Linux-pelaaminen

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
74
Kyllähän tänne tällainenkin thread täytyy saada, en voi olla ainoa joka käyttää Linuxia pelaamiseen. Aloitan threadin omilla kokemuksillani / joutavalla horinalla Steam Linkistä Linuxilla.

Olen puoliksi positiivisesti yllättynyt ja puoliksi pettynyt pelien Linux-tuesta. Steam on auttanut todella paljon pelien leviämisestä Linuxille, mutta silti pelaaminen ei ole omien kokemusten perusteella vielä ongelmatonta. Olen kuitenkin positiivisesti yllättynyt miten hyvin Steam Link ja Steam Controller toimii Linuxilla. Ei sitten niin minkään näköistä säätöä että saa homman alkuun ja toimimaan! Nyt voidaan puhua jo plug & playsta ja oikeasti helposta ja vaivattomasta pelaamisesta. Linux puolella mm. Steamin Windowsista tuttua ikuista DirectX:n asentelua joka pelin kohdalla ei ole, eikä sen koommin ole muitakaan asennuksia. Sen kuin vain klikkaat playta. En ole vielä ainakaan törmännyt yhteenkään peliin joka olisi mitään netistä erikseen ladannut tai asentanut. En kuitenkaan ole säästynyt ongelmilta. Moni peli toimii lähes täydellisesti, toiset taas raastavat hermoja.

Esimerkiksi Portal 2 toimii lähes täydellisesti. Peli lähtee päälle välittömästi, enkä ole saanut sitä vielä kaatumaan kertaakaan. Ohjaus toimii hienosti Steam Controllerin kanssa. Ainoa miinuspuoli on, että omassa konfiguraatiossani näytönsäästäjän mennessä päälle (Steam Controlleria käytettäessä kun ei liikuttele hiirtä eikä näppäile näppistä) peli alt+tabaa työpöydälle. Mutta tämä onkin sitten ainoa miinus kyseisen pelin kohdalla.

Bioshock Infinite taasen raastaa hermoja. Ostin pelin koska iloisesti yllättyen huomasin sen toimivan Linuxillakin enkä ollut sitä vielä pelannut, ja aikaisemmista osista pidin kovasti. Steam Link tulille ja ei kuin pelaamaan! Ja aivan mahtavaa, alun tunnelma toimii ja maailma on upean näköinen. Sitten saan ensimmäisen valinnan eteeni ja tehtyäni moraalisen valintani saan aseen käteeni, ja alkaa vihollisten tappaminen. Innoissani hutkin menemään, mutta mitä sitten tapahtuukaan? Äänet alkavat rätistä ja paukkua, aivan kuin äänibufferi vuotaisi yli tai loppuisi kesken (äänien kanssa työtä tekevät tietää), ja lopulta lakkaa kokonaan. Mikään ei palauta ääniä muuta kuin pelin uudelleenkäynnistäminen. Ja taas sama juttu samassa kohdassa. Tuleekohan pelissä liikaa ääniä yhtä aikaa, vai mitä lie tapahtuukaan tuossa kohdassa tarinaa? Kuitenkin, tämän pelin pelaamiseni on tällä hetkellä tämän bugin vuoksi jäissä.

Vastaavaa ääniongelmaa on myös Hand Of Fatessa. Siinä tosin äänimaailmalla ei ole mielestäni niin paljoa merkitystä, joten olen pystynyt pelaaman peliä ilman ääniäkin. Tämän pelin kohdalla kuitenkin minun täytyy käynnistää koko tietokone uudestaan saadakseni äänet toimimaan taas uudelleen missään pelissä. Sama juttu oli Tomb Raiderissa, joskin sitä en jaksanut kovin pitkälle edes pelata pelin ollessa harvinaisen tylsä omaan makuuni.

Jotkin pelit taas eivät toimi kunnolla Steam Linkin kanssa, vaikka väittävät tukevansa kyllä Steam Controlleriakin. Esimerkiksi X3: Albion Prelude toimii jonkinlaisessa ikkunassa, eikä Steam Link oikein osaa suhtautua minun kahteen näyttööni, vaan näyttää molempien näytön kuvan skaalattuna telkkarissani. Tihrustamallakaan ei oikein pelaaminen onnistu, enkä myöskään onnistunut saamaan Steam Controllerin inputtia läpi peliin asti. Enpä sitten pelaile sitä telkkarista.

Joka tapauksessa ja huolimatta yllä kertomistani ongelmista, olen hemmetin tyytyväinen että saan pelata Linuxilla. Minulla on Steamissa 293 peliä joista 109 väittää toimivansa valitsemallani paremmalla käyttöjärjestelmällä. ;) Nykyään (~6kk sitten kehitin tämän periaatteen) pelin ostopäätökseen vaikuttaakin se, että toimiiko peli Linuxilla vai ei. Eniten minua ärsyttää pelit joilla on Mac-tuki, mutta ei Linux-tukea. Pelikehittäjänä tiedän aika paljon engineistä ja pelien tekemisestä, ja voin sanoa että jos peli toimii Macilla, ei ole mitään teknistä syytä miksei se toimisi Linuxillakin.

Suosittelen rohkeampia kokeilemaan Linux-pelaamista. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Steam on auttanut todella paljon pelien leviämisestä Linuxille
Joka olisi kiva juttu, jos kys. ohjelma ei toimisi täysin Windows-ohjelman tapaan (ja eihän se ole ihmekään, kun huomioi miten Gabe vielä taannoin suhtautui linuxiin).
Sitä on käytännössä mahdoton jakaa jakeluiden omien repojen kautta.

Ei, ainoa oikea tapa on se miten loki, id ja muut pelejään (tai lokin tapauksessa muiden) linuxille julkaisi. Ne toimivat kuten muutkin ohjelmat, vaikka suljettuja binäärejä (ja joissain tapauksissa kirjastoja) olivatkin. Ja ID:lle erikoismaininta lähdekoodin vapauttamisesta muutaman vuoden pelin julkaisun jälkeen (pelisisältö eli tekstuurit, mallit, äänet yms. tietysti pysyi edelleen poropietarina ja se ei ole ongelma).

Tietysti jos haluaa, että Steamin tapaan toimivia ohjelmia tulee linuxille enemmänkin, niin mikäs siinä, ei muuta kuin markat jonoon ja katso kuinka ympäristö muuttuu pikkuhiljaa redmondilaiseksi.

Kärjistäen voi ääniongelmista sanoa, että ne kaikki johtuvat alsasta, niin paska äänijärjestelmä se on, eikä muuksi muutu. Oss4 on ollut gpl -lisensillä jo monta vuotta ja sen olisi aika palata ottamaan 'tuetun' 'äänijärjestelmän paikka, mutta ei voi eikä pysty, koska linuxin mainlinessa hohkaa pyhä viha Hannu Savolaista kohtaan, koska meni lisenssiä kerran muuttamaan (miksi ei voitu jatkaa oss3:sen kehitystä kuten Freebsd:n kehittäjät tekivät vaan piti keksiä pyörä uudelleen?).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
74
Mikä ihmeen Windows-ohjelman tapa, mikä ihmeen Steamin tapa, ja mikä ihmeen ainoa oikea tapa? Tekstisi tyyli on pelottavaa, ja se on osasyyllinen sille miksi Linux on niin epäsuosittu. Kaikki tämän tekstin kaltaiset kitinät pelottavat uudet käyttäjät pois, se kun kuulostaa siltä että pitäisi tietää jotakin että osaa käyttää. Ja pakko sanoa, että minulle ei ole mitenkään selvää että mitä ihmettä tarkoitat näillä eri tavoilla. Sitäkö, että pelit ladataan omaan kansioonsa dependencyjensä kanssa, eikä tule distron softarepoista? Mitä väliä sillä on? Steam on siitä aivan mahtava laitos, että minulla on paikka johon pelit ovat koottu yhteen ja josta voin klikata ensin "install" ja sen jälkeen "play" ja homma toimii. Miksi sen pitäisi olla tämän vaikeampaa? Miksi minun pitäisi välittää mistä se softa tulee?

Kontrastina Steamilla voisin mainita myös itch.io palvelun. Sieltä löytää myös noita mainitsemiasi open-source pelejä, ja sen client on hieman Steamin kaltainen joskin paljon vaikeakäyttöisempi. Onko tämä nyt se "oikea tapa"?

Ja mitä tarkoitat sillä, ettei Steamia voi jakaa jakeluiden omien repojen kautta?
Ubuntu
Arch

Se, että Linuxille tehtyjä ohjelmia kritisoidaan siitä että ne poikkeavat hieman valtavirrasta, ei auta yhtään mitään. Minä haluan enemmän toimivia ohjelmia Linuxille, jotta enemmän ja enemmän käyttäjiä siirtyisi Linuxin piiriin. Minua ei haittaa yhtään vaikka ohjelman lähdekoodi ei olisi saatavilla, kunhan pääsen käyttämään sitä Linuxilla. En ymmärrä seuraavaa ajattelutapaa: "tää ei nyt oo se miten mä ajattelen asian olevan oikein, se pitäisi estää olemasta senkin uhalla että kukaan ei enää sen jälkeen käytä alustaa". Se ei ehkä ole mitä sanoit tai tarkoitit, mutta se suorastaan huokuu tuon tyylisestä tekstistä. Jos tarkoitat jotakin muuta, ole hyvä ja mieti miten esität asiasi. Teille jotka haluatte kääntää softanne lähdekoodista on omat distronsa, käyttäkää niitä ja antakaa massojen kulkea tyytyväisinä lampaina helppokäyttöisien käyttöjärjestelmien keskellä. Minä tulen käyttämään Steamia ja ostamaan siellä myytäviä pelejä, koska parempia alustoja ei ole. Tee ite parempi jos Steam haisee, ja ajattelet omasi toimivan paremmin tai vähintään yhtä hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Linuxilla olen pääsääntöisesti pelaillut viimeisen vuoden ja ainakin seuraavat pelit on tullut pelattua läpi: Wasteland2, Shadow of Mordor, Witcher 2, Bioshock: Infinite, XCOM: Enemy Unknown ja Alien: Isolation. Olen ollut pääsääntöisesti tyytyväinen pelien toimivuuteen. Omasta Steam Librarysta 141 toimii Linuxilla 305:sta.

Steam Controlleri on toiminut hyvin, mutta myös minulla on ollut ongelmia Steam Linkin kanssa. Oma näyttöni on 1920x1200 (16:10) kuvasuhde ja TV 16:9 niin ei meinaa Linuxilla mennä mitenkään nätisti kuvasuhteen vaihdos. Vaikka vaihdan PC näytön 16:9 niin TV:ssä kuva on silti pielessä. Windowsin puolella tämä toimii ongelmitta, joten epäilen että ongelma on tod. näkösesti NVIDIAn linux ajureissa.

Windowsissa olen vielä käytännössä Witcher 3 pelaillut, mutta muuten Linuxissa pelailu on täyttänyt omat tarpeeni. Feral Interactive on tehdyt ison työn ja porttaillut käytännössä viimeaikoina kaikki isommat Linuxille tulleet pelit. Tälläisiä mietteitä omista kokemuksista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 032
Itellä oikeestaan ainut vaatimus kokonaan linuxiin siirtymiseen on suosikkipelini, Path of Exilen pyöriminen.

Viimeeksi keväällä koitin Mint/Wine yhdistelmällä ja kyllähän se keskimäärin menee nätisti sen 60 fps mutta ne peliä vaivaavat fps-dropit muuttuu linuxilla täysjäätymisiksi.

Toki pitää muistaa, että kyseinen peli alkoi ihan autotallivirityksestä ja tekivät jopa oman enginen jonka puutteita korjataan jatkuvasti.. esim kesällä tuli multi-threadingtuki, joka winukalla ja millä tahansa quad-corella tekikin pelistä ihan pelattavan(toki sitä pelattiin muutenkin :) ), en ole tämän jälkeen kokeillut, mutta kunhan saan muuton hoidettua pois alta niin rykäisen tod.näk Mintin ja uutta yritystä.

Muut pelaamani pelit todenäköisesti jo toimivatkin (Stalkerit, Amnesia, vanhat Falloutit sekä Doomit)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Yllättävän hyvin pyörähti Mad Max eilen Ubuntu 16.04:ssa Radeon HD7850:lla pieniä grafikka bugeja lukuunottamatta.
Hienoa työtä tehny Feral porttauksen kanssa!
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Käyttelen kotona Windows 10, välillä käynnistellen sitten Mintiä. Tässä viime aikoina on tullut pelattua lähinnä Minecraftia ja LoLia, joista Minecraft toki toimii vallan hyvin suurimman osan ajasta, mikäli pitää grafiikka-asetukset hiukan pienemmällä kuin Windowsissa. Hei vain nVidia.
LoL toimii muuten ihan hyvin, mutta satunnaiset FPS-dropit eivät ole kovinkaan kiva juttu. Sellaiset mobassa/FPS:ssä voivat merkitä matsin häviötä, joten lähinnä ARAMia tulee pelattua Mintin puolella. Normaalit ja rankedit sitten Windowsin puolella. LoL on toki asennettuna Play-on-Linuxin/Winen kautta, joten tämä varmasti vaikuttaa asiaan.

HL1 & 2 ovat toimineen aivan loistavasti sitten taasen. Enpä ole huomannut mitään isompia FPS-droppeja tai mitään. Harmillista vaan, että osaa ostetuista Steam-peleistä ei saa asennettua Linuxille, joten pitää miettiä miten saisin pelattua niitä Linuxilla. Pystynkö jotenkin kikkailemaan Linuxin Steam-version kanssa nämä pelit asentumaan Winellä, tai sitten asennan rinnalle Steamin Windows-version ja sitä kautta sitten nämä "Windows only" -pelit Linuxlle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Käyttelen kotona Windows 10, välillä käynnistellen sitten Mintiä. Tässä viime aikoina on tullut pelattua lähinnä Minecraftia ja LoLia, joista Minecraft toki toimii vallan hyvin suurimman osan ajasta, mikäli pitää grafiikka-asetukset hiukan pienemmällä kuin Windowsissa. Hei vain nVidia.
LoL toimii muuten ihan hyvin, mutta satunnaiset FPS-dropit eivät ole kovinkaan kiva juttu. Sellaiset mobassa/FPS:ssä voivat merkitä matsin häviötä, joten lähinnä ARAMia tulee pelattua Mintin puolella. Normaalit ja rankedit sitten Windowsin puolella. LoL on toki asennettuna Play-on-Linuxin/Winen kautta, joten tämä varmasti vaikuttaa asiaan.

HL1 & 2 ovat toimineen aivan loistavasti sitten taasen. Enpä ole huomannut mitään isompia FPS-droppeja tai mitään. Harmillista vaan, että osaa ostetuista Steam-peleistä ei saa asennettua Linuxille, joten pitää miettiä miten saisin pelattua niitä Linuxilla. Pystynkö jotenkin kikkailemaan Linuxin Steam-version kanssa nämä pelit asentumaan Winellä, tai sitten asennan rinnalle Steamin Windows-version ja sitä kautta sitten nämä "Windows only" -pelit Linuxlle.
Asenna Steamin Windows-versio PlayOnLinuxilla, josta sitten tosiaan voi asentaa windows versiot. Ainakin Skyrim toimi ihan ok, kun näin tein. Pelitkin täytyy käynnistää siitä Windows -clientistä, että lähtee käyntiin. Kannattaa Ingame overlay ottaa pois päältä, kun itsellä aiheutti välillä päänvaivaa kun saattoi jumittaa kokonaan.

Ja asiasta toiseen: https://www.gamingonlinux.com/artic...arrives-on-steamos-linux-on-november-3rd.8382
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Minäkin kokeilin Linux Mintillä pelaamista jokunen kuukausi sitten ja yllätyin helppoudesta. Ensimmäinen ongelma oli kuitenkin saada USB tikku edes boottaamaan graafiselle puolelle SLI-setissä, koska distron Nouveau-opensorsa-ajuri on ilmeisesti aika kehno. Kunhan modasin GRUB:in boottiparametreja käsin (=disabloin Nouveaun), boottasi kiltisti ja NVIDIAn ajurit sain asennettua heittämällä pelkästään hiirellä klikkailemalla. Viimeksi kun Linuxia käytin työkoneessa joskus vajaa kymmenen vuotta sitten, joutui NVIDIAn ajurit säätämään käytännössä konsolin puolelta käsin käyttöön. Pelasin Metro: Last Lightiä ja Amnesiaa hetkisen, vähän heikosti tuo ensimmäinen pyöri Maxwell Titan X:lläkin Windowsiin nähden mutta olin suorastaan yllättynyt, että Metro ylipäätään lähti käyntiin. Viimeksi kun koitin 2000-luvun alkupuolella Quake2:sta saada toimimaan 3D-kiihdytettynä, niin ei siitä mitään tullut. :)

Mutta sitten. Erehdyin vaihtamaan näyttiksen Maxwellista Pascaliin, eikä tuo Mintti buuttaa USB-asennuksen jälkeen vaikka mitä taikatemppuja tekisi. Tuloksena on aina pelkkä musta ruutu tai NO SIGNAL enkä ajureiden asennukseen ole edes päässyt. Siihen tyssäsi lupaava Linux-alku. Kuulemma pitäisi asentaa Linux ensin jollain vanhalla näyttiksellä, asentaa NVIDIAn ajurit ja vaihtaa takaisin Pascal. Helppo homma, kun koko mylly on vesijäähdytetty. Ideas? HTPC:ssä tuo Mintti buuttaa ilman mitään taikatemppuja yhdellä Maxwell-Titanilla joten ehkä pitää kokeiluja jatkaa sillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Aloituspostauksen ääniongelmat pelissä voi yleensä korjautua siirtymällä Pulseaudiosta Alsaan. Ääniongelmat eivät ainakaan minua ole vaivanneet sen vaihdon jälkeen, jota myös itsellänikin oli pulseaudiota käyttäessä. Toivottavasti auttaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Helppo homma, kun koko mylly on vesijäähdytetty. Ideas? HTPC:ssä tuo Mintti buuttaa ilman mitään taikatemppuja yhdellä Maxwell-Titanilla joten ehkä pitää kokeiluja jatkaa sillä.
Emossa ei omaa näyttistä (i5/i7?) jonka voisi laittaa primaryksi kikkailun ajaksi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Emossa ei omaa näyttistä (i5/i7?) jonka voisi laittaa primaryksi kikkailun ajaksi?
Ei ole, mutta on minulla tuo GT710 jossain kaapissa vaan senkin asennus on tietysti oma hommansa. Täytyy sillä kokeilla kun seuraavan kerran löytyy aikaa ja mielenkiintoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
74
Aloituspostauksen ääniongelmat pelissä voi yleensä korjautua siirtymällä Pulseaudiosta Alsaan. Ääniongelmat eivät ainakaan minua ole vaivanneet sen vaihdon jälkeen, jota myös itsellänikin oli pulseaudiota käyttäessä. Toivottavasti auttaa :)
Kokeilen tätä kunhan pääsen taas koneeni ääreen. Kiitos vinkistä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Itse olen viimeaikoina pelannut Linuxilla lähinnä kahta peliä, joista Minecraft toimii kuten Windowsillakin. Unreal Tournament 4:llä taas suorituskyky on vain murto-osa siitä mitä Windowsilla. Kehittäjät eivät ilmeisesti ole kauheasti panostaneet Linux-puoleen, eikä näytönohjainajureiden tasokaan varmaan auta asiaa, kun kyseessä on kuitenkin aika vaativa peli.


Näytönohjainvalmistajat voisivat ainakin jonkin verran vaikuttaa Linux-pelaamisen yleistymiseen. Kolmen merkittävän valmistajan näytönohjaimista kai ainoastaan Intelin ohjaimet toimivat tällä hetkellä oikeasti yhtä hyvin Linuxilla kuin Windowsilla, mutta niillä taas ei kovin raskaita pelejä pelata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Sain Mintin asennuksen boottaamaan suoraan HTPC:ssä vaikka siinä on rauta täysin eri (X79 vs X99). Asensin NVIDIAn ajurit ja testailin sillä ja mielenkiintoista oli. PlayOnLinux ei kyllä järin hyvin itsellä toiminut, äänet säröytyi, oli grafiikkabugeja tai sitten koko peli ei toiminut. Siltikin, aika harppaus tuossa on tapahtunut viime vuosina! :D

Laitetaanpa tuo SSD sitten tähän pääkoneeseen kunhan seuraavaksi saan sen kaivettua tuolta sohvan vierestä ulos, josko Mintin nykyasennus vaikka boottaisi sellaisenaan. Edit. niin joo, toivottavasti asensin Pascal-tukevat ajurit. Ääh..
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Toimivatko emulaattorit Linuxilla noin yleisesti yhtä hyvin kuin Windowsilla? Hankala kysymys, mutta kiinnostaisi tietää. :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Ainakin useampikin C64-emulaattori toimii, samoin Amiga-emulaattori (UAE). Ja ehkä DosBoxin ja ScummVM:n voisi jossain mielessä emulaattoriksi laskea. Muita en ole tainnut pöytäkoneella kokeilla.

Niin, ja onhan RaspberryPi:lle tehty muunmuassa Chameleon ja RetroPie jotka ovat linux-pohjaisia emulaattoripaketteja joista löytyy Atari ST, Amiga, C64, Dreamcast, Gameboy, MSX, Nintendo, Vectrex, Playstation ja monta muuta, olikohan eri emuloituja koneita viitisenkymmentä kappaletta. Ainakin suuri osa noista toimii ihan hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Toimivatko emulaattorit Linuxilla noin yleisesti yhtä hyvin kuin Windowsilla
Eivät. Kunnon PCE -emulaattori esimerkiksi puuttuu tyystin.
Punes eli paras (oikeastaan ainoa, joka emuloi riittävän hyvin) FC/NES -emulaattori löytyy, mutta se ei tue oss3/4 -äänijärjestelmää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Frozen synapsea ja warzone2100 on tullut tahkottua linuxilla, ensimmäistä iha perkeleesti (ei tosin viime vuosina). Muistaakseni samalla nimimerkillä millä täälläkin kirjoittelen.

Steam on raivannut linux skeneä eteenpäin iha kunnolla. Mitä enemmän, sitä enemmän. Eli avoimet rajapinnat kehittyy, mitä enemmän niitä käytetään. Lähivuosina kukaaan ei kaipaa direct X:sää. Toki microsoft pistää hanttiin rahatukkojenkin kera, koska pelaaminen on yks heidän valttikorttejaan.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Deus Ex: Mankind Divided on nyt sit julkaistu myös Linuxille. Oli porukka mitä mieltä tahansa Steamista niin iteltä tulee mieletön peukutus Linux pelaamisen kehittämisestä.

Nyt ei oo alla mitään distroa joten en osaa sanoa miten tuo pyörii Linuxilla mutta on tämä jo ihan AAA luokan peli eikä alkuperäisestä julkkarista ole kuin vähän yli 2kk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
box_dim.gif

Odottavan aika on pitkä (varsinkin kun käännöksen julkaisijakin on jo tehnyt konkurssin).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ostin tuon uuden Deus ex:n ketjun innoittamana. Latailee Linuxin puolella niin tuskaista vauhtia, että meinaa hermot mennä. Joku pienenpieni bugi jäänyt valvelta huomaamatta. Latausnopeus menee väliä 0-10MB/s ja nyt on tunnin lataillut 20GB:ä...

Ja vaatii Ubuntusta 16.10:n :kippis: Kivahan se on taas hypätä epävakaiden päivityskierteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ostin tuon uuden Deus ex:n ketjun innoittamana. Latailee Linuxin puolella niin tuskaista vauhtia, että meinaa hermot mennä. Joku pienenpieni bugi jäänyt valvelta huomaamatta. Latausnopeus menee väliä 0-10MB/s ja nyt on tunnin lataillut 20GB:ä...

Ja vaatii Ubuntusta 16.10:n :kippis: Kivahan se on taas hypätä epävakaiden päivityskierteeseen.
Steam on jumittanu mulla koko viikon Windowsilla. Ei ole mikään Linux puolen bugi vaan eiköhän se ole serveripään ongelma.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 504
Omalla koneella tuli testattua Civilization V elementary OS:llä. Kyllähän se ihan hyvin toimi, latausajat olivat tosin aika pitkiä. Muita pelejä en ainakaan sillä erää testannut eikä Linux jäänyt kannettavaan pysyväksi käyttöjärjestelmäksi.

Pelaamisen ja vähän muunkin kannalta Linuxissa on erittäin puutteellinen tuki näytönohjaimen vaihtamiseen lennosta. Suurelta osin tämä taitaa johtua X:n rajoitteista, omassa kannettavassa on Intel/GeForce 640M LE GPU-yhdistelmä. Ensin yritin saada jotain Optimus-tyylistä ratkaisua bumblebeellä mutta sen kanssa en saanut konetta käynnistymään minkäänlaiseen graafiseen tilaan. Sen jälkeen tyydyin Nvidian omaan tuettuun ratkaisuun, missä näytönohjaimen pystyy vaihtamaan ajurista mutta se vaatii käytännössä uloskirjautumisen/X:n uudelleenkäynnistyksen. Akun ja lämpöjen kannalta taas ei ole mitään mieltä ajaa perustyöpöytää geForcella. Suorituskyky sinänsä varmaan riittäisi hyvinkin, olettaen että peliengine soveltuu ja porttaus on tehty kunnolla mutta nuo pienet käytännön ärsyttävyydet yhdessä sen kanssa ettei läppäri oikein suostunut dualboottiin Windows 10:n ja Linuxin välillä pakottivat pitäytymään Windowsissa toistaiseksi. Ehkä jos kasaan uuden peli(pöytä)koneen niin voisi korvata läppärin Windowsin elementary OS:llä ja ajaa pelejä vaikka Steamin Home streamingin läpi. Testasin sitäkin lyhyesti, Windows-läppäriltä elementary OS läppärille, se vain vaatii että yhteys on langallinen päästä päähän, langattomassa verkossa se ei vaan toimi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Pyörii juuri niin huonosti kuin osasi pelätä... Medium-asetuksillakin putoilee vaikka kuinka paljon alle 60:n gtx 970:lla 1080p. No olikin pitkä putki alla hyviä kokemuksia pelaamisesta Ubuntulla. Civ v, Cities Skylines, Xcom2 jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Pyörii juuri niin huonosti kuin osasi pelätä... Medium-asetuksillakin putoilee vaikka kuinka paljon alle 60:n gtx 970:lla 1080p. No olikin pitkä putki alla hyviä kokemuksia pelaamisesta Ubuntulla. Civ v, Cities Skylines, Xcom2 jne.
Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus noissa Feralin tekemissä porttauksissa frame dropit!
Hetkellisesti putoaa fps nolliin ilman mitään syytä aina välistä. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Pyörii juuri niin huonosti kuin osasi pelätä... Medium-asetuksillakin putoilee vaikka kuinka paljon alle 60:n gtx 970:lla 1080p. No olikin pitkä putki alla hyviä kokemuksia pelaamisesta Ubuntulla. Civ v, Cities Skylines, Xcom2 jne.
Oli jo Deus Ex ostolistalla, mutta nyt alkoi vähän epäilyttää että menee omalla GTX 770:lla konsolipeli/30fps -kokemukseksi. Taitaa jo hipoa muutenkin minimi vaatimuksia oma kone. Feral twiittaili viime viikolla, että keväällä olisi tarkoitus julkaista tähän Deus Exiin Vulkan päivitys. Sormet ristissä, että toisi lisää fps.

Edit: Feral ei tarkentanut, että Deus Ex olisi heidän ensimmäinen Vulkan peli, mutta vahvin veikkaus tällä hetkellä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
443
Vaan Deus Ex sentään sisältää DX12 tuen nykyään, joten siltä osin maalikkona voisi kuvitella enginen olevan hieman helpompi portata myös Vulkanille. Mutta mutuilu on aina helppoa :)
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 504
Deus Exin engine taidettiin kuitenkin alunperin kirjoittaa DX11:lle (nyt vahva mutu/muistikuvatuntuma) ja vaikka siihen hiljattain tuotiin DX12-tuki niin sen mukanahan ei tullut lisää silmänmakiaa tai erityistä suorituskykyparannustakaan. Sen puoleen voi olla ettei se taivu Vulkanilla hirveästi paremmin elleivät ajurit ole Linuxissa sen osalta parempia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 385
Mites lol, hots, wot ym pyörii linuxilla onko kellään tietoa? Ja onko helppo saada winen kautta toimimaan? Tässäkun kakkoskoneessa kymppi vittuilee niin tarkoitus laittaa siihen linuxi jos vaan joitakin pelejä saa pyöritettyä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
443
Deus Exin engine taidettiin kuitenkin alunperin kirjoittaa DX11:lle (nyt vahva mutu/muistikuvatuntuma) ja vaikka siihen hiljattain tuotiin DX12-tuki niin sen mukanahan ei tullut lisää silmänmakiaa tai erityistä suorituskykyparannustakaan. Sen puoleen voi olla ettei se taivu Vulkanilla hirveästi paremmin elleivät ajurit ole Linuxissa sen osalta parempia.
Siltä ajaltahan nuo taitaa kaikki merkittävimmät pelienginet olla peräisin nykyäänkin. DX12 tuen hyötyä tosin voi vain arvostella näin etuoikeutettuna Nvidian näyttiksen omistajan. AMD:n puolella taitaa DX12 tuoda jopa ihan konkreettista suorituskykyetua. Mutta mitä tässä juuri steam dev dayssien Vulkan panelin keskusteluja kuuntelin, niin DX12 ja Vulkan kumminkin vaativat hyvin samankaltaista koodirunkoa peliengineen, jotta niitä voidaan käyttää. Ja varsinainen API:n toiminnallisuus DX12 ja Vulkanin välillä ei poikkea kovin radikaalisti, verrattuna DX11 ja OpenGL aikakauden API:in. Joten jos toinen on jo kyydissä, niin toinenkin pitäisi onnistua.

Vaikka ei tähän ketjuun kuulukkaan, niin jos on asiasta kiinnostunut, niin tässä on linkki kyseiseen steam dev dayssin haastatteluun.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
272
Minä rakentelin kokoon haalitusta koneesta SteamOS konsolin, pistin sen olohuoneen telkkariin kiinni, ja käytän konetta nyt konsolina Steam controllerilla. Minun Steam kokoelman 580 pelistä 290 löytyy Linuxille, joten pelattavaa riittää jo melko tavalla. Itse asiassa käytän SteamOS "konsolia" tällä hetkellä huomattavasti enemmän kuin PS4:sta joka myös löytyy.

Asensin koneeseen kaikki Linuxia tukevat pelit ja aloin testaamaan kuinka hyvin ja helposti pelaaminen tällä SteamOS konsolilla oikein toimiikaan. Vielä on vähän säädettävää, muutamat pelit eivät toimi, mutta kokonaisuutena olen ollut melkoisen tyytyväinen.

Joissain peleissä pelaaminen on kyllä liikaa suunniteltu siihen, että peliä pelataan istuen näytössä kiinni - tekstit ja jotkut näyttöobjektit ovat niin pieniä, että olohuone-etäisyydeltä pelattaessa on vaikeuksia nähdä kunnolla kaikkea.

Suurin puute tällä hetkellä on kunnollisten media sovellusten puute (youtube, netflix) sekä kunnollinen hallinta muulle kuin pelimedialle (videot, musiikki).
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
104
En erityisesti ole koskaan pitänyt peleistä, jotka vaativat kirjautumisen johonkin palveluun Steam, Uplay tms ja tai nettiyhteyden vaikka sellainen ei tätä nykyä katkeisikaan, joten olen suosiolla turvautunut GOG.comin ja Humblebundlen tarjontaan, joiden asennustiedostoja arvostin suuresti jo Windows-pelailuaikoinakin. Kaikki pelit eivät valitettavasti lähde tuosta vain käyntiin, dual monitor ( TV ja näyttö ) -setup on välistä oma haasteensa, mutta riippuvuuksien asentelu menee ( joihin GOG.comin peleissä törmää ) menee kivuttomasti. Ehkä snap-paketit, joissa riippuvuudet pitäisi olla mukana? on tulevaisuuden ratkaisu tämän suhteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
74
Ehkä snap-paketit, joissa riippuvuudet pitäisi olla mukana? on tulevaisuuden ratkaisu tämän suhteen.
Minä olen elänyt sellaisessa käsityksessä, että nuo ovat juuri tuollaisia sekä GOG:ssä että Steamissa. Minulla ei ole ollut yhdenkään GOG tai Steam pelin käyntiin saamisen kanssa vaikeuksia. Ongelmat ovat sitten olleet lähinnä pätkivät äänet, tai heikko useamman näytön huomioonottaminen ja telkkaripelaamisen tuki.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
272
Eivät. Kunnon PCE -emulaattori esimerkiksi puuttuu tyystin.
Punes eli paras (oikeastaan ainoa, joka emuloi riittävän hyvin) FC/NES -emulaattori löytyy, mutta se ei tue oss3/4 -äänijärjestelmää.
PCE eli PC-Engine? Ainakin minulla on hyviä kokemuksia mednafen emulaattorista, joka tuntuu pelaavan ihan hyvin (http://mednafen.fobby.net/). Mednafen emuloi Atari Lynx, Neo Geo Pocket, Wonderswan, Gameboy, GB Color, BG Advance, NES, SNES, Virtual Boy, PC Engine / Turbografx 16(cd), Supergrafx, PC-FX, Sega Game Gear, Sega Genesis/Megadrive, SEga Master System, Sega Saturn sekä Sony Playstation.

NES/Snes emulaattoreista mielestäni paras on Higan, joka pyrkii täydelliseen bitti bitiltä emulaatioon. (https://byuu.org/emulation/higan/)

Amigalle löytyy jo aikaisemmin mainittu FS-UAE (http://fs-uae.net). Commodoren vanhempiin koneisiin on Vice (http://vice-emu.sourceforge.net/)

Playstation 2 = pcsx2 (http://pcsx2.net/)

Atari ST/STE/TT/Falcon = Hatari (https://hatari.tuxfamily.org/)

Nintendo DS = desmume (http://desmume.org/)

Nintendo GB / GBC / GBA = vbam (https://sourceforge.net/projects/vbam/)

Apple Macintosh (PowerPC) = SheepShaver tai Basilisk II

Mielestäni Linuxille löytyy emulaattoreita lähes kaikkeen mahdolliseen, minä olen melkoinen retroilija ja olen kyllä onnistuneesti emuloinut kaikkea mitä olen tarvinnut. Windows puolen emulaattoreista kokemusta on lähinnä Winuae:sta, joten tarjonnan laajuudesta siellä en tiedä, mutta kyllä Linuxille suurin osa emulaattoreista löytyy.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 504
Mednafen toimii ainakin NES-peleissä kohtalaisen hyvin, sellainen tuli joskus viritettyä HTCP:lle. Osaa jopa hidastaa ne osat peleistä mitkä hidastelivat alkuperäisessäkin... :)

Tosin joissain peleissä jotkut musiikit tuntuvat toistuvan hitaampana kuin pitäisi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
443
Vielä kun vain tasainen julkaisutahti jatkuisi isommille peleille, niin voisi kyllä siirtyä Linux käyttäjäksi. Julkaisupäiville ei ole niin väliä, kunhan vaan kaikki pelit tulisi sinne. Tosin vielä kokeilematta miten toimiva peliohjaintuki Linuxilla on. Saako esim. Thrustmasterin rattia mitenkään järkevästi toimimaan Linuxilla Dirt rallyyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Itse asensin olohuoneeseen steamos-koneen. Olen pyörittänyt steamia arch-linuxilla, mutta toimivuus ei ole ollut mitenkään taattua. Turhan paljon ollut säätämistä. Steamos yllätti positiivisesti - on kohtalaisen stabiili ja ns. plug-and-play. Suorituskyky on mielestäni riittävä fullhd-peleille ihan 4-ydin amd:llä ja gtx660:lla.
 

vma

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Linuxilla muuten hyvä pelailla, mutta niitä pelejä mitä itse pelasin windowsilla puuttuu aika kasa esim. Skyrim, Fallout 4, GTAV, Doom, Metal Gear Solid V, Rainbow Six Siege, Diablo 3, Overwatch ja niin edelleen. Witcher 3 piti tulla linuxille, mutta eipä ole näkynyt.:(
Oma Steam-pelikirjasto sisältää jo 62 peliä linuxille, osa todella hyviä kuten Borderlands 2, Dying Light, Shadow of Mordor, Mad Max jne. Mutta kun nämä olen jo pelannut läpi, osan useampaankin kertaan.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
464
Olin innostunut Steam OS:sta ja -bokseista ideana, mutta käytännössähän nämä oli tolkutonta käppää ja luottamus Valven pitkäjännitteisyyteen projektin suhteen nyt aika nollassa. Olen myös luovuttanut Linux-pelien suhteen näiden surkeiden porttauksien vuoksi. Pelikone on Win 10, toimistohommat ym. hyötykäyttö Debian-boksilla. En ikinä saanut gog.comista ostamaani Mount & Blade Warbandia pyörimään yhtään millään, koska relevantti kirjasto oli hävinnyt uudemmista Ubuntuista. Wine aiheuttaa lähinnä pahaa mieltä kaikille.

Ainoastaan OpenMW:ta tulee joskus ajeltua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Wine onkin vähän haasteellinen välillä, kannattaa käyttää sen sijaan vaikkapa PlayOnLinuxia jolla voi esimerkiksi valita käytettävän Winen version (jotkut uudemmat winet rikkovat vanhempien pelien toimivuuden jne) ja voi tehdä helposti vaikka jokaiselle pelille oman containerin jossa on juuri sen pelin vaatimat kirjastot, wine-versio jne. Itse en niin hirveästi pelaile mutta kaikki haluamani olen saanut toimimaan joko heittämällä tai hyvin pienellä vaivalla.

Ja kun joku aiemmin kyseli niin suoraan linuxille tehdyissä peleissä on tuntunut ainakin gamepadit toimivan moitteettomasti joten luultavasti ratitkin toimii. Winellä ajeltuna joissakin toimii joystickit suoraan, jotkut vaativat pientä (tai välillä suurempaakin) kikkailua ja silti saattaa joku ominaisuus jäädä vajavaiseksi. Esim unity-pohjaisissa peleissä winen päällä joystickit toimivat varsin huonosti, käytännössä analogipuoli on aikalailla virittämistä jos edes saa toimimaan.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Tässä mietin että tämä Windows 10 ärsyttää todella paljon käyttöjärjestelmänä, onko sille vielä oikeasti vaihtoehtoja?

Pitäisin Ubuntusta käyttöjärjestelmänä eniten. Suurin osa peleistä on itsellä Steamissa, mutta minulla on yksi peli (Phoenix point) epic-playstoressa ja se ei ainakaan vielä ole Steamissa saatavilla. Kokeilin läppärillä jossa on nvidian mx150 näytönohjain, ja se toimi yllättävän huonosti protonin läpi (pelit mitä kokeilin ei joko lähteneet käyntiin tai sitten oli jokin muu vika). Ehkä se oli läppäri + näyttisongelma (en käyttänyt kovin paljon aika debugaukseen, olisi varmaan selvinnyt jos olisin jaksanut paneutua, mutta käyttökokemus ei ollut lähelläkään winkkarin pelikokemusta (ei sinällään yllätä). Mäkillä tulee joskus matkalla vähän pelailtua, mutta niissä taas ei riitä pelitehot mihinkään. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä tuo Ubuntu linux jos Windows 10:stä haluaisi eroon. Onko muilla ollut minkälaisia kokemuksia Intel 8700k + Nvidia 1080 ti:llä? Saako kuinka helposti toimimaan perus 18.04 LTS ubuntulla jossa on hwe kerneli (nyt 5.3.xx) käytössä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Tässä mietin että tämä Windows 10 ärsyttää todella paljon käyttöjärjestelmänä, onko sille vielä oikeasti vaihtoehtoja?

Pitäisin Ubuntusta käyttöjärjestelmänä eniten. Suurin osa peleistä on itsellä Steamissa, mutta minulla on yksi peli (Phoenix point) epic-playstoressa ja se ei ainakaan vielä ole Steamissa saatavilla. Kokeilin läppärillä jossa on nvidian mx150 näytönohjain, ja se toimi yllättävän huonosti protonin läpi (pelit mitä kokeilin ei joko lähteneet käyntiin tai sitten oli jokin muu vika). Ehkä se oli läppäri + näyttisongelma (en käyttänyt kovin paljon aika debugaukseen, olisi varmaan selvinnyt jos olisin jaksanut paneutua, mutta käyttökokemus ei ollut lähelläkään winkkarin pelikokemusta (ei sinällään yllätä). Mäkillä tulee joskus matkalla vähän pelailtua, mutta niissä taas ei riitä pelitehot mihinkään. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä tuo Ubuntu linux jos Windows 10:stä haluaisi eroon. Onko muilla ollut minkälaisia kokemuksia Intel 8700k + Nvidia 1080 ti:llä? Saako kuinka helposti toimimaan perus 18.04 LTS ubuntulla jossa on hwe kerneli (nyt 5.3.xx) käytössä?
Täällä on ollut jo pitkään pelikäytössä Linux Mint & Nvidia 1070TI, ja harvemmin on törmännyt ongelmiin. Protonin kautta lähes jokainen peli on toiminut ongelmitta (mukaanlukien mm. GTA V ja Witcher 3). Kun Ubuntua mietit, niin luulisi sillä pyörivän kaikki yhtä hyvin.

Se mikä ei Steamin kautta toimi, saattaa toimia Lutriksen avulla. Ainakin kaveri pelailee sitä kautta Originin pelejä.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
388
Kun tää threadi on nyt nostettu pinnalle, niin käytän tilaisuutta törkeästi hyvaksi ja kysyn suht linux noobina (vain läppärillä testimielessä) että voiko esim steamissa linuxilla asentaa pelejä tietyille asemille? Ts jos on vaikka suuri peli johon ei halua käyttää SSD tilaa tai muu syy, niin onnistuuko? Tuo linuxmaailma tuntuu muuten olevan vain "klik ja asennettu" eikä paljoa koskaa kysellä että minne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Kun tää threadi on nyt nostettu pinnalle, niin käytän tilaisuutta törkeästi hyvaksi ja kysyn suht linux noobina (vain läppärillä testimielessä) että voiko esim steamissa linuxilla asentaa pelejä tietyille asemille? Ts jos on vaikka suuri peli johon ei halua käyttää SSD tilaa tai muu syy, niin onnistuuko? Tuo linuxmaailma tuntuu muuten olevan vain "klik ja asennettu" eikä paljoa koskaa kysellä että minne.
Voi!
Sieltä steamin asetuksista lisää vaan haluamansa kansion.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Jos parhaat pelitehot haluaa, niin kannattaa joku semmoinen distro valita, missä kernelit, ajurit sun muut päivittyy tiuhempaan. Ubuntulaiset LTS distrot on aika huonoja ellei sitten tykkää itse säätää.

Pop!_OS on kehuttu, mutta on niitä muitakin. Ubuntustakin näköjään gaming versio olemassa.


 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 343
Viestejä
4 157 885
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom