Laskettelu

Step-in on noita 20v+ vanhoja juttu ja nykyisenä markkinointinimeä on Step-On. Nidecker on aika pitkällä takamatkalla Burtonin kamppeeseen nähden, joten en kyllä muita uskaltaisi katsoa kuin iso-been versioita. Noista kun ensimmäinen versio tuli jo 2017 niin alkaa olemaan aika hyvin palikat koeponnistettu ja uudempi versio tuli tälle kaudelle noista. Hyvin nuo ajaa asiansa ja nopeuttaa reilusti hissijumppaa. Pientä kevyttä klappia / elämistä tulee vs. nykyaikaiset näpäkät sträpilliset siteet ja yleisesti riippuu aika paljon mitä hakee ja laskee. On väki noilla parkkiakin ihan täysillä vetänyt. Kauden mittaan monissa paikoissa noita pääsee testailemaan niin kannattaa vähän kyttäillä missä tulee vastaan. Nyt ainakin Rukalla on pysyvämpi testikontti ja sitten tietyissä tapahtumissa noita pääsee ihmettelemään.

Aika paljon viime päivinä tullut katseltua tuubista arvosteluita, vertailuja ja Redditiä ja näkemäni ja lukemani perusteella Nideckerin Supermaticit vaikuttaa tosi hyvältä kamppeelta. Burton vaatisi siteet ja kengät. Itselle sopivien kenkien löytäminen vaati joku vuosi takaperin kotikaupungin jokaisen urheiluliikkeen ja Helsingin valikoimien läpikäymisen, kunnes Nitrolta löytyi passeli. Jo sen (+ lisämaksun) takia Burton ei oikeastaan ole vaihtoehto.

Viimeksi muokattu:
Tuli ostettua uudet sukset intter Netistä ja pohjat ihan koskemattomat. Mitäs näille nyt pitäisi/kannattaisi tehdä ennen kuin lähtee laskemaan?

Kyllä suksissa yleensä on voide uusina. Kynnellä ei irtoa yhtään mitään? Jos niissä ei olisi voidetta, ne näyttäisivät "kuivilta". Suksien voitelu on sinänsä helppoa, sulatetaan raudalla voidetta, levitetään se, siklataan ja mäkeen, ohut kerros niin en usein edes jaksanut siklata, kyllä lumi sen siklasi... ;-)
Toinen optio on viedä mäessä ne voideltavaksi.

Itse olisin enemmänkin kiinostunut siteden säädöstä uusissa suksissa, että aukeaako ne? Se sentään vaikuttaa terveyteen...

Aika paljon viime päivinä tullut katseltua tuubista arvosteluita, vertailuja ja Redditiä ja näkemäni ja lukemani perusteella Nideckerin Supermaticit vaikuttaa tosi hyvältä kamppeelta. Burton vaatisi siteet ja kengät. Itselle sopivien kenkien löytäminen vaati joku vuosi takaperin kotikaupungin jokaisen urheiluliikkeen ja Helsingin valikoimien läpikäymisen, kunnes Nitrolta löytyi passeli. Jo sen (+ lisämaksun) takia Burton ei oikeastaan ole vaihtoehto.

No sitten homma aika selkeä, jos kengät tuottaa tuskaa.

Joskus reilu kymmenisen vuotta sitten tuli laskettua vajaa kausi supermaticin tai oikeastaan Flow:n mallisella taittuvalla SP:n hi-back -siteellä ja siitä kun siirtyi takaisin Nitron jämäkkään Zeroon, oli aivan kuin laudankin olisi vaihtanut näpäkkään ja teräväkäytöksiseen malliin. Niin epämääräisen löysä viritys oli ainakin ennen nuo taittuvat hibäkit ja varmaan jotain on opittu siitäkin. Taas nuo Burtonin uudet step-onit on jo aivan eri juttu mitä vaan vanhoja juttuja ollut.

Vaikka kohta 50v ikää niin itse ei kyllä pysty periaatteesta sen enempää koskea steppareihin tai supermaticceihin yms mihin tahansa viritykseen :D

Olen laskenut suksilla lapsesta saakka, kunnes kolme vuotta sitten kokeilin ensimmäisen kerran lumilautaa. Vuokrakamoilla on nyt kokemusta yhteensä ehkä viiden tai kuuden laskupäivän verran, ja ajattelin tälle kaudelle ostaa oman laudan.
Kävin Blue Tomaton liikkeessä kyselemässä ja ilmeisesti sopiva lauta olisi noin 157-160 cm wide (olen 183 cm, kengänkoko 45).
Sukset kulkisivat edelleen mukana ja pääasiallisena välineenä, joten pitäisi keksiä mahdollisimman helppo keino kuljettaa nuo junalla Joensuusta Helsingin kautta Lappiin kerran vuodessa. Onko mitään tarpeeksi isoa lautakassia olemassa, johon menisi mukavasti laudan lisäksi 172-senttiset (muistaakseni, 17x cm joka tapauksessa) sukset?

Sport conradista Elanit ja painon ja monon mukaan säädetty. Täytyy vielä tsekata säädöt ennen kuin lähtee laskemaan.
Joo, ja oikea aukeaminen, ei se mitä jossain lukee. Itse en saisi omia siteitäni auki jos jättäisin ne kaupan säätöihin...ja polvet kyllä sen huomaisivat sitten.

Olen laskenut suksilla lapsesta saakka, kunnes kolme vuotta sitten kokeilin ensimmäisen kerran lumilautaa. Vuokrakamoilla on nyt kokemusta yhteensä ehkä viiden tai kuuden laskupäivän verran, ja ajattelin tälle kaudelle ostaa oman laudan.
Kävin Blue Tomaton liikkeessä kyselemässä ja ilmeisesti sopiva lauta olisi noin 157-160 cm wide (olen 183 cm, kengänkoko 45).
Sukset kulkisivat edelleen mukana ja pääasiallisena välineenä, joten pitäisi keksiä mahdollisimman helppo keino kuljettaa nuo junalla Joensuusta Helsingin kautta Lappiin kerran vuodessa. Onko mitään tarpeeksi isoa lautakassia olemassa, johon menisi mukavasti laudan lisäksi 172-senttiset (muistaakseni, 17x cm joka tapauksessa) sukset?
Tuollaiseen ainakin menee: Ski Bag XXL Alpine Wheels 190cm 24/25, mahtuu kaksi paria laskettelusuksia sauvoineen - Suksien Ja Lumilaudan Kuljetus - Ski Bag XXL Alpine Wheels 190cm 24/25, mahtuu kaksi paria laskettelusuksia sauvoineen | XXL

• Tykkää
Reactions: Hcc

Standardikoko 168cm bägiin menee just ja just 170-172cm sukset. Välttäisin viimeiseen asti hommata yhtään liian pitkän lautabägin. Heti kun "löysää" jää enemmän kuin 5-10cm niin aivan persiistä raahailla tuollaista. Toisena Stadium, XXL jne peruspussit on aika kuraa jos vähän enemmän reissaa. DB, Burton ja Dakine esim todella varmoja ja toimivia. Toisena kannattaa katsoa rullilla ja, että rullapäässä varsinkin on vähintään 30-40cm pitkä runko/kovike pohjassa, jotta bägi ei juuri ala roikkumaan ja raahautumaan perässä. Jos molemmissa päissä vielä tuo kovike niin aina parempi.

Suksia säädettäessä on vielä kätevä, että bägi on osastoitavissa niin, ettei sukset hankaa lautaan tai toisinpäin. Itse tehnyt niin, että ns. alaosastoon sukset ilman siteitä, sitten sivussa tai päältä lauta päälle jolloin väliin jää automaattisesti välikerros. Sauvat sitten laudan sivuille.

• Tykkää
Osaako joku arvata millä nimellä moisia "mononjäykistysruuveja" rautakaupasta etsisi?
1736351916921.jpeg

Osaako joku arvata millä nimellä moisia "mononjäykistysruuveja" rautakaupasta etsisi?
1736351916921.jpeg
Noita ruuveja löytyy esim hakusanalla "kuusiokoloruuvi m4x10", tuon koon vedin hatusta. Mutta, tuollaista vasta kappaletta voi olla vaikeampi löytää. Pitääkö olla juuri tuon muotoinen?

E: ruuvin hakusanaan kun lisää vielä sanan "kupukanta" niin pitäisi ainakin niitä löytyä.

Ei välttämättä, mutta pitä mahtua monon "koloon"
Eli tuon mustan alueelle jossa valkoinen reikä. En ala mittaamaan mutta vastakappeleen muoto kielii vain ettei alkaisi pyöriä.
Ruuvin pituus toki myös olennainen ja vastakappaleen mataluus, ruuvia voi sahata ja hioa lyhyemmäksi, mutta tuon mutteripuolen tuskin mielekästä.

1736358918900.jpeg

mutta joo, soppari kupukantaruuvi ja -mutteri ja katkaisee ruuvin, vetää laikalla mutterin matalaksi jotta mahtuu prikka alle. Ei mahdotonta.
-Taitaa olla helpointa jos mene etraan monon kanssa ja kysyy olisiko haluja ongelmanratkontaan? ;-)

Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä, mutta pitä mahtua monon "koloon"
Eli tuon mustan alueelle jossa valkoinen reikä. En ala mittaamaan mutta vastakappeleen muoto kielii vain ettei alkaisi pyöriä.
Ruuvin pituus toki myös olennainen ja vastakappaleen mataluus, ruuvia voi sahata ja hioa lyhyemmäksi, mutta tuon mutteripuolen tuskin mielekästä.

1736358918900.jpeg

mutta joo, soppari kupukantaruuvi ja -mutteri ja katkaisee ruuvin, vetää laikalla mutterin matalaksi jotta mahtuu prikka alle. Ei mahdotonta.
-Taitaa olla helpointa jos mene etraan monon kanssa ja kysyy olisiko haluja ongelmanratkontaan? ;-)

Samanmoiset ruuvit ja mutterit taitaa löytyä mun monoista. Sopivan ruuvin saatat kyllä löytää etran hyllystä. Tuon mutterin voisi ehkä yrittää korvata esim. korimutterilla, saattaa löytyä etrasta tuokin.

Itse asiassa juuri tähän törmäsin googlatessa ennen kuin kirjoitin tänne, meinasin linkittää sen kysyäkseni suoraan että mahtaakohan mahtua, mutta en puhelimella jaksanut hifistellä :)
Standardikoko 168cm bägiin menee just ja just 170-172cm sukset. Välttäisin viimeiseen asti hommata yhtään liian pitkän lautabägin. Heti kun "löysää" jää enemmän kuin 5-10cm niin aivan persiistä raahailla tuollaista. Toisena Stadium, XXL jne peruspussit on aika kuraa jos vähän enemmän reissaa. DB, Burton ja Dakine esim todella varmoja ja toimivia. Toisena kannattaa katsoa rullilla ja, että rullapäässä varsinkin on vähintään 30-40cm pitkä runko/kovike pohjassa, jotta bägi ei juuri ala roikkumaan ja raahautumaan perässä. Jos molemmissa päissä vielä tuo kovike niin aina parempi.

Suksia säädettäessä on vielä kätevä, että bägi on osastoitavissa niin, ettei sukset hankaa lautaan tai toisinpäin. Itse tehnyt niin, että ns. alaosastoon sukset ilman siteitä, sitten sivussa tai päältä lauta päälle jolloin väliin jää automaattisesti välikerros. Sauvat sitten laudan sivuille.
Pitää käydä huomenna varastolla vilkaisemassa minkä mittaiset nuo sukset nyt onkaan, kun en tarkkaan muista. Jos osaat (tai joku muu osaa) suositella jotain laatubägiä, joka olisi viikon sisällä noudettavissa Joensuusta tai Helsingistä, heittäkää suoraa linkkiä :) Kiitos!

Itse asiassa juuri tähän törmäsin googlatessa ennen kuin kirjoitin tänne, meinasin linkittää sen kysyäkseni suoraan että mahtaakohan mahtua, mutta en puhelimella jaksanut hifistellä :)

Pitää käydä huomenna varastolla vilkaisemassa minkä mittaiset nuo sukset nyt onkaan, kun en tarkkaan muista. Jos osaat (tai joku muu osaa) suositella jotain laatubägiä, joka olisi viikon sisällä noudettavissa Joensuusta tai Helsingistä, heittäkää suoraa linkkiä :) Kiitos!

Pk-seudulla lautabägejä löytyy hyllystä ainakin Blue Tomatolta (tuurilla dakinen high roller) ja Burton Helsingiltä (B gig wheelie bag). DB:a löytyy varuste.netin myymälästä ainakin jotain kokoja (voi olla vain suksillekin).

• Tykkää

Statistiikka

Viestiketjuista
264 054
Jäsenet
75 351
Uusin jäsen
artuleylari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom