Näyttäs olevan Mintin ominaisuus, että Flatpakit päivitetään aina bootissa kyselemättä käyttäjältä, sen tiete saa pois päältä:Softien päivitysasioissa tuli ikävää yllätystä. Olin jo tietoinen, että ei-rolling-distron kanssa paketinhallinnasta ei kauheasti saa uusia versioita softiin.. silti se vähän yllätti kun katsoin jotain softia mistä oli vuosia vanhaa versiota tarjolla vaikka Mint 20 on just tullut ulos. Olin lukenut monesti kuinka ihmiset tykkäävät Flatpakeista ja kritisoivat Snappeja (muistakin asioista kuin pakkopäivityksistä). Olin ymmärtänyt, että Flatpakkien päivitystä pystyisi kontrolloimaan, jopa ehkä niin hyvin kuin pakettihallinnasta normaaliasennuksia mutta yllätys oli, että Flatpak päivitys on aika surkea sellaiselle joka haluaa olla tietoinen mitä päivitetään ja antaa luvan päivittää kun itse haluaa. Flatpakit, ainakin Mintissä, näköjään päivittyy taustalla automaattisesti ja hiljaisesti mitään ilmoittamatta ainoastaan kun useri boottaa/loggaa sisään (lisäongelma jos ei paljon boottaile, esim. sleep tai hibernate käytössä, ei paljon softat sitten päivity jos ei manuaalisesti tee sitä). Ei sovi minulle ainakaan tuo. Ja on siinä Flatpakissa muutakin vikaa, esim. miten käy dependencies päivityksille? Nehän taitaa jäädä sen Flatpakin julkaisijan vastuulle, ei distron vastuulle kuten distron PPA:ta käyttäessä.
Settings --> Session and Startup. Click the Application Autostart and check to see if Flatpak (Apply Flatpak Updates) is checked.
Dependecyt pakataan noihin Flatpak paketteihin mukaan (mikä mahdollistaa niiden käytön missä Linux jakelussa tahansa, mitä näillä haetaankin), joten ei pitäisi tuottaa ongelmia kyllä käyttäjän kannalta (paketin kehittäjä tietenkin joutuu näkemään vaivaa), sen takia vaativat reilusti enemmän levytilaa.
One of the key advantages of Flatpak is that it allows application authors to bundle whatever libraries or dependencies that they want. This means that developers aren’t constrained by which libraries are available through Linux distributions.
Dependencies — Flatpak documentation
docs.flatpak.org
Tällä on kätevä hallita, mihin kaikkeen nuo asennetut Flatpak softat pääsee käsiksi, jos haluaa tarkemmin rajata oikeuksia:
Ja tosiaan, jos haluaa heti uusimmat versiot softista "helposti", niin rolling release Linux jakelua joutuu käyttämään silloin. Mutta aina ei ole kaikki softat saatavilla jokaiselle jakelulle, nämä yleensä on erikoisempia softia ainakin omasta kokemuksesta.
Itse meinasin kokeilla OpenSUSE Tumbleweed, vähän vähemmän tunnettu jakelu, mutta lukemani perusteella pitäisi olla oikein näppärä. Siihen rakentaa BTRFS -tiedostojärjestelmän ympärille sitten snapshot pohjaisen varmuuskopioinnin, jolla ennen päivityksiä ottaa varmistukset, jos sattuu jotain ilkeää, niin helppo palata takas edelliseen ja odotella korjauksia. Mutta eipä tuollaisia tapauksia näyttäisi olleen oikeastaan montakaan vuosien varrella...
Viimeksi muokattu: