LiFePo4 akun rakentelua

Liittynyt
26.09.2017
Viestejä
123
Ajattelin rakentaa halvalla kiinalaisista osista :x3:tuollaisen neljä kennoisen lifepo4 akun vedenpitävään laukkuun. (Tod näköisesti 4* 90ah) Akkua pitäisi latailla mökillä aurinkopaneelilla ja sillä pitäisi käyttää sähköperämoottoria ja 12v ledivaloja, latailla kännyköitä. Ehkä myös invertterillä jotain sähkövehkeitä, vesipumppua yms.

Koska budjetti on tarkoitus pitää mahdollisimman pienenä, ajattelin skipata BMSn kokonaan ja ohjata virran ulostuloa releellä, jota ohjataan tuollaisella kiinalaisella ampeerimittari/säätöpaneelilla. Vehkeen saa ohjaamaan relettä esim alivolttitapauksessa. Tuosta kytkennän toteutuksesta ja akun liiallisen purkauksen suojaamisesta lähinnä kyselen mielipidettä. Ajattelin, että jos laitan tuon säätöpaneelin oman virran myös tuon releen taakse, että akun imeytyessä tyhjiin myös tuo paneeli sammuu. Rinnalle ajattelin laittaa pohjassa pidettävällä kytkimellä releelle toisen kytkennän, jolla tuon säätöpaneelin saa päälle, jos voltit on päässeet liian alas.
Onko mitää järkeä tämmöisessä toteutuksessa, ja ideoita paremmasta?
 
Paitsi että toisin kuin lyijyakut lifepossa pitää jokaista kennoa seurata erikseen. 4S riittää varsin edullinen BMS-piiri:


Virrankulutuksen ja lataustehon suhteen valitset sopivan amppeerimäärän. Mitään releitä ei tarvi. Aurinkopaneelin kontrollerista vaihdat latausjännitteen 14.4-15V niin homma bueno.

Tuolta löytyy valmiiksi koteloituja lifekennoja:

 
Juu bms:n pois jättäminen ei ehkä ole se fiksuin tapa säästää. Kennokohtaisen alijännitesuojan lisäksi lataukselle olisi myös hyvä olla edes jonkinlainen balansointi. Ei ole kauhean taloudellista säästää juuri niistä kahdesta asiasta jotka huolehtivat kennojen pitkästä eliniästä.
Jos tarvitset lyijyakkua niin osta mieluummin lyijyakku...
 
No tarkoitus on kyllä vetää balansointia varten piuhat kennoista. Mutta ei ne kennot nyt niin kovin äkkiä mene pois balanssista. Ajattelin että jos muutaman latauksen välein tarkistaisi manuaalisesti.
Tietysti ei tuollainen kiinalainen BMS järjettömiä maksa...

Edit: Miten muuten 60a näyttää olevan maksimi noissa. Voiko noita kytkeä rinnan esim kaksi 40A ja ottaa niistä maks 80A kuorman?

Edit2: toisaalta Kiinalainen bms voi olla epäluotettavampi kuin rele
 
Viimeksi muokattu:
Lainaampa tätä threadia. Mulle siunaantui pieni erä lifepo4 akkuja. Nämä on 26650 kokoisista kennoista kasattuja 3.2Ah/12.8V akkuja. Jokaisen kennon välistä tulee piuha ulos. Näitä ajattelin muutaman, esim 4, laittaa rinnan, jotta tulisi 12,8Ah/12.8V akku.

Ajattelin laittaa sen 80-luvun alun moottoripyörään, missä tuntuu tällä hetkellä olevan vähän huono akku. Tuollaisessa pyörässä laturi saattaa kierroksilla tyrkätä jopa hieman päälle 15V jännitettä, jolloin akun suojaus olisi tarpeen. Energiaahan tuollainen prätkän laturi ei määräänsä enempää tee. Eli jos kuormaa on, niin ei jännite pääse nousemaan tuonne 15V seudulle. "Lataussäädin" noissa on käsittääkseni sellainen yksinkertainen, että jännitteen noustessa se polttaa ylimääräistä energiaa lämpönä pois.

Tollainen yksinkertainen BMS luultavasti riittäisi tällaisessa käyttökohteessa akkujen tasaukseen. Eli ei tartte hakkureita siirtelemään energiaa kennolta toiselle, kunhan vaan pysäyttää kennokohtaisen jännitteen nousun sinne jonnekin 3.65V tienoolle. Mahtaakohan tuollainen kiinan BMS suojaus riittää kuormaksi, jos laturi yrittää työntää sen 15V? Vai pitääkö mun tehdä akun yli vielä erillinen regulaattori, mikä pysäyttää jännitteen nousun kuin seinään jossain siinä 14.6V tienoolla?
 
Itse itselleni vastaten - nuo BMS kilkkeet lienevät sellaisia, että kytkevät kennoston irti laturista, mikäli latausjännite ylittää esim 14,6V (3.65V per kenno). Jos tuo prätkän laturi jossain kohtaa työntää yli 15 volttia, niin se ei mene kennoille asti. Siinä tilanteessa mikään sähkölaite ei myöskään tarvitse virtaa akulta, vaan laturi syöttää. Tai ainakin jos itse BMS-laitteen suunnittelisin, niin tällaisen ominaisuuden laittaisin.
 
Alan kallistumaan siihen, että on pelkkä balansointi. Näin siihen akkuun ei tuu mitään kytkimiä ylä- eikä alapuolelle. Startin virtaa ei tartte erikseen johdottaa, vaan akku on drop in.
Aktiivibalansointi kuulostaa kivalta. Siinä ei polteta ylimääräistä energiaa, vaan enemmän latautuneesta kennosta pumpataan energiaa vähemmän latautuneeseen. Niissä vaan on se, että ne vie levätessäänkin yli 10mA virtaa, esim 12mA (linkki). 10Ah akku tyhjenee kuukaudessa. Nuo "passiviset" ottaa luokkaa 100uA tai vähemmän, sikäli mikäli valmistajan datoihin voi luottaa. 10Ah akku tyhjenee 11 vuodessa.

Tässä olis aika pirun yksinkertaistettu balansointilaite: US $1.83 15% OFF|BMS 4S 12.8V 18650 LiFePO4 Lithium iron Battery Protection Board lto With balancer Equalization Function Board Charging Balance|Battery Accessories| - AliExpress
1.png

Kun kennon jännite ylittää 3.6V, tuo alkaa polttamaan energiaa 62ohm läpi (58mA max). Tämä pitää huolen siitäkin, ettei akkuun jää ylivarausta pitkäksi aikaa. Lifepo kestää jopa 4.2V per kenno, eli 16,8V ylijännitteen. Moottoripyörän laturin ylijännitteen ei pitäisi akkua rikkoa kovinkaan helposti.

Halpoja olisi nämäkin: US $3.14 9% OFF|4S 40A 12.8V 14.4V 18650 LiFePO4 BMS/ lithium iron battery protection board with equalization start drill Standard/Balance|Battery Accessories| - AliExpress
1.png
tai
1600090310059.png

Näissä ilmeisesti balansointiteho poltetaan noissa transistoreissa, eikä vastuksessa. Vai olisiko niin, että tuossa "balance" versiossa osa tehosta jää vastuksiin?
Näissä ilmeisesti maavirta katkaistaan, jos on alijännitettä tai ylijännitettä. Se on hankala ohittaa moottoripyörän starttimoottoria varten, eikä tuo trankku kestä sellaisia virtoja.

Taidan ottaa ton punasen pikkukortin ja jäähdyttää sen alumiinilevyyn. tuo 52mA varmaan riittää balansointiin... 1 wattisia nuo 2512 vastukset ovat nimellisesti. 62 ohmisella tulee max 0.2W, ja 36 ohmisella tulisi 0.36W. Tuo 36ohm voi olla hyvä mitoitus, kunhan jäähdytys on kunnossa.
 
Alan kallistumaan siihen, että on pelkkä balansointi. Näin siihen akkuun ei tuu mitään kytkimiä ylä- eikä alapuolelle. Startin virtaa ei tartte erikseen johdottaa, vaan akku on drop in.
Aktiivibalansointi kuulostaa kivalta. Siinä ei polteta ylimääräistä energiaa, vaan enemmän latautuneesta kennosta pumpataan energiaa vähemmän latautuneeseen. Niissä vaan on se, että ne vie levätessäänkin yli 10mA virtaa, esim 12mA (linkki). 10Ah akku tyhjenee kuukaudessa. Nuo "passiviset" ottaa luokkaa 100uA tai vähemmän, sikäli mikäli valmistajan datoihin voi luottaa. 10Ah akku tyhjenee 11 vuodessa.

Tässä olis aika pirun yksinkertaistettu balansointilaite: US $1.83 15% OFF|BMS 4S 12.8V 18650 LiFePO4 Lithium iron Battery Protection Board lto With balancer Equalization Function Board Charging Balance|Battery Accessories| - AliExpress
1.png

Kun kennon jännite ylittää 3.6V, tuo alkaa polttamaan energiaa 62ohm läpi (58mA max). Tämä pitää huolen siitäkin, ettei akkuun jää ylivarausta pitkäksi aikaa. Lifepo kestää jopa 4.2V per kenno, eli 16,8V ylijännitteen. Moottoripyörän laturin ylijännitteen ei pitäisi akkua rikkoa kovinkaan helposti.

Halpoja olisi nämäkin: US $3.14 9% OFF|4S 40A 12.8V 14.4V 18650 LiFePO4 BMS/ lithium iron battery protection board with equalization start drill Standard/Balance|Battery Accessories| - AliExpress
1.png
tai
1600090310059.png

Näissä ilmeisesti balansointiteho poltetaan noissa transistoreissa, eikä vastuksessa. Vai olisiko niin, että tuossa "balance" versiossa osa tehosta jää vastuksiin?
Näissä ilmeisesti maavirta katkaistaan, jos on alijännitettä tai ylijännitettä. Se on hankala ohittaa moottoripyörän starttimoottoria varten, eikä tuo trankku kestä sellaisia virtoja.

Taidan ottaa ton punasen pikkukortin ja jäähdyttää sen alumiinilevyyn. tuo 52mA varmaan riittää balansointiin... 1 wattisia nuo 2512 vastukset ovat nimellisesti. 62 ohmisella tulee max 0.2W, ja 36 ohmisella tulisi 0.36W. Tuo 36ohm voi olla hyvä mitoitus, kunhan jäähdytys on kunnossa.

Kun katsoo tarkemmin noita vihreitä levyjä niin näyttää kyllä siltä että balanssi on vain vastuksilla + pikkutransistoreilla ja kaikki isot on akun 0V ja lähtevän - välillä.
 
Edit: Miten muuten 60a näyttää olevan maksimi noissa. Voiko noita kytkeä rinnan esim kaksi 40A ja ottaa niistä maks 80A kuorman?
Yksinkertaisempi ratkaisu on laittaa bms ohjaamaan relettä jonka läpi menee varsinainen käyttövirta.

Suomalaisissa olosuhteissa olisi kyllä hyvä laittaa se lämpötilarajoitin.. nuo lifepo4 patterit ei tykkää yhtään kun niitä ladataan pakkasessa
 
Ei pidä täysin paikkansa mutta valmistajan on helpompi kieltää lataaminen kylmässä.

No joo, akku kestää lataamisen pienellä virralla, eihän se rikkoutumisraja käytännössä ole tietyssä lämpötilassa laakista vainaa, vaan siinä on jonkinlainen käyrä, mutta ylipäätään suomalaisissa olosuhteissa tuo on huomioonotettava seikka.
 
Joo sais isot virrat. Noissa vaa on yleensä se, et ne syö akkua. Tossa väittävät, et 20 uA on virta, ku ei oo balansointi päällä, mut en purematta niele..... kai sen vois testii ottaa. Joka tapauksessa olis hyvä, että kennojännite pudotetaan siihen 3.6V, vaikka laturi onnistuis sen vähä ylilataamaan. Tuo passiivinen balancer tekee sen, mut aktiivinen ei. Toki sinne voi jonkun pienen 14.4V vuotorekkulan laittaa koko akun yli.

Minkälaiset/merkkiset kennot on?
Paskat kiinalaiset :/
Joku A123 tms olis kiva. Nää on IFR26650EC 3.3 Ah. Jatkuva discharge 10A (3C), hetkellinen <60s 16500mA (5C) ja <3s 26400mA (8C). Näillä pitää olla paljon rinnan, jotta voi ottaa virtaa. Jos on 4S 6P, niin saa ottaa 158A 3 sekuntia ja 99A 60 sekuntia. Kyllä noilla pitäs prätkän lähtee käyntiin.
Yks juttu mikä kävi mielessä on, jos laittas yhden kuudesta rinnakkain olevasta sarjasta A123 kennoilla. Siitähän saa repiä hetkellistä 120A. Sais 250A hetkellistä. Siinä käytännössä kävis niin, että toi A123 purkaantuis muita nopeemmin startatessa, ja sit starttauksen jälkeen ne muut kennot latais sen takas hetkessä. Varmaan aika kovalle latausvirralle joutuis se A123. En tiiä voiko noin tehä. Hitto ku oliski noita A123 kennoja :/

No joo, akku kestää lataamisen pienellä virralla, eihän se rikkoutumisraja käytännössä ole tietyssä lämpötilassa laakista vainaa, vaan siinä on jonkinlainen käyrä, mutta ylipäätään suomalaisissa olosuhteissa tuo on huomioonotettava seikka.
Tunnetusti suomen kesä on lyhyt, mutta vähäluminen. Käyttöautoon en laittaisi LiFePO4 juuri tuosta syystä. Prätkä on talvet lämpimässä tallissa ja kesäisin ollaan plussan puolella =)
 
kiinasta rupee saamaan suht edullisesti näitä lifepo4 kennoja. US $505.47 13% OFF|4PCS VariCore 3.2V 280Ah lifepo4 battery DIY 12V 280AH Rechargeable battery pack for Electric car RV Solar Energy storage system|Battery Packs| - AliExpress
Pitäis mökille akut uusia ja olen pohdiskellut näiden ja lyijy akkujen välillä. talvella lataus juuri arvelluttaa mutta eihän niistä paneeleistakaan silloin tule juuri mitään, räystään alle pitäis vielä 2 paneelia laittaa ettei lumi pääse niihin.
 
kiinasta rupee saamaan suht edullisesti näitä lifepo4 kennoja. US $505.47 13% OFF|4PCS VariCore 3.2V 280Ah lifepo4 battery DIY 12V 280AH Rechargeable battery pack for Electric car RV Solar Energy storage system|Battery Packs| - AliExpress
Pitäis mökille akut uusia ja olen pohdiskellut näiden ja lyijy akkujen välillä. talvella lataus juuri arvelluttaa mutta eihän niistä paneeleistakaan silloin tule juuri mitään, räystään alle pitäis vielä 2 paneelia laittaa ettei lumi pääse niihin.
Kannattaa varmaan varautua lämmittämään LiFePo akkua talvella eli eristetään akkulaatikko ja pienitehoisella vastuksella ensin lämmitetään akkua( jos on kylmää) ja sitten vasta akkua lataamaan.
Vaatii tietysti omanlaisen lataussäätimensä.
 
Käsittääkseni ei vaadi mitään erikoista lataus-säädintä vaan semmosen jossa on vähääkään älyä ja saa muutettua lataus jännitteitä ja muita parametreja, tämmöset mppt säätimet löytyy jo.
 
ei kai muistaakseni vaikka lämpöanturi löytyy, bms palikoissa joistain löytyy se että katkasee latauksen kylmässä.
 
Onko kukaa purkamassa niitä akkuja talvella, vai onko kesämökistä kyse? Akuthan voisi irroittaa järjestelmästä talveksi, vaikka jättäisikin ne sinne. Latinki lifepossa pysyy talven yli mainiosti ja akku tykkää jopa siitä, ettei koko ajan ole 100% latingissa. Lyijyakku sen sijaan vaatii täyden latauksen pysyäkseen täysin kunnossa. Jos lyijyakun irrottaa latauksesta talveksi, niin sitä pitäis melkeinpä käydä lataamassa kerran tai pari kertaa talven aikana.
Toisaalta, jos näillä ei talvella ole käyttöä, niin ei ne juuri itsestään tyhjene. Eli jos kennoilta jotain sähköä kevättalvella tulisikin, niin ei se kovin kovalla virralla melkein täynnä olevia lifepoja lataa.

Eipä nää mitää erityisen älykästä laturia tartte. Tietty se pitää olla kunnossa, että latausjännite ei ylitä 3.65V x sarjaankytkettyjen kennojen määrä. Hetkellinen ylijännite ei oo paha juttu. Alijännitesuojaus on tärkee.

Kuten tossa yllä olevassa haastatteluvideossa kerrotaan, kylmässäkin voi ladata. Elektronien pitäs sallia liikkua niin vähissä määrin, että litiumkemia ehtii mukaan, eikä anodin metalloitumista pääsisi tapahtumaan. Ei varmaankaan enää alle -10 asteen kannata, mutta pikkupakkasilla voi - hissuksiin. Eli jos vaikka standard charge on 1C nopeudella, niin pakkasella kantsii rajoittaa johki tyyliin 0.05C.

Tähän voisi kötöstellä vaikka jonkun mikrokontrolleriohjauksen, mikä mittailisi kennojen lämpöä. Jos aurinkokennoilta tulee energias, prossu herää ja alkaa haistelemaan. Jos akut on pakkasella, poltetaan tehoa jossain vastuksessa, kunnes akut menee plussan puolelle. Sitte ku akuilla on lämmin, antaa ladata. Ei pitäs olla mahdoton homma koodata ja tehä rautaa, jos yhtään on osaamista.

Helpointa kuitenkin olis nykästä ne lifepot talveks irti.
 
Eihän lyijyakkua kannata talveksi irroittaa latauksesta, mutta sen sijaan niitä ei kannata purkaa syksyllä tai talvella tyhjäksi.
Jouluna kävin mökillä ja lyijyakut oli täydessä latauksessa(12.9V). LED valot eivät paljon akkua purkaneet, vaan akut jäivät hyvään varaustilaan .
 
kiinasta rupee saamaan suht edullisesti näitä lifepo4 kennoja. US $505.47 13% OFF|4PCS VariCore 3.2V 280Ah lifepo4 battery DIY 12V 280AH Rechargeable battery pack for Electric car RV Solar Energy storage system|Battery Packs| - AliExpress
Pitäis mökille akut uusia ja olen pohdiskellut näiden ja lyijy akkujen välillä. talvella lataus juuri arvelluttaa mutta eihän niistä paneeleistakaan silloin tule juuri mitään, räystään alle pitäis vielä 2 paneelia laittaa ettei lumi pääse niihin.

Talveksi kannattaa ottaa aurinkopaneelit irti lataussäätimestä ja säädin yms kuorma irti Lifepo4 akusta. Tuollaisen 12v 280Ah Lifepo4 akun etu lyijy akkuun verrattuna on, että sitä vielä pystyy siirtelemään, eli sen voi tuoda varastoon talveksi. Akun käyttöiän kannalta varastointi noin 40% varaus tasossa lähellä 0 astetta mutta kuivassa on paras.
Jos virtaa tarvii akusta ottaa talvella, niin parempi hommata laturi ja ladata se verkosta ja viedä sitten mökille.
Pikku aggregaatilla voi ladata myös mökillä mutta jos akku pitää ensin lämmittää -20 asteesta plussan puolelle, siihen menee kyllä pitkä aika.
 
Viimeksi muokattu:
Mökillä tosijaa tulee oltua joskus viikonloppuja talvellakin. Semmosen jutun huomasin että kun ulkona oli se reilu 20 pakkasta niin sisällä oli kuitenkin vain 8 pakkasta, siitä oli kuitenki jo yli viikko ku viimeksi olin siellä. Jos akut sitte sijottas sisälle ja seinän läpi vetäs kaapelin invertteriin joka on autotallissa.
 
Lataus -8asteessakaan ei kannata. Toi on minusta hyvä idea, että ottaa akun kotiin mukaan. Jos käy mökillä talvella, niin kantaa akun mukanaan. Kyllä toisaalta ton kokoluokan lifepo alkaa jo jonkun painonen olla.
 
Toi diy solar ytubessa punnitsi ne nii muistaakseni ne paino 5kg per kenno eli 20kg paketti. Sitte vielä jos hommaa niitä 2kpl nii siihen en kyllä rupea. Täytyykin ottaa toi kulutusmittari ens kerralla mukaan nii saa vähän osviittaa paljonko sähköä kuluu vklp aikana.
 
Vuosia sitten tein yhden kouluprojektin LiFePo4-akkuihin liittyen ja jäi mieleen kun 13,2-volttisen (4x3,3V) 100Ah LiFePo4-akun pystyi helposti käsissä kantamaan. Painoa joku 10-15 kg. 12-volttinen 100Ah lyijis taitaa painaa siellä jotain 50 kg paikkeilla, eli sitä ei ihan tuosta vaan käsivarsille oteta.
 
Sen lataamisen eston pakkasellahan voi toteuttaa simppelillä termarilla, mutta litiumakun kanssa sen irroittaminenkaan ei ole mikään ongelma, kun akku ei tyhjene omin nokkineen.. tosin eipä se nyt ehjä lyijyakkukaan talven aikana juurikaan tyhjene.
 
Olisihan siinäkin ideaa, että aurinkoenergialla lämmitettäs niitä akkuja, ja ladataan vasta kun akkujen lämpö on selvästi plussalla.
 
Noniin tuli mittailtu sähkönkulutusta mökillä ekan päivän aikana (jonku 13h aikana) kului 2.8kwh omatekemä akkulaturi oli siis käynnissä kokoajan. Olen kyllä taas kallistumassa noihin puuilon 220 ah agm akkuihin 6x niitä maksaisi reilu 1600€ ja niistä saisi 50% dod purettua 7.9kwh.
 
Isompi kurapyörä on varustettu naurettavan pienellä 12V 4.2Ah akulla (YTX5L-BS). Jännitteensäädin on vaihdettu aitoon ja laadukkaaseen Shingdengen FH010BA:aan (50A).

Uudella lyijyakulla pärjää, mutta marginaalia on aika hintsusti kun akku alkaa vanheta. Latausvirrat tulevat diodien läpi ja akun latausjännite ei nouse yli 14.1V:n ikinä. Tuolla diodihässäkällä on tarkoitus pitää pyörä käynnissä niin kauan kuin akussa on virtaa (ruiskukone). Ideana olisi ostaa lisää akkukapasiteettia, vaikka tämmöset setit:

4pcs 3.2V 14Ah battery pack LiFePO4 phosphate 14000mAh



BMS:t ajattelin unohtaa ja laittaa balansoinnille liittimen johon sitten iMAX B6 kiinni latailemaan ja balansoimaan aina välillä .

Tarkoitus olisi ettei pyörää tarvii ikinä potkia käymään syksyn aamupakkasillakaan, samoin jos latauspuoli porsii syystä taikka toisesta niin mettästä pääsee ihmisten ilmoille sivistyneesti konevoimalla.

Kaupasta toki saa valmiita akkuja, mutta kuoret on tehty sillä tavalla että isommalla kapasiteetilla varustettu akku ei sovi tuonne penkin alle mitenkään.

Onko kokemuksia DIY lifepo4 MP-akuista?
 
Yritätkö siitä sähköpyörää tehä? Et kai sä starttiakuks isoo tartte. 4s1p ANR26650m1-b kennoja olis riittävä tommosee startteriks. Tai sit halvemmilla kennoilla 4s2p, ku ei tommonen laite paljoo starttivirtaa voi ottaa.
Vai mimmonen kurapyörä se o?

Suosittelen ees tämmösen BMS laittamaa:
 
Pistetäämpä tänne infoksi jos jollain sattuisi olemaan tarvetta, tuskin tuolta myynti osiolta kenenkään silmiin iskeytyy.

Olisi siis tarjolla projekti Lifepo4 akkupaketista. Kyseessä 4s5p paketti Liitokalan 32700 7000mAh kennoja. (kyseessä siis 12v~ 35Ah~ paketti). Akussa ei mitään BMS tai muitakaan kytkentöjä vielä löydy eli vaan osaaviin käsiin tämä.

JOkainen kenno mitattu purku ja lataussyklillä ja mAh varaus kirjoitettu jokaisen kennon kylkeen (6200-6500mAh~ välille asettuvat). Itse en ladannut ihan maksimi jännitettä ja purkanut ihan kuiviin, jos käyttäisi ihan maksimi rajoja niin varmaan tuo 7000mAh aika lähelle toteutuu.

Jos kiinnostusta laittele yv:tä itsellä projekti kohde eli venesähkömoottorilla ei enää ajankohtainen ja nyt kiireitä muutenkin niin paljon että seisoo turhaan hyllyssä. Kennot noin 2v vanhoja, mutta käyttämättömiä, lukuunottamatta tuota testi purku/lataus sykliä.

P_20210408_113805.jpg P_20210408_113750.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vuosia sitten tein yhden kouluprojektin LiFePo4-akkuihin liittyen ja jäi mieleen kun 13,2-volttisen (4x3,3V) 100Ah LiFePo4-akun pystyi helposti käsissä kantamaan. Painoa joku 10-15 kg. 12-volttinen 100Ah lyijis taitaa painaa siellä jotain 50 kg paikkeilla, eli sitä ei ihan tuosta vaan käsivarsille oteta.
Alle puolet tuosta. Eli alle 25kg. Ja hyvin nekin käsissä liikkuu. Vielä suht yleinen koko jolloin hintakin satasen luokkaa.
 
Pistetäämpä tänne infoksi jos jollain sattuisi olemaan tarvetta, tuskin tuolta myynti osiolta kenenkään silmiin iskeytyy.

Olisi siis tarjolla projekti Lifepo4 akkupaketista. Kyseessä 4s5p paketti Liitokalan 32700 7000mAh kennoja. (kyseessä siis 12v~ 35Ah~ paketti). Akussa ei mitään BMS tai muitakaan kytkentöjä vielä löydy eli vaan osaaviin käsiin tämä.

JOkainen kenno mitattu purku ja lataussyklillä ja mAh varaus kirjoitettu jokaisen kennon kylkeen (6200-6500mAh~ välille asettuvat). Itse en ladannut ihan maksimi jännitettä ja purkanut ihan kuiviin, jos käyttäisi ihan maksimi rajoja niin varmaan tuo 7000mAh aika lähelle toteutuu.

Jos kiinnostusta laittele yv:tä itsellä projekti kohde eli venesähkömoottorilla ei enää ajankohtainen ja nyt kiireitä muutenkin niin paljon että seisoo turhaan hyllyssä. Kennot noin 2v vanhoja, mutta käyttämättömiä, lukuunottamatta tuota testi purku/lataus sykliä.

P_20210408_113805.jpg P_20210408_113750.jpg

Tämä projekti nyt omien kiireiden takia kuopattu eli jos jollain kiinnostusta käyttämättömälle 35aH~ pakalle niin yv:tä voi rohkeesti pistellä :)
 
Onko täällä kokemuksia laadukkaista BMS:stä (12v 80-200A virroille)? Myös joku kattava kauppa euroopasta kiinnostaisi missä olisi erilaista valikoimaa BMS:n suhteen. Onkohan tälläistä olemassa?
 
Onko täällä kokemuksia laadukkaista BMS:stä (12v 80-200A virroille)? Myös joku kattava kauppa euroopasta kiinnostaisi missä olisi erilaista valikoimaa BMS:n suhteen. Onkohan tälläistä olemassa?

Itelle tulossa DALY BMS, niitä löytyy monelle eri virrantarpeelle
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 775
Viestejä
4 546 788
Jäsenet
74 846
Uusin jäsen
Urnaakkeliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom