Lakeside Airpark Finland * Taas tyhmiä koijataan

Siinä on lihavoituna yksi niistä isoimmista ongelmista. Eli se sijainta kun ei sinne keskelle ei mitään halua muuttaa oikeastaan kukaan ja ne jotka ennestäänkin asuvat Mänttä-Vilppulassa muuttavat sieltä kiihtyvää tahtia pois.

Jos tuollaista puuhaisivat vaikka Helsingin Lauttasaareen niin ihmiset olisivat hysteerisestä tappelemassa siitä kuka saa ostaa parilla sadalla tuhannalle eurolla siitä omakotitalotontteja meren rannasta.
Ei tarvittaisi kuin vaikka Sipooseen tuollainen niin olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet.
 
Täällä on se sopimus luettavissa mikä kunnan ja italialaisen koijarin välillä on:

http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201143-1-1.PDF

Itse en sopimusoikeutta kovin hyvin tunne, mutta hämmästyttää ensimmäisenä tuo sopimuksen pituus kun se on neljä sivua kun yleensä tuon kokoluokan projekteissa se sopimus on pituudeltaan luokkaa sata tai satoja sivuja. Sopimus on myös äärimmäisen ylimalkainen.

Omaan silmään kiinnittää huomiota esimerkiksi tuo suomen kielisen käännöksen kakkossivu, jossa lukee ensinnä että kunnan firman Yrken velvollisuus on varmistaa että Yhtiö ja Projekti ovat resursoituja. Seuraavassa kappaleessa lukee että kunta takaa täyden tuen sille että Yrke täyttää velvollisuutensa ja kunta vastaa riittävien rerussien takaamisesta.

Minun tulkintani mukaan tuo tarkoittaa sitä, että kunta sitoutuu takaamaan täysimääräisesti sen 100 miljoonan euron lainan ja järjestemään sille tarvittavat vakuudet. Jos kunta ei sitä tee niin sitten italilainen koijari saa sen sulkutilillä olevan 10 miljoonaa euroa samantien välitystuomioistuimen päätöksellä.

Ei muuta kuin onnea vaan Mänttä-Vilppulan veronmaksajat. Sinne meni 10 miljoonaa euroa koijarin taskuun. Huonolla tuurilla kunta kieltäytyy tunnustamasta 10 miljoonan euron tappiota heti ja takaa jollakin ihmeen tavalla sen 100 miljoonan euron lainan. Sinne meneekin sitten se sata miljoonaa euroa kankkulan kaivoon ja korkomenoja toinen mokoma vähintään.

Toki mielelläni kuulusin joltakin sopimusoikeutta paremmin tuntavalta miten noitakin paria sopimuskohtaa tulee tulkita.
 
Mulla on vahva fiilis siitä että tää projekti kaatuu johonkin "muotoseikkaan" lähikuukausina.. :think:

unknown-5.png
 
...Ei muuta kuin onnea vaan Mänttä-Vilppulan veronmaksajat. Sinne meni 10 miljoonaa euroa koijarin taskuun...

Jossain muualla päin maailmaa päättäjät haistaisivat koijauksen, mutta antaisivat mennä, jos vaan saisivat omaan taskuun pienen "välityspalkkion" rahoista. Koska suomalaiset ovat rehtiä kansaa, niin täältä koijari saanee tuon 10 miljoonaa ns. puhtaana käteen :tup:
 
Jaa näin niitä miljoonia tehdään veronmaksajilla maksattamalla. Joo en ole mikään sopimuslakimiesasijaintuntija, mutta tänne asti haisee sellainen vieno kusetuksen haju. :facepalm:
 
Jos korko tuolle 100 miljoonan euron lainalle on se kuusi prosenttia ja se on 12 vuoden aikana lyhennettävä, niin kuukausierä on reilu 920 tuhatta kuukaudessa ja 11 miljoonaa euroa vuodessa.

Jos laina-aika on 20 vuotta ja lainarahalla tuolla korolla se rahoitetaan niin kuukausierä on 1,8 miljoonaa euroa ja vuosihinta 21 miljoonaa euroa.

Minulla ei riitä suoraan sanottuna mielikuvitus alkuunkaan siihen että keksisin mitä se liiketoiminta siellä kilometrin peltokentällä voisi olla joka toisi tuollaiset voitot. Jos liikevoitto olisi 10 prosenttia liikevaihdosta, niin tuollainen vaatisi 200 miljoonan vuosittaisen liikevaihdon.

Itseasiassa en osaa kuvitella mikä olisi edes se pisnes joka tuottaisi sen vertaa vuodessa plussaa että sillä maksaisi ne kentän ylläpitokustannukset (asfaltin paikkaukset ja uusimiset ja auraamiset talvella ja kenttärakennusten lämmitykset ja vakuutusten maksun).

Selvää minusta on ettei tuollaiseen äärettömän raskaasti tappiolliseen ja äärettömään kalliiseen kankkulan kaivoon yksikään yksityinen taho "sioita" euroakaan: Homman kantava idea on vain putsata hölmöläisten kunta ja sen veronmaksajat rahoistaan. Se on sitten kokonaan toinen kysymys ja eettinen ongelma onko idiootin oikein antaa pitää rahansa vai onko se oikein putsata idiootti rahoistaan.

Juoni ei paljoa poikkea tuossa siitä, että hienosti pukeutuneet raviharrastajat putsaavat jonkun hönön rahoistaan ja pistävät hönön ottamaan vielä velkaa ja pikavippejä niin paljon kuin ikinä irti saa ja tunkevat ne rahat omiin liiveihinsä. Muistoksi siitä jää sitten hönölle siitä joku makkaratehtaan teurasautoa odottava hevosenkaakki jonka osti miljoonalla eurolla jonka hönö uskoi olevan varma Elitloppetin ja Prix d'Amériquen kaakkikisojen tuleva voittaja. :rofl:
 
Edellinen mänttäläinen neronleimaus oli ottaa helvetisti pakolaisia, näitä lukutaidottomia koneinsinöörejä valtion tukiaisten toivossa. Varsinainen ajatusten Tonava. En tiedä miten ovat rikastuttaneet menoa sitten.
 
Onko tuolla MV-kunnassa kukaan kysynyt kysymystä: Miksi ulkomaalaiset haluaa rahottaa tai ylipäätään rakennuttaa tällaisen? Kusetus haisee kuuhun asti :D

Talous luultavasti niin kuralla ja mahdollinen rahankiilto silmissä, niin kaikki asian kysenalaistaneet on painostettu hiljaiseksi.
 
Mänttä - Vilppulallekin voisin ilmaisena konsulttivinkkinä sanoa, että panostakaa siihen perus paskapaperiteollisuuteen ja kovaan duuniin eikä näihin ilmiselviin vedetyksiin. Kai se on sitten helpompi törsmötellä kuohuviiiniä valtuustossa ja unohtaa se perusduuni.

Ps. Tarkoittaa muuten siis ihan uutta infraa kiitoradoista lähtien. Ihan kuin Suomessa ei olisi näitä pölypalloja kerääviä municipial airportteja kuten Savonlinna ja Kemi-Tornio?
 
Vaimolle ehdotin että pistetään omakotitalo myyntiin ja kaikki rahat Mäntti-Vilppulaan. Eihän tällaisessa projektissa voi mennä mikään pieleen. Tuntuu muutenkin että tämä voisi olla pitkien matkojen Suomeen tarvittava piristysruiske. Mäntit laittaa 250m haisemaan, niin Jämsä varmaan samassa suhteessa tekee naapuriin jonkun puolen miljardin asuinalueprojektin. Kelpaa sitten Cessnalla lennellä töihin ympäri Keski-Suomea ja Pirkanmaata.
 
Vaimolle ehdotin että pistetään omakotitalo myyntiin ja kaikki rahat Mäntti-Vilppulaan. Eihän tällaisessa projektissa voi mennä mikään pieleen. Tuntuu muutenkin että tämä voisi olla pitkien matkojen Suomeen tarvittava piristysruiske. Mäntit laittaa 250m haisemaan, niin Jämsä varmaan samassa suhteessa tekee naapuriin jonkun puolen miljardin asuinalueprojektin. Kelpaa sitten Cessnalla lennellä töihin ympäri Keski-Suomea ja Pirkanmaata.

Muutenkin näin ilmastonmuutoksen keskellähän yksityis-Cessnat ovat kuuminta hottia. Varmasti tällainen lentokenttäkotikylä tarvitaan jokaiseen kuntaan Suomessa.

Olisi ollut edes Tesla-kylä, jossa jokaisen talon katolla on Teslan paneelit ja pihassa on tarjolla oma super-charger -asema autolle.
 
Täydennetään vähän: Jos Lauttasaaresta löytyisi vaikka 700 neliömetrin omakotitalon tontti myytäväksi, niin pyyntihinta hinta lähtisi jostakin miljoonan euron tienoilta. Lopullinen myyntihinta olisi varmaan paljon kovempi.
Rantatontti maksaisikin sitten 2-3 miljoonaa...
 
Niin ketkä tässä nyt saa sitä kusetusrahaa? Italialaiset koijarit tietysti (ja näiden Suomessa toimivat välikädet), mutta mikä on suomalaisten Mäntti-Vilppulan koijareiden rooli? Onko tässä joku x määrä kunnanvaltuutettuja jotka kaikki on lahjottu esim. 50 000 per lärvi, vai tekeekö ne tätä ihan pro bono rakkaudesta lajiin? En usko, että edes Mänttilässä voi olla ketään, joka pitää tätä oikeasti potentiaalisena bisnesideana.

Voisihan sitä kuvitella että kyllä siinä hyvästikkin kuusinumeroisia summia olisivat hoksanneet "vaalikassaansa" pyytää vastineeksi kusetuksen tukemiselle äänestyksessä kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa.

Tosin kun Mänttilässä ollaan niin mahdollisesti ovat tukeneet sitä ihan rakkaudesta lajiin. Tai no mitä nyt kieli pitkällä laskeskelleet paikallispoliitikot miten oma maansiirtofirma ja ties mikä rakennusfirma ja ruokakauppa saa lisää pisnestä ja itse lisää rahaa kunhan alkaa se positiivinen pöhinä jonka 250 miljoonan euron investointi tuo paikkakunnalle.

Kannattaisi se kuitenkin vähän edes ajatella paikallispoliitikkojenkin. Vähän aikaa jos lukuja pyörittelee mielessä niin eiköhän se valkene kenelle tahansa ettei kukaan ala mitään sataa miljoonaa tai 250 miljoonaa euroa sijoittamaan minnekkään keskellä hevonvittua sijaitsevalle peltolentokentälle kun se ei tuota muuta kuin pelkkää tappiota. Suomessa on valmiina jo todella monta lentokenttää paremmillakin paikoilla eikä ne tuota oikein muuta kuin tappiota. Varmaan alle kymmenen kannattavaa lentokenttää tai lentopaikkaa koko Suomessa.

Mielenkiintoista nähdä miten homma tästä etenee Lakeside Airpark Finlandin osalta. Italialinen koijari ei sinne tule euroakaan sijoittamaan ja sitä sadan miljoonan rahoitusta eivät taatusti saa siihen ellei Mänttä-Vilppulan kaupunki sitä takaa kokonaisuudessaan ja järjestä vielä jostain vakuuksia ellei kaupungin oma luottokelpoisuus riitä kyseisen lainamäärän takaamiseen.

Sitä en tiedä kuka aivokuollut sen sopimuksen italilaisen koijarin kanssa on Mänttä-Vilppulan puolelta kirjoittanut ja tehnyt. Olisi vaatineet koijariltakin sen 10 miljoonan euron vakuutustalletuksen ja kirjanneet sopimukseen yksiselitteisesti sen ettei Mänttä-Vilppulan kunta tai sen omistama yritys järjestä tai takaa sitä 100 miljoonan euron summaa investointiin eikä pienintäkään osaa siitä vaan sen hankkiminen ja sille tarvittavien takuiden hommaaminen on täysin sen italilaisen koijarin vastuulla. Koijari olisi varmaan samantien nostanut kytkintä ja tehnyt katoamistempun kun tuollaiset ehdot olisivat hoksanneet laittaa.
 
Voisiko joku lakimies avata tätä sopimusta tarkemmin? Tarkoittaako tämä nyt sitä, että M-V on tuutannut 10 miljuuna ränniin etupeltoon ja oletus on, että sinne alkaa italialaistoimintaa ilmestymään? Jos sinne tuleekin vain tolppa ja muutama hyttysmökki muutaman vuoden aikajänteellä, niin saako M-V millä ehdolla takaisin tuon rahan? Odottaako siellä valtava maansiirtotyömaa ja siihen se sitten jäikin, paikalliset maansiirtofirmat sentään sai jotain ekstratyötä? Sekin raha tuli kaupungilta tuon 10 miljoonan päälle, koska se 10 miljuunaa oli siellä lukittuna?
 
Eiköhän näiden sopimusten kirjoitukseen oo osallistunu paikallisia viranomaisia, joten asiakirjathan pitäisi olla julkisia? Mistähän lähtisi kaivelemaan, ideoita?
 
Sopimuksen tekoon johtava päätöksenteko taas pitäisi löytyä kunnan arkistoista. Ei sitä kunnanjohtaja nyt ihan vain omalla päätöksellä ole allekirjoittanut.
 
Huijauksenahan tämmöinen lentotoiminta on mitä mainioin. Lentoliikenteelle ominaisesti se voi sijoittua melkein minne vain, opitimaallisesti tietenkin hätää kärsiviin kuntiin pitkin eurooppaa. Toiminta ei muistuta mitään mistä päättäjillä on kokemusta. Lentäminen tuntuu kumoavan syrjäisyyden taakan josta kunnanisät kärsivät niin Italian, Ranskan kuin Suomenkin tyhjenevissä syrjäkylissä. Sopivin bulvaanein voidaan polkaista tämmöinen projektien aalto käyntiin ties missä maassa. Olen ihan varma etteivät ukkelit ole ensimmäistä lentoparkkiaan rakentamassa, koko prosessi on taatusti viimeistelty ja hiottu jokainen vastalause ja haaste huomioiden.
 
Lentokentän seutu näyttää nyt tällaiselta:
upload_2020-1-30_11-5-13.png

Italialainen raha tekee siitä tällaisen:
upload_2020-1-30_11-5-45.png
 
Tuli kyllä mietittyä itsekin kun uutisen näin, että mikä tässä on se kannattava bisnes? Näköjään moni muukin. Oho, oikein omalle ovelle voi rullata!
 
Tällaisiahan löytyy ympäri maailmaa. Suosittuja ovat rapakon takana.

Euroopasta löytyy pari hyvää esimerkkiä. "Murcia air park" Espanjassa. Projekti aloitettu 2000 luvun alussa, rakennustyöt valmistuivat aika nopeasti. Alunperin tontteja noin 700:lle asukkaalle.

unknown.png

Siljan air park Leksandissa Ruotsissa. 46 tonttia. Projektin aloitus myös 2000 -luvun alussa.

unknown.png

Tyhjiä ovat tonttipaikat. Ei nyt noissa ainakaan ole tontit parissakymmenessä vuodessa menneet kuin kuumille kiville.
 
Tällaisiahan löytyy ympäri maailmaa. Suosittuja ovat rapakon takana.

Euroopasta löytyy pari hyvää esimerkkiä. "Murcia air park" Espanjassa. Projekti aloitettu 2000 luvun alussa, rakennustyöt valmistuivat aika nopeasti. Alunperin tontteja noin 700:lle asukkaalle.

unknown.png

Siljan air park Leksandissa Ruotsissa. 46 tonttia. Projektin aloitus myös 2000 -luvun alussa.

unknown.png

Tyhjiä ovat tonttipaikat. Ei nyt noissa ainakaan ole tontit parissakymmenessä vuodessa menneet kuin kuumille kiville.
Plots - Siljan Airpark
Miksi noin monta tyhjää tonttia eikä myynnissä?
upload_2020-1-30_11-38-0.png
 
Näköjään Siljan air park vieläpä mainostaa itseään sanoilla "most popular AirPark in Europe".

Mänttä-Vilppulasta tulossa Euroopan kolmanneksi suosituin air parkki heti Espanjalaisen Murcian ja Siljan air parkin jälkeen.
 
Soittelin kunnan kaavoituspuolelle ja varasin kolme tonttia. Nopeat syövät hitaat!

Jos jotain kiinnostaa niin kaverihintaan voin myydä pari tonttia. Ostaja tallettaa 100k€ mun sulkutilille jonka saa sitten takaisin kun kaupat on lyöty lukkoon.
 
Piti etsiä tuo paikka google mapsistä. Tuossa tosiaan on joku kilometrin pituinen ilmeiseti hiekkapäälysteinen kiitorata jo ennestään, muttei mitään muuta infrastruktuuria.

Google Maps

Ja pidempää kuin kilometrin kiitorataa tuohon ei mahdu;Siitä ei milään isoilla koneilla lennetä.
Mahtuu, jos on tahtoa niin on myös keinot. Muutaman vuoden kuluttua pääsee suoraan kotiovelle Airbus A380:n kyydistä ykkösluokasta. Miten pääsen mukaan? Voisi varata muutaman kämpän ja sijoittaa omia hiluja tähän projektiin.

Tuntuu olevan tosiaan helppoa vedättää näitä muuttotappiotuppukyliä, kaikenmaailman mänttivilkkulat on aivan onnessaan jos lupaa fyrkkaa ja luigi nauraa matkalla pankkiin.
 
Tähän paskaan kätensä iskeneet päättäjät voisivat käydä Iisakin juttusilla. Kysyä vaikka ensimmäisenä miltä tuntuu olla 400k€ velkavankeudessa.

Sunny Car Center -sotkussa jättikorvauksiin tuomittu ex-poliitikko Iisakki Kiemunki pitää kohtaloaan epäoikeudenmukaisena: ”En selviydy edes koroista”

Eihän tuo ole kuin 20 vuoden ulosotto edessä ennen rikosperusteisen korvauksen vanhentumista oikeuden lainvoimaisesta tuomiosta.

Pitkä aika se 20 vuotta silti on. Siinä ehtii mahdollinen puoliso lapsineenkin monta kertaa lähteä nostelemaan kun ulosottomies ulosmittaa kaikki asunnoista lähtien ja vie kolmanneksen palkasta. Jos jotain perintöä tulee vanhempien kuollessa tms. niin ulosottomies kuittaa sen heti kättelyssä.
 
Ei tunnu kauheasti hidastavan, että näissä ollaan äkkiä henkilökohtaisessa vastuussa.
Ei, tuollaisen kuolevan muuttotappiomänttilän kunnanjohto kun saa vihiä satojen miljoonien pisneksistä niin se sokaisee, kai se on se ahneus tai oman aseman pönkitys. Sitä kun on ikänsä pyörinyt tuollaisessa kunnallispolitiikassa ja se eduskuntapaikka ja muut paremmat poliittiset virat eivät ole auenneet niin tällaisen muuttotappioläävän kunnallispoliitikot tarttuvat jokaiseen oljenkorteen joka on saatavilla jotta se oma tuleva poliittinen ura olisi nousujohteinen. Samallahan tosiaan saa sille veljenpojan konkurssia tekevälle maansiirto ja rakennusfirmalle kovarahaista keikkaa ja firma lähtee lentämään ja kansainvälistyy, kun siinäkin on omat rahat kiinni ja velkojat nyhtävät kunnallispoliitikon pienestä korvauksesta suuren siivun. Se on kuule hienoa kerrankin päästä ihan oikeaa shampanjaa skoolaamaan ihan italiasta asti saapuneiden pisnespukusetien kanssa ja tankeroenglanniksi keskustella isoista tulevaisuuden suunnitelmista ja satojen miljoonien eurojen pisneksistä. Noilla meriiteillä vilppimänttilän isoimmat pamput voisivat jo olettaa valtionvarainministerin pestiä tai jotain suojavirkaa EU:sta tai SITRAn kovapalkkaista työtä.

Nämä kuntapoliitikot näissä talous-kuralla-muuttotappiomänttilä-vilppilöissä eivät vaan ole niin fiksuja ja älynlahjat ei riitä. Moni kärkipoliitikko on tajunnut miten ne hillot puhalletaan itselle tässä maassa poliitikkona, olisi ottanut oppia vaikka Pekkarisesta joka takasi syöttötarifeilla luvan painaa rahaa veljenpojalleen, siinä vasta visionääri.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 642
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom