Lähes joka viides suomalainen ilmoittaa aikovansa luopua omasta autosta

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 400
Ei pysty autosta luopua melkein saisi olla kaksikin. Töihin 80km matka edestakaisin ja lähin kauppa 25km päässä. Julkiset ei kulje edes sinne suuntaan missä käyn töissä.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Tuloksessa voi olla mukana jonkun kokoinen osa pelkkää hyvesignalointia. Vastataan ns. oikealla tavalla, sillä kuka nyt haluaisi nykyisen ilmastonmuutosrummutuksen aikana myöntää olevansa tuhoamassa maailmaa. Varsinkin vastaamalla "melko samaa mieltä" voi esiintyä ongelmat tiedostavana kansalaisena, mutta samalla voi kuitenkin lykätä todelliset toimenpiteet kauas tulevaisuuteen. Sama ilmiö kuin gallupeissa tv:n katsomisesta: Kysyttäessä kaikki kertovat katsovansa mieluiten dokumentteja ja luonto-ohjelmia, eikä tosi-tv kiinnosta juuri ketään. Varsinaiset katsomismittaukset kertovat sitten jotain muuta.

Mutta luultavasti suurin osa autosta luopumiseen valmiista vastaajista on kuitenkin tosissaan. Suurimpien kaupunkien keskustoissa asuvat ja työskentelevät pärjäisivät varsin hyvin ilman omaa autoa. Itse vain en kuulu siihen joukkoon, joten auto pysyy (toistaiseksi) käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Miksi se on aina köyhä/työtön, jolla ei olisi autoa tai ei sitä tarvitsisi? Ehkä jotkut haluavat käyttää rahansa muuhun kuin ruostuvaan peltikasaan, joka on suurimman osan ajasta poissa käytöstä. Olisi kyllä aika päästä Suomessakin eroon siitä, että oma auto on joku egon jatke ja osoitus siitä ettei ole köyhä :rofl:


Tässä on kyllä käsittääkseni toistaiseksi kyse täysin yksilön valinnasta, jolloin enemmistöllä ei ole mitään merkitystä.
Taidat itse ajaa ”ekologisesti” jollain kunnon paskaläjällä. Ainakin tuntuu kaikki hippitutut olevan juuri tätä mieltä. Totuus on että kellään niistä ei tulot riitä järjellisen kulkuvälineen ostoon. Miten tuosta imagosta nyt pyrit sitten eroon?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
648
Siinähän joku luopuu autostaan, jos kokee sen itselle turhaksi. Kuka nyt turhaketta katsoisi ja maksaisi sen aiheuttamia kuluja, oli kyseessä sitten auto, asunto tai vaikka emäntä. Olisi kiva tietää kuinka monella vastaajalla on oma auto, ettei edes leasing-kulkine.

Itsehän tässä juuri mietin kolmannen auton hommaamista pihalle/talliin seisomaan. Mikäs tässä yksin asuessa, kun voi itse päättää mihin käyttää rahansa. Hetkenaikaa jopa mietti että muuttaisi vanhan kuplan sähköautoksi koska "muotia" ja sillä kun kilsoja tulee kesäisin alle 4k, mutta se muutoksen hinta ja nykyinen porchen moottori on silti jotain niin kivaa tuossa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Taidat itse ajaa ”ekologisesti” jollain kunnon paskaläjällä. Ainakin tuntuu kaikki hippitutut olevan juuri tätä mieltä. Totuus on että kellään niistä ei tulot riitä järjellisen kulkuvälineen ostoon. Miten tuosta imagosta nyt pyrit sitten eroon?
Aika monella tuollaisella taitaa olla kalliimpi auto alla. Kyse on lähinnä siitä voiko köyhä olla ympäristöystävällinen.

Jossain maalla asuessa on hyvä olla vara-auto jos pääauto menee rikki. Kahden aikuisen perheessä riittää monesti että molemmilla on oma auto mutta en jättäytyisi mielellään yhden auton varaan jos julkiset eivät kulje ja kauppaan on mentävä autolla. Kokemusta sellaisestakin.

Millaisia autoja hippitutuillasi oikein on? Maakaasuautoja? Asuvatko he kaupungissa?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Itse ainakin aion luopua autosta...




...heti kun tulee sellainen palvelu, että jollain sovelluksella saan tilattua robottiauton tohon ovelle ja se kuskaa sinne minne haluan kohtuullista korvausta vastaan. Tai vastaavasti saisi napattua jonkun yhteiskäyttöauton ajoon max 200m etäisyydeltä. Jälkimmäinen taitaakin jo monessa paikkaa pk-seutua toteutua.

Järjellä kun ajattelee, niin ihan typerää ja vaivalloistahan tuo auton omistaminen on. Mielelläni maksaisin pelkästä liikkumisesta palveluna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 404
Helsingissäkin joukkoliikenne on aivan surkea ellei lähtö ja päätepiste ole raideliikenteen lähettyvillä. Ainakaan minä en autosta luovu tuon takia ikinä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Taidat itse ajaa ”ekologisesti” jollain kunnon paskaläjällä. Ainakin tuntuu kaikki hippitutut olevan juuri tätä mieltä. Totuus on että kellään niistä ei tulot riitä järjellisen kulkuvälineen ostoon. Miten tuosta imagosta nyt pyrit sitten eroon?
Määrittele kunnon paskaläjä. Ei tuo toki Audi tai Bemari ole, mutta kyllä sillä kulkunsa hoitaa. Vuosimalli on 2018. Millaisella paskaläjällä herra itse ajelee, kun on niin varakas?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Helsingissäkin joukkoliikenne on aivan surkea ellei lähtö ja päätepiste ole raideliikenteen lähettyvillä. Ainakaan minä en autosta luovu tuon takia ikinä.
Ei ole aivan noin yksioikoista. Poikittaisliikennekin on varsin hyvä jos satut asumaan lähellä noita linjoja ja päätepistekin löytyy sieltä, lisäksi sitä kehitetään koko ajan Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen

Malmin lentokentälle pääsee täältä varsin hyvin bussilla, vaikkakin vaihdon (malmilla) takia oma auto olisi hieman nopeampi. Itse olen katsonut kuitenkin muuttaessani että asunto on raideliikenteen lähellä, se parantaa kulkua huomattavasti jos pääsee sekä raiteilla että bussilla vaihtoehtoisesti. Toinen kun voi olla lakossa taikka joku on voinut hypätä raiteille.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
Itse ainakin aion luopua autosta...




...heti kun tulee sellainen palvelu, että jollain sovelluksella saan tilattua robottiauton tohon ovelle ja se kuskaa sinne minne haluan kohtuullista korvausta vastaan. Tai vastaavasti saisi napattua jonkun yhteiskäyttöauton ajoon max 200m etäisyydeltä. Jälkimmäinen taitaakin jo monessa paikkaa pk-seutua toteutua.

Järjellä kun ajattelee, niin ihan typerää ja vaivalloistahan tuo auton omistaminen on. Mielelläni maksaisin pelkästä liikkumisesta palveluna.
Itse tykkään oman auton "toimitusvarmuudesta". Ei tarvitse jänskättää pyhinä ja lomakautena tai syrjäseudulla, että onko robotakseja tai yhteiskäyttöautoja vapaana ja millaisella toimitusajalla ja kuinka pitkälle matkalle. Tuskinpa koskaan tilanne muuttuu sellaiseksi, että autoja olisi aina heti vapaana, koska kunnollinen varautuminen ruuhkahuippuihin tarkoittaa hillitöntä ylikapasiteettia muina aikoina, joka sitoo sekä pääomaa että aiheuttaa muita kustannuksia.

Oman auton vaivalloisuushan on lähinnä että ajaa sen kerran vuodessa huoltoon, kahdesti renkaiden vaihtoon ja tankkaa, täyttää lasinpesusäiliön ja pesee sen muulloin tarvittaessa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Hupaisaa kyllä, että näissä topiceissa on hyvin monella tarve tulla kertomaan vaan, että MINÄ MINÄ en ainakaan luovu autosta eikä keskustella varsinaisesti itse asiasta. No hieno homma kuulutte siihen 80 prosenttiin.
Mistä tällaisessa langassa keskusteltaisiin paitsi omista valinnoista ja niiden perusteluista? Eihän niistä tilastofaktoista itsessään kovin paljon mielekästä debattia irtoa.

Tuotettu ja tuotettu, entäs se kulutus. Enkä muistaakseni suomea omassa viestissä maininnut vaan yleisesti sähköautoiluun työnnetty liikaa rahaa.
Jos tavoite on vähentää liikenteen päästöjä (ml. lähipäästöt), ei niitä vaihtoehtoja liiemmin muita ole. Euroopan tasolla veikkaisin, että Norja on ainoa maa, joka on tukenut sähköautoilua merkittävillä summilla, ja siellä nyt tietysti onkin varsin isosti autokanta muuttunut. Energiapolitiikka ja sähköautoilu eivät ole siis vaihtoehtoisia valintoja: kummassakin asiassa voi ja kannattaakin edistyä samanaikaisesti.

 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Kohta tulee täyteen 2 vuotta siitä, kun vanha tonnin arvoinen ritsa myytiin puolison kanssa pois pihasta seisomasta, kun huomattiin, että vuodessa tulee ajettua alle 5tkm. Niistäkin puolet tuli ajettua ihan oman laiskuuden takia. En ole kaivannut tippaakaan autoa, vaikka autottomuus vähän vaatiikin suunnitelmallisuutta.

Ja miten se sitten onnistuu? Työmatkat on lyhyitä ja työnä on toimistotyö, jonka takia ei tarvitse roudata läppäriä ja paperinippua enempää tavaraa.
Pyörällä/bussilla kuljetaan töihin (4-5km) kesät talvet. Kauppareissut tehdään työmatkan varrella. Busseilla ja kimppakyydeillä hoituu harrastukset ja sukuloinnit. Pari kertaa on tullut vuokrattua auto mökkiviikonlopuksi. Muutaman kerran on tullut mentyä taksilla jonnekkin illanviettoon kun keli ei ole suosinut pyöräilyä tai ajankohta julkisia.

Jos pyöräilystä/auton omistamisesta kasaa plussia niin..

Pyöräilyssä viehättää mm.
- liikkumisen vapaus, kun ei ole ruuhkia
- ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja
- voi ajella muutaman kaljankin jälkeen
- kroppa pysyy kunnossa
- ekologiset arvot
- rahan säästö

Autoilun puolella taas
- tavaran kuljetus
- valmius lähteä mihin vain milloin vain
- sää ei haittaa menoa

Vituttaa jo valmiiksi, kun kesällä on todennäköisesti pakko hankkia joku halpa auto riesaksi talouteen puolison työtilanteen muuttumisen takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 404
Ei ole aivan noin yksioikoista. Poikittaisliikennekin on varsin hyvä jos satut asumaan lähellä noita linjoja ja päätepistekin löytyy sieltä, lisäksi sitä kehitetään koko ajan Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen

Malmin lentokentälle pääsee täältä varsin hyvin bussilla, vaikkakin vaihdon (malmilla) takia oma auto olisi hieman nopeampi. Itse olen katsonut kuitenkin muuttaessani että asunto on raideliikenteen lähellä, se parantaa kulkua huomattavasti jos pääsee sekä raiteilla että bussilla vaihtoehtoisesti. Toinen kun voi olla lakossa taikka joku on voinut hypätä raiteille.
Ei se silti autolle pärjää nopeudessa ja mukavuudessa koskaan, enkä tuon takia kulje niillä edes ilmaiseksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kohta tulee täyteen 2 vuotta siitä, kun vanha tonnin arvoinen ritsa myytiin puolison kanssa pois pihasta seisomasta, kun huomattiin, että vuodessa tulee ajettua alle 5tkm. Niistäkin puolet tuli ajettua ihan oman laiskuuden takia. En ole kaivannut tippaakaan autoa, vaikka autottomuus vähän vaatiikin suunnitelmallisuutta.

Ja miten se sitten onnistuu? Työmatkat on lyhyitä ja työnä on toimistotyö, jonka takia ei tarvitse roudata läppäriä ja paperinippua enempää tavaraa.
Pyörällä/bussilla kuljetaan töihin (4-5km) kesät talvet. Kauppareissut tehdään työmatkan varrella. Busseilla ja kimppakyydeillä hoituu harrastukset ja sukuloinnit. Pari kertaa on tullut vuokrattua auto mökkiviikonlopuksi. Muutaman kerran on tullut mentyä taksilla jonnekkin illanviettoon kun keli ei ole suosinut pyöräilyä tai ajankohta julkisia.

Jos pyöräilystä/auton omistamisesta kasaa plussia niin..

Pyöräilyssä viehättää mm.
- liikkumisen vapaus, kun ei ole ruuhkia
- ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja
- voi ajella muutaman kaljankin jälkeen
- kroppa pysyy kunnossa
- ekologiset arvot
- rahan säästö

Autoilun puolella taas
- tavaran kuljetus
- valmius lähteä mihin vain milloin vain
- sää ei haittaa menoa

Vituttaa jo valmiiksi, kun kesällä on todennäköisesti pakko hankkia joku halpa auto riesaksi talouteen puolison työtilanteen muuttumisen takia.
Mua ärsyttää ihmiset jotka on niin vitun ekologisia ettei viitsi pitää omaa autoa, mutta sitten niitä saa olla hakemassa kimppakyyteihin tai muuten vain ajelevat taksilla, oikein kaksinaismoralisuuden multihuipentuma. Surullista ettei ole muuta elämää kuin se koti, kyllä kesällä parasta on moottoripyörällä viikonloppu reissut jätkien kanssa tai perheloma Suomessa jossain monen sadan kilometrin kanssa, lähde sinne julkisilla kolmen koiran kanssa? :dead:

Ex akka oli yksi näistä, auto oli kaiken paha ja pyörällä piti mennä joka paikkaan, silti se kyyti kelpasi kun hänelle kävi tai lähdettiin hänen vanhempiensa luokse 800km päähän:facepalm:

Miksi ette ota jotain leasing autoa vuoden tai kahden sopparilla, uusi auto, ei huoltovaivoja, ekologisempi kuin se tonnin lintta?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kohta tulee täyteen 2 vuotta siitä, kun vanha tonnin arvoinen ritsa myytiin puolison kanssa pois pihasta seisomasta, kun huomattiin, että vuodessa tulee ajettua alle 5tkm. Niistäkin puolet tuli ajettua ihan oman laiskuuden takia. En ole kaivannut tippaakaan autoa, vaikka autottomuus vähän vaatiikin suunnitelmallisuutta.

Ja miten se sitten onnistuu? Työmatkat on lyhyitä ja työnä on toimistotyö, jonka takia ei tarvitse roudata läppäriä ja paperinippua enempää tavaraa.
Pyörällä/bussilla kuljetaan töihin (4-5km) kesät talvet. Kauppareissut tehdään työmatkan varrella. Busseilla ja kimppakyydeillä hoituu harrastukset ja sukuloinnit. Pari kertaa on tullut vuokrattua auto mökkiviikonlopuksi. Muutaman kerran on tullut mentyä taksilla jonnekkin illanviettoon kun keli ei ole suosinut pyöräilyä tai ajankohta julkisia.

Jos pyöräilystä/auton omistamisesta kasaa plussia niin..

Pyöräilyssä viehättää mm.
- liikkumisen vapaus, kun ei ole ruuhkia
- ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja
- voi ajella muutaman kaljankin jälkeen
- kroppa pysyy kunnossa
- ekologiset arvot
- rahan säästö

Autoilun puolella taas
- tavaran kuljetus
- valmius lähteä mihin vain milloin vain
- sää ei haittaa menoa

Vituttaa jo valmiiksi, kun kesällä on todennäköisesti pakko hankkia joku halpa auto riesaksi talouteen puolison työtilanteen muuttumisen takia.
On tietyllä tavalla hienoa, että tuollainen elämä on joillekkin ihmisille mahdollista.

Suurimmalla osalla se ei valitettavasti onnistu, kun asuinpaikka on "väärä" työpaikkaan nähden, jolloin välimatka on pakko kulkea joukkoliikenteellä tai autolla ja kun joukkoliikenne on mitä on, jopa PK-seudulla ja kehyskunnissa, niin auto jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Mutta ehkä kaupunkisuunnittelu paranee tästä vielä joskus.

Oma elämäni kutistuisi kyllä aika pitkälti kotona möllöttämiseksi ja työmatkalla junassa/bussissa istumiseksi, jos joutuisin autoistani luopumaan.

Samalla saisi lopettaa pienimuotoisen yritystoiminnankin, kun 3 metrin kipsilevyjä, 700 kg:n laminaattilavaa, minikaivuria + kauhoja tai 1200 kg:n RHS-palkki läjää ei oikein bussilla tai fillarilla kuskata ja jos nuo ajattaisi jollain kuljetusyrittäjällä, niin minulle ei jäisi paljon muuta kuin tekemisen ilo.

Itseäni kyllä vituttaisi joka päivä, jos ei olisi autoja ( +moottoripyörää ja mönkijää ) pihassa ja tallissa, vaikka en niitä joka päivä tarvitsisikaan ja ajaisinkin niillä vain 5000 km vuodessa nykyisen 60 000 km sijaan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
aa
Mua ärsyttää ihmiset jotka on niin vitun ekologisia ettei viitsi pitää omaa autoa, mutta sitten niitä saa olla hakemassa kimppakyyteihin tai muuten vain ajelevat taksilla, oikein kaksinaismoralisuuden multihuipentuma. Surullista ettei ole muuta elämää kuin se koti, kyllä kesällä parasta on moottoripyörällä viikonloppu reissut jätkien kanssa tai perheloma Suomessa jossain monen sadan kilometrin kanssa, lähde sinne julkisilla kolmen koiran kanssa? :dead:

Ex akka oli yksi näistä, auto oli kaiken paha ja pyörällä piti mennä joka paikkaan, silti se kyyti kelpasi kun hänelle kävi tai lähdettiin hänen vanhempiensa luokse 800km päähän:facepalm:

Miksi ette ota jotain leasing autoa vuoden tai kahden sopparilla, uusi auto, ei huoltovaivoja, ekologisempi kuin se tonnin lintta?
Taksi tai vuokra-auto on vaan kätevämpi jos autoa tarvitaan harvoin. Eikä minulla ole edes ekologisia syitä takana. Jos menen kauas niin käytän junaa, bussia tai lentokonetta. Yhden käden sormin saan laskea auton vuokraukset vuodessa, taksia tulee käytettyä ehkä hieman enemmän mutta sitäkään ei paljoa.

Mikä ihme taksissa ärsyttää? Saa auton päälle kuljettajan, harvalla on varaa pitää omaa kuljettajaa auton lisäksi. Suurin osa autoilusta on taas niin tylsää ettei sitä huvikseen tee (esim. työmatkat), ellei sitten ole hyvä kesäpäivä ja auto sellainen josta saa katon auki (taikka harrasteauto kyseessä). Talvella autoilu ei ole kivaa oli auto mikä tahansa.

Harrastuksen takia, oli se koirat, hevoset taikka matkailuvaunut, auton omistaminen on ymmärrettävää. Taikka jos se harraste on se auto. Matkailu lentokoneella on omasta mielestäni mukavampaa (ja nopeampaa) kuin autolla. Matkustan ennemmin lomalla Wieniin tai Lontooseen kuin kesämökille, mutta ihmisillä on erilaisia haluja. Tuollainen 800 kilometrin ajelukaan ei kuulosta hyvälle, ei varsinkaan jouluruuhkassa pimeässä ja lumisateessa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Ja Kantarin sivuilta "Gallup Forum on markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n internet-paneeli, jonka yli 50 000 jäsenen vastaajakanta on valittu kuntakohtaisena satunnaisotantana edustamaan suomalaisia."

Sinänsä vääristynyt että mukana vain internet-käyttäjät, mutta luotan että autoilijat käyttävät nettiä siinä missä muutkin.
Tosin tuo vääristää jossain määrin, että kyseessä on palvelu jossa pitää aktiivisesti olla mukana, en usko että tuollainen tasapuolisesti tavoittaa koko kansan. Melko varmasti tuossa on myös melko vahva ns. sosiaalisen suotavuuden vääristymää, nyt kun ilmastonmuutosta ja välitöntä tarvetta muuttaa kaikki rummutetaan, niin ihmiset vastaavat paljon "ilmastomyönteisemmin" kuin mitä todellisuudessa toimivat.

Noin kolmannes aikoo kyselyn mukaan ostaa seuraavaksi autokseen sähkö- tai kaasuauton. Veikkauksia tuleeko toteutumaan ensi vuoden myydyissä autoissa :rofl: ?(Varsinkin suurin osa ostaa käytettyjä ja jos tuo kirjaimellisesti otetaan niin luvunhan pitäisi olla vielä paljon enemmän, koska se viidennes ei osta autoja ollenkaan, eli jäljelle jäävistä puolet osaa kaasu- tai sähköauton)

Lisäksi tuo otsikko ei oikein edes kuva sitä dataa, 6,4% sanoo että moinen väite kuvaa heitä hyvin (kuinka moni näistä luopuu sitten autoista ympäristyösyistä, ja kuinka moni vaan elämäntilanteesta johtuen, esim. aloittaa opiskelut eikä perheen auto ole enää käytössä, tai ikää sen verran, että kortista on aika luopua).
Uskon että "kuvaa melko hyvin "tarkoittaa lähinnä että "jos tulee sopivia palveluita jotka ovat halvempia ja helpompia niin voin vähän vähentää autoiluani". Ainakaan se ei tarkoita "Ilmoitan luopuvani omasta autosta".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 353
Minä enkä vaimoni käytä autoa työhön kulkemiseen, mutta onhan se näppärä kauppareissuille ja viikonloppuvierailuille. Ei tuo autottomuus hirveästi sotkisi elämääni ja pääsisihän sitä julkisillakin viikonlopuksi kylään, mutta kun on koira niin julkisilla toiselle puolelle Suomea koiran kanssa repisi kyllä perseeni.

Minulla oli sama muutaman tonnin auto jotain kahdeksan vuotta, niin aika halpaa ajoa kun ei isompaa remppaa tullut. Kun ostin tuon auton niin ajoin 25-30tkm vuoteen ja ei käytännössä ollut vaihtoehtoa olla ilman autoa, mutta nykyisin tilanne on eri ja ajan ehkä 10tkm vuoteen. Äskettäin ostin reilun kymppitonnin auton, niin kyllähän pelkästään ostohintaan verrattuna näihin ajoihin vaikka vuokraisi auton monta kertaa.

Edit: Vuokra-auton idean tappaa omalla kohdalla tehokkaasti se, ettei ole pistettä lähellä. Ota tästä nyt reilu puolen tunnin bussi ekana hakemaan auto ( ja toki samanlainen palautuksen jälkeen) tunnin autoilua varten. Ja siitä tunnistakin puolet auto on parkkiksella odottamassa rautakaupan pihassa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Mua ärsyttää ihmiset jotka on niin vitun ekologisia ettei viitsi pitää omaa autoa, mutta sitten niitä saa olla hakemassa kimppakyyteihin tai muuten vain ajelevat taksilla, oikein kaksinaismoralisuuden multihuipentuma. Surullista ettei ole muuta elämää kuin se koti, kyllä kesällä parasta on moottoripyörällä viikonloppu reissut jätkien kanssa tai perheloma Suomessa jossain monen sadan kilometrin kanssa, lähde sinne julkisilla kolmen koiran kanssa? :dead:

Ex akka oli yksi näistä, auto oli kaiken paha ja pyörällä piti mennä joka paikkaan, silti se kyyti kelpasi kun hänelle kävi tai lähdettiin hänen vanhempiensa luokse 800km päähän:facepalm:

Miksi ette ota jotain leasing autoa vuoden tai kahden sopparilla, uusi auto, ei huoltovaivoja, ekologisempi kuin se tonnin lintta?
Mitä ihmettä? Viestissä johon vastasit ei sanallakaan sanottu, että autottomuus olisi ekologinen valinta, mutta silti keksit omasta päästäsi tällaisen olkiukon. :facepalm:
Jos autolle on oikeasti tarvetta muutaman kerran vuodessa, niin eihän sen omistamisessa silloin ole mitään järkeä.
 

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
364
On tietyllä tavalla hienoa, että tuollainen elämä on joillekkin ihmisille mahdollista.

Suurimmalla osalla se ei valitettavasti onnistu, kun asuinpaikka on "väärä" työpaikkaan nähden, jolloin välimatka on pakko kulkea joukkoliikenteellä tai autolla ja kun joukkoliikenne on mitä on, jopa PK-seudulla ja kehyskunnissa, niin auto jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Mutta ehkä kaupunkisuunnittelu paranee tästä vielä joskus.

Oma elämäni kutistuisi kyllä aika pitkälti kotona möllöttämiseksi ja työmatkalla junassa/bussissa istumiseksi, jos joutuisin autoistani luopumaan.

Samalla saisi lopettaa pienimuotoisen yritystoiminnankin, kun 3 metrin kipsilevyjä, 700 kg:n laminaattilavaa, minikaivuria + kauhoja tai 1200 kg:n RHS-palkki läjää ei oikein bussilla tai fillarilla kuskata ja jos nuo ajattaisi jollain kuljetusyrittäjällä, niin minulle ei jäisi paljon muuta kuin tekemisen ilo.

Itseäni kyllä vituttaisi joka päivä, jos ei olisi autoja ( +moottoripyörää ja mönkijää ) pihassa ja tallissa, vaikka en niitä joka päivä tarvitsisikaan ja ajaisinkin niillä vain 5000 km vuodessa nykyisen 60 000 km sijaan.
Jep. Itellä tulee vuodessa 5500-6000 km ajelua mikä on vielä riittävä syy pitää autoa vaikka se seisookin osan ajasta pihassa. Periaattessa kauppakäynnit voisi hoitaa pyörällä mutta on tuo 5 km silti oma hommansa lähteä kuljettamaan ostoskassia pyörän tarakalla, varsinkin jos sataa vettä tai on kova pakkanen.

Jos ei autoa olisi, en pääsisi tappamaan aikaa käymällä sukulaisten luona tai menemällä harrastuksiini. Siinä ei olisi paljon muuta tekemistä kuin istua kotona tietokoneella tai katsomassa televisiota. Vielä kun työkkäri ja hammaslääkäri on 25 km päässä niin tulisi käynneille äkkiä hintaa jos pitäisi mennä taksilla. Linja-autokaan ei pysähdy vieressä vaan tuolla 5 km päässä.

Muutamalla sukulaisella ei ole edes ajokorttia eikä se niitä haittaa, työpaikat on lähellä ja jos haluaa mennä johonkin niin aina löytyy joku joka vie omalla autolla.

Ja onhan tuo farmariauto ollut myös pienen pakettiauton korvikkeena kun on pitänyt viedä isompaa tavaraa toiseen paikkaan.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Pitäkää kaikin mokomin autonne, jokaisella on varmaan syynsä ja varsinkin kehien ulkopuolella.

No se mikä yllätti on että vuokraaminen kannattaa ainakin Helsingissä ja ainakin meidän ajoilla vaikka on kesämökkikin runsaan 100 km:n päässä. Kesäkuukausina on pidetty 1-2 kk minileasingia edullisemmalla taksalla, viikonlopuksi ollaan ihan vuokrattu ja ihan pikkupyrähdyksiin jotka ei onnistu ilman autoa (on kannettavaa tms) ollaan käytetty tällaista kännykällä toimivaa yhteyskäyttöautoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mitä ihmettä? Viestissä johon vastasit ei sanallakaan sanottu, että autottomuus olisi ekologinen valinta, mutta silti keksit omasta päästäsi tällaisen olkiukon. :facepalm:
Jos autolle on oikeasti tarvetta muutaman kerran vuodessa, niin eihän sen omistamisessa silloin ole mitään järkeä.
Oletko sinäkin sellainen lukutaidoton? Pyöräilyä puolustetaan ekologisilla arvoilla, sitten kumminkin sitä autoa tarvitaan ja käytetään.

Ei se multa ole pois jos autoa ei tarvita tai ruinaa kimppakyytejä, mutta särähti vain korvaan että ei haluta omaa autoa vaivaksi mutta silti ollaan auton tarpeessa.

xgfjsfg.JPG
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
aa

Taksi tai vuokra-auto on vaan kätevämpi jos autoa tarvitaan harvoin. Eikä minulla ole edes ekologisia syitä takana. Jos menen kauas niin käytän junaa, bussia tai lentokonetta. Yhden käden sormin saan laskea auton vuokraukset vuodessa, taksia tulee käytettyä ehkä hieman enemmän mutta sitäkään ei paljoa.

Mikä ihme taksissa ärsyttää? Saa auton päälle kuljettajan, harvalla on varaa pitää omaa kuljettajaa auton lisäksi. Suurin osa autoilusta on taas niin tylsää ettei sitä huvikseen tee (esim. työmatkat), ellei sitten ole hyvä kesäpäivä ja auto sellainen josta saa katon auki (taikka harrasteauto kyseessä). Talvella autoilu ei ole kivaa oli auto mikä tahansa.

Harrastuksen takia, oli se koirat, hevoset taikka matkailuvaunut, auton omistaminen on ymmärrettävää. Taikka jos se harraste on se auto. Matkailu lentokoneella on omasta mielestäni mukavampaa (ja nopeampaa) kuin autolla. Matkustan ennemmin lomalla Wieniin tai Lontooseen kuin kesämökille, mutta ihmisillä on erilaisia haluja. Tuollainen 800 kilometrin ajelukaan ei kuulosta hyvälle, ei varsinkaan jouluruuhkassa pimeässä ja lumisateessa.
Jos talviautoilu ei ole kivaa, niin silloin on vain vääränlainen auto alla.
Itse nautin jokaisesta talvikilometristä, jotka ajoin aiemmilla nelikoillani.
800 km pimeässä, lumisateessa ja jouluruuhkassa ei vaadi muuta kuin oikean laitteen alle ja vähän malttia.

Taksien palvelutaso on suurimmaksi osaksi aivan onneton ja matut suhailevat mihin sattuu ja miten sattuu.
Autoa et saa juuri silloin kuin sitä tarvitset ( eikä nyt edes puhuta mistään viikonlopusta, vaan arki aamusta ) ja muutaman asian hoitaminen eri osoitteissa parilla pysähdyksellä maksaa odotuksena tai aloitusmaksuina maltaita, vaikka kilometrejä ei tule paljoa, lisäksi et välttämättä saa uutta autoa puolen tunnin sisään, jos lasket edellisen pois.
Lisäksi voi käydä niin, että yksikään auto ei suostu viemään sinua sinne minne haluat, kun paluumatkassa menee niin kauan ja keskustassa on ajoja tarjolla.

Lentäminen on hyvä tapa tiettyyn matkustamiseen, mutta toisaalta junalla/bussilla/polkupyörällä/autolla/moottoripyörällä näkee matkalla enemmän ja pääsee tarvittaessa poikkeamaan reitiltä, jos tulee sellainen mieliteko.
Et sinäkään varmaan Lontoossa ja Wienissä joka viikonloppu käy, kuten useimmat ihmiset käyvät kesämökillään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Oletko sinäkin sellainen lukutaidoton? Pyöräilyä puolustetaan ekologisilla arvoilla, sitten kumminkin sitä autoa tarvitaan ja käytetään.

Ei se multa ole pois jos autoa ei tarvita tai ruinaa kimppakyytejä, mutta särähti vain korvaan että ei haluta omaa autoa vaivaksi mutta silti ollaan auton tarpeessa.

Nämä "ekologiset" ( lue köyhät ) kimppakyydin / kuljetusavun / taksipalvelun / laina-auton yms. ruinaajat ovat kyllä rasittavia tapauksia.

Omaa autoa ei haluta pitää, kun se: "saastuttaa", "maksaa paljon", "ei ole arjessa tarvetta".

Silti soitellaan viikoittain ja pyydetään hakemaan johonkin yhteiseen menoon / heittämään johonkin tapahtumaan toiselle puolen PK-seutua, "kun taksi maksaa niin paljon" / autoa viikoksi lainaan, että pääsee mökille / pakua lainaan että saa kamat Ikeasta kotiin / autoa lainaan että pääsee hakemaan jonkin Torista ostetun rätin Lohjalta yms.

Näitä kun on tuttavapiirissä jokunen, niin pyyntöjä tulee vuodessa paljon.
Yhteistä kaikille on se, että palvelua tarvitaan, mutta siitä ei olla halukkaita maksamaan ( ainakaan käypää hintaa ) missään muodossa, ei oman auton kuluina tai taksina/kuljetuspalveluna/auton vuokrana.

Tämä aihetta sivuten.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Nämä "ekologiset" ( lue köyhät ) kimppakyydin / kuljetusavun / taksipalvelun / laina-auton yms. ruinaajat ovat kyllä rasittavia tapauksia.

Omaa autoa ei haluta pitää, kun se: "saastuttaa", "maksaa paljon", "ei ole arjessa tarvetta".

Silti soitellaan viikoittain ja pyydetään hakemaan johonkin yhteiseen menoon / heittämään johonkin tapahtumaan toiselle puolen PK-seutua, "kun taksi maksaa niin paljon" / autoa viikoksi lainaan, että pääsee mökille / pakua lainaan että saa kamat Ikeasta kotiin / autoa lainaan että pääsee hakemaan jonkin Torista ostetun rätin Lohjalta yms.

Näitä kun on tuttavapiirissä jokunen, niin pyyntöjä tulee vuodessa paljon.
Yhteistä kaikille on se, että palvelua tarvitaan, mutta siitä ei olla halukkaita maksamaan ( ainakaan käypää hintaa ) missään muodossa, ei oman auton kuluina tai taksina/kuljetuspalveluna/auton vuokrana.

Tämä aihetta sivuten.
Noista kannattaa kieltäytyä ellei sitten pyytäjä avusta muutoin. Muuttoapuna olen ollut ja olen kuskina ollut sellaiselle joka vastavuoroisesti auttaa minua. Oli tässä jonkun aikaa jopa niin että minulla oli auto käytössä siten että vastineeksi toimin kuskina ja pidin auton katsastettuna/kunnossa sellaiselle joka ei itse enää kykenyt ajamaan. Ajoja tuli silti niin vähän yhteensäkin että luovuimme tuostakin järjestelystä.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Nämä "ekologiset" ( lue köyhät ) kimppakyydin / kuljetusavun / taksipalvelun / laina-auton yms. ruinaajat ovat kyllä rasittavia tapauksia.

Omaa autoa ei haluta pitää, kun se: "saastuttaa", "maksaa paljon", "ei ole arjessa tarvetta".

Silti soitellaan viikoittain ja pyydetään hakemaan johonkin yhteiseen menoon / heittämään johonkin tapahtumaan toiselle puolen PK-seutua, "kun taksi maksaa niin paljon" / autoa viikoksi lainaan, että pääsee mökille / pakua lainaan että saa kamat Ikeasta kotiin / autoa lainaan että pääsee hakemaan jonkin Torista ostetun rätin Lohjalta yms.

Näitä kun on tuttavapiirissä jokunen, niin pyyntöjä tulee vuodessa paljon.
Yhteistä kaikille on se, että palvelua tarvitaan, mutta siitä ei olla halukkaita maksamaan ( ainakaan käypää hintaa ) missään muodossa, ei oman auton kuluina tai taksina/kuljetuspalveluna/auton vuokrana.

Tämä aihetta sivuten.
offtopic

Tämä on vain se tietty ihmistyyppi, joka on aina ruinaamassa yöpymispaikkaa, autokyytiä, rahaa, palveluita ja niin edelleen. Lista on loputon. Meriselityksiä löytyy enemmän kuin poliitikolta, kuten tässä tapauksessa autoilun epäekologisuus. Niin aina.

Yhdistävänä tekijänä näille lokeille löytyy luonnollisesti se, että erilaisista palveluksista ei makseta pennin jeniä saati tarjota vastapalveluita. Lainanmaksukin on vähän niin ja näin, kun tuli yllättäviä laskuja. Ehkä minulta puuttuu jonkinlainen sisäinen sosiaalidemokraatti, mutta en kykene tälläiseen toimintaan.

Nämä kannattaa suorilta käsin siivota tuttavapiiristä pois. Yleensä tosin "luonnollinen poistuma" tapahtuu siinä kohdassa, kun kieltäytyy kategorisesti kaikista pyynnöistä ja ehdotuksista.

/offtopic
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Mua ärsyttää ihmiset jotka on niin vitun ekologisia ettei viitsi pitää omaa autoa, mutta sitten niitä saa olla hakemassa kimppakyyteihin tai muuten vain ajelevat taksilla, oikein kaksinaismoralisuuden multihuipentuma. Surullista ettei ole muuta elämää kuin se koti, kyllä kesällä parasta on moottoripyörällä viikonloppu reissut jätkien kanssa tai perheloma Suomessa jossain monen sadan kilometrin kanssa, lähde sinne julkisilla kolmen koiran kanssa? :dead:

Ex akka oli yksi näistä, auto oli kaiken paha ja pyörällä piti mennä joka paikkaan, silti se kyyti kelpasi kun hänelle kävi tai lähdettiin hänen vanhempiensa luokse 800km päähän:facepalm:

Miksi ette ota jotain leasing autoa vuoden tai kahden sopparilla, uusi auto, ei huoltovaivoja, ekologisempi kuin se tonnin lintta?
Taisit nykästä palkokasvin suht syvälle poskionteloihisi :D No vitsi vitsinä. Primäärisyy autottomuuteen mulle on puhtaasti raha ja toinen on arjen helppous, kun on yksi huolenpitoa vaativa asia vähemmän mietittävänä. Ja kolmantena se, että pyöräily on oikeasti hauskaa. Ja kyllä se autosta säästetty raha jonnekkin menee, fillariin pystyy syytämään rahaa ihan pohjattomasti, niissä mulla on kiinni useampi tonni. Lottovoiton jos saisin, niin voisin ostaa moottoripyörän hedonismipäissään ihan puhtaasti hupirälläykseen, 2-pyöräset on sen verran mukavia. A-korttikin olisi valmiina.

Noh, jatketaan laskeskeluja.

Lonkalta heittäisin, että mulla on vuodessa 1000km oikeasti "pakollisia" menoja joita en pääse pyörällä/jalan/julkisilla. Tällöin käyttöön astuu taksi, auton vuokraus tai viimeisessä hädässä auton lainaus joltain tutulta, jolle antaa reilusti bensarahaa. Niihin menee arviolta 500e tai vähän alle vuodessa, tekee n. 0,5e/km.

Jos ostan tonnin lintan:
- liikennevakuutus ~400e/vuosi
- vero ~200e/vuosi
- kuluvat osat ja huolto ~100e/vuosi
- autopaikka kerrostalossa 12e/kk
- katsastus 50e/vuosi.

Tekee vuodessa melkein 900e ilman että auto liikkuu metriäkään, ja se autoonkin sidottu pääoma on siellä taustalla. 1000km matkalla bensat maksaa noin satasen, eli aika lailla tasan 1e/km hintaan päästään.

Kimppakyydeistä sen verran, että en tosiaankaan vaivaa ketään menoillani. Reeneihin kehtaan sentään hoitaa kimppakyydin, kun kaksi joukkuekaveria asuu lähestulkoon naapurissa.
 
Viimeksi muokattu:

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Joka viides vihreitten äänestäjä vai joka viides "vihreä" luopuu omasta(pankin) autosta? Laitetaan oma Tesla paaliin ja lennetään thaikkuihin jouluna ja Pariisiin kesällä? Tämähän on suorastaan hyvä uutinen, vähemmän hitureita tiellä. Lento- ja laivaliikenne ei saastuta. Puhumattakaan junista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Taisit nykästä palkokasvin suht syvälle poskionteloihisi :D No vitsi vitsinä. Primäärisyy autottomuuteen mulle on puhtaasti raha ja toinen on arjen helppous, kun on yksi huolenpitoa vaativa asia vähemmän mietittävänä. Ja kolmantena se, että pyöräily on oikeasti hauskaa. Ja kyllä se autosta säästetty raha jonnekkin menee, fillariin pystyy syytämään rahaa ihan pohjattomasti, niissä mulla on kiinni useampi tonni. Lottovoiton jos saisin, niin voisin ostaa moottoripyörän hedonismipäissään ihan puhtaasti hupirälläykseen, 2-pyöräset on sen verran mukavia. A-korttikin olisi valmiina.

Noh, jatketaan laskeskeluja.

Lonkalta heittäisin, että mulla on vuodessa 1000km oikeasti "pakollisia" menoja joita en pääse pyörällä/jalan/julkisilla. Tällöin käyttöön astuu taksi, auton vuokraus tai viimeisessä hädässä auton lainaus joltain tutulta, jolle antaa reilusti bensarahaa. Niihin menee arviolta 500e tai vähän alle vuodessa, tekee n. 0,5e/km.

Jos ostan tonnin lintan:
- liikennevakuutus ~400e/vuosi
- vero ~200e/vuosi
- kuluvat osat ja huolto ~100e/vuosi
- autopaikka kerrostalossa 12e/kk
- katsastus 50e/vuosi.

Tekee vuodessa melkein 900e ilman että auto liikkuu metriäkään, ja se autoonkin sidottu pääoma on siellä taustalla. 1000km matkalla bensat maksaa noin satasen, eli aika lailla tasan 1e/km hintaan päästään.

Kimppakyydeistä sen verran, että en tosiaankaan vaivaa ketään menoillani. Reeneihin kehtaan sentään hoitaa kimppakyydin, kun kaksi joukkuekaveria asuu lähestulkoon naapurissa.
Ei mulla palkokasvi mene nenään, vähän tökerösti kirjoitin, sen kyllä myönnän.

Mä kyllä lasken arjen helppouteen liikkumisen ja se mitä sen auton ylläpito maksaa on sivuseikka sen rinnalla että pääsen vaikka 19:42 lähtemään Helsingistä -> Espooseen, ovelta ovelle. Saatikka jos pitää lähteä viikoksi kesälomalla vähän suomea kiertämään, pääsee sinne junalla tai bussilla, mutta sekin maksaa, aikaa menee 2x sen mitä omalla autolla ja vuokra-auto se vasta maksaakin...

Mä vain mietin että miten pieni palkka pitää olla ettei ole kahden hengen taloudessa varaa pitää autoa? Ymmärrän sen että jos sille ei ole käyttöä, mutta vaikka mulle tulisi 5000km tai alle vuodessa mulla olisi silti auto, koska se vain helpottaa niin paljon jos pitää äkisti jonnekkin lähteä. Toki jos elämä on työ-kauppa-koti niin toimiihan se varmaan sitten, mutta jos lapsia, kotieläimiä, sukulaisia satojen kilometrien päässä niin ei, ainakaan mulla.

Oletko koskaan kysynyt naapureilta että haluaisko ne joskus tulla sun kyydillä?:think: Saattaa vastaus yllättää (jos omistavat munat ja osaa sanoa suoraan).

Toki mä olen vähän puolueellinen tämän kanssa koska sen jälkeen kun olen kortin saannut en ole julkisija käyttänyt, ellei taksia lasketa.:facepalm:
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
vuokra-auto se vasta maksaakin...
No ei se kyllä oikeasti niin kauhean kallista ole. Ajatellaan jotain keskimääräistä vuokra-autoa vastaavaa 20ke autoa: tuollaisen pito on karkeasti tonnin vuodessa (vakuutukset ja huollot) ja päälle arvonalenema karkeasti kaksi tonnia => 3000e pelkkä omistamisen kulu.

Tuolla summalla vuokraa auton vuoden aikana n. 30-45 kokonaiseksi päiväksi.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Ei mulla palkokasvi mene nenään, vähän tökerösti kirjoitin, sen kyllä myönnän.

Mä kyllä lasken arjen helppouteen liikkumisen ja se mitä sen auton ylläpito maksaa on sivuseikka sen rinnalla että pääsen vaikka 19:42 lähtemään Helsingistä -> Espooseen, ovelta ovelle. Saatikka jos pitää lähteä viikoksi kesälomalla vähän suomea kiertämään, pääsee sinne junalla tai bussilla, mutta sekin maksaa, aikaa menee 2x sen mitä omalla autolla ja vuokra-auto se vasta maksaakin...

Mä vain mietin että miten pieni palkka pitää olla ettei ole kahden hengen taloudessa varaa pitää autoa? Ymmärrän sen että jos sille ei ole käyttöä, mutta vaikka mulle tulisi 5000km tai alle vuodessa mulla olisi silti auto, koska se vain helpottaa niin paljon jos pitää äkisti jonnekkin lähteä. Toki jos elämä on työ-kauppa-koti niin toimiihan se varmaan sitten, mutta jos lapsia, kotieläimiä, sukulaisia satojen kilometrien päässä niin ei, ainakaan mulla.

Oletko koskaan kysynyt naapureilta että haluaisko ne joskus tulla sun kyydillä?:think: Saattaa vastaus yllättää (jos omistavat munat ja osaa sanoa suoraan).

Toki mä olen vähän puolueellinen tämän kanssa koska sen jälkeen kun olen kortin saannut en ole julkisija käyttänyt, ellei taksia lasketa.:facepalm:
Kuten sanoin, suunnitelmallisuutta vaatii, toisaalta ei mulla ole tarvetta tollaisille extempore ajoille tai suomen kiertämisille. Eipähän tarvii lähtee anoppilaan ;) Kyse ei ole rahan puutteesta, vaan rahankäytön priorisoinnista.

Joukkuekaverit ovat ihan hyvillään kun heitän kauden päätteeksi tankkiin muutaman kympin edestä bensoja.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Asun Eteläisessä suurpiirissä ja eipä tulis mieleenkää autosta luopuminen. Rajoittaa liikaa vapautta.
 
Liittynyt
24.10.2018
Viestejä
134
Ei ilman autoa pärjää kun välimatkat pitkät ja julkinen ei toimi. Ja oman vapaan liikkumisen menettäminen ei myöskään tule kuuloonkaan.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Kerran viikossa taksilla kaupasta kotiin. Maksaa ehkä 50e / kuussa jos kyseessä on muutaman kilsan matka.

Tai vielä parempaa - Tilaat kotiinkuljetuksella ne isot safkaerät kotiin ja täydennät jotain tuoretuotteita siitä lähikaupasta pari kertaa välissä.
-
Poikittaisliikenne on silti aivan hanurista, joten ymmärrän kyllä sen suhteen tuskan.
Kerrotko meille, että miten se oma auto eroaa siitä taksista? Samat päästöt ja haitat siitä taksista tulee kuin omasta autosta. Tuosta tulisi 600€/vuosi, joka on samanverran kuin minun Volvojen verot+vakuutukset vuodessa per auto. Siihen bensat päälle ja nautin jo vapaudesta. Ootko joskus tehnyt kauppareissua taksilla niin, että käyt useammassa kaupassa? Hoidat Lidlit, Ikeat, Biltemat ja verkkikset taksin varassa? Ei taida riittää enää 50e/kerta.

Mulla on bussipysäkki 100m päässä, arkisin siitä taitaa kulkea julkinen noin 30min välein. Ei silti tulisi mieleenkään lähteä bussilla ruokakauppaan. Töissä käytän asiakaskäynneilla omaa autoa, koska firma ei tarjoa työsuhdeajoneuvoa. Bussilla olisi turhan hankalaa hoitaa töitä, jos asiakkaalle pitää mennä ASAP ja asiakas on kolmen bussinvaihdon päässä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Kerrotko meille, että miten se oma auto eroaa siitä taksista? Samat päästöt ja haitat siitä taksista tulee kuin omasta autosta. Tuosta tulisi 600€/vuosi, joka on samanverran kuin minun Volvojen verot+vakuutukset vuodessa per auto. Siihen bensat päälle ja nautin jo vapaudesta. Ootko joskus tehnyt kauppareissua taksilla niin, että käyt useammassa kaupassa? Hoidat Lidlit, Ikeat, Biltemat ja verkkikset taksin varassa? Ei taida riittää enää 50e/kerta.

Mulla on bussipysäkki 100m päässä, arkisin siitä taitaa kulkea julkinen noin 30min välein. Ei silti tulisi mieleenkään lähteä bussilla ruokakauppaan. Töissä käytän asiakaskäynneilla omaa autoa, koska firma ei tarjoa työsuhdeajoneuvoa. Bussilla olisi turhan hankalaa hoitaa töitä, jos asiakkaalle pitää mennä ASAP ja asiakas on kolmen bussinvaihdon päässä.
Tuosta tulikin mieleen että silloin kun kannoin 43 tuumaista näyttöä verkkiksestä kotiin julkisilla tuli mieleen että ei ollut ihan hyvä idea. Taksi olisi ollut paikallaan taikka oma auto jos sellainen olisi ollut. Ratikkapysäkki oli vieläpä siirretty oven edestä kauemmas, itse kulkuvälineessä ei ollut ongelmia. Meni lopulta kuitenkin ihan hyvin. Ikean reissuihin on tullut vuokrattua auto, sillä voinut hoitaa samalla muita asioita.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kerrotko meille, että miten se oma auto eroaa siitä taksista? Samat päästöt ja haitat siitä taksista tulee kuin omasta autosta.
Jos saan tähän väliin vastata: auton päästöistä kohtalaisen iso prosenrti johtuu a) ruuhkaisesta liikenteessä ja b) auton valmistuksesta. Jos osa ihmisistä siirtyy julkisiin ja käyttää taksia, vuokra-autoa tai yhteiskäyttöautoa vain silloin kun tarvitaan autoa, vähenee ruuhka ja autojen valmistus.

Yksi yhteiskäyttöautofirma laskeskeli että yksi heidän autonsa korvaa 7 autoa liikenteessä mutta en muista perustuiko tutkimukseen ja kuinka uskottavaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ekoihmiset on kyllä hauskoja välillä, ei osteta omaa autoa muutaman tonnin takia, mutta sitten suhaillaan taksilla, vuokra-autolla ja julkisilla sen muutaman tonnin edestä:facepalm:

Perustellaan että säästyy rahaa, mutta silti ei ole yhtään sen enempää rahaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Ekoihmiset on kyllä hauskoja välillä, ei osteta omaa autoa muutaman tonnin takia, mutta sitten suhaillaan taksilla, vuokra-autolla ja julkisilla sen muutaman tonnin edestä:facepalm:

Perustellaan että säästyy rahaa, mutta silti ei ole yhtään sen enempää rahaa.
Ei tainnut mennä ihan oikein. Tuossa säästyy oikeasti rahaa, harvalla menee muutaman tonnin edestä edes vuoteen.

Auton osamaksu pelkästään voi olla yli 500e kuussa eikä puhuta vielä kuin ministä, ei mistään kalliista autosta.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
En omista itse autoa koska se on minulle käytännössä tarpeeton. Työpaikalle on matkaa 500m, supermarkettiin 800m. Keskustaan on matkaa vajaa 2km jonka kävelee tai menee bussilla jonka pysäkki on 200m päässä. Näitä menee keskimäärin n. 4-5 tunnissa. Reissut muihin kaupunkeihin menee junalla tai kaukoliikenteen busseilla. 95% arjesta pyörii siis loistavasti ilman autoa. Olen laskeskellut auton omistamisen kustannuksia ja päässyt halvimmillaan n. 300e/kk keskikokoisella, vajaa 10 vuotta vanhalla autolla. Tuolla säästetyllä summalla ihan mielellään suhaa pari taksimatkaa, ostaa junaliput tai vuokraa auton viikonlopuksi.

Auto olisi puhtaasti investointi omaan mukavuuteen ja vapauteen, mutta nykyisessä tilanteessa en voi perustella sitä itselleni. Kesäksi voisi ehkä jonkin kotteron ostaa tai sitten moottoripyörän. Viimeistään sitten kun oma asunto on ostettu niin katsellaan autoa uudestaan.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Ei tainnut mennä ihan oikein. Tuossa säästyy oikeasti rahaa, harvalla menee muutaman tonnin edestä edes vuoteen.

Auton osamaksu pelkästään voi olla yli 500e kuussa eikä puhuta vielä kuin ministä, ei mistään kalliista autosta.
Ja pitääkö ostaa se santanderauto? Monelle riittää satunnaiseen kulkemiseen joku tonnin-parin auto, jolla käy kerran viikossa kaupassa ja kaksi kertaa viikossa harrastamassa jotain. Bussikortit taitaa maksaa sen 60e/kk ja siihen tarvittavat taksit n. 50e/kk, niin vuodessa se on noin 1300e. Auton verot ja vakuutukset, noin 600e/v ja vielä jää vähintään toinen 600e bensoihin ja öljynvaihtoon. Joten mielummin ajattelen omaa onnellisuutta ja ajelen omalla autolla, kuin menen johonkin bussiin kuuntelemaan maahanmuuttajien metelöintiä ja lapsien vinkumista.

Opiskeluaikoina noi bussit oli kivoja, vähän hellettä ulkona, bussi aivan täynnä porukkaa, istumapaikkaa et saa, paska ja hiki haisee. Taidan mielummin istua omassa ilmastoidussa autossa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Itse kuljen kaupunkialueella töihin, matka on 9.5km, autolla kestää noin 10min, bussilla menee 35-50min, teen vuorotyötä ja poislähtiessä bussi ei aina satu sopivasti vaan sitä joutuu odottamaan joskus joka vielä pidentää tuota eroa.

Jos lasken että bussilla päivä pitenisi 1h(vähän alakanttiin) ja työpäiviä on noin 226 vuodessa tulee tuosta 226 tuntia joka on reilusti toista kuukautta työtunteja.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Ja pitääkö ostaa se santanderauto? Monelle riittää satunnaiseen kulkemiseen joku tonnin-parin auto, jolla käy kerran viikossa kaupassa ja kaksi kertaa viikossa harrastamassa jotain. Bussikortit taitaa maksaa sen 60e/kk ja siihen tarvittavat taksit n. 50e/kk, niin vuodessa se on noin 1300e. Auton verot ja vakuutukset, noin 600e/v ja vielä jää vähintään toinen 600e bensoihin ja öljynvaihtoon. Joten mielummin ajattelen omaa onnellisuutta ja ajelen omalla autolla, kuin menen johonkin bussiin kuuntelemaan maahanmuuttajien metelöintiä ja lapsien vinkumista.

Opiskeluaikoina noi bussit oli kivoja, vähän hellettä ulkona, bussi aivan täynnä porukkaa, istumapaikkaa et saa, paska ja hiki haisee. Taidan mielummin istua omassa ilmastoidussa autossa.
Helsingin ulkopuolella bussit voivat olla tukossa. Itse melkein järjestään saan rauhallisen istumapaikan kirjan lukua varten. Joskus harvemmin on täyttä ja joudun antamaan vanhemmalle väelle istumapaikan metrossa, busseissa ei tätä ole tarvinnut tehdä. Ratikat on taas eri asia, siellä joutuu monesti seisomaan mutta en niitä yleensä tarvitse.

Julkiset taitavat tehdä noin 20-30e kuussa (en tarvitse kuukausilippua), taksit ehkä 20e kuussa jos sitäkään. Auton vuokraus noin 400e vuodessa, yhteensä tekee alle tonnin vuodessa. Autossa tulee huoltokulut, katsastusmaksut, renkaat ja arvon aleneminen mukaan noiden mainitsemiesi lisäksi. Lisäksi autopaikka maksaisi 60e kuussa. Yhteensä saa varata ainakin 200e kuussa kun oikein säästeliään auton ottaa. Tämäkin tekisi 2400e vuoteen, 2.5 kertainen summa.

Viimeisin omistamani auto maksoi noin 7000e jonka vakuutukset oli noin 700e vuoteen, polttoaineisiin meni yli satanen kuussa silloin kun sillä oli vielä käyttöä. Arvonaleneminen oli ehkä 1000e vuodessa jos sitäkään. Renkaat, huolto ym kulut tekivät ehkä 100e kuussa, autopaikka 60e kuussa. Tuo tekee noin 400e kuussa. Helsingin ulkopuolella asuessa oli täysin sen arvoinen, täällä ajamisesta ei voi edes nauttia samalla tavalla ellei lähde kehä kolmosen ulkopuolelle.

Ymmärrän kyllä jos jollakin on auto siksi että tykkää ajamisesta tai autostaan. Lisäksi kehä kolmosen ulkopuolella se helpottaa elämää niin paljon että en itsekään olisi ilman autoa siellä. Nykyisessä tilanteessa summa tosin menisi harrastebudjetista kokonaan enkä lähtisi täältä keskustaan autolla millään ilveellä, metro on sen verran kätevämpi. Jopa Tikkurilassa asuvien kannattaa mennä junalla keskustaan auton sijaan. Elei sitten työpaikka tarjoa ilmaista parkkitilaa.

Mutta jos minulla olisi auto niin käyttäisin sitä paljon enemmän kuin nykyään liikun. Koska kun omistuksesta jo maksaa niin lisäkilometrit vaan laskevat hintaa per kilometri. Esimerkiksi Malmin lentokentälle olisi helppo ajaa omalla autolla, samoin tulisi tehtyä matkoja Helsingin ulkopuolelle enemmän. Esimerkiksi Hvitträskissä olisi tullut käytyä huomattavasti useammin.

Ja tosiaan minä arvostan paljon noita rauhallisia lukuhetkiä julkisilla liikkuessa, kun saa olla omassa rauhassa syventyen kirjaan.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Helsingin ulkopuolella bussit voivat olla tukossa. Itse melkein järjestään saan rauhallisen istumapaikan kirjan lukua varten. Joskus harvemmin on täyttä ja joudun antamaan vanhemmalle väelle istumapaikan metrossa, busseissa ei tätä ole tarvinnut tehdä. Ratikat on taas eri asia, siellä joutuu monesti seisomaan mutta en niitä yleensä tarvitse.

Julkiset taitavat tehdä noin 20-30e kuussa (en tarvitse kuukausilippua), taksit ehkä 20e kuussa jos sitäkään. Auton vuokraus noin 400e vuodessa, yhteensä tekee alle tonnin vuodessa. Autossa tulee huoltokulut, katsastusmaksut, renkaat ja arvon aleneminen mukaan noiden mainitsemiesi lisäksi. Lisäksi autopaikka maksaisi 60e kuussa. Yhteensä saa varata ainakin 200e kuussa kun oikein säästeliään auton ottaa. Tämäkin tekisi 2400e vuoteen, 2.5 kertainen summa.

Viimeisin omistamani auto maksoi noin 7000e jonka vakuutukset oli noin 700e vuoteen, polttoaineisiin meni yli satanen kuussa silloin kun sillä oli vielä käyttöä. Arvonaleneminen oli ehkä 1000e vuodessa jos sitäkään. Renkaat, huolto ym kulut tekivät ehkä 100e kuussa, autopaikka 60e kuussa. Tuo tekee noin 400e kuussa. Helsingin ulkopuolella asuessa oli täysin sen arvoinen, täällä ajamisesta ei voi edes nauttia samalla tavalla ellei lähde kehä kolmosen ulkopuolelle.

Ymmärrän kyllä jos jollakin on auto siksi että tykkää ajamisesta tai autostaan. Lisäksi kehä kolmosen ulkopuolella se helpottaa elämää niin paljon että en itsekään olisi ilman autoa siellä. Nykyisessä tilanteessa summa tosin menisi harrastebudjetista kokonaan enkä lähtisi täältä keskustaan autolla millään ilveellä, metro on sen verran kätevämpi. Jopa Tikkurilassa asuvien kannattaa mennä junalla keskustaan auton sijaan. Elei sitten työpaikka tarjoa ilmaista parkkitilaa.

Mutta jos minulla olisi auto niin käyttäisin sitä paljon enemmän kuin nykyään liikun. Koska kun omistuksesta jo maksaa niin lisäkilometrit vaan laskevat hintaa per kilometri. Esimerkiksi Malmin lentokentälle olisi helppo ajaa omalla autolla, samoin tulisi tehtyä matkoja Helsingin ulkopuolelle enemmän. Esimerkiksi Hvitträskissä olisi tullut käytyä huomattavasti useammin.

Ja tosiaan minä arvostan paljon noita rauhallisia lukuhetkiä julkisilla liikkuessa, kun saa olla omassa rauhassa syventyen kirjaan.
Jos et tarvitse kuukausilippua niin tuo 20-30€ on vain 5-7 edestakaista matkaa julkisilla Helsingissä per kuukausi, eli 1-2 matkaa per viikko. Tottakai noin minimalistiseen matkustamiseen ei tarvita sitä autoa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Jos et tarvitse kuukausilippua niin tuo 20-30€ on vain 5-7 edestakaista matkaa julkisilla Helsingissä per kuukausi, eli 1-2 matkaa per viikko. Tottakai noin minimalistiseen matkustamiseen ei tarvita sitä autoa.
Toisaalta vaikka liikkuisin enemmän niin kuukausilippu maksaisi vain autopaikan verran. Silloin voisi matkustaa niin paljon kuin haluaa. Auton hinnassa en edes huomioinut keskustan parkkimaksuja, vain oman parkkipaikan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mutta jos minulla olisi auto niin käyttäisin sitä paljon enemmän kuin nykyään liikun. Koska kun omistuksesta jo maksaa niin lisäkilometrit vaan laskevat hintaa per kilometri. Esimerkiksi Malmin lentokentälle olisi helppo ajaa omalla autolla, samoin tulisi tehtyä matkoja Helsingin ulkopuolelle enemmän. Esimerkiksi Hvitträskissä olisi tullut käytyä huomattavasti useammin.
Tässähän se ongelmakohta tulikin, elinpiiri ja kaikenlaiset harrastusmahdollisuudet kutistuvat huomattavasti, kun ei ole kelvollista tapaa käytettävissä liikkumiseen, jos omaa autoa ei lasketa.
Julkisilla pääsee sinne minne ne vievät, polkupyörällä voi polkea rajallisen matkan päässä oleviin kohteisiin ja taksi on käyttökelpoinen tietyillä matkoilla, mutta sellaista täysin joustavaa ratkaisua näistä ei synny.

Tähän ongelmaan kaupunkisuunnittelussa ja näiden liikkumispalveluiden kehittämisessä tulisi paneutua voimakkaammin, eikä vain rakennella kivoja betonikuutioiden rykelmiä keskelle peltoja radan varteen ja kuvitella että ihmiset ovat tyytyväisiä, kun pääsevät kolhoosista töihin ja takaisin sillä junalla.

Jos autojen määrää haluttaisiin todellisuudessa vähentää pelkän ilmastokeppihevosella rahastamisen sijaan, pitäisi valtion ja kaupunkien panostaa tosissaan joukkoliikenne infraan ( palvelubusseja, pikaraitioteitä yms. ) sekä ohjata rakentaminen kaavoituksella sellaiseen muotoon, että kaupunkimainen asuminen ja liikennepalveluiden käyttö sekä lähipyöräily olisivat mielekkäitä vaihtoehtoja useammalle ihmiselle.
Lisäksi jonkinlainen toimiva alue tai taloyhtiö kohtainen yhteiskäyttöautopalvelu riittävillä resursseilla ja sellaisella hinnalla, että sen käyttö on mielekästä tulisi asettaa pakolliseksi kaavoitusehdoksi.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Jos autojen määrää haluttaisiin todellisuudessa vähentää pelkän ilmastokeppihevosella rahastamisen sijaan, pitäisi valtion ja kaupunkien panostaa tosissaan joukkoliikenne infraan ( palvelubusseja, pikaraitioteitä yms. ) sekä ohjata rakentaminen kaavoituksella sellaiseen muotoon, että kaupunkimainen asuminen ja liikennepalveluiden käyttö sekä lähipyöräily olisivat mielekkäitä vaihtoehtoja useammalle ihmiselle.
Lisäksi jonkinlainen toimiva alue tai taloyhtiö kohtainen yhteiskäyttöautopalvelu riittävillä resursseilla ja sellaisella hinnalla, että sen käyttö on mielekästä tulisi asettaa pakolliseksi kaavoitusehdoksi.
Ei missään nimessä pakolista yhteiskäyttöautopalvelua. Auton vuokrauspalvelut hoitavat nuo aivan hyvin ja hinta määräytyy kilpailun mukaan. Tuo ehdottamasi maksaisi aivan liikaa ja kyse olisi vaan että käyttäjä ei maksaisi suoraan auton käytöstä vaan joko asumisen hinnassa taikka verovaroin.

Helsingissä joukkoliikenne on erinomainen ja edullinen, lisäksi sitä kehitetään koko ajan. Pikkukaupungeissa taas moiset investoinnit voivat olla järjettömiä. Nykyiset sähköavusteiset pyörätkin on kuulemani mukaan mainio ratkaisu, mutta niissä on se vika että olet säiden armoilla niin kuin muissakin kaksipyöräisissä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
eikä vain rakennella kivoja betonikuutioiden rykelmiä keskelle peltoja radan varteen ja kuvitella että ihmiset ovat tyytyväisiä, kun pääsevät kolhoosista töihin ja takaisin sillä junalla.
Tästä olen aivan samaa mieltä. Ihmistä ei ole luotu elämään ankeassa betonilähiössä. Mutta ei tuo Amerikan mallikaan ole mikään ihanne, että koko yhteiskunta on rakennettu sen varaan että autolla mennään aivan joka paikkaan ja julkinen liikenne on vain nimellinen vitsi. Pienillä paikkakunnilla kaikki toimii, mutta suuret kaupungit on pahasta. Niin kauan kun asukasluku on vielä viisinumeroinen, niin on siedettävää, mutta tilanne menee mahdottomaksi kun kaupungin väkiluku kasvaa ja pysäköinti muuttuu mahdottomaksi, ruuhkat sietämättömiä. Helsingin ruuhkat ovat kieltämättä vastenmielisiä johonkin esim. Poriin tottuneelle, mutta miten ihmeessä ihmiset kestää jenkeissä kun jono liikahtaa autonmitan eteenpäin kerran minuutissa. Yksityisautoilu muuttuu mahdottomaksi. Olen todella kiitollinen kaikille autottomille Helsinkiläisille jotta meillä autoista tykkäävillä on mahdollisuus edetän kohtuu sujuvasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 340
Viestejä
4 198 582
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom