Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Länsimetro Tarkoitat varmaan ykkösvaiheen viivästymistä. Aikatauluarvio on ollut aiemmin väärä ja liian optimistinen. Vasta testausten edetessä rakentava yhtiö pystyy antamaan arvion siitä, milloin metro on teknisesti valmis. Liikenteen aloittamisesta päättää HSL. Metroa on rakennettu Suomessa viimeksi 70-80-luvulla. Viranomaisvaatimukset ovat muuttuneet matkan varrella vastamaan tämän päivän standardeja. Länsimetro tekee yhtä maailman turvallisimmista metroista ja meidän tehtävämme on tehdä siitä toimintavarma ja turvallinen.
February 8 at 12:21am
Jenni Kanerva Tarkoitan kaikkien vaiheiden myöhästymisiä, jatkuvia väärin ennustettuja "arvioitanne" sekä niistä tiedottamista, puhumattakaan budjetin järkyttävää ylittämistä.
Ovatko teidän perustelunne tälle farssille "Metroa on rakennettu Suomessa viimeksi 70-80-luvulla" ja "Viranomaisvaatimukset ovat muuttuneet"? Maailma menee eteenpäin ihan jokaisella osa-alueella - minunkin toimialallani - ja ainoa edellytys hoitaa asiat ammattimaisesti on pysyä mukana. Ilmeisesti teiltä sitä ei edellytetä. Ja se kaikki tapahtuu kaupunkilaisten kustannuksella.
2 · February 8 at 10:48am · Edited
Kimmo Pihlaja Mahtaako aueta tällä kuulla se Ruoholahti-Otaniemi -osuus?
March 31 at 10:10pm · Edited
Jani Talvensaari Ei mistään Ruoholahdesta Otaniemeen ole käsittäkseni sovittu missään vaiheessa. Ruohis Tapiolasta taidettiin alustava sopimuskin tehdä mutta nyt yritettänee suoraan Matinkylään.
1 · April 8 at 4:45pm
Jaana Antikainen Ykkösvaihe on "viivästynyt" kaikkiaan yli kaksi vuotta.. Jos arviosta poiketaan USEALLA VUODELLA (!!), ei käy syyttäminen kuin omaa tekemistä. Ja ehkä ne viranomaismääräykset olisi pitänyt ottaa huomioon jo projektin suunnitteluvaiheessa??
April 22 at 12:09am
Jaana Antikainen Hirveästi ei luottamusta herätä rakennuttajaorganisaatio, jolle määräykset tulevat puskista..
1 · April 22 at 12:16am
Ruoholahti-Tapiola piti olla vasta auki.Ja sitten joskus toinen osuus.Matinkylä <--> Kivenlahti,jos rahat riittää.
Paljonko se tulee sitten maksamaan.
Tässä on joka homma sössitty ja ryssitty viimeisen päälle.
Mistään ei valmista tule.
Kaikki tiedot on sitten vielä salattu.
Kukaan ei ota vastuuta mistään.
Sitten vielä nämä.
Pisararata.Raidejokeri.Kruununvuoren sillat.Keskustatunneli.
Että muutamia miljardeja tulee vielä palamaan.
5 des ydinvoimala on tullut maksamaan kohta lähes 9 miljardia,
eikä valmistumisesta ole tietoa.
Piti alunperin maksaa vaan reilut 3 miljardia.
Että meillä osataan.
Uutiset | Länsimetro
Länsimetro | Ruoholahdesta Kivenlahteen
Juu eipä vaikuta millään tavalla omaan elämään. T: OuluTämä on tarjonnut kyllä paljon huumoria tamperelaiselle. Ainoastaan hintalapulle tässä ei voi nauraa.
No kerroppa mitä huumoria tämä on tamperelaiselle tarjonnut?Tämä on tarjonnut kyllä paljon huumoria tamperelaiselle. Ainoastaan hintalapulle tässä ei voi nauraa.
No kerroppa mitä huumoria tämä on tamperelaiselle tarjonnut?
Avaapa vähän. Ja nimenomaan siltä kantilta että miten tämä tamperelaisiin liittyy.Lähinnä tragikomiikkaa.
Mikäs siinä on vikana? Eikös Lahdessakin ollut toriparkissa jotain hämärää? Mut joo eipä Länsimetron mittakaavaa voi verrata mihinkään toiseen suomalaiseen projektiin.Turussa seurataan mielenkiinnolla, jottako tästä saadaan isompi ja kalliimpi farssi kuin meidän toriparkista 2033.
Avaapa vähän. Ja nimenomaan siltä kantilta että miten tämä tamperelaisiin liittyy.
Länsimetro-projektia on verrattu Tampereen Rantatunneliin, jonka rakentaminen sujui oikein mallikkaasti ja se valmistui jopa etuajassa.Avaapa vähän. Ja nimenomaan siltä kantilta että miten tämä tamperelaisiin liittyy.
Länsimetro-projektia on verrattu Tampereen Rantatunneliin, jonka rakentaminen sujui oikein mallikkaasti ja se valmistui jopa etuajassa.
No nyt ymmärrän. Sen verran voin jakaa paikallistietoutta että siellä Espoossa on kyllä totuttu elämään ilman metroa. Toki joku onneton on saattanut muuttaa metron varaan vuosi sitten mutta bussit ja junat ovat kyllä kulkeneet entiseen malliin.Länsimetrohan ei liity tamperelaisuuteen mitenkään. Viestini ydin tosin liittyy tamperelaisuuteen juuri sen takia, että se ei liity tai vaikuta minuun todellisuudessa mitenkään. Voin siis itkemisen sijaan nauraa näille traagisille viivästyksille ja sekoiluille. Jos olisin espoolainen ja tämä vaikuttaisi esimerkiksi työmatkaani, niin todennäköisesti minua ei naurattaisi.
Länsimetro-projektia on verrattu Tampereen Rantatunneliin, jonka rakentaminen sujui oikein mallikkaasti ja se valmistui jopa etuajassa.
Mikäs siinä on vikana? Eikös Lahdessakin ollut toriparkissa jotain hämärää? Mut joo eipä Länsimetron mittakaavaa voi verrata mihinkään toiseen suomalaiseen projektiin.
Turkulaisilla on kyllä hyvä politiikka. Eikös ne ratikan keränny pois ja purkaneet kaikki jugendit neukkukuutoiden tieltä ym?Hah, Lahdessa olleet hämäryydet ja muut, sekä Länsimetron hassu vuoden viivästyminen on aika pientä settiä Turun 20-vuotiselle toriparkkikiistalle. Ties kuinka monta kertaa se tuli kaupunginvaltuustoon ja hylättiin, mutta aina se vaan ilmestyi. Jonkun viiden/kuuden hylkäämisen jälkeen se hyväksyttiin viime kunnallisvaalikaudella. Nyt uusi kunnanvaltuusto on taas sitä mieltä, ettei sitä tarvita yms.
Itse säännölliseti Matinkylässä käyvänä arvostan tuota jahka se valmistuu. Ei tarvitse enää bussailla turhaan Kampille ja matkustusmukavuus nousee toiseen potenssiin.
Niin ehkä jos on menossa Kamppia pidemmälle metrolla, metro on 10-15 min bussia (Omenan länärin pysäkki) hitaampi Kamppiin asti, tekee aika tarkkaan jopa yli 100% penaltyn. Lisäksi pitää sompailla itsensä jotenkin sinne Omenaan johon siihenkin kuluu aikaa ja lisäksi se on metro on ihan ompun toisessa ("väärässä") päässä. Esim. jos asut Olarissa niin mikä tahansa nykyinen combo (kotipysäkiltä suoraan Kamppiin, fillarilla/kävellen länärille ja siitä Kamppiin) on nopeampi kuin tuleva metro.Itse säännölliseti Matinkylässä käyvänä arvostan tuota jahka se valmistuu. Ei tarvitse enää bussailla turhaan Kampille ja matkustusmukavuus nousee toiseen potenssiin.
Niin ehkä jos on menossa Kamppia pidemmälle metrolla, metro on 10-15 min bussia (Omenan länärin pysäkki) hitaampi Kamppiin asti, tekee aika tarkkaan jopa yli 100% penaltyn.
"ruuhka-aikaan" ei ole merkittävä ero, länäriltä suhaa niitä busseja koko ajan ohitse, ehkä jopa metroakin nopeammin. Mutta toki muuna aikana tuon metron vuorovälin kautta saanee vähän cäshbackkia, itse puhuin (pääasiassa) työmatkaliikenteestä.Olen antanut itseni ymmärtää että metron junavaunujen vuoroviive on aika paljon lyhyempi kuin bussien, joten absoluuttinen penaltti ei ole 100%. Toiseksi annan paljon arvoa matkustusmukavuudelle. Toki Matinkylästä kävely Omenaan ottaa oman aikansa, mutta sen jälkeen ei käytännössä tarvitse nousta maan pinnalle.
Oli tuo kuulemma ihan yhteinen päätös. Pitkiä metroja ei nähty tuolloin tarpeellisina, koska metrot oli tarkoitus automatisoida, ja automaattimetroilla vuoroväli voidaan tehdä hyvin lyhyeksi. Noh, persiilleen meni. Kuulemma automatisointi on mahdollista, mutta pitää vaihtaa vanha kalusto kokonaan. Se tullaan kyllä jossain vaiheessa tekemään, varmaankin 20-luvulla.- jonkun espoolaisen vajakin tekemä päätös että "säästetään rahaa" kun Espoo tekee alimittaiset laiturit (ts. puolta lyhyemmät metrot kuin pitäisi)
. Kuulemma automatisointi on mahdollista, mutta pitää vaihtaa vanha kalusto kokonaan. Se tullaan kyllä jossain vaiheessa tekemään, varmaankin 20-luvulla.
Hieman kuulostaa haihattelulta, kun ei se automatisointi mitenkään maagisesti muuta mahdolliseksi. Tokihan kaiken voi aina tehdä jollain miljardiprojektilla taas uusiksi jos saman sirkuksen haluaa pitkittää usean vuosikymmenen ajalle.
Jotenkin koomista että ihan jopa 160km/h kun samaan aikaan ajetaan Kiinassa ~20km asemaväleillä 300+ (esim. Suzhou - Shanghai tai oikeastaan koko "itäinen rataverkko" pekingistä etelään asti), siinä ei yks mutka Karjaan kautta tuntuisi yhtään missään - express junalla turku - salo - karjaa/lohja - espoo - hesa (3 pysähdystä) olisi sellainen 35-40min rykäisy, suoralla yhteydellä 30-35min kun ottaa huomioon pienet pätkät "hidasta ajoa" molemmissa päissä...Toisena vaihtoehtona näkisin kaupunkien välisen junaliikenteen kehittämisen. Josko saataisiin vihdoinkin Helsinki - Espoo - Salo - Turku -junarata rakennettua. Siis sellainen, joka ei koukkaa Karjaan kautta. Tämä mahdollistaisi laajamittaisemman työssäkäynnin vaikkapa Turun ja Helsingin välillä, mikä laskisi mahdollisesti pk-seudun asuntojen hintoja. Tämä tietysti vaatisi sen, että rata ja kalusto olisivat myös kunnossa, eli tuota väliä voisi ajaa sen 160 km / h.
Jotenkin koomista että ihan jopa 160km/h kun samaan aikaan ajetaan Kiinassa ~20km asemaväleillä 300+ (esim. Suzhou - Shanghai tai oikeastaan koko "itäinen rataverkko" pekingistä etelään asti), siinä ei yks mutka Karjaan kautta tuntuisi yhtään missään - express junalla turku - salo - karjaa/lohja - espoo - hesa (3 pysähdystä) olisi sellainen 35-40min rykäisy, suoralla yhteydellä 30-35min kun ottaa huomioon pienet pätkät "hidasta ajoa" molemmissa päissä...
Länsimetro-projektia on verrattu Tampereen Rantatunneliin, jonka rakentaminen sujui oikein mallikkaasti ja se valmistui jopa etuajassa.
Tossa oli hauskaa se että siemens itsekkin luuli että se automatisointi olisi ollut mahdollista mutta huomasivatkin ettei ollutkaan niin helppoa.Käsittääkseni kyse oli niistä kaikkein vanhimmista vaunuista(tehty 1977-1984)joiden takia toi kusi.Vuosaaressa kokeiltiin niitä laiturinoviakin.Itseäni kyllä vähän epäilyttää ettei noi pysy aikataulussa jollei tee noita tyyliin "lähden nyt olit ovien välissä tai et".Johtanee myös siihen että porukka voi joutua odottelemaan asemien välissä tunteja(ainakin espoon suunnalla kun sinne laitureille ei mahdu kuin kaksi vaunua) kun automattikka päättää pysäyttää kaikki junatOli tuo kuulemma ihan yhteinen päätös. Pitkiä metroja ei nähty tuolloin tarpeellisina, koska metrot oli tarkoitus automatisoida, ja automaattimetroilla vuoroväli voidaan tehdä hyvin lyhyeksi. Noh, persiilleen meni. Kuulemma automatisointi on mahdollista, mutta pitää vaihtaa vanha kalusto kokonaan. Se tullaan kyllä jossain vaiheessa tekemään, varmaankin 20-luvulla.
Niitä uusia mx00 vaunuja ei kai olisi keretty rakentamaan tarpeeksi nopeasti.M100:tä on ilmeisesti 42kpl wikin mukaan.Kaikki noi m100,m200 ja m300 on vielä eri valmistajan tekemiä.Jälkiviisaus on tietysti helppoa, mutta ihmetyttää vähän sekin, että eikö olisi kannattanut automatisoinnin kanssa kuitenkin odottaa että vanhimmat vaunut pitäisi muutenkin korvata uusilla ja tilata suoraan automaattivaunuja? Eikä väkisin yrittää jotain 70 luvun vehkeitä alkaa automatisoimaan?
Samalla olisi ollut hyvää aikaa tehdä automatisoinnin valmisteluja muuhun järjestelmään.
Niin ehkä jos on menossa Kamppia pidemmälle metrolla, metro on 10-15 min bussia (Omenan länärin pysäkki) hitaampi Kamppiin asti, tekee aika tarkkaan jopa yli 100% penaltyn. Lisäksi pitää sompailla itsensä jotenkin sinne Omenaan johon siihenkin kuluu aikaa ja lisäksi se on metro on ihan ompun toisessa ("väärässä") päässä. Esim. jos asut Olarissa niin mikä tahansa nykyinen combo (kotipysäkiltä suoraan Kamppiin, fillarilla/kävellen länärille ja siitä Kamppiin) on nopeampi kuin tuleva metro.
Voittajia?
- Metron pysäkin välittömässä läheisyydessä asujat jotka jatkavat Kamppia pidemmälle metroradan varteen
- Isolla varauksella muut jotka jatkavat Kamppia pidemmälle metroradan varteen, sillä Kampista metroon vaihto vie vain 5min ja todennäköisesti Matka kamppiin pitenee tuon yli...
Häviäjiä?
- Kaikki muut
Ilmeisesti ne loppuu ihan kaikki eli länäriä pitkin tulevaisuudessa kulkenee vain yöbussit kun possujuna lopettanee liikkumisen siinä heti ~00:00 jälkeen.Tosin kun länsimetro alkaa kulkemaan, niin osa suorista bussivuoroista Kamppiin jne. varmaan lakkautetaan tai reittejä muutetaan. Joten metron palvelualueen varrella asuville bussi ei varmaan ole enää jatkossa optio matkustaa ainakaan Heseen.
Länsimetroa ei rakennettu nykyistä Espoota varten, vaan siksi, että voidaan rakentaa tiheää asutusta ilman, että liikenne jatkossa muistuttaa Los Angelesin liikennettä ( = tsiljoonakaistaiset moottoritiet). Jatkossa rakentamista keskitetään erityisesti hyvien julkisen liikenteen yhteyksien varrelle. Espooseen on aiemmin kaavoitettu asuinalueita kuin haulikolla ampuen, ja siksi kaupungin survominen sellaiseen muottiin, että julkinen liikenne toimisi, ei ole ihan helppoa.Operatiivisiin kuluihin en osaa sanoa että onko tuon metron + liityntädösien pyörittäminen edes yhtään halvempaa kuin Espoo-Kamppi bussiverkoston eli maksaako tuo muutos itseään koskaan takaisin edes teoriassa. Se lienee varmaa että jos nuo miljardit olisi sijoitettu pörssiin niin tuotoilla olisi voinut vaikka triplata nykyisten bussien vuorovälin ja pistää joitain miljoonia kaupungin taskuun vielä välistä... No ehkä vuonna 2100 asukastiheys on sitä luokkaa että liityntädosiä menee jokaisen kotiovelta non-stoppina niin tällöin ollaan edes lähellä nykytilannetta käytetyn ajan suhteen.
Sitten tämä JokeriSpora sitten myöhemmin kulkemaan.
Helsinki Itäkeskus <--> Espoo Keilaniemi.
Raide-Jokerin linjaus Espoossa
Juuri näin. Ei tuolla koko matkaa kannata kulkea, eikä ole tarkoituskaan.Mitäs tuo on, tunti suuntaansa tai jotain? Kuulostaa hulvattomalta ratikkamatkalta, mutta ehkä sitä on tarkoitettu johonkin muutaman pysäkin hyppäyksiin.
Mitäs tuo on, tunti suuntaansa tai jotain? Kuulostaa hulvattomalta ratikkamatkalta, mutta ehkä sitä on tarkoitettu johonkin muutaman pysäkin hyppäyksiin.