Taustatietoa: Mulla oli toistaiseksi voimassaoleva Elisan "Elisa Rajaton 200M" liittymä 23,99e/kk. Liittymääni ei kuulunut mobiilivarmenne, kuten ei yleensäkkään Elisan halvoissa liittymissä (siitä tulee lisähintaa 2,99e/kk). Telialla mobiilivarmenne kuuluu kaikkiin liittymiin.
25.10.2025 näin Elisan pisteellä Halloween-tarjouksen että 5G 300M + lahja 17,99e/kk. Menin sanomaan että haluan tuollaisen. Minulta kysyttiin, että olenko DNA:n vai Telian asiakas ja sanoin että olen Elisan asiakas. Asiakaspalvelija sanoi että valitettavasti tarjous ei koske vanhoja asiakkaita. Sanoin että tarttee sitten varmaankin hakea halvempaa liittymää muualta. Asiakaspalvelija sanoi että niin hän tekisi ja osoitti Telian pistettä ja sanoi että siellä on 17,99e/kk sama liittymä. Asiakaspalvelija antoi lakun ja toivotti hyvät päivänjatkot. Tein työtä käskettyä ja menin Elisan asiakaspalvelijan ohjeistamana Telian pisteelle ja tilasin 5G 300M + 60e K-kaupan lahjakortti 17,99e/kk. Lisäksi Telialle jotain avausmaksua olisi tulossa jossain vaiheessa 8,90e.
28.10. tuli sähköpostiviesti, että Elisa haluaa pitää minut asiakkaana ja että heillä on huipputarjous, jonka saan kun soitan Elisan myyntipuhelinnumeroon. Jätin reagoimatta.
30.10. tuli Elisalta tekstiviesti, että saan heiltä 5G 300M + 50e S-lahjakortti 19,99e/kk. Tämä on 2e kalliimpi ja lisäksi 10e pienempi lahjakortti ja tähän ei kuuluisi tietääkseni mobiilivarmennetta. Oli siis helppo jättää huomiotta.
31.10. tuli Elisalta tekstiviesti, että "Huoleton 100M" (4G) liittymä 14,99e/kk ja lisäksi 100e S-lahjakortti. Nyt alkoi kiinnostelemaan. Viestissä oli puhelinnumero, joten ajattelin yrittää vielä tingata mobiilivarmenteen tuohon. Siinä tinkauksessa en onnistunut ja päädyin tilaamaan puhelimessa "Huoleton 200M" (4G) liittymäturvalla (josta en tarvitse kuin sen mobiilivarmenteen, joka on nykyään Elisalla niputettu tommoseen höpötuotepakettiin nimeltään liittymäturva) hintaan 17,99e/kk. Hommasta tulee kulua Elisalta 9,90e, jonka asiakapalvelija selkeästi kertoi ja lisäksi varmistin että eihän sitten tartte tuota Telian 8,90e avausmaksuakaan maksaa ja sanottiin että ei.
En tiedä onko tuo mobiilivarmenne nyt ihan tuon 3:en arvoinen ja 100M vs 200M nopeudella ei oo mulle mitään merkitystä, joten vähän jäi fiilis että tulikohan tehtyä nyt fiksu ratkaisu. Mutta 100e:n lahjakortti S:ään on lähes kuin käteistä rahaa, koska arkiruokaostokset tulee suoritettua lähimmässä Prismassa. Sitten tuli vielä kolmet eri suoratoistopalvelukuukaudet (Ruutu+/urheilu, Katsomo, Viaplay) ilmaiseksi, mutta ne täytyy itse käydä huomessa omilla sivuilla perumassa, ettei lähde lasku juoksemaan kuukaudenpäästä.
Edit: Jäi mainitsematta että kaikissa mainituissa tarjousliittymissä on 12kk määräaika.