Mitenkäs tuo initramfs ja sertifikaatti viestit? Eri asioita kuin nuo ACPI jutut?
Tässä mitä testannut niin en vielä ainakaan ole ehtinyt törmätä mihinkään toimimattomaan jonka luulisin aiheutuvan noista ACPI viesteistä, kaikenlaista pientä ja keskisuurta ongelmaa/ihmeteltävää kyllä on tullut jo vastaan aika paljon, ehkä odotettavaa kun winkasta siirtyy linuxiin (vihdoinkin on työn alla, on ollu pari "false-starttia" aiemmin.. tiedä vaikka jää koko homma, aika paljon on ongelmaa ja säätämistä ja kikkailua vaatii, varsinkin kun ihan kaikkia softia ei saa kuin windowsille (joo, tiedän wine/virtualbox/etc.)). Hibernaten olen saanut toimimaan ~99%:sti (swapfile kryptatulla osiolla), rauta vaan aiheuttaa jotain pieniä ongelmia joskus, joka hibernatessa tulee "acpi hardware changed while hibernated success doubtful" mutta lähes täydellisesti toimii, joskus tulee joku ongelma, esim. kerran läppärin virtanapin painaminen ei toiminutkaan hibernaten jälkeen, bootin jälkeen taas. "Hybrid sleep" (hibernate+suspend) on sellainen juttu joka jumittaa koneen joka kerta hibernatesta ulos tullessa, tosin se ei ehkä ole ihan pakollinen saada käyttöön.
Softien päivitysasioissa tuli ikävää yllätystä. Olin jo tietoinen, että ei-rolling-distron kanssa paketinhallinnasta ei kauheasti saa uusia versioita softiin.. silti se vähän yllätti kun katsoin jotain softia mistä oli vuosia vanhaa versiota tarjolla vaikka Mint 20 on just tullut ulos. Olin lukenut monesti kuinka ihmiset tykkäävät Flatpakeista ja kritisoivat Snappeja (muistakin asioista kuin pakkopäivityksistä). Olin ymmärtänyt, että Flatpakkien päivitystä pystyisi kontrolloimaan, jopa ehkä niin hyvin kuin pakettihallinnasta normaaliasennuksia mutta yllätys oli, että Flatpak päivitys on aika surkea sellaiselle joka haluaa olla tietoinen mitä päivitetään ja antaa luvan päivittää kun itse haluaa. Flatpakit, ainakin Mintissä, näköjään päivittyy taustalla automaattisesti ja hiljaisesti mitään ilmoittamatta ainoastaan kun useri boottaa/loggaa sisään (lisäongelma jos ei paljon boottaile, esim. sleep tai hibernate käytössä, ei paljon softat sitten päivity jos ei manuaalisesti tee sitä).
Ei sovi minulle ainakaan tuo. Ja on siinä Flatpakissa muutakin vikaa, esim. miten käy dependencies päivityksille? Nehän taitaa jäädä sen Flatpakin julkaisijan vastuulle, ei distron vastuulle kuten distron PPA:ta käyttäessä. Ei toimi desktop GUIn teemat kunnolla Flatpakeissa. Joku valitteli, että Gimpin Flatpakissa ei saa toimimaan G'MIC plugaria. Flatpakkien asennus/poisto/jne. ei vaadi sudoa. Ei löydy "update check" toimintoa ollenkaan, pelkkä upgrade joka tarkistaa ja päivittää samalla. Vähän heikolta näyttää tuo linuxmaailman softahomma tällä hetkellä omasta mielestäni. Oli kova pettymys, ajattelin, että pääsee eroon siitä jatkuvasta softien päivitysten tsekkauksesta (onneksi SUMo softa, joka ei kuitenkaan 100% täydellinen), latauksesta ja asennusrumbasta mikä windowsissa on. Automaattisista päivityksistä en vain tykkää myöskään, pitää olla kontrolli omaan järjestelmään ja softiin mikä niissä muuttuu eri versioissa. Snap/Flatpak/Appimage eivät ole kovin kummoisia ratkaisuja IMO tällä hetkellä.. tässäkin asiassa toivoisi, että saisivat puhallettua yhteen hiileen ja kehitettyä jonkun paremman järjestelmän.
Onko softien itsensä ylläpitämät PPA:t (jos edes löytyy) kuinka turvallisia? Esim. latasin Vivaldin deb tiedoston ja se automaattisesti lisäsi oman Vivaldi PPA:n pakettihallintaan. Defaulttina siellä oli jo Spotifyn oma PPA Mintin asennuksen jälkeen. Voinko huoletta lisätä noita, esim. MKVToolNix/qBittorrent/Audacity?
Libreofficelta, jos oikein olen ymmärtänyt, ei löydy hyvää stable PPA:ta ollenkaan, sellaista joka päivittyisi aina viimeisempään stableen, on vain "fresh" ja esim. "LibreOffice 7.0.x" johon tulee vain "minor" tason päivityksiä, ei päivity siis ollenkaan 7.1.x versioon. Ja sitten on tällaisia 3:n osapuolen PPA-lähteitä kuten
tämä GIMPille, näitä ei varmaan kannata lähteä käyttämään? Ajattelin, että pakosta voisi muutama softa olla ihan distron tarjoamia vanhoja versioita mutta aika monesta olisi kyllä hyvä saada uusimmat. Yksi Appimage softa on ainakin pakko asentaa kun muuta ei siitä ole tarjolla, nuo Appimaget pitää vaan itse tsekkailla uudet versiot ja käsin päivittää ne, ainakin tuo yksi softa.
Sori, tää oli vähän tämmöinen venttiilin avaaminen..