Tilasin Elisalta Slim 7 Pron. Katsotaan pystynkö elämään glossy-näytön kanssa. Kaikki edelliset koneet mitä muistan viimeisen 12 vuoden aikana on olleet mattanäytöllä. Edellinen pidempiaikainen kone glossy-näytöllä taisi olla valkoinen Macbook 13" vuonna 2007 - siinäkään ei ollut aivan erityisen glossy-näyttö muistaakseni.
Ainakin edulliselta tämä Slim 7 Pro (799 €) vaikuttaisi ominaisuuksiinsa nähden 2 vuoden Premium care takuulla (5600U + 90 hz 2,8K näyttö 100% sRGB 400 nits + 16 GB RAM + 512 GB M.2).
Elisa - Verkkokauppa
Minulla on ollut tämä kone nyt parisen päivää käytössä. Olen kyllä tykännyt. Varsinkin näyttö, touchpad ja koneen runko (topcase ja kansi on jotakin alumiiniseosta) on laadukkaita hintaansa nähden (799 €).
+ Kone on tosi näppärän kokoinen ja aika kevyt pitää sylissä.
+ Touchpad on paras mitä minulle on tullut Windows läppäreissä vastaan tähän mennessä. Ei tietenkään Macbookin veroinen, mutta aika lähellä.
+ Tosi huippu tämä 90 hz näyttö nettiä selatessa! Näyttö on glossy eli täytyy vähän sijoitella itseään koneen ääressä, ettei peilaa omaa naamaansa tai katossa olevaa lamppua näytöstä. Disney plussaa ja Amazon prime videota katsellessa näytössä on huomattavasti syvemmät sävyt (kontrasti?) kuin tuossa ProBook 445 G7:n (4500U) mattanäytössä. Slim 7 Pro:n kuva näyttää myös jotenkin kolmiulotteisemmalta.
+ Akkukesto on hyvä. Kestää koko päivän kevyessä käytössä.
- Kaiuttimet on suunnattu toistamaan äänet suoraan koneen alle, joten koneen kaiuttimilla ei tee mitään, jos pidän konetta pöydällä kirjoittaessani. Tämä ei minun työskentelyyni vaikuta, sillä pidän aina kuulokkeita koneella ollessani.
- Näppäimistöt on aika samankaltaisia ProBookin kanssa paitsi Yoga Slim 7 Pron näppäimistö on aavistuksen hiljaisempi ja keytravel ehkä hitusen lyhyempi kuin ProBookissa. Tässä näppiksessä on totuttelemista - vielä tulee satunnaisia lyöntivirheitä.
ThinkPadin näppäimistö on todella paljon parempi (ThinkPad E14 gen 2 AMD), joka oli minulla aiemmin käytössä (keytravel 1,8 mm). Tämä oli tosin tiedossa, kun tilasin Yoga Slim 7 Pro koneen. Kaikki muut ominaisuudet kuitenkin nostavat Yoga Slim 7 Pron minun käytössä niin korkealle, että tämä kone jää minulle käyttöön (ja ProBook jää varakoneeksi).
Ehkä 6000-sarjalaista Ryzen ThinkPadia voisi kokeilla seuraavaksi sitten, kun niiden hinnat laskee seuraavien mallien myötä 2 vuoden kuluttua, esim. T14 gen 3 AMD on turhan kallis kone omaan käyttöön tällä hetkellä. Jos pitäisi enemmän kirjoittaa, ostaisin ehkä sellaisen seuraavaksi. Mutta enää en haluaisi läppäriini missään nimessä alle 90 hz näyttöä, jota ei ilmeisesti ainakaan tällä hetkellä saa T14:n gen 3 AMD:n. Uusien ThinkPadien keytravel (1,5 mm) on myös alhaisempi kuin esim. E14 gen 2 AMD:ssa (1,8 mm), joten se täytyisi myös ensin kokeilla onko se edelleen hyvä näppis tuon muutoksen jälkeenkin.