Laserkaivertimet

Onko täällä kukaan leikkinyt laserkaivertimella? Omistatteko kyseistä laitetta?

Ostin LaserPecker 4 kaivertimen ja siinä on 10W diodi ja 2W ir. Testaillut moniin materiaaleihin ja onhan tuo aika kiva lelu, kun oppinut käyttämään 😁

Tuossa muutamia tekeleitä tähän mennessä 👍🏼

IMG_0291.jpeg

IMG_0094.jpeg

IMG_0047.jpeg

IMG_0737.jpeg

Onkohan tuollaisella tyyriimmällä suurta eroa esim crealityn falcon 10w? Crealitya saa välillä vähän käytettynä reilun satasen hintaankin, sellaista olen ajatellut hankkivani.

Oma veikkaus on että falcon pystyy samanlaiseen jälkeen muilta osin, mutta nuo liuskekivien kuvat olen tehnyt tuolla ir:llä ja sitä ei löydy falconista, joten en osaa sanoa miten hyvä jälki tulee. Leikkaamiseen ja tekstiin/logoihin varmasti pystyy yhtä hyvällä jäljellä. Kuvat on muutenkin vähän hankalia, koska vaatii aika paljon muokkailua, että saa toivotun lopputuloksen.

Joo, nättiä jälkeä olet kyllä saanut aikaiseksi :thumbsup:, ehkä se täytyy tuon 3d-tulostelun lisäksi kokeilla tätäkin hommaa.

Pystyykö noi halpislaitteet (alle 500 tai alle 1000€) leikkaamaan esimerkiksi viilua tai ohutta vaneria? Vai onko ne enemmän polttopiirtimiä/kevytkaivertimia?

Pystyykö noi halpislaitteet (alle 500 tai alle 1000€) leikkaamaan esimerkiksi viilua tai ohutta vaneria? Vai onko ne enemmän polttopiirtimiä/kevytkaivertimia?
Pystyy leikkaamaan helposti 500€ laitteilla. Katsoo vaan että laitteessa on esim. Diodi-laser ja ei tarvi olla älyttömän tehokas edes.

Mulla on 10W diodi ja sillä oon leikannut nätisti ohutta vaneria (3mm). Pystyisi paksumpaakin, mutta en oo testaillut vielä tota 3mm paksumpaa leikata. Muutaman kierroksen saa leikata, jos ei täydellä teholla leikkaa, mutta ei myöskään polta vaneria pahasti, kun herkuttelee asetukset sopivaksi.

Pystyy leikkaamaan helposti 500€ laitteilla. Katsoo vaan että laitteessa on esim. Diodi-laser ja ei tarvi olla älyttömän tehokas edes.

Mulla on 10W diodi ja sillä oon leikannut nätisti ohutta vaneria (3mm). Pystyisi paksumpaakin, mutta en oo testaillut vielä tota 3mm paksumpaa leikata. Muutaman kierroksen saa leikata, jos ei täydellä teholla leikkaa, mutta ei myöskään polta vaneria pahasti, kun herkuttelee asetukset sopivaksi.
Hyvä tieto. Kuinka nopeita nuo on? eli jos nyt esimerkkinä pitäisi leikata 3mm vanerista postikortinkokoinen hieman neliötä monimutkaisempi kappale (tyyliin nyt vaikka pelikortin Risti), niin onko se 5min vai 30min homma?
Saisi siis vähän käryä(muutakin kun vanerin) että missä liikutaan. Entä jos tarttisi polttopiirtää ääriviivat siitä rististä?

Hyvä tieto. Kuinka nopeita nuo on? eli jos nyt esimerkkinä pitäisi leikata 3mm vanerista postikortinkokoinen hieman neliötä monimutkaisempi kappale (tyyliin nyt vaikka pelikortin Risti), niin onko se 5min vai 30min homma?
Saisi siis vähän käryä(muutakin kun vanerin) että missä liikutaan. Entä jos tarttisi polttopiirtää ääriviivat siitä rististä?
Itse leikkaaminen reilusti alle 5min. Mitä meinaat tuolla ääriviivojen polttopiirtämisellä? Jos meinaat että kaivertaisit esim. siihen leikattuun ristiin ääriviivat, niin se tapahtuu kanssa ihan minuutissa/minuuteissa.

Sitten kun lähdetään eri materiaaleja ja monimutkaisempaa kuvaa kaivertamaan, niin kesto voi olla lähempänä 20-60min. Esimerkiksi luottokortin kokoinen valokuva voi viedä aikaa sen 15-30min. Riippuu paljon materiaalista ja kovaan rst:hen (ir-laser) pitää laittaa jo tehot melkein tappiin, niin kesto semmoisella isolla logolla voi olla jo siellä 30-60min välillä. Tehokkaammilla laitteilla sitten toki ajat lyhenee, mutta näillä 2W-10W laitteilla kestot noin tuota luokkaa.

Lähtökohtaisesti kuitenkin puumateriaalia on helppo kaivertaa/leikata ja on käytännössä alle 10 min työ (valmistelut toki vie aikaa sitten x määrän)

Itse leikkaaminen reilusti alle 5min. Mitä meinaat tuolla ääriviivojen polttopiirtämisellä?
Esimerkkinä siis vaikka jonkun logon kärventämisellä puuhun niin että siihen ei synny juuri ollenkaan kuoppaa, mutta se polttaa jäljen puuhun.
Kyselen siis tässä yksinkertaisilla esimerkeillä todella perusasioita, koska viimeksi kun noita olen livenä käyttänyt, niin olivat a) jäätävän hintaisia ja b) jäätävän kokoisia c) niissä oli jäähyt jne. paineilmalla (tästä on kauan). Niin sitä aloin miettiä että mitä nykyisin vois saada kotiharrasteluun alle tonnilla, mitä saa alle viidensadan, ja missä menee se "leikkuri" että käyttökelvoton.

Muoks; Esimerkiksi se että leikkausjälki on suht palamaton eikä pelkkää hiiltä, ja sitten että pääseekö noilla kotilaasereilla tekeen muovihommia (taas jäähdytys) ja onko metallit täysin pois laskuista.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
302 608
Jäsenet
82 188
Uusin jäsen
Turde

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom