Liittymän vanheneminen ja numeron menetys

Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
805
Numeroni siirrettiin toiselle DNA:n asiakkaalle ilman suostumustani, koska en ollut ladannut saldoa prepaid-liittymälleni. Liittymä muutettiin myöhemmin tilausliittymäksi, mutta lopetin tilaamisen ja säilytin kuitenkin liittymän. Liittymä toimi puhelimessani vain puheluiden ja viestien vastaanottamiseen, sekä oli monissa alustoissa kiinni. En saanut mahdollisuutta vaikuttaa numeron siirtoon. DNA:n vastaus oli, että "ikävää, että tästä on koitunut harmia" ja "olisit jatkanut tilaamista tai asiakkuutta". Numeroni siirtymisen seurauksena uusi henkilö kirjautui suoraan WhatsApp-tililleni ja muihin viestintäalustoihini, mikä johti siihen, että monet tuttavani näkivät uuden henkilön kuvan numerossani ja ajattelivat olevan pilailua ja ihmettelivät saamiansa vastauksia.

Tämä on aiheuttanut monia väärinymmärryksiä. Numero oli käytössä vain puheluiden vastaanottamiseen ja viestien lukemiseen ilman saldoa tai tilausta. DNA siis yksinkertaisesti antoi numeroni toiselle asiakkaalle.

En ymmärrä tätä käytäntöä, sillä minulle ei ilmoitettu siirrosta eikä annettu mahdollisuutta siirtää numeroa toiseen liittymään. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

TLDR;
Numeroni annettiin toiselle asiakkaalle ja kun hän laittoi SIM-korttinsa puhelimeensa, puhelimeni ilmoitti, että SIM-kortti tulee liittää ja verkko-ikoni katosi.
Sen jälkeen tuli viesti "new person has logged in" ja lopuksi minut kirjattiin ulos.
Uusi asiakas oli minuun yhteydessä ja sanoi saaneensa numeroni DNA:lta.
Uusi asiakas sanoi, se on minun DNA:n välinen ongelma, koska DNA käski.

Yritin pienen kinastelun jälkeen sopia uuden asiakkaan kanssa ja DNA:n kanssa, mutta DNA ilmoitti molemmille, ettei asiaa voi käsitellä. Johtuu, että ei saa käsitellä toisen henkilötietoja ilman toisen läsnäoloa ja eivät voi asialle mitään, koska vika on minun ja tavallisesti liittymä pitäisi tuhota jos ei ole käytössä. Joten uusi asiakas DNA:n ohjeistamana käyttää liittymääni ja joudun jokaiselle yhteystiedolle ilmoittamaan, hei tämä on uusi numeroni ja osaa yhteystiedoista en löydä ja joudun kyselemään verkostolta tunteeko joku tämän ja tuon, muistatko tämän sieltä ja täältä ym.

1744370940153.png



Mitä opin tästä? Älä käytä viestintä-alustoja, jotka toimivat puh nro vahventeella.
 
Numeroni siirrettiin toiselle DNA:n asiakkaalle ilman suostumustani, koska en ollut ladannut saldoa prepaid-liittymälleni. Liittymä muutettiin myöhemmin tilausliittymäksi, mutta lopetin tilaamisen ja säilytin kuitenkin liittymän. Liittymä toimi puhelimessani vain puheluiden ja viestien vastaanottamiseen, sekä oli monissa alustoissa kiinni. En saanut mahdollisuutta vaikuttaa numeron siirtoon. DNA:n vastaus oli, että "ikävää, että tästä on koitunut harmia" ja "olisit jatkanut tilaamista tai asiakkuutta". Numeroni siirtymisen seurauksena uusi henkilö kirjautui suoraan WhatsApp-tililleni ja muihin viestintäalustoihini, mikä johti siihen, että monet tuttavani näkivät uuden henkilön kuvan numerossani ja ajattelivat olevan pilailua ja ihmettelivät saamiansa vastauksia.

Tämä on aiheuttanut monia väärinymmärryksiä. Numero oli käytössä vain puheluiden vastaanottamiseen ja viestien lukemiseen ilman saldoa tai tilausta. DNA siis yksinkertaisesti antoi numeroni toiselle asiakkaalle.

En ymmärrä tätä käytäntöä, sillä minulle ei ilmoitettu siirrosta eikä annettu mahdollisuutta siirtää numeroa toiseen liittymään. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

TLDR;
Numeroni annettiin toiselle asiakkaalle ja kun hän laittoi SIM-korttinsa puhelimeensa, puhelimeni ilmoitti, että SIM-kortti tulee liittää ja verkko-ikoni katosi.
Sen jälkeen tuli viesti "new person has logged in" ja lopuksi minut kirjattiin ulos.
Uusi asiakas oli minuun yhteydessä ja sanoi saaneensa numeroni DNA:lta.
Uusi asiakas sanoi, se on minun DNA:n välinen ongelma, koska DNA käski.

Yritin pienen kinastelun jälkeen sopia uuden asiakkaan kanssa ja DNA:n kanssa, mutta DNA ilmoitti molemmille, ettei asiaa voi käsitellä. Johtuu, että ei saa käsitellä toisen henkilötietoja ilman toisen läsnäoloa ja eivät voi asialle mitään, koska vika on minun ja tavallisesti liittymä pitäisi tuhota jos ei ole käytössä. Joten uusi asiakas DNA:n ohjeistamana käyttää liittymääni ja joudun jokaiselle yhteystiedolle ilmoittamaan, hei tämä on uusi numeroni ja osaa yhteystiedoista en löydä ja joudun kyselemään verkostolta tunteeko joku tämän ja tuon, muistatko tämän sieltä ja täältä ym.

1744370940153.png



Mitä opin tästä? Älä käytä viestintä-alustoja, jotka toimivat puh nro vahventeella.
Miksi käytät tärkeitä viestintä-alustoja prepaid liittymällä?

fgjk.PNG
 
Numeroni siirrettiin toiselle DNA:n asiakkaalle ilman suostumustani, koska en ollut ladannut saldoa prepaid-liittymälleni. Liittymä muutettiin myöhemmin tilausliittymäksi, mutta lopetin tilaamisen ja säilytin kuitenkin liittymän.
Tästä nyt ei ihan saa selkoa mitä olet tehnyt tai jättänyt tekemättä, mutta jos olet sulkenut puhelinliittymäsi tai jättänyt laskut maksamatta, on varsin selvää että käyttämäsi numero vapautuu aikanaan annettavaksi jollekin muulle asiakkaalle. Asiakas ei omista puhelinnumeroa, vain pelkästään hallitsee sitä niin kauan kuin liittymäsopimus on voimassa.
 
Tästä nyt ei ihan saa selkoa mitä olet tehnyt tai jättänyt tekemättä, mutta jos olet sulkenut puhelinliittymäsi tai jättänyt laskut maksamatta, on varsin selvää että käyttämäsi numero vapautuu aikanaan annettavaksi jollekin muulle asiakkaalle. Asiakas ei omista puhelinnumeroa, vain pelkästään hallitsee sitä niin kauan kuin liittymäsopimus on voimassa.

Tein prepaid liittymästä tilaus liittymän. Lopetin tilauksen ja liittymä palautettiin prepaid käyttöön. En ladannut saldoa, joten numero vapautui, koska tulkitaan ettei ole käytössä.
 
Aika lol. Tää jutun raflaava otsikko on siis
"DNA siirsi Puhelinnumeroni Ilman Suostumustani"

Sitten kun tuosta yrittää saada selvän mitä oikeasti on tapahtunut, oikea versio otsikosta kuuluisikin

"DNA teki omistamallaan puhelinnumerollaan mitä halusi. En ymmärrä miten prepaid littymät toimivat enkä osaa lukea sopimuksia."
 
On toi kyllä hieman vittumainen keissi.
Itelläkin prepaidi vaan käytössä, ja helposti tulee kuukausia kun ei tule ladattua yhtään saldoa tms, kun wifillä netti ja jos ei paljoa puheluita tai tekstareita tai reissussa nettiä tule käytettyä niin eipä se saldo mihinkään kulu.
 
Operaattorista riippuen nämä prepaidit on joko 12 tai 24kk eteenpäin voimassa viimeisestä saldolatauksesta vaikka jäljellä olevaa saldoa olisi 100€ jäljellä, ei vaikutusta asiaan. Yleensä tulee 1kk ennen sulkemista viesti puhelimeen.
 
On kyllä taas sellainen ketju että huhhuh. Syytetään DNA:ta kun aivan kaikki ongelmat löytyy sieltä näppiksen ja tuolin välistä.
En ymmärrä että millä logiikalla kyseinen puhelinnumero olisi sinun omistuksessa jos sinulla ei ole voimassa olevaa sopimusta teleoperaattorin kanssa.

Juuri näin, aloituspostaaja kertoo ongelman, mutta ongelma onkin käyttäjä, Kaikki meni niinkuin juuri pitiääkin mennä. Esitä kysymys samalla kertomalla vastaus.
 
Ymmärsinkö oikein, lopetit liittymän ja 6 kk myöhemmin tämän entisen liittymän numero siirtyi eteenpäin? Kuulostaa, että asia on mennyt niinkuin pitääkin.
 
Jos oikein käsitin, niin ketjun alottaja otti prepaid liittymän numeroon jonkun toisen liittymän, ja sen katkaistua se sama numero jäi sille prepaid liittymälle, johon ei sitten tullut ladattua saldoa about 6kk tms, jolloin se liittymä kusi ja numero palautu dna:n uudelleen jaettavaks.
Siis oikeasti. Toi vois helposti käydä monelle jos tosta ei oikeasti tule mitään ilmotusta tai mitään vastaavaa.
 
Jatkossa vaan tarkkana jos prepaidilla tms. kikkailee ettei pääse vanhenemaan. Itseäkään ei innosta nämä nykyiset laskutusliittymät muhkeine kk-maksuineen ja tarpeettomine nettinopeuksineen. Käytännössä juuri koskaan ei tule nykyisin soitettua normaaleja puheluita saati lähetettyä tekstareita. Wifi riittää sähköpostin ja whatsappin tms käyttöön.
 
Jatkossa vaan tarkkana jos prepaidilla tms. kikkailee ettei pääse vanhenemaan. Itseäkään ei innosta nämä nykyiset laskutusliittymät muhkeine kk-maksuineen ja tarpeettomine nettinopeuksineen. Käytännössä juuri koskaan ei tule nykyisin soitettua normaaleja puheluita saati lähetettyä tekstareita. Wifi riittää sähköpostin ja whatsappin tms käyttöön.

Niin, on monenlaista käyttäjää. itsellä tulee soittoja ja tekstiviestejä aika paljonkin. Vaikka sen 30€ joutuu maksamaan, ei se nyt kenekään taloutta kaada.
 
Nykyään DNA on myös Numeroparkki liittymä, jonka kuukausimaksu on 2e/kk. Soitot ja tekstiviestit toimii normaalisti, joskin ovat hieman kalliimpia. Tähän käyttöön olisi ollut oiva vaihtoehto.
 
Siis oikeasti. Toi vois helposti käydä monelle jos tosta ei oikeasti tule mitään ilmotusta tai mitään vastaavaa.

Hmm...

ilmeisesti joillain on tosiaan käsitys että Prepaid liittymä olisi itsestään voimassa kertamaksulla.


"ostin muutama viikko sitten dna prepaid liittymän ja nyt huomasin että sehän vanhenee puolessa vuodessa jos ei lataa lisää puheaikaa. tämä on minusta petos liittymän tarjoajalta. eihän sähköliittymääkään irtisanota jos ei käytä sähköä. "
 
Hmm...

ilmeisesti joillain on tosiaan käsitys että Prepaid liittymä olisi itsestään voimassa kertamaksulla.


"ostin muutama viikko sitten dna prepaid liittymän ja nyt huomasin että sehän vanhenee puolessa vuodessa jos ei lataa lisää puheaikaa. tämä on minusta petos liittymän tarjoajalta. eihän sähköliittymääkään irtisanota jos ei käytä sähköä. "
Niin?
Suoraan sanoen ei mulla ainakaan ole ollut täyttä tarkkaa infoa miten toi liittymän vanheneminen skulaa.
Snadisti sen verran tiennyt ettei kannata tyyliin vuoteen sitä olla lataamatta, ja olin siinä väärässä.
Ehkä ei omalla kohdalla ole vielä käynyt lähellä että tulee ilmoitus että vitun runkku oot suht lähellä sitä että pitäs ladata että liittymä pysyy sun käytössä, mutta mit vit.
Mun mielestä kuitenkin kun jotkut pitää tota prepaidiakin täysin omana liittymänä, niin siitä pitäs tulla hieman paremmat infot ja varotukset ennen kun menee poikki.
 
Niin?
Suoraan sanoen ei mulla ainakaan ole ollut täyttä tarkkaa infoa miten toi liittymän vanheneminen skulaa.
Snadisti sen verran tiennyt ettei kannata tyyliin vuoteen sitä olla lataamatta, ja olin siinä väärässä.
Telialla ainakin on voimassa kuusi kuukautta liittymän oston jälkeen, jos ei lataa. Ensimmäisen varsinaisen latauksen jälkeen voimassa vuoden. Ja koska minimilataus on 10 euroa, niin halvalla selviää, jos käyttöä on vähänlaisesti.
 
"Pitäisi saada paremmat infot". Eiköhän nuo kaikki ole kerrottu käyttöehdoissa kun liittymän ostaa/hankkii. Voi olla jollain pienellä keskellä tekstiseinää mutta varmasti on kuitenkin. Kaikkihan nuo yleensä olankohautuksella kuittaa "luetuksi".

Eikä siinä, en kyllä itsekään ole ajatuksella lukenut koko litanniaa mutta ei ole kyllä silti olut tämänkaltaisia ongelmiakaan.
 
Ei sitä prepaid liittymän voimassaolo aika tietoja edes tarvitse kaukaa etsiä kun se lukee kissan kokoisilla kirjaimilla liittymän myyntisivulla:
1000000238.jpg



Eli pääsyy ongelmaan on että AP ei muistanut ladata sentin senttiä prepaid liittymäänsä kun sen otti käyttöön.
 
Niin ja kun hakee kiskalta liittymän niin siinä tulee ihan vitusti luettua käyttöehdot. =D
Kelaa nyt jos sulla on ollu vuosia prepaid-paske käytössä, ja et muista ladata sitä siihen rajaan asti oli se sitten mikä tahansa. Kyllä se vituttaa.
Joillakin ei ole vaan tarvetta sille vitun luurille tai sen sisältämälle setille.
 
En saanut prepaid-liittymän käyttöehtoja R-kioskilta ostaessani ja liittymä myytiin ohuessa kuoressa, jossa oli vain SIM-kortti ja raaputettava koodi. Heitin kuoren pois ja poistin PIN-koodin, enkä miettinyt asiaa sen enempää. Nyt tajusin, että liittymä oli lataamatta yli vuoden, joten se meni itsestään pois käytöstä. Pahoittelut aiemmasta otsikosta, vaihdoin sen. Harmittaa, mutta oma moka. Numeroparkin maksu unohtui kerran ja siitä tuli heti kallis muistutusmaksu, joka kasvoi nopeasti. Laskut menivät vanhaan osoitteeseen, eikä tullut ilmoitusta Intrumilta numeroparkista. Yritän nyt pysyä erossa kytkysopimuksista ja pitää käytössä vain yhden liittymän, jonka numeron jaan harkiten. Vanha liittymä oli lähinnä menneisyyttä varten ja somealustojen, sekä someviestintä käytössä.

Eri prepaidliittymissä tulee se vihkonen mukana, jossa lukevat käyttöehdot. Tähänkin voisi puolustuksena kirjottaa: 'kuka niitä käyttöehtoja lähtee erikseen lukemaan tai netistä katsomaan'.
 
Elisan latusliittymä on vuoden voimassa latauksesta ja näkee omaelisasta milloin voimassaolo päättyy.

Elisa on Elisa, ja DNA on DNA.

Muista voimassaoloaika​

Liittymä on voimassa 180 päivää käyttöönotosta tai 365 päivää viimeisimmästä latauksesta
 
Niin ja kun hakee kiskalta liittymän niin siinä tulee ihan vitusti luettua käyttöehdot. =D
Kelaa nyt jos sulla on ollu vuosia prepaid-paske käytössä, ja et muista ladata sitä siihen rajaan asti oli se sitten mikä tahansa. Kyllä se vituttaa.
Joillakin ei ole vaan tarvetta sille vitun luurille tai sen sisältämälle setille.
Kun minulla on ollut prepaideja käytössä, niin aina operaattori on muistuttanut useita kertoja liittymän voimassaoloajan lopusta. Siis tekstiviesti tullut esim. kaksi viikkoa, viikko, kolme päivää ja päivä ennen. Että jos ei niistä välitä, niin ei sitten varmaankaan ole tarvetta luurille eikä edes sille numerolle.

@tipu voinee vahvistaa onko yhä näin? Tarinasta jäi epäselväksi mistä se uusi käyttäjä tiesi ottaa sinuun yhteyttä? Entä tarjositko hänelle maksua numerosta? Luulisi että jos on aivan uusi liittymä hänelle, numeroakaan ole saanut valita itse, niin sopivaa korvausta vastaan olisi suostunut ottamaan uuden numeron eli myynyt vanhaa numeroasi käyttävän SIM-kortin sinulle.
 
Kun minulla on ollut prepaideja käytössä, niin aina operaattori on muistuttanut useita kertoja liittymän voimassaoloajan lopusta. Siis tekstiviesti tullut esim. kaksi viikkoa, viikko, kolme päivää ja päivä ennen. Että jos ei niistä välitä, niin ei sitten varmaankaan ole tarvetta luurille eikä edes sille numerolle.

@tipu voinee vahvistaa onko yhä näin? Tarinasta jäi epäselväksi mistä se uusi käyttäjä tiesi ottaa sinuun yhteyttä? Entä tarjositko hänelle maksua numerosta? Luulisi että jos on aivan uusi liittymä hänelle, numeroakaan ole saanut valita itse, niin sopivaa korvausta vastaan olisi suostunut ottamaan uuden numeron eli myynyt vanhaa numeroasi käyttävän SIM-kortin sinulle.

WhatsAppissa otti yhteyttä, soitti ja laittoi viestiä. Mitään muistutuksia liittymän päättymisestä ei tullut, ei tekstareita eikä mitään muutakaan. Nykyisessä prepaid-liittymässä viestejä tulee jatkuvasti saldosta ja voimassaoloajasta, joten ero on selvä. Se vanha liittymä oli aiemmin sopimusliittymä, mikä todennäköisesti vaikutti siihen, ettei ilmoituksia tullut.


Uusi käyttäjä sai yhteyden, koska oli ehtinyt tallentaa saamansa numeron yhteystiedoissa ja näki sitten WhatsAppin kautta numeroni. Olisi silti ollut kohtuullista, että ennen käyttöönottoa olisi antanut aikaa siirtää tai vaihtaa numeroo whatsapp. Toisaalta ymmärrän tilanteen ja hän oli dna:n aspalla soittaessaan ja aspa ohjeisti. Tarjosin maksua 50e, mutta ei kelvannut...

Eipäs jatketa keskustelua enempää, kun asia selkeä tältä erää.
 
En saanut prepaid-liittymän käyttöehtoja R-kioskilta ostaessani ja liittymä myytiin ohuessa kuoressa, jossa oli vain SIM-kortti ja raaputettava koodi.

Se vanha liittymä oli aiemmin sopimusliittymä, mikä todennäköisesti vaikutti siihen, ettei ilmoituksia tullut.

Keissi on melko sakea, ja tässä on melkoisia ristiriitaisuuksia. Ei mahda mikään sopimusliittymä muuttua prepaidiksi hakemalla ärrältä raaputettava aloituspaketti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 543
Viestejä
4 732 932
Jäsenet
77 191
Uusin jäsen
Ossif

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom