- Liittynyt
- 14.03.2025
- Viestejä
- 10
Ilmankos Elisa myi äsken kasapäin noita 2,99€/kk & 6,99€/kk liittymiä, kun nyt niihin tullaan ajamaan pieniä korotuksia 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko elisalla enää olemassa edes määräaikaisia matkapuhelin liittymäsoppareita?
Jos on mustaa valkoisella lupauksista, niin sitten voit ehdottomasti reklamoida ja vaatia että hintaa ei muuteta. Mutta yleensä nämä on ihan hyvin turvattu firman päästä, jolloin määräaikaiset ovat ns. turvassa. Muutoin hinnat voivat muuttua.Sopimus on toistaikseksi voimassa oleva (itsellä on tuo sama), mutta onhan tuo ihan kusetusta. Luvattiin määräaikainen tarjous päivämäärään x asti, mutta nyt sitten vaan nostetaan hintaa. En nyt muista ihan hetkeen tälläistä kusetusta miltään firmalta kesken määräaikaisen tarjousjakson.
Ilmankos Elisa myi äsken kasapäin noita 2,99€/kk liittymiä, kun nyt niihin tullaan ajamaan pieniä korotuksia![]()
Minulla on itselläni yksi sellainen 6,99€/kk liittymä. Etuhinta on 12kk, mutta liittymä ei ole määräaikainen. Ja tuossa toisen foorumin puolella on kaiveltu jo Elisan sopimuksia ja Elisa voi tehdä muutoksia liittymiin, jotka ovat ns. toistaiseksi voimassa olevia. Kuten kaikki Elisan puhelinliittymät taitaa olla. "Määräaikaisuus", koskee siis vain liittymän hintaa.Ne taisivat olla määräaikaisia? Ainakin tutulleni myytiin nimenomaan 12kk määräaikainen, eikä niiden kohdalla voida sopimusehtoja muuttaa yksipuolisesti sopimusaikana.
Kyllä minulla on kaikki 24kk. Myös se 2.99€/kk. Niihinhän ei kuulu puhelut, eikä viestit.Minulla on itselläni yksi sellainen 6,99€/kk liittymä. Etuhinta on 12kk, mutta liittymä ei ole määräaikainen. Ja tuossa toisen foorumin puolella on kaiveltu jo Elisan sopimuksia ja Elisa voi tehdä muutoksia liittymiin, jotka ovat ns. toistaiseksi voimassa olevia. Kuten kaikki Elisan puhelinliittymät taitaa olla. "Määräaikaisuus", koskee siis vain liittymän hintaa.
Niin kuin ylhäällä kirjoitin. Kirjoitan sen vielä kerran. Lukekaa ajatuksella, ennen kuin vastaatte.Kyllä minulla on kaikki 24kk. Myös se 2.99€/kk. Niihinhän ei kuulu puhelut, eikä viestit.
Samoin. Minulla on siis etuhinta kaikissa 24kk, sinulla vain 12kk.Niin kuin ylhäällä kirjoitin. Kirjoitan sen vielä kerran. Lukekaa ajatuksella, ennen kuin vastaatte.
Liittymän etuhinta on 24kk voimassa.
Liittymä ei ole määräaikainen ELI voit irtisanoa liittymän milloin vain haluat TAI vaihtaa operaattoria milloin vain haluat. Määräaikaisuus tarkoittaa sitä, että sinä joutuisit maksamaan 24kk tuota hintaa, vaikka siirtäisit numeron ko. liittymästä muualle. Etkä voisi irtisanoa liittymää 24kk aikana. Se on määräaikainen liittymä, mitä esim. DNA ja Telia ovat tarjonneet. Elisan puhelinliittymät eivät ole määräaikaisia.
Jes, pahoittelen, jos käsitin väärin. Mutta nyt kirjoitin sen uudestaan muille selvennyksenä, koska tästä tulee vielä jatkossa ihmettelyäSamoin. Minulla on siis etuhinta kaikissa 24kk, sinulla vain 12kk.
Jos nyt lähtee liittymää siirtämään, on varmaa ainakin ettei noita 2,99€/kk tai 6,99€/kk liittymiä ole enää tarjolla. Mutta mielenkiintoista on kuulla mitä hintoja sitten tarjoavat winbackeissaan jatkossa. Mutta vaikka siihen 2,99€ tai 6,99€ liittymään tulee yhden - kolmen euron korotus, tuskin saa ainakaan winbackilla parempaa. Liittymä on silti edullinen. Elisan toimintaa yhtään puolustelematta.Sama hinnankorotusviesti tuli tännekin. Vaikka ei olekaan määräaikainen liittymä vaan sovittu 24kk etuhinta, kyllähän tämä on aikamoinen temppu. Aika vaikea luottaa jatkossa mihinkään kilpailutukseen jos liittymän hintaa voidaan yksipuolisesti nostaa. Jos joku lähtee reklamoimaan, olisi kiva kuulla mitä käy.
Jos nyt laittaa liittymää siirtymään toiselle operaattorille ja saa winback-tarjouksen, sisältyyköhän siihen tuo uusi hinnoittelu, vai nostavatko niidenkin hintoja toukokuun lopussa?
Viikko sitten kävin taas vuosittaisen tangon DNAn kanssa, tällä kertaa laitoin siirtymään Telialle kaksi liittymää ja yllätys oli suuri kun ensimmäisellä yhteydenotolla saatiin kaksi 4G rajaton 200mb 16,99€/kk liittymää ilman mitään nikottelua. Välillä saanut vääntää urakalla että päässyt alle sen 20€:n joka on itselle se henkinen kipuraja.
Rohkenen väittää ettei ole ottanut määräaikaista, kun lukee ne sopimusehdot tarkkaan. Tarjous on määräaikainen kyllä, mutta itse sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Näin on ollut Elisalla kaikkien liittymätarjouksien kanssa ainakin viimeisen vuosikymmenen näin mutulla heitettynä.On olemassa. Juuri tuossa yllä kerroin että tuttu solmi 12kk määräaikaisen kun oli vaihtamassa Moille.
Jos on mustaa valkoisella lupauksista, niin sitten voit ehdottomasti reklamoida ja vaatia että hintaa ei muuteta. Mutta yleensä nämä on ihan hyvin turvattu firman päästä, jolloin määräaikaiset ovat ns. turvassa. Muutoin hinnat voivat muuttua.
Ne taisivat olla määräaikaisia? Ainakin tutulleni myytiin nimenomaan 12kk määräaikainen, eikä niiden kohdalla voida sopimusehtoja muuttaa yksipuolisesti sopimusaikana.
Rohkenen väittää ettei ole ottanut määräaikaista
No täytyypä varmistaa asia, sillä olen vain kuullun varassa. Jos on määräaikainen ja jos hinta pompsahtaa niin ei sekään ole isompi ongelma sillä se Moi-liittymä tosiaan jo tilattiin, joten se saadaan tilattua uudestaankin.
Onhan se ikävää että liittymämarkkinat ovat tällaista pelleilyä jossa pitää irtosanoa että saa järkevän tarjouksen. Tai sitten ottaa se Moi ja nauttia suht halvasta hinnasta joka on se mikä sivustolla sanotaan.
Eikä pelkästään tuo, että nostetaan hintaa, vaan lisätään siihen myös palvelu, jota kuluttaja ei edes tilannut. Olikos se muuten nyt huhti- vai vasta toukokuun alusta kun lankapuhelimiin soitetut puhelut eivät enää kuulu Elisalla rajattomaan puhepakettiin? Tässä nyt selkeästi testaillaan kuluttajan rajoja. Onko kukaan muu saanut tuota säpoa Liittymäturvasta?
Jos nyt lähtee liittymää siirtämään, on varmaa ainakin ettei noita 2,99€/kk tai 6,99€/kk liittymiä ole enää tarjolla. Mutta mielenkiintoista on kuulla mitä hintoja sitten tarjoavat winbackeissaan jatkossa. Mutta vaikka siihen 2,99€ tai 6,99€ liittymään tulee yhden - kolmen euron korotus, tuskin saa ainakaan winbackilla parempaa. Liittymä on silti edullinen. Elisan toimintaa yhtään puolustelematta.
Ongelma on se että suurinta osaa (veikkaisin >95%, perseestä revitty luku mutta varmaan jossain määrin kuvaava) ei kiinnosta vaikka liittymän maksaa 30€/kk tai hinta nousee varsinkin jos se verhotaan jonkun turvallisuusskeidatekosyyn taakse. Toki ei se tarkoita etteikö palautetta kannattaisi laittaa mutta mikään tuskin muuttuu koska liittymien kilpailuttajat ovat pienen pieni vähemmistö. Toki vielä ei ole näihin viime kuussa saatuihin halpoihin liittymiin tullut hienoja päivityksiä ja hinnankorotuksia ja toivottavasti ei tulekaan, olisi melko törkeä temppu.Onhan tollanen kyllä käsittämättömän kusista oli liittymän lähtöhinta mikä tahansa. Kalliissa liittymässä toki korotus vaikuttaa pieneltä, mutta näissä 2,99€/6,99€ liittymissä hinnan korotus on prosenteissa todella huikea, vaikka liittymän hinta ei kovin korkeaksi nousisi. Aion itse ainakin pistää aiheesta palautetta, suosittelen samaa muille, ei nimittäin ole etuhintoihin elisan kohdalla enää mitään luottamista ellei kyseessä tosiaan ole oikea määräaikainen sopimus jossa hinnan nousu ei ole mahdollista.
DNA aikanaan yritti kaupata määräaikaista sillä perusteella, että se sitoo molempia jolloin kesken ei voida nostaa hintaa niinkuin näissä määräajaksi annetuissa etuhinnoissa. Ei tuntunut kovin suurelta riskiltä silloin, mutta hassua että realisoitui nyt elisan kohdalla. Toivottavasti tämä aiheuttaa riittävän suuren palautevyöryn ja liittymien liikkumisen pois päin elisalta. Ilmeisesti riittävän moni näihin asiakaskyselyihin vastasi, että tuo on hyvä juttu että uskaltavat kokeilla kepillä jäätä.
Ja onko liittymä nettiliittymä vai matkapuhelinliittymä? Mistäpäs he sen tietävät missä SIM-kortti on, jos on myyty liittymä matkapuhelinliittymänä... + eiköhän ne voi tulla sähköpostinakin.tollanen 2,99e elisa ompi 4g modeemissa, solmivatko laitteen kanssa diilejä hinnankorotuksista, siihen viestejä lähettäen?
ei taida olla kovin kestävällä pohjalla tuo, toki varmaan lähettävät myös sitten kirjettäkin
ehei, mutta taho joka on kykeneväinen moiseen, olet ytimessäSe laiteko sopimuksen on sitten alunperinkin tehnyt![]()
Kuulostaa kyllä oudolta, itselläni on Elisalta kaksi liittymää, Perus 100M ~10 euroa/kk jonka sain hieman yli vuosi sitten (voimassa vielä ensi vuoden helmikuuhun asti) ja toinen Elisa Netti 5G+ 600M (30,99 euroa, voimassa 2026 loppupuolelle). Toistaiseksi ainakaan en ole saanut ilmoituksia hintojen korotuksista.
Ei näy mullakaan omaelisassa mitään tuosta korotuksesta, vaikka se sähköposti tulikin, että hintaa korotetaan:Asia ei todellakaan etene liittymänvaihtorulianssiin tai hinnankorotuken hiljaiseen hyväksyntään... siis jos mulle tipahtaa moinen kusetusehdotus. Periaattejuttuja ainakin itselleni, ihan puhtaasti. Piti vartavasten kirjautua oma-elisaan tarkistamaan näkyykö siellä, kun e-mailia ei ole ainakaan tullut. Ei näkynyt sielläkään.
Mulla on mökki-reitittimessä Elisa 100M vielä jotain 1,5 vuotta hintaan 9.90€/kk. Mobiili-varmennetta ja mobiiliturvaahan (vittu mikä nimikin palvelulle keksitty) jokainen aina kaipaa reitittimeensä palavasti.
Vaikka tuota "tarjousta" ei vielä näkynyt, niin täysin vailla asiakkaan aliarvioimista ei elisa ole malttanut olla kuitenkaan. 100M on siis vielä puolitoista vuotta alle kympin. Nyt oli punainen huutomerkki oma-elisan viesteissä varmistamassa ettei alla oleva megatarjous jää hyödyntämättä.
![]()
Lisäksi kyseisellä käyttöpaikalla elisa tarjoaa vain yhtä taajuutta (B3), eli käytännössä nopeuskaan ei olisi yli 100M vaikka miten pyörittelisi. Tätä aina välillä joutuu myyntitykeille ja naapureille selittämään. Eräskin paikallinen vanhus oli ostanut viime kesänä 5g reitittimen ja liittymän elisalta (ja perkeleet myivät vaikka hyvin tiesivät mihin osoitteeseen mobiililaajakaistaa oli hankkimassa). Ressukka ei edes onnistunut purkamaan sopimusta ja tyytyi myyntitykin vakuutteluun future-proof liittymän tarpeellisuudesta
Totta, mutta ajattelen että sitä suuremmalla syyllä tämän pienenkin vähemmistön tulee pitää aiheesta meteliä. Hieman vaarallinen ajatusmalli "että kuitenkaan mikään ei muutu", mutta kuten sanoit niin palautetta ehdottomasti kannattaa laittaa. Ihan jo senkin takia, että tämä aiheuttaa elisalle kustannuksia kun asiakaspalvelu joutuu näihin vastailemaan ja se on poissa muusta työstä. Elisalla selkeästi on raha mikä puhuu niin kannattaa niin sanotusti puhua sitä kieltä mitä ymmärretäänOngelma on se että suurinta osaa (veikkaisin >95%, perseestä revitty luku mutta varmaan jossain määrin kuvaava) ei kiinnosta vaikka liittymän maksaa 30€/kk tai hinta nousee varsinkin jos se verhotaan jonkun turvallisuusskeidatekosyyn taakse. Toki ei se tarkoita etteikö palautetta kannattaisi laittaa mutta mikään tuskin muuttuu koska liittymien kilpailuttajat ovat pienen pieni vähemmistö. Toki vielä ei ole näihin viime kuussa saatuihin halpoihin liittymiin tullut hienoja päivityksiä ja hinnankorotuksia ja toivottavasti ei tulekaan, olisi melko törkeä temppu.
Juuri näin, oikein olisi ollut nostaa hintaa sopimuskauden jälkeen. En kyllä muista, että mikään firma olisi tälläistä harrastanut kesken määräaikaisen tarjouksen.Totta, mutta ajattelen että sitä suuremmalla syyllä tämän pienenkin vähemmistön tulee pitää aiheesta meteliä. Hieman vaarallinen ajatusmalli "että kuitenkaan mikään ei muutu", mutta kuten sanoit niin palautetta ehdottomasti kannattaa laittaa. Ihan jo senkin takia, että tämä aiheuttaa elisalle kustannuksia kun asiakaspalvelu joutuu näihin vastailemaan ja se on poissa muusta työstä. Elisalla selkeästi on raha mikä puhuu niin kannattaa niin sanotusti puhua sitä kieltä mitä ymmärretäänReklamaatiot etenkin siis pelkän palautteen lisäksi on toinen keino millä tätä vastaan voi edes hieman vääntää. Vaikka lopputuloksena ei mikään muuttuisi niin joutuu porukka elisalla edes vähän näkemään vaivaa niiden extraeurojen eteen.
Edit: oikea tapahan tässä olisi ollut lisätä palvelut liittymälle ja hinnan olisi tullut muuttua vasta sovitun tarjousjakson jälkeen. Silloin olisi tullut kuva että elisalla on ilmainen mobiilivarmenne kuten telialla. Nythän se on ainoa asiakkalle jonkinlaista lisäarvoa tuottava palvelu noista.
Itse näen asian myös niin, ettei tätä pidä hiljaa hyväksyä, koska se on varmaa, ettei tule siinä tapauksessa olemaan ainoa "lisäpalvelu". Nyt pelotellaan huijauksilla ja ratkaisu myydään samalla istumalla "liittymäturvana". Kuluttajat hyväksyy valittamatta ja hetken päästä kaupataan jotain uutta käärmeöljyä.Totta, mutta ajattelen että sitä suuremmalla syyllä tämän pienenkin vähemmistön tulee pitää aiheesta meteliä. Hieman vaarallinen ajatusmalli "että kuitenkaan mikään ei muutu", mutta kuten sanoit niin palautetta ehdottomasti kannattaa laittaa.
Ei näy mullakaan omaelisassa mitään tuosta korotuksesta, vaikka se sähköposti tulikin, että hintaa korotetaan:
![]()
Ajattelin kyllä rekkulia tuosta laittaa, että miten nostavat liittymän hintaa lisäämällä palveluita, joita en ole tilannut enkä hyväksynyt. Itse näkisin, että sopimuksen sisältö olennaisesti muuttuu.
Hyvä asiakkaamme
Viime vuonna suomalaisilta huijattiin eri tavoin netissä yli 100 miljoonan euron edestä. Monelta vietiin myös identiteetti – ja turvallisuuden tunne. Elisa on ollut paljon vartijana suomalaisessa yhteiskunnassa jo yli vuosisadan. Parannamme jatkuvasti asiakkaidemme puhelimen käytön turvallisuutta ja kehitämme liittymiämme.
Sinun turvallisuutesi on meille ensisijaisen tärkeää. Haluamme, että voit suojautua uhilta helposti ja viihtyä netissä turvallisesti. Siksi myös sinun matkapuhelinliittymäsi Elisa Rajaton 200M XXXXXXXXXX sisältää 1.6.2025 alkaen uusia tietoturvaasi parantavia ominaisuuksia. Niillä turvaat netinkäyttöäsi, rahojasi ja henkilökohtaisia tietojasi.
Nämä Liittymäturva-ominaisuudet sisältyvät liittymääsi kesäkuusta alkaen
- Mobiilivarmenteella kirjaudut turvallisesti kymmeniin tuhansiin eri nettipalveluihin, kuten Kelaan, Vero- tai terveyspalveluihin. Käyttämällä Mobiilivarmennetta minimoit riskin menettää pankkitunnuksesi huijareille.
- Haittasivujen esto (Mobiiliturva) suojaa netinkäyttöäsi kännykällä. Se tunnistaa esimerkiksi huijaussivustoja ja varoittaa niille menemisestä.
- Tietovuotojen seuranta auttaa sinua, jos tietosi ovat joutuneet netissä tietomurron kohteeksi. Saat tällöin tiedon ja toimintaohjeet sähköpostitse ja voit toimia pikaisesti. Näin voit välttyä esimerkiksi siltä, että huijarit tekevät tiedoillasi nettiostoksia.
Muutoksen myötä kampanjahintainen kuukausimaksusi on 1.6.2025 alkaen 20,21 €/kk kampanjasi loppuun 29.12.2025 asti. Sen jälkeen on voimassa normaalihinta 34,38 €/kk. Toukokuun 2025 loppuun asti on voimassa kampanjahintasi 18,21 €/kk (norm. hinta 32,38 €/kk).
Voit aktivoida ominaisuudet käyttöön 1.6.2025
Saat uudet kuukausimaksuusi sisältyvät Liittymäturva-ominaisuudet liittymääsi 1.6.2025. Voit ottaa ne sen jälkeen käyttöön milloin vain sinulle parhaiten sopii. Aktivointiohjeen ja lisätietoa ominaisuuksista löydät sivuiltamme. Suosittelemme lämpimästi uusien turvallisuutta parantavien ominaisuuksien aktivoimista. Liittymäsi toimii kuitenkin normaalisti jatkossakin ilman toimenpiteitäsi.
Autamme sinua mielellämme OmaElisan chatissa ma-pe 8-19, numerossa 010 190 240 (mpm/pvm) ma-pe 8–18 ja myymälöissä.
Pidetään yhtä
Elisa
Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla.
Tuosta sähköpostin lopussahan se heiden tulkintansa on, muutos on pieni, joten voivat sellaisen tehdä yleisten sopimusehtojen puitteissa. Eiköhän niitä korotus ilmoituksia tule muillekkin.Ilmeisesti tulkitsevat tätä niin, että normaalihinta nousee ja määräaikainen alennus ei olekaan alennushinta vaan euromääräinen alennus. Aika mielenkiintoinen tulkinta Elisalta, sanoisin. Ei ainakaan omassa tilausvahvistuksessa, eikä missään muuallakaan, puhuta euromääräisestä alennuksesta, vaan ainoastaan "kuukausimaksut etukaudella". Ei kyllä ole vielä mitään korotusviestiäkään tullut, mutta olettaisin jotakuinkin samanmuotoisia olevan tilausvahvistuksien kautta linjan.
Hyvä pointti. Näitä lisäpalvelujahan tulee ja menee sen mukaan miten suosittuja ovat kun ihmiset niitä ottaa käyttöön, nythän tämäkin on ratkaistu, sen kun laitetaan palvelut liittymälle jonkun meriselityksen kera ja kerätään eurot kuleksimasta.Itse näen asian myös niin, ettei tätä pidä hiljaa hyväksyä, koska se on varmaa, ettei tule siinä tapauksessa olemaan ainoa "lisäpalvelu". Nyt pelotellaan huijauksilla ja ratkaisu myydään samalla istumalla "liittymäturvana". Kuluttajat hyväksyy valittamatta ja hetken päästä kaupataan jotain uutta käärmeöljyä.
Annoin tasan kuukausi sitten siirtyä Elisalta Moille. Hylkäsin 12 kk wb-diilin, enkä ehtinyt numsissa kampanjaan, jolla sai 24 kk Elisalta. Silloin hieman harmitti - tämän farssin jälkeen harmittaa vähemmän. Onneksi vaihdoin.
Tuosta sähköpostin lopussahan se heiden tulkintansa on, muutos on pieni, joten voivat sellaisen tehdä yleisten sopimusehtojen puitteissa. Eiköhän niitä korotus ilmoituksia tule muillekkin.
Juu luin kyllä tuon yleisten sopimusehtojen kohdan. Tähän vetoaminen olisi täysin normaalia, kun korotetaan sitä toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen normaalihintaa. Määräaikaiseen etuhintaan koskeminen sen sijaan on vähän eri juttu.
10.1 Muutokset sopimusehtoihin, palveluihin
ja maksuihin
Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sopimusehtoja, palvelun
ominaisuuksia ja maksuja siten, ettei muutos ole asiakkaan va-
hingoksi.
Teleyrityksellä on oikeus muuttaa palvelua koskevan toistaiseksi
voimassa olevan sopimuksen sopimusehtoja, palvelun omi-
naisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi siten, että sopimuk-
sen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu, jos muutos
johtuu:
• sopimus-, hinnoittelu-, tai asiakaspalvelujärjestelyjen uudis-
tamisesta tai yhdenmukaistamisesta kuten yhtiö- tai liiketoi-
mintajärjestelyistä,
• merkityksellisten tuotantokustannusten tai -rakenteen
muuttumisesta,
• kolmansien osapuolten tuottamista palveluista johtuvista
muutoksista, kuten palvelusopimuksen päättymisestä tai
muuttamisesta,
• teleyrityksen palvelun tai sen ominaisuuden tuottamisen
lopettamisesta,
• yhdysliikennekäytännön muuttumisesta,
• palveluiden tai viestintäverkkojen kehittämisestä tai uudis-
tamisesta, kuten vanhentuneen tekniikan korvaamisesta
uudella,
• asiakkaan tai asiakasryhmien yksityisyyden suojan tai taloud-
ellisen turvallisuuden suojaamisesta tai kehittämisestä,
• teknisistä järjestelmäuudistuksista,
• merkityksellisestä, ennakoimattomasta liikenteen määrän tai
rakenteen muutoksesta,
• markkinatilanteen tai palvelun kysynnän olennaisesta ja py-
syväisluonteisesta muuttumisesta tai
• toiminnan jatkuvuuden ja palvelutason turvaamisesta, kuten
poikkeusoloista tai niihin varautumisesta tai tietosuojan
taikka tietoturvan ylläpitämisestä, kehittämisestä tai muut-
tamisesta.
Teleyritys voi tehdä muutoksen siihen sopimuksen kohtaan,
johon muutoksen perusteet joko suoraan tai välillisesti kohdis-
tuvat.
Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sekä toistaiseksi voimassa
olevan että määräaikaisen palvelusopimuksen sopimusehtoja,
palvelun ominaisuuksia tai maksuja asiakkaan vahingoksi myös,
jos muutoksen taustalla on lainsäädännön muutos tai virano-
maisen päätös, esimerkiksi sovittuun hintaan vaikuttava verojen
tai muiden julkisten maksujen muutos.
Teleyrityksellä on lisäksi oikeus tehdä sopimusehtoihin, palve-
luihin ja maksuihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta
sopimuksen keskeiseen sisältöön. Tällaisia muutoksia voivat olla
esimerkiksi toimenpiteet, jotka vaikuttavat palveluiden tekniik-
kaan tai palvelun ulkoasuun.
Lisäksi teleyrityksellä on muun kuin viestintäpalvelun osalta
oikeus muuttaa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen
ehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi
muusta erityisestä syystä olosuhteiden olennaisesti muututtua.
Asiakkaan irtisanomisoikeus, ks. kohta 12.
Spoilerissa olellinen boldattu ja alleviivattu. Jos tuo Elisan tulkinta pätee, niin nehän voi käytännössä nostaa sen hinnan ihan mihinkä lukemiin vaan ja milloin vaan, riippumatta mistään etukausien voimassaoloista. Voi ilmoittaa vaikka, että juuri tämän liittymätyypin uusi normaalihinta on nyt 99,99€/kk ja uusia saman nimisiä ei vaan enää myydä vaan on keksitty uusi nimi. Hyvin pääsee eroon kaikenlaisista 2,99€/6,99€ kuukausisopimuksista jos firmaa alkaa kaduttaa.
Tässähän nyt on tulkinnan varaista onko se tarjoushinta määräaikainen ja täten sitova operaattoria kohti vai onko se toistaiseksi voimassa oleva, jolloin voivat sitä halutessaan muuttaa.
Jos noihin 2,99 liittymiinkin tuo korotus tulee niin se on yhtäkkiä vaan hinnan tuplaus, ei mitenkään pieni summa.Todennäköistä on, että tässä kokeillaan lähinnä kepillä jäätä.Ovelakiero taktiikka lähteä sorkkimaan "jo luvattuja alennuksia" pienellä ja aika yhdentekevällä summalla. Sitten joskus seuraavien ja isompien vedätyksien iskiessä kuluttajan hermoon ja kukkaroon, voidaan lakonisesti vain todeta kyseessä olevan vakiintunut tapa toimia tällä sopimuskentällä.
Ihan kuin Soneralla olisi ollut jotain periaatteeltaan vastaavaa ihan äskettäin menossa. Jotain sen suuntaista, että tarjousjakson jälkeen 4g liittymä muuttuu väkisin kaslliiksi 5g liittymäksi, eikä sille voinut siis mitään. Hämäräksi touhun tekee tuossa se, että sonera kyllä edelleen myy uusia 4g liittymiä niitä haluaville. Perustelut oli hyvin korkealentoista fantasiaa.
No niin voisi kuvitella, mutta sopimusvahvistuksessa kuitenkin lukee toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Veikkaan, että tuohon perustelevat. Jos kyseessä olisi määräaikainen, niin hintaahan ei saisi nostaa. Kuten sanoin aiemmin hyvin harjaanjohtavaa touhua Elisalta. Tuohonkin ajattelin itse rekkulassa vedota.Jos tarjouksessa on esitetty "hinta X euroa 12 kk (tai 24 kk) ajan" ja jokaisessa laskuerittelyssä lukee päivämäärä, johon asti tarjoushinta on voimassa, niin ei sellaista oikein toistaiseksi voimassa olevaksi voi tulkita.
Elisalla toki on olemassa myös liittymiä, joissa tuon alkuperäisen tarjouskauden jälkeen on voimassa jokin alennus, jonka kestoa ei välttämättä ole yksiselitteisesti määritelty. Tällöin toki on kyseessä toistaiseksi voimassa oleva.
Tarkoitin että pieni summa isossa kuvassa. Kukaan ei joudu muuttamaan tai sossunluukulle tuon takia. Lisäksi kun tätä nyt junailee tuonkin kokoluokan vakiintunut yritys, niin voi olla aika varma että noita summia ei vedetä "toivotaan toivotaan" periaatteella hatusta. Jonkun työ on oikeasti selvittää ja laskea se optimaalinen €uro-määrä, jonka voi oletettavasti asiakkaan taskusta napata ilman näpäytystä sormille.Jos noihin 2,99 liittymiinkin tuo korotus tulee niin se on yhtäkkiä vaan hinnan tuplaus, ei mitenkään pieni summa.
![]()
Itsellä tuollainen liittymä Elisalta ollut kuukauden. Ei vielä tullut hinnankorotusilmoitusta.
Jos tulee, niin toki siitä lähtee kuluttaja-asiamiehen avustuksella reklamaatio Elisalle ja siitä sitten edelleen Kuluttajariitalautakuntaan.
Jos tuhatkin vastaava Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajariitalautakuntaan menevää juttua Elisalle tulee, niin riittää hommelia niillä siinä.
Ja tulevat muuten häviämään kaikki jutut noissa missä on tuollainen kiinteä hinta sovittuna 24 kuukautta tai lyhemmän ajan.
Itse en mitään noita "palveluita" tarvi ja niistä on lähinnä vain haittaa jos jonkun Elisan DNS tms. suodatuksen kautta alkavat nettiliikennettä kierrättää. Mobiilivarmenteelle ei ole mitään käyttöä kun toisen operaattorin sim-kortilla on se puhelimessa.
Tein myös samankaltaiset 12 kk määräaikaiset liittymäsopimukset Elisalle (2 liittymää), mutta sinäpä sait tuon paljon edullisempaan hintaan. Ei taida DNA:n asiakkaat olla haluttuja Elisalla, no odottelen vielä vastatarjousta.
![]()
Itsellä tuollainen liittymä Elisalta ollut kuukauden. Ei vielä tullut hinnankorotusilmoitusta.
Jos tulee, niin toki siitä lähtee kuluttaja-asiamiehen avustuksella reklamaatio Elisalle ja siitä sitten edelleen Kuluttajariitalautakuntaan.
Jos tuhatkin vastaava Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajariitalautakuntaan menevää juttua Elisalle tulee, niin riittää hommelia niillä siinä.
Ja tulevat muuten häviämään kaikki jutut noissa missä on tuollainen kiinteä hinta sovittuna 24 kuukautta tai lyhemmän ajan.
Itse en mitään noita "palveluita" tarvi ja niistä on lähinnä vain haittaa jos jonkun Elisan DNS tms. suodatuksen kautta alkavat nettiliikennettä kierrättää. Mobiilivarmenteelle ei ole mitään käyttöä kun toisen operaattorin sim-kortilla on se puhelimessa.
Oikein hyvä idea, niin tekisi reklamoimisen helpoksi. Ainakin näkisivät ettei kuluttajat tälläistä arvosta ja pääsisivät samalla sitten kunnolla Kuluttajalautakunnan listoille. Tästä vielä sitten joku juttuvinkki medialle, niin saavat vähän sitten huono julkisuuttakin. Kyllä tälläistä touhua pitää vastustaa.Olisiko ideaa, että tehtäisiin tänne oma ketju wiki-periaatteella, jonne tehtäisiin porukalla valmis kaavake täytettäväksi Elisan hinnankorotuksesta reklamoimiseen ja Kuluttajalautakuntaan valittamiseen?
Omat tiedot vain lisäilisi siihen ja pistäisi matkaan. Voisi olla vielä muutama kohta siinä, johon voisi omia perusteita lisäillä jokainen niiden lisäksi, niin työllistäisi maksimaalisesti Elisaa se, kun ei voisi samaa ränttäystä kaikille pistää vastineeksi vaan pitäisi jokainen vastine kirjoittaa yksilöllisesti.
Joskus valtiota vastaan oli tuollainen autoverotuksen tiimoilta. 30 tuhatta oikeudenkäyntiä tuli vireille sillä pohjalla Helsingin hallinto-oikeuteen ja joka arpa voitti. Niitä siellä kolmen tuomarin kokoonpanossa ratkoivat sitten. Koko paska romahti ja valtio sitten muutti lakia että ne käsitelläänkin eri hallinto-oikeuksissa ja kolme tuomaria vaihtui yhteen ja teki vielä valtio törkeästi takautuvan lainsäädännön, jolla ne palautettiin tulliin oikaisuvaatimuksiksi ja oikeudenkäyntikulut nollattiin samalla valtion toimesta. Vähän sama kuin jääkiekko-ottelussa tilanne on 9-0 peliajassa 59 min ja 40 sekuntta ja sitten tuomari päättää, että sääntöjä muutetaan niin nyt kesken pelin, että voittaja ja jatkoon menijä on se jolla on enemmän päästettyjä maaleja omiin.