Edit: Siis Firefoxissa ei flash toimi ja asensin Chromen kiertääkseni ongelman, koska siinä toimii suoraan. Kuitenkin sain Flashin asennettua niin, että se toimii Firefoxissakin.
Laitetaas nyt tämäkin tänne, kun mähän olen oikeasti iha pirun tyytyväinen, että onnistuin ratkaisemaan ongelman. Mutta samaan hengenvetoon täytyy myös todeta, että ei Linux ole kyllä yhtään parempi ympäristö kuin Windows siltä kannalta, että uudessa versiossa kaikki löytyy eri paikoista mihin on jo ehtinyt vanhassa versiossa tottua. Nyt ovat vaikka siirtäneet sulje, min ja max nappulat vasemmasta kulmasta oikealle. No, nyt ne ovat samalla tavalla kuin Windowsissa, joten sinänsä ihan hyvä, mutta ei niitä nyt saisi edestakaisin vatkata. Nyt mä olen koko ajan taas klikkailemassa väärällä puolella ikkunaa, kun oli jo ehtinyt oppia niiden olevan siellä.
Nyt ovat sitten myös keksineet, että flash playeria ei tarvita. No, minulle tuo on surffailukone ja sen pitää olla niin, että mitä tahansa tulee vastaan, niin kone osaa pyörittää sen. Chromen saa myös siis 18.04 Ubuntuun, mutta siinä on kanssa kaikki ihan väärässä paikassa enkä jaksa opetella sitä. Siinä siis on sisäänrakennettu Flash playeri, joten se osaa pyörittää kyseiset videot suoraan pakasta.
Mutta seuraavalla tempulla sen flash playerin saa asennettua Ubuntuun ja se on ilmeisesti sitten kaikkien selaimien käytössä. Tosta en nyt ole varma, mutta Firefox kuitenkin alkoi toimimaan.
The latest flash plugin lives in the Canonical Partners’ repository and is disabled by default. You must enable this repository before attempting to install flash plugin.
sudo add-apt-repository "deb
Index of / $(lsb_release -sc) partner"
Sitten seuraavilla komennoilla saa sen flashin asennettua.
sudo apt update
sudo apt install adobe-flashplugin browser-plugin-freshplayer-pepperflash
Asennuksen jälkeen pitää uudelleenkläynnistää selain ja halutessaan voi käydä säätämässä asetuksia flashissa näin:
Klikkaa Activities vasemmasta yläkulmasta ja kun ilmestyy Search-laatikko, niin kirjoittaa siihen flash ja klikkaa sitten sitä löytynytta Flash pluginia. Minä annoin olla kuten se oli valmiiksi, mutta siinä voi laittaa kyselyjä päälle, että hyväksyykö tapahtuman, kun joku haluaa flashia käyttää.
Sitten tuli yllättäen lisää ongelmia ja äänet olivat kadonneet. Onneksi ei ollut sen kummempi kuin, että jostain syystä asennuksen yhteydessä oli äänilähtö käyty vaihtamassa vääräksi.
Taas kaikki toimii. Mutta kyllä mä jaksan ihmetellä, että miksi tämä on tehty Linuxissa näin hankalaksi, kun Windowsissa kaikki toimii suoraan paketista ja jos ei toimi, niin jonkun asentaminen on vaan yksi klikkaus ja sitten hyväksyy mitä ohjelma haluaa tehdä.