Legot - Yleinen ketju

Annotation 2020-04-22 142239.jpg


Kuriiri toi äsken paketin kotio, tuntuu kuin joulu 1989 olisi tullut uudestaan :) . Apinatkin tulivat ihmettelemään että mitä ihmettä täällä tapahtuu...
 
Ei ketään tuotteen omistajaa häiritse, että Liebherran hydrauliikkajohdot ovat vain koristeena. Rupesin etsimään, että miten lego sähkökompressori on toteutettu ja miten sen liikkeet ovat vanhoja käsikäyttöisiä vapautusvipuja hidasliikkeisempiä, mutta sylinterit ovatkin hammasrattaita. Höh


Legon heikko kohta on pneumatiikat kyllä. Arocsissa ne nykii ja jumittelee joten ymmärrän nuo ruuvitankosylinterit.
 
Legon heikko kohta on pneumatiikat kyllä. Arocsissa ne nykii ja jumittelee joten ymmärrän nuo ruuvitankosylinterit.

Joo tossa Arocsissa näyttää tosiaan olevan sähkökompressori :tup:. En ole nykimisistä kuullut, sen sijaan ysärin pneumatiikat toimivat edelleen. Tämä keltasylinterinen sujuvasti
001.jpg


Punaisen letkut ovat kovettuvaa muovia, mutta tämäkin toimii keltaisen letkuilla

0021.jpg


Ei tosin mitään tajuttomia kuormia, mutta konseptina kaasutoiminen on yliveto ruuvitankosylinteriin nähden. Ottaisin vikoineenkin.
 
Ehkä ollutkin jo ketjussa joskus, mutta tämän kanavan löysin pari viikkoa sitten ja kyllähän noista Legoista on vaikka mihin:
 
Ehkä ollutkin jo ketjussa joskus, mutta tämän kanavan löysin pari viikkoa sitten ja kyllähän noista Legoista on vaikka mihin:
Onpas vaan hauska kattoa näitä!
 
Joo tossa Arocsissa näyttää tosiaan olevan sähkökompressori :tup:. En ole nykimisistä kuullut, sen sijaan ysärin pneumatiikat toimivat edelleen. Tämä keltasylinterinen sujuvasti
001.jpg


Punaisen letkut ovat kovettuvaa muovia, mutta tämäkin toimii keltaisen letkuilla
Nuo kaksitoimiset (ylipaineohjatut molempiin suuntiin) tulivat melko nopeasti. Toimivuus oli tottakai parempi kun aikaisemmat, joissa toinen suunta oli alipaineella. Mutta samalla kustiin kyllä rankasti tuki aikaisemmille. Ja tosiaan noissakin oli alkuun takertelua jo varsin pienen käyttämättömyyden jälkeen.

Itselläni on siis esim 8851-setti mutta yksi sylinteri pskana. Ketjuakin pitäisi kyllä pari pätkää uutta. Mutta tuo sylinteripuoli on haastava. Ettei vaan olisi nopeimmin unohdettu osa nuo sylinterit. Eli kiitos Lego, ihan kympillä meni!
 
Joo tossa Arocsissa näyttää tosiaan olevan sähkökompressori :tup:. En ole nykimisistä kuullut, sen sijaan ysärin pneumatiikat toimivat edelleen. Tämä keltasylinterinen sujuvasti
001.jpg


Punaisen letkut ovat kovettuvaa muovia, mutta tämäkin toimii keltaisen letkuilla

0021.jpg


Ei tosin mitään tajuttomia kuormia, mutta konseptina kaasutoiminen on yliveto ruuvitankosylinteriin nähden. Ottaisin vikoineenkin.
Arocsissa pitää auttaa käsin vähän liian usein liikkeet alkuun, kauhan avaus/sulku lähes aina jos se on seissyt hetkenkin. Kiertotankosylinteriin ei tietenkään ole helppo tuoda voimaa vaikeisiin paikkoihin mutta veikkaanpa, että tuossa maastonosturissa juuri sellaiset on ja että tuo puomi ei pneumatiikalla nousisi.
 
Arocsissa pitää auttaa käsin vähän liian usein liikkeet alkuun, kauhan avaus/sulku lähes aina jos se on seissyt hetkenkin. Kiertotankosylinteriin ei tietenkään ole helppo tuoda voimaa vaikeisiin paikkoihin mutta veikkaanpa, että tuossa maastonosturissa juuri sellaiset on ja että tuo puomi ei pneumatiikalla nousisi.

Muistaakseni koitin joskus kakarana ajaa tuota 8040:n pneumatiikkaa hydrauliikkana täyttämällä systeemin vedellä, mutta en kuollaksenikaan muista toimiko se :lol: Tuo settikin löytyi tuolta legolaatikosta, mutta valitettavasti letkuja puuttuu aika kasa, ja toinen sylinteri on poikki, joten loputkin osat päätyivät kannibalisoinnin kohteeksi jotta tuon 8860 auton sai rakennettua about valmiiksi.
 
Muistaakseni koitin joskus kakarana ajaa tuota 8040:n pneumatiikkaa hydrauliikkana täyttämällä systeemin vedellä, mutta en kuollaksenikaan muista toimiko se :lol: Tuo settikin löytyi tuolta legolaatikosta, mutta valitettavasti letkuja puuttuu aika kasa, ja toinen sylinteri on poikki, joten loputkin osat päätyivät kannibalisoinnin kohteeksi jotta tuon 8860 auton sai rakennettua about valmiiksi.

Eikö hydrauliikan etu ole lähinnä se, että se öljy ei kompressoidu toisin kuin ilma eli pitää olla voimaakin sitten puristamassa niin kyllä luulis liikkuvan kunhan osat ja liitokset kestää ;)
 
Muistaakseni koitin joskus kakarana ajaa tuota 8040:n pneumatiikkaa hydrauliikkana täyttämällä systeemin vedellä, mutta en kuollaksenikaan muista toimiko se :lol:

Ei toiminut. Mutta osat meni siitä kyllä sitten pilalle ja loppui ne pneumatiikkaleikit. Ai mistäkö tiedän? :redface:
 
Ei toiminut. Mutta osat meni siitä kyllä sitten pilalle ja loppui ne pneumatiikkaleikit. Ai mistäkö tiedän? :redface:

MInulla toimi ja osat toimii edelleen. Tosin jos oikein muistan niin taisin jotain rypsiöljyä tai aseöljyä imaista niihin osiin sisään ruostetta torjumaan silloin aikoinaan... 30 vuotta sitten.
 
MInulla toimi ja osat toimii edelleen. Tosin jos oikein muistan niin taisin jotain rypsiöljyä tai aseöljyä imaista niihin osiin sisään ruostetta torjumaan silloin aikoinaan... 30 vuotta sitten.

Joo, minä imaisin vaan vettä ja jotain siellä ruostui rikki. Mutta olihan sekin opettava kokemus.
 
Suositella jotain sivustoa mistä selailla vanhoja lego settejä läpi ja saisi esim ladattua rakennusohjeet niille?
Omia legoja aika paljon jemmassa, mutta ohjeita en ole löytänyt. Kuvittelen että aika hyvin muistaisin löytyvät setit jos näen kuvan.

Tuollainen löyty googlella:
Voi hyvää päivää kun löysin 80-luvulta ritarilegot ja merirosvot. On sitä ollut kivaa lapsena :)

EDIT2: Haha, kyllä nykylapset olisivat lirissä vanhojen ohjeiden kanssa kun ei ole listaa osista eikä näytetä mihin osia laitetaan. Esim vanha viking linen laiva:
Isohko laiva ja 15 kohtaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Suositella jotain sivustoa mistä selailla vanhoja lego settejä läpi ja saisi esim ladattua rakennusohjeet niille?
Omia legoja aika paljon jemmassa, mutta ohjeita en ole löytänyt. Kuvittelen että aika hyvin muistaisin löytyvät setit jos näen kuvan.

Mä käytin tätä pääasiassa: Brickset home page

Tosin koska nuo legosettisivustot on melkoisia mainoshelvettejä, niin tietyn sarjan setit voi olla helpompaa katsoa vaikka wikipediasta, ja sitten kun sopiva setti löytyy niin hakea ohjeet googlaamalla setin numerolla. Jonkun verran jouduin vetään ihan pelkkää selausta vuosilukujen perusteella, kun löytyi jonkin verran osia joista ei ollut mitään hajua mihin settiin kuuluu... Esimerkiksi tuosta ambulanssikopterista mistä laitoin kuvan, minulla ei jostain syystä ollut mitään muistikuvaa.

Joo, noita uusia settejä mun nelivuotias osaa vähän rakennella, kun välillä muistuttaa että tekee kohdan kerrallaan, ja vähän auttaa parissa hankalassa kohdassa, mutta ihan pienetkin setit noilla kasariohjeilla menee siltä ihan yli hilseen :)
 
Pneumatiikka-legoista puheen ollen täällä on juuri pojan kanssa allekirjoittaneen vanha 8868 työn alla. Ainakin käsin käpisteltynä kaikki sylinterit ja letkut näyttää olevan ihan ok kunnossa. Mielenkiintoista nähdä saako tuon toimimaan kuten ~27 vuotta sitten.
 
Tässä vielä vähän lisää kasariherkkuja:

20200324_221100.jpg

Meillä just mutsi kaivo mun vanhoja legoja varastosta siskonpojalle rakennettavaks ja sama helikopteri ja lentokone oli siellä joukossa kuin tuossa sun kuvassa. Hienoja muistoja tuli, kun näki ne kasattuna vuosiin
 
Tokmannilla -20% legot, joku enempi vertaillut miten nuo hinnat asettunee verrattuna muihin liikkeisiin? Nopeasti katsottuna 42108 kympin edullisempi kuin muualla.
 
Meinasin jo innostua et Audi S1 ois "edukkaasti", mut on myyty loppuun. OIs voinu muutaman ostaa ihan vaan jemmaan..
 
Audi Quattro Technic huippumallina olisi kova juttu! No, VAG se tänä vuonna on, mutta olisipa Lamborghini LM001.

1981_Lamborghino_LM001_prototipo.jpg


Lego tietää, että aikuiset näitä ostaa, ja vaikka kuinka haluaa biffata tuoretta elokuvaa, varustetaan Millenium Falcon vaihdettavalla originaaliantennilla. Samasta syystä kasarin lego-formaattiin paremmin taipuvien laatikonmallisten superautojen luulisi myyvän paremmin.

Porsche on ajaton, joten vuosimallilla ei väliä.
 
Joo tossa Arocsissa näyttää tosiaan olevan sähkökompressori :tup:. En ole nykimisistä kuullut, sen sijaan ysärin pneumatiikat toimivat edelleen. Tämä keltasylinterinen sujuvasti
001.jpg


Punaisen letkut ovat kovettuvaa muovia, mutta tämäkin toimii keltaisen letkuilla

0021.jpg


Ei tosin mitään tajuttomia kuormia, mutta konseptina kaasutoiminen on yliveto ruuvitankosylinteriin nähden. Ottaisin vikoineenkin.
Vielä vuosienkin jälkeen kuin uusi.
15880933309603422465078477647459.jpg
 
Tänään tuli pari uutta autoa talliin, 8880 ja 9398 :cool:

w9lLNZH.jpg


Piti ottaa kuva kaikista, ennen kuin poika alkaa modaamaan maasturia omaan makuunsa :) 8880:sta puuttuu muutama osa, mutta pitää laittaa bricklinkiin tilaus vetämään kohta..
 
Voi että tuota mustaa autoa tuli aikanaan haaveiltua vielä senki jälkeen ku se alko olla vähän "vanhentunut" ulkoasultaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Voi että tuota mustaa autoa tuli aikanaan haaveiltua vielä senki jälkeen ku se alko olla vähän "vanhentunut" ulkoasultaan.

No niin tuli ja Piipoon löytöpäiviltä löytyi lähes täydellinen muutamalla kympillä, niin lipsahti ostoskoriin. Pitää purkaa tuo ja rakentaa uudelleen.. ehkä ensin rakentaisi tuosta sen B-mallin formulan ja sitten takaisin A-malliksi.
 
8880 löytyi joskus kauan sitten pukinkontista. Olihan se hieno ja kalliskin siihen aikaan, noin 600mk taisi maksaa. Kasattiin se tässä pari vuotta sitten poitsun kanssa uudelleen. Meni aikaa, sillä osat oli kaikkien muiden miljoonien legojen seassa. Yli viikko siinä iltaisin pojan kanssa osia tuohon inventoitiin. Muutaman joutui bricklinkistä tilaamaan.
 
Onko kukaan keksinyt helppoa tapaa valkaista Lego-osia? Minulla on parissa Viking Linen laivassa samat yksittäiset pitkät palikat (oisko 1x12) kellastuneet, muuten laivan ihan valkoinen. Haluaisin pitää osat alkuperäisinä, joten mielellään en korvaisi uudella.

Netti on täynnä erilaisia ohjeita, mutta josko joku tällä palstalla olisi niistä jo valkannut toimivimman?
 
Onko kukaan keksinyt helppoa tapaa valkaista Lego-osia? Minulla on parissa Viking Linen laivassa samat yksittäiset pitkät palikat (oisko 1x12) kellastuneet, muuten laivan ihan valkoinen. Haluaisin pitää osat alkuperäisinä, joten mielellään en korvaisi uudella.

Netti on täynnä erilaisia ohjeita, mutta josko joku tällä palstalla olisi niistä jo valkannut toimivimman?

Olen valkoisia ja harmaita palikoita muutamaan otteeseen valkaissut vetyperoksidilla. Sinne uimaan ja kesällä ulos auringonpaisteeseen. UV-valoa siis tarvitaan tuohon. Välillä on pitänyt sekoittaa palikoita ja pitää huoli että ovat kokonaan pinnan alla.
 
Olen valkoisia ja harmaita palikoita muutamaan otteeseen valkaissut vetyperoksidilla. Sinne uimaan ja kesällä ulos auringonpaisteeseen. UV-valoa siis tarvitaan tuohon. Välillä on pitänyt sekoittaa palikoita ja pitää huoli että ovat kokonaan pinnan alla.
Selvä homma, kiitoksia! Kauanko kesti Suomen kesässä valkaisu?
 


Tuollainen tuli vastaan. Osaisiko joku taitavampi kertoa miten tuollainen tehdään ilman että auton akselit taipuu alas tuolla painolla. Onko joku asia mikä pitää erityisesti ottaa siinä huomioon. Olen kasannut näitä paljon mutta en näitä nykyaikaisia. Tarkoitus olisi taas tehdä.
 
Minulla ne oli useamman tunnin likoamassa. Ongelmaksi tulee myös riittävän vahvan vetyperoksidin löytäminen. Apteekkitavara menettelee hädin tuskin.
Muistan oman vetyperoksidin ostamiseni apteekista. Miksi ostat, mihin käytät jne ja siitä huolimatta oli kovin vaikeaa.

Katsotaan, ottaako tuulta alleen mutta tuon postauksesi pohjalta laitoin tuollaisen: Kemikaalit ja niiden saatavuus Olisi mukava, jos asiaa saisi samaan ketjuun.
 


Tuollainen tuli vastaan. Osaisiko joku taitavampi kertoa miten tuollainen tehdään ilman että auton akselit taipuu alas tuolla painolla. Onko joku asia mikä pitää erityisesti ottaa siinä huomioon. Olen kasannut näitä paljon mutta en näitä nykyaikaisia. Tarkoitus olisi taas tehdä.


Komeahan tuo on ja mikäs niissä akseleissa kun on tarpeeksi monta rengasta jakamassa painoa? Muistelisin nähneeni tuosta jotain videoita, joissa piti käsin auttaa kun kaikki ei jaksa liikkua niillä rattaiden ja akselien kestämillä voimilla.

Tuossa on hienoa, että on myös ohjaus ja pyörät motorisoitu. Luulisi, että Legonkin lippulaivamalleihin olisi moinen toiminnallisuus voitu ympätä. Se mäntiä heiluttava "moottori" on vähän nähty juttu jo 80-luvulta saakka.
 
Tänään tuli pari uutta autoa talliin, 8880 ja 9398 :cool:

w9lLNZH.jpg


Piti ottaa kuva kaikista, ennen kuin poika alkaa modaamaan maasturia omaan makuunsa :) 8880:sta puuttuu muutama osa, mutta pitää laittaa bricklinkiin tilaus vetämään kohta..

Tuossa saatiin juuri tuo itselleni palkinnoksi ostamani Posrche kasaan, parivuotias taapero oli vähintään yhtä innokas rakentaja, ja ehdotteli iltaisin rakentamista. Ja jaksaessaan laittoi osia iloisesti kiinni. Useimmiten jopa ohjeistettuja, avustettuna. Joitakin selkeitä osasi yhdistää itsekin, kun sanoi, että laita nuo kiinni. Muuten rakentelee duploilla, kovasti, joten koko prosessi oli yllättävän hyvä kokemus. Ja ohkekirja on selattu riekaleiksi.

Piti lainata viestiä, kun tuossa kuvassa siintää viimeisenä myös edellinen (oletettavasti) broidin kanssa kokoomani auto (tai technics ylipäänsä). Voi olla jokunen vuosi välissä.

Tuo oli sen verran palkitsevaa, että mitähän raaskisi ostaa seuraavaksi..? Jotain suurinpiirtein samaa vaikeustasoa varmaan haussa, ei ainakaan merkittävästi enempää pieniä osia, jos ajatuksena koota yhdessä. Toisaalta, hammasrattaat tekivät vaikutuksen, samoin kuin liikkuvat sylinterit. Vaikka kaikkein paras palikka olikin joku neliskulmainen hösöpalikka, joka halusi kaikkialle kiinni.

Uskoakseni saatiin ohjetta suhteellisen uskollisesti seurattua, mutta osia jäi yllättävän paljon yli. Sellaisiakin, mitä nähdäkseni ei tarvittu kuin yksi. Onko noissa jotain useimmiten hukattuja ekstrakappaleita, vai onko ne tarkoitettu omien modausten tekemiseen, vai vain sattumalta?

E. Ehkä joku semikestävä, jonka voisi sitten ottaa leikkeihin, varmaan sitten jotain pienempää?
 
Uskoakseni saatiin ohjetta suhteellisen uskollisesti seurattua, mutta osia jäi yllättävän paljon yli. Sellaisiakin, mitä nähdäkseni ei tarvittu kuin yksi. Onko noissa jotain useimmiten hukattuja ekstrakappaleita, vai onko ne tarkoitettu omien modausten tekemiseen, vai vain sattumalta?

E. Ehkä joku semikestävä, jonka voisi sitten ottaa leikkeihin, varmaan sitten jotain pienempää?
Noihin on tarkoituksella heitetty vähän extraosia mukaan joka settiin. Syytä tai tapaa millä extraosat valikoituu, niin en osaa sanoa.
Corvette 42093 vois olla yks vaihtoehto seuraavaksi jos vähän simppelimpää haluaa (osia vajaa 600), mut hinta siinä on suhteellisen kohdallaan (30-40€) plus, et se on 2-1 setti.

Itse haaveillut tuosta maastonosturista 42082 seuraavaksi, mut sieltä ois tulossa näemmä tuo aiemmin mainittu Lambokin, niin ootella ainakin sen julkaisu.
Kohtuu palkitsevaa noiden väsääminen tosiaan on. :)
 
Kävin sitten tokkarilta noukkimassa ducatin talteen, vaikka kait tuon verkkiksestä sais halvammalla mutta ois siinä sitten odottelut jne.
 
Kävin sitten tokkarilta noukkimassa ducatin talteen, vaikka kait tuon verkkiksestä sais halvammalla mutta ois siinä sitten odottelut jne.
No ihan hyvä tuo Tokmannin -20% tarjouskin, reilu 50 ei ole paha hinta.

Ja sitten kasaamaan!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom