Beyerfanina oli pakko ennakkotilailla uudet DT 770 Pro X:t. Ilokseni sain luurit jo etukäteen. Virallinen julkaisu siis perjantaina 19.4.
Kuuntelujen ja vertailujen jälkeen, sanoisin, että kuulokkeet ovat aika samanlaiset, mutta erojakin on ja ne ovat enemmän teknillisiä. Minulla siis myös normaalit DT 770:t 80 ohmin versiona.
Kuten arvata saattaa, niin soundi on V-shaped. Eli mid range menee taka-alalle, bassot ja diskantti korostuu. DT 770 250 ohmia omistaneena sanoisin, että nämä uudet muistuttavat enemmän niitä kuin näitä 80 ohmin versioita. Soundi on kirkas, eli diskanttia on paljon. Ja vaikka olen diskantin ystävä, ottaa se paikoin myös omaan korvaani. Myös bassot muistuttavat 250 ohmia, ollen hieman kevyemmät kuin 80 ohmissa. Eli sanoisin, että nämä ovat kuin DT 770 250 ohmia.
Tiedossa oli Custom Cansin miniDSP:n käppyrä. Sinesweepin tehneenä, mielestäni Custom Cansin käppyrä on "sinne päin".
Tässä muutamia huomioita;
-Uusi pääpanta, missä keskellä hotspotin kohdalla on kolo, se toimii. Kuulokkeet istuvat huomattavasti paremmin (ainakin minun) päähän. Istuvuus on tukeva ja lempeä samalla eikä sitä inhottavaa painauman tunnetta päälaelle tule enää. Iso plussa tästä.
-Basso on tiukempi eikä niin löysä / "one note".
-Kuulokkeet ovat kokonaisuudessan hieman nopeammat ja iskevämmät.
-Soundstage aika samanlainen, ehkä hivenen isompi uusissa. Myös vanhoissa soundit tuntuvat olevan hieman enemmän etäämmällä syvyyssuunnassa, kuin näissä uusissa. Eli uusissa soundi snadisti enemmän in your face. Todella pieni ero kuitenkin.
-Isoin parannus mielestäni on "complex musiikissa". Siinä missä vanhat tuntuvat menevän nuhaiseksi ja puuroksi mitä enemmän elementtejä musiikissa on, nämä uudet erottelevat ja pysyvät menossa mukana selkeästi paremmin. Soundien decay on selkeästi lyhyempi.
-Siinä missä vanhat DT770, 880 ja 990 ovat hieman metallisen kuuloisia, näissä timbre on huomattavasti parempi ja enemmän luonnollinen. Kiva kuunnella klassistakin musiikkia, kun viulutkin kuulostaa oikeilta.
Ja mitä siihen EQ:lla leikkimiseen tulee, niin 770 Pro X:t ottavat EQ:n erittäin hyvin vastaan. Mielestäni EQ myös parantaa näitä kuulokkeita todella paljon. Pelkästään kun 6k:n ja 8.5k alueelta leikkaa sen terävimmän kihinän pois, kokonaisuus paranee entisestään. Vielä kun tuo mid rangeakin db:llä parilla eteen, tulee soundista tasapainoisempi.
Tälleen lyhyesti sanottuna, näissä parani oikeastaan kaikki ne, mitkä ainakin minua häiritsi vanhoissa 770:ssa. Hotspot päälaella, huono istuvuus, metallinen ja puuroutuva soundi. Sellainen kokonaisvaltainen teknillinen päivitys yhdistettynä parempaan mukavuuteen, toimii.
Jos tykkäät orkkis 770:sta, niin käy ihmeessä kuuntelee näitä jossain. Minulta ainakin tulee suosittelut näille. Soundi on tosi jees, etenkin EQ:n jälkeen itselle maistuu paljon