LiFePo4 akun rakentelua

Liittynyt
26.09.2017
Viestejä
81
Ajattelin rakentaa halvalla kiinalaisista osista :x3:tuollaisen neljä kennoisen lifepo4 akun vedenpitävään laukkuun. (Tod näköisesti 4* 90ah) Akkua pitäisi latailla mökillä aurinkopaneelilla ja sillä pitäisi käyttää sähköperämoottoria ja 12v ledivaloja, latailla kännyköitä. Ehkä myös invertterillä jotain sähkövehkeitä, vesipumppua yms.

Koska budjetti on tarkoitus pitää mahdollisimman pienenä, ajattelin skipata BMSn kokonaan ja ohjata virran ulostuloa releellä, jota ohjataan tuollaisella kiinalaisella ampeerimittari/säätöpaneelilla. Vehkeen saa ohjaamaan relettä esim alivolttitapauksessa. Tuosta kytkennän toteutuksesta ja akun liiallisen purkauksen suojaamisesta lähinnä kyselen mielipidettä. Ajattelin, että jos laitan tuon säätöpaneelin oman virran myös tuon releen taakse, että akun imeytyessä tyhjiin myös tuo paneeli sammuu. Rinnalle ajattelin laittaa pohjassa pidettävällä kytkimellä releelle toisen kytkennän, jolla tuon säätöpaneelin saa päälle, jos voltit on päässeet liian alas.
Onko mitää järkeä tämmöisessä toteutuksessa, ja ideoita paremmasta?
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
533
Paitsi että toisin kuin lyijyakut lifepossa pitää jokaista kennoa seurata erikseen. 4S riittää varsin edullinen BMS-piiri:


Virrankulutuksen ja lataustehon suhteen valitset sopivan amppeerimäärän. Mitään releitä ei tarvi. Aurinkopaneelin kontrollerista vaihdat latausjännitteen 14.4-15V niin homma bueno.

Tuolta löytyy valmiiksi koteloituja lifekennoja:

 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
489
Juu bms:n pois jättäminen ei ehkä ole se fiksuin tapa säästää. Kennokohtaisen alijännitesuojan lisäksi lataukselle olisi myös hyvä olla edes jonkinlainen balansointi. Ei ole kauhean taloudellista säästää juuri niistä kahdesta asiasta jotka huolehtivat kennojen pitkästä eliniästä.
Jos tarvitset lyijyakkua niin osta mieluummin lyijyakku...
 
Liittynyt
26.09.2017
Viestejä
81
No tarkoitus on kyllä vetää balansointia varten piuhat kennoista. Mutta ei ne kennot nyt niin kovin äkkiä mene pois balanssista. Ajattelin että jos muutaman latauksen välein tarkistaisi manuaalisesti.
Tietysti ei tuollainen kiinalainen BMS järjettömiä maksa...

Edit: Miten muuten 60a näyttää olevan maksimi noissa. Voiko noita kytkeä rinnan esim kaksi 40A ja ottaa niistä maks 80A kuorman?

Edit2: toisaalta Kiinalainen bms voi olla epäluotettavampi kuin rele
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
75
Lainaampa tätä threadia. Mulle siunaantui pieni erä lifepo4 akkuja. Nämä on 26650 kokoisista kennoista kasattuja 3.2Ah/12.8V akkuja. Jokaisen kennon välistä tulee piuha ulos. Näitä ajattelin muutaman, esim 4, laittaa rinnan, jotta tulisi 12,8Ah/12.8V akku.

Ajattelin laittaa sen 80-luvun alun moottoripyörään, missä tuntuu tällä hetkellä olevan vähän huono akku. Tuollaisessa pyörässä laturi saattaa kierroksilla tyrkätä jopa hieman päälle 15V jännitettä, jolloin akun suojaus olisi tarpeen. Energiaahan tuollainen prätkän laturi ei määräänsä enempää tee. Eli jos kuormaa on, niin ei jännite pääse nousemaan tuonne 15V seudulle. "Lataussäädin" noissa on käsittääkseni sellainen yksinkertainen, että jännitteen noustessa se polttaa ylimääräistä energiaa lämpönä pois.

Tollainen yksinkertainen BMS luultavasti riittäisi tällaisessa käyttökohteessa akkujen tasaukseen. Eli ei tartte hakkureita siirtelemään energiaa kennolta toiselle, kunhan vaan pysäyttää kennokohtaisen jännitteen nousun sinne jonnekin 3.65V tienoolle. Mahtaakohan tuollainen kiinan BMS suojaus riittää kuormaksi, jos laturi yrittää työntää sen 15V? Vai pitääkö mun tehdä akun yli vielä erillinen regulaattori, mikä pysäyttää jännitteen nousun kuin seinään jossain siinä 14.6V tienoolla?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
75
Itse itselleni vastaten - nuo BMS kilkkeet lienevät sellaisia, että kytkevät kennoston irti laturista, mikäli latausjännite ylittää esim 14,6V (3.65V per kenno). Jos tuo prätkän laturi jossain kohtaa työntää yli 15 volttia, niin se ei mene kennoille asti. Siinä tilanteessa mikään sähkölaite ei myöskään tarvitse virtaa akulta, vaan laturi syöttää. Tai ainakin jos itse BMS-laitteen suunnittelisin, niin tällaisen ominaisuuden laittaisin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
75
Alan kallistumaan siihen, että on pelkkä balansointi. Näin siihen akkuun ei tuu mitään kytkimiä ylä- eikä alapuolelle. Startin virtaa ei tartte erikseen johdottaa, vaan akku on drop in.
Aktiivibalansointi kuulostaa kivalta. Siinä ei polteta ylimääräistä energiaa, vaan enemmän latautuneesta kennosta pumpataan energiaa vähemmän latautuneeseen. Niissä vaan on se, että ne vie levätessäänkin yli 10mA virtaa, esim 12mA (linkki). 10Ah akku tyhjenee kuukaudessa. Nuo "passiviset" ottaa luokkaa 100uA tai vähemmän, sikäli mikäli valmistajan datoihin voi luottaa. 10Ah akku tyhjenee 11 vuodessa.

Tässä olis aika pirun yksinkertaistettu balansointilaite: US $1.83 15% OFF|BMS 4S 12.8V 18650 LiFePO4 Lithium iron Battery Protection Board lto With balancer Equalization Function Board Charging Balance|Battery Accessories| - AliExpress
1.png

Kun kennon jännite ylittää 3.6V, tuo alkaa polttamaan energiaa 62ohm läpi (58mA max). Tämä pitää huolen siitäkin, ettei akkuun jää ylivarausta pitkäksi aikaa. Lifepo kestää jopa 4.2V per kenno, eli 16,8V ylijännitteen. Moottoripyörän laturin ylijännitteen ei pitäisi akkua rikkoa kovinkaan helposti.

Halpoja olisi nämäkin: US $3.14 9% OFF|4S 40A 12.8V 14.4V 18650 LiFePO4 BMS/ lithium iron battery protection board with equalization start drill Standard/Balance|Battery Accessories| - AliExpress
1.png
tai
1600090310059.png

Näissä ilmeisesti balansointiteho poltetaan noissa transistoreissa, eikä vastuksessa. Vai olisiko niin, että tuossa "balance" versiossa osa tehosta jää vastuksiin?
Näissä ilmeisesti maavirta katkaistaan, jos on alijännitettä tai ylijännitettä. Se on hankala ohittaa moottoripyörän starttimoottoria varten, eikä tuo trankku kestä sellaisia virtoja.

Taidan ottaa ton punasen pikkukortin ja jäähdyttää sen alumiinilevyyn. tuo 52mA varmaan riittää balansointiin... 1 wattisia nuo 2512 vastukset ovat nimellisesti. 62 ohmisella tulee max 0.2W, ja 36 ohmisella tulisi 0.36W. Tuo 36ohm voi olla hyvä mitoitus, kunhan jäähdytys on kunnossa.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
971
Alan kallistumaan siihen, että on pelkkä balansointi. Näin siihen akkuun ei tuu mitään kytkimiä ylä- eikä alapuolelle. Startin virtaa ei tartte erikseen johdottaa, vaan akku on drop in.
Aktiivibalansointi kuulostaa kivalta. Siinä ei polteta ylimääräistä energiaa, vaan enemmän latautuneesta kennosta pumpataan energiaa vähemmän latautuneeseen. Niissä vaan on se, että ne vie levätessäänkin yli 10mA virtaa, esim 12mA (linkki). 10Ah akku tyhjenee kuukaudessa. Nuo "passiviset" ottaa luokkaa 100uA tai vähemmän, sikäli mikäli valmistajan datoihin voi luottaa. 10Ah akku tyhjenee 11 vuodessa.

Tässä olis aika pirun yksinkertaistettu balansointilaite: US $1.83 15% OFF|BMS 4S 12.8V 18650 LiFePO4 Lithium iron Battery Protection Board lto With balancer Equalization Function Board Charging Balance|Battery Accessories| - AliExpress

Kun kennon jännite ylittää 3.6V, tuo alkaa polttamaan energiaa 62ohm läpi (58mA max). Tämä pitää huolen siitäkin, ettei akkuun jää ylivarausta pitkäksi aikaa. Lifepo kestää jopa 4.2V per kenno, eli 16,8V ylijännitteen. Moottoripyörän laturin ylijännitteen ei pitäisi akkua rikkoa kovinkaan helposti.

Halpoja olisi nämäkin: US $3.14 9% OFF|4S 40A 12.8V 14.4V 18650 LiFePO4 BMS/ lithium iron battery protection board with equalization start drill Standard/Balance|Battery Accessories| - AliExpress
tai
Näissä ilmeisesti balansointiteho poltetaan noissa transistoreissa, eikä vastuksessa. Vai olisiko niin, että tuossa "balance" versiossa osa tehosta jää vastuksiin?
Näissä ilmeisesti maavirta katkaistaan, jos on alijännitettä tai ylijännitettä. Se on hankala ohittaa moottoripyörän starttimoottoria varten, eikä tuo trankku kestä sellaisia virtoja.

Taidan ottaa ton punasen pikkukortin ja jäähdyttää sen alumiinilevyyn. tuo 52mA varmaan riittää balansointiin... 1 wattisia nuo 2512 vastukset ovat nimellisesti. 62 ohmisella tulee max 0.2W, ja 36 ohmisella tulisi 0.36W. Tuo 36ohm voi olla hyvä mitoitus, kunhan jäähdytys on kunnossa.
Kun katsoo tarkemmin noita vihreitä levyjä niin näyttää kyllä siltä että balanssi on vain vastuksilla + pikkutransistoreilla ja kaikki isot on akun 0V ja lähtevän - välillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 136
Edit: Miten muuten 60a näyttää olevan maksimi noissa. Voiko noita kytkeä rinnan esim kaksi 40A ja ottaa niistä maks 80A kuorman?
Yksinkertaisempi ratkaisu on laittaa bms ohjaamaan relettä jonka läpi menee varsinainen käyttövirta.

Suomalaisissa olosuhteissa olisi kyllä hyvä laittaa se lämpötilarajoitin.. nuo lifepo4 patterit ei tykkää yhtään kun niitä ladataan pakkasessa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 136
Ei pidä täysin paikkansa mutta valmistajan on helpompi kieltää lataaminen kylmässä.
No joo, akku kestää lataamisen pienellä virralla, eihän se rikkoutumisraja käytännössä ole tietyssä lämpötilassa laakista vainaa, vaan siinä on jonkinlainen käyrä, mutta ylipäätään suomalaisissa olosuhteissa tuo on huomioonotettava seikka.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
75
Joo sais isot virrat. Noissa vaa on yleensä se, et ne syö akkua. Tossa väittävät, et 20 uA on virta, ku ei oo balansointi päällä, mut en purematta niele..... kai sen vois testii ottaa. Joka tapauksessa olis hyvä, että kennojännite pudotetaan siihen 3.6V, vaikka laturi onnistuis sen vähä ylilataamaan. Tuo passiivinen balancer tekee sen, mut aktiivinen ei. Toki sinne voi jonkun pienen 14.4V vuotorekkulan laittaa koko akun yli.

Minkälaiset/merkkiset kennot on?
Paskat kiinalaiset :/
Joku A123 tms olis kiva. Nää on IFR26650EC 3.3 Ah. Jatkuva discharge 10A (3C), hetkellinen <60s 16500mA (5C) ja <3s 26400mA (8C). Näillä pitää olla paljon rinnan, jotta voi ottaa virtaa. Jos on 4S 6P, niin saa ottaa 158A 3 sekuntia ja 99A 60 sekuntia. Kyllä noilla pitäs prätkän lähtee käyntiin.
Yks juttu mikä kävi mielessä on, jos laittas yhden kuudesta rinnakkain olevasta sarjasta A123 kennoilla. Siitähän saa repiä hetkellistä 120A. Sais 250A hetkellistä. Siinä käytännössä kävis niin, että toi A123 purkaantuis muita nopeemmin startatessa, ja sit starttauksen jälkeen ne muut kennot latais sen takas hetkessä. Varmaan aika kovalle latausvirralle joutuis se A123. En tiiä voiko noin tehä. Hitto ku oliski noita A123 kennoja :/

No joo, akku kestää lataamisen pienellä virralla, eihän se rikkoutumisraja käytännössä ole tietyssä lämpötilassa laakista vainaa, vaan siinä on jonkinlainen käyrä, mutta ylipäätään suomalaisissa olosuhteissa tuo on huomioonotettava seikka.
Tunnetusti suomen kesä on lyhyt, mutta vähäluminen. Käyttöautoon en laittaisi LiFePO4 juuri tuosta syystä. Prätkä on talvet lämpimässä tallissa ja kesäisin ollaan plussan puolella =)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
102 501
Viestejä
2 057 001
Jäsenet
42 279
Uusin jäsen
verbe

Hinta.fi

Ylös Bottom