun tms usb tikulta graafisella käyttöliittymällä, klikkaa pari kertaa "OK" ja se oli siinä.

Suurin osa Linux maailmasta pyörii Ubuntu pohjaisilla Distroilla, ainoa tekstipohjaisesti (oletuksena) asentuva Ubuntu joka tulee nyt mieleen on Ubuntu-Server.

Gentoo asennuksessa ainakin on käytännössä pakko käsin nyplätä monia CONF tiedostoja jolloin tulee nano tai vastaava komentorivi tekstieditori ja Linux tiedostorakennetta tutummaksi.... ehkä...

Mutta joo Gentoota ei ole itsekään tullut asennettua vuosikausiin enää, eikä Linuxia käytettyäkään. Pitänee yhteen konevanhukseen alkaa säätämään jonkinlaista MythTV Backend + Fileserver purkkia ja muistuttaa itseään kohonneella verenpaineella jälleen miten paska järjestelmä Linux on.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
445
Eipä tuohon Linuxin opetteluun mitään oikeaa keinoa ole. Itsekkin olen muinoin Linuxeja lähtenyt kokeilemaan jollain redhatilla ja Susella, mutta niistä kokeiluista ei jäänyt oikeastaan yhtään mitään muuta käteen kuin levy-osiot jotka oli hankala saada takaisin käyttöön Windowsille. Vasta sitten kun kokeilin Gentoo Linuxia ekan kerran, niin alkoivat Linux-hommat lähteä avautumaan. Pohjimmiltaan kärsivällisyydestähän tuo Linuxin oppiminen on kiinni, ja siihen tuo Gentoon asennus laajoine hyvine dokumentaatioineen jopa pakottaa. Luultavasti juuri siitä syystä myös jää eniten oppia käteen.

Tämä ei toki tarkoita etteikö samoja asioita voisi oppia myös muualta ja pystyä nauttimaan elämästään siinä ohella. Se on jokaisen oma valinta. Teknisten asioiden oppiminen vaan harvoin on mitään pullansyöntiä ja välillä asioissa on vain mentävä perse edellä puuhun kun täytyy opetella paljon uusia asioita lyhyessä ajassa.

Ja kuten ketjun otsikkokin jo viittaa, niin nythän on kyse Linuxin opettelusta, ei niinkään tuotantokäyttöön tarkoitetun distron/jäjrestelmän etsimistä. Ne on sitten eri tilanteita ne. Jos jonkun täytyy opetella Linuxin käyttöä samalla kun asentaa sitä tuotantokäyttöön, niin onnea matkaan. Tässä varmasti joku Ubuntu serveri tai vastaava on ehkä vähiten haitallinen etenemispolku. Mutta varmasti samoja asioita ei siinä opi mitä esim. Gentoota pystyyn tunkatessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 564
No juu (ainiin olen sinun ignoressa kai, no haista vittu?) olen Gentoon asennellut sen verran monasti että sen vuoksi tullut käytettyä tuota Copy/Paste tekniikkaa asennuksissa. Anteeksi laiskuuteni. Ei ihme että mokomasta laitetaan ignoreen :( Noh onneksi itse suihkussa käydessäsi kuitenkin jo hoksasit mitä tarkoitin. Vaikka ilmeisen typerää sekin on, siis asentaa "helpommin" sekä etänä, Gentoo linux.

SSH asennuksella voin vaikka aloittaa aamulla kotona Gentoo asennuksen ja jatkaa sitä pitkin päivää etänä mistä päin maailmaa haluankin.

"Cap ei nyt ymmärrä että installeri on tekstitilassa" ... juu... niin tai sitten sinä nyt olet hivenen vaan idiootti? Olen linuxia asennellut ennenkuin sinä finniturpa olet edes syntynyt.

Mikä on muuten x64 optimointi? Ei linuxissa mitään sellaista ole missään. En ole kuullutkaan. Mitä se on? :eek:

(varmaankin tarkoitat AMD64 mutta kunhan esitän vitun tyhmää, eli sinunkaltaistasi ihmistä)

Ja sitäpaitsi 64 vs 32 bittisyydellä ei mitään merkitystä Gentoo nopeuden kanssa ole, vaan USE flagien hinkkaamisella ne gentoon paremmatnnopeudet aikaan saadaan. Mutta kyllähän sinä supernero varmaan senkin tiesit. KÄY NYT VITTU VAIKKA SUIHKUSSA UUDESTAAN JOS SAISIT TAAS AJATUKSIISI JOTAIN UUTTA VIRTAA.
Minulla ei ollut aiemmin mitään hajua, miksi olit väitetysti monen ignore-listalla, mutta tämän viestin jälkeen tekisi mieli heittää itsekin sinut ignore-listalle, vaikket ole sanonut minulle mitään. Missä siis vika? Aggressiivinen kielenkäyttö ja suhtautuminen muihin käyttäjiin. Juu, teille tuli selvästikin erimielisyyksiä, mutta sivistyneet ihmiset kykenevät selvittämään ne aika paljon fiksummin kuin sinä tässä tapauksessa.

PS: Olisi ehkä kannattanut perustella copy-paste jo siinä ekassa viestissä. Ymmärrät varmasti hyvin, mille vaikuttaa oppimisneuvona (ja syystäkin), jos joku neuvoo tekemään jotain copy-pasteamalla.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Asiaton käytös
Minulla ei ollut aiemmin mitään hajua, miksi olit väitetysti monen ignore-listalla, mutta tämän viestin jälkeen tekisi mieli heittää itsekin sinut ignore-listalle, vaikket ole sanonut minulle mitään. Missä siis vika? Aggressiivinen kielenkäyttö ja suhtautuminen muihin käyttäjiin. Juu, teille tuli selvästikin erimielisyyksiä, mutta sivistyneet ihmiset kykenevät selvittämään ne aika paljon fiksummin kuin sinä tässä tapauksessa.

PS: Olisi ehkä kannattanut perustella copy-paste jo siinä ekassa viestissä. Ymmärrät varmasti hyvin, mille vaikuttaa oppimisneuvona (ja syystäkin), jos joku neuvoo tekemään jotain copy-pasteamalla.

Vastaan vittumaiseen tyyliin yhtälailla vittumaisesti takaisin. Reilu peli.
Kyseinen heppu valitti esim:

..ja sitten "kannattaa SSH kautta asentaa Gentoo" ja linkitys asennusohjeen vikalle sivulle on semmoinen aivopieru, että ymmärrän, miksi olet niin monen ignore-listalla.
En noin kehitysvammaiselle kirjoittelijalle voi yksinkertaisesti jaksaa lässyttämään mitään "mukavia" jos ei idiootti vittu sen vertaa käsitä että linkkasin tuohon viestiini sekä Handbook etusivun että tuon SSH: ohje linkin vielä erikseen kyseisestä manuaalista.

Enkä jaksa perustella täsmällisesti enempää jotain Copy Paste asioita, mikäli omat aivot ei siihen riitä niin sitten ei riitä, vittuako minä sille enää mitään voi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
445
Toki tyylinsä on kullakin, mutta jo aluperin alatyyliin kirjoittelusta voi suoraan huomauttaa kirjoittajalle asiasta, tai jopa raportoida tästä eteenpäin ylläpidolle, joka melkein olisi ollut aiheellista tehdä jo hsalosen aiemmista viestistä. Sen sijaan, että liittyy tähän trollauskierteeseen, on se parempi pyrkiä katkaisemaan suoriltaan ja pitää keskustelu asialinjalla. Siinä voittaa kaikki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
453
Jos ei ole mitään kokemusta Linuxista niin parempi alottaa jostain suositusta julkaisusta, kuten Ubuntusta, Fedorasta, Centos, ym. Sitten kun komentorivi taipuu luontevasti ja haluaa opetella vähän syvällisemmin, niin voi siirtyä esim. Arch Linuxilla säätämiseen tai jos kaipaa vielä syvällisempää tietoa niin Linux From Scratchiin. Olen yhden kerran väsännyt toimivan järjestelmän LFS:stä ja kyllä siinä Linuxin mailmasta oppi paljon vaikka sekin on suurilta osin vaan yhden ison ohjeen noudattamista.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Toki tyylinsä on kullakin, mutta jo aluperin alatyyliin kirjoittelusta voi suoraan huomauttaa kirjoittajalle asiasta, tai jopa raportoida tästä eteenpäin ylläpidolle, joka melkein olisi ollut aiheellista tehdä jo hsalosen aiemmista viestistä. Sen sijaan, että liittyy tähän trollauskierteeseen, on se parempi pyrkiä katkaisemaan suoriltaan ja pitää keskustelu asialinjalla. Siinä voittaa kaikki.

No juu provosoiduin herkästi kun joku hsalonen tulee "tuomitsemaan" itse täysin asiattomasti ihan kelpo vinkkiä. Gentoo on hyvä tapa opiskella Linuxia. Mutta kai tämä guru hsalonen tietää paremmin. Ubuntua käyttämällähän sitä varmasti linux saloista hyvin perille pääseekin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 564
Vastaan vittumaiseen tyyliin yhtälailla vittumaisesti takaisin.
Silti vain toinen sai varoituksen. Puolueelliset moderaattorit vai olisko toinen keskustelijoista mennyt vielä vähän pidemmälle? Vaan ei tuosta minun puolestani enempää, jokainen muodostakoon oman mielipiteensä.

No juu provosoiduin herkästi kun joku hsalonen tulee "tuomitsemaan" itse täysin asiattomasti ihan kelpo vinkkiä. Gentoo on hyvä tapa opiskella Linuxia. Mutta kai tämä guru hsalonen tietää paremmin. Ubuntua käyttämällähän sitä varmasti linux saloista hyvin perille pääseekin.
Gentoo on varmasti erinomainen tapa oppia Linuxin sielunelämää syvällisesti, mutta se ei taatusti ole se helpoin tapa. Ainakin minä näen ihan järkevänä lähteä liikkeelle vähän helpommalla jakelulla ja siirtyä vaikeampaan sitten, kun osaamista alkaa olla enemmän ja jos edelleen tuntuu, että kaipaa vielä enemmän osaamista. Toki vaikeimman kautta aloittamallakin oppii, mutta se vaatii useimmilta reilusti enemmän motivaatiota ja kurinalaisuutta, ettei homma jää kesken. Yleensä turvallisin tapa opetella uutta on opetella ensin pikemminkin jollain tavalla helpommin (ja mieluusti niin, ettei tule opetelleeksi jotain huonoja oikoteitä).
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Se, että paketit löytyvät jakelun omasta virallisesta pakettivarastosta, takaa sen, että ne on testattu kunnolla ja toimivat kunnolla kyseisen jakeluversion kanssa.
Riippuu jakelusta, virheitä sattuu isommillekin, kaikkia tilanteita ei voi mitenkään testata.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 610
Kyllä, jos copy&pastea haluaa opetella, kannattaa asentaa ihan jonkun ohjeen mukaan iloisesti kopioiden :facepalm:
Tämä periaatteessa koskee kaikkia muitakin käyttöjärjestelmiä mihin löytyy kirjoitettu asennusohje. Gentoo oli sikäli opettava että se pakottaa edes jossain määrin sisäistämään tiettyjä perusasioita jos siitä aikoo saada irti muutakin kuin sen barebones-asennuksen. Ubuntun voit asentaa next-nextillä eikä välttämättä koskaan tarvitse mennä komentoriville, tai ajatella miten se systeemi toimii. Jos sitten muodostaa siitä kuvan että Linuxin käyttö työelämässä on samanlaista... :)

Missään järkevässä yrityksessä tai muuallakaan ei ketään kiinnosta (työ)ajan käyttö tällaiseen turhuuteen.
Eipä Gentoota ole kai alunperinkään suunniteltu Red Hatin korvikkeeksi. Vapaa-ajalla ja harrastusmielessä se kuitenkin oli ainakin joskus ihan hyvä oppimisalusta, tunnen jonkin verran ammattilaisia jotka ovat siinä distrossa olleet kohtalaisen syvällä.
 

Electrolytic

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Tuohon copy/paste -asiaan vielä... Ei valmiiden käskyjen kopioimisessa mitään pahaa ole, niiden avulla on helppo ymmärtää eri tilanteissa tarvittavat toimenpiteet, joiden oivaltaminen voi olla aloittelijalle (ja kokeneemmallekin) käyttäjälle vaikeaa. Tämä vaatii vain sen, että todella viitsii ajatella mitä on tekemässä ja mitä kopioitu rivi pitää sisällään.

Olen myös sitä mieltä, että kannattaa valita joku "helppo" distro ensi alkuun ja asentaa se johonkin vähemmän tärkeään koneeseen. Sitä voi sitten alkaa puukottamaan ja rankaisemaan ihan huolella.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Ketjun aloittaja kertoi kyllä ettei halua mitään graafista hässäkkää linuxin opetteluun vaan nimenomaan kysymys oli konsoli/shell/terminal tekstipohjaisesta linux conffauksesta.

Joten "helppo" distro tähän scenaarioon on aika typerää ehdotella.

Ehdotin Gentoota, Linuxien kunigasta ja niskaani tulee jonkun hsalonen paskaa tonni ja siihen kun erehtyy vastaamaan niin tulee varoitus.

Eipä kannata vittu saatana vastata enää täällä mihinkään ilmiesesti mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 564
Ketjun aloittaja kertoi kyllä ettei halua mitään graafista hässäkkää linuxin opetteluun vaan nimenomaan kysymys oli konsoli/shell/terminal tekstipohjaisesta linux conffauksesta.

Joten "helppo" distro tähän scenaarioon on aika typerää ehdotella.
Ubuntu Server täyttänee molemmat vaatimukset siltä osin kuin se ylipäänsä on mahdollista shell-käyttöliittymäiseltä jakelulta. :think: Muitakin lienee, mutta tuo nyt on se ilmeisin esimerkki. Oma harjoitusprojektinsa voisi toki olla sekin, miten graafisesta jakelusta saa poistettua kaiken graafisen.
 

Electrolytic

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Joissakin helpoissakin distroissa on mahdollisuus tekstipohjaiseen asennukseen. Myös Ubuntussa on ainakin menneinä vuosina ollut tähän mahdollisuus, mutta hetkeen en ole sitä asentanut eli nykytilanteesta en ole varma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Spoilereissa k-18 kielenkäyttöä
..haista vittu..idiootti.. finniturpa..vitun tyhmää.. VITTU..
vittu..vittu..kehitysvamma..idiootti vittu..vittuako..
..paskaa tonni..vittu saatana vastata enää täällä mihinkään ilmiesesti mitään.
@CalEpitan Joo, ehkä ei tuolla kielenkäytöllä kannata enempiä riehua.

Ehkä jatkossa iän sijaan panostaisit aikuistumiseen.
.. Olen linuxia asennellut ennenkuin sinä finniturpa olet edes syntynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 157
Joissakin helpoissakin distroissa on mahdollisuus tekstipohjaiseen asennukseen. Myös Ubuntussa on ainakin menneinä vuosina ollut tähän mahdollisuus, mutta hetkeen en ole sitä asentanut eli nykytilanteesta en ole varma.
Ubuntu Server EI OLE Ubuntu. Siis se perus-Ubuntu, jossa kaikki on tehty tyhmille ihmisille ja käyttöliittymäsuunnittelijat on joko Shuttleworthin uhreja tai idiootteja.

Siinä on youtube-video, josta saa jonkun kuvan, minkälainen asennus on kyseessä:

(jos tästä haluaa opetella itse, pistää rastin vaan tuohon SSH-serveriin ja asentaa muut paketinhallinnasta etänä ja konfiguroi itse)

Oikeassa serverissä kaikki tehdään tekstipohjaisesti tai valvontakäyttöliittymällä etänä.

Tämä periaatteessa koskee kaikkia muitakin käyttöjärjestelmiä mihin löytyy kirjoitettu asennusohje. Gentoo oli sikäli opettava että se pakottaa edes jossain määrin sisäistämään tiettyjä perusasioita jos siitä aikoo saada irti muutakin kuin sen barebones-asennuksen. Ubuntun voit asentaa next-nextillä eikä välttämättä koskaan tarvitse mennä komentoriville, tai ajatella miten se systeemi toimii. Jos sitten muodostaa siitä kuvan että Linuxin käyttö työelämässä on samanlaista... :)

Eipä Gentoota ole kai alunperinkään suunniteltu Red Hatin korvikkeeksi. Vapaa-ajalla ja harrastusmielessä se kuitenkin oli ainakin joskus ihan hyvä oppimisalusta, tunnen jonkin verran ammattilaisia jotka ovat siinä distrossa olleet kohtalaisen syvällä.
Pointtina on, että nuo Gentoo pakottaa myös tekemään kaikkea turhaa, jotta järjestelmä saadaan pystyyn. Ihan jokaisessa skenaariossa mielessäni on paljon parempi kaikille, että järjestelmä on pystyssä 15 minuutissa, kuin että säädetään kaksi tuntia, että saadaan distro perusasetuksilla asentumaan ja pari käyttäjää lisättyä.

Työelämässä, missä itse olen ollut, paino on ollut siinä, että järjestelmä toimii, on tietoturvallinen ja vaatii mahdollisimman vähän manuaalista ylläpitoa. Kuka haluaa maksaa siitä, että ihmiset tekevät tekemisen ilosta asioita manuaalisesti, hitaasti ja ilman mitään apuja?

Huom! En tässä mitään sanonut komentorivistä. Komentorivi on ystävä ja sen käytön opettelusta ei ole mitään haittaa. Ei kuitenkaan käytetä oppismisalustaa tuotantokäytössä, jookos?

Ei kai siinä ole mitään pahaa että se on "vain ohjeiden noudattamista". Sehän on hyvä asia, että asiallinen dokumentaatio löytyy.

Tarkoitin tuossa aiemmassa viestissäni lähinnä sitä, että ennen kun lähtee väkertämään noiden tee-se-itse-virityksien kanssa, pitäisi olla nuo perusjutut hanskassa:
  • POSIX:n perusjutut (erityisesti syntaksi)
  • FHS
  • init ja daemonit
  • coreutilsin ja util-linuxin työkalut
  • vi, ssh, rsync ja muut tärkeimmät erilliset työkalut
  • osiointi ja tiedostojärjestelmät
  • iptables, nftables tms.
  • pakettienhallintajärjestelmä
  • jne.
Jos ei ymmärrä näitä perusjuttuja, ei mielestäni kannata lähteä väkertämään noiden viritelmien kanssa, koska silloin se on pelkkää ohjeiden seuraamista ilman että edes ymmärtää mitä tekee.
Ihan ensiksi, jos olen emacs-mies ja vastustan vi:tä ihan periaatteesta? (käytän kuitenkin salaa nanoa, koska pico oli joskus niin loistava)

Sinänsä kyllä hyvä lista ja lisäisin vain chmod:in (+ käyttöoikeudet yleensä) ja cron:in.

edit: ..ja laajentaisin sitten järkevien palvelujen asentamiseen ja konfigurointiin, kuten SAMBA, Apache, GIT, SVN, NGINX. Lisäksi opettelisin hieman skriptausta (esim. BASH) ja vaikka sed:in ja awk:in. Vähintään putket. Ehkä myös socketit. *nixeissa on niin paljon opeteltavaa, että menee jo vaikeaksi päättää, mitä perustasolla kannattaa osata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
445
Pointtina on, että nuo Gentoo pakottaa myös tekemään kaikkea turhaa, jotta järjestelmä saadaan pystyyn. Ihan jokaisessa skenaariossa mielessäni on paljon parempi kaikille, että järjestelmä on pystyssä 15 minuutissa, kuin että säädetään kaksi tuntia, että saadaan distro perusasetuksilla asentumaan ja pari käyttäjää lisättyä.
Se voi olla turhaa sinulle, kun tiedät jo kaiken. Mutta itse olen huomannut, että turhatkin nippelitiedot auttavat ymmärtämään ja hahmottaman asioita paremmin. Kun asioita hahmottaa ja ymmärtää laajemmin, antaa se myös mahdollisuuden soveltaa asioita paremmin. Toki se ei varmasti sinun bisneskriittisessä ympäristössä ole hyödyllistä, jossa kaikki asiat pitää tehdä vain yhdellä oikealla tavalla. Mutta tilanteessa jossa vain opetellaan ymmärtämään asioita tilanne on toinen. Ja mitä enemmän myös näitä turhia nippelijuttuja ymmärtää, voi paremmin hahmottaa myös eroja ja syitä eri distrojen sisältämiin ratkaisuihin.

Työelämässä, missä itse olen ollut, paino on ollut siinä, että järjestelmä toimii, on tietoturvallinen ja vaatii mahdollisimman vähän manuaalista ylläpitoa. Kuka haluaa maksaa siitä, että ihmiset tekevät tekemisen ilosta asioita manuaalisesti, hitaasti ja ilman mitään apuja?
Työelämiäkin on erilaisia ja eri elämän osa-alueilla tarpeet ovat erilaisia. Jos ajatellaan niin, että kenenkään maailmassa ei enää tarvitse perehtyä Linuxin nippelitietoon, niin nykyisten nippelitiedon ymmärtäjien pois mentyä ei ole ketään kuka on kykenevä kehittämään asioita syvemmälti. Kaiken tason tiedon opettelu on tärkeää. Möys työelämässä on monesti tullut tilanteita vastaan, jossa vuosikymmeniä hyvin toimineet systeemit ovat muuttuneet enemmän työn tekemisen jarruksi, koska kehittäjää/korjaajaa näille systeemeille on ollut hankala löytää.

Huom! En tässä mitään sanonut komentorivistä. Komentorivi on ystävä ja sen käytön opettelusta ei ole mitään haittaa. Ei kuitenkaan käytetä oppismisalustaa tuotantokäytössä, jookos?
Voit nyt lopettaa kumminkin tämän tuotantokäyttöpaasaukse, koska ketjussa on nyt aiheena asioiden opettelusta, eikä spesifisen työelämän ongelman ratkaisemisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 157
Se voi olla turhaa sinulle, kun tiedät jo kaiken. Mutta itse olen huomannut, että turhatkin nippelitiedot auttavat ymmärtämään ja hahmottaman asioita paremmin. Kun asioita hahmottaa ja ymmärtää laajemmin, antaa se myös mahdollisuuden soveltaa asioita paremmin. Toki se ei varmasti sinun bisneskriittisessä ympäristössä ole hyödyllistä, jossa kaikki asiat pitää tehdä vain yhdellä oikealla tavalla. Mutta tilanteessa jossa vain opetellaan ymmärtämään asioita tilanne on toinen. Ja mitä enemmän myös näitä turhia nippelijuttuja ymmärtää, voi paremmin hahmottaa myös eroja ja syitä eri distrojen sisältämiin ratkaisuihin.
Emme selvästi ole samaa mieltä. Ei kannata kuitenkaan sekoittaa mielipiteitä ja persoonia, ja pitää keskustelu asialinjalla. Kaikki eivät tähän pysty, mutta sinä varmaan pystyt?

Ja tosiaan: olen täysin päinvastaista mieltä. Turhien nippelitietojen sijaan pitää katsoa kokonaisuutta. Ymmärtää ne perusasiat, joista *nix koostuu ja tärkeimmät perusasiat. Tiedolla, mitä kääntäjäasetuksia pitää laittaa parin prosentin optimointeja varten ei tee mielestäni yhtään mitään. Sen ajan olisi voinut käyttää hyödyllisemminkin.

Oman ajattelumallin erot käy oikeastaan hyvin ilmi CalEpitanin huomautuksessa siitä, että se ei ole x64, vaan AMD64. Hän on täysin oikeassa. Ja tämän tiesin. Siitä huolimatta käytän mieluummin tuota omaa vakiintunutta termiä, kuin hämään käyttäjää. Business-ajattelussa menet vaan hämäämään liiketoiminnan edustajaa, kun käytät paljon teknisiä termejä, joista hän ei ymmärrä mitään. Jos hän nyt haluaa sinun pystyttävän palvelimen ympäristölleen, niin on paljon parempi vähän yksinkertaistaa asioita ja yrittää kertoa niitä hänen kielellään..

Ja olen myös ehdottomasti sitä vastaan, että on Yksi Oikea Tapa tehdä asioita. Tämmöiset sankarit voi painua takaisin ammattikouluihinsa, näin kärjistetysti. Oikea ammattilainen tietää monta tapaa ratkaista ongelman, ja valitsee niistä parhaan. Ja on myös avoin ehdotuksille, eikä vetäydy torniinsa haukkumaan muita ehdotuksia kelvottomiksi, yhtään pohtimatta, mikä niissä on mahdollisesti hyvää ja mikä huonoa..

edit: ja tässä on ehkä hyödyllisintä oppia tuo AMD64, joten ehkä olisi pitänyt käyttää sitä termiä. Nyt ei vaan minulta luonnistunut, niin on ihan hyvä, että täällä on useampi keskustelija.

Työelämiäkin on erilaisia ja eri elämän osa-alueilla tarpeet ovat erilaisia. Jos ajatellaan niin, että kenenkään maailmassa ei enää tarvitse perehtyä Linuxin nippelitietoon, niin nykyisten nippelitiedon ymmärtäjien pois mentyä ei ole ketään kuka on kykenevä kehittämään asioita syvemmälti. Kaiken tason tiedon opettelu on tärkeää. Möys työelämässä on monesti tullut tilanteita vastaan, jossa vuosikymmeniä hyvin toimineet systeemit ovat muuttuneet enemmän työn tekemisen jarruksi, koska kehittäjää/korjaajaa näille systeemeille on ollut hankala löytää.
Kyllä, mieti nyt, jos kehittäjät olisivat kikkakolmosten ja nippelitiedon sijaan tehneet nämä alan yleisillä standardeilla kauniiksi ja yhteensopiviksi? Mitä siitäkin olisi seurannut? Olisi voinut jopa ajastaan jälkeenjäänyt dinosaurus, joka ei osaa muuta kuin yhden järjestelmän ylläpitoa saada kenkää tai joutunut opettelemaan jotain uutta ja olemaan yhteisön tuottava jäsen..

Voit nyt lopettaa kumminkin tämän tuotantokäyttöpaasaukse, koska ketjussa on nyt aiheena asioiden opettelusta, eikä spesifisen työelämän ongelman ratkaisemisesta.
Minä sanoin: Ei Gentoota ikinä käytetä tuotantokäytössä, koska se on työlästä ja hankalaa.
Sinä ymmärsit: Ei Gentoota ikinä käytetä tuotantokäytössä, koska se on ihan paska.
Mitä halusin sinun ymmärtävän: Gentoon käytössä joutuu tekemään samoja turhia manuaalisia rutiineja, joita ei järkevämpien distrojen kanssa tarvitse. Manuaalista toistoa, jota ei ole pakollista, eikä hyvää ajankäyttöä.

Aiheeseen liittyen: jotkut Gentoon asennuksen kohdat on ihan hyvää opettelua, sitä en kiistä. Osa on kuitenkin mielestäni turhia, ja ne joutuu tekemään kaikesta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Minä sanoin: Ei Gentoota ikinä käytetä tuotantokäytössä, koska se on työlästä ja hankalaa.
Kyllä sitä käytetään myös tuotanotokäytössä, koska se taipuu melkein mihin tahansa. Mm. Googlen Chrome OS rekennetaan Gentoo-pohjaisilla systeemeillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 302
Viestejä
4 219 267
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom