Länsimetro

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Phollo
  • Aloitettu Aloitettu
Nopeasti vilkaistuna tuossa on yli 30 pysäkkiä, ei siitä mitään "pika-yhtäänmitään" saa vaikka kuinka haluaisi. Ratikka on ratikka, ts. saatanan hidas ja muusta liikenteestä riippuvainen.
 
Mitäs tuo on, tunti suuntaansa tai jotain? Kuulostaa hulvattomalta ratikkamatkalta, mutta ehkä sitä on tarkoitettu johonkin muutaman pysäkin hyppäyksiin.
Niin metrolla tuon matkan pääsee huomattavasti nopeammin, mutta varmaan tarkoitettukin enemmän johonkin muutamien pysäkkien kulkemiseen. Tosin tätä menoa saa nähdä kumpi on ensin valmis, tämä raitiovaunulinja vai länsimetro.
 
Tosin tätä menoa saa nähdä kumpi on ensin valmis, tämä raitiovaunulinja vai länsimetro.

Noista kahdesta veikkaan että tunneli Tallinnaan valmistuu ensin ja sekin sen vuoksi, että eestiläiset eivät muistaa lopettaa kaivamista puolivälissä vaan puhkaisevat itsensä pintaan asti Espoossa.
 
Nopeasti vilkaistuna tuossa on yli 30 pysäkkiä, ei siitä mitään "pika-yhtäänmitään" saa vaikka kuinka haluaisi. Ratikka on ratikka, ts. saatanan hidas ja muusta liikenteestä riippuvainen.
On se pikaratikka verrattuna Helsingin keskustan ratikoihin. Käytännössä nopeus on samaa luokkaa tai vähän hitaampi kuin bussiversion. Syynä linjan siirtämiselle raiteille on se, että bussien kapasiteetti ei enää riitä.
 
Nopeasti vilkaistuna tuossa on yli 30 pysäkkiä, ei siitä mitään "pika-yhtäänmitään" saa vaikka kuinka haluaisi. Ratikka on ratikka, ts. saatanan hidas ja muusta liikenteestä riippuvainen.
Se on hidas ainoastaan silloin jos annetaan autojen ajaa raitiovaunukiskoilla.:)
 
Milloin tuota pääsee käyttämään ihan tavan kuolevaisetkin? Lokakuussa? Marraskuussa?
 
Helsingin keskustassa pyörivät ratikat ovat poikkeuksellisen hitaita, ne ovat kehno vertailupohja. Wienissä olen matkustellut ratikalla pariin otteeseen, ja koska ovat sen verran eriytetty muusta liikenteestä kulkevat ne näppärästi paikasta toiseen.
Helsingissä on liikaa häiriötä muusta liikenteestä ja on liikaa linjoja liikennöimässä samoilla raiteilla. Tietyissä paikoissa on tyypillistä että ratikat jonoutuvat ja viivettä muodostuu.
Espoossa on tilaa panostaa tähän pikaratikkaan liikenteestä eriyttämisen suhteen, itseäni vaan epäilyttää onko siihen kuitenkaan aitoa tahtotilaa.

Länsimetro projektissa on ainakin selvää että espoon suunnalta ei ole metroa suunniteltu käyttäjien ehdoilla. Kukaan metron asioista päättävä ei tule ikinä metroon jalallaan astumaan. Tämä laiturien lyhentäminen on niin epäloogista että ei sitä pysty mitenkään perustelemaan. Hyvä kompromissi olisi ollut vaikka louhia metroasemille täysimittaiset laiturit, mutta kustannusten säästämiseksi vaikka rajata ne nyt toistaiseksi näiksi lyhyemmiksi asemiksi jollain seinäratkaisulla ja jättää toisen pään uloskäynti rakentamatta.
 

Vuoden myöhässä mistä? Efektiivinen vuoden myöhässä olisi ollut tuo maanantai 14.8., siis se siirtyminen kesäaikatauluista normaaliaikatauluihin. Kaikki tuota myöhempi on oleellisesti yli vuoden myöhässä (koska nyt siis pitää tehdä yksi kokonaan ylimääräinen bussiaikataulumuutos).

Siksi ne viime vuonna niin pitkään yritti pitää kiinni siitä yhdestä päivästään, vaikka tiesivät sen lähes täysin mahdottomaksi.

Siinä suhteessa myöhästyminen yli vuodella kertoo myös jotain tuosta projektin kädettämisen asteesta. (Tai, no kokonaismyöhästymä Länsimetrolla on se kolme vuotta, alkuperäinen lupaus oli syksy 2014.)

Milloin tuota pääsee käyttämään ihan tavan kuolevaisetkin? Lokakuussa? Marraskuussa?

Todennäköisesti tosiaan tähtäävät tuohon lauantaihin 30.9., tai sitten sunnuntaihin 1.10. Aloittanevat ajamaan sitä harvemmilla vuoroväleillä, ja ilman liityntyliikennettä alkuun. Jos eivät ehdi noihin, niin seuraavana viikonloppuna sama kokeilu sitten.

Liityntäliikenne muuttuu metroaikaan maanantaina 6.11. Tämän jälkeen metroa voi pitää oikeasti valmiina, koska vanhat bussilinjat lakkaavat tekemästä sille rinnakkaista operointia. (Tosin tälle on edelleen olemassa se kahden kuukauden jatko-optio, jos jotain vielä tyritään. Silloin se olisi tammikuussa 2018.)


Helsingin keskustassa pyörivät ratikat ovat poikkeuksellisen hitaita, ne ovat kehno vertailupohja. Wienissä olen matkustellut ratikalla pariin otteeseen, ja koska ovat sen verran eriytetty muusta liikenteestä kulkevat ne näppärästi paikasta toiseen.
Helsingissä on liikaa häiriötä muusta liikenteestä ja on liikaa linjoja liikennöimässä samoilla raiteilla. Tietyissä paikoissa on tyypillistä että ratikat jonoutuvat ja viivettä muodostuu.
Espoossa on tilaa panostaa tähän pikaratikkaan liikenteestä eriyttämisen suhteen, itseäni vaan epäilyttää onko siihen kuitenkaan aitoa tahtotilaa.

Länsimetro projektissa on ainakin selvää että espoon suunnalta ei ole metroa suunniteltu käyttäjien ehdoilla. Kukaan metron asioista päättävä ei tule ikinä metroon jalallaan astumaan. Tämä laiturien lyhentäminen on niin epäloogista että ei sitä pysty mitenkään perustelemaan. Hyvä kompromissi olisi ollut vaikka louhia metroasemille täysimittaiset laiturit, mutta kustannusten säästämiseksi vaikka rajata ne nyt toistaiseksi näiksi lyhyemmiksi asemiksi jollain seinäratkaisulla ja jättää toisen pään uloskäynti rakentamatta.

Raitiovaunujen nopeus ei tosiaan taida jäädä raideleveydestä kiinni, vaan siitä liikennevalo- ja muista liikenne-etuuksista. Jaetut kaistat ja risteysalueet ovat niille myrkkyä.

Nuo vajaamittaiset laiturit on tosiaan käsittämätön valinta, koska niiden takia tosiaan välin Kulosaari–Kalasatama kapasiteetti loppuu kesken ilmeisesti jo 2030-luvulla (vaikka ajettaisiinkin tiheävuorovälistä liikennettä, automaattimetrotiheydellä saatetaan päästä jopa 2040-luvun liikenne-ennusteeseen).

Säästöä se joku noin 10 % (100 miljoonaa siitä miljardista), ja pahimmillaan tosiaan joudutaan jo 15 vuoden kuluttua pitämään katko käytössä, kun pitää laajentaa nuo asemat jälkikäteen... jos edes siis voi laajentaa, kun se linjauksessa tehty pieni muutos siinä Otaniemen mutkassa ei taida edes mahdollistaa täyspitkää (suoraa) asemalaituria. (En muista lähdettä, voi olla myös ns. paskapuhetta joltain muutoksenvihaajalta.)

Louhinnan välimallissa ei olisi ilmeisesti tosin ollut myöskään mitään järkeä, koska se louhinta oli juurikin se ainoa kallis osuus. Ne asemarakenteet eivät ole siihen verrattuna juuri minkään hintaisia.
 
Säästöä se joku noin 10 % (100 miljoonaa siitä miljardista), ja pahimmillaan tosiaan joudutaan jo 15 vuoden kuluttua pitämään katko käytössä, kun pitää laajentaa nuo asemat jälkikäteen... jos edes siis voi laajentaa, kun se linjauksessa tehty pieni muutos siinä Otaniemen mutkassa ei taida edes mahdollistaa täyspitkää (suoraa) asemalaituria. (En muista lähdettä, voi olla myös ns. paskapuhetta joltain muutoksenvihaajalta.)
Noin se kuulemma on. Yksi vaihtoehto olisi, että Otaniemessä juna pysähtyisi siten, että vain neljästä keskimmäisestä vaunusta pääsisi ulos (eli päädyissä olevissa vaunupareissa pitäisi olla sillä puoliskolla, joka pysähtyy aseman kohdalla), mutta turvallisuushakuisessa Suomessa tuo tuntuu olevan liian hurja ajatus. Muualla maailmassa tuollaisiakin ratkaisuja on.
 
Onhan tuolla maailmalla paljon metroasemia missä laituri ei ole suora. Lontoossa ainakin, silloin tosin on "mind the gap" paikallaan tietyissä kohdissa.
 
Onhan tuolla maailmalla paljon metroasemia missä laituri ei ole suora. Lontoossa ainakin, silloin tosin on "mind the gap" paikallaan tietyissä kohdissa.

Tasainen kaarre ei varmaan olisikaan ongelma, mutta tuossa taitaa siis alkaa heti tuon aseman jälkeen mutka molemmissa päissä. (Ulkomuistista edelleen: tämä oli silloin 2012 pinnalla, kun noita päätettiin lyhennettää. Näköjään ainakin osa tarinasta on totta, kun sen on toinenkin foorumilainen kuullut.)

Kaikille muille asemille pidennys on verrattain ”helppo”. Louhi aseman kohdalta kiskoja vajaa metri alaspäin, ja pidennä asemalaiturialueen louhintaa se puolikas junavaunu per pääty (koska sitä yhtenäistä isoa asemaa ei tosiaan edes tarvi laajentaa, ne puolen vaunun mittaiset välit voi hyvin olla sellaisia kapempiakin kohtia asemassa. Louhinta alaspäin pitää tehdä, koska asemat on tosiaan sijoitettu maanalaisen ”mäen” päälle, jotta liikeellelähtö tapahtuu aina alamäkeen ja pysähdys ylämäkeen. (Nykyinenkin metro on tosiaan pieni vuoristorata melkein kaikilla asemilla. Tämä louhinta sitten kuluttaa osan tuosta korkeuserosta pois, mikä hieman alentaa kokonaisenergiatehokkuutta tai pidentää matka-aikoja.)

EDIT. Tämä laajennusohje toki siis ajalta ennen asemien rakentamista. Nyt niitä ei toki enää kannata laajentaa tuolla tavoin, kun se koko asema pitäisi purkaa.. Nyt varmaan pitää tehdä jotain peliliikkeitä, joita on ehkä suunniteltu tai sitten ei..
 
Vuoden myöhässä mistä? Efektiivinen vuoden myöhässä olisi ollut tuo maanantai 14.8., siis se siirtyminen kesäaikatauluista normaaliaikatauluihin. Kaikki tuota myöhempi on oleellisesti yli vuoden myöhässä (koska nyt siis pitää tehdä yksi kokonaan ylimääräinen bussiaikataulumuutos).

Siksi ne viime vuonna niin pitkään yritti pitää kiinni siitä yhdestä päivästään, vaikka tiesivät sen lähes täysin mahdottomaksi.

Siinä suhteessa myöhästyminen yli vuodella kertoo myös jotain tuosta projektin kädettämisen asteesta. (Tai, no kokonaismyöhästymä Länsimetrolla on se kolme vuotta, alkuperäinen lupaus oli syksy 2014.)



Todennäköisesti tosiaan tähtäävät tuohon lauantaihin 30.9., tai sitten sunnuntaihin 1.10. Aloittanevat ajamaan sitä harvemmilla vuoroväleillä, ja ilman liityntyliikennettä alkuun. Jos eivät ehdi noihin, niin seuraavana viikonloppuna sama kokeilu sitten.

Liityntäliikenne muuttuu metroaikaan maanantaina 6.11. Tämän jälkeen metroa voi pitää oikeasti valmiina, koska vanhat bussilinjat lakkaavat tekemästä sille rinnakkaista operointia. (Tosin tälle on edelleen olemassa se kahden kuukauden jatko-optio, jos jotain vielä tyritään. Silloin se olisi tammikuussa 2018.)




Raitiovaunujen nopeus ei tosiaan taida jäädä raideleveydestä kiinni, vaan siitä liikennevalo- ja muista liikenne-etuuksista. Jaetut kaistat ja risteysalueet ovat niille myrkkyä.

Nuo vajaamittaiset laiturit on tosiaan käsittämätön valinta, koska niiden takia tosiaan välin Kulosaari–Kalasatama kapasiteetti loppuu kesken ilmeisesti jo 2030-luvulla (vaikka ajettaisiinkin tiheävuorovälistä liikennettä, automaattimetrotiheydellä saatetaan päästä jopa 2040-luvun liikenne-ennusteeseen).

Säästöä se joku noin 10 % (100 miljoonaa siitä miljardista), ja pahimmillaan tosiaan joudutaan jo 15 vuoden kuluttua pitämään katko käytössä, kun pitää laajentaa nuo asemat jälkikäteen... jos edes siis voi laajentaa, kun se linjauksessa tehty pieni muutos siinä Otaniemen mutkassa ei taida edes mahdollistaa täyspitkää (suoraa) asemalaituria. (En muista lähdettä, voi olla myös ns. paskapuhetta joltain muutoksenvihaajalta.)

Louhinnan välimallissa ei olisi ilmeisesti tosin ollut myöskään mitään järkeä, koska se louhinta oli juurikin se ainoa kallis osuus. Ne asemarakenteet eivät ole siihen verrattuna juuri minkään hintaisia.
Vuoden myöhässä luvatusta. Kaks viikkoa yli vuosi kyllä pyöristyy vuoteen.
 
Vuoden myöhässä luvatusta. Kaks viikkoa yli vuosi kyllä pyöristyy vuoteen.

Millä perusteella saat tuon kaksi viikkoa? Metro ei ole valmis vielä (ilmoituksen mukaan ilmeisesti perjanaina 1.9. tehtävän) luovutuksen yhdeydessä, vaan vasta sitten kun se liikennöi. Liikennöintipäivään on vielä tuosta se noin kuukausi. Myöhästymistä on siis se noin 6 viikkoa.

Lisäksi, en tosiaan pyöristäisi myöhästymistä alaspäin. Viime vuonna se olisi ollut lopulta ihan sama, vaikka olisivat saaneet metron kulkemaan jollain taikuudella lokakuussa. Ne bussilinjojen operointisopimukset olisi silti pitänyt uusia kokonaan tyhjästä, ja luultavasti sille vähintään noin puolelle vuodelle. (Hieman myyjän markkinat siinä kohtaa, kun sopimus pääsee katkeamaan ilman, että sitä korvaavaa järjestelmää on olemassa...)

EDIT. Tosiaan viime vuonna metron luvattiin siis olevan valmis liityntälinjoineen silloin maanantaina 15.8.2016. Tänä vuonna tuo vastaava päivä on tietääkseni aikaisintaan tuo maanantai 6.11.2017. Näiden kahden välillä on 448 päivää, eli kutakuinkin yksi vuosi ja siihen päälle vielä yksi vuosineljännes. Mielestäni tuo yksi vuosineljännes on ihan merkittävä ero.
 
Viimeksi muokattu:
Millä perusteella saat tuon kaksi viikkoa? Metro ei ole valmis vielä (ilmoituksen mukaan ilmeisesti perjanaina 1.9. tehtävän) luovutuksen yhdeydessä, vaan vasta sitten kun se liikennöi. Liikennöintipäivään on vielä tuosta se noin kuukausi. Myöhästymistä on siis se noin 6 viikkoa.

Lisäksi, en tosiaan pyöristäisi myöhästymistä alaspäin. Viime vuonna se olisi ollut lopulta ihan sama, vaikka olisivat saaneet metron kulkemaan jollain taikuudella lokakuussa. Ne bussilinjojen operointisopimukset olisi silti pitänyt uusia kokonaan tyhjästä, ja luultavasti sille vähintään noin puolelle vuodelle. (Hieman myyjän markkinat siinä kohtaa, kun sopimus pääsee katkeamaan ilman, että sitä korvaavaa järjestelmää on olemassa...)

EDIT. Tosiaan viime vuonna metron luvattiin siis olevan valmis liityntälinjoineen silloin maanantaina 15.8.2016. Tänä vuonna tuo vastaava päivä on tietääkseni aikaisintaan tuo maanantai 6.11.2017. Näiden kahden välillä on 448 päivää, eli kutakuinkin yksi vuosi ja siihen päälle vielä yksi vuosineljännes. Mielestäni tuo yksi vuosineljännes on ihan merkittävä ero.
Mä taas en ymmärrä mistä revit ton 6.11. Lehdessä luki että metron pitäisi aueta paljon aikaisemmin.
 
Mä taas en ymmärrä mistä revit ton 6.11. Lehdessä luki että metron pitäisi aueta paljon aikaisemmin.

Tuolle tarkalle päivälle oli joku lähde, mutta sen saa suurinpiirtein myös tuolta HSL:n sivuilta, missä sanotaan liityntäliikenteen aikatauluksi aikaisintaan marraskuun alku. (6.11. on kuun ensimmäinen maanantai.) Metro laajenee Matinkylään

Itse metron liikenteen aloittamisen vahvin veikkaus tosiaan on 30.9. tai 1.10., mutta tarkoitus on tosiaan tehdä ”pehmeä aloitus”, ja alkuun ajella siitä metron ajattamisesta mahdolliset lastentaudit pois (ja samalla pyörittää täyslaajuista bussilinjastoa rinnalla). Ilman liityntäliikennettä metro ei vielä ole oikeasti tavallaan liikenteessä, kun niille asemille ei vielä mene merkittävää määrää busseja, vaan sen sijaan ne bussit ajavat suoraan Kamppiin. Kertoo tietenkin jotain siitä luottamuksesta metron saamiseen toimimaan täysin, että tuota välimallia aiotaan ajella se kuukausi. (Viimevuotisen aloituksen piti siis olla tuon viimeisen päivämäärän mukainen aloitus heti suoraan koulujen alkamispäivänä.)

Metro muuttaa myös bussiliikennettä. Länsimetron myötä Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto uudistuu, ja nykyään Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat linjat korvataan liityntälinjoilla metroasemille. Liityntäliikenteeseen siirrytään arvion mukaan aikaisintaan marraskuun alussa 2017, niin, että länsimetro kulkisi ensin jonkin aikaa päällekkäin nykyisten bussilinjojen kanssa. Lisätietoja bussiliikenteen muutoksista: Länsimetron liityntälinjasto
 
Tuolle tarkalle päivälle oli joku lähde, mutta sen saa suurinpiirtein myös tuolta HSL:n sivuilta, missä sanotaan liityntäliikenteen aikatauluksi aikaisintaan marraskuun alku. (6.11. on kuun ensimmäinen maanantai.) Metro laajenee Matinkylään

Itse metron liikenteen aloittamisen vahvin veikkaus tosiaan on 30.9. tai 1.10., mutta tarkoitus on tosiaan tehdä ”pehmeä aloitus”, ja alkuun ajella siitä metron ajattamisesta mahdolliset lastentaudit pois (ja samalla pyörittää täyslaajuista bussilinjastoa rinnalla). Ilman liityntäliikennettä metro ei vielä ole oikeasti tavallaan liikenteessä, kun niille asemille ei vielä mene merkittävää määrää busseja, vaan sen sijaan ne bussit ajavat suoraan Kamppiin. Kertoo tietenkin jotain siitä luottamuksesta metron saamiseen toimimaan täysin, että tuota välimallia aiotaan ajella se kuukausi. (Viimevuotisen aloituksen piti siis olla tuon viimeisen päivämäärän mukainen aloitus heti suoraan koulujen alkamispäivänä.)
No itse katson kyllä metron auenneeksi kun junat kulkee ja niiden kyytiin voi mennä. Ihan ymmärrettävää että haluavat pitää vanhat linjat vielä hetken. HKL:n Lehmuskoski: "Länsimetron liikennöinnin käynnistäminen helpompaa viikonloppuna"
 
No itse katson kyllä metron auenneeksi kun junat kulkee ja niiden kyytiin voi mennä. Ihan ymmärrettävää että haluavat pitää vanhat linjat vielä hetken. HKL:n Lehmuskoski: "Länsimetron liikennöinnin käynnistäminen helpompaa viikonloppuna"

Sitten meillä on eri määritelmä valmiille. (Henk. koht. minulle toki riittäisi pelkkä metrokin. Mitä sitä liityntäliikenteellä, jos asuu sen aseman vieressä.) Pointti noiden vanhojen bussilinjojen kanssa olisi ollut aika turha, jos ne käynnistelytajot olisi voinut ajaa jo kesällä, kuten varmaan molemmilla kerroilla suunniteltiin.

Silti, tuo 30.9.–1.10. viikonloppukin on sen vuoden ja seitsemän viikkoa myöhässä. Seitsemää viikkoakaan en ehkä enää itse pyöristäisi pois vuodesta.
 
Sitten meillä on eri määritelmä valmiille. (Henk. koht. minulle toki riittäisi pelkkä metrokin. Mitä sitä liityntäliikenteellä, jos asuu sen aseman vieressä.) Pointti noiden vanhojen bussilinjojen kanssa olisi ollut aika turha, jos ne käynnistelytajot olisi voinut ajaa jo kesällä, kuten varmaan molemmilla kerroilla suunniteltiin.

Silti, tuo 30.9.–1.10. viikonloppukin on sen vuoden ja seitsemän viikkoa myöhässä. Seitsemää viikkoakaan en ehkä enää itse pyöristäisi pois vuodesta.
Missä noi liityntäbussit niin tärkeitä ovat?
 
Missä noi liityntäbussit niin tärkeitä ovat?

Esimerkiksi siinä, että saadaan ne bussit pois sieltä Länsiväylältä, joka siis matelee nykyisellään aina välillä aamuruuhkassa. (Vauhti on ollut usein hitaampaa kuin siinä viereisellä pyörätiellä menevien mummojen.)

Lisäksi toki siinä, että saadaan myös ne, jotka eivät asu suoraan asemien vieressä, sinne metroon.
 
Lisäksi toki siinä, että saadaan myös ne, jotka eivät asu suoraan asemien vieressä, sinne metroon.
Ois kyllä kiva tietää, että kuinka monta prosenttia Länsimetron käyttäjistä käyttää liityntäliikennettä. Voisin kyllä kuvitella, että hyvin suuri osa, koska Espoon kaupunkirakennetta ollaan vasta muokkaamassa metrolle paremmin sopivaksi ( = rakennetaan metroasemien läheisyyteen runsaasti asuntoja).
 
Esimerkiksi siinä, että saadaan ne bussit pois sieltä Länsiväylältä, joka siis matelee nykyisellään aina välillä aamuruuhkassa. (Vauhti on ollut usein hitaampaa kuin siinä viereisellä pyörätiellä menevien mummojen.)

Lisäksi toki siinä, että saadaan myös ne, jotka eivät asu suoraan asemien vieressä, sinne metroon.
Mites ne niin hitaita on? Mun auto ainakin kulkee länärillä paljon mummoja kovempaa.

Nii ehkä tollaselle voi olla oma kysyntänsä. Kuullostaa kohtuulliselta säätämiseltä leikkiä ensin busseilla päästäkseen metroon.
 
Länäri on vielä toistaiseksi vetänyt hyvin melkein kaikkina vuorokaudenaikoina mutta se muuttuu aika äkkiä jos kehitys loppuu siihen.

Vahva tämä. Toivottavasti Länsiväylää ja oikeastaan koko ympäristöä ruvetaan nyt katsomaan tiiviinä kokonaisuutena ja ajattelamaan kokonaisvaltaista kehitystä alueella. Ite jostain syystä kovin olen tykästynyt tuohon paikkaan.
 
Eiköhän espoossa keksitä laittaa länsiväylälle hidastetöyssyt, jotta saataisiin ihmiset köröttelemään liityntäbusseilla tunti metroasemalle, josta toinen tunti keskustaan. Tai 2, kun saat jonottaa varmasti sitä viidettä puolikkaan vaunun junaa, että edes mahdut sisään.
Raidejokeri, jos koskaan valmistuu, ryssitään taatusti joka suhteessa ja siinä samalla motivoidakseen ihmisiä käyttämään sitä tehdään autoilu mahdollisimman kelvottomaksi koko lähiseudulla, sen myötä kun viimeistään jokainen pääsee ihan minne vain.
Lippuja ei tietenkään voi ostaa mistään vielä ensi vuonnakaan, onhan kaikilla, myös turisteilla, tuo vuosisadan vitsinä tunnettu matkakortti. Kiitos hsl, espoon kaupunki ja kumppanit.
 
Helsingin keskustassa pyörivät ratikat ovat poikkeuksellisen hitaita, ne ovat kehno vertailupohja. Wienissä olen matkustellut ratikalla pariin otteeseen, ja koska ovat sen verran eriytetty muusta liikenteestä kulkevat ne näppärästi paikasta toiseen.
Helsingissä on liikaa häiriötä muusta liikenteestä ja on liikaa linjoja liikennöimässä samoilla raiteilla. Tietyissä paikoissa on tyypillistä että ratikat jonoutuvat ja viivettä muodostuu.
Espoossa on tilaa panostaa tähän pikaratikkaan liikenteestä eriyttämisen suhteen, itseäni vaan epäilyttää onko siihen kuitenkaan aitoa tahtotilaa.

Länsimetro projektissa on ainakin selvää että espoon suunnalta ei ole metroa suunniteltu käyttäjien ehdoilla. Kukaan metron asioista päättävä ei tule ikinä metroon jalallaan astumaan. Tämä laiturien lyhentäminen on niin epäloogista että ei sitä pysty mitenkään perustelemaan. Hyvä kompromissi olisi ollut vaikka louhia metroasemille täysimittaiset laiturit, mutta kustannusten säästämiseksi vaikka rajata ne nyt toistaiseksi näiksi lyhyemmiksi asemiksi jollain seinäratkaisulla ja jättää toisen pään uloskäynti rakentamatta.
Jotain tollaista niiden olisi kannattanu tehdä.Katotaanko niin ne muutetaan kokopitkiksi asemiksi jossain vaiheessa ja hinta tulee olemaan tietenkin yhtä paljon kuin koko länsimetro.:kahvi:
 
Kunnon töyssyt länärille vaan. Espoolaiset on niin mulkkua porukkaa, että niiden kauppakeskuksiinkin on jouduttu laittamaan niitä saatanan töyssyjä.
Ehkä ne sitten oppis ajamaan. :smoke:
Harmittaako ei-Espoolaisia kun ei pääse ajamaan rallia kauppakeskuksissa? Ei ne töyssyt ajamiseen niin paljon vaikuta jos pitää nopeuden sellaisena kun on tarkoitus.
 
Harmittaako ei-Espoolaisia kun ei pääse ajamaan rallia kauppakeskuksissa? Ei ne töyssyt ajamiseen niin paljon vaikuta jos pitää nopeuden sellaisena kun on tarkoitus.
No vaikuttaahan, ei niistä voi ajaa tarpeeksi hiljaa ilman kunnon kumausta.
 
Asun länärin vieressä noin 500m Omenan bussipysäkistä. Itselleni tuo metro on porausta hanuriin, sillä matka metroasemalle on lähes kilsa. Vaihdan westendissä 550 bussiin. Veikkaan että matka-aika nousee runsaasti ja pelkään että vielä enemmän tän uuden sporan myötä. Onneksi on auto ettei tartte noita jutkuja käyttää ellei halua sniiduilla taksista viihteelle lähtiessä.
 
Asun länärin vieressä noin 500m Omenan bussipysäkistä. Itselleni tuo metro on porausta hanuriin, sillä matka metroasemalle on lähes kilsa. Vaihdan westendissä 550 bussiin. Veikkaan että matka-aika nousee runsaasti ja pelkään että vielä enemmän tän uuden sporan myötä.
Veikkaan, että matka-aikasi pysynee melko samoissa tai korkeintaan hiukan kasvaa. Muista, että metroa käyttäessäsi voit vaihtaa bussiin Otaniemessä, jolloin sightseeing Tapiolan läpi jää pois.
 
Nyt kun länsimetrossa on hölmöilty, on sentään muualla onnistuttu. Tampereen rantatunnelin ja vt7:n moottoritiksi muuttamisen lisäksi nyt "Pohjanmaan radan"-kaksoisraide osuus Kokkola-Ylivieska valmistui kolme kuukautta etuajassa.

Kokkolan ja Ylivieskan välinen kaksoisraide valmistui etuajassa – 200 km/h koeajot vielä syksyllä

Talvella oli tosin puhetta vielä puolen vuoden etumatkasta. Pohjanmaan radan peruskorjaus alkoi 2007 ja kyseisen kaksoisraiteen rakennus 2012.

*****
Ehkäpä länsimetro aukea lähitulevaisuudessa. Saa nähdä, tapahtuuko siellä tuhoisa onnettomuus alkuaikoina.
 
Ehkäpä länsimetro aukea lähitulevaisuudessa. Saa nähdä, tapahtuuko siellä tuhoisa onnettomuus alkuaikoina.
Länsimetrohan on myöhässä suurelta osin juuri siksi, että nykyään tunnelirakentamisessa on miltei vainoharhainen suhtautuminen turvallisuuteen.
 
10 askelta eteenpäin, ja vain 9 taaksepäin tänään?

Länsimetron koeajo sujui aiempaa suotuisimmissa merkeissä
"Aiemmin ilmenneiden metron sähköongelmien selättämisessä on sen sijaan edistytty. Jos ongelmien ratkominen jatkuu edelleen suotuisissa merkeissä, länsimetron hallinta voidaan Lehmuskosken mukaan siirtää Länsimetro Oy:ltä HKL:lle ehkä ensi viikolla."
 
Ei sitten olla mitään opittu vaan piti lähteä keulimaan että metro aukeaa syyskuun lopussa, sitten lokakuun lopussa jne. Eikö noi nyt jo pikkuhiljaa voisi ihan rehellisesti myöntää että metro aukeaa matkustajille joskus 2018 eikä antaa kokoajan tommosia epärealistisia arvioita.
 
Ei ole kyllä hyvää mainosta tämä Länsimetro-projekti kenellekkään osapuolelle. Aikataulujen tiedotuksen voi laittaa Länsimetro OYn piikkiin, mutta ei kyllä anna hyvää kuvaa alihankkijoista / suunnittelufirmoista tämä että löytyy useita kriittisiä ongelmia juuri ennen metron avaamista liikenteeseen. Sähkö- ja vaihdeviat pitäisi kyllä ollut teoriassa selätetty jo suunnitelupöydällä.
 
Kriittisiä ja kriittisiä. Ties vaikka viivästyttävät projektia saadakseen sopimussanktiot laukeamaan ja painettua hintaa alaspäin. Tai löytävät tarpeeksi kriittisiä vikoja omien bonustensa maksimoimiseksi. Joka tapauksessa, suunnittelija vain suosittelee ja asentajan toteutus on todellisuus.
 
Mikä idea asettaa tavoitteeksi "2 viikon häiriötön jakso" metron avaamiselle? Mahdoton vaatimus siirtää aloituspäivää hamaan ikuisuuteen. VR:lläkin on vikoja harva se päivä, mutta eivät he sen takia pistä koko raideliikennettä seis.

Länsimetro käyttöön välittömästi, ja ongelmiin puututaan sitä mukaan, kun niitä tulee.
 
Kriittisiä ja kriittisiä. Ties vaikka viivästyttävät projektia saadakseen sopimussanktiot laukeamaan ja painettua hintaa alaspäin. Tai löytävät tarpeeksi kriittisiä vikoja omien bonustensa maksimoimiseksi. Joka tapauksessa, suunnittelija vain suosittelee ja asentajan toteutus on todellisuus.

Eiköhän ne sopimukset ole tehty siten, että joko
1) Niitä sopimussakkoja ei tyhmyyksissään ole ollut ollenkaan, tai
2) Ne on kaikki lauenneet jo yli vuosi sitten eikä lisäviivästykset voi enää lisätä niitä.

Ja käytännössä jokainen päivä minkä metro on liikennöimättä kyllä maksaa HSL:lle selvästi.
 
Mikä idea asettaa tavoitteeksi "2 viikon häiriötön jakso" metron avaamiselle? Mahdoton vaatimus siirtää aloituspäivää hamaan ikuisuuteen. VR:lläkin on vikoja harva se päivä, mutta eivät he sen takia pistä koko raideliikennettä seis.

Länsimetro käyttöön välittömästi, ja ongelmiin puututaan sitä mukaan, kun niitä tulee.

Kiva sitten kiireisten ihmisten istua tunti siellä keskelle tunnelia pysähtyneessä junassa odottamassa, että koskahan se taas liikkuu.

Tietty luotettavuustaso pitää saavuttaa ennen kuin systeemiä on järkevä ottaa käyttöön, koska toimimaton käytössä oleva järjestelmä voi tuottaa paljon suuremman haitan kuin vain sen että "se ei toimi".
 
Taas saatiin tuhlattua pari miljardia, joka hyödyttää muutamaa tuhatta asukasta.
 
Taitaa olla joku >200 000 joita toi hyödyntää eli lapin läänin verran väestöä.:kahvi:
Haluan nähdä kun tuon radan varresta lähtee yht-äkkiä porukka kulkemaan metrolla. Puhuin todellisista käyttäjistä.
20000 aktiivikäyttäjääkin taitaa olla liiottelua :think:
Ja mikä se hyöty vs linja-auto on?
 
Näin arkkitehtuur-fanina on pakko sanoa että nämä uudet länsimetron asemat ovat kyllä todella vaikuttavan näköisiä. En uskonut että oikea toteutus olisi näin onnistunut. Varsinkin Keilaniemen aseman valoputki-installaatio on hieno. Pitääkin mennä ensi Helsingin reissulla turistina ajelemaan ja pällistelemään uusia asemia.
 
Haluan nähdä kun tuon radan varresta lähtee yht-äkkiä porukka kulkemaan metrolla. Puhuin todellisista käyttäjistä.
20000 aktiivikäyttäjääkin taitaa olla liiottelua :think:
Ja mikä se hyöty vs linja-auto on?

vr:kin vähän siinä ja rajoilla kannattaisko se lakkauttaa. Siinäkin kuitenkin aktiivi käyttäjiä vain muutama kymmenen tuhatta ja nykyisin bussit kulkee paljo halvemmalla ja jopa yleensä aikataulussa. Saatais samalla kaikki tavaraliikennekkin tien päälle niin ei tartteis tuhlata rahoja kalliiden raiteiden ylläpitoon. Liikenteessä on paljon mukavempi ajella kun on rekkoja ja busseja joka toinen auto.

Sitten toinen rahan tuhlaus paikka on tuo lentoliikenne. Siellä aktiivi käyttäjiä on varmasti vielä vähemmän. Jos kerran vuoteen lentää ulkomaille niin ei sen takia kannata monen miljardin lentoliikenne järjestelmää ylläpitää. Säästettäis aika paljon kun lakkautettais sekin. Bussilla voi mennä laivaan jne. tosin laivaliikennekkin on siinä ja rajoilla että onko aktiivi käyttäjiä tarpeeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 487
Viestejä
4 537 257
Jäsenet
74 815
Uusin jäsen
Jaroja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom