Miksi ei saa ?
Itse soitin omalle operaattorille jatketaanko 14,90€/kk liittymää. Sanoivat ettei tuohon hintaan enään ole, halvin jotain 21€/kk.
Soitin toiselle operaattorille ja tilasin liittymän, sanoin etten tule vaihtaman teille mutta näin toimittava jotta saan hintaan mihin voivat tarjota, sim kortti tuli kuitenkin.
Lopulta oma operaattori tarjosi liittymän nopeammalla datalla kuin entinen hintaan 15,90€/kk
Ihan järjetöntä touhua.
Puhelinoperaattorit pihtaavat parasta liittymätarjousta asiakkailtaan, ja se ärsyttää myös Kuluttajavirastoa: Jakaa ihmiset kahteen kastiin
Operaattoreita tarkkailevalle Kilpailu- ja kuluttajavirastolle alussa kuvailtu tilanne on tuttu. Viraston liittymäasioihin perehtynyt asiantuntija Matias Kinnunen sanoo, että kyseessä on niin sanottu win back -tarjous. Näistä tulee jonkin verran yhteydenottoja Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
– Kuluttaja ei saa operaattoriltaan hyvää tarjousta ja vaihtaa toiseen. Sitten vanha operaattori reagoi ja tekee paremman vastatarjouksen.
Hänen mukaansa ilmiöstä voi päätellä, että asiakastyytyväisyyttä ja helppoutta ei pidetä tässä kohtaa kilpailuvalttina.
– Kuluttajien kannalta parempi käytäntö olisi, että nykyiset asiakkaat saisivat suoraan kilpailukykyisen tarjouksen ja heidän ei tarvitsisi kysyä toiselta operaattorilta tarjousta. Lisäksi tämä vie heidän aikaansa ja aiheuttaa vaivaa.
Kinnusen mukaan käytäntö voi ajaa kuluttajia epätasa-arvoiseen asemaan. Kilpailuttajat ja aktiiviset kuluttajat ovat paremmassa tilanteessa kuin ne, jotka ovat operaattoriuskollisia tai passiivisia.
Esimerkkeinä Kinnunen mainitsee ikäihmiset, jotka voivat olla liittymämarkkinoilla haavoittuvassa asemassa.
– Toinen voi maksaa selvästi enemmän kuin toinen, vaikka tuote on sama.
Kinnunen painottaa, että puhelinliittymä on välttämättömyyshyödyke nyky-yhteiskunnassa. Sen takia on tärkeää, että hinta on kohtuullinen ja ennakoitavissa.
– Olisi tervetullutta, jos saataisiin tutkimustietoa, kuinka moni kuluttaja kilpailuttaa aktiivisesti puhelinliittymänsä ja kuinka moni ei. Näin saataisiin kokonaiskuva markkinoista ja sen ongelmista.
Telia, DNA ja Elisa kertovat, että ne eivät tutki liittymien kilpailuttamista.
Näyttää siltä, että osalla asiakkaista liittymänmetsästys jatkuu vuodesta toiseen.