Bazzite (kuten muutkin vaihtoehdot) kehittyneet nopeasti ja syksystä asti Linuxtubettajat vaahdonneet että kohta paukkuu.
Bazzitessa VRR, HDR, FSR, DLSS tuet mukana tulevissa ajureissa. Suoraan saa ladattua Bazzitesta esim. nVidia editionin jossa uusimmat 590x ajurit sekä Steam Gaming Mode. Bazaarista mm. suoraan sovellukset jolla omani Logitech näppis/hiiri jutut saa säädettyä ja hyvä tuki ainakin Logitechin ja Moza Racingin rateille, Thrustmasterin ratit vaativat päätteessä asennettavan custom ajurin yms... mutta onnistuu.
Bazziten Bazaar ohjelmisto sovelluksessa reilu 2400 ohjelmaa ja lisää voi asentaa ilmaisista Online-Linux ohjelmisto keskuksista, Bazzitessakin helppoa kun painaa vain nappia niin asentuu; mitään päätteeseen kirjoitettavia mystisiä asennus tekstisarjoja ei tarvita.
Tuossa mun työpöytä kuvaa eiliseltä:
Itsellä ollut Bazzite nyt viikon ja eilisestä lähtien ollut Dual-Boot, defaulttina mulla boottaa Bazzite Linuxiin ja rinnalla on mun entinen Win11 25H2 (de-bloated) joka käynnistyy bootatessa jos haluan.
Tuolta voi tarkistaa mikä on pelin toimivuus Linuxissa:
https://www.protondb.com/
Ettei kaikki ole ruusuilla tanssimista niin vaikka Proton sanoo että Gold eli että hyvin toimii niin siellä voi lukea kommentteja. Esim. joku sanonut 6kk että toimi heti, mutta peli/Linux/GPU ajurit yms. on voinut päivittyä eikä peli enää toimi napista vaan joutuu etsimään oikean Proton version jossa se toimii nyt jälkikäteen, ja eri Linux distrot eli variaatiot, Bazzite, CacheOS jne.jne. käyttävät eri distroa niin eroja on millä Proton versiolla toimii (parhaiten).
Uusin Bazzite käyttää vielä Kernelin versiota 6.17, jotkut variaatiot jo päivittyneet 6.18 jossa suuri hyppäys.
Pelaamisen suhteen iso hyppäys tuli viikko sitten kun Kronos, joka omistaa Vulkan API:n niin käytössä ollut versio 1.3 (julkaistu 1/2022 eli 4 vuotta sitten) päivittyi Linuxissa versioon Vulkan 1.4.
nVidia julkaisi jo ajurit jotka tukee Vulkan 1.4 mutta pitää vielä odotella että päivittävät Protonin joka muuttaa DirectX käskyt Vulkanille, kuulemma pitäisi tulla 2-3 viikon kuluttua, ainakin helmikuussa.
Suurin ero tulee olemaan DX12 > Vulkan suorituskyvyssä eli kaikkiin DX12 peleihin huomattava parannus. AMD korteilla kohtuullinen FPS boosti mutta suurin vaikutus nVidian korteilla koska silloin joku nVidian protokolla sallii data-pakettien tjsp??? huomattavasti tehokkaammaan järjestelyn eli DX12 data-pakettien käytön järkeistämisen yms. kun tähän mennessä ollut kuulemma sekamelskaa ko. homma ja kortin tehoja hukkunut siihen turhaan koska "Closed-drivers"...
Bazzite OS päivittyy 1-2krt viikossa muuten, koko ajan paranee eli Sampsankin testin jälkeen varmaan tullut 50 kertaa päivitys eli tuhansia ja tuhansia yksittäisiä parannuksia.
Tubesta jos katselee eri peli-benchmarkkeja Bazzite/CacheOS vs. Windows, niin videot jotka tehty yli 2kk sitten ovat jo vanhoja koska Linuxien pelinopeus ja tuki paranee niin nopeasti tällä hetkellä.
Itse tehty tässä parina päivänä nyt vanhemmissa peleissä valideja benchmarkkeja (6 peliä...) Bazzite puolella ja asennellut, siis lataillut samoja nyt Winukka puolelle ja testiä...
Linkki: https://youtu.be/4ojlXet3bm0