@Lallijuoppo
enp2s0: link is not ready -virhe tuota ei aiheuta. Se vain kertoo ettei yhteys ollut valmis silloin kuin se olisi halunnut.
Tuota kernel bugia pitäisin tämän aiheuttajana. Pikaisella haulla varsin yleinen asia ja tästä on bugireportteja kaikkialla, mutta Debianin reportissa luki:
Found in version linux/4.4.6-1
Fixed in versions linux/4.5.4-1, 4.5.4-1
Joten tarkistappa vaikka siitä ensin mikä kerneli sinulla on ja suosittelen nyt sitä päivitystä. En tiedä onko tuolle Ubuntun versiolle uudempaa kerneliä olemassa, jos on niin sekin voisi auttaa eikä koko järjestelmää tarvitse päivittää uudempaan, jos haluat vanhalla softalla mennä.
Kernelin voi tarkistaa aukaisemalla päätteen ja syöttämällä "uname -r". Vastauksena se sylkäisee kernelin version.
Näkyy vastauksena tulevan 4.4.0-127-generic.
Eli jos oikein tulkitsen, niin tossa vika ja päivitys uudenpaan pitäisi auttaa. Liittyykö tämä juuri siihen, että mulla on liiian uusi prossu ja vanhemmilla vehkeillä 16.04 olisi vakaampi?
Asiasta toiseen, niin olen yhden ärsyttävän asian Linuxissa huomannut liittyen txt-tiedostoihin. Kun siirtää tuollaisen tekstitiedoston Windowsiin luettavaksi, niin rivitys on kadonnut ja teksti on yhdessä pötkössä eli täysin lukukelvoton.
Olen nyt asentanut Linuxiin myös Libre Offisen ja pitäisi muistaa, että siirtää sen tekstin ensin Libren tekstinkäsittelyyn ja tallentaa sen sillä. Sitten se säilyy lukukelpoisena myös Windowsissa.
Edit: Ja valkkasin 16.04 siksi, että siinä on pitkä tuki ja sen piti olla vakaampi kuin jotkut välimallin julkaisut. Aina ei näköjään voi onnistua.
Edit2: Taidampa kokeilla mielenkiinnosta tätä juttua.
How To Upgrade Kernel In Ubuntu and Linux Mint [The Easy Way] | It's FOSS
Graafinen ohjelma Kernelin päivittämiseen ja onko se todella niin, että Kerneliksi voi päivittää minkä tahansa ja kyllä toimii? 18.04 lts versiossa on näköjään 4.15 kernel. Taidan testata sitä ja katsoa mitä tapahtuu. Jos kone menee solmuun, niin sitten asennan kokonaan uusiksi 18.04:n.
Viimeksi muokattu: