Linux-kysymyksiä & yleistä keskustelua Linuxista

Eri distroissa voi olla ihan kaikki grafiikkaan liittyvät softat täysin erit kuin toisessa distrossa ja siis toiminta esim sisäänloggauksessa voi olla ihan erilainen.

En ole perustapauksessa törmännyt noin vakaviin ongelmiin että ihan vaan yksi vaihtoehto mutta vähän erikoisemmissa tapauksissa esim virtuaalikoneessa tai monen näytön konfiguraatioissa voi käytös tällaisessa asiassa vaikuttaa distron valintaan.

Onko tuo siis ihan normaalia että NVidia-ajureilla ei saa Linuxissa käyttöön muuta kuin näytön natiiviresoluution?

Normaali työpöytäkäytössä skaalauksen käyttö yleensä riittää, mutta sekään ei aina toimi. Esim. kun käynnistän läppärin ja siihen tulee sisäänkirjautumisruutu, siinä ei skaalaus ole vielä päällä vaan joutuu kirjoittamaan pikkuruiseen ruutuun jossa on pikkuruista tekstiä, ja turha kuvitella erottavansa mitään esim. vasemmassa alareunassa olevista valikoista joista esim. valitaan otetaanko Wayland vai X11 käyttöön, teksti on aivan liian pientä läppärin näytöllä.
Ei ole normaalia, että voi valita vain natiiviresoluution. Mulla on toiminut paljon haukutuilla Nvidian ajureilla kaikki yli 10 vuotta ilman säätämistä, joten en osaa antaa tähän apuja.

KDE:n asetuksista Startup and shutdown -> Apply Plasma Settings niin pitäisi tulla työpöydälle valitut asetukset myös kirjatumiseen (jos skäytössä SDDM.)

Ei ole normaalia, että voi valita vain natiiviresoluution. Mulla on toiminut paljon haukutuilla Nvidian ajureilla kaikki yli 10 vuotta ilman säätämistä, joten en osaa antaa tähän apuja.
Ok pitää sitten varmaan kaivella ja kokeilla lisää. En muista satavarmaksi oliko tuossa aiemmin useita resoluutioita tarjolla kun tähän asti juuri siinä käyttänyt vähemmän Linuxia, kaksi eri virkistystaajuutta kyllä tarjoaa, 60,01 ja 165.02 Hz. Jotenkin on muistikuva että nouveau-ajureilla toimi mutta en ole varma.

En tiedä mitä se tarkoittaa tai todistaa mutta xrandr --q1 listaa kyllä vaikka mitä resoluutioita.

Asiaa googlettelemalla törmään ikivanhoihin keskusteluihin aiheista joista tulee kuva että:
- Riippui joskus käytetystä xrandr versiosta, noissa vanhoissa keskusteluissa puhuttiin 1.1 ja1.2 versioista. Minulla näyttäisi olevan 1.5.3/1.6 xrandr --version mukaan.
- Riippuu mitä näyttö ilmoittaa saatavilla oleviksi resoluutioiksi, eli ikäänkuin näyttö sanoisi että vain tuo resoluutio on tarjolla, ja ajuri luottaa siihen.

Tietty kokeilen nyt myös että jos skaalaus (200%) toimii luotettavasti ja pelitkin toimivat myös alemmissa resoluutioissa kuin tuo natiivireso, sitten ehkä tyydyn käyttämään vain natiiviresoluutiota.

KDE:n asetuksista Startup and shutdown -> Apply Plasma Settings niin pitäisi tulla työpöydälle valitut asetukset myös kirjatumiseen (jos skäytössä SDDM.)
Ok yritän löytää mistä nuo ns. KDE-asetukset löytyvät tässä distrossa... SDDM ei sano minulle mitään, en tiedä onko käytössä.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 188
Jäsenet
81 958
Uusin jäsen
MiGoyan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom