• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Länsimetro

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Phollo
  • Aloitettu Aloitettu

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
Keskustellaan täällä Länsimetrosta.

Itse haluaisin tietää, että mikä on viimeisin arvio, ja koska tiedotetaan, pitääkö arvio paikkansa.
 
Eikös se ollut nyt niin, että 1.osuus avataan liikenteelle aikasintaan syksyllä. Sopimusajat bussiliikennöitsijän kanssa säilyttävät kumminkin bussiliikenteen ensi kesään. Lyhyt aikaisempaa sopimusta ei voida luoda liikennöitsijän toimesta.
2.vaiheessa tunnelinlouhinta on mennyt jo yli puolen välin ja sille kaivetaan maanalaista varikkoa paraikaa. Sen povataan myöhästyvän 1.osan tavoin. Näillä näkyvin rutkasti sen jälkeen, kun ensimmäinen raitiovaunu on ajannut Hervannan varikolta Tampereen keskustaan.

Huvittava sinällänsä, että tuo länsimetro piti alunperin maksaa 450milj. eli apinaa on koijattu kunnolla, kun kokonaiskustannukset kustannukset ovat jo ylittämässä 1,2miljr.
 
Viimeksi muokattu:
Se nyt pitäisi olla kaikille itsestään selvää, että tänä vuonna ei startata mitään. Kaikki nykyisetkin korjatut budjetit voi huoletta tuplata. Malliesimerkki suomalaisesta korruptiosta.
 
Onko kellään muuten tietoa ketkä kaikki ovat saaneet jo potkut/syytteen? Mitään muuta mahdollisuutta ei ole kun kuukautta aikaisemmin ilmoitetaan ettei juna kuljekaan. Tämän jälkeen vitkutellaan monet kerrat ja aina luvataa kuukauden tai muutaman kuukauden päähän.

Onko Länsimetro valmis? | Länsimetro info
No nyt on ajankohtainen jäynä – "Länsimetro peruttu liito-oravien takia"
https://www.facebook.com/pg/lansimetro/reviews/

1936570834.jpg


Länsimetro Tarkoitat varmaan ykkösvaiheen viivästymistä. Aikatauluarvio on ollut aiemmin väärä ja liian optimistinen. Vasta testausten edetessä rakentava yhtiö pystyy antamaan arvion siitä, milloin metro on teknisesti valmis. Liikenteen aloittamisesta päättää HSL. Metroa on rakennettu Suomessa viimeksi 70-80-luvulla. Viranomaisvaatimukset ovat muuttuneet matkan varrella vastamaan tämän päivän standardeja. Länsimetro tekee yhtä maailman turvallisimmista metroista ja meidän tehtävämme on tehdä siitä toimintavarma ja turvallinen.
February 8 at 12:21am
18698303_10155182670091745_6630107774621242904_n.jpg

Jenni Kanerva Tarkoitan kaikkien vaiheiden myöhästymisiä, jatkuvia väärin ennustettuja "arvioitanne" sekä niistä tiedottamista, puhumattakaan budjetin järkyttävää ylittämistä.

Ovatko teidän perustelunne tälle farssille "Metroa on rakennettu Suomessa viimeksi 70-80-luvulla" ja "Viranomaisvaatimukset ovat muuttuneet"? Maailma menee eteenpäin ihan jokaisella osa-alueella - minunkin toimialallani - ja ainoa edellytys hoitaa asiat ammattimaisesti on pysyä mukana. Ilmeisesti teiltä sitä ei edellytetä. Ja se kaikki tapahtuu kaupunkilaisten kustannuksella.
2 · February 8 at 10:48am · Edited
13567244_10153887203308668_6580893286827534372_n.jpg

Kimmo Pihlaja Mahtaako aueta tällä kuulla se Ruoholahti-Otaniemi -osuus?
March 31 at 10:10pm · Edited
13654189_1563020860673769_2361814204964181628_n.jpg

Jani Talvensaari Ei mistään Ruoholahdesta Otaniemeen ole käsittäkseni sovittu missään vaiheessa. Ruohis Tapiolasta taidettiin alustava sopimuskin tehdä mutta nyt yritettänee suoraan Matinkylään.
1 · April 8 at 4:45pm
1900153_10201566036818217_485917696_n.jpg

Jaana Antikainen Ykkösvaihe on "viivästynyt" kaikkiaan yli kaksi vuotta.. Jos arviosta poiketaan USEALLA VUODELLA (!!), ei käy syyttäminen kuin omaa tekemistä. Ja ehkä ne viranomaismääräykset olisi pitänyt ottaa huomioon jo projektin suunnitteluvaiheessa??
April 22 at 12:09am
1900153_10201566036818217_485917696_n.jpg

Jaana Antikainen Hirveästi ei luottamusta herätä rakennuttajaorganisaatio, jolle määräykset tulevat puskista..
1 · April 22 at 12:16am
 
Ja sitten joskus toinen osuus.Matinkylä <--> Kivenlahti,jos rahat riittää.

Paljonko se tulee sitten maksamaan.
Tässä on joka homma sössitty ja ryssitty viimeisen päälle.
Mistään ei valmista tule.
Kaikki tiedot on sitten vielä salattu.
Kukaan ei ota vastuuta mistään.

Sitten vielä nämä.
Pisararata.Raidejokeri.Kruununvuoren sillat.Keskustatunneli.
Että muutamia miljardeja tulee vielä palamaan.

5 des ydinvoimala on tullut maksamaan kohta lähes 9 miljardia,
eikä valmistumisesta ole tietoa.
Piti alunperin maksaa vaan reilut 3 miljardia.
Että meillä osataan.:rage::grumpy::darra::drool:

Uutiset | Länsimetro

Länsimetro | Ruoholahdesta Kivenlahteen
 
Ja sitten joskus toinen osuus.Matinkylä <--> Kivenlahti,jos rahat riittää.

Paljonko se tulee sitten maksamaan.
Tässä on joka homma sössitty ja ryssitty viimeisen päälle.
Mistään ei valmista tule.
Kaikki tiedot on sitten vielä salattu.
Kukaan ei ota vastuuta mistään.

Sitten vielä nämä.
Pisararata.Raidejokeri.Kruununvuoren sillat.Keskustatunneli.
Että muutamia miljardeja tulee vielä palamaan.

5 des ydinvoimala on tullut maksamaan kohta lähes 9 miljardia,
eikä valmistumisesta ole tietoa.
Piti alunperin maksaa vaan reilut 3 miljardia.
Että meillä osataan.:rage::grumpy::darra::drool:

Uutiset | Länsimetro

Länsimetro | Ruoholahdesta Kivenlahteen
Ruoholahti-Tapiola piti olla vasta auki.
 
Mä olen kyllä jo melko luottavainen siihen, että syyskuussa alkaa liikennöinti. Viranomaishyväksynnäthän siellä on jo menossa. HSL ilmoitti tammikuussa, että liikennöinti voisi alkaa elokuun puolessa välissä (Länsimetro Oy oli optimistisempi ja sanoi että kesäkuussa). Toukokuussa HSL ja Länsimetro olivat samaa mieltä siitä, että syyskuussa voisi ehkä alkaa, vaikka aloituspäivää ei lyöty lukkoon. Tuossa ei 4 kuukauden aikana tullut enää paljoa lipsumista.
 
Tämä on tarjonnut kyllä paljon huumoria tamperelaiselle. Ainoastaan hintalapulle tässä ei voi nauraa.
 
Länsimetro kulkee.Koeajoja suoritetaan.

länsimetro. — Postimage.io

Ensimmäisessä kuvassa vaunua vetää joku TKA-(ilmeisesti 3 malli) ratakuorma-auto. Vaunu on siis vedetty metroverkkoon rautatieltä, eli yhdysraiteelta Vuosaaren satamaradalta. Näitä huoltaa Otanmäen junavaunutehdas Transtech Kainuussa, jossa mm. Tampereen raitiovaunut rakennetaan.
Ne kuljetetaan sieltä kustannussyistä maanteitse metron yhdysraiteen lähelle, eli Vuosaaren satamaan, koska VR nyhtää sellaista hintaa ettei kiskoilla kannata kuljettaa. Sieltä ne vedetään ratakuorma-autolla tai dieselveturilla sitten metron verkkoon.
 
Turussa seurataan mielenkiinnolla, jottako tästä saadaan isompi ja kalliimpi farssi kuin meidän toriparkista 2033.
 
Lähinnä tragikomiikkaa.
Avaapa vähän. Ja nimenomaan siltä kantilta että miten tämä tamperelaisiin liittyy.

Turussa seurataan mielenkiinnolla, jottako tästä saadaan isompi ja kalliimpi farssi kuin meidän toriparkista 2033.
Mikäs siinä on vikana? Eikös Lahdessakin ollut toriparkissa jotain hämärää? :D Mut joo eipä Länsimetron mittakaavaa voi verrata mihinkään toiseen suomalaiseen projektiin.
 
Viimeksi muokattu:
Avaapa vähän. Ja nimenomaan siltä kantilta että miten tämä tamperelaisiin liittyy.

Länsimetrohan ei liity tamperelaisuuteen mitenkään. Viestini ydin tosin liittyy tamperelaisuuteen juuri sen takia, että se ei liity tai vaikuta minuun todellisuudessa mitenkään. Voin siis itkemisen sijaan nauraa näille traagisille viivästyksille ja sekoiluille. Jos olisin espoolainen ja tämä vaikuttaisi esimerkiksi työmatkaani, niin todennäköisesti minua ei naurattaisi.
 
Länsimetro-projektia on verrattu Tampereen Rantatunneliin, jonka rakentaminen sujui oikein mallikkaasti ja se valmistui jopa etuajassa.

Totta. Ehkä tämä on myös yksi syy, minkä takia tuo sähläys Espoon suunnalla naurattaa tamperelaista. En heti osannut ajatellakkaan.
 
Länsimetrohan ei liity tamperelaisuuteen mitenkään. Viestini ydin tosin liittyy tamperelaisuuteen juuri sen takia, että se ei liity tai vaikuta minuun todellisuudessa mitenkään. Voin siis itkemisen sijaan nauraa näille traagisille viivästyksille ja sekoiluille. Jos olisin espoolainen ja tämä vaikuttaisi esimerkiksi työmatkaani, niin todennäköisesti minua ei naurattaisi.
No nyt ymmärrän. Sen verran voin jakaa paikallistietoutta että siellä Espoossa on kyllä totuttu elämään ilman metroa. Toki joku onneton on saattanut muuttaa metron varaan vuosi sitten mutta bussit ja junat ovat kyllä kulkeneet entiseen malliin.

Länsimetro-projektia on verrattu Tampereen Rantatunneliin, jonka rakentaminen sujui oikein mallikkaasti ja se valmistui jopa etuajassa.

Ei ainakaan kukaan mistään mitään ymmärtävä tollasta vertausta tekis. Rantatunneli on kääpiömäinen projekti tämän rinnalla ja siitä jätettiin osa rakentamatta. Projektin on helppoa valmistua "ajoissa" jos sitä ei viedä edes loppuun :D
 
On kyllä kaikenkaikkiaan surkea projekti. Meneehän asioita pieleen jne mutta tästä erityisen huonon tekee se että edes projektiin liittyvät tahot eivät tiedä kokonaisuudesta mitään. Kuten esim surkuhupaisa mainostus metron aloitusajankohdasta viime vuonna.

Pelottaa vaan joku apotti tms projekti vielä tätäkin enemmän. Tuo kun ei näy tavallisille ihmisille arkielämässä mitenkään joten siitä ei revitä tallaisia otsikoita ja kustannukset ja koko homma paisuu varmasti moninkertaiseksi tähän metroon verrattuna ja lopputulos on todennäköisesti jotain käyttökelvottoman ja surkean välissä ellei koko hommaa haudata toimimattomana siinä vaiheessa kun siihen on upotettuensin miljardin poikineen. Ja kun ei ole mitään median painetta niin homma menee vielä enemmän reisille ja kustannukset vaan kasvaa.
 
Mikäs siinä on vikana? Eikös Lahdessakin ollut toriparkissa jotain hämärää? :D Mut joo eipä Länsimetron mittakaavaa voi verrata mihinkään toiseen suomalaiseen projektiin.

Hah, Lahdessa olleet hämäryydet ja muut, sekä Länsimetron hassu vuoden viivästyminen on aika pientä settiä Turun 20-vuotiselle toriparkkikiistalle. Ties kuinka monta kertaa se tuli kaupunginvaltuustoon ja hylättiin, mutta aina se vaan ilmestyi. Jonkun viiden/kuuden hylkäämisen jälkeen se hyväksyttiin viime kunnallisvaalikaudella. Nyt uusi kunnanvaltuusto on taas sitä mieltä, ettei sitä tarvita yms.

Itse säännölliseti Matinkylässä käyvänä arvostan tuota jahka se valmistuu. Ei tarvitse enää bussailla turhaan Kampille ja matkustusmukavuus nousee toiseen potenssiin.
 
Hah, Lahdessa olleet hämäryydet ja muut, sekä Länsimetron hassu vuoden viivästyminen on aika pientä settiä Turun 20-vuotiselle toriparkkikiistalle. Ties kuinka monta kertaa se tuli kaupunginvaltuustoon ja hylättiin, mutta aina se vaan ilmestyi. Jonkun viiden/kuuden hylkäämisen jälkeen se hyväksyttiin viime kunnallisvaalikaudella. Nyt uusi kunnanvaltuusto on taas sitä mieltä, ettei sitä tarvita yms.

Itse säännölliseti Matinkylässä käyvänä arvostan tuota jahka se valmistuu. Ei tarvitse enää bussailla turhaan Kampille ja matkustusmukavuus nousee toiseen potenssiin.
Turkulaisilla on kyllä hyvä politiikka. Eikös ne ratikan keränny pois ja purkaneet kaikki jugendit neukkukuutoiden tieltä ym? :D

Joo uskon. Ei ihme miksi kaikki ajaa autolla Espoossa
 
Itse säännölliseti Matinkylässä käyvänä arvostan tuota jahka se valmistuu. Ei tarvitse enää bussailla turhaan Kampille ja matkustusmukavuus nousee toiseen potenssiin.
Niin ehkä jos on menossa Kamppia pidemmälle metrolla, metro on 10-15 min bussia (Omenan länärin pysäkki) hitaampi Kamppiin asti, tekee aika tarkkaan jopa yli 100% penaltyn. Lisäksi pitää sompailla itsensä jotenkin sinne Omenaan johon siihenkin kuluu aikaa ja lisäksi se on metro on ihan ompun toisessa ("väärässä") päässä. Esim. jos asut Olarissa niin mikä tahansa nykyinen combo (kotipysäkiltä suoraan Kamppiin, fillarilla/kävellen länärille ja siitä Kamppiin) on nopeampi kuin tuleva metro.

Voittajia?
- Metron pysäkin välittömässä läheisyydessä asujat jotka jatkavat Kamppia pidemmälle metroradan varteen
- Isolla varauksella muut jotka jatkavat Kamppia pidemmälle metroradan varteen, sillä Kampista metroon vaihto vie vain 5min ja todennäköisesti Matka kamppiin pitenee tuon yli...
Häviäjiä?
- Kaikki muut
 
Eniten tossa häiritsee noi 3kpl vaunun metrot vaikka syöttöliikenne itäsuunnassa vaatisi niitä.ihanan ahdasta aina välillä ja hermot meinaa mennä.:hammer::think::kahvi::kippis:
 
Niin ehkä jos on menossa Kamppia pidemmälle metrolla, metro on 10-15 min bussia (Omenan länärin pysäkki) hitaampi Kamppiin asti, tekee aika tarkkaan jopa yli 100% penaltyn.

Olen antanut itseni ymmärtää että metron junavaunujen vuoroviive on aika paljon lyhyempi kuin bussien, joten absoluuttinen penaltti ei ole 100%. Toiseksi annan paljon arvoa matkustusmukavuudelle. Toki Matinkylästä kävely Omenaan ottaa oman aikansa, mutta sen jälkeen ei käytännössä tarvitse nousta maan pinnalle.
 
Olen antanut itseni ymmärtää että metron junavaunujen vuoroviive on aika paljon lyhyempi kuin bussien, joten absoluuttinen penaltti ei ole 100%. Toiseksi annan paljon arvoa matkustusmukavuudelle. Toki Matinkylästä kävely Omenaan ottaa oman aikansa, mutta sen jälkeen ei käytännössä tarvitse nousta maan pinnalle.
"ruuhka-aikaan" ei ole merkittävä ero, länäriltä suhaa niitä busseja koko ajan ohitse, ehkä jopa metroakin nopeammin. Mutta toki muuna aikana tuon metron vuorovälin kautta saanee vähän cäshbackkia, itse puhuin (pääasiassa) työmatkaliikenteestä.

Lisäksi syöttölinjat on nykyisen draftin mukaan ihan perseestä, itse joutuisin kävelemään ~½ siitä matkasta syöttöliikenteen pysäkille vs. mitä nyt on matkaa länärille. Tulevaisuudessa on nopeampi ajaa fillarilla omenalle metroon (~2km) kuin edes kävellä syöttöpysäkille ja tuohon sitten vielä sen syöttöbussin odotus ja ajo ompulle... No näitä syöttölinjoja joutuvat varmasti muokkaamaan ne on aika hanurista nyky planissä, mielipiteitä toki korrektisti kysyttiin ammoisina aikoina, mutta ihmisiä ei kuunneltu.
 
Kumpi valmistuu ensin.
Länsimetron rakenteilla oleva vaihe,vai Tampereella ratikka.
Vielä tohon länsimetron laitureihin.
Kuka paviaani teki suunnitelmat,että laiturien pituudet on vaan puolet nykyisistä.Nykyisin ajetaan neljällä vaunulla.
Länsimetrossa käytetään 2 vaunua.
Tehtiinkö säästöjen vimmassa tämäkin päätös.
Vähän sama homma kun kehäradassa 4 asemaa jätettiin rakentamatta.
Petas.Lapinkylä.Viinikkala.Ruskeasanta.

20170608_104759 — Postimage.io
 
Kehäratahan myöhästyi myös, koska sieltä löytyi harvinainen betonia nakertava bakteerilajike (niiden tuottama happo syövyttää betonia), jonka syntyä oli ravinnut lentokoneiden pakkasnesteessä käytetty glykoli. Ihme etteivät liito-oravan tavoin rauhoittaneet koko kasvustoa. Sivunmennen sanoen Tampereellahan tehdään raitiolinjaukseen jyrkähkö mutka, joka tulee tulevaisuudessa rasittamaan sekä raitiovaunun pyörästöä että kasvattamaan matkaa koska on olemassa riski että paikallisessa puustossa asuu liito-orava. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Länsimetro vs. Olkiluoto 3 ?

Edit: Duke Nukem Forever sentään julkaistiin jo.
 
Yleensä tulen ja lähden töistä melko aikaisin, joten vältän pahimmat ruuhka-ajat... mutta jos nyt ajatellaan niitä jotain klo 16 arkijunia tai aamulla 07.40-09.00 haarukkaa, niin olettaisin että homma kusee ja raskaasti:
- jonkun espoolaisen vajakin tekemä päätös että "säästetään rahaa" kun Espoo tekee alimittaiset laiturit (ts. puolta lyhyemmät metrot kuin pitäisi)
- koko Espoo tulee Helsinkiin töihin (ts. ihmisten määrä tuplaantuu)
- eli nelinkertainen volyymi, johon yritetään epätoivoisesti vastata erittäin tiukasti määritetyillä vuoroväleillä. No, ne vuorovälit ehkä toimii powerpointilla tai klo 15, mutta sitten kun sinne laiturille lappaa koko ajan uutta porukkaa, ja jokainen heistä tunkee sulkeutuvien ovien väliin, niin siitä saa kivan sirkuksen aikaiseksi. Sivistysmaissahan näitä hoidetaan siten, että kun metron ovet menee kiinni niin metron ovet menee kiinni, mutta Suomessa niihin voi vaikka tunkea lastenvaunun väliin kuten monet tekee. Tai 500 työmatkalaista odottamassa, että Sörkän nistien kaveri tulee rullaportaista samalla kun nistit pitää ovea auki.
 
- jonkun espoolaisen vajakin tekemä päätös että "säästetään rahaa" kun Espoo tekee alimittaiset laiturit (ts. puolta lyhyemmät metrot kuin pitäisi)
Oli tuo kuulemma ihan yhteinen päätös. Pitkiä metroja ei nähty tuolloin tarpeellisina, koska metrot oli tarkoitus automatisoida, ja automaattimetroilla vuoroväli voidaan tehdä hyvin lyhyeksi. Noh, persiilleen meni. Kuulemma automatisointi on mahdollista, mutta pitää vaihtaa vanha kalusto kokonaan. Se tullaan kyllä jossain vaiheessa tekemään, varmaankin 20-luvulla.
 
. Kuulemma automatisointi on mahdollista, mutta pitää vaihtaa vanha kalusto kokonaan. Se tullaan kyllä jossain vaiheessa tekemään, varmaankin 20-luvulla.

Hieman kuulostaa haihattelulta, kun ei se automatisointi mitenkään maagisesti muuta mahdolliseksi. Tokihan kaiken voi aina tehdä jollain miljardiprojektilla taas uusiksi jos saman sirkuksen haluaa pitkittää usean vuosikymmenen ajalle.
 
Hieman kuulostaa haihattelulta, kun ei se automatisointi mitenkään maagisesti muuta mahdolliseksi. Tokihan kaiken voi aina tehdä jollain miljardiprojektilla taas uusiksi jos saman sirkuksen haluaa pitkittää usean vuosikymmenen ajalle.

Olihan siellä automaattimetro jo käytössä.
Vaunun ovetkin avautuivat automaattisesti ajon aikana toissapäivänä kulosaaren ja kalasataman välillä,vai oliko vaan vaunun tuuletus käynnissä.:vihellys:
 
En itse välitä niin tästä pk-seutu vs. muu Suomi vastakkainasettelusta, mutta on tietysti kiistatonta, että epäsuoria hyötyjä Länsimetrosta valuu myös muualle Suomeen. Että mikäli pääkaupunkiseutu toimii infrallisesti tehokkaammin, niin se on hyvä juttu myös muun Suomen kannalta.

Toisena vaihtoehtona näkisin kaupunkien välisen junaliikenteen kehittämisen. Josko saataisiin vihdoinkin Helsinki - Espoo - Salo - Turku -junarata rakennettua. Siis sellainen, joka ei koukkaa Karjaan kautta. Tämä mahdollistaisi laajamittaisemman työssäkäynnin vaikkapa Turun ja Helsingin välillä, mikä laskisi mahdollisesti pk-seudun asuntojen hintoja. Tämä tietysti vaatisi sen, että rata ja kalusto olisivat myös kunnossa, eli tuota väliä voisi ajaa sen 160 km / h.
 
Toisena vaihtoehtona näkisin kaupunkien välisen junaliikenteen kehittämisen. Josko saataisiin vihdoinkin Helsinki - Espoo - Salo - Turku -junarata rakennettua. Siis sellainen, joka ei koukkaa Karjaan kautta. Tämä mahdollistaisi laajamittaisemman työssäkäynnin vaikkapa Turun ja Helsingin välillä, mikä laskisi mahdollisesti pk-seudun asuntojen hintoja. Tämä tietysti vaatisi sen, että rata ja kalusto olisivat myös kunnossa, eli tuota väliä voisi ajaa sen 160 km / h.
Jotenkin koomista että ihan jopa 160km/h kun samaan aikaan ajetaan Kiinassa ~20km asemaväleillä 300+ (esim. Suzhou - Shanghai tai oikeastaan koko "itäinen rataverkko" pekingistä etelään asti), siinä ei yks mutka Karjaan kautta tuntuisi yhtään missään - express junalla turku - salo - karjaa/lohja - espoo - hesa (3 pysähdystä) olisi sellainen 35-40min rykäisy, suoralla yhteydellä 30-35min kun ottaa huomioon pienet pätkät "hidasta ajoa" molemmissa päissä...
 
Jotenkin koomista että ihan jopa 160km/h kun samaan aikaan ajetaan Kiinassa ~20km asemaväleillä 300+ (esim. Suzhou - Shanghai tai oikeastaan koko "itäinen rataverkko" pekingistä etelään asti), siinä ei yks mutka Karjaan kautta tuntuisi yhtään missään - express junalla turku - salo - karjaa/lohja - espoo - hesa (3 pysähdystä) olisi sellainen 35-40min rykäisy, suoralla yhteydellä 30-35min kun ottaa huomioon pienet pätkät "hidasta ajoa" molemmissa päissä...

Amen. Toimivalle ja nopealle rataverkostolle olisi kysyntää Turusta ja Tampereelta Helsinkiin. Tuo Tunnin Juna™ -hanke mitä on viritelty vähän aikaa olisi askel oikeaan suuntaan mikäli sellainen olisi edes joskus oikeasti tulossa. Enemmän siitä saisi mm. Turunkin talousalue hyötyä kuin jostain helvetin ratikasta mitä tänne ollaan nyt suunnittelemassa...
 
Länsimetro-projektia on verrattu Tampereen Rantatunneliin, jonka rakentaminen sujui oikein mallikkaasti ja se valmistui jopa etuajassa.

Jos vähän verrataan näitä projekteja niin tampereen tunnelihan on liki tuplasti kalliimpi metri hinnaltaan kuin esim. länsimetro.

Rantatunneli hinta 180milj. pituus 2,3km = n. 78 000€/m

Länsimetro hinta (nyt)1200milj pituus 14kmx2=28km (molempiin suuntiin on oma tunneli) = n. 43 000€/m

Ja vaikka laskettaisi länsimetro vain yhdeksi tunneliksi, jota se ei suinkaan ole niin silti hinta olisi vain n. 8000€/m ennemmän kuin rantatunnellissa. Metrosta kuitenkin löytyy hieman enemmän tekniikkaa kun rantatunnelista, joten näin katsottuna ainakaan omasta mielestä metron hinta ei vielä mikään hirveä ole.

Mites aikataulu vertailu toimii metriä kohden.

Rantatunneli rakennus alkoi syksyllä 2013 valmis 11/2016 eli aika tarkasti kolme vuotta(1095pv). pituus 2,3km tekee n. 0,5pv/m tai 2,1m/pv

Länsimetron rakennus alkoi n. 5/2010 arvio valmistumiseen tällä hetkellä 9/17 eli n. 7vuotta 4kk(2675pv) ja pituus tuo 28km eli tekee 0,09pv/m tai 10,5m/pv ja vaikka tämän laskisi tuolla 14km niin silti 0,18pv/m tai 5,25m/pv.

Kaikki on siis suhteellista. Itse olisin ehkä enemmänkin huolissani siitä joka laski ensimmäiset länsimetron kustannus- ja aika-arviot enkä suinkaan siitä paljonko länsimetro on maksanut. Lienee myös tiedotus puolessa hieman parantamisen varaa.

Joka tapauksessa metro tulee maksaamaan itsensä moninkertaisesti takaisin ainakin espoolle. Ja kyllähän tuon metron ansiosta taas moni raksamieskin on tienannut leipää pöytäänsä muutaman vuoden ajan.
 
Projektin onnistumista voi tietysti mitata monin eri tavoin, mutta toki ainakin ulospäin näyttää huonolta jos alkuarviot hinnasta/ajasta menevät aivan pieleen. Vaikeahan tässä on oikeastaan sanoa kuka on mokannut pahiten, se joka keksi ja esitti noi alkuperäiset arviot vai sitten se joka toteutti koko homman ja kuvitteli, että noilla alkuarvioilla pystytään homma tekemään?
 
Oli tuo kuulemma ihan yhteinen päätös. Pitkiä metroja ei nähty tuolloin tarpeellisina, koska metrot oli tarkoitus automatisoida, ja automaattimetroilla vuoroväli voidaan tehdä hyvin lyhyeksi. Noh, persiilleen meni. Kuulemma automatisointi on mahdollista, mutta pitää vaihtaa vanha kalusto kokonaan. Se tullaan kyllä jossain vaiheessa tekemään, varmaankin 20-luvulla.
Tossa oli hauskaa se että siemens itsekkin luuli että se automatisointi olisi ollut mahdollista mutta huomasivatkin ettei ollutkaan niin helppoa.Käsittääkseni kyse oli niistä kaikkein vanhimmista vaunuista(tehty 1977-1984)joiden takia toi kusi.Vuosaaressa kokeiltiin niitä laiturinoviakin.Itseäni kyllä vähän epäilyttää ettei noi pysy aikataulussa jollei tee noita tyyliin "lähden nyt olit ovien välissä tai et".Johtanee myös siihen että porukka voi joutua odottelemaan asemien välissä tunteja(ainakin espoon suunnalla kun sinne laitureille ei mahdu kuin kaksi vaunua:rofl:) kun automattikka päättää pysäyttää kaikki junat:D:D
 
Viimeksi muokattu:
Jälkiviisaus on tietysti helppoa, mutta ihmetyttää vähän sekin, että eikö olisi kannattanut automatisoinnin kanssa kuitenkin odottaa että vanhimmat vaunut pitäisi muutenkin korvata uusilla ja tilata suoraan automaattivaunuja? Eikä väkisin yrittää jotain 70 luvun vehkeitä alkaa automatisoimaan?

Samalla olisi ollut hyvää aikaa tehdä automatisoinnin valmisteluja muuhun järjestelmään.
 
Jälkiviisaus on tietysti helppoa, mutta ihmetyttää vähän sekin, että eikö olisi kannattanut automatisoinnin kanssa kuitenkin odottaa että vanhimmat vaunut pitäisi muutenkin korvata uusilla ja tilata suoraan automaattivaunuja? Eikä väkisin yrittää jotain 70 luvun vehkeitä alkaa automatisoimaan?

Samalla olisi ollut hyvää aikaa tehdä automatisoinnin valmisteluja muuhun järjestelmään.
Niitä uusia mx00 vaunuja ei kai olisi keretty rakentamaan tarpeeksi nopeasti.M100:tä on ilmeisesti 42kpl wikin mukaan.Kaikki noi m100,m200 ja m300 on vielä eri valmistajan tekemiä.:)
 
Niin ehkä jos on menossa Kamppia pidemmälle metrolla, metro on 10-15 min bussia (Omenan länärin pysäkki) hitaampi Kamppiin asti, tekee aika tarkkaan jopa yli 100% penaltyn. Lisäksi pitää sompailla itsensä jotenkin sinne Omenaan johon siihenkin kuluu aikaa ja lisäksi se on metro on ihan ompun toisessa ("väärässä") päässä. Esim. jos asut Olarissa niin mikä tahansa nykyinen combo (kotipysäkiltä suoraan Kamppiin, fillarilla/kävellen länärille ja siitä Kamppiin) on nopeampi kuin tuleva metro.

Voittajia?
- Metron pysäkin välittömässä läheisyydessä asujat jotka jatkavat Kamppia pidemmälle metroradan varteen
- Isolla varauksella muut jotka jatkavat Kamppia pidemmälle metroradan varteen, sillä Kampista metroon vaihto vie vain 5min ja todennäköisesti Matka kamppiin pitenee tuon yli...
Häviäjiä?
- Kaikki muut

Tosin kun länsimetro alkaa kulkemaan, niin osa suorista bussivuoroista Kamppiin jne. varmaan lakkautetaan tai reittejä muutetaan. Joten metron palvelualueen varrella asuville bussi ei varmaan ole enää jatkossa optio matkustaa ainakaan Heseen.
 
Tosin kun länsimetro alkaa kulkemaan, niin osa suorista bussivuoroista Kamppiin jne. varmaan lakkautetaan tai reittejä muutetaan. Joten metron palvelualueen varrella asuville bussi ei varmaan ole enää jatkossa optio matkustaa ainakaan Heseen.
Ilmeisesti ne loppuu ihan kaikki eli länäriä pitkin tulevaisuudessa kulkenee vain yöbussit kun possujuna lopettanee liikkumisen siinä heti ~00:00 jälkeen.

Eli kuten sanoin niin häviäjiä matka-ajallisesti tarkasteltuna on aika helvetin iso populaatio, veikkaan että häviäjillä minuutteja on enemmän kuin voittajilla, jolloin kokonaisuutena projektin nettohyöty on reilusti pakkasella sillä matkustajille tärkeimmällä mittarilla. Toki olet koko ajan "liikkeessä" niin tappio ei ehkä tunnu niin pahalta kuin yksi 10min odottelu -20 asteessa dösäpysäkillä, mutta tämä on sinänsä ihan puhdasta itsepetosta jos tuo yksi pidempi odottelu tuntuu pahemmalta kuin selvästi pidempi kokonaismatka.

Operatiivisiin kuluihin en osaa sanoa että onko tuon metron + liityntädösien pyörittäminen edes yhtään halvempaa kuin Espoo-Kamppi bussiverkoston eli maksaako tuo muutos itseään koskaan takaisin edes teoriassa. Se lienee varmaa että jos nuo miljardit olisi sijoitettu pörssiin niin tuotoilla olisi voinut vaikka triplata nykyisten bussien vuorovälin ja pistää joitain miljoonia kaupungin taskuun vielä välistä... No ehkä vuonna 2100 asukastiheys on sitä luokkaa että liityntädosiä menee jokaisen kotiovelta non-stoppina niin tällöin ollaan edes lähellä nykytilannetta käytetyn ajan suhteen.
 
Operatiivisiin kuluihin en osaa sanoa että onko tuon metron + liityntädösien pyörittäminen edes yhtään halvempaa kuin Espoo-Kamppi bussiverkoston eli maksaako tuo muutos itseään koskaan takaisin edes teoriassa. Se lienee varmaa että jos nuo miljardit olisi sijoitettu pörssiin niin tuotoilla olisi voinut vaikka triplata nykyisten bussien vuorovälin ja pistää joitain miljoonia kaupungin taskuun vielä välistä... No ehkä vuonna 2100 asukastiheys on sitä luokkaa että liityntädosiä menee jokaisen kotiovelta non-stoppina niin tällöin ollaan edes lähellä nykytilannetta käytetyn ajan suhteen.
Länsimetroa ei rakennettu nykyistä Espoota varten, vaan siksi, että voidaan rakentaa tiheää asutusta ilman, että liikenne jatkossa muistuttaa Los Angelesin liikennettä ( = tsiljoonakaistaiset moottoritiet). Jatkossa rakentamista keskitetään erityisesti hyvien julkisen liikenteen yhteyksien varrelle. Espooseen on aiemmin kaavoitettu asuinalueita kuin haulikolla ampuen, ja siksi kaupungin survominen sellaiseen muottiin, että julkinen liikenne toimisi, ei ole ihan helppoa.
 
Mitäs tuo on, tunti suuntaansa tai jotain? Kuulostaa hulvattomalta ratikkamatkalta, mutta ehkä sitä on tarkoitettu johonkin muutaman pysäkin hyppäyksiin.

Eikös raidejokeri ollut tarkoitus olla ns. pikaratikka? Muistan lukemieni suunnitelmien pohjaavan myös raideleveyden muutokseen suomalaiselle normaalirautatie leveydelle. Tässä aiottiin hyödyntää nyt jo purettua, entisen Oulunkylä-Herttoniemi metron yhdysraidetta.
Edit:Koska se purettiin, ehdotus raideleydenmuutoksesta tuli sitten tarpeettomaksi.

Rautateillä ja metrossa mitat ovat siis suomi 1524mm, normaali standardi (myös Tampereen raikka) 1435mm ja Helsingin raitiotiet 1000mm
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 461
Viestejä
4 536 114
Jäsenet
74 811
Uusin jäsen
Testiinpä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom