Eilen kävi niin, että meidän perheen arkistolevy, 1tb WD Blue hdd kärähti ja lähti tänään tiedostojen palautukseen IT-tohtorille, kun perheen 10 vuoden valokuvat tallennettuna ko. levylle. Mielen päällä on ollut pitkään rakentaa levypalvelin vanhentuneesta pelikoneesta, joka ei päivity Windows 11:lle. Muutenkin kone on jäänyt turhaksi, kun kotona on jo 3 tuoreempaa ja tehokkaampaa pelikonetta. Tottakai tämä aktivoituu tekemiseksi, kun pahin on jo tapahtunut...
Vanha kone:
Corsair Carbide R88 mATX-kotelo
Intel i5 6500 -prossu
B150m emolevy (6 Sata-liitäntää)
2x4 GB muistia
250GB käyttis-SSD ja toinen 500GB SSD, molemmat 2,5" levyjä SATA-liitännällä
Seasonic S12II 550W virtalähde
RX380 4gb näytönohjain
Nyt olisi tarkoitus rakentaa levyjärjestelmä, joka olisi vikasietoinen, eli kestäisi ainakin yhden levyn rikkoontumisen, joten RAID5 harkinnassa. Tämä tarkoittaisi minimissään 3 levyä. Alustavasti olen ajatellut 3x2TB HDD-levyjä. Onko WD Blue riittävä perheen kotikäyttöön, vai onko jotain parempaa tarjolla bang per buck -periaatteella?
Kokonaan toinen asia onkin sitten käyttöjärjestelmäpuoli. En ole erityisen noheva tämän tyyppisissä asioissa (käyttökokemusta pelkästään Windowsin eri versioista, ei minkäänlaista Linux tai koodausosaamista), minkä takia tukeudun paljon Youtube-videoihin ja nyt kyselen täältäkin vinkkiä.
Mten tätä nykyistä setuppia on järkevää lähteä viemään siihen suuntaan, että saan ensinnäkin vanhalta WD Blue-asemalta palautettavat datat palautetuksi valmiille RAIDille, mutta myöskin tuottamaan redundancy ja perf- näkökulmista hyvän ja helposti ylläpidettävän ratkaisun? Mitä levyjä minun kannattaa hankkia?
Vanha kone:
Corsair Carbide R88 mATX-kotelo
Intel i5 6500 -prossu
B150m emolevy (6 Sata-liitäntää)
2x4 GB muistia
250GB käyttis-SSD ja toinen 500GB SSD, molemmat 2,5" levyjä SATA-liitännällä
Seasonic S12II 550W virtalähde
RX380 4gb näytönohjain
Nyt olisi tarkoitus rakentaa levyjärjestelmä, joka olisi vikasietoinen, eli kestäisi ainakin yhden levyn rikkoontumisen, joten RAID5 harkinnassa. Tämä tarkoittaisi minimissään 3 levyä. Alustavasti olen ajatellut 3x2TB HDD-levyjä. Onko WD Blue riittävä perheen kotikäyttöön, vai onko jotain parempaa tarjolla bang per buck -periaatteella?
Kokonaan toinen asia onkin sitten käyttöjärjestelmäpuoli. En ole erityisen noheva tämän tyyppisissä asioissa (käyttökokemusta pelkästään Windowsin eri versioista, ei minkäänlaista Linux tai koodausosaamista), minkä takia tukeudun paljon Youtube-videoihin ja nyt kyselen täältäkin vinkkiä.
Mten tätä nykyistä setuppia on järkevää lähteä viemään siihen suuntaan, että saan ensinnäkin vanhalta WD Blue-asemalta palautettavat datat palautetuksi valmiille RAIDille, mutta myöskin tuottamaan redundancy ja perf- näkökulmista hyvän ja helposti ylläpidettävän ratkaisun? Mitä levyjä minun kannattaa hankkia?