Omat kokemukset.
Vuosikymmeniä olen leikkinyt Linuxin kanssa työpöydällä, mutta aina ollut jotain "pientä" esteenä. Joko Winellä pitänyt säätää tunti tai pari conffeja, että pelin saanut tulille, tai sitten äänikortti vaan ei ole toiminut. Joten vuoteen 2023 kivasti Microsoftin asiakkaana pysyin. Mutta viimein Wayland+KDE yhdistelmä toi HDR tuen näytölleni, niin ajattelin taas kokeilla, että kuinkakohan tämä toimii. Etenkin kun kannustimena oli, että aivan uskomattoman paljon alkoi ottaa päähän Windowsin sisältämät mainokset ja tulevat "AI" ominaisuudet. Hyvin toimii. Peleissä en oo huomannut, että ikävä olisi tullut suorituskykyä. Yhtä hidas/nopea tällä 7900 XTX:llä.
No, nyt on menty toista vuotta kivasti ja ajatus, että menisin takaisin Windowsiin lähinnä naurattaa. Kaikki minun pelaamani pelit toimivat hyvin. (BG3, Expedition 33, Oblivion Remastered, EUIV, Factorio, GTA 5, Hearts of Iron IV, Stellaris ja noin 50+muuta). Moninpelejä en pelaa, niin ei kiinnosta mikä on tilanne. Näytönohjaimena AMD, koska se toimii ilman yskimistä kuin junan vessa. Suorittimena Intel, koska aikoinaan se oli luottopeli ja tuntuu vieläkin toimivan ihan ongelmitta (virransäästö sun muut). NVIDIAa en ostanut, kun vähän aavistelin, että voi tulla haasteita, jos saan ideaksi käyttöjärjestelmän vaihdon.
Sen virheen kyllä tein, että asensin äidille Neon KDE:n macOSn tilalle (ei Applen ihmeetkään tue kovinkaan loputtomiin vanhoja koneita). Lähinnä siksi, että se on Ubuntun LTS:n päällä ja sisältää aina viimesimmän KDEn. Periaatteessa pitäisi olla luotettava, kun ei liikaa liikkuvia osia (kaikki asennetaan flatpackkeinä). Ja jos hajoaa, niin käyn sitten korjaamassa ja asennan vaikkapa Fedoran KDE-version tilalle. Mutta sitten veli sai siitä idean ja asensi saman käyttiksen puolenkymmenelle naapurilleen (joilla Win10), niin saapa nähdä mitenkä pitkään toimii. Onneksi ei minun murhe.