Linux kysymyksiä

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
@Lallijuoppo
enp2s0: link is not ready -virhe tuota ei aiheuta. Se vain kertoo ettei yhteys ollut valmis silloin kuin se olisi halunnut.
Tuota kernel bugia pitäisin tämän aiheuttajana. Pikaisella haulla varsin yleinen asia ja tästä on bugireportteja kaikkialla, mutta Debianin reportissa luki:
Found in version linux/4.4.6-1
Fixed in versions linux/4.5.4-1, 4.5.4-1

Joten tarkistappa vaikka siitä ensin mikä kerneli sinulla on ja suosittelen nyt sitä päivitystä. En tiedä onko tuolle Ubuntun versiolle uudempaa kerneliä olemassa, jos on niin sekin voisi auttaa eikä koko järjestelmää tarvitse päivittää uudempaan, jos haluat vanhalla softalla mennä.
Kernelin voi tarkistaa aukaisemalla päätteen ja syöttämällä "uname -r". Vastauksena se sylkäisee kernelin version.
Näkyy vastauksena tulevan 4.4.0-127-generic.

Eli jos oikein tulkitsen, niin tossa vika ja päivitys uudenpaan pitäisi auttaa. Liittyykö tämä juuri siihen, että mulla on liiian uusi prossu ja vanhemmilla vehkeillä 16.04 olisi vakaampi?

Asiasta toiseen, niin olen yhden ärsyttävän asian Linuxissa huomannut liittyen txt-tiedostoihin. Kun siirtää tuollaisen tekstitiedoston Windowsiin luettavaksi, niin rivitys on kadonnut ja teksti on yhdessä pötkössä eli täysin lukukelvoton.
Olen nyt asentanut Linuxiin myös Libre Offisen ja pitäisi muistaa, että siirtää sen tekstin ensin Libren tekstinkäsittelyyn ja tallentaa sen sillä. Sitten se säilyy lukukelpoisena myös Windowsissa.

Edit: Ja valkkasin 16.04 siksi, että siinä on pitkä tuki ja sen piti olla vakaampi kuin jotkut välimallin julkaisut. Aina ei näköjään voi onnistua.

Edit2: Taidampa kokeilla mielenkiinnosta tätä juttua.
How To Upgrade Kernel In Ubuntu and Linux Mint [The Easy Way] | It's FOSS
Graafinen ohjelma Kernelin päivittämiseen ja onko se todella niin, että Kerneliksi voi päivittää minkä tahansa ja kyllä toimii? 18.04 lts versiossa on näköjään 4.15 kernel. Taidan testata sitä ja katsoa mitä tapahtuu. Jos kone menee solmuun, niin sitten asennan kokonaan uusiksi 18.04:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 348
Asiasta toiseen, niin olen yhden ärsyttävän asian Linuxissa huomannut liittyen txt-tiedostoihin. Kun siirtää tuollaisen tekstitiedoston Windowsiin luettavaksi, niin rivitys on kadonnut ja teksti on yhdessä pötkössä eli täysin lukukelvoton.
No eipä sitä voi Linuxin "viaksi" laittaa. Asioista kannattaa googletella jos haluaa oppia jotain. Kyse on tästä: Newline - Wikipedia windowsilla ja linuxilla on eri tapa hoitaa asia. Juuri tuore uutinen kertoo: Notepad gets extended line endings support in Windows 10 - gHacks Tech News

Windowsin Notepad on kyllä niin surkea tekele, ettei sitä kannata käyttää mihinkään. Jos ei jotain normitekstieditoria halua (esim. Notepad++), niin vanha (mutta silti täysin toimiva) Notepad2 on erittäin hyvä ja kevyt, ja sen voi helposti laittaa korvaamaan Notepad default-editorina winkkarissa. En ikinä käyttäisi mitään tekstieditoria jossa ei ole syntax highlighting-toimintoa.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Näkyy vastauksena tulevan 4.4.0-127-generic.

Eli jos oikein tulkitsen, niin tossa vika ja päivitys uudenpaan pitäisi auttaa. Liittyykö tämä juuri siihen, että mulla on liiian uusi prossu ja vanhemmilla vehkeillä 16.04 olisi vakaampi?

Asiasta toiseen, niin olen yhden ärsyttävän asian Linuxissa huomannut liittyen txt-tiedostoihin. Kun siirtää tuollaisen tekstitiedoston Windowsiin luettavaksi, niin rivitys on kadonnut ja teksti on yhdessä pötkössä eli täysin lukukelvoton.
Olen nyt asentanut Linuxiin myös Libre Offisen ja pitäisi muistaa, että siirtää sen tekstin ensin Libren tekstinkäsittelyyn ja tallentaa sen sillä. Sitten se säilyy lukukelpoisena myös Windowsissa.

Edit: Ja valkkasin 16.04 siksi, että siinä on pitkä tuki ja sen piti olla vakaampi kuin jotkut välimallin julkaisut. Aina ei näköjään voi onnistua.

Edit2: Taidampa kokeilla mielenkiinnosta tätä juttua.
How To Upgrade Kernel In Ubuntu and Linux Mint [The Easy Way] | It's FOSS
Graafinen ohjelma Kernelin päivittämiseen ja onko se todella niin, että Kerneliksi voi päivittää minkä tahansa ja kyllä toimii? 18.04 lts versiossa on näköjään 4.15 kernel. Taidan testata sitä ja katsoa mitä tapahtuu. Jos kone menee solmuun, niin sitten asennan kokonaan uusiksi 18.04:n.
Voi olla tai olla liittymättä prosessoriin. Siitä en itse tiedä, mutta yleinen bugi tuntuu olleen aikanaan.
Ja kuten TenderBeef jo sanoikin, se ei ole Linuxin vika jos Windows ei ymmärrä. Linux,Windows ja Mac kaikki käyttävät eri newlineä jolloinka ne eivät ymmärrä missä kohdin pitäisi riviä vaihtaa. Tätä voi ainakin geditissä vaihtaa, eli jos aukaiset tekstitiedoston Linuxilla geditissä ja tallennat sen nimellä, voit valita rivinlopun. Jos valitset Windowsin rivinlopun, ymmärtää Windows silloin sen. Linux ymmärtää Windowsin rivinloput joten tämä ongelma on vain toiseen suuntaan ja kokonaan Windowsin vika. Linux tallentaa omalla tavallaan oletuksena, mutta tarjoaa sinulle helpon tavan tuottaa myös Windowsille kelpaavaa sisältöä, kun Windows perinteisesti tekee vain Micro$oftin hyväksymiä tapoja käyttäen ilman mitään yhteensopivuutta muualle.

18.04 on myös pitkätukinen versio. Bugeja tulee välillä ja niihin auttaa päivittäminen. Vaikka ihan version sisällä.

Päivitystä suosittelen tekemään käyttäen sitä päivitysmanageria, mikä siinä kuuluisi olla, jos ei ole:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Versiopäivityksestä oli tälläinen ohje:
Upgrade Ubuntu desktop | Ubuntu tutorials

Mikä tahansa kerneli ei sovi, joskin Ubuntun kernelit luulisi sopivan. Kernelipäivitykset tulee ihan päivitysmanagerin kautta, jos ovat vain asetuksissa niin säädetty, että kaikki asennetaan. Suosittelen tätä, tällöin kaikki sopii yhteen ja on sopivaa muutenkin siihen pakettiin. Itse jos lähdet kerneliä etsiskelemään niin ei tiedä hyvää.

Eli avaa päivitysmanageri, tarkista asetuksista että se päivittää kaiken, ja päivitä. Sitä kautta lienee voinee myös päivittää tuota versiota kuten tuolla ohjeessa kerrottu.
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tätä voi ainakin geditissä vaihtaa, eli jos aukaiset tekstitiedoston Linuxilla geditissä ja tallennat sen nimellä, voit valita rivinlopun. Jos valitset Windowsin rivinlopun, ymmärtää Windows silloin sen. Linux ymmärtää Windowsin rivinloput joten tämä ongelma on vain toiseen suuntaan ja kokonaan Windowsin vika. Linux tallentaa omalla tavallaan oletuksena, mutta tarjoaa sinulle helpon tavan tuottaa myös Windowsille kelpaavaa sisältöä, kun Windows perinteisesti tekee vain Micro$oftin hyväksymiä tapoja käyttäen ilman mitään yhteensopivuutta muualle.
Nämä on nyt taas näitä juttuja, jotka pitäisi tietää, mutta kun ei huvita opetella jokaista nippelitietoa. Sitä on tullut laiskaksi, aikoinaan sääti autoexec.bat ja config.sys tiedostot viimeisen päälle ja osasi ulkoa ne käskyt. Myös Windows XP:n osasi suunnilleen ulkomuistista säätää kuntoon ja oli rekisterit puhdistettu ja viilattu sekä välimuistit säädetty.

Nyt jos jokin asia ei onnistu ekalla kerralla ohjeita lukematta ja mistään mitään tietämättä, niin huono on. Roskiin.

Mä nyt ratkaisen ton tekstiongelman vaan niin, että käytän Libre Officea, mikä on kummassakin koneessa ja se sentään osaa tallettaa sellaista, että itse osaa lukea sen vaikka olisi asennettuna Windowsiin tai Linuxiin.

18.04 on myös pitkätukinen versio. Bugeja tulee välillä ja niihin auttaa päivittäminen. Vaikka ihan version sisällä.

Päivitystä suosittelen tekemään käyttäen sitä päivitysmanageria, mikä siinä kuuluisi olla, jos ei ole:
Mä nyt ehdin räpeltämään ton Ukuu-ohjelman kanssa ja se oli kyllä ihan click and play. Katsoin että 18.04 Ubuntussa käytetään 4.15 kerneliä ja laitoin sen sisään. On se kyllä ihan ihme juttu, että kone ei ole solmussa ja formatointia vailla valmis, vaan se asensi ton ja käynnistyi. Kaikki tuntuu myös toimivan. Jos jotain tulee, niin sitten koitan ihan puhdasta asennusta ja 18.04 sisään. Ja näköjään on myös todella helppo buutata vanhaan kerneliin, jos tämä ei olisi toiminut.

Mutta olen kyllä ymmärtänyt jotain väärin. Luulin että kun siihen kerneliin tulee päivityksiä, niin siinä korjaantuu bugitkin samalla ja vaikka prosessorituki päivittyy uusille malleille. Ilmeisesti näin ei ole, vaan koko kernel pitää vaihtaa uusiksi, jos haluaa uusien laitteiden toimivan.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Asiasta toiseen, niin olen yhden ärsyttävän asian Linuxissa huomannut liittyen txt-tiedostoihin. Kun siirtää tuollaisen tekstitiedoston Windowsiin luettavaksi, niin rivitys on kadonnut ja teksti on yhdessä pötkössä eli täysin lukukelvoton.
Tämä johtuu siitä että Linux käyttää Unix-maailman standardia rivinvaihtokäytäntöä (rivinvaihto = LF-kontrollimerkki) ja Windows DOSista periytyvää erilaista käytäntöä (rivinvaihto = CR + LF). Vastaavasti Windowsista tuoduissa tekstitiedostoissa on tyypillisesti joka rivin lopussa Linuxin kannalta ylimääräinen merkki, joka voi olla - käytetystä editorista tai muusta katseluohjelmasta riippuen - joko näkymätön (välilyönnin kaltainen) tai sitten näkyä tyypillisesti merkinnällä ^M.

Linuxista löytyy työkaluja joilla tuon saa muutetuksi: riippuen jakelusta, sopiva työkalu voi löytyä nimellä unix2dos tai todos. Vastakkainen muunnos vastaavasti komennolla dos2unix tai fromdos. Komentoja käytetään joko olemassa olevalle tiedostolle:

unix2dos tiedosto.txt
tai
todos tiedosto.txt

tai sitten putkituksen osana. Eli jos tuon aikaisemmin mainitun journalctl-lokin haluaisi viedä Windows-kelpoiseksi tekstitiedostoksi, se onnistuisi vaikka näin:

journalctl -b -1 | todos > tiedosto-windowsille.txt

Pystyviiva (eli Linux/Unix-ihmisten kesken "putkimerkki") käskee välittämään vasemmalla puolella olevan komennon tulosteen oikealla puolella olevan komennon syötteeksi. Tätä ketjua voi jatkaa tarvittaessa vaikka kuinka pitkälle, ja tämä oli aikanaan merkittävä oivallus: kun käytettävissä on joukko työkaluohjelmia jotka tekevät kukin yhden yksinkertaisen asian, putkittamalla niitä yhteen voi tehdä hyvinkin monimutkaisia asioita ilman ohjelmointitaitoja.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Nämä on nyt taas näitä juttuja, jotka pitäisi tietää, mutta kun ei huvita opetella jokaista nippelitietoa. Sitä on tullut laiskaksi, aikoinaan sääti autoexec.bat ja config.sys tiedostot viimeisen päälle ja osasi ulkoa ne käskyt. Myös Windows XP:n osasi suunnilleen ulkomuistista säätää kuntoon ja oli rekisterit puhdistettu ja viilattu sekä välimuistit säädetty.

Nyt jos jokin asia ei onnistu ekalla kerralla ohjeita lukematta ja mistään mitään tietämättä, niin huono on. Roskiin.

Mä nyt ratkaisen ton tekstiongelman vaan niin, että käytän Libre Officea, mikä on kummassakin koneessa ja se sentään osaa tallettaa sellaista, että itse osaa lukea sen vaikka olisi asennettuna Windowsiin tai Linuxiin.

Mä nyt ehdin räpeltämään ton Ukuu-ohjelman kanssa ja se oli kyllä ihan click and play. Katsoin että 18.04 Ubuntussa käytetään 4.15 kerneliä ja laitoin sen sisään. On se kyllä ihan ihme juttu, että kone ei ole solmussa ja formatointia vailla valmis, vaan se asensi ton ja käynnistyi. Kaikki tuntuu myös toimivan. Jos jotain tulee, niin sitten koitan ihan puhdasta asennusta ja 18.04 sisään. Ja näköjään on myös todella helppo buutata vanhaan kerneliin, jos tämä ei olisi toiminut.

Mutta olen kyllä ymmärtänyt jotain väärin. Luulin että kun siihen kerneliin tulee päivityksiä, niin siinä korjaantuu bugitkin samalla ja vaikka prosessorituki päivittyy uusille malleille. Ilmeisesti näin ei ole, vaan koko kernel pitää vaihtaa uusiksi, jos haluaa uusien laitteiden toimivan.
Kerneli päivittyy vain asentamalla uusi kerneli. Eli jo käännettyyn kerneliin ei tule muutoksia, vaan tilalle tulee kokonaan uusi kerneli, jonka sisällöstä iso osa on samaa edellisen kanssa, yleensä. Näin toimii myös muutkin softat, eli mitään osia ei latailla vaan sieltä tulee kaikki tarvittava joka laitetaan vanhan tilalle.

Päivitysmanageri osaa päivittää kernelin ja sen kautta se yleensä myös päivitetään ilman erillistä ohjelmistoa. Päivitysmanageri lataa uuden kernelin ja asentaa sen sekä asettaa sen oletukseksi seuraavaan käynnistykseen. Tällöin tulee kaikki uuden kernelin ominaisuudet, kuten ajurituet ja bugikorjaukset. Mikäli kerneliä ei päivitä, eli vaihda kokonaan uuteen, ei siihen tule koskaan mitään päivityksiä. Versionumero kasvaa joka päivityksellä, indikoiden että on eri kerneli kyseessä.

Vanhat kernelit pitää itse, ainakin Ubuntu-pohjaisissa, poistaa erikseen. Siihen saakka ne löytyvät käynnistysvalikosta, johon olit aikaisemmin jo tiesi tainnut löytää. Epäonnistuneessa bootissa tämä käynnistysvalikko tulee muistaakseni oletuksena usein näkyviin. Vanhat kernelit löytyy /boot kohdasta ja on tilaltaan rajoitettu koska se on oma osionsa kiintolevyllä. Tästä ainakin Mintissä (mikä on siis Ubuntuun perustuva jakelu) tulee graafinen varoitus kun tila loppuu eikä täten uutta kerneliä voi enää asentaa, ennenkuin poistaa vanhoja. Kernelin poisto kannattaa tehdä päivityssysteemin kautta delete-näppäimen sijaan ja tapa vaihtelee riippuen jakelusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 371
Ubuntussahan on HWE joka automaagisesti päivittää kernelin (ja kait mesat yms) uusimman releasen versioon. Uusimmissa versioissa tää taitaakin olla jo valmiiksi käytössä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
On se kyllä ihan ihme juttu, että kone ei ole solmussa ja formatointia vailla valmis, vaan se asensi ton ja käynnistyi. Kaikki tuntuu myös toimivan. Jos jotain tulee, niin sitten koitan ihan puhdasta asennusta ja 18.04 sisään
Ajattelin kokeilla samalla päivitystä 18.04:ään ja siinä tuli jotain. Käynnistyksestä lähtien virheilmoituksia, kuinka ei saa jotain avattua tai jokin puuttuu. Siitä huolimatta se kyllä boottasi ja sitä pystyi käyttämää. Päätin kuitenkin sitten tehdä ihan puhtaan asennuksen.

Nyt on 18.04 sisässä ja ei ole kaatuillut, mutta pari kertaa on tullut ilmoitus, että jokin virhe on tapahtunut ja pyytää lupaa lähettää jokin virheraportti eteenpäin.

Tästä onki sitten vakiona näytön skaalaus hajalla eli ei toimi. Vaihtoehtoina ei ole kuin 100% tai 200% ja toinen on tietenkin liian pieni ja toinen liian suuri. Mutta tästä voinkin nyt neuvoa niitä, jotka tuohon ajattelivat siirtyä ja tämä on ongelma.
Loggauksen yhteydessä voi valita Ubuntu with Wayland.
Sitten komentokehotteessa taikoo näillä sanoilla:
gsettings set org.gnome.mutter experimental-features "['scale-monitor-framebuffer']"

Sitten asetuksissa devices kohtaan on tullut vaihtoehdot 100,125,150,175,200 % ja 150 on mulle lähimmäksi oikea.

Mitä asiasta luin, niin Wayland on joku graphig server ja uudempi kuin mitä käytetään vakiona ja myös kai epävakaampi. Ainakin Nvidia ei taida tukea sitä lainkaan ja koneessa pitää olla AMD tai Intel, jos haluaa sen käyttöön.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Edit: Siis Firefoxissa ei flash toimi ja asensin Chromen kiertääkseni ongelman, koska siinä toimii suoraan. Kuitenkin sain Flashin asennettua niin, että se toimii Firefoxissakin.

Laitetaas nyt tämäkin tänne, kun mähän olen oikeasti iha pirun tyytyväinen, että onnistuin ratkaisemaan ongelman. Mutta samaan hengenvetoon täytyy myös todeta, että ei Linux ole kyllä yhtään parempi ympäristö kuin Windows siltä kannalta, että uudessa versiossa kaikki löytyy eri paikoista mihin on jo ehtinyt vanhassa versiossa tottua. Nyt ovat vaikka siirtäneet sulje, min ja max nappulat vasemmasta kulmasta oikealle. No, nyt ne ovat samalla tavalla kuin Windowsissa, joten sinänsä ihan hyvä, mutta ei niitä nyt saisi edestakaisin vatkata. Nyt mä olen koko ajan taas klikkailemassa väärällä puolella ikkunaa, kun oli jo ehtinyt oppia niiden olevan siellä.

Nyt ovat sitten myös keksineet, että flash playeria ei tarvita. No, minulle tuo on surffailukone ja sen pitää olla niin, että mitä tahansa tulee vastaan, niin kone osaa pyörittää sen. Chromen saa myös siis 18.04 Ubuntuun, mutta siinä on kanssa kaikki ihan väärässä paikassa enkä jaksa opetella sitä. Siinä siis on sisäänrakennettu Flash playeri, joten se osaa pyörittää kyseiset videot suoraan pakasta.

Mutta seuraavalla tempulla sen flash playerin saa asennettua Ubuntuun ja se on ilmeisesti sitten kaikkien selaimien käytössä. Tosta en nyt ole varma, mutta Firefox kuitenkin alkoi toimimaan.

The latest flash plugin lives in the Canonical Partners’ repository and is disabled by default. You must enable this repository before attempting to install flash plugin.

sudo add-apt-repository "deb Index of / $(lsb_release -sc) partner"

Sitten seuraavilla komennoilla saa sen flashin asennettua.
sudo apt update
sudo apt install adobe-flashplugin browser-plugin-freshplayer-pepperflash

Asennuksen jälkeen pitää uudelleenkläynnistää selain ja halutessaan voi käydä säätämässä asetuksia flashissa näin:
Klikkaa Activities vasemmasta yläkulmasta ja kun ilmestyy Search-laatikko, niin kirjoittaa siihen flash ja klikkaa sitten sitä löytynytta Flash pluginia. Minä annoin olla kuten se oli valmiiksi, mutta siinä voi laittaa kyselyjä päälle, että hyväksyykö tapahtuman, kun joku haluaa flashia käyttää.

Sitten tuli yllättäen lisää ongelmia ja äänet olivat kadonneet. Onneksi ei ollut sen kummempi kuin, että jostain syystä asennuksen yhteydessä oli äänilähtö käyty vaihtamassa vääräksi.

Taas kaikki toimii. Mutta kyllä mä jaksan ihmetellä, että miksi tämä on tehty Linuxissa näin hankalaksi, kun Windowsissa kaikki toimii suoraan paketista ja jos ei toimi, niin jonkun asentaminen on vaan yksi klikkaus ja sitten hyväksyy mitä ohjelma haluaa tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Chromen saa myös siis 18.04 Ubuntuun, mutta siinä on kanssa kaikki ihan väärässä paikassa enkä jaksa opetella sitä. Siinä siis on sisäänrakennettu Flash playeri, joten se osaa pyörittää kyseiset videot suoraan pakasta.
Onkohan sulla nyt joku aivan väärä selain siellä asennettuna? Mulla on chrome täysin samanlainen linuxilla ja windowssilla. Ja chromiumikin on päällepäin identtinen.
Enkä tiedä mihin sivuihin oikein flashia tarvitset? Omilla koneilla sitä ei ole ollut asennettuna enää muutamaan vuoteen.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Onkohan sulla nyt joku aivan väärä selain siellä asennettuna? Mulla on chrome täysin samanlainen linuxilla ja windowssilla. Ja chromiumikin on päällepäin identtinen.
Enkä tiedä mihin sivuihin oikein flashia tarvitset? Omilla koneilla sitä ei ole ollut asennettuna enää muutamaan vuoteen.
Minähän en käytä Crhomea enkä osaa sitä kummassakaa alustassa.Firefoxia on tässä vuosikaudet käytetty ja se vaihtuu vasta kun on pakko.

Ainakin yksi urheilustriimi on flashpohjainen.
Kun nyt vilkaisin myös noita laitomia striimeja, mitä tulee katseltua, niin flashia nekin tuntuvat olevan.

Edit: oli muuten kirjoitettu epäselvästi toi alkuperäinen juttu. Firefoxia siis käytin, kun se on oletusselain ja asensin Chromen vain saadakseni flashit pyörimään. En ollut tyytyväinen selaimeen, joten tolla flashin asennustempulla sain sen flashin toimimaan myös Firefoxissa.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
@Lallijuoppo Flash on ollut ongelmallinen Linuxissa koska Adobe on välillä lopettanut sen tukemisen. Lisäksi koska Linux on avointa lähdekoodia, ei siihen yleensä voi tuosta noin vaan asentaa suljettua lähdekoodia, riippuen tosin distrosta. Mitä "puhtaampi" distro, sen vähemmän koodaajia on kiinnostanut suljetun lähdekoodin softan asennusmahdollisuus.
Linuxissa pääasiassa asennukset tapahtuu repojen kautta, jolloin kaikki on helppoa päivittää kerralla. Kuitenkaan ns. huonot tai harvinaiset repot ei ole oletuksena käytössä ja tämän vuoksi sinun piti käyttää tuota add-apt-repository komentoa.

Tapauksessasi nyt on Flash asennettu systeemin laajuisesti. EI ole selainkohtainen. Chrome pakkaa Flashin sisään. Se on sama kuin Chromium, mutta värillisellä logolla, Googlen brändäyksellä ja tulee Flashin kera. Varsinainen kehitys kuitenkin tapahtuu Chromium-projektissa.

Wayland on uusi näyttöserveri, vanha on nimeltään Xorg. Kaikki softa ei välttämättä ole vieläkään yhteensopivaa Waylandiin. Wayland on rakennettu 3D-maailmaan ja Xorg on rakennettu ennenkuin kukaan keksi kirjainyhdistelmän 3D. Nvidia ei tue lainkaan Waylandia. Tai no, väittävät, mutta eivät oikeasti. Ei enää muista tarkkaan mutta suurinpiirtein se meni siten että tukevat alkeellisesti jotain tiettyä osaa tai tyyppiä ja olettavat koko Linux-maailman hyppivän heidän mukaansa, sen sijaan että Nvidia suostuisi tukemaan Waylandia oikeasti. Nvidia on kaikin puolin huonoin näytönohjain Linuxiin.
Sinulla kun on se Intelin integroitu, niin ei syytä huoleen. Intel on Linuxin ystävä ja heillä on kunnolliset ajurituet.

Jokaisella on omat mielipiteensä ja jos koet että Linux on surkea ympäristö, ei sitä ole pakko käyttää. Itse siitä pidän ja olen täysin päinvastaista mieltä kanssasi lähes kaikesta mitä sanoit. Mutta ei se mitään, itsekkin aluksi Linuxia vihasin ihan periaatteesta.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Jokaisella on omat mielipiteensä ja jos koet että Linux on surkea ympäristö, ei sitä ole pakko käyttää. Itse siitä pidän ja olen täysin päinvastaista mieltä kanssasi lähes kaikesta mitä sanoit. Mutta ei se mitään, itsekkin aluksi Linuxia vihasin ihan periaatteesta.
Kaikissa käyttiksissä on omat ongelmansa eikä Linux toivoton ole, koska se edelleen on mun koneella.
Musta vaan olisi kiva kun kaikki toimisi eikä mun itseni tarvitsisi osata mitään käyttistaikoja.

Katsotaan jos nyt olisi asiat niin hienosti, että mun ei tarvitsisi kirjoittaa enää mitään tähän ryhmään. Tai ehkä voin vuoden päästä kehua, että ei ole kaatunut kertaakaan eikä ole ollut muitakaan ongelmia. On tää ihan hyvä ilmaiseksi käyttikseksi.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
@Lallijuoppo
Omien havaintojen mukaan Ubuntu-pohjainen Linux Mint (Download - Linux Mint) olisi helpoin mahdollinen Linux henkilöille jotka eivät tiedä tai viitsi perehtyä Linuxiin. Kaikki mitä Ubuntuun saa, saa Minttiinkin, koska Mint rakennetaan Ubuntusta. Ubuntu taas pohjautuu Debianiin, joka on paljon tiukempi suljettuun lähdekoodiin, kuten Flashiin, kuin Ubuntu.
Käsittääkseni Mint taisi kysyä ihan graafisesti että asennetaanko Flash. Jos klikkaa kyllä, se tekee kaiken itse. Mielestäni Mint sopii henkilöille jotka haluavat tehdä kaiken hiirellä klikkailemalla ilman komentoja.

Distroja on erilaisia, osa on vaativampia ja osa helpompia. Distroja on valtava määrä ja siinä on oma hommansa löytää se itselle paras paketti. Kuitenkin olen kuullut monen vähän Linuxista tietävän pitäneen Mintistä sen helppouden vuoksi ja siksi sitä kannattanee sinunkin harkita, jos et ollut siitä vielä tietoinen.

Varsinaisesti itse Linuxia Ubuntussakin on aika vähän, ainoastaan se kerneli minkä päivitit. Kaikki muu kasataan muista osista ja osan koodaavat itse. Linux koodaa vain kerneliä. Tämän vuoksi myös distroja on valtava määrä, kun jokainen on tehnyt itselle parhaiten sopivan version.
Linux (ydin) – Wikipedia
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Distroja on valtava määrä ja siinä on oma hommansa löytää se itselle paras paketti.
Joo, jokuhan sitä on valittava ja ihan mahdoton homma etukäteen tietää miten joku distro toimii itsellä ja omassa kokoonpanossa. Yritin tässä taannoin lukea arvosteluja ja kokemuksia, mutta kun jokaisella on oma mielipide ja suosikki siitä mikä muka on paras. Kuvittelisi myös, että kun antaa niin yksinkertaisen määritelmän kuin surffailukone, niin siihen on helppo löytää jotain.

Mutta kyllä tässä jo väkisin on jotain Ubuntun säätämisestä oppinut ja kun sen on pari kertaa asentanut, niin siinäkään ei ole enää sitä peikkoa, että onnistuuko se ollenkaan. Nyt kun kaikki tuntuu taas toimivan, niin ei ole mitään syytä vaihtaa mihinkään.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
37
flashin saa asennettua firefoxiin asentamalla paketin flashplugin-installer joko sovelluskaupasta tai sitten päätteellä: sudo apt install flashplugin-installer

ohjeet löytyy ihan ubuntun sivuilta: Install the Flash plug-in
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Miten saa esim. Raspberry Pi laitteen näkyviin SSH:lla muullakin tavalla kuin oikealla laitteen ip:llä?
Meinaan sitä, että kun olen nähnyt loitsuja joissa heitetään vain jotain esim. local.raspberrypi niin löytää kyseisen laitteen.
Nuo oikeat ip:t on vaikea muistaa ja löytää.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Mutta samaan hengenvetoon täytyy myös todeta, että ei Linux ole kyllä yhtään parempi ympäristö kuin Windows siltä kannalta, että uudessa versiossa kaikki löytyy eri paikoista mihin on jo ehtinyt vanhassa versiossa tottua. Nyt ovat vaikka siirtäneet sulje, min ja max nappulat vasemmasta kulmasta oikealle. No, nyt ne ovat samalla tavalla kuin Windowsissa, joten sinänsä ihan hyvä, mutta ei niitä nyt saisi edestakaisin vatkata. Nyt mä olen koko ajan taas klikkailemassa väärällä puolella ikkunaa, kun oli jo ehtinyt oppia niiden olevan siellä.
Ei tuolla ole mitään tekemistä linuxin kanssa, eri työpöydissä ja niiden versioissa voi olla toiminnot eri paikoissa ja niitä voi jopa olla mahdollista muuttaa vaihtamalla teemaa/tyyliä.

Nvidia on kaikin puolin huonoin näytönohjain Linuxiin.
Minä käytin yli kymmenen vuotta nVidiaa tyytyväisenä VDPAU:n vuoksi havaitsematta niissä mitään radikaalia ongelmaa ja se on edelleen helpoiten toimiva vaihtoehto tiettyjen ohjelmien kanssa. Proprietary ajurin tuki uusille kernel versioille taitaa laahata edelleen hivenen jäljessä, mutta tuon ei pitäisi olla suuri ongelma varsinkaan, jos käyttää jakelujen stable-versioita. AMD sen sijaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
@Monologi
Täällä on hyvät ohjeet tuohon:
How (and Why) to Assign the .local Domain to Your Raspberry Pi
Vaihtoehtoisesti voit oman koneen hosts-tiedostoon tehdä ohjauksen kyseiseen ip:hen, mutta sitä täytyy manuaalisesti hallita jos vaikka ip muuttuu.
Jos haluat Linuxilla yhdistää tuohon osoitteeseen, pitää tietääkseni asentaa myös käyttämääsi koneeseen avahi, ohjeita täällä:
Avahi - ArchWiki
Näköjään ei ollut kovin helppo rasti Armbian käyttiksen kanssa Orange Pi PC+:lle ja wintoosan kautta ohjaus puttyllä/mobaxtermillä.

Kuitenkin näillä ohjeistuksilla alkoi ymmärtämään .local jutun päälle -->

Hello Raspberry Pi: Assign static local domain to Raspberry Pi

"If you run on Windows, you have to install Bonjour Print Services for Windows"

Tämä oli aika erikoista, että tarvitsee Applen ohjelmaa wintoosassa, että voi sorkkia linuxia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Ubuntua pitäisi asennella useempaa koneeseen kerralla ja tarkoituksena olisi tehdä aika reilusti muutoksia alkuperäisestä asennuksesta. Onko siis sofistukoituinen tapa asennella rauhakseen yhteen koneeseen ja ottaa esim. Clonezillalla cloonit kaikille levyille?

Onhan noita jotain ubuntun imagen muokkaustyökaluja mutta onko niissä tässä tapauksessa mitään pointtia?
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Ei jaksanu mac pro hiha sierraa käyttää niin asensin koneeseen ubuntu 18.04 serverin että sain kaksi teran levyä raidiin ja ssd käyttikselle.

Työpöydäksi ubuntu budgien. Kaikki näyttää toimivan muuten ja kone on nopeampi kuin omalla käyttiksellään.


Mut sitten toi kysymys ja ainut ongelma tähän mennessä. Tuulettimet huutaa. Miten tuo
hoidetaan? Onko rautalankaohjeita tai linkkiä hyvään ohjeeseen?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Mut sitten toi kysymys ja ainut ongelma tähän mennessä. Tuulettimet huutaa. Miten tuo
hoidetaan? Onko rautalankaohjeita tai linkkiä hyvään ohjeeseen?
Eikö emolevyn bioksesta löydy säätöjä? Itsellä ainakin toimii sitä kautta.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Aha. Toi olis paras mutta neuvotko miten mac pro mid 2010 biosiin pääsee? En ole mac biosissa ikinä käynyt :)
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Aha. Toi olis paras mutta neuvotko miten mac pro mid 2010 biosiin pääsee? En ole mac biosissa ikinä käynyt :)
Tiedän maceista vielä vähemmän kuin Linuxesta. Mutta toi suoraan bioksesta säätäminen olisi ollut helpoin tapa.
 

cmu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
182
Asensin Solusin Windowsin rinnalle, ja alkuun on tullut vastaan ainakin pari päivittäistä käyttöä häiritsevää ongelmaa:
- Äänet eivät toimi. Solus tunnistaa kyllä Asus Xonar DG -äänikortin nimeltä, mutta yksikään ulostulovaihtoehto ei anna ääntä kuulokkeisiin asti.
- Launchpadin mukaan OpenVPN on oletuksena asennettu (tarjoaa siis vaihtoehdoksi vain remove), mutta ainakaan haku ei löydä ko. ohjelmaa.

What do?
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Asensin Solusin Windowsin rinnalle, ja alkuun on tullut vastaan ainakin pari päivittäistä käyttöä häiritsevää ongelmaa:
- Äänet eivät toimi. Solus tunnistaa kyllä Asus Xonar DG -äänikortin nimeltä, mutta yksikään ulostulovaihtoehto ei anna ääntä kuulokkeisiin asti.
- Launchpadin mukaan OpenVPN on oletuksena asennettu (tarjoaa siis vaihtoehdoksi vain remove), mutta ainakaan haku ei löydä ko. ohjelmaa.

What do?
Omien kokemusten mukaan Asus tarjoaa olematonta (käytännössä ei lainkaan) tukea Linuxille. Lienee ajurien puutteesta johtuen ei toimi vaikka tunnistaakin. Saatan olla väärässä, tämä vain oma hihasta vedetty veikkaus perustuen omiin kokemuksiin.
OpenVPN:ää usein käytetään nettiyhteyttä hallinnoivan sovelluksen kautta, jolla on usein jokin GUI. Esimerkkinä networkmanager jonka GUI:na usein toimii nm-applet, ja tähän voi sitten asentaa openvpn-pluginin. Voit myös asentaa erillisen GUI:n OpenVPN:lle, kuten xmikos/qopenvpn
Muutoin sitä käytetään komentoriviltä, jolloin se ei näy missään valikoissa jos sieltä haeskelit. Aukaise pääte ja kirjoita komento openvpn, saat tuloksena listauksen mahdollisista komennoista.
Komentorivikäyttöön itse ainakin tarvitsisin ohjeet:
OpenVPN - ArchWiki
 
Viimeksi muokattu:

Ssa

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
29
Äänet eivät toimi. Solus tunnistaa kyllä Asus Xonar DG -äänikortin nimeltä, mutta yksikään ulostulovaihtoehto ei anna ääntä kuulokkeisiin asti.
Aikoinaan ihmettelin Mint-läppärin kanssa samaa kun en saanut bt-kaiuttimesta ulos mitään vaikka kaikki näytti olevan ok. Ääniasetuksissa oli oletuksena äänilähdön säätö nollilla :)
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Omien kokemusten mukaan Asus tarjoaa olematonta (käytännössä ei lainkaan) tukea Linuxille. Lienee ajurien puutteesta johtuen ei toimi vaikka tunnistaakin. Saatan olla väärässä, tämä vain oma hihasta vedetty veikkaus perustuen omiin kokemuksiin.
OpenVPN on joskus hoidettu nettimanagerin kautta, jolla on GUI. Esimerkkinä networkmanager jonka GUI:na usein toimii nm-applet, ja tähän voi sitten asentaa openvpn-pluginin. Voit myös asentaa erillisen GUI:n OpenVPN:lle, kuten xmikos/qopenvpn
Muutoin sitä käytetään komentolinjalta, jolloin se ei näy missään valikoissa jos sieltä haeskelit. Aukaise pääte ja kirjoita komento openvpn, saat tuloksena listauksen mahdollisista komennoista.
Komentolinjakäyttöön itse ainakin tarvitsisin ohjeet:
OpenVPN - ArchWiki

Samaa mieltä. Siinä missä allekirjoituksen lenovo toimii out the box monella distrolla niin Asus ei oikein millään täysin virheittä.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Riittääkö tähän komentolinjaan kenttäradio vai tarvitaanko jo luokkaa pataljoonaradio? :btooth:

Viisastelu sikseen, perinteisesti on puhuttu komentorivistä...
Pahoittelen virhettä. Väsyneenä pääsi ajatuskatko tulemaan. Teksti korjattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Tein HTPC:llä virheen ja päivitin Nvidian ajurit (GTX960) 370 -> 396. Sen jälkeen sleepistä takaisin tullessa Kodi ei ole enää antanut ääniä ulos. Nyt tarkemmin tutkiessa huomasin, että kun tähän asti oikea audio device on aina ollut 0:8 [HDMI2], sleepin jälkeen se on 0:3 [HDMI0]. Näköjään ensimmäinen suspend vaihtaa tuon järjestyksen ja sen jälkeen se tuntuu pysyvän seuraavaan boottiin asti.

Kokeilin palautella takaisin päin, mutta tästä ppa:sta on näköjään jo 384:a vanhemmat tätä korttia osaavat kadonneet. Kokeilin nuo repon versiot läpi ja sama vika kaikissa. Kernelkin on päivittynyt ennen kuin tajusin vian, voihan tämä kai johtua siitäkin.

Onko vika tuttu ja tunnetumpikin ja mitä tälle tekisi? Käppäratkaisuista kätevin on laittaa asound.confiin defaultiksi tuo uusi HDMI0 ja aina bootin jälkeen käydä kerran nukkumassa, mutta ei sekään mukavaa ole kun pelaamista varten vaihdan aina windowsin puolelle.

Käyttiksenä Ubuntu minimal 16.04 ja äänisysteeminä pelkkä alsa.

Bonuskyssäri: Tietääkö kukaan mitä Kodi kutsuu, kun siellä painaa suspend-nappia? Ainakaan pm-utilsin sleep.d tai systemd:n system-sleep -skriptit ei näytä toimivan sitä kautta.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Tein HTPC:llä virheen ja päivitin Nvidian ajurit (GTX960) 370 -> 396. Sen jälkeen sleepistä takaisin tullessa Kodi ei ole enää antanut ääniä ulos. Nyt tarkemmin tutkiessa huomasin, että kun tähän asti oikea audio device on aina ollut 0:8 [HDMI2], sleepin jälkeen se on 0:3 [HDMI0]. Näköjään ensimmäinen suspend vaihtaa tuon järjestyksen ja sen jälkeen se tuntuu pysyvän seuraavaan boottiin asti.
Koodi:
options snd_hda_intel index=0
Noita index numeroita voisi testailla muuttaa johonkin .conf tiedostoon /etc/modprobe.d/ alle.

Mitä "aplay -l" tulostaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Koodi:
options snd_hda_intel index=0
Noita index numeroita voisi testailla muuttaa johonkin .conf tiedostoon /etc/modprobe.d/ alle.

Mitä "aplay -l" tulostaa?
Koodi:
@htpc:~$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 7: HDMI 1 [HDMI 1]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 8: HDMI 2 [HDMI 2]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 9: HDMI 3 [HDMI 3]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
Koodi:
@htpc:~$ aplay -L
null
    Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)
pulse
    PulseAudio Sound Server
default
hdmi:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, HDMI 0
    HDMI Audio Output
hdmi:CARD=NVidia,DEV=1
    HDA NVidia, HDMI 1
    HDMI Audio Output
hdmi:CARD=NVidia,DEV=2
    HDA NVidia, HDMI 2
    HDMI Audio Output
hdmi:CARD=NVidia,DEV=3
    HDA NVidia, HDMI 3
    HDMI Audio Output
dmix:CARD=NVidia,DEV=3
    HDA NVidia, HDMI 0
    Direct sample mixing device
dmix:CARD=NVidia,DEV=7
    HDA NVidia, HDMI 1
    Direct sample mixing device
dmix:CARD=NVidia,DEV=8
    HDA NVidia, HDMI 2
    Direct sample mixing device
dmix:CARD=NVidia,DEV=9
    HDA NVidia, HDMI 3
    Direct sample mixing device
dsnoop:CARD=NVidia,DEV=3
    HDA NVidia, HDMI 0
    Direct sample snooping device
dsnoop:CARD=NVidia,DEV=7
    HDA NVidia, HDMI 1
    Direct sample snooping device
dsnoop:CARD=NVidia,DEV=8
    HDA NVidia, HDMI 2
    Direct sample snooping device
dsnoop:CARD=NVidia,DEV=9
    HDA NVidia, HDMI 3
    Direct sample snooping device
hw:CARD=NVidia,DEV=3
    HDA NVidia, HDMI 0
    Direct hardware device without any conversions
hw:CARD=NVidia,DEV=7
    HDA NVidia, HDMI 1
    Direct hardware device without any conversions
hw:CARD=NVidia,DEV=8
    HDA NVidia, HDMI 2
    Direct hardware device without any conversions
hw:CARD=NVidia,DEV=9
    HDA NVidia, HDMI 3
    Direct hardware device without any conversions
plughw:CARD=NVidia,DEV=3
    HDA NVidia, HDMI 0
    Hardware device with all software conversions
plughw:CARD=NVidia,DEV=7
    HDA NVidia, HDMI 1
    Hardware device with all software conversions
plughw:CARD=NVidia,DEV=8
    HDA NVidia, HDMI 2
    Hardware device with all software conversions
plughw:CARD=NVidia,DEV=9
    HDA NVidia, HDMI 3
    Hardware device with all software conversions
Koodi:
@htpc:~$ cat /etc/asound.conf
pcm.!default {
 type plug
 slave {
   pcm "avr"
 }
}

pcm.avr {
 type hw
 card NVidia
 device 8
}
Nvidia tekee siis kivasti 4 hdmi-lähtöä, muita äänikortteja ei ole. Kone on HDMI:llä kiinni vahvistimessa, mistä kuva eteenpäin telkkarille.

Asound.confissa device 8 antaa äänen ulos bootin jälkeen, suspendin jälkeen se pitää vaihtaa 3:ksi. aplay -l:n tulostus on täsmälleen sama suspendin jälkeen. En muutenkaan näe mitään eroa lähtöjen välillä logeissa, /sys/devicesissä tms, millähän nuo voisi edes erotella toisistaan jos indexien pakottamista miettii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Onko mitään simppeliä ohjelmaa jolla saa linuxit(ssh terminaalit) näkymään uloskinpäin sisäverkosta?

Veikkaan ettei tuota Huawei B315 modeemia saa kovin helposti puukotettua ulospäin näkyväksi.

Ainakin 3D-tulostimen OctoPi:hin sai lisäpluginin "OctoPrint Anywhere" OctoPrint Anywhere ja näytti juuri noin ulkoverkosta. Ei tarttenut säätää modeemin päästä mitään ja kovaa käyttöä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
108
Onko mitään simppeliä ohjelmaa jolla saa linuxit(ssh terminaalit) näkymään uloskinpäin sisäverkosta?

Veikkaan ettei tuota Huawei B315 modeemia saa kovin helposti puukotettua ulospäin näkyväksi.

Ainakin 3D-tulostimen OctoPi:hin sai lisäpluginin "OctoPrint Anywhere" OctoPrint Anywhere ja näytti juuri noin ulkoverkosta. Ei tarttenut säätää modeemin päästä mitään ja kovaa käyttöä.
Jos olen käsittänyt oikein niin tuollaiset palvelut lähettävät kaikki tiedot jonkin tunnetun palvelimen kautta, tieto kiertää esimerkiksi siis OctoPrintin palvelimen kautta.

Toisaalta ainakin kaikki omat Huawein modeemit ovat tukeneet reititystä sisäverkkoon, tuki pitää löytyä lähinnä palveluntarjoajan puolelta. Saunalahdella esimerkiksi taisi olla 3€/kk julkinen IP.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Jos olen käsittänyt oikein niin tuollaiset palvelut lähettävät kaikki tiedot jonkin tunnetun palvelimen kautta, tieto kiertää esimerkiksi siis OctoPrintin palvelimen kautta.
Ei haittaa, vaikka vähän tökkisikin jonkun palvelimen kautta. Ei tuolla terminaalissa mitään grafiikka pyörisi niin olisi tosi kevyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Tuollaista skriptiä voisi kokeilla joka lataa äänimoduulin uudelleen suspendin jälkeen.
Kokeilin, mutta eipä ollut vaikutusta. Järjestys vaihtuu kai jossain alemmalla tasolla? Mennään tuolla mainitsemallani käppäratkaisulla toistaiseksi.

Bonuskyssäri: Tietääkö kukaan mitä Kodi kutsuu, kun siellä painaa suspend-nappia? Ainakaan pm-utilsin sleep.d tai systemd:n system-sleep -skriptit ei näytä toimivan sitä kautta.
systemd:n skriptit toimii sittenkin. Tämä kysymys vähän liittyi ehdottamaasi korjaukseen: En voi olla täysin varma meneekö kaukosäätimen virtanapista suspend-käsky lircin vai HDMI-CEC:n kautta, mutta näköjään samat skriptit saa ajettua molemmissa tapauksissa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Ei haittaa, vaikka vähän tökkisikin jonkun palvelimen kautta. Ei tuolla terminaalissa mitään grafiikka pyörisi niin olisi tosi kevyttä.
Pointi kai lähinnä on se että sillä ulkoisella palvelimella on jatkuvasti pääsy sille sinun koneellesi eli sen ukoisen palvelimen ylläpitäjän olisi hyvä olla luotettava taho ettei sen kautta tule ylläreitä.

En terkoita että sen palvelimen yllläpitäjä tekisi mitää hämäräsäätöjä tarkoitin siten että sen palvelimen täytyy olla aikas hyvin turvattu koska se on houkuttava murtautumiskohde koska sen kautta on vapaa pääsy moniin muihin koneisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Onko linuxeihin ohjelmaa jolla voi testata niiden tietoturvallisuutta, että kaikki on kohdallaan?

Armbianin tekijät väittävät, että Dietpi:tä on puukotettu liikaa, että se ei voisi sen takia olla hyvä. Yhdessä koneessa kuitenkin tuota käytän, kun siinä on mielenkiintoisia valmiita viritelmiä kattavasti.

Kali on kait linuxeista turvallisin? Ainakin näin sitä on mainostettu. Kertaakaan en ole vaan kokeillut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 221
Kali Linux (https://www.kali.org/) on pentester työkalu käyttöjärjestelmä, eikä ole tarkoitettu todellakaan mihinkään normaaliin työpöytä käyttöön! Sen takia siinä on jouduttu tekemään virityksiä, mitkä itseasiassa ovat tietoturvan takia huonoja, jotta työkalut saatu toimimaan. Siksi sitä pääasiassa käytetäänkin enemmän suoraan Live käytössä taikka virtuaalikoneessa.

Myöskin Debian stable on melkosen turvallinen ja vakaa jos sellaista etsii...
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Onko linuxeihin ohjelmaa jolla voi testata niiden tietoturvallisuutta, että kaikki on kohdallaan?

Armbianin tekijät väittävät, että Dietpi:tä on puukotettu liikaa, että se ei voisi sen takia olla hyvä. Yhdessä koneessa kuitenkin tuota käytän, kun siinä on mielenkiintoisia valmiita viritelmiä kattavasti.

Kali on kait linuxeista turvallisin? Ainakin näin sitä on mainostettu. Kertaakaan en ole vaan kokeillut.
Lähinnä kyse on siitä että raspia käytetään kaikenlaiseen säätämisen kaikentasoisten säätäjien toimesta joten se valmis ratkaisu ongelmaan jonka löydät raspille voi olla turvatasoltaan ihan mitä sattuu todella hyvän ja täysin portitlevällään toteutuksen väliltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Lähinnä kyse on siitä että raspia käytetään kaikenlaiseen säätämisen kaikentasoisten säätäjien toimesta joten se valmis ratkaisu ongelmaan jonka löydät raspille voi olla turvatasoltaan ihan mitä sattuu todella hyvän ja täysin portitlevällään toteutuksen väliltä.
Tarkennan vähän mistä oli kysymys eli siis Dietpi ja Armbianin tekijät sitä arvostelemassa -->
Learning from DietPi!

En vaan saa irti suoraan, että mitä hälyttävää tuosta Dietpi:stä puuttuu, kun on noin kutistettu. Pintapuolisesti ihan kiva joten jatkan vaan käyttämistä..


Berrybootin kautta olen kokeillut useita kymmeniä linuxeja, kun se on todella yksinkertaista. Olen samantien heittänyt vesilintua niillä, jos ei suorilta saa wifiä toimimaan. Susea, Lubuntua..en ymmärrä, miksi ne edes vääntää tuollaisia juostenkustuja viritelmiä. Keskittyisivät, vaikka tuohon Armbianiin, kun pohjat oikein hyvät.

Painaako sitten jonkinlainen suuri ego näissä touhuissa, että pitää olla se OMA linux tai se lemppari linux on pitänyt tuoda arm maailmaan nolona viritelmänä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
Susea, Lubuntua..en ymmärrä, miksi ne edes vääntää tuollaisia juostenkustuja viritelmiä.
Koska niiden pohjat on erilaisia.
Suse on ainakin aikoinaan ollut Slackwarepohjainen en tiedä onko se nykyään niin kaukana että lasketaan omakseen. Ubuntu oli Debianpohjainen, mutta nykyään jo käytännössä omansa. Redhat/fedora/centos on oma haaransa ja Debian jonka päälle Armbian on tehty on omansa.
Noissa on kaikissa omia omituisuuksiaaan ja redhat käyttäjälle debian maailma on perseestä kun asioita tehdään erilain niin tehdään sama asia omasta näkökulmasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 334
Viestejä
4 194 726
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom