Liian korkeat muistikammat - uudet muistit vai heatspreadereiden tuunaus?

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Onko järkeä alkaa sahaamaan/tuunaamaan HyperX Beastien (46mm korkeat) heatspreadereitä vai kannattaako suoraan vain vaihtaa kammat? Käsittääkseni mitään suorituskykyhaittaa tuunauksesta ei ole, varsinkin kun tarkoitus pyörittää niitä alikellotettuna (1.5v, 2133mhz, normi 1.65v 2400mhz) mutta onko tässä kuinka iso riski tuhota muistit kokonaan?

Heatspreadereiden irrotus vaikuttaa aika riskaabeliltä varsinkaan kun ei ole koskaan tullut tehtyä itse.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Noissa taitaa olla kaksipuoliset tarrat siellä siilen/piirien välissä?.Itse en uskaltanut poistaa noita vaan ostin uuden siilen joka ei ottanut noihin kiinni. :)
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Joo sekin on harkinnassa mutta en millään jaksais irrotella koko emoa jäähyn vaihtoa varten (Dorator DS), yksi ehdotus voisi olla ottaa siili irti, sahata siitä muutamat finit veke ja laittaa takas muistien päälle mutta mutta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 843
Muistit ei käytännössä kuumene juuri lainkaan ja nuo heatspreaderit on lähinnä markkinointia. Voit huoletta ottaa pois ja vielä ylikellottaakin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Mutta onko noiden heatspreadereiden sahaamisesta/madaltamisesta kokemuksia/näkemykstiä?

Minulla käsitys että se on turvallisempaa muistipiirien kannalta kuin kokonaan repiä irti HS:t mutta voin olla täysin väärässä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 253
Mutta onko noiden heatspreadereiden sahaamisesta/madaltamisesta kokemuksia/näkemykstiä?

Minulla käsitys että se on turvallisempaa muistipiirien kannalta kuin kokonaan repiä irti HS:t mutta voin olla täysin väärässä.
Kyllä tuo sahaaminen on varmasti hazardimpi ratkaisu kuin irroitus. Hiustenkuivaajalla kuumaksi ja pikkuhiljaa revit siilet irti, lämmittelet aina välissä lisää, pääasia että liima pysyy koko ajan "pehmeänä".
 

rapukala

Official Ässrock advocate R♿T #46
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Mutta onko noiden heatspreadereiden sahaamisesta/madaltamisesta kokemuksia/näkemykstiä?

Minulla käsitys että se on turvallisempaa muistipiirien kannalta kuin kokonaan repiä irti HS:t mutta voin olla täysin väärässä.
Itse varmaan irrottaisin heatsinkit mutta en kyllä epäröisi leikkelyä mikäli rautasaha/rälläkkä pysyy kätösissä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 762
Mutta onko noiden heatspreadereiden sahaamisesta/madaltamisesta kokemuksia/näkemykstiä?

Minulla käsitys että se on turvallisempaa muistipiirien kannalta kuin kokonaan repiä irti HS:t mutta voin olla täysin väärässä.
Kokemus näkemys:
Kuten mainittu irrottaisin (jos on pakko irroittaa) nuo mieluummin kokonaan ja säästäisin.
Miettisin myös myöhempää myyntiä "myydään vähän sahattuja muisteja, toimivat" ainakin omaan korvaan särähtää pahasti. Samaten jos takuuseen yrittää joskus saada tuskin onnistuu sahattujen komponenttien kera.

JOS ei halua irrottaa / sahata niin yksi vaihtoehto on kysellä kavereilta tai keskustelupalstoilta löytyykö vaihtajia (eli muistit päikseen tai hieman välirahaa, sellaisiin missä joko ei ole ollenkaan jäähdytystä tai se on toteutettu maltillisemmin).
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
JOS ei halua irrottaa / sahata niin yksi vaihtoehto on kysellä kavereilta tai keskustelupalstoilta löytyykö vaihtajia (eli muistit päikseen tai hieman välirahaa, sellaisiin missä joko ei ole ollenkaan jäähdytystä tai se on toteutettu maltillisemmin).
Jep, tuolla Muron puolella on jo myynti/vaihto ilmoitus mutta eipä paljoa ole saanut huomiota.

Jos jotain täällä kiinnostaa niin pistäkää yv.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
794
Kaksipuolisella tarralla nuo yleensä kiinni tuppaavat olemaan: se liima lähtee verrattoman helposti lämmittämällä irti. Ongelma on vaan noiden nopea jäähtyminen, aikaa "sormia polttaa" ja "ei lähde irti helposti" välillä ei ole kuin sekunti tai pari.

Lämpötiloihin tuo heatspreadereitten irrottaminen luultavasti tuo ainoastaan parannusta, se tarra kun johtaa tavattoman huonosti lämpöä. Jossain männävuonna testailivat noita ja totesivat että niillä on lämpötiloja parantava vaikutus ainoastaan mielipuolisilla volteilla ja kaikilla järkevillä jännitteillä lämmöt tulevat alas kun heatspreaderit ottaa irti.

Sahaamaan en alkaisi, menee sitä metallipurua vielä vahingossa sinne muistiin heatspreaderin alle ja rikkoo jotain. Puhuttakaan jälleenmyyntiarvosta kuten Taneli tuossa jo totesikin; itse käytettynä ostaessa irrotetuista heatspredereista olisi pelkästään plussaa jos ne vielä olisivat tallessakin, sahatut muistit jättäisin väliin.

Edit: Tuo vaihto luultavasti ei ole siksi kovin suurella todennäköisyydellä tapahtumassa kun noin nopeat muistit ovat hiukan harvinaista tavaraa. Hitaampaan 1600MHz muistiin toki varmasti moni päittäin vaihtaisi, minä mukaan luettuna. :D

Edit2: Tuo siilin vaihto muuten onnistuu Noctuan siilien kanssa päittäin, niissä kun on sama asennuspohja eli onnistuu emolevyä irrottamatta. Tosin muistaakseni jos laitat tuon tilalle tämän niin siili kääntyy 90 astetta: https://www.jimms.fi/fi/Product/ExternalShow/4b00760a-90dc-4d36-9ba2-08eb2d6b2990

Edit3: Myy se Corator allekirjoittaneelle jos jää yli :p
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
199
Itsellä oli tällaisten http://bigbruin.com/images/articles/752/promo_2.gif Kingston HyperX muistien kanssa vastaava ongelma. Laitoin vain heatspreaderien päästä kiinni ruuvipenkkiin ja nitkuttelin nuo piikit irti. Tulos oli erittäin ruma, mutta toimiva. Siitä asti olleet käytössä ongelmitta (tapahtui joskus 2012). Beastien heatspreaderi näyttää tosin haasteellisemmalta tapaukselta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Kolme vaihtoehtoa jäljellä

1. Vaihdan ne 2x8gb settiin (min 1866mhz cl9) tai myyn suoraan.
2. tuunaan coratoria alalaidasta
3. alan irrottelemaan suojia hiustenkuivaajalla.

Odottelen varmaan viikonloppuun josko vaihtoehto 1 löytyisi.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
794
Saako hiustenkuivaajalla muistit tapettua jos kuumentaa liikaa?
Jos koko päivän kuumennat niin jossain vaiheessa muistipiirien tina sulaa ja piirit tippuvat irti, käytännössä ei vaaraa. Youtubesta löytyy video missä kaveri irrottaa nuo "jet lighter":illa kuumentamalla: ei niitä helposti lämmittämällä riko.

Suosittelen lämpimästi muistien tuunausta tai vaihtoa, tuo coolerin rusikointi on huomattavasti suurempi ja rumempi projekti.

Edit: juutuubista näemmä löytyy iso kasa videoita missä kädestä pitäen näytetään esimerkkiä heatspreaderien irrottamiselle, sieltä mallia vaan :D
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Aloin mittailemaan uudestaan ja jotenkin kummasti sain palikat mahtumaan sittenkin, tosin siilin rivat ottaa kiinni muisteihin mutta ei häiritse nähtävästi prossun jäähdytystä (idle 30C, FireStrike 60C, prossuna 5775C @4ghz)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Heatspeaderit lähtee irti, kun laittaa uunin 75 asteeseen ja antaa olla siellä 10min. Ehkä vähän vähemmän, ja sitten nykäisemällä irti.
Voipi olla, että muisteja joutuu alikellottamaan, kun ei enää ole jäähyä. Sanovat muut mitä vaan.
Minulla on kokemusta juurikin Coratorista ja isoista g.skilleistä.
Vaihto jonkun toisen kanssa on se toimivin tapa, tosin uunituksesta ei jää jälkiä, toisin kuin sahauksesta. Älä kuitenkaan käytä liikaa lämpöä, ehdottomasti alle 100..

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Heatspreaderit on lähinnä kosmeettinen juttu, ei DDR3/4 lämpene nimeksikään jos ei syötä ihan övereitä jännitteitä.
Ongelma tossa on se ettei niitä uskalla ottaa irti jos siellä välissä on se kaksipuolinen lämpöteippi eli piirit jää siileen kiinni jos väkisin aikoo avata noi.Geileissä taitaa olla noi tarrat mutta kingstoneissa taas ei.Toi lämmitys kai aiheuttaa myös niiden juotoksien sulamisen?.Piirit siirtynyt tms kun ottaa ne uunista.. :D:D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 076
Melkein suosittelisin myymään nuo kammat kun joku niistä ulkonäön takia haluaa kuitenkin maksaa, ja nappaamaan vaikka pienellä voitolla toiset tilalle. Esim. murossa oli joku aika sitten myynnissä Samsungin 18,75mm korkeita low voltage-tikkuja, jotka on speksattu 1,35 voltille ja kellottuvat paremmin. Pientä vaivaahan tuo tietty vaatii, mutta niin se irrottaminenkin.


Mulla on tällä hetkellä käytössä tällaiset Kingstonin 18,75mm korkeat Valueram Low Profile-tikut, jokseenkin vastaavilla asetuksilla @ 2133/1.5V.

 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Itsehän hommasin juuri korkeutta peläten uuteen kokoonpanoon nuo Corsair Vengeance LPX ku ovat "vain" 33mm korkeat..
 

olaw

ASRock advocate
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
830
Mitkäs muistit AP:lla? Multa löytyis Oulusta 2x8gb g.skill ares 2400mhz kitti, sinisen värinsä takia haluaisin vaihtaa toisenvärisiin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
En tiedä ketä tarkoitit mutta sain itse tungettua nuo muistit jäähyn alle loppujen lopuksi eli kaikki hyvin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 737
Viestejä
4 223 556
Jäsenet
71 105
Uusin jäsen
Flatout123

Hinta.fi

Ylös Bottom