Lampun asennus sokeripalaan

Liittynyt
03.01.2023
Viestejä
7
Hei, olen joskus osannut liittää lampun sokeripalaan mutta nyt on erikoinen liitinjohto lampussa: kaksi johtoa ilman värikoodeja josta toisessa kaksi johtoa liitetty yhteen. Nämä löytyivät, kun irrotin uudemman aikaisen kytkennän johdon päästä (viimeinen kuva). Katossa vanhan talon kaksi johtoa, sininen ja ruskea. Katossa ei ole sokeripalaa eikä lampussa ja se kans tarvii osata kytkeä. Olen melkoisen epävarma ja pohdin söhköasentajan hommaamisen sijaan uuden lampun ostamista. Mut kysäsen, jos joku osaa neuvoa.
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 426
Nuo kaksi johtoa on kytketty yhteen jotta se toimisi normaalista yksiosaisesta valokatkaisijasta. Muuten puolet lampuista on pimeänä.
 
Liittynyt
03.01.2023
Viestejä
7
Nuo kaksi johtoa on kytketty yhteen jotta se toimisi normaalista yksiosaisesta valokatkaisijasta. Muuten puolet lampuista on pimeänä.
Kiitos tiedosta. Onko sinulla ymmärrystä miten kytkeä noihin katon johtoihin? Kiitos kun vastasit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 426
Sinisen pitäisi olla nolla, ja lampun yksinäisen johdon mennä siihen. Omalla vastuulla.
Suosittelen kääntämään sähkökaapista ensin virrat pois...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
itse mittaisin yleismittarilla ettei nuo mitkään lampun johdoista ole yhteydessä lampun runkoon jos metallinen. Ja jos yleismittari löytyy lampusta mitaten lampun kierreosassa missä lamppu kierretäänn kiinni VAIHE pitää olla pohjalla ja nolla kierre osassa. Jos noita kytkee miten sattuu saattaa saada lampun runkon jänniteelliseksi mikä ei todellakaan ole hyvä juttu vaan aiheuttaa mahdollista.kuolemaa! HUOM ihan mitä tahansa kytkee vaikka olisi pelkkä lampun asennus kyseessä jonka maalikko saa kytkeä pitää olla 110% varma ettei vaihe ole metalli rungossa:
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
itse mittaisin yleismittarilla ettei nuo mitkään lampun johdoista ole yhteydessä lampun runkoon jos metallinen. Ja jos yleismittari löytyy lampusta mitaten lampun kierreosassa missä lamppu kierretäänn kiinni VAIHE pitää olla pohjalla ja nolla kierre osassa. Jos noita kytkee miten sattuu saattaa saada lampun runkon jänniteelliseksi mikä ei todellakaan ole hyvä juttu vaan aiheuttaa mahdollista.kuolemaa! HUOM ihan mitä tahansa kytkee vaikka olisi pelkkä lampun asennus kyseessä jonka maalikko saa kytkeä pitää olla 110% varma ettei vaihe ole metalli rungossa:
Eli jos kytket johdot, hyppäät alas jakkaralta ja kokeilet toimiiko niin lamppu voi kyllä toimia mutta olla kuolemaksi?
 
Liittynyt
03.01.2023
Viestejä
7
Eli jos kytket johdot, hyppäät alas jakkaralta ja kokeilet toimiiko niin lamppu voi kyllä toimia mutta olla kuolemaksi?
Kuulostaa vakavalta. Onneksi en vielä ryhtynyt hommiin…Voisin ostaa tuollaisen yleismittarin. Ja kysyä lisäihjeita.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Tämä on ihan mahdollista.
Tsiisus. Siis minkälaisista lampuista tässä nyt puhutaan. Mulla on katossa plafondeja kaikkiin on asennettu siten että pistokkeella kiinni. Johdonpäät oli vain katosta törröttämässä ennen kytkemistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Eli jos kytket johdot, hyppäät alas jakkaralta ja kokeilet toimiiko niin lamppu voi kyllä toimia mutta olla kuolemaksi?
No jos vaihe on lampun metalli rungossa ja nolla siellä kannan sisällä lamppu voi kyllä palaa ja toimia normaalisti etkä kuole sillä hetkellä kun katkasijaa käännät vaan silloin jos joku onneton sattuu koskee lampun runkoon jossa vaihe on ja maadoittuu jotain kautta maihin.
Tsiisus. Siis minkälaisista lampuista tässä nyt puhutaan. Mulla on katossa plafondeja kaikkiin on asennettu siten että pistokkeella kiinni. Johdonpäät oli vain katosta törröttämässä ennen kytkemistä.
Kaikki metalli runkoiset lampun on syytä osata kytkeä ja tarkistaa ettei koskaan vaihe johto joka katosta tulee ole missään käsin kosketeltavissa olevissa osissa paitsi siellä lampunkannan pohjassa olevassa kontaktissa.
Muutenkin taitaa laki lähteä siitä että pieniä sähkötöitä saa itse tehdä jos tietää mitä tekee.
Lampuissa kyllä kuoleman riski pieni mutta silti ei niillä asioilla pidä leikkiä vaan tehdä asiat oikein.
Itse olen kynsille saanut jonkun ranen lampusta jossa oli juurikin vaihe laitettu lampun nollaan joka oli myös kytketty metallirunkoon. itseni kai pelasti se että olin puutuolilla ja aina kokeilen kämmenen selkäpuolella asiota josta en ole varma niin en ainakaan jää jänniteiseen osaan kiinni , sen verran täräytti että sulake piti ottaa pois =)
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Metallirunkoisista. Ja toki iskun saaminen edellyttää myös sitä, että samalla koskettaa jotain maadoitettua kuten esim. lämpöpatteria.
Nyt meni kyllä kaikki lamput tarkastukseen. Just näissä plafondeissa jota laittanut, ja keittiössäkin roikkuu yksi joka on kyllä käden ulottuvilla metallinen kupu josta voi vedellä ylös alas sitä. Niin siis tarkistukseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
No siis näemmä deletoit tuon postauksen mutta siis PERIAATTEESSA yksivaiheisessa järjestelmässä jossa siis 2 tai 3 johtoa ja johtojen värit on sininen = nolla , ruskea =vaihe , keltavihreä =suojamaa.
taitaa olla musta myös kaksois valokytkimen toinen johto tai vanhoissa vedoissa myös mustaa johtoa esiintyy.
ongelma lähinnä tulee lampuissa jos jostain syystä vaihejohto eli ruskea on kontaktissa lampun runkoon , esim johtonirhautunut jostain liikkuvasta kohdasta sillain että kuparit on näkyvillä ja koskettaa lampun runko-osia , ilman suojamaata ei sulake pala vaan runko jää jänniteiseksi. toinen voi olla että joku rane on ajatellut että se lampun runko pitää olla nollan kanssa samassa ja kytkeekin vaiheen siihen , joka tapauksessa lamppu toimii kyllä.
Itse siis aina kun jotain 240 voltin hommeleita teen niin varmistan ettei kuori johda ruskeaan eikä siniseen. tällä ollaan jo turvallisilla vesillä.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
No siis näemmä deletoit tuon postauksen mutta siis PERIAATTEESSA yksivaiheisessa järjestelmässä jossa siis 2 tai 3 johtoa ja johtojen värit on sininen = nolla , ruskea =vaihe , keltavihreä =suojamaa.
taitaa olla musta myös kaksois valokytkimen toinen johto tai vanhoissa vedoissa myös mustaa johtoa esiintyy.
ongelma lähinnä tulee lampuissa jos jostain syystä vaihejohto eli ruskea on kontaktissa lampun runkoon , esim johtonirhautunut jostain liikkuvasta kohdasta sillain että kuparit on näkyvillä ja koskettaa lampun runko-osia , ilman suojamaata ei sulake pala vaan runko jää jänniteiseksi. toinen voi olla että joku rane on ajatellut että se lampun runko pitää olla nollan kanssa samassa ja kytkeekin vaiheen siihen , joka tapauksessa lamppu toimii kyllä.
Itse siis aina kun jotain 240 voltin hommeleita teen niin varmistan ettei kuori johda ruskeaan eikä siniseen. tällä ollaan jo turvallisilla vesillä.
Mitä näissä nykyaikaisissa lampuissa, kaikki on kyllä uusia, paitsi ei kaikki. On itsessään nuo värit. Jos vetelee samat värit kiinni samoihin ja johto on nirhautumaton niin sitten on oikein, nyt vain ei ole tässä tapauksessa välttämättä niin vaan voi olla just virheellisesti, eli on jo itsessään vaara?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
No siis periaatteessa väri väriin on oikein mutta itse siis olen aina mielummin ylivaroivainen kun 240vac systeemien kanssa leikkii , joten mittaan myös uusista lampuista että johtojen värit on oikeilla paikoilla. se ei ole iso vaiva jos yleismittari löytyy. eli itse mittaan niin että lamppu pois ja sieltä pohjan kannasta pitäisi kulkea vain ja ainoastaan ruskeaan johtoon , taas mihin lamppu tulee kiinni se kierre osa siitä sen pitäisi kulkea vain siniseen johtoon. tällöin lamppu kyllä on turvallinen , ja jos katossa on keltavihreä johto se pitäisi kytkeä metallisen lampun kuoreen.kuoreen ei ikinä milloinkaan kytketä muuta johtoa kuin keltavihreä jos sellainen katossa on.Tosin jos on sellainen kruunulamppu tai mikä lie jossa esim 5-6 sarvea siellä saattaa olla 2 johtoa jotka on vaiheita eli saat kahdella kytkimellä erikseen osan lampuista palamaan.silloin mitatessa näyttää että osasta lamppujen pohjista kulkuu yhteen ruskeaan ja osa lampuista toiseen ruskeaa tms.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Miten muuten näissä joissa jo on asennettuna valmiiksi se pistokkeella oleva ja pistokkeella oleva lamppu. Onko se ihan hakuammuntaa että ne on asennettu oikein päin. Vai pitääkö näihinkin aina olla se 'mittari' varmistamaan asian.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
No siis periaatteessa jos uuden lampun ostat ja siinä on pistoke valmiina voisi kai olettaa että se on oikein kytketty. itse siltikin kyllä mittailen ne varsinkin jos jotain euron kiinalaisia lamppuja ostaa =).
ja siis normaalisti ei ongelmia tule jos lampuun menee vain 2 johtoa , ne voi olla kumminkin päin tahansa sillä ei merkitystä ole siis sähkö-iskua ei sen takia tule jos ne johdot on väärinpäin. lähinnä siis mainitsin asian tuolla koska koskaan ei voi olla varma onko kysyjällä joku ranettettu lamppu jossa voikin olla sähköiskun vaara.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
No siis periaatteessa jos uuden lampun ostat ja siinä on pistoke valmiina voisi kai olettaa että se on oikein kytketty. itse siltikin kyllä mittailen ne varsinkin jos jotain euron kiinalaisia lamppuja ostaa =).
Ei ole euron kiinalaisia. Tarkoitan, että kun aina ne rasiat on otettu pois ja viety pois mutta jos ne joskus on siellä paikalla niin se mittari vain on oltava mukana. Ja jos se näyttää 'väärää' niin irti on ruuvattava.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Ei ole euron kiinalaisia. Tarkoitan, että kun aina ne rasiat on otettu pois ja viety pois mutta jos ne joskus on siellä paikalla niin se mittari vain on oltava mukana. Ja jos se näyttää 'väärää' niin irti on ruuvattava.
En nyt kyllä oo varma mitä tarkoitat ja ja itse tarkistan nuo mittaukset silloin kun lamppu on irti. Mitään ei kannata mitata kun lamppu on paikallaan ja sähköissä. Kattorasioissa taitaa olla merkinnät l n ja maadotus merkki jos 3 napanen jos ne itse kytkee siis sen kattorasian tootakai sekin täytyy kytkeä oikein. Tosin olen itse siinä uskossa että jos katossa on jo lampulle oleva rasia sen irroittamiseen pitäisi olla sähkömies.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
En nyt kyllä oo varma mitä tarkoitat ja ja itse tarkistan nuo mittaukset silloin kun lamppu on irti. Mitään ei kannata mitata kun lamppu on paikallaan ja sähköissä. Kattorasioissa taitaa olla merkinnät l n ja maadotus merkki jos 3 napanen jos ne itse kytkee siis sen kattorasian tootakai sekin täytyy kytkeä oikein
Tarkoitankin vain että jos nämä rasiat on sinne laitettu alun perin väärin päin niin joka tapauksessa ne tulisi mitata. Jota en kuuna päivänä olisi tullut ajatelleekseni mitata.

Koska aina olen kiroillut että taas kerran tännekään ei ole niitä valmiita rasioita jätetty vaan viety pois. Ja kaiken joutuu tehdä itse alusta asti ostaen rasiat itse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
No joo periaattessa ne rasiatkin pitää olla oikein. tosin jos siihen kytkee vain 2 napaisen lampun / pistokkeen silloin sillä ei ole väliä ja se ei aiheuta sähköiskua
lähinnä ongelma on laitteissa jossa on metallirunko johon on yleensä kytketty keltavihreä johto joka siis on suojamaa ja sielä jos rane ranettaa voi saada sen lampun runkon sähköihin.
Mutta siis jos et ole varma mitä teet niin elä mene koskemaan voi tilanne aiheuttaa vaaraa jos aletaan mittailemaan sieltä täältä.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 268
No siis periaatteessa jos uuden lampun ostat ja siinä on pistoke valmiina voisi kai olettaa että se on oikein kytketty. itse siltikin kyllä mittailen ne varsinkin jos jotain euron kiinalaisia lamppuja ostaa =).
ja siis normaalisti ei ongelmia tule jos lampuun menee vain 2 johtoa , ne voi olla kumminkin päin tahansa sillä ei merkitystä ole siis sähkö-iskua ei sen takia tule jos ne johdot on väärinpäin. lähinnä siis mainitsin asian tuolla koska koskaan ei voi olla varma onko kysyjällä joku ranettettu lamppu jossa voikin olla sähköiskun vaara.
Samoja joskus ihmetellyt. Onko siis niin että sellainen tilanne, jossa lampun runkoon tulee virta (vai jännite?), ei ole mahdollinen silloin kun katossa vain kaksi johtoa ja samoin lampussa kaksi? Eli ne voi aina laittaa miten päin vain, vaikka lampun runko olisi metallia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Periaattessa näin , siis lamppu ei muutu vaaralliseksi jos ne kaksi johtoa kytkee väärin , normaalisti lampuissa ei pitäisi olla runkon ja sinisen johdon välilly yhteyttä. siis vaihto sähkö ei välitä kumminpäin johdot ovat ja se ei automaattisesti tarkoita sähköisku vaaraa. joskus joku rane taas on kuullut että vanhoissa asennuksissa pistorasiat oli nollattu eli sininen johdin oli kytketty suojamaahan ja jos tälläisen kytkennän tekee lamppuun silloin jos johdot kytkee ristiin lampun runko tulee jänniteelliseksi. normaali oloissa näin ei pitäisi tapahtua.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 268
Periaattessa näin , siis lamppu ei muutu vaaralliseksi jos ne kaksi johtoa kytkee väärin , normaalisti lampuissa ei pitäisi olla runkon ja sinisen johdon välilly yhteyttä. siis vaihto sähkö ei välitä kumminpäin johdot ovat ja se ei automaattisesti tarkoita sähköisku vaaraa. joskus joku rane taas on kuullut että vanhoissa asennuksissa pistorasiat oli nollattu eli sininen johdin oli kytketty suojamaahan ja jos tälläisen kytkennän tekee lamppuun silloin jos johdot kytkee ristiin lampun runko tulee jänniteelliseksi. normaali oloissa näin ei pitäisi tapahtua.
Oho... eli siis kannattaisi kuitenkin varmuuden vuoksi aina kytkeä sininen siniseen, vai meneekö silloin oikein jos tuollainen ranetus on taustalla?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Oho... eli siis kannattaisi kuitenkin varmuuden vuoksi aina kytkeä sininen siniseen, vai meneekö silloin oikein jos tuollainen ranetus on taustalla?
Siis käsittääkseni aina olisi parempi mitata mikä johto katosta tulee.

Mutta ylipäätään jos ne on tehty oikein niin ainoastaan lampuissa joissa on se kolme johtoa elikäs maa niin sitä ei missään nimessä siis saa kytkeä jompaan kumpaan noista kahdesta katosta tulevasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Siis kerrataan vielä. Jos lampussa on vain 2 napainen töpseli mittaamisesta siellä ei ole mitään hyötyä eikä maalikon kannata mennä sinne jos sähköt on päällä. mittaa vain asennettavaa lamppua että johdot kulkee oikeisiin paikkoihin eli johto joka tulee lampun kannan pohjasta on vaihe eli ruskea väri. sitten mittaa että se lampun kierreosa tulee johtoon joka kytketään siniseen , ja samalla mitaten irtonaisesta lampusta joka siis ei ole vielä katossa kytketty että ruskea ja sininen ei kulje lampun rungoon.n'in toimien asennus on turvallinen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
Koskaan ei voi luottaa mihinkään johtojen värikoodauksiin, aina on mahdollista, että joku on ihan ite vaihtanut johdot ristiin jossain muussa rasiassa. Itse luotin aikanaan nykyisen kämpän sähköihin kun kaikki toimi. Vasta salamaniskun aiheuttama tietokonerikko hälytti, että maadoitukset puuttuu osasta seinärasioita. Tuon jälkeen en ole enää luottanut kenenkään tekemiin sähkötöihin tarkastamatta.

Yleensä etsin referenssinollan tai maan ihan syöttökeskuksesta ja siihen mittaan (toki näitä keskuksiahan ei maallikot mielellään saisi availla).
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Koskaan ei voi luottaa mihinkään johtojen värikoodauksiin, aina on mahdollista, että joku on ihan ite vaihtanut johdot ristiin jossain muussa rasiassa. Itse luotin aikanaan nykyisen kämpän sähköihin kun kaikki toimi. Vasta salamaniskun aiheuttama tietokonerikko hälytti, että maadoitukset puuttuu osasta seinärasioita. Tuon jälkeen en ole enää luottanut kenenkään tekemiin sähkötöihin tarkastamatta.

Yleensä etsin referenssinollan tai maan ihan syöttökeskuksesta ja siihen mittaan (toki näitä keskuksiahan ei maallikot mielellään saisi availla).
Ei mulla ole tietokone ollut tyyliin ikinä maadoitetussa rasiassa, eikä ole kyllä koskaan hajonnutkaan. Mikäs juttu se muuten oli että oliko mahdollista että ihan tuollaisesta tavallisesta töpselistä jossain tapauksissa esim. koneen runko saattaa muuttua jännitteiseksi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Kyllä se mahdollista on vikatilanteessa sen takia suojamaa,, Kevi ja keltavihreä johdin on keksitty nuo kaikki tarkoittaa samaa. Otetaan karkea esimerkki tietokoneesta jos kone ei ole maadoitetussa rasiassa ja lapsi tms esim työntää virtalähteeseen vaikka pienen Kuusiokolo avaimen ja se avain koskee vaihe johdinta tms missä jännite on ja koteloon sulake ei pala vaan kuori on jänniteellinen ja sähkö iskun vaara on todellinen. Jos suojamaa on kytketty silloin sulake palaa. Tietokoneen tapauksessa häiriö konkat on kytketty kuoreen ja maadoittamattomassa rasiassa voi tuntea sähköä mutta se on harmitonta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Lisätään vielä jos siis katossa on valmis valaisin rasia jossa on 2 reikää ja 1 tappi niin itse mittaan vain lamppu pois ollessa mutta sähköt päällä ja valaisinkytkin käännetty on asentoon että 2 reijästä saa 240vac ja tappista toiseen reikään löytyy 240vac , jos taas tapista molempiin reikiin erikseen mitattuna löytyy 240vac silloin joku rane on siihen tappiin joka siis on suojamaa kytkenyt vaihe johdon ja silloin olisi syytä kutsua sähkäri paikalle. niin kuin aikaisemmin kirjoitin 2 reijän tapauksessakattorasiaa ei tarvitse mitata , vain asennettava lamppu irti ollessa että sähkö ei kulje niistä 2 johdosta lampun runkoon , silloin ei johtojen järjestyksellä ole väliä.2 johdon asennuksissa ei periaatteessa ole väliä kumman kytkee kumpaan sitä voi verrata jatkojohtoon jonka voi laittaa kumminpäin vain rasiaan ja homma pelittää. vaarallisia kytkentöjä saa oikeastaan vain silloin kun 3 johdin eli suojamaa on mukana.Tietysti jossain vikatapauksissa 2 johdon järjestelmä muuttuu vaaralliseksi jos lampun sisällä vaihe eli ruskea johto koskettaa lampun metalli osia. Tosin ilmeisesti lain laatia on ajatellut että lamppuun ja kunnolla maadoitettuja pisteitä on kai niin kaukana lampusta että suojamaa ei lampuissa ole ollut pakollista kuin vasta melko uusissa rakennuksissa.
tässä taitaa olla säädökset lamppujen asennukseen. Kattovalaisin pistorasiat ja valaisimien pistokkeet | STEK
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Jos lampussa on se suojamaa eli kolmas johto niin mitä sille pitää tehdä jos katosta tulee vain 2 johtoa. Jättää kytkemättä ollenkaan vai mitä? Edit. siis onko tuolla mitään virkaa ylipäätään kun katosta ei vastaavaa johtoa tule.

Edit 2. Jos ajattelee että tän tietokoneen laittaisi maadoitettuun pistorasiaan kiinni niin kun tässä huoneessa ei ole maadoitettua niin pystyykö sitä tekemään sellaiseksi jotenkin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Jos säännösten mukaan kai mentäis sitä ei sais kytkeä 2 johtimiseen. Tossa linkissä minkä laitoin kerrottiin kai juuri miten tuollaisissa tapauksissa toimitaan
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Jos säännösten mukaan kai mentäis sitä ei sais kytkeä 2 johtimiseen. Tossa linkissä minkä laitoin kerrottiin kai juuri miten tuollaisissa tapauksissa toimitaan
Minä kun kyselin vähän yhdeltä tutulta sähkäriltä niin kertoi että just pitää siihen siniseen laittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
538
Jaa a mun mielestä ei noita sais nollata enää nykyään. Mut en oo kyl varma
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 159
Saa nollata vanhoja varauksin, mutta siihen tarvitaan sähkömiestä.

Edit: Nollaus | STEK

Itse kyllä mittaan jokaisen vanhan valaisimen, joka taloon tulee. Ihan varmuudeksi, ettei vaihe rungossa ylläriä löydy sitten väärässä kohtaa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Mitä nämä metallirunkoiset on ylipäätään. Onko pelti metallia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 159
Pelti on metallia kyllä ja aloittajan näyttää olevan messinkiä, niin kuin ”suurin” osa noista vanhemmista.

Näyttää piuhat kovasti olevan kaiutinkaapelia, sen mitä tästä puhelimelta näen :)

Oletuksena, että tuo on vanhempi valaisin, jolloin tulen siihen johtopäätökseen (no pun….), että piuhat on joskus vaihdettu.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 890
Jos lampussa on se suojamaa eli kolmas johto niin mitä sille pitää tehdä jos katosta tulee vain 2 johtoa. Jättää kytkemättä ollenkaan vai mitä? Edit. siis onko tuolla mitään virkaa ylipäätään kun katosta ei vastaavaa johtoa tule.

Edit 2. Jos ajattelee että tän tietokoneen laittaisi maadoitettuun pistorasiaan kiinni niin kun tässä huoneessa ei ole maadoitettua niin pystyykö sitä tekemään sellaiseksi jotenkin?
Mikäli samassa tilassa alle 4m etäisyydellä pistorasiat ovat maadoitettuja niin se valaisimen maadoitus tulee kytkeä. Tosin tällöin yleensä katosta löytyy se keltavihreä maadoitusjohdin, ei kuitenkaan aina.
Mikäli tilan pistorasiat ovat maadoittamattomia niin silloin valaisimen maadoitusjohdinta EI SAA kytkeä.
Jos katosta löytyy outoja värejä kuten pelkkää keltaista tai pelkkää vihreää niin nämä johtimet EIVÄT OLE maadoitusjohtimia ja niiden kytkeminen valaisimen runkoon voi johtaa kuolemaan.
Jos ei ole varma onko kytkentä oikein niin kannattaa jättää kytkemättä.



Metallirunkoisista. Ja toki iskun saaminen edellyttää myös sitä, että samalla koskettaa jotain maadoitettua kuten esim. lämpöpatteria.
Tämä ei harmi kyllä pidä paikkaansa vaan tällin voi saada jopa turvalliseksi koettujen lattiamateriaalien kautta. Lattialaminaateista useat sisältävät grafiittia koska antistaattisuus on haluttu ominaisuus.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Esimerkiksi kylpyhuoneessa on maadoitettu pistorasia ja siitä pari metriä käytävän kattolamppu. ja sen alla vaihdettu hajonnut pistorasia jossa maadoitettu kotelo (alkuperäinen ei ollut). onko tuo nyt maadoitettu vai ei sitten en osaa sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 890
Esimerkiksi kylpyhuomneessa on maadoitettu pistorasia ja siitä pari metriä käytävän kattolamppu. ja sen alla vaihdettu hajonnut pistorasia jossa maadoitettu kotelo (alkuperäinen ei ollut). onko tuo nyt maadoitettu vai ei sitten en osaa sanoa.
No jos alkuperäinen ei ollut niin ei siinä maadoitettua kuuluisi olla nytkään.
Samalla tilalla tarkoitetaan samaa huonetta eli ovenkarmit on perinteisesti sellainen jakaja missä huone vaihtuu. Jos huone on suuri niin silloin voidaan käyttää 4m etäisyyttä sen sijaan.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
No jos alkuperäinen ei ollut niin ei siinä maadoitettua kuuluisi olla nytkään.
Semmoinen siihen kuitenkin asennettiin. Onhan nyt esimerkiksi mulla maadoitettuja jatkojohtojakin (saako muita edes enää mistään) kytkettynä ei maadoitettuihin rasioihin.

Sähkömies tuon huomasi, että pistorasia on rikki ja sanoi että tuollainen voi aiheuttaa valokaaren. Mutta laittoi tosiaan maadoitetun rasian siihen. Meinaan että vaikka se maadoitettu rasia on niin mikä siitä tekee maadoitetun noin ylipäätään esimerkiksi kylppärissä oleva rasia joka oletettavasti on myös maadoitettu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 361
Semmoinen siihen kuitenkin asennettiin. Onhan nyt esimerkiksi mulla maadoitettuja jatkojohtojakin (saako muita edes enää mistään) kytkettynä ei maadoitettuihin rasioihin.

Sähkömies tuon huomasi, että pistorasia on rikki ja sanoi että tuollainen voi aiheuttaa valokaaren. Mutta laittoi tosiaan maadoitetun rasian siihen. Meinaan että vaikka se maadoitettu rasia on niin mikä siitä tekee maadoitetun noin ylipäätään esimerkiksi kylppärissä oleva rasia joka oletettavasti on myös maadoitettu.
Maadoitetussa pistorasiassa on (pitäisi olla) oma suojamaa johtoineen, eli tulee vaihe, nolla ja suojamaa. Myös nollausta (yhdistetään nolla ja suojamaa) on käytetty, mutta siinäkin on omat huonot puolensa ja siksi se onkin kielletty uusissa asennuksissa, mutta muistaakseni vanhojen korjauksissa saa vielä käyttää. Jos sähkäri ei vetänyt uutta maapiuhaa sinulle niin todennäköisesti teki nollauksen pistorasiassa.

Jos tilassa on maadoittamattomia ja maadoitettuja pistorasioita niin riski tulee karkeasti siitä että maadoittamattomassa pistorasiassa oleva laite vikaantuu ja kuori tulee jännitteelliseksi. Yksinään se ei ole suuri ongelma jos et pysty helposti"maadoittamaan itseäsi" samalla kun kosket laitetta, mutta jos vieressä on myös maadoitettuun pistorasiaan kytketty laite niin koskemalla molempia yhtä aikaa saat vikatilanteessa sähköiskun.

Maadoitetulla jatkojohdolla ei ole väliä, se toimii kuten maadoittamaton kun se kytketään maadoittamattomaan pistorasiaan, mutta kiinteän maadoittamattoman pistorasian maaliuskoja ei saa jättää kellumaan, oletettavasti koska päältä päin katsomalla edes ammattilainen ei pysty sanomaan onko maadoitusta vai ei.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Seinän toisella puolella on maadoittamaton rasia. Eli olisiko se nyt varmistettava että tuo rasia ei olisi maadoitettu, onko niillä rasian metallipinneillä merkitystä mihinkään vai onko se vain rasian sisältä kiinni liitoksista että kuinka tuo toimii sitten.

Edit. huoneessa jossa tietokone niin siellä on useampi rasia ja kaikki maadoittamattomia, niin sitä tietokoneeseen kytkettyä ei siis ainakaan saa maadoittaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 361
Seinän toisella puolella on maadoittamaton rasia. Eli olisiko se nyt varmistettava että tuo rasia ei olisi maadoitettu, onko niillä rasian metallipinneillä merkitystä mihinkään vai onko se vain rasian sisältä kiinni liitoksista että kuinka tuo toimii sitten.

Edit. huoneessa jossa tietokone niin siellä on useampi rasia ja kaikki maadoittamattomia, niin sitä tietokoneeseen kytkettyä ei siis ainakaan saa maadoittaa.
Jos seinään on laitettu maadoitettu rasia (eli on sivussa ne metalliliuskat) niin rasian pitää myös olla oikeasti maadoitettu. Ja se olisi mielestäni suurin synti jos on laitettu maadoitettu rasia ilman maadoitusta, tuskin sähkäri niin tekisi.
Ne metalliliuskat nimenomaan on oikein asennettuna kytketty suojamaahan rasian sisällä ja niitä liuskoja pitkin myös se jatkojohdon suojamaan yhteys tulee.

Jos sulla on nyt muutoksen jälkeen makkarissa yksi maadoitettu pistorasia ja muut maadoittamattomia niin mielestäni siinä ei mennä sääntöjen mukaan.

Ohjeistuksena on että samassa huoneessa ei pitäisi olla maadoitettuja ja maadoittamattomia pistorasioita sekaisin, @0nanias tuossa sanoi että vaihtoehtoisesti 4 metrin etäisyys pistorasioiden välillä ajaa saman asia. Mutta siis jos rasiat on eri huoneissa esim. vessa maadoitettu ja viereinen makuuhuone maadoittamaton niin se on ok. Ajatuksena siis ettei sieltä vessasta vedetä kuitenkaan oviaukosta jatkojohdolla sähköjä makkariin vaan se makkarin laitteet on kiinni makkarin pistorasioissa, joten ei tule tuollaista "kaksi laitetta vierekkäin ja vain toinen maadoitetussa pistorasiassa" -tilannetta.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
849
Jos sulla on nyt muutoksen jälkeen makkarissa yksi maadoitettu pistorasia ja muut maadoittamattomia niin mielestäni siinä ei mennä sääntöjen mukaan.
Vaihdettu rikkonainen on käytävällä (käytävällä ei ole muita rasioita), mutta siinä ylhäällä on maadoittamaton lamppu kiinni kahdella johdolla), viereisen huoneen useampi pistorasia on alkuperäiset maadoittamattomat.

Edit:
Tarinoidaanpa nyt vielä tuosta. SIis olen värkännyt autoissa musiikkilaitteiden kanssa. Siinähän vahvistimelta vedetään akulle johto joka liitetään akun molempiin napoihin. Vahvistimesta takaa vedetään maa-johto esim. takapenkkien kiinnityspulttiin (ensin rapsutetaan maali pois että saa kosketusta). Tällöin vahvistin toimii.

Onko tämä suojamaajuttu ollenkaan verrannollinen tuohon pistorasia/kattolampuasiaan? Pitääkö sinne tulla erillinen johto jostain vai riittääkö esim. tuossa pistorasiasysteemissä että johtoa ei tule mutta rasiassa hoidetaan maadoitus? Onko se sama asia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2023
Viestejä
7
Moi täällä on tosi osaavaa fysiikkaa tuntevaa porukkaa. Hm ostin sen digitaalisen yleismittarin mutten kyllä osaa sitä käyttää. En uskaltaisi alkaa kokeilla sitä lampun ollessa kytkettynä virtajohtoon, mutta ei kai sitä voi mitata ilman että on kytkettynä? On jääny sähköopit yläkoulun pakollisiin kursseihin ja olen siis aivan pihalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 519
Viestejä
4 218 014
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
jsa555

Hinta.fi

Ylös Bottom