LIDL "Ultimate Speed" ylläpitolaturi (CTEK kopio)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ddude
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä on se vanhempi harmaa malli.
Ohjeessa lukee että akun ikoni lakkaa vilkkumasta kun lataus on valmis.
Oon nyt lataillut pari päivää 100Ah akkua tallissa ja edelleen vilkuttaa.

Onko laturissa vikaa vai miksi ei lopu vilkkumasta?

Kellään täällä ko. laturia?

Mullakin tuo vanha malli ja kyllä se lakkaa vilkkumasta, kun täynnä. Jos vaan kovin tyhjä akku ollut niin kestää kyllä pitkään ladata.

Itsellä on se vanhempi harmaa malli.
Ohjeessa lukee että akun ikoni lakkaa vilkkumasta kun lataus on valmis.
Oon nyt lataillut pari päivää 100Ah akkua tallissa ja edelleen vilkuttaa.

Onko laturissa vikaa vai miksi ei lopu vilkkumasta?

Kellään täällä ko. laturia?

100Ah / 48h = 2,083A
Mitä laturi väittää latausvirraksi?

Mullakin tuo vanha malli ja kyllä se lakkaa vilkkumasta, kun täynnä. Jos vaan kovin tyhjä akku ollut niin kestää kyllä pitkään ladata.
Ok. Oon ehkä ollut vähän hätäinen ton kanssa.
100Ah / 48h = 2,083A
Mitä laturi väittää latausvirraksi?
Mulla on 3 kpl akkuja 100Ah,90Ah ja 90Ah AGM akku. Noita kahta tavallista tyyliin 12.7-12.8 ja AGM:ää vähän isommalla kun lataan sitä sillä "talvi" ohjelmalla.

EDIT: Mitä toi sitten tekee ampeereina?

Ei se kaikki laturin puskema virta sinne akkuun kuitenkaan varastoidu, eikä virta tietenkään näissä älylatureissa muutenkaan ole välttämättä vakio koko latausaikaa.

Mulla on 3 kpl akkuja 100Ah,90Ah ja 90Ah AGM akku. Noita kahta tavallista tyyliin 12.7-12.8 ja AGM:ää vähän isommalla kun lataan sitä sillä "talvi" ohjelmalla.

12jotain lukemat on voltteja ja kertovat latausjännitteen, siinä laturin kyljessä on varmaankin mainittu latausvirran (maksimi)ampeerit(varmaankin jotain 1 ja 6 väliltä), toivon mukaan jonkunlaisessa tyyppikilvessä, ja saattaahan siinä mahdollisesti oleva näyttökin sitä näyttää vuoronperään jännitteen

se on 5A laturi, mutta äkkiseltään katottuna latasi n. 2,5A virralla kun katsoin pihtimittarilla.

Aika pienellä jännitteellä, kun itsellä Tokmannilta ostettu halppis-älylaturi nostaa 13.8-14.7v välille latausjännitteen 62Ah akkua ladattaessa. Samanlaisia lukemia yleismittari kertoo latausjännitteeksi.

Mulla on tuollainen 5A versio ja se on todella hidas lataamaan akkuja. Vaikka tuossa 5A versiossa jännite on noin 13.5-14.7v välillä, niin silti lataa 65ah akkua todella kauan. Ostin tilalle 10A laturin, mutta sitä en ole vielä testannut.

No nyt oli loppunut vilkkuminen. Reilu 2 vrk meni tuon 100Ah akun kanssa.

Apua. Meni täysin mykäksi. Onko kellään täällä käynyt sama? Mikähän vika siihen tuli?

Töpseli seinään -> ei sähköä liittimissä eikä näytössä mitään / tai valot pala.

Apua. Meni täysin mykäksi. Onko kellään täällä käynyt sama? Mikähän vika siihen tuli?

Töpseli seinään -> ei sähköä liittimissä eikä näytössä mitään / tai valot pala.

Parikin juttua mieleen eli johto poikki, kylmäjuotoksia laitteen sisällä?

Apua. Meni täysin mykäksi. Onko kellään täällä käynyt sama? Mikähän vika siihen tuli

Kerrankin hyvin kopioitu alkuperäisestä kun mulla teki CTEK just saman. Veikkaan kyllä itsellä kerran korjattua johtoa (nirhaantus joskus säilytyksessä).

Sopivasti tulossa myyntiin, onkohan tästä mihinkään? Aika huonosti mitään speksejä kerrottu eli vaatii paikan päällä käyntiä ja pakkauksen ihmettelyä.

Jahas ja maanantaina toki sitten hieman parempi versio myynnissä ja hintakin tuplaantuu.

Reilu vuosi sitten tuon alemman ostin litukasta 17 eurolla, kun oli jäänyt väärä tarjous päälle. Siinä oli kätevä töpseli lautauskaapelissa ja kaksi piuhaa mukana. Toinen hauenleuoilla ja toin silmukkaliittimillä.

En halua harrastaa ketjun nostamista turhaan, mutta en myöskään luoda uutta, kun moni sanoo, että aiheesta on jo ketju valmiina.

Asiani koskee Lidlin akkulaturia. Olen nyt lataillut useita akkuja, noin 32kpl akkuja lähinnä tylsyyttä, sekä oppia akkutekniikasta ym.
Huomasin, että laturi herättää akun paljon varmemmin ja syöttää paremmin virtaa laittaessasi pohjalle viileän alustan. Akkulaturi hajoaa noin 14:nen kohdalla jos ei viilennystä? Syytä en osaa sanoa.

Akkulaturi (linkki ei enää toimi):

Käyttöohje:

1743549417512.png
1743549433165.png

Viimeksi muokattu:

Ultimate Speed ULGD 5.0 E4 -akkulaturi kokemuksia

Tässä havaintoja laturin käytöstä, jos joku kamppailee sen kanssa:

• Kuollut akku (61–63 Ah, 310–610 A) latautuu noin 3 päivää ja 8 tuntia, mutta vaatii vähintään 6 herätystä, koska laturi menee usein "tilt"-tilaan.
  • Autosta irrotettu akku vie noin päivän ja 5 tuntia.
  • Ehjä akku latautuu noin 18 tunnissa ja vaatii yleensä 3 herätystä latauksen aikana
  • Kylmä alusta vähentää herätysten tarvetta ja vähentää latausaikaa huomattavasti
  • Laturi ei lataa täyteen kerralla, vaan näyttää akun olevan täysi. Pitää uudelleen klikata päälle tai antaa jäähtyä parisen tuntia.

👉 Vinkki: Lataa akkulaturia pitäen viileällä alustalla tai ilmassa, anna akun levätä päivän ja lataa uudelleen varmistaaksesi, että se on oikeasti täysi.

Tilt-tilassa laturi ei lataa 2 palkin kohdalla yhtää tai näyttää olevan virheellisesti täynnä tai lataa äärimmäisen hitaasti. Pitää painella nappulaa ja kuulee kliks äänen laturista ja virta kulkee.

1743550185994.png
1743550196087.png

Jos akkulaturisi alkaa inahtelemaan skkrrzzzzz pzzz igggggzzz bzzz vanhan mikron tavoin, niin se on aikalailla entinen.

Kuollutta akkua, kannattaa toisella akulla herätellä käynnistyskaapeleilla pari tuntia. Tämä laturi on todella hidas herättämään kuolleen. Pahimmillaan kestää kuusi tuntia, ennen lataamista!!!
Mielestäni tämä on ollut ihan hauska ostos ja tuonut tekemistä tylsiin päiviini ja etsinyt vain akkuja tekemisen puutteen vuoksi. 15€ hintaan erittäin hyvä ostos.

(Jos mietit laturin ostamista ja lidlissä ei mainosteta sesonkina lehdessä, niin voit kysellä lidl chatista laturin saatavuutta myymälästä...)

En ole vielä kokeillut ylläpitolaturina, mihin tätä ns suositellaan.

Tuossa random linkki laturii jos kiinnostaa nähdä, mitä toi pakkaus sisältää, eli suojapussukan, manuskan ja itse laturimen.

Viimeisenä lisäyksenä, käytän vain lumihiutale latausta, koska auto kuvake ei herätä akkua jostain syystä.

Viimeksi muokattu:
Noihin pahasti tyhjiin päässeihin parempi laturi on vanhanaikainen tyhmä laturi joka antaa tasaisesti virtaa, oli siellä kuormana mitä hyvänsä. Nämä älylaturit ovat parempia ylläpitolatureina, ei haittaa vaikka unohtaisi kuukausitolkulla kiinni akkuun.

Noihin pahasti tyhjiin päässeihin parempi laturi on vanhanaikainen tyhmä laturi joka antaa tasaisesti virtaa, oli siellä kuormana mitä hyvänsä. Nämä älylaturit ovat parempia ylläpitolatureina, ei haittaa vaikka unohtaisi kuukausitolkulla kiinni akkuun.

Tämä akku on ollut tiistaista klo 10:00 lähtien kiinni älylaturissa. Kun sain akun, älylaturi näytti outoja lukemia, 2V–5.3V, mutta tunnin kuluttua jännite palautui normaaliksi ja lataus alkoi.

Nyt seuraan, kuinka kauan vuoden akun herätys kestää ilman kikkailuja. Lataus alkoi tiistaina 1.4.2025 klo 10:00. Maksoin akusta kympin ja säästin samalla romuttamokulut omistajalta.

Tämä akku päätynee vara-akuksi itselleni tai mahdollisesti myyntiin. Entinen omistaja otti sen talteen ennen autonsa romutusta.

1743628899345.png
1743629177764.png

A) Akut saa viedä ilmaiseksi jäteasemalle.
B) Ostaako joku oikeasti random käytettyjä akkuja käyttöakuiksi?

A) Edellisen omistajan pitäisi nähdä vaivaa viedäkseen akun romuttamolle tai jäteasemalle, mikä voi olla hankalaa ilman autoa.

B) Käytettyjä akkuja ostetaan erittäin paljon esimerkiksi Tori.fi:ssä ja ne menevät usein kaupaksi minuuteissa, jos hinta on vain 5–30 € yli romumetallin arvon tai tietämätön antaa ilmaisena tai alle romumetallin hintaa ostaa.

C) Tätä ei kysytty, mutta kiinnostukseni akkuihin johtuu siitä, että olen joutunut petosten uhriksi useasti, joten teen mieluummin asiat itse. Akuissa on aina päiväys, mutta monet valehtelevat niiden iästä myyntipalstoilla kuten Torissa ja Facebookissa.

Jos auto on romumetallin arvoinen, kuten omani, kumpi on fiksumpaa: maksaa 60 € uudesta akusta vai hankkia käytetty ilmaiseksi tai edullisesti, testata lataamalla ja tarvittaessa viedä romuttamolle ilman tappiota? Ei ihme, että autokauppiaiden käytetyt autot hyytyvät talvella, kun akut ovat uudelleen herätettyjä.

Moni ostaa akkuja joko jälleenmyyntiin, romutettavaksi tai omaan käyttöön. Romuakusta saa noin kympin romuttamolta ja niitä myydään torissa samaan hintaan. Ostaja ottaa riskin, saako akun herätettyä henkiin, mutta pahimmillaan häviöksi jää vain polttoainekustannukset. Jotkut epärehelliset henkilöt, jotka suosivat perinteistä kansallispukeutumistaan ja noudattavat kyseenalaisia arvoja (tämä ei ole rasistinen kommentti), saattavat täyttää romuakut vedellä parantaakseen niiden painoa ja saadakseen paremman kilohinnan romuttamolla. Ette sitten kuulleet mitään minulta...😆

Tuossakin yle juttua:

Akun kilohinta pyörii suunnilleen 0,50 €/kg

Viimeksi muokattu:
Jos auto on romumetallin arvoinen, kuten omani, kumpi on fiksumpaa: maksaa 60 € uudesta akusta vai hankkia käytetty ilmaiseksi tai edullisesti, testata lataamalla ja tarvittaessa viedä romuttamolle ilman tappiota?
No tietenkin jos omalle ajalle tai sille akkujen kuskaamiselle romuasemalle ei laske mitään rahallista arvoa, niin kannattaahan tuommoisia akku arpajaisia pitää omaksi ilokseen.
Ei ihme, että autokauppiaiden käytetyt autot hyytyvät talvella, kun akut ovat uudelleen herätettyjä.
Tätä en taas ymmärtänyt. Etkös sinä tee juuri tätä joten sinunkin akut siis hyytyvät talvella?

E: Jos tuon akun kilohinnan otit tuosta artikkelista, niin en siihen luottaisi. Tuo artikkeli on nimittäin viime vuosikymmeneltä.

No tietenkin jos omalle ajalle tai sille akkujen kuskaamiselle romuasemalle ei laske mitään rahallista arvoa, niin kannattaahan tuommoisia akku arpajaisia pitää omaksi ilokseen.

Tätä en taas ymmärtänyt. Etkös sinä tee juuri tätä joten sinunkin akut siis hyytyvät talvella?

E: Jos tuon akun kilohinnan otit tuosta artikkelista, niin en siihen luottaisi. Tuo artikkeli on nimittäin viime vuosikymmeneltä.

Minä hankin Lidlin älylaturin korvaamaan vanhan älylaturini. Vaihdoin autoni akun, koska edellinen ei vastannut alkuperäisiä teknisiä tietoja ja hyytyi erityisesti talvella.

Nykyinen akun kilohinta on edelleen 0,50 €, mutta se vaihtelee asemittain (usein maksetaan enemmän), kuten romumetallista autoa romuttaessasi eri toimipisteillä.

Tämänhetkinen autoni akku on erittäin hyvä ja hankittu sattumanvaraisesti viallisesta autosta. Aiempi akkuni oli alkuperäistä pienempi ja epäluotettava.

Alkuperäinen akkuni saattoi hyytyä nopeasti esim jos kuunteli radiota matkalla tai oli alle nollakelin ulkona tai jäänyt ajovalot päälle parkissa hetkeksi.

Autoni on ollut minulla tasan vuoden käytössä. Toki sitä pitäisi laskea omalle ajalle arvoa, mutta en tätä ole tehnyt ja se on asia erikseen, josta en tahdo puhua... Ei ole tekemistä työttömällä.

Minä hankin Lidlin älylaturin korvaamaan vanhan älylaturini. Vaihdoin autoni akun, koska edellinen ei vastannut alkuperäisiä teknisiä tietoja ja hyytyi erityisesti talvella.

Nykyinen akun kilohinta on edelleen 0,50 €, mutta se vaihtelee asemittain (usein maksetaan enemmän), kuten romumetallista autoa romuttaessasi eri toimipisteillä.

Tämänhetkinen autoni akku on erittäin hyvä ja hankittu sattumanvaraisesti viallisesta autosta. Aiempi akkuni oli alkuperäistä pienempi ja epäluotettava.

Alkuperäinen akkuni saattoi hyytyä nopeasti esim jos kuunteli radiota matkalla tai oli alle nollakelin ulkona tai jäänyt ajovalot päälle parkissa hetkeksi.

Autoni on ollut minulla tasan vuoden käytössä. Toki sitä pitäisi laskea omalle ajalle arvoa, mutta en tätä ole tehnyt ja se on asia erikseen, josta en tahdo puhua... Ei ole tekemistä työttömällä.
Harrastuksia on hyvä olla ja jos tuosta tykkää, niin mikäs siinä.
Samalla selvisi, miksi viime kesänä useampi jantteri kävi hallin ovella kyselemässä romuakkuja. Oletin niiden olevan jotain rosvomiehiä, mutta vissiin ihan oikeasti olivat akkuja vailla joita sit jobbaa eteenpäin romuasemille.

Samalla selvisi, miksi viime kesänä useampi jantteri kävi hallin ovella kyselemässä romuakkuja. Oletin niiden olevan jotain rosvomiehiä, mutta vissiin ihan oikeasti olivat akkuja vailla joita sit jobbaa eteenpäin romuasemille.

Joo, vanhoilla akuilla on yllättävänkin paljon kysyntää, kun lyijystä ja muista materiaaleista saa vielä rahaa romuasemilla. Itse asiassa osa akkuliikkeistä ja korjaamoista myy niitä suoraan eteenpäin, kun taas toiset hakevat niitä sieltä täältä. Ei siis ihme, että porukka kävi kyselemässä! Rosvoja suurin osa kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
Itsekkin yllätyin positiivisesti, kun siivouksen yhteydessä vein pari vuotta sitten akut romunkeräykseen (sellaiselle joka niistä maksaa), 0,60e/kg ja paino lähenteli jarruttoman kärryn laillista kantavuutta (akkujen kokonaispaino yllätti). Vähän eri kuin pulloja palauttaessa, kun saat 10 käteen ja iloisen mielen.

OT.
Mutta siis jotkut maksavat noista vanhoista akuista rahaakin?
Pitänee pistää lahjoitetaan puolelle parit Apc upsin akut kun en ole sorttiin saanut vietyä :)

Statistiikka

Viestiketjuista
273 597
Jäsenet
77 040
Uusin jäsen
LiekkiX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom