Laskettelu

Liittynyt
07.11.2022
Viestejä
8
Mistä kannattaa katsella lumilautasettiä? Tai lautailuvälineitä muutenkin. Viimeksi noin 10-vuotta sitten lasketellut. Ylläs/Pallas -reissu olisi uutenavuotena ja tuntuu vuokraus maksavan saman verran kuin käytetyt. Uusikaan ei ole poissuljettu. Mutta mikä on nykyään se lumilautojen "jimms"? Pituutta olisi itsellä se noin 175cm eli lauta varmaan jonnekkin 153-156cm välille?

Vai olisiko vuokraus kuitenkin helpoin ja saako sillä viikon vuokratulla laudalla käydä Ylläs ja Pallas molemmat?
Tampereella on sellainen paikka kun pyörätaikurit. Siellä myydään käytettyjä ja uusia harrastusvälineitä. Sieltä saa koko setin suht koht halvalla ja on asiantuntevaa porukkaa hommissa. Viime vuonna ostettiin teinille lautavermeet (kypärä, lasit, lauta, siteet ja kengät) ja noin kolmella sadalla selvittiin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Maailmassa on aika tavalla pieniä, no maailmanmittakaavassa pieniä keskuksia.
Ja kuten videon muidu lopussa sanoo: "täällä ei hollantilaisia näe, joten huippupaikka!" ;-)

 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Suksihuollosta:
Millaisella setillä pääsisi alkuun suksien omatoimisessa huoltamisessa? Puhdistusainetta ja sitten jotain luistoa pohjaan, raudalla vai litkulla? Kanttien terävöittämiseen joku perus yhdensäädön viila vai mikä? Vähän koittanut tutustua aiheeseen ja tutkia tarjouksia mutta valintojen maailma.
Kiitos vinkeistä jos joltain sellaisia löytyy :thumbsup:
Voiteenpoistoaine
Sikli
Kuituliinaa
Voitelurauta
Voiteluharja
Perusvoide/pohjustusvoide
Kelin mukaiset luistot jos tahtoo maksimoida luiston ja työn määrän
Kanttiviila

Noilla pääsee jo aika pitkälle. Itse tykkään raudalla laitettavista koska ne on ns. pohjustusvoiteita samalla ja hoitaa kamppeiden pohjaa, litkuilla saa sitten lisättyä perusvoiteen päälle luistoa helposti. Perusvoiteen päälle voi myös vetää vielä uuden kerroksen keliluistoa jos näkee tarpeelliseksi.

Voiteenpoistolitkulla vanhat voiteet ensin pois pohjasta ja kunnon puhdistus.
Uudet perusvoiteet/pohjustusvoiteet pohjaan raudalla, anna jäähtyä ja imeytyä vähintään parikymmentä minuuttia, tuntikaan ei haittaa.
Siklaa ylimääräiset pois, viimeistely harjaamalla (huomioi luistosuunta, harjaa vain edestä taakse).

Jos kantteja tarvitsee viilata niin tee se ennen voitelua.

Itse käytän nykyään suunnilleen pelkästään Tokon All-In-One Hot Waxia joka toimii pohjavoiteena ja tuntuu luistavan omiin tarpeisiin riittävästi hyvin laajalla lämpötila-alueella. Kelinmukaiset luistovoiteet jääneet aika vähälle käytölle tuon hankkimisen jälkeen...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Maailmassa on aika tavalla pieniä, no maailmanmittakaavassa pieniä keskuksia.
Ja kuten videon muidu lopussa sanoo: "täällä ei hollantilaisia näe, joten huippupaikka!" ;-)

Madonnan seutu on ihan ok, mutta itse menisin siltikin Sella Rondaa kiertämään jos dolomiiteille halajaa.
Pejo ei ollut oikeastaan mitenkään poikkeava, oikeastaan tosi tylsä paikka kokoonsa nähden.

[edit] muikkelilla on ilmeisesti imagosyistä vielä paukkureppukin selässä vaikka nurtsi paistaa vieressä :)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Madonnan seutu on ihan ok, mutta itse menisin siltikin Sella Rondaa kiertämään jos dolomiiteille halajaa.
Pejo ei ollut oikeastaan mitenkään poikkeava, oikeastaan tosi tylsä paikka kokoonsa nähden.

[edit] muikkelilla on ilmeisesti imagosyistä vielä paukkureppukin selässä vaikka nurtsi paistaa vieressä :)
Ei ole tuttuja seutuja, Itse olen vaan Bergamot Veronat ja Venetsiat kiertänyt ;-)
Mutta sen katselin että aika kaposia rännejä paljolti, et vaikka olisikin lunta, niin ei paljoa ole rinteenviereistä lääniä...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Hmm, ihan tömäkkää tuolta 68.s vai monesko oli.
Nimimerkillä: En laskisi.

( mutta tiiän että moni, varsinkin koskaan laskematon nuori ajattelee että "voittaisin, jos olisi NE sukset!" ;-)

 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Olipa hankala löytää sellaisia laskettelulaseja, joiden alla voi käyttää omia silmälaseja ja jotka sopivat kypärän kanssa. Aiemmin olen jättänyt nämä suosiolla kokonaan väliin, mutta nyt on tiedossa useamman päivän keikka sellaisiin olosuhteisiin, joissa on pakko olla ainakin välillä lasit, niin piti käydä valikoima läpi melko kattavasti. Minun silmälasit eivät ole kovinkaan isokokoiset, mutta silti oli haastavaa löytää sopivia laskettelulaseja, jotka toimivat rillien kanssa. Ylipäätään OTG-laskettelulaseja on tarjolla melko vähän ja sitten kun pitäisi vielä löytää sellaiset, jotka toimivat jotenkin järkevästi kypärän kanssa, niin vaikeaksi menee. Erillisiä laskettelulaseihin kiinnitettäviä reseptilinssejä taas ei ole näillä meikäläisen verrattain maltillisilla laskettelumäärillä järkevää hommata. Tuttavalla olisi ollut tarjolla pikkurahalla Oakleyn Airbrake XL:t tuplalaseilla, mutta niihin eivät silmälasit mahtuneet sisälle mitenkään järkevästi. Sama juttu Oakleyn Flight Deck L:n kanssa, joita mainostetaan OTG-laseina.

Lopulta päädyin vaihtamaan kypäräksi Oakley Mod 1 Pron ja laseiksi Oakley Flight Tracker XL Factory Pilot Black/Prizm Sapphire Iridiumit. Molemmat olivat sopivasti tarjouksessa ja lasien kohdalla oli vielä jäljellä vain viimeinen hyllykappale, niin sain vielä vähän lisäalennusta alennushinnasta.

Oakley lupaa, että heidän lasit ja kypärät sopivat saumattomasti yhteen, mutta kyllä noissakin on mielestäni vielä toivomisen varaa monessakin mielessä, vaikka nämä tuntuivat olevan kaikista testatuista paras vaihtoehto. Jotenkin hassua, että nämä markkinat ovat vuodesta toiseen vähän tällaista räpiköintiä etsiessä vähiten huonoa kompromissia.
 
Viimeksi muokattu:

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 382
Oakley lupaa, että heidän lasit ja kypärät sopivat saumattomasti yhteen, mutta kyllä noissakin on mielestäni vielä toivomisen varaa monessakin mielessä, vaikka nämä tuntuivat olevan kaikista testatuista paras vaihtoehto. Jotenkin hassua, että nämä markkinat ovat vuodesta toiseen vähän tällaista räpiköintiä etsiessä vähiten huonoa kompromissia.
Joo, tuo ärsytti suunnattomasti kun ostin kypärää ja laseja. Eikä hommaa helpota että oikean kypärän oikeassa koossa ja oikeiden lasien sovittaminen samassa liikkeessä samaan aikaan on likimain mahdotonta. Kun ostin omat niin just tuota Mod1:stä ei ollut missään hyllyssä, Päädyin sit sovittelemisen kautta Scott Quiver + Oakley Flight Deck -yhdistelmään, joka on silleen melkein hyvä. Oikeastaan lasit ja kypärä osuu yhteen lähes täydellisesti mutta Quiverin MIPSin takaosa tulee ehkä puoli senttiä liian alas, ja jos kääntää päätä tarpeeksi ylös niin se kääntää kypärää vähän eteen ja työntää lasit nenälle. Oikeastaan lasketellessa tuo ei juuri tule vastaan, mutta käytän noita myös talvipyöräilyssä, ja siinä asento on vähän sellainen että tuo joskus ärsyttää.

Jännä tosiaan noissa Flight Deckeissä että vaikka ne näyttää ulospäin valtavilta, ei ne oikeastaan sisäpuolelta ole mitenkään erityisen tilavat. Mulla on niissä usein kirkas linssi ja sen kanssa ne näyttääkin aika peruslaseilta.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Osaako joku varmuudella sanoa (ei mutuja tai arvauksia), että jos on ostanut erikoismatkatavaran Finskin lennolle, niin saako suksien sijaan ruumaan viedä normimatkalaukun. Hintahan noilla on sama.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Joo, tuo ärsytti suunnattomasti kun ostin kypärää ja laseja. Eikä hommaa helpota että oikean kypärän oikeassa koossa ja oikeiden lasien sovittaminen samassa liikkeessä samaan aikaan on likimain mahdotonta. Kun ostin omat niin just tuota Mod1:stä ei ollut missään hyllyssä, Päädyin sit sovittelemisen kautta Scott Quiver + Oakley Flight Deck -yhdistelmään, joka on silleen melkein hyvä. Oikeastaan lasit ja kypärä osuu yhteen lähes täydellisesti mutta Quiverin MIPSin takaosa tulee ehkä puoli senttiä liian alas, ja jos kääntää päätä tarpeeksi ylös niin se kääntää kypärää vähän eteen ja työntää lasit nenälle. Oikeastaan lasketellessa tuo ei juuri tule vastaan, mutta käytän noita myös talvipyöräilyssä, ja siinä asento on vähän sellainen että tuo joskus ärsyttää.
Juuri näin. En tiedä onko minulla jotenkin oudon muotoinen/kokoinen pää, mutta koskaan en ole omistanut sellaista kypärä/lasi-yhdistelmää, joka olisi istunut päähän yhdessä sillä tavalla mukavasti, ettei mikään paina tai valskaa mistään. Varsinkin juuri tuo on hyvin tyypillinen tilanne, että kypärä painaa laseja ikävästi nenänvarteen ja jos tosiaan pitää saada vielä sovitettua rillit siihen yhtälöön, niin vaikeaksi menee.

Jännä tosiaan noissa Flight Deckeissä että vaikka ne näyttää ulospäin valtavilta, ei ne oikeastaan sisäpuolelta ole mitenkään erityisen tilavat. Mulla on niissä usein kirkas linssi ja sen kanssa ne näyttääkin aika peruslaseilta.
Flight Deckit ovat itse asiassa sisämitoiltaan pienemmät kuin Flight Trackerit. Silmälasit eivät mahtuneet noista kuin jälkimmäisten sisälle, joten siksikin päädyin niihin. Muuten olisin ehkä tykännyt hieman enemmän kehyksettömistä Flight Deckeistä. Tosin olisi niillä ollut enemmän hintaakin.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
183
Kannattaa varmaan silmälasiomgelmaisten katsella Bollé V-line Photochromic tämän tyyppistä kokonaisuutta.

Ainakin jossakin arvosteluissa sanottiin, että toimii hyvin.

Itse ostin ensin Julbon lasit ja sitten menin niiden kanssa sovittamaan kypäröitä. Ensiksi olin toki katsonut arvostelut, että mitkä kypärät on sopivia näille laseille. Hyvin istui
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Kannattaa varmaan silmälasiomgelmaisten katsella Bollé V-line Photochromic tämän tyyppistä kokonaisuutta.

Ainakin jossakin arvosteluissa sanottiin, että toimii hyvin.
Tuollaisiakin olen kokeillut. En ole vielä päässyt todistamaan ainoatakaan visiiriversiota, joka istuisi edes kohtuullisen tiiviisti kasvoja vasten, eli visiiri on näissä lähinnä vain suojaamassa suoralta viimalta. Lisäksi ovat yleensä kooltaan ja ulkonäöltään melkoisia möllyköitä. Yhden sortin kompromissiratkaisu tämäkin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 823
Itselläni on laskettelu ollut kovin vähäistä viimeisen kymmenen vuotta, mutta nyt on homma taas aktivoitunut. Suksi asiaa pohdinnassa: Minulla on siis nyt reilut 15 vuotta vanhat Atomic Race SL 9:t.
Suksien päivitystä pohdin ensin näin ajatuksen tasolla. Haluan siis sukset, joilla voi vetää tiukkaa mutkaa, mutta toisaalta haluisin myös lasten perässä laskea kivasti niitä loivempia rinteitä rauhallisemmalla menolla.

Tarjoaako nykypäivän sukset merkittävästi parempaa? Kannattaako lähteä testailemaan ja mitä sieltä kannattaisi ottaa alle kokeiluun?
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
68
Itselläni on laskettelu ollut kovin vähäistä viimeisen kymmenen vuotta, mutta nyt on homma taas aktivoitunut. Suksi asiaa pohdinnassa: Minulla on siis nyt reilut 15 vuotta vanhat Atomic Race SL 9:t.
Suksien päivitystä pohdin ensin näin ajatuksen tasolla. Haluan siis sukset, joilla voi vetää tiukkaa mutkaa, mutta toisaalta haluisin myös lasten perässä laskea kivasti niitä loivempia rinteitä rauhallisemmalla menolla.

Tarjoaako nykypäivän sukset merkittävästi parempaa? Kannattaako lähteä testailemaan ja mitä sieltä kannattaisi ottaa alle kokeiluun?
Black Crows Mirus Cor ja Line Sakana kannattaa käydä testaamassa. Ei toki mitkään pujottelu sukset mutta lyhyen kääntösäteen omaavat ''all mountain'' sukset.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 823
Black Crows Mirus Cor ja Line Sakana kannattaa käydä testaamassa. Ei toki mitkään pujottelu sukset mutta lyhyen kääntösäteen omaavat ''all mountain'' sukset.
Nokun haluaisin pysyä siinä pujottelu genressä, niin ajatus tuntuisi aika vieraalta. Onhan se varmaan niin, että noita kannattaisi koeajaa.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
495
itse nyt muutaman vuoden lautailut ja tekis mieli vaihtaa lautaa.. haluaisin vähän paremmin käätyvän ja joustavemman.. mihin kannattaa huomiota kiinnittää, tietämys on itsellä aika nolla näissä asioissa..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Tuli käytyä Rukalla laskemassa ja pääsi kokeilemaan myös maston uuden hissin ja rinteet. Pari videoo tuli kuvattua.



 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Lopulta päädyin vaihtamaan kypäräksi Oakley Mod 1 Pron ja laseiksi Oakley Flight Tracker XL Factory Pilot Black/Prizm Sapphire Iridiumit. Molemmat olivat sopivasti tarjouksessa ja lasien kohdalla oli vielä jäljellä vain viimeinen hyllykappale, niin sain vielä vähän lisäalennusta alennushinnasta.

Oakley lupaa, että heidän lasit ja kypärät sopivat saumattomasti yhteen, mutta kyllä noissakin on mielestäni vielä toivomisen varaa monessakin mielessä, vaikka nämä tuntuivat olevan kaikista testatuista paras vaihtoehto.
Näistä otin ensimmäiset käytännön tyypit tänään ja täytyy sanoa, että olen tyytyväinen. Kypärä on tosi mukavan tuntuinen päässä, eikä tarvitse mitään alle vähän napakammassakaan pakkasessa (tänään oli joku -13 astetta). Myös lasit istuvat pienen totuttelun jälkeen ihan hyvin yhteen ja toimivat rillienkin kanssa. Huurtumisongelmia ei ollut.

Oakley lasien Sapphire Iridium on oikeasti lasien käyttäjän puolelta sellainen hieman rose-tint -värinen, mutta se vaikutti toimivan ihan kivasti myös rinteen oranssisävyisessä iltavalaistuksessa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Huomasin yllätyksekseni että omat halpaBollet: niihin mahtuu mun silmälasit sisään.
Tosin en tarvitse lasketteluetäisyyksille laseja, mutta jos pitäisi mitään vehkeiden kanssa nyplätä niin silloin kyllä.

Heh, 15 vuotta vanhat sukset tuntuu aika antiikkisilta -sanoo mies jolla on 2007 vuoden K2 Apachet -ja ne tuntuvat liian moderneilta ;-D Ja yleensä valitsenkin ne "kunnon sukset" -vuoden 1988 Dynastarit mielummin ;-D


No, se niistä, monot yllättäin hankaa luuta. Kolme lyhyttä varvia ollut tällä kaudella mäessä ja arkaa on.

Joten kävin Puuilossa:
_1220471.JPG _1220464.JPG
Tuossa kanankoipeni ohut luunkulma:
_1220467.JPG _1220469.JPG

Hyvält vaikuttaa:
_1220463.JPG Jospa tänään vielä kokeiluun...
tästä voi olla kalvamiseen sekin etu että riukikinttujen kanssa on monoja hankala saada niin piukkaat ettei varsissa olisi "klappia" -joka tiuetenkin aiheuttaa kalvamista, ja huonontaa suksituntumaa merkittävästi, kun sekä voimansiirto että palaute ei välity. Mutta huomenna ollaan viisaampia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
a) Aivan pirun hyvä systeemi tuo neopreeni koivella! Taidan jatkaa käyttöä vaikkei iho hiertyisikään. Erittäin mainio, saan mononvarret paljon piukemmaksi. Iloinen yllätys laskutuntumassa.

b) Amerikkalaiset on kiinnostava porukka, alkoi naurattaa taas kun selasin vanhoja lehtiä. Koko sivun ilmoitus suksen taakse asennettavasta kuokasta joka raapii lunta! Ski Jet!
Ei hitto. "made in usa" -älä perhana, ihanko totta.
Ja lopussa: " We are looking forward to hearing from you." ;-D

_1220561.JPG
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
187
Onko täällä kokemuksia tai suosituksia lämpösukista tai -pohjallisista? Tuppaa omat varpaat jäätymään, varmaan junnuna palelluttanut liian monta kertaa mäessä, kun eivät oikein kestä pakkasta.

Mukavasti olen saanut laskupäiviä tähän alkutalveen, kun marraskuussa kävin pohjoisessa Levi/Ylläs ja joulukuussa pika-aikataululla kasatussa reissussa Kitzbühelissa. Kotimäkeen on myös ehtinyt ja perinteinen joululaskettelu Rukalla. Maston uusi hissi on oikein mukava. Viime keväänä hankituilla slalom suksilla jaksaa hyvin hinkata Rukan lyhyempiä rinteitä, vaikka tänäänkään luistot eivät olleet kummoiset. Seuraavaksi kovasti kotimäkilaskua ennen kuin suuntana ensimmäistä kertaa Sveitsi ja Laax tammi-helmikuun vaihteessa. Jos joku on käynyt, vinkkejä otetaan vastaan.

Mitähän reissuja sitä helmi-maaliskuulle keksisi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Onko täällä kokemuksia tai suosituksia lämpösukista tai -pohjallisista? Tuppaa omat varpaat jäätymään, varmaan junnuna palelluttanut liian monta kertaa mäessä, kun eivät oikein kestä pakkasta.
Näihin olen tykästynyt. 2-3 eurolla saa yhden parin kertakäyttöpohjallisia Motonetista ja Halpahallista jne. Lämmittävät sopivasti useamman tunnin ajan.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Onko täällä kokemuksia tai suosituksia lämpösukista tai -pohjallisista? Tuppaa omat varpaat jäätymään, varmaan junnuna palelluttanut liian monta kertaa mäessä, kun eivät oikein kestä pakkasta.

Mukavasti olen saanut laskupäiviä tähän alkutalveen, kun marraskuussa kävin pohjoisessa Levi/Ylläs ja joulukuussa pika-aikataululla kasatussa reissussa Kitzbühelissa. Kotimäkeen on myös ehtinyt ja perinteinen joululaskettelu Rukalla. Maston uusi hissi on oikein mukava. Viime keväänä hankituilla slalom suksilla jaksaa hyvin hinkata Rukan lyhyempiä rinteitä, vaikka tänäänkään luistot eivät olleet kummoiset. Seuraavaksi kovasti kotimäkilaskua ennen kuin suuntana ensimmäistä kertaa Sveitsi ja Laax tammi-helmikuun vaihteessa. Jos joku on käynyt, vinkkejä otetaan vastaan.

Mitähän reissuja sitä helmi-maaliskuulle keksisi.
Ostin viime kaudelle nämä sukat ja on toimineet hyvin. Ei palele varpaat vaikka ois -30C pakkasta.

Ei toki halvat mutta tuntuu kestävän ja pitää lämmön useamman tunnin.

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Ostin viime kaudelle nämä sukat ja on toimineet hyvin. Ei palele varpaat vaikka ois -30C pakkasta.

Ei toki halvat mutta tuntuu kestävän ja pitää lämmön useamman tunnin.

Samoja katselin alkutalvesta, mutta totesin sitten, että noiden hinnalla saa 100 paria kertakäyttöisiä, eli aika paljon pitäisi ulkoilla pakkasilla, että nuo kannattavat. Toki noissa on muita etuja, kuten säädettävyys ja mahdollisuus käyttää päällä toisia sukkia ilman että lämmitysteho heikentyy jne.

Vähän arvelutti sekin, että miten kauan noissa kestää akut, kun sukat ovat kuitenkin yli puolet vuodesta laatikossa? Akkuja saa toki uusia, mutta aika kovaan hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
293
Ostin viime kaudelle nämä sukat ja on toimineet hyvin. Ei palele varpaat vaikka ois -30C pakkasta.

Ei toki halvat mutta tuntuu kestävän ja pitää lämmön useamman tunnin.

Näille suksille pisteet! Itsellä olleet 2 talvea käytössä, ja ainakin sen aikaa akut toimineet ok. Itse käyttänyt näitä sukkia myös kovalla pakkasella murtomaahiihdossa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Mitähän noista siteistä pitäisi ymmärtää?

Mulla oli toisina suksina Nordican Enforcer 88 Marker griffonin siteillä. Kaaduin niillä aika pahasti rinteessä, eikä sukset lähtenyt jalasta.
Tuota ennen laskenut vain Atomicin suksilla ja Atomicin siteillä, ja ne on aina lähtenyt jalasta kun olen kaatunut.

Nyt olen katsomassa uusia Enforcereita myytyjen tilalle, mutta näkyy noita myytävän vain markerin siteellä? Noita siteitä suositellaan parkkiin ja vapaa laskuun, mutta 95% omasta laskuista tulee rinteessä.

Atomicit on redster G9, eli tarkoitettu todella kovaan kyytiin jäisessä rinteessä.

Toimiiko noi siteet erilailla sitten, kun selkeästi tarkoitettu rinteeseen ja toisten siteiden spekseissä ei rinteestä edes puhuta?
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 707
Mitähän noista siteistä pitäisi ymmärtää?

Mulla oli toisina suksina Nordican Enforcer 88 Marker griffonin siteillä. Kaaduin niillä aika pahasti rinteessä, eikä sukset lähtenyt jalasta.
Tuota ennen laskenut vain Atomicin suksilla ja Atomicin siteillä, ja ne on aina lähtenyt jalasta kun olen kaatunut.

Nyt olen katsomassa uusia Enforcereita myytyjen tilalle, mutta näkyy noita myytävän vain markerin siteellä? Noita siteitä suositellaan parkkiin ja vapaa laskuun, mutta 95% omasta laskuista tulee rinteessä.

Atomicit on redster G9, eli tarkoitettu todella kovaan kyytiin jäisessä rinteessä.

Toimiiko noi siteet erilailla sitten, kun selkeästi tarkoitettu rinteeseen ja toisten siteiden spekseissä ei rinteestä edes puhuta?

Tuonne kun syötät hieman tietoja niin se kertoo aika hyvin minkälainen olisi sopiva DIN asetus siihen siteeseen laittaa.

Onhan niissä siteissä nyt aika paljon (pieniä teknisiä) eroja, mutta periaatteessa suurin osa myytävistä siteistä on "Alpine" siteitä. Yleensä siteitä, joita suositellaan parkkiin ja vapaalaskuun on lähtökohtaisesti isompi DIN arvo. DIN tarkoittaa käytännössä sitä, että kuinka kovaa se mono pysyy siellä siteessä kiinni.. Jos se arvo on matalampi niin se mono lähtee herkemmin irti siteestä, kun taas korkeampi DIN niin se pysyy tiukemmin siteessä kiinni.

Kannattaa myös pohtia sitä omaa laskutyyliä, tykkäätkö laskea carvereilla vai sitten jollakin enemmän linkkaamillasi all mountain suksilla. Carverit nappaa takakantilla kiinni rinteeseen käännöksiä tehdessä ja all mountainilla surffaillaan mukavasti rinteessä :)
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
798
Tuli varattua matka Val Thorensiin reissu keväthangille. Viimeksi tuolla tuli käytyä n. 10 vuotta sitten, saas nähdä kuinka on muuttunut, jos ollenkaan. Tuo 3 laakson alue on hyvinkin tuttu entuudestaan, siellä tullut käytyä aikoinaan useampi kerta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Minä taas katsoisin että jokainen on vastussa omista siteistään.

Toki siteissä pyritään samaan kuin kaikessa muussakin: tekemään jatkuvasti halvemalla.
Muistan ajan, jolloin siteet olivat kaikki metallia, Salomoneissa jotkin mallit avastivat etusidettä yläspäin, ja Tyroliassa takasidettä sivuviistoon "Diagonal", ja Markerissa sivuun kääntyi etusiteessä koko monon aluslevykin ynnämuuta joista voi enää vain unelmoida.

Jokaisella on omat taipumukset, omat fyysiset ominaisuudet, toisella 175cm/80kg on voimaa 3x mitä toisella, kolmannella heikon nivelsiteet jne. Lisäksi laskutyylejä ja muuta varustusta on eri tavoin, esim. toisella täysin pystyt ja toisella etukaltevat monot. Koivet tikkupystyssä rassataan aika tavalla enemän polvia jos kaadutaan kiertäen jne.
Samoin jossan paksussa nuoskassa tulee suksen sivuun ohjaavaa kaatumista helpommin, hitaassakin vauhdissa, kuin kovalla pinnalla. Kovalla pinnalla siteeseen tulee helpommin tärinän, iskuja, jotka saattavat avata joustamattoman sidemallin.

Minä säädän siteen avaustesteillä, avaan omilla voimillani siteet -jollen pysty, löysään säätöä, jos vaikuttaa liian iisiltä, kiristän. Mutta: jos siteeni avautuvat joskus rinteessä "turhaan", en yleensä sääädä. No, noita saattaa sattua kerran kolmessa vuodessa, helpoiten tahaton aukeaminen tapahtuu iskusta, jos kopsauttaa sivusuuntaan mononsa johonkin, side ei ehkä tykkää, ja aukeaa.

Se mihin DIN-säätöön (joiden tarkkuutta merkistä toiseen ei kai usko kukaan)
siteeni säätöni jälkeen ovat päätyneet, niin löysempään mitä "taulukot" sanovat.
Tosin en olekaan koskaan loukannut koipiani mäessä. -Tosin kuin kaverni, joka "päätin kiristää kun suksi lähti kaaduttuani puolimetrisessä nuoskassa"
...meni keppien kanssa aika pitkään, mutta oli hyvä kuski loppumatkan ;-)

Tein tuosta videon kaksi viime talvena.
tuossa toinen:

 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612

Tuonne kun syötät hieman tietoja niin se kertoo aika hyvin minkälainen olisi sopiva DIN asetus siihen siteeseen laittaa.

Onhan niissä siteissä nyt aika paljon (pieniä teknisiä) eroja, mutta periaatteessa suurin osa myytävistä siteistä on "Alpine" siteitä. Yleensä siteitä, joita suositellaan parkkiin ja vapaalaskuun on lähtökohtaisesti isompi DIN arvo. DIN tarkoittaa käytännössä sitä, että kuinka kovaa se mono pysyy siellä siteessä kiinni.. Jos se arvo on matalampi niin se mono lähtee herkemmin irti siteestä, kun taas korkeampi DIN niin se pysyy tiukemmin siteessä kiinni.

Kannattaa myös pohtia sitä omaa laskutyyliä, tykkäätkö laskea carvereilla vai sitten jollakin enemmän linkkaamillasi all mountain suksilla. Carverit nappaa takakantilla kiinni rinteeseen käännöksiä tehdessä ja all mountainilla surffaillaan mukavasti rinteessä :)
Kyllä DIN säädöt on tiedossa, ja noissa oli ainakin pykälää pienempi DIN kuin atomiceissa.
Noita Nordicoita vaan myydään pääasiassa noilla siteillä, että onkai niillä jotain eroa siteisiin jotka on rinteisiin tarkoitettu?

Pääasiassa tykkään laskea kovaa carving suksilla, mutta noi Redsterit ei oo hauskoja laskela missään muualla, eikä esim lasten kanssa.
Selvittelyllä päädyin että hyvät kakkossukset olisivat Nordican Enforcerit, joilla pääsee lujaa jäällä mutta myös pehmeämmässä maastossa, esim metsässä, rytmiä muuttamalla. Ja näin ne toimivatkin.
Saa toki ehdottaa muitakin suksimalleja, mutta pitää olla kuitenkin sellaisen jonka voi jäisessä rinteessä laittaa huoletta kantille mutta pystyy jotenkin laskemaan rinteen ulkopuolella.

Minä taas katsoisin että jokainen on vastussa omista siteistään.

Toki siteissä pyritään samaan kuin kaikessa muussakin: tekemään jatkuvasti halvemalla.
Muistan ajan, jolloin siteet olivat kaikki metallia, Salomoneissa jotkin mallit avastivat etusidettä yläspäin, ja Tyroliassa takasidettä sivuviistoon "Diagonal", ja Markerissa sivuun kääntyi etusiteessä koko monon aluslevykin ynnämuuta joista voi enää vain unelmoida.

Jokaisella on omat taipumukset, omat fyysiset ominaisuudet, toisella 175cm/80kg on voimaa 3x mitä toisella, kolmannella heikon nivelsiteet jne. Lisäksi laskutyylejä ja muuta varustusta on eri tavoin, esim. toisella täysin pystyt ja toisella etukaltevat monot. Koivet tikkupystyssä rassataan aika tavalla enemän polvia jos kaadutaan kiertäen jne.
Samoin jossan paksussa nuoskassa tulee suksen sivuun ohjaavaa kaatumista helpommin, hitaassakin vauhdissa, kuin kovalla pinnalla. Kovalla pinnalla siteeseen tulee helpommin tärinän, iskuja, jotka saattavat avata joustamattoman sidemallin.

Minä säädän siteen avaustesteillä, avaan omilla voimillani siteet -jollen pysty, löysään säätöä, jos vaikuttaa liian iisiltä, kiristän. Mutta: jos siteeni avautuvat joskus rinteessä "turhaan", en yleensä sääädä. No, noita saattaa sattua kerran kolmessa vuodessa, helpoiten tahaton aukeaminen tapahtuu iskusta, jos kopsauttaa sivusuuntaan mononsa johonkin, side ei ehkä tykkää, ja aukeaa.

Se mihin DIN-säätöön (joiden tarkkuutta merkistä toiseen ei kai usko kukaan)
siteeni säätöni jälkeen ovat päätyneet, niin löysempään mitä "taulukot" sanovat.
Tosin en olekaan koskaan loukannut koipiani mäessä. -Tosin kuin kaverni, joka "päätin kiristää kun suksi lähti kaaduttuani puolimetrisessä nuoskassa"
...meni keppien kanssa aika pitkään, mutta oli hyvä kuski loppumatkan ;-)

Tein tuosta videon kaksi viime talvena.
tuossa toinen:

Jokaisenhan pitää DIN arvot itse säätää, ja niissä on eroja eri siteiden välillä. Mulla ollu nyrkkisääntönä oma paino / 10 - 1. Siitä olen lähtenyt kiristämään.
Nyt ei tosiaan kovassakaan pannussa lähtenyt jalasta. En tiedä sitte johtuiko siitä, että oli uudemman malliset GripWalk monot. Olisiko etusiteeseen pitänyt tehdä jotain säätöjä?

Pitää katsella joutku toiset siteen kuin Markerit seuraaviin suksiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Kyllä DIN säädöt on tiedossa, ja noissa oli ainakin pykälää pienempi DIN kuin atomiceissa.
Noita Nordicoita vaan myydään pääasiassa noilla siteillä, että onkai niillä jotain eroa siteisiin jotka on rinteisiin tarkoitettu?

Pääasiassa tykkään laskea kovaa carving suksilla, mutta noi Redsterit ei oo hauskoja laskela missään muualla, eikä esim lasten kanssa.
Selvittelyllä päädyin että hyvät kakkossukset olisivat Nordican Enforcerit, joilla pääsee lujaa jäällä mutta myös pehmeämmässä maastossa, esim metsässä, rytmiä muuttamalla. Ja näin ne toimivatkin.
Saa toki ehdottaa muitakin suksimalleja, mutta pitää olla kuitenkin sellaisen jonka voi jäisessä rinteessä laittaa huoletta kantille mutta pystyy jotenkin laskemaan rinteen ulkopuolella.



Jokaisenhan pitää DIN arvot itse säätää, ja niissä on eroja eri siteiden välillä. Mulla ollu nyrkkisääntönä oma paino / 10 - 1. Siitä olen lähtenyt kiristämään.
Nyt ei tosiaan kovassakaan pannussa lähtenyt jalasta. En tiedä sitte johtuiko siitä, että oli uudemman malliset GripWalk monot. Olisiko etusiteeseen pitänyt tehdä jotain säätöjä?

Pitää katsella joutku toiset siteen kuin Markerit seuraaviin suksiin.
oliko se liukulevy edessä säädetty liian ylös? Monon ja sen liukulevyn väliin pitäisi mennä käyntikortti jonka saa vedettyä pois . Ks. Ohjeet
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Jokaisenhan pitää DIN arvot itse säätää, ja niissä on eroja eri siteiden välillä. Mulla ollu nyrkkisääntönä oma paino / 10 - 1. Siitä olen lähtenyt kiristämään.
Nyt ei tosiaan kovassakaan pannussa lähtenyt jalasta.
Merkillistä, säädit aukeamaan, muttei auennut. Jos siteisiin on säätösi jälkeen päässyt likaa?
Tuskin mekanismi paljoa hiekkaa vaatisi ollakseen jumissa. Tietysti, kuten mainitsin, siteiden aukeamissuunnat eivät kata, varsinkaan nykyisin, joka suuntaa.

Aikoinaan testasin siteet joka laskupäivänä, mutta nykyisin niin laiska että testaan aukeamiset vain pari kertaa kaudessa. Jos loukkaannun, kukaan ei tule antamaan siitä korvausta, eikä kyllä rahakaan auta jos koipi on rikki...
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
oliko se liukulevy edessä säädetty liian ylös? Monon ja sen liukulevyn väliin pitäisi mennä käyntikortti jonka saa vedettyä pois . Ks. Ohjeet
En kyllä tarkemmin katsonut. Liikkeessä asentivat ja säätivät monojen mukaan.

Merkillistä, säädit aukeamaan, muttei auennut. Jos siteisiin on säätösi jälkeen päässyt likaa?
Tuskin mekanismi paljoa hiekkaa vaatisi ollakseen jumissa. Tietysti, kuten mainitsin, siteiden aukeamissuunnat eivät kata, varsinkaan nykyisin, joka suuntaa.

Aikoinaan testasin siteet joka laskupäivänä, mutta nykyisin niin laiska että testaan aukeamiset vain pari kertaa kaudessa. Jos loukkaannun, kukaan ei tule antamaan siitä korvausta, eikä kyllä rahakaan auta jos koipi on rikki...
Voi tietty olla mahdollista. Aika vähä niillä laskin.
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
659
Näistä otin ensimmäiset käytännön tyypit tänään ja täytyy sanoa, että olen tyytyväinen. Kypärä on tosi mukavan tuntuinen päässä, eikä tarvitse mitään alle vähän napakammassakaan pakkasessa (tänään oli joku -13 astetta). Myös lasit istuvat pienen totuttelun jälkeen ihan hyvin yhteen ja toimivat rillienkin kanssa. Huurtumisongelmia ei ollut.

Oakley lasien Sapphire Iridium on oikeasti lasien käyttäjän puolelta sellainen hieman rose-tint -värinen, mutta se vaikutti toimivan ihan kivasti myös rinteen oranssisävyisessä iltavalaistuksessa.
Pakko kaapata tämä sun kommentti, kun sullakin Oakleyn silmälasien yli menevät lasit. Meillä nimittäin kävi niin, että oakleyn prescription eyewear -compatible -lasit sai silmälaseista sangat tosi hauraiksi ja lopulta katki. Silmälasiliikkeen yrittäjä kertoi, että johtuu siitä, että kun on kuitenkin sangan kohdalta aika tiivis setti, niin ilmenee sen verran painetta, että sangat brakasi. Tämän kommelluksen jälkeen olisin aika varuillani tuollaisten silmälasien kanssa yhteensopivien laskettelulasien kanssa, enkä ainakaan käyttäisi mitään tuhannen taalan silmälaseja lasketellessa. Yhden kauden kesti silmälasit laskettelussa... Silmälasipäisille huomattavasti parempi ratkaisu on imo visiirillinen kypärä.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 707
@Rozor Saattaa myös olla ihan vaan lunta siellä välissä. Vaikka itseni koen suhteellisen kokeneeksi laskijaksi niin kyllä sitä joskus laiskuuttaan monon pohjaan on jäänyt vähän lunta ja se vaikuttaa heti siihen, että mono irtoaa siteestä helpommin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Pakko kaapata tämä sun kommentti, kun sullakin Oakleyn silmälasien yli menevät lasit. Meillä nimittäin kävi niin, että oakleyn prescription eyewear -compatible -lasit sai silmälaseista sangat tosi hauraiksi ja lopulta katki. Silmälasiliikkeen yrittäjä kertoi, että johtuu siitä, että kun on kuitenkin sangan kohdalta aika tiivis setti, niin ilmenee sen verran painetta, että sangat brakasi. Tämän kommelluksen jälkeen olisin aika varuillani tuollaisten silmälasien kanssa yhteensopivien laskettelulasien kanssa, enkä ainakaan käyttäisi mitään tuhannen taalan silmälaseja lasketellessa. Yhden kauden kesti silmälasit laskettelussa... Silmälasipäisille huomattavasti parempi ratkaisu on imo visiirillinen kypärä.
Silmälasien koosta ja mallista riippuen mahdollisesti näin, mutta en ole löytänyt yhtä hyvin toimivaa visiirikypärää mistään. Visiirimallit valskaavat järjestään ilmaa sisään reunoilta ja lopputuloksena viima vetistää silmiä ja lasit huurtuvat. Eikä tuo paketti ainakaan minulla ole sen tiukempi sangoille kuin moottoripyöräkypärä, jota olen käyttänyt vuosien ajan ja paljon aktiivisemmin.

Tossa juuri tosin pari päivää sitten testasin liikkeessä Salomon Driver Pro/Prime Mipsiä, joka oli heittämällä paras tähänastisista visiirimalleista. Se on vaan helkutin kallis ja arvosteluiden perusteella siinä on omat ongelmansa mm. varaosien saatavuuden kanssa ja vaikka linssit ovat vaihdettavat, ei lisälinssejä saa ostettua mistään. Rinteessä en näitä ole päässyt testaamaan. Visiiriosan pehmusteen tiiviys ja pehmustemateriaalin yleinen ohuus arveluttaa ehkä eniten. No, onneksi ei ole tarvetta nyt vaihtaa, mutta jos tuo sattuu keväällä alennuskorista löytymään, niin voisi kiinnostaa.

Tavallinen:

Photochromic:

Edit.
Näköjään toi toinen on Driver Pro ja toinen Driver Prime. En tiedä onko noissa muuta käytännön eroa kuin linssi? Ilmeisesti ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Olipa hankala löytää sellaisia laskettelulaseja, joiden alla voi käyttää omia silmälaseja ja jotka sopivat kypärän kanssa. Aiemmin olen jättänyt nämä suosiolla kokonaan väliin, mutta nyt on tiedossa useamman päivän keikka sellaisiin olosuhteisiin, joissa on pakko olla ainakin välillä lasit, niin piti käydä valikoima läpi melko kattavasti. Minun silmälasit eivät ole kovinkaan isokokoiset, mutta silti oli haastavaa löytää sopivia laskettelulaseja, jotka toimivat rillien kanssa. Ylipäätään OTG-laskettelulaseja on tarjolla melko vähän ja sitten kun pitäisi vielä löytää sellaiset, jotka toimivat jotenkin järkevästi kypärän kanssa, niin vaikeaksi menee. Erillisiä laskettelulaseihin kiinnitettäviä reseptilinssejä taas ei ole näillä meikäläisen verrattain maltillisilla laskettelumäärillä järkevää hommata. Tuttavalla olisi ollut tarjolla pikkurahalla Oakleyn Airbrake XL:t tuplalaseilla, mutta niihin eivät silmälasit mahtuneet sisälle mitenkään järkevästi. Sama juttu Oakleyn Flight Deck L:n kanssa, joita mainostetaan OTG-laseina.

Lopulta päädyin vaihtamaan kypäräksi Oakley Mod 1 Pron ja laseiksi Oakley Flight Tracker XL Factory Pilot Black/Prizm Sapphire Iridiumit. Molemmat olivat sopivasti tarjouksessa ja lasien kohdalla oli vielä jäljellä vain viimeinen hyllykappale, niin sain vielä vähän lisäalennusta alennushinnasta.

Oakley lupaa, että heidän lasit ja kypärät sopivat saumattomasti yhteen, mutta kyllä noissakin on mielestäni vielä toivomisen varaa monessakin mielessä, vaikka nämä tuntuivat olevan kaikista testatuista paras vaihtoehto. Jotenkin hassua, että nämä markkinat ovat vuodesta toiseen vähän tällaista räpiköintiä etsiessä vähiten huonoa kompromissia.
Olen käyttänyt hyvällä menestyksellä kertakäyttöpiilareita lasketellessa nyt toistakymmentä vuotta. Suosittelen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Olen käyttänyt hyvällä menestyksellä kertakäyttöpiilareita lasketellessa nyt toistakymmentä vuotta. Suosittelen.
Pitäisi kokeilla taas onko niissä tekniikka kehittynyt. Joskus 10v sitten lopetin piilareitten käytön, kun ne tuntuivat 30min käytön jälkeen ihan kuin olisi hiekkaa silmissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Pitäisi kokeilla taas onko niissä tekniikka kehittynyt. Joskus 10v sitten lopetin piilareitten käytön, kun ne tuntuivat 30min käytön jälkeen ihan kuin olisi hiekkaa silmissä.
Kannattaa koittaa useampaa brändiä / mallia ja pyydä ohuemmat linssit. Itselleni optikko antoi ekoiksi piilareiksi jotkut ”aloittelijamallit” jotka olivat paksut (helpommat käsitellä) ja ymmärrän jos ne jotakuta ärsyttivät.

Sen jälkeen ostin jotain vähän kalliimpia high-endimpiä ja selvästi ohuempia / hauraampia linssejä joiden mukavuus on selvästi parempi. Olisinko 3x 90 linssin paketit saanut reilussa vuosikymmenessä kulutettua läpi kun ostin viimeisen ”vanhaa legacymallia” viime vuonna. Tämä kausi menee vielä vanhoilla, mutta ensi kaudeksi pitänee testata uusia malleja kun vanha poistui myynnistä.

Toki jos käytössä oli jo oikean kaarevuussäteen sopivan kokoiset ja ohuet high-end linssit, niin sitten ei varmaan mahda.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Onko rukalla muuta kuin tampatut rinteet? En kakarana moista huomannut tietenkään äimistellä.En toki oleta Yllästä tai Pallasta mutta mitään?

edit: en oikeastaan tarvitsekaan vastausta, kämppätarjous oli nyt vain pimeään aikaan joten ei kyllä innosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
En muista oliko tästä viime talvena juttua, mutta oletteko keksineet keinoa putsata laskettelulasien sisäpintaa?
Niissä kun on se kosketusta kestämätön "huurtumisenestosmäidä" -ja jos vaan huuhtelee vedellä niin taatusti jää laikkuja...
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
659
En muista oliko tästä viime talvena juttua, mutta oletteko keksineet keinoa putsata laskettelulasien sisäpintaa?
Niissä kun on se kosketusta kestämätön "huurtumisenestosmäidä" -ja jos vaan huuhtelee vedellä niin taatusti jää laikkuja...
Muistaakseni niitä ei oikeen saisi putsata eikä niihin koskea, en kylläkään ole varma. Omiani olen käsitellyt varoen niin, ettei sisäpintaa ole ollut tarvetta putsata. Tyyliin kerran kauteen irroitan linssit ja putsaan hieman kostealla mikrokuituliinalla linssien sisäpinnan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Tänään oli Tahkolla nätti keli ja rinteet hyvässä kunnossa. Oli myös porukkaa reilusti niin sai varovaisesti laskea.

 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
183
Millä sivukantti+pohjakanttikombolla olette yleensä vetäneet esim. Alpeilla jossa nyt hyvin vaihtelevasti viikon aikana aamulla jäätä ja iltapäivällä sohjoa paikoin?

1° ja 88° vai 0,5-1° ja 87° vai peräti vielä enemmän kisamaiseen suuntaan?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Tiiä si jos asteen nostaa lumesta, niin se kuinka jyrkkä se kulma on sitten on aika se ja sama, terävämpi pitää, mutta vaan tietenkin tylsyy nopeammin. Perinteisellä jalkavuudella kärjen ja perän trimmi oli olennaisempaa, mutta nykykanooteilla suksikohtaista.

Oli muuten Lienzin naisten puikka aika klassikko! Katoin kakkoskierroksen kahdesti ja ehkä katson kolmannenkin kerran!

Mäessä viereisellä autolla oli varhaisteinillä mietoja mononlaitto-ongelmia, ja annoin vinkin että vedä se yläpanta piukkaan ensimmäiseksi, ja paina polvi alas, niin sen jälkeen soljet menee soljuen kiinni (kun kantapää meni paikoileen).
Isänsä kiitti vinkistä,ja vastasin että mitä tuosta, jos on 52 vuotta laskenut niin väistämättä sitä jotain on oppinut ;-)
Ja nyppylällä pojat mietti sauvojen rannehihnojen tarpeellisuutta. Sanoin että mielipidejuttuja, itse ruuvaan ne aina turhina hittoon, mutta kaikki jotka tunnen, käyttävät ja tykkäävät. ;-D
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 287
Tänään oli Tahkolla nätti keli ja rinteet hyvässä kunnossa. Oli myös porukkaa reilusti niin sai varovaisesti laskea.

Mitenkäs Tahko, onko rinteet laajentuneet / kehittyneet 5v takaiseen? Ja onko sinne huipulle avattu se joku hotelli tms. tai oliko se ihmisen hinnoissa? Ja olikos siellä holiday clubillakin joku remontti? Aktiviteetit vissiin laajentuneet?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Mitenkäs Tahko, onko rinteet laajentuneet / kehittyneet 5v takaiseen? Ja onko sinne huipulle avattu se joku hotelli tms. tai oliko se ihmisen hinnoissa? Ja olikos siellä holiday clubillakin joku remontti? Aktiviteetit vissiin laajentuneet?
Rinteet aika lailla samat kuin 5 vuotta sitten. Panoraaman vieressä on uusi hotelli joka on hinnoiteltu niin että sinne menee vaan varakkaat ja luksuslomaa haluavat. Useita satasia per yö halvin vaihtoehto ja ravintola on fine-dining joten ei varmasti halvinta mahdollista ruokaa tarjolla.

Pehku sai uudet omistajat ja tälle talvelle on tehty uusi iso terassi aftereita varten. Ja Suomen pisin köysiliuku avattiin syksyllä joka menee Pehkusta Piazzalle.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Jos laittaa hiukan kovaa kumia etukallistuksen lisäämiseen, useita kerroksia korkkia spoileriin ja neopreenia nilkalle, niin onko monot sit:

_1220600.jpg
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Ostin muksulle uudet twintipit käytettynä. Muuten ovat ihan ok kunnossa, mutta ovat seisoneet varastossa pidemmän aikaa ja kantit ovat ruosteessa. Yleensä olen huoltanut kaikki talouden sukset itse, mutta kanteille en ole tehnyt laskettelusuksissa mitään. Riittääkö ruosteisten kanttien kunnostukseen ihan vaan joku tällainen setti, vai pitäisikö viedä suosiolla jonnekin huollettavaksi? Muuten veisin suoraan liikkeeseen, mutta jos olisi tarvikkeet itsellä, niin voisi jatkossa kunnostaa kaikkien muidenkin suksien kantit aina tarvittaessa.


Edit.
Ilmeisesti pitäisi olla tuon lisäksi vielä "apukantin poistaja":

Edit2.
Varoitus, huono tuote! Älkää tuhlatko rahoja tähän.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
68
Ostin muksulle uudet twintipit käytettynä. Muuten ovat ihan ok kunnossa, mutta ovat seisoneet varastossa pidemmän aikaa ja kantit ovat ruosteessa. Yleensä olen huoltanut kaikki talouden sukset itse, mutta kanteille en ole tehnyt laskettelusuksissa mitään. Riittääkö ruosteisten kanttien kunnostukseen ihan vaan joku tällainen setti, vai pitäisikö viedä suosiolla jonnekin huollettavaksi? Muuten veisin suoraan liikkeeseen, mutta jos olisi tarvikkeet itsellä, niin voisi jatkossa kunnostaa kaikkien muidenkin suksien kantit aina tarvittaessa.


Edit.
Ilmeisesti pitäisi olla tuon lisäksi vielä "apukantin poistaja":
Ei ole kovin vaikeaa huoltaa itse. Ja nuo molemmat kun ostaa niin siinä on kaikki mitä tarvitsee. Eli ensin apukanttia hieman pois ja sen jälkeen sitten normaalilla viilalla pohja ja sivukantti, jonka jälkeen timantti viilalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 973
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom