Powersave governorin pitäisi automaattisesti skaalata taajuutta prosessorin tukeman minimin ja maksimin välillä.
Eli jos tuon cpupower-gui:n ilmoittamat min. 800 MHz ja max 2600 MHz pitävät paikkansa niin täysiä tehoja en saa siis irti powersave governorilla? Tältä se ainakin itselleni vaikuttaa tällä hetkellä.
Performance taas lukitsee kellotaajuuden maksimille ja se tippuu ilmeisesti vain throttlauksen seurauksena. Näin ainakin omassa koneessa tapahtuu i7-9700 prossulla.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin näin käy myös windowsissa ja tämä ei ole hyvä pysyvä ratkaisu. Eli tarvittaessa governorin muutos performanceksi. Vai onko järkevämpi säätää tuota "energy profile":a, tai "profile":a jotka tuossa cpupower-gui:ssa on tarjolla? (jos se softa nyt edes toimii kunnolla) Tai sitten terminaalista samoja jos sieltä kautta onnistuu helposti?
Ei, vaan yritän ymmärtää, mikä se sinun spesifinen ongelmasi on, jota yrität ratkaista. Toistaiseksi sellaista ei ole tullut esiin.
Pitää vääntää rautalangasta sitten. Mikä "power plan" linux mintissä on oletuksena? Rajoittaako se mahdollisesti raudasta saatavia tehoja? Jos rajoittaa, miten sitä voisi säätää yhtä helposti kuten windowsissa (tai vähän vaikeamminkin, kunhan vain voisi)? Siinä on minun kolmen kohdan goal tässä asiassa.
Kuten sanoin, Linux-kernelissä on defaulttina ihan hyvät asetukset normaaleihin työasema- ja palvelintarpeisiin.
Et kyllä niin kirjoittanut, sanoit yleisesti, että on hyvät default asetukset.
Olen vuosikaudet ylläpitänyt työkseni lukematonta määrää Linux-härveleitä, ja on hyvin harvinaista, että tällaisia asioita tarvitsee erityisesti säätää.
Et ole pelikoneita/läppäreitä käytellyt? Kuinka usein vaihdat konetta/läppäriä? Itsellä tuossa vierellä vielä tämän siirtymävaiheen aikana tukena puksuttaa Windows 8 läppäri joka on n. 6-7 vuotta vanha ja voin kyllä sanoa, että ihan jossain hyötykäytössäkin on tässä elinkaaren loppupäässä, useamman vuoden jo, ollut tärkeää, että kaikki saa raudasta irti.. mainitsematta edes mitään peleistä (osan kiinnostavista peleistä on joutunut laittamaan "sitten kun uusi kone"-listalle). Onneksi pääasiallisesti olen ollut aina kiinnostunut 3rd person point&click adventure-peleistä (aikoinaan monkey island/police quest/yms. veivät mennessään) joissa ei mitään maxitehoja vaadita.
Saat toki CPU:n viemään enemmän sähköä ja tuottamaan enemmän lämpöä disabloimalla kaikki sleeppaukset ja kellotaajuuden säädöt, mutta ei kait siitä mitään iloa ole.
Kait? Juuri hetki ennen kuin kirjoitit, tänne postattiin tällainen:
Eroa olen löytänyt tähän mennä Civilization 6:sta (natiivi versio), se toimii paljon nopeammin kun pakottaa governorksi performancen.
Ilmeisesti tarpeesi ei ole niinkään tekninen, vaan haluat näperrellä asioita oppiaksesi.
Luulin, että oli selvää, että on tekninen tarve sekä tarve oppia sen takia. En enää jaksa/ole aikaa kaikkea opetella mutta osaa asioista joutuu väkisinkin opettelemaan, että saa vähintäänkin varmistuksen, että joku asia toimii niin kuin haluaa. Esim. jos Redshift-ohjelma olisi suoraan toiminut fiksusti tai siinä olisi ollut säätömahdollisuuksia suoraan gui:sta, sen käyttöönotto olisi ollut erittäin nopeaa ja mitään oppimista tai säätämistä ei olisi tarvinnut harrastaa.
Sanoit kylläkin alkuperäisessä viestissäsi, että et haluaisi säätää, ja tarkoitukseni oli vain tuoda ilmi, ettei siihen ole mitään tarvetta, jos et halua.
Niin, en väkisin halua säätää, mutta jos on pakko joku saada toimimaan niin sitten on pakko säätää. Jos haluaisin säätää säätämisen ilosta niin sitten varmaan olisin valinnut archin.