Itse en usko että tuo 5.90 liittymä on nolla- tai miinuskatteinen. Kyllähän MOI:llakin on tuo 4GB rajoitettu liittymä 6€ ja varmasti on katetta. Toki jos käyttää tuota rajatonta 4Gtä 100Gt/kk eikä puhu/tekstaa yhtään, niin katteet pienenee

Käsittääkseni kuitenkin tuo datansiirto operaattorille on todella halpaa 4G verkossa? Joku fiksumpi voi toki korjata jos olen väärässä. Olisi mukava tietää kuinka paljon oikeasti operaattorille datan siirto maksaa per GB
Vaikea uskoa, että tappiolla myyvät.
Moin liittymässä nyt varmasti onkin pakko olla katetta, kun se on vakiotuote ja varmaan samalla heidän suosituin tuotteensa ja liiketoiminta olisi aika hataralla pohjalla, jos se ei olisi kannattava. Erona Elisan liittymään on kuitenkin se, että siinä asiakas voi nimenomaan käyttää vaikka sen 100 gigaa kuussa jolloin liittymän kannattavuus riippuu paljon sen käyttäjän toiminnasta. Omien kokemuksieni mukaan kilpailuttajat tuntuvat pääsääntöisesti muutenkin osumaan herkemmin sinne datan suurkuluttajiin. Muutoinhan suurimmalla osalla ei olisi edes mitään varsinaista syytä olla menemättä Moille, jos se 4GB/kk riittäisi. Tappiollisenkin tuosta liittymästä saa melko varmasti ainakin sitten, jos EU-dataominaisuuksia hyödynnetään aktiivisesti. Noin lähtökohtaisesti muutenkin Elisalla ja Moilla on erilainen organisaatiorakenne ja täysin erilainen liiketoimintamalli, jolloin myös kulurakenteet ovat erilaiset. Moi on virtuaalioperaattori, jolla ei ole tarvetta investoida rahaa esimerkiksi omiin verkkoihin, kivijalkamyymälöihin tai vaikka 5G-teknologiankehitykseen. Toiminnasta ja palveluista on Moilla tehty tietoisesti tehty suppeita, jotta toiminnan kulut saataisiin mahdollisimman pieniksi. Ei siis varsinaisesti ole missään määrin mielekästä verrata suoraan Moin ja Elisan liittymiä keskenään, kyseessä kuitenkin hyvin erilaiset tuotteet täysin erilaisilta toimijoilta.
Muutenkin asiaa kannattaa miettiä myös sen tulojen maksimoinnin kannalta eikä pelkän 5,90€/kk liittymän kannattavuuden kannalta. Menetettyjä tuloja tulee aika paljon, jos siirryttäisiin nykyisestä mallista siihen että kaikille kysyjille tarjottaisiin ilman numsia heti paras mahdollinen tarjous. Mitenkään erityisen voitollinenkaan tuo ei kuitenkaan voi olla vaikka ei tappiollinen olisikaan. Eiköhän Elisan ensisijainen motiivi näissä ole muutenkin ollut vähentää Moin asiakasmääriä eikä niinkään lisätä omiaan.
Mutta joo, olisi tietysti kiva tietoo oikeasti konkreettisia lukuja operaattorien kuluista, liittymien kustannuksista, asiakkuuksista sun muista että olisi hieman faktatietoa johon verrata kaikkea eikä tarvitsisi väitellä pelkällä mututiedolla (puolin jos toisin).
Uuden (tai entisen) asiakkaan kalastaminen on kuitenkin huomattavasti kalliimpaa kuin nykyisen asiakkaan pitäminen.
Näinhän se on mutta ei mitään asiakasta kannata pitää hinnalla millä hyvänsä. Ajatellaan vaikka tilanne, jossa 10 asiakasta käy kysymässä tuota tarjousta ennen winbackia (eli kokee samanlaisen skenaarion kuin viestissäsi). Otetaan havainnollistuksen vuoksi todennäköisesti erittäin pessimistinen arvio, jossa heistä vaikka puolet eli 5 asiakasta huolii tuon 16,90€/kk tarjouksen ja loput puolet lähtevät siirtymään muualle. Siirtyvistä vaikka 2 nappaa winbackin (5,90€/kk) ja 3 päätyy kilpailijalle. Menetettiin 30% asiakkaista mutta näistä jäljelle jääneiden liittymistä saadaan n. 96€/kk vs. jos oltaisiin tarjottu kaikille 10 suoraan 5,90€/kk liittymät niin saataisiin vain 59€/kk vaikka pidetään 100% asiakkaista. Toki siis täysin päästä heitetty kuvitteellinen skenaario ja rajusti yksinkertaistettukin sellainen mutta kuvastanee silti jossain määrissä nykytilannetta.
Muistakaa nyt vielä lisäksi se, että varmaan kaikki tässä ketjussa pyörivät ovat niitä valveutuneempia asiakkaita. Moni ihminen ei edes tiedä mitä omaan liittymään kuuluu tai mitä se maksaa ja kynnys siirtyä muualle on monilla todella suuri. Vielä harvempi tietää, että on olemassa jotain winback-toimintaa ja katsoo pelkkiä verkkohintoja. Minunkin piti pitää melkoinen myyntipuhe jo omalle äidillenikin, jotta sain hänet siirtymään Telialta (jossa on ollut varmaan aina) Moille, vaikka hän sopi käytöltään juuri täydellisesti tuohon 6€ liittymään. Nyt siirtymisen jälkeen on ollut tyytyväinen kun laskut lienevät aiempaan verrattuna kolmanneksen mutta ei olisi kyllä siirtynyt ellen olisi suurinpiirtein pakottanut. Hänelle tuli myös tällainen Elisan myyntikirje mutta ei kiinnostanut vaihtaa siihen vaikka tavallaanhan fiksua se olisi ollut. Winbackeista puhuin myös monesti mutta ennemmin maksoi aikanaan useat vuodet sen jonkun 20€/kk liittymästään kuin ylitti kynnyksen lähteä siirtämään numeroa ja puhumaan myyjille. Aivan varmasti olisi kuitenkin käynyt aikanaan pyytämässä Telialta hinnanpuolitusta, jos se tapahtuisi ilman numseja myyntitiskillä käydessä. Aikalailla siis se tyypillinen operaattorien keskivertoasiakas. Kun ymmärtää sen, että kilpailuttajia ja winback-toiminnasta mielensä pahoittajia on varmaan joku alle promille käyttäjäkunnasta (+nämä ovat huonokatteisin asiakasryhmä) ja selkeä enemmistö asiakkaista maksaa mukisematta mitä laskussa on kun halvempaa ei saa siirtymättä muualle, eikä tosiaan viitsitä siirtyä, niin ei ole hirveän vaikea ymmärtää miksi hommat menevät niinkuin ne menevät.