Linux Bazzite vs Windows 11 pelisuorituskyky (AMD, Intel & NVIDIA)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Tässä on vissiin tapahtunu joku virhe, kun tuommoinen ero ei oikein kuulosta järkevältä, kun vertaa muihin vastaaviin internetistä löytyviin benchmarkkeihin:
Screenshot From 2025-07-05 01-09-29.png


Onko näissä ollut jotenkin eri grafiikka-asetukset käytössä (Windowsilla FSR päällä ja Bazzitessa FSR pois päältä tjsp.)? Cyberpunkissa pitäisi olla suunnilleen sama suorituskyky Linuxilla kuin Windowsilla AMDn näyttiksillä ilman säteenseurantaa.

Kokeilin ajaa pakasta vedetyllä Fedoralla, jossa 9800X3D ja 9070XT -combo 1440p ultra -presetillä ja tulos on lähempänä Sampsan Windows-tulosta kuin Bazzitea (Avg FPS: 145, Minimi: 121).

Screenshot From 2025-07-05 01-00-58.png
 
Nvidian ogjamet ovat hyvästä syystä yleisimpiä ohjaimia, joten on syytä testata juurikin niillä.

Onko linukka edelleen niin köyhä, jotta se ei osaa deffaulttaa johonkin perus ohjaimeen, jolla pyörisi typöytä ja hakisi sitten jotkut paremmat ajurit ja asentelisi itsestään..
NVIDIAn näytönohjaimet on toiminut Linuxin kanssa sieltä NVIDIAn alkuajoilta. Ensimmäiset NVIDIAn omat Linux ajurit 2003 ja installeri+asennustyyli ollut käytännössä sama 2004 vuodesta asti. Se pitääkö kaiken olla automaattista, niin ei vit...ikinä, vaan kaikkeen pitää olla täysi kontrolli.

Sitten taas open source ajurit on toiminut aina siihen työpöydän ajamiseen ihan ok, nv, nouveau ja nyt 6.14 ja 6.15 kernelissä uusin tulokas Nova Core, joka on vain RTX-korteille.

NVIDIA on omasta mielestä tehnyt mahtavaa duunia Linuxin suhteen, verrattuna siihen mikä tilanne oli, vaikka 15 vuotta sitten, nykyään uusi versio vakaasta linjasta kuukausittain ja NFB tai Beta myös kuukausittain tai välillä useamminkin. Eli ei varmasti kalpene paljon Windows puolen ajureille.

Toki pitää muistaa, että suurin syy tähän on varmasti ihan puhtaasti CUDA, koska käytännössä kaikissa supertietokoneissa pyörii Linux. Eiköhän ne pelaajat ole kuitenkin todella, todella marginaalinen porukka Linux maailmassa. Itsellä tulee ensi vuonna täyteen 30 vuotta Linuxin parissa ja ei ole vielä koskaan tullut pelattua mitään, vaikka NVIDIAn kortteja on ollut käytössä 2000-luvun alkupuolelta asti.
 
Joo just näin ja vedetään kaikki päin sitä itseään. Ehkä olisi kannattanut vähän googlata lisää niin olisi löytynyt ne kubuntun ohjeet oikeiden novideo ajureiden asennukseen.

Mutta ihan hyvä trollaus asialliseen keskusteluun.
Just niin, että linuxin defaultit on sitä itseään ja tarvitaan exrta layer harrastuneisuutta, että saadaan pelit edes toimimaan. No pelailin vähän aikaa yoku's island expressiä, mutta ei tämä vielä windosista pois saa siirtymään.
 
Just niin, että linuxin defaultit on sitä itseään ja tarvitaan exrta layer harrastuneisuutta, että saadaan pelit edes toimimaan. No pelailin vähän aikaa yoku's island expressiä, mutta ei tämä vielä windosista pois saa siirtymään.
Näin paljon vaatii näytönohjaimen ajurien asennus (Kubuntu 24.04):
ajurienhallinta linux.png
 
Just niin, että linuxin defaultit on sitä itseään ja tarvitaan exrta layer harrastuneisuutta, että saadaan pelit edes toimimaan.
Jokos se Windows 11 asentaa kaikki ajurit ilman käyttäjän säätöä? Läppäreissä toki, koska valmistaja hoitaa homman. Mutta ainakin edellinen kokeiluni itse kasatulla koneella Windowsin kanssa vaati käyttäjältä aika paljon harrastuneisuutta, että kone oli pelikunnossa.
 
Eihän kyse ole siitä tarvitaanko mitään asentamisia ja kuinka vaikeaa se on. Siinähän linux on tullut vuosien aikana valtavan paljon eteenpäin, että sen säätö on nykyään helppoa. Se extra layer on vain siinä, että pitää tietää ja ottaa selvää mitä säätää.

Eli rautalankasta. Windowsin kanssa mene nvidian sivuille, klikkaa sieltä ajurien asennus. Linuxissa nvidia sivut kehoittaa säätämään. Kumpiko on prosessina työläämpi tai fyysisesti monimutkaisempi, aika lailla se ja sama, ja siitä väittelyn kehittäminen jokseenkin väsynyttä. Linuxissa tarvitsee vaan enemmän tietää mitä ja miten asia tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
siitä väittelyn kehittäminen jokseenkin väsynyttä.
Tästä olen samaa mieltä.
Linuxissa tarvitsee vaan enemmän tietää mitä ja miten asia tehdään.
Mutta kun nyt kuitenkin näköjään haluat väitellä, niin jatketaan toki. Nollista lähtiessä se ero vaaditun googlauksen määrässä on häviävän pieni. Useimmat ei toki lähde nollista, vaan se Windows on jo tuttu ja Linux ei. Siksi on vaikea asettua sellaisen asemaan joka ei joko tunne kumpaakaan tai tuntee molemmat hyvin.
 
Tästä olen samaa mieltä.

Mutta kun nyt kuitenkin näköjään haluat väitellä, niin jatketaan toki. Nollista lähtiessä se ero vaaditun googlauksen määrässä on häviävän pieni. Useimmat ei toki lähde nollista, vaan se Windows on jo tuttu ja Linux ei. Siksi on vaikea asettua sellaisen asemaan joka ei joko tunne kumpaakaan tai tuntee molemmat hyvin.
Olet aivan oikeassa. Eikä munkaan jutun tarkoitus ollut mitenkään väittää, että linux huono tai jotain, päinvastoin, jossain asioissa, kuten niissä levy ja muissa hw-hommissa tosi hyvä, parempi kuin windows. Mutta muuten myönnän katsovani asiaa aivan windowslinssien läpi ja siitä näkökulmasta. Ja kokemus vaan nyt ei mennyt putkeen. Tosin nyt kun googlettelee, niin tomb raider taisi olla onneton sattuma. Ajurit tajus korjata siinä kohtaa kun yoku's island express ei päässyt kuin jotain 45 fps. Steamille kuitenkin pojot, oletin sen puolen olevan paljon hankalampaa, ja se toimi kuin ajatus.

Ja edelleen kiinnostaa videot siitä kuinka linux oikeasti viritetään pelikäyttöön. Itse kun ei jaksa sitä googletella. Mennyt jo se ikä taakse kun harrastetaan tietokonetta, nykyään mieluummin tietokoneella.
 
Kumpiko on prosessina työläämpi tai fyysisesti monimutkaisempi, aika lailla se ja sama, ja siitä väittelyn kehittäminen jokseenkin väsynyttä. Linuxissa tarvitsee vaan enemmän tietää mitä ja miten asia tehdään.
Itselle on edes vaikea ymmärtää tämä koko keskustelu. Linux ei ole Windows, eikä siitä ole tulossa Windows. Ei Linux ole olemassa siksi, että sillä yritetään miellyttää Windows käyttäjiä tai siksi, että kaiken pitäisi olla helppoa.

Muutama kysymys Linux käyttäjän näkökulmasta:
  • Kuinka montaa eri versioita sekä eri asetuksilla käännettyä kerneliä olet ajanut Windows-puolella samalla päivämäärällä?
  • Milloin olet viimeksi vaihtanut Windowssissa display serveriä tai display manageria?
  • Kuinka montaa erilaista työpöytäympäristöä tai window manageria olet ajanut Windowssissa?
  • Kuinka monesti olet ajanut Windowssia headless moodissa NVIDIAn ajureiden kanssa ilman mitään työpöytää?
Eli oma pointti tässä on se, että jokainen Linux installaatio (samastakin Linux distrosta) voi olla täysin erilainen. Distroja on satoja tai tuhansia, miten nyt sitten asian haluaa laskea. Tuettuja kernel versioita löytyy myös satoja tai tuhansia, tässäkin miten asian haluaa laskea. Näistä jokainen voi kääntää vielä mieleisensä omalla konffilla.

Miten ajattelit, että NVIDIAn pitäisi tehdä ajurinsa tähän maailmaan? Pitäisikö installerin toimia jokaiselle käyttäjälle eri paketeilla ja eri kerneleillä vai vain tietyn distron valinneella ja sitä tietyllä tavalla ajavalla?

Itse jos teen esimerkiksi jotain mikä liittyy CUDA:an, niin asennan Linux serverin hyvin tarkkaan valituilla paketilla, ilman työpöytää, ajan siinä SSH:tai jonka yli teen kaiken. Asennan siihen uusimmat NVIDIAn ajurit sekä CUDAn, mites sama lähtee Windowssissa?

Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että vielä 2025 vuonna, kun tietoa on kaikkien saatavilla, vängätään siitä, että miksi Linux ei toimi niinkuin Windows. Ei sen pidäkään toimia, sillä on ihan eri käyttäjät ja käyttötarkoitukset, kuin Windowssilla.

Edit: typo
 
Muutama kysymys Linux käyttäjän näkökulmasta:
  • Kuinka montaa eri versioita sekä eri asetuksilla käännettyä kerneliä olet ajanut Windows-puolella samalla päivämäärällä?
  • Milloin olet viimeksi vaihtanut Windowssissa display serveriä tai display manageria?
  • Kuinka montaa erilaista työpöytäympäristöä tai window manageria olet ajanut Windowssissa?
  • Kuinka monesti olet ajanut Windowssia headless moodissa NVIDIAn ajureiden kanssa ilman mitään työpöytää?

Ensimmäistä en tiedä, ja muihin vastaus, että en varmaan koskaan. Ja jos tuollaisille tulisi tarvetta, niin todennäköisesti käyttäisin linuxia.

Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että vielä 2025 vuonna, kun tietoa on kaikkien saatavilla, vängätään siitä, että miksi Linux ei toimi niinkuin Windows. Ei sen pidäkään toimia, sillä on ihan eri käyttäjät ja käyttötarkoitukset, kuin Windowssilla.
Tämä on juuri se pointti. Käyttötarkoitukset on eri, eikä linux nyt vaan oikein pelikoneena ja windowsin korvikkeena vielä loista.
 
Ensimmäistä en tiedä, ja muihin vastaus, että en varmaan koskaan. Ja jos tuollaisille tulisi tarvetta, niin todennäköisesti käyttäisin linuxia.


Tämä on juuri se pointti. Käyttötarkoitukset on eri, eikä linux nyt vaan oikein pelikoneena ja windowsin korvikkeena vielä loista.
Juuri näin ja toki se voi minun puolestani loistaa siinäkin, mutta ero on saman tyyppinen, kuin siinä että olet ajanut polkupyörällä 20 vuotta ja yrität hypätä sen ratista valtamerilaivan puikkoihin ja ihmettelet foorumilla, että eikö valtamerilaivan ohjaaminen olekaan yhtä helppoa, kuin pyörällä ajo?
 
Juuri näin ja toki se voi minun puolestani loistaa siinäkin, mutta ero on saman tyyppinen, kuin siinä että olet ajanut polkupyörällä 20 vuotta ja yrität hypätä sen ratista valtamerilaivan puikkoihin ja ihmettelet foorumilla, että eikö valtamerilaivan ohjaaminen olekaan yhtä helppoa, kuin pyörällä ajo?
Niin tai että valtamerilaiva ei oikein ehkä pärjää fillarille kadulla ajaessa. Vaikka maasto-ominaisuudet kyllä 20 vuodessa kehittyneet.
 
Tässä on vissiin tapahtunu joku virhe, kun tuommoinen ero ei oikein kuulosta järkevältä, kun vertaa muihin vastaaviin internetistä löytyviin benchmarkkeihin:
Screenshot From 2025-07-05 01-09-29.png


Onko näissä ollut jotenkin eri grafiikka-asetukset käytössä (Windowsilla FSR päällä ja Bazzitessa FSR pois päältä tjsp.)? Cyberpunkissa pitäisi olla suunnilleen sama suorituskyky Linuxilla kuin Windowsilla AMDn näyttiksillä ilman säteenseurantaa.

Kokeilin ajaa pakasta vedetyllä Fedoralla, jossa 9800X3D ja 9070XT -combo 1440p ultra -presetillä ja tulos on lähempänä Sampsan Windows-tulosta kuin Bazzitea (Avg FPS: 145, Minimi: 121).

Screenshot From 2025-07-05 01-00-58.png
Ota tuo FSR skaalaus pois päältä (täytyy asetuksissa ainakin kerran kytkeä pois, päälle, pois -> Apply joka välissä) ja postaa tulos uusiksi, kiitos. Eli sun tulos renderöity alhaisemmalla resoluutiolla. Ilman FSR tulos varmasti sama kuin meidän testissä.
 
Ota tuo FSR skaalaus pois päältä (täytyy asetuksissa ainakin kerran kytkeä pois, päälle, pois -> Apply joka välissä) ja postaa tulos uusiksi, kiitos. Eli sun tulos renderöity alhaisemmalla resoluutiolla. Ilman FSR tulos varmasti sama kuin meidän testissä.
Voisi periaatteessa olla kiinni myös Protonin versiosta. Kun sen fiksilistaa luki, niin siellä on ollut kaikenlaista regressiota joka saa pelin X toimimaan hitaasti tai ei ollenkaan yms. Noita sitten korjaillaan aina seuraavassa versiossa tai hotfixeissä
 
Tässä on vissiin tapahtunu joku virhe, kun tuommoinen ero ei oikein kuulosta järkevältä, kun vertaa muihin vastaaviin internetistä löytyviin benchmarkkeihin:
Screenshot From 2025-07-05 01-09-29.png


Onko näissä ollut jotenkin eri grafiikka-asetukset käytössä (Windowsilla FSR päällä ja Bazzitessa FSR pois päältä tjsp.)? Cyberpunkissa pitäisi olla suunnilleen sama suorituskyky Linuxilla kuin Windowsilla AMDn näyttiksillä ilman säteenseurantaa.

Kokeilin ajaa pakasta vedetyllä Fedoralla, jossa 9800X3D ja 9070XT -combo 1440p ultra -presetillä ja tulos on lähempänä Sampsan Windows-tulosta kuin Bazzitea (Avg FPS: 145, Minimi: 121).

Screenshot From 2025-07-05 01-00-58.png
Pitäisi varmaan olla tiedossa tarkat kernelin, Mesan/Nvidian ja Protonin versiot, kehittyvät vauhdilla ja välissä on voinut tulla joku sateentekijäpäivitys :hmm:
 
Ota tuo FSR skaalaus pois päältä (täytyy asetuksissa ainakin kerran kytkeä pois, päälle, pois -> Apply joka välissä) ja postaa tulos uusiksi, kiitos. Eli sun tulos renderöity alhaisemmalla resoluutiolla. Ilman FSR tulos varmasti sama kuin meidän testissä.
Kokeilin kytkeä manuaalisesti FSRn pois päältä, vaikka se kuuluu tuohon ultra-presettiin Cyberpunkissa (ainakin mulla Cyberpunk asettaa sen jokaiselle presetille päälle). Preset ei enää silloin ole ultra vaan custom.

Screenshot From 2025-07-05 12-23-16.png

Tulos on silloin lähempänä teidän Bazziten tulosta

Mutta mistä tuo Windowsin suorituskykylisä tässä tapauksessa tulee, kun tuo tulos ei ole ollenkaan linjassa teidän aikaisimpien 9070XT testiartikkelien kanssa? Esim. tässä testissä on käytetty vissiin samoja asetuksia kuin Bazziten kanssa testauksessa (ainakin ollut 1440p ultra ja FSR kytketty manuaalisesti pois päältä?), mutta suorituskyky Sapphiren 9070XT näyttiksellä on eri luokkaa kuin Bazziten kanssa testatessa:
Screenshot From 2025-07-05 12-51-48.png

Onko AMDn Windows-ajurit parantunut muutamassa kuukaudessa niin paljon että minimi on parantunut 100 -> 129 ja Avg FPS 114 -> 152, vai mitä tuossa on tapahtunut?
 
Jokos se Windows 11 asentaa kaikki ajurit ilman käyttäjän säätöä? Läppäreissä toki, koska valmistaja hoitaa homman. Mutta ainakin edellinen kokeiluni itse kasatulla koneella Windowsin kanssa vaati käyttäjältä aika paljon harrastuneisuutta, että kone oli pelikunnossa.

Windows 11 on ihan yhtä huono kuin aikaisemmatkin ajurien suhteen. Mikään uusi (tai uudehko) rauta ei toimi paketista oikein ilman tuoreita piiriasarja-ajureita ja läppäreillä sit lisäksi virranhallintaan ja muuhun oheislaitesälään liittyvät viritykset jotka ovat puhtaassa asennuksessa lähes aina pelkkiä kysymysmerkkejä laitehallinnassa.

Työläppäreissä (Dell) on saanut poikkeuksetta ajella joko Desktop Support Assistia tai web-kikkaretta selaimen päässä (uusin versio Support Assistista on jo melko hyvä) että saa kaiken kunnolla pelaamaan. Ilman että kone on ihan täys kaikkea paketista tullutta bloatwarea mitä uusissa on kaupasta ostettuna.

Juu, isoissa organisaatioissa on toki keskitetyt asennukset valmiilla konfiguraatioilla kun jatkuvasti ylläpidetään tuhansia vehkeitä.

Ihan yhtä paljon tuunausta molemmat ympäristöt vaatii että saa ne viimeiset FPS:t irti tai muut mittarit on kohdallaan.
 
Onko AMDn Windows-ajurit parantunut muutamassa kuukaudessa niin paljon että minimi on parantunut 100 -> 129 ja Avg FPS 114 -> 152, vai mitä tuossa on tapahtunut?
Ainakin juur pari päivää sitten tuli HW unboxedin video, jonka mukaan uusimmilla ajureilla vs. julkaisuun suorituskyky parantunut pelistä riippuen 0-27%. Heidän testissä Cyberpunk 1440p +7%.

Screenshot 2025-07-05 133811.png

 
Ainakin juur pari päivää sitten tuli HW unboxedin video, jonka mukaan uusimmilla ajureilla vs. julkaisuun suorituskyky parantunut pelistä riippuen 0-27%. Heidän testissä Cyberpunk 1440p +7%.

Screenshot 2025-07-05 133811.png


Tuossa puhutaan 4% suorituskykylisästä uusimmilla ajureilla Cyberpunkissa 1440p resoluutiolla alkuperäisiin testiajureihin verrattuna, mutta Sampsan Bazzite-testissä on tullut jostain ~30% lisää.
 
Tuossa puhutaan 4% suorituskykylisästä uusimmilla ajureilla Cyberpunkissa 1440p resoluutiolla alkuperäisiin testiajureihin verrattuna, mutta Sampsan Bazzite-testissä on tullut jostain ~30% lisää.
+4% 5070 Ti:hin, +7% 9070 XT:hen julkkariajureilla. Ei toki selitä Sampsan gainsseja kokonaan - lieneekö sitten testaustavassa jotain eroja tms. mutta kunhan linkkasin tuon kun tuli mieleen että on niistä ajureistakin jotain apuja tullut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 385
Viestejä
4 834 851
Jäsenet
78 236
Uusin jäsen
tkt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom