Harrastuksia on hyvä olla ja jos tuosta tykkää, niin mikäs siinä.
Samalla selvisi, miksi viime kesänä useampi jantteri kävi hallin ovella kyselemässä romuakkuja. Oletin niiden olevan jotain rosvomiehiä, mutta vissiin ihan oikeasti olivat akkuja vailla joita sit jobbaa eteenpäin romuasemille.
Jos joku kyselee akkuja erikseen ja olet rehellinen tee-se-itse-mies, he todennäköisesti olettavat, että sinulla on myös muuta arvometallia tai rakennustarvikkeita ja netistä näkee suoraa, oletko vuokralla ja varustuksen hallistasi. Vantaalla on murtauduttu useisiin halleihin ja kontteihin kaapeleiden ja metallien perässä, koska niitä ei voi jäljittää, ja romuttamot maksavat niistä kyselemättä alkuperää. Tästä syystä esimerkiksi katalysaattoreita on alun perin varastettu suuria määriä. Salaisuus piilee siinä, että romuttamolle viedään vain raja-arvon alittava määrä materiaalia, jolloin vältetään kyselyt ja maksu hoidetaan käteisellä. Konttia myydessä tai yrittäjänä, ei tule mitää kyselyä. Mielestäni vääryyttä...
Nykyään auto on jo jaettu fiksusti "maksettaviin osiin". Romuttamolla satasen auto muuttuu neljänsadan euron autoksi, kun irrottaa vain rahallisesti arvokkaat osat. Loppuautosta saa silti saman 50–200€ romuttamolta. Työkaluina riittävät usein pelkkä pistosaha ja vähän raakaa voimaa (Potkii vain irti osia tieltä ja pari kertaa lekalla lyö). Renkaat, lauhdutin, akku ja katalysaattori myydään erikseen romuttamolle, tankki tyhjennetään letkulla. Perus anturit konttiin talteen myytäväksi jos joku maf-anturia tms, jota ei aliexpress tai muualta halvalla saa. Itseäni harmittaa, ettei kunto ja mielenterveys riitä petoksen uhriintumisen jälkeen. Olen jäänyt vain selvittämään, miten ovat saaneet toiminnan kannattavaksi. Alma media, eli nettiauto on ottanut huijareiden vähentämiseksi pakollisen tunnistautumisen käyttöön onneksi.
Keskimäärin yhden auton purku vie perusninjalta pari tuntia max yksin. Sen jälkeen loppuauto haetaan yleensä hinurilla ilmaiseksi pois, tai ahnehtijalla on usein C-kortillinen kaveri tai joku hinaamassa sitä peräkoukussa vaarin aikaisella farmarilla. Katso romu hinnat... Totta kai alle 400€ auto kelpaa näille ammatti tehtailijoille.
Meni nyt rajusti ohi aiheen, mutta niin... Itse haluan akkuja siihen asti että on AGM-akku ja tekemistä. Jos autohalleilta tms kyselen käytettyjä akkuja, niin sanovat myyvänsä itse eteenpäin. Suurin osa viisantuneet varkauksista, niin usein onnistunut myymään käytettyjä valvontakameroita. Iso todennäköisyys usein itse kyselijä on seuraavan yön hiippailija kypärähuppuisessa maskissa. Ei poliisia kiinnosta. Jos varas on yrittäjä, niin tilanne summaarinen ja asianajajan paras ystävä on se moraalittoman maailman kulkija. (en ole rasisti)
Petoksen uhriksi joutuessaan maailma kääntää selkänsä haukkuu ja irvailee kaikin voimin. Ainoastaan aika paljastaa varkaat ja rotat.
Erityisen harvoin akkuja kyselee rehellinen. Romuttamolla liikkuu kaikenlaisia ihmisiä erilaisilla aikeilla.