Lineaarinen moottori ja napaisuuden nopea vaihtaminen

Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1
Vaikea oli keksiä sopiva otsikko tuohon nyt kirjoittaa siis todellinen amatööri.

Eli linear actuator, en tiedä mikä on oikea suomalainen sana, sanotaan nyt lineaarinen moottori. Kulkee siis yhteen suuntaan kun kytketään akkuun ja toiseen suuntaan kun navat käännetään.

Napojen kääntämiseen on yksinkertaisia kytkimiä, mutta onko olemassa laitetta jolla saisin napaisuuttaa muutettua automaattisesti, säädettävällä taajuudella,niin että saisin lineaarisella moottorilla aikaan edestakaisen pumppaavan liikkeen jonka taajuutta pystyisin säätämään. Siis ilman että tarvitsisi rynkyttää kytkintä käsin manuaalisesti.

Tavallaan tarvitsisin siis laitteen joka muuttaisi akku virran vaihtovirraksi mutta hyvin alhaisella "taajuudella" eli 0.5-2 suunnan/napaisuuden muutosta sekunnissa. Siis jonkinlainen inverteri toi jokin. Toki jos verkkovirrasta saa saman efektin aikaiseksi jollakin niin sekin käy

Onko olemassa mitään?

Terveisin Petri Salo
 
Lineaariaktuaattori lienee oikea nimi laitteelle ja tuossa on ainkain pari eri tapaa tehdä homma:

Aikarele, joka toimii samalla periaatteella auton vilkkurele, mutta siinä on säädettävä kytkentäaika. Jos aikareleessä ei ole koskettimia/virrankastoa tarpeeksi, niin silloin tarvitaan toinen (väli)rele jossa on kahdet potentiaalivapaat vaihtokoskettimet. Moottori menee releen com-nastoihin ja NC/NO koskettimissa on plussa ja miinus vastakkaissuuntaisesti molemmilla vaihtokoskettimilla.

Oskilaattorin saa tehtyä vaikka parista transistorista tai valmiinaohjelmoitavasta releestä (esim. siemens logo!) jos aikarelettä ei meinaa löytyä.

En kuitenkaan tekisi tuolla tavalla koska lineaariaktuaattorin todellisesta asennosta ei ole mitään tietoa, jos jumittumisen tai akkujännitteen takia rytmi menee kelloon nähden sekaisin, aktuaattori voi törmätä rajaansa, jolloin moottori hajoaa tai sulake palaa.

Oikea tapa olisi laittaa molempiin äärirajoihin vaikka induktiivinen rajakytkin ja kun akutaattori koskettaa rajaa, niin suunta vaihtuu. Tämä tehdään kahdella pitopiirillä jossa rajatiedosta toinen pitopiiri tippuu pois, ja toinen aktivoituu.

Pienjännitteen puolella suunnanvaihtokytkennät vaatii sitten sähkömekaanisen ristiinlukituksen, mutta sulake riittänee pienoisjännitekytkennöissä, joka on vapaata riistaa kaikille. Suunnanvaihtoviiveet voi tulla myös tarpeellisiksi.

Meikä-
 
Viimeksi muokattu:
Tein DC moottorille 4 mosfetilla (2 p kanava, 2 n kanava) suunnanvaihtokytkimen . Hyvin toimii, kunhan ei ohjaa väärin.
 
Pääsee ehkä valmiisiin aikareleisiin tai logiikoihin verrattuna halvemmalla arduino/vastaava kortilla jolla ohjaa kahta relettä suunnan vaihtamiseksi. Releiksi riittää minimissään 1 vaihto. Releille ohjaustransistori/fet.

Nykyään en enää lähtisi irtokomponenttilinjalle koska toiminnallisuuden/viiveiden/yms tekeminen ja muuttaminen on helpompaa ohjelmassa.

Omaa tekemistä tulee tietysti vähän enemmän... mutta saa juuri sellaisen kun haluaa.
 
Ilmeisesti ainoastaan @LaturiLewis ilmeisesti luki alkuperäisen kysymyksen. Ei paria hertsiä kyllä enää tehdä mitenkään järkevästi releillä vaan ihan ehdottomasti puolijohteilla. Kokonaan oma asiansa on se, miten niitä puolijohteita haluaa ohjata. Riippuu budjetista, tarpeesta ja myös siitä, haluaako tehdä jotain itse vai kaikki valmiina.

Ennen kuin tekee mitään, kyseenalaistaisin kuitenkin hieman tuota suunnitelmaa. Samaan liittyy kyllä kysymys nimestä. Lineaarimoottori on eri kuin karamoottori ja lineaariaskelmoottori vielä omansa. Tulisi tietää, mikä se ohjattava laite oikeasti on.

Oletuksena kuvittelen kyseessä olevan karamoottori, on kuitenkin yleinen toimilaite ja napaisuuden vaihto viittaa tähän suuntaan. Joka tapauksessa käyttötarkoitus on pääasiassa aivan muu kuin lyhyt ja nopea edestakainen liike. Osan nopeuskin on niin pieni, ettei mainitulla taajuudella liikettä tapahdu juuri ollenkaan.
Ja jos homman saa muutoin toimimaan, tulee vielä kuorma mukaan. Jos tässä siis ollaan rakentamassa tyyliin pelituolille täristintä, on luultavammin siinä toimilaitteen päällä painoa jonkin verran. Tällöin toiseen suuntaan liikutaan kuormalla, toiseen suuntaan hyvinkin kevyesti. Ja koska karamoottorien liikenopeus on kuormasta riippuvainen, tasamittaisilla pulsseilla kumpaankin suuntaan asema ei vakiona pysy.

Oikea tapa olisi laittaa molempiin äärirajoihin vaikka induktiivinen rajakytkin ja kun akutaattori koskettaa rajaa, niin suunta vaihtuu. Tämä tehdään kahdella pitopiirillä jossa rajatiedosta toinen pitopiiri tippuu pois, ja toinen aktivoituu.
Tämähän ei vastaa millään tavoin kysyttyyn, tavoitehan ei ole ajaa äärilaidasta toiseen. Mutta toki, rajalla olo on syytä lukea tavalla tai toisella. Osassa rajakytkimet ovat jo sisäisesti valmiina joten liike loppuu rajalle. Jollei ole, on mietittävä ulkoisia tai vaikkapa virtavahtia.
 
Aloittaja kysymyksessään minun ymmärtääkseni haluaa "oskilaattorin", joka tekee hänen puolestaan kytkimen kääntelyn, "ilman että tarvii rynkyttää käsin" H-silta on loistava tapa ohjata moottoria, mutta jonkun oskilaattorin sekin tarvii, että ei tarvi käsin rynkyttää. Onko se sitten kahdesta transistorista, teollisuuslogiikka vai Arduino...

Hyvä esimerkki on auton vilkkurele, joka tekee haluttua taajuutta mekaanisella koskettimella.

Ei kuulu aloitukseen, mutta toki voisi auttaa paremmin jos tietäisi mitä aloittaja on tekemässä, kuinka pitkää liikettä ja millä tehoilla/voimilla. Tärinää saa aikaiseksi vaikka moottorilla pyörittämällä jotain, joka ei ole tasapainossa (laakerit pelkkä mitoituskysymys). Lyhyttä liikettä solenoidilla tai mahdollisesti pyyhkijämoottorin kampikoneistolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 198
Viestejä
4 531 753
Jäsenet
74 773
Uusin jäsen
Jurska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom